Nieuws van CDA over PvdA inzichtelijk

18 documenten

Opwaardering dorpskern Altweerterheide bekrachtigd door gemeenteraad

CDA CDA PvdA Weert 24-04-2023 18:27

De raad van Weert is akkoord gegaan met de het plan om de dorpskern van Altweerterheide op te knappen. De dorpskern wordt op de schop genomen en hierbij wordt ook het Kerkplein meegenomen. De wegen en trottoirs en het openbaar groen worden heringericht. De wegen worden zo aangelegd dat de snelheid van het verkeer wordt afgeremd. Het plan is tot stand gekomen op initiatief van de werkgroep Groei en Bloei van de dorpsraad Altweerterheide. In 2016 heeft de werkgroep het initiatief opgepakt om de dorpskern grondig op te knappen. Het is een lang en intensief proces geweest waarbij de inspraak van de inwoners van Altweerterheide en alle betrokken partijen, zoals het kerkbestuur, Kindcentrum Altweerterheide en omwonenden is meegenomen in het uiteindelijke ontwerp. De CDA-fractie heeft twee moties opgesteld en ingediend. DUS Weert, PvdA en fractie Van de Loo dienden de moties mee in. Een motie met de wens om het doorgaand vrachtverkeer te weren uit het dorpscentrum en de andere motie met de oproep om het doorgaande verkeer om te leiden, zodat dit niet meer door de dorpskern gaat rijden. Beide moties, die het college oproepen te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden, zijn door de gemeenteraad unaniem aangenomen. De CDA-fractie is blij dat de gemeente eindelijk begint met de daadwerkelijke aanpak van het dorpscentrum van Altweerterheide. Iets waar we ons jaren voor hebben ingezet. Volgens de planning is de oplevering in het tweede kwartaal van 2024. Afbeelding omslag: Jos Hebben

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug

CDA CDA PvdA Peel en Maas 14-06-2020 14:43

Volledige uitvoering plan Maasboulevard en aandacht Math Sieben Brug In de afgelopen jaren is vanuit de dorpsgemeenschap een mooi plan ontwikkeld langs de maasoever van Kessel. De dorpskern krijgt daarmee een vernieuwd gezicht naar de Maas en de maasoever een kwaliteitsslag. Het toerisme krijgt hierdoor ook een extra impuls. Het CDA vindt het belangrijk dat dit plan vanuit de gemeenschap is ontstaan en zo kan vertrouwen op een breed draagvlak. Kortom, er ligt een prachtig plan dat waardering verdient. Vanwege een financieel tekort dreigen twee gebiedsdelen in dit plan echter te worden geschrapt. Daarmee kan het plan niet in z’n geheel worden uitgevoerd. Er ontstaat dan het beeld van een ‘gatenkaas’, waar sommige gebiedsdelen er prachtig bijliggen en tussengelegen delen niet worden vernieuwd. Voor de CDA-fractie onaanvaardbaar. Het doet daarnaast afbreuk aan het prachtige plan. Met een beperkt extra budget kan het plan wel integraal worden uitgevoerd. De CDA-fractie gaat daarom in de raadsvergadering van 23 juni samen met de fractie PvdA/GL een amendement indienen voor een extra krediet voor de integrale uitvoering van het plan Maasboulevard. Daarmee doen we recht aan de kwaliteit en het draagvlak voor dit mooie plan. Daarnaast vraagt het CDA aandacht voor de Math Sieben Brug. Deze brug is geplaatst door de voormalige gemeente Kessel, nog in uitstekende staat en heeft bij vele inwoners een emotionele waarde. Wij willen weten wat de reden is dat deze brug niet kan blijven. Als de brug écht niet kan blijven, dan vragen wij van het college een plan hoe de brug in Kessel, Kessel-Eik of een andere kern uit Peel en Maas kan worden hergebruikt. Roel Boots en Michel van Lieshout

Voor een brede Graafseweg - Delano van Luik

CDA CDA PvdA Nijmegen 20-05-2020 08:51

Vandaag valt in de Gelderlander te lezen dat de PvdA gedraaid is en toch de verdere versmalling van de Graafseweg steunt. Het is jammer om te lezen dat daarmee het lot van de Graafweg beslecht lijkt nog voor het debat begonnen is, wat neerkomt op een verdere beknelling van de bereikbaarheid in onze stad. De Graafseweg is een belangrijke weg voor Nijmegenaren die bijvoorbeeld in Brabant werken, maar belangrijker nog voor bewoners van Dukenburg om in de Binnenstad te komen. Een beknelling van deze weg zal dan ook resulteren in verdere verkeersopstoppingen die de gemiddelde reistijd binnen onze stad zeker niet verbeteren — zeker niet aangezien de S100 geen goed doorstromend alternatief biedt. De kans is dus heel groot dat er files ontstaan in de Groenestraat, die we net in de gaten houden vanwege de nieuwe Albert Heijn daar. Langere wachttijden voor versmallingen resulteren overigens ook in meer geluids- en uitlaatgassenoverlast, wat de leefbaarheid voor bewoners aan de Graafseweg niet bepaald ten goede komt, zoals we zien bij de eerdere versmalling aan de Graafseweg. Ook voor het OV levert het vertraging op, aangezien buslijn 2 (Lindenholt) en 331 (Weezenhof) zonder vertraging al vastlopen op de Graafseweg. Wanneer er een rijbaan beide kanten op verdwijnt, wordt de Binnenstad een stuk minder bereikbaar voor mensen in Lindenholt of de Weezenhof, waardoor overigens ook nòg meer mensen de auto zullen pakken. Het CDA blijft de Graafseweg zien in het grotere geheel van de bereikbaarheid in onze stad. Het CDA zal daarom ook altijd voorstander zijn van een brede Graafseweg zolang er geen goed alternatief voor handen is voor de Nijmeegse automobilist. Wij pleiten dan ook voor de variant waarbij de linkerrijstrook wel versmald wordt om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en meer groenvoorziening te realiseren. Delano van Luik, fractievolger CDA Nijmegen

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA ChristenUnie D66 PvdA Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

CDA blij met steun voor fietsveiligheid

CDA CDA D66 PvdA ChristenUnie Hoogeveen 28-02-2020 10:12

CDA blij met steun voor fietsveiligheid Donderdag kregen twee voorstellen van het CDA voor verbetering van de fietsveiligheid in het buitengebied brede steun van de raad. Daarnaast was het CDA blij met steun van de raad voor het toestaan van fietsen op de Hoofdstraat. Fiets-/voetpad Echtenseweg Al in 2017 vroeg het CDA om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de Echtenseweg. De weg wordt veel gebruikt door fietsers en wandelaars uit vooral De Erflanden, Nijstad, Echten en Zuidwolde. Op dit moment moeten deze mensen gebruik maken van dezelfde smalle rijbaan waarop auto’s rijden. Volgens CDA-raadslid Peter Koekoek levert dit onveilige situaties op en dus stelde hij met succes voor om een vrijliggend fiets-/voetpad langs de weg als wens in de fietsnota op te nemen. Fietssuggestiestroken in het buitengebied Behalve op de Echtenseweg voelen fietsers zich vaak onveilig op wegen in het buitengebied waar geen aparte fietspaden liggen. Daarom stelde het CDA in de raadsvergadering voor om zoveel mogelijk wegen in het buitengebied te voorzien van fietssuggestiestroken, oftewel rode stroken aan de zijkanten van de weg. De stroken zouden fietsers een veiliger gevoel geven en ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen omdat de weg smaller lijkt. Ook voor dit voorstel kreeg het CDA steun van de raad en het college. Fietsen op de Hoofdstraat In de fietsnota stelde het college voor om fietsen op de Hoofdstraat voortaan toe te staan. Zowel de ChristenUnie als D66 kwamen met tegenvoorstellen om het fietsen te verbieden of te beperken. Het CDA bepleitte juist om het voorstel van het college te volgen. ‘Zo langzamerhand is er een grote meerderheid in de samenleving die wil dat we eindelijk eens ophouden met betuttelen en regeltjesdrift. Laten we gewoon eens een beetje rekening met elkaar houden en op elkaar letten, zonder alles in regels vast te leggen,’ aldus Koekoek. Met deze woorden sloot hij onder andere aan bij de oproep van de PvdA om borden te plaatsen die verschillende verkeersdeelnemers oproepen op elkaar te letten. Het pleidooi kreeg navolging van een meerderheid van de raad.

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

PvdA en CDA willen snel herinrichting Hoftuinplein Rijnsburg

CDA CDA PvdA Katwijk 22-10-2019 07:00

Een Hoftuinplein waar inwoners, ondernemers en organisatoren van evenementen een plek hebben. Rijnsburg verdient het, de grote vraag die CDA en PvdA nu stellen: wanneer gaat het gebeuren?Eerdere plannenIn de raadsvergadering van 8 maart 2018 lag het besluit voor om het Hoftuinplein te herinrichten. Reden hiervoor was dat de openbare ruimte bij het Hoftuinplein gedateerd is en het doel was om het winkelgebied een betere en moderne uitstraling te geven. Een belangrijk aandachtspunt hierbij was dat het ontwerp op draagvlak moest rekenen bij zowel de ondernemers, de Oranjevereniging als ook het Paardenmarkt comité. Cruciaal was de positie van de middenberm op het plein, het aantal lichtmasten en of deze demontabel waren. Er is echter nog altijd niet begonnen met de herinrichting van het Hoftuinplein. CDA en PvdA vinden het tijd voor actie en hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college.Binnen 3 maanden een voorstelDick Oudwater (CDA) en Matthijs van Tuijl (PvdA) hebben even de ontwikkelingen afgewacht, zo zou de gemeente kijken of zij er met de verschillende partijen uit kon komen. Maar de signalen die de raadsleden hierover ontvangen zijn nog altijd niet hoopvol te noemen. Van Tuijl: 'Rijnsburg verdient een mooi Hoftuinplein en dit duurt echt al veel te lang'. De partijen willen nu dan ook weten welke stappen het college heeft ondernomen om tot een oplossing te komen en waarom dit nog altijd niet opgelost is. CDA en PvdA willen dat er binnen 3 maanden een voorstel komt om over te gaan tot het herinrichten van het plein. Rijnsburg verdient een mooi Hoftuinplein en dit duurt echt al veel te lang. VeiligheidDick Oudwater geeft aan dat we ook de ontsluiting van het plein niet mogen vergeten: 'Te denken valt aan de onveilige situatie bij de Fresiastraat en Tulpenstraat, ook dit moet aangepakt worden'. Op verschillende plekken in Rijnsburg blijft de verkeersveiligheid een probleem. Het herinrichten van het Hoftuinplein zou een stap in de goede richting zijn om dit te verbeteren.Het college heeft nu een aantal weken de tijd om op de vragen te reageren en zo eindelijk te komen tot een gedragen plan.

CDA bezorgd over College-plannen voor weigeren parkeervergunningen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 14-09-2019 13:20

Afgelopen donderdag uitte duo-raadslid Jonathan Provoost namens het CDA zijn zorgen over de plannen voor een tussentijdse parkeerverordening. Het College van D66, GroenLinks en PvdA stelt in het raadsvoorstel voor om toekomstige bewoners van verschillende nieuwbouwwoningen een parkeervergunning te weigeren. Provoost: ‘Onze fractie begrijpt heel goed dat we als stad moeten nadenken over manieren om duurzame vormen van mobiliteit te stimuleren, zeker in een drukbevolkte stad als Leiden. Toch is het denk ik belangrijk om de realiteit wat beter in het oog te houden dan nu gebeurt. Veruit de meeste mensen zijn afhankelijk en gewend aan het gebruik van hun auto: daar moet je rekening mee houden.’ Het College wil, wanneer een projectontwikkelaar niet aan de parkeernormen voldoet, nieuwe bewoners een parkeervergunning kunnen weigeren. In theorie wordt het daarmee mogelijk dat in een groot deel van de nieuwbouw geen plek is voor mensen die een auto hebben. ‘Hiermee werk je in de hand dat bijvoorbeeld gezinnen of zzp’ers met een werkbus eigenlijk geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwbouw, omdat ze hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee wordt de diversiteit van zo’n woonblok niet bepaald vergroot. Ik begrijp niet dat D66, GroenLinks en de PvdA daarmee instemmen.’, aldus Jonathan. ‘Wij willen echt graag nadenken over manieren om de stad leefbaar en duurzamer in te richten. Zet dan bijvoorbeeld een maximum op het aantal woningen dat niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning, en bied de mensen uit die woningen aan om hun auto tegen lager tarief in de dichtstbijzijnde parkeergarage te zetten. Dan zet je wel mooie stappen, maar neem je niet zo’n drastisch besluit zonder oog voor de realiteit...’ Het raadsvoorstel waarover donderdag gesproken is in de commissie betreft een tussentijdse maatregel. Eind 2019 moet wethouder Leewis (GroenLinks) met de volledige nieuwe plannen voor mobiliteit en parkeren komen. Het CDA zal zich ook dan beraden op realistische voorstellen die zowel een bereikbare en leefbare stad, als duurzame mobiliteit voorstaan. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.