Nieuws van ChristenUnie over CDA inzichtelijk

22 documenten

Orionzone niet in beton gegoten

ChristenUnie ChristenUnie CDA Heemstede 28-03-2020 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312148/48317/WP_20160528_10_26_54_Pro.jpgDe meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwikkelvisie Orionzone. De ChristenUnie heeft voor gestemd. Wel hebben wij onze zorgen uitgesproken over de toenemende parkeerdruk. Volgens onze fractie is het beste om het parkeren in het gebied te reguleren. Door dit te regelen voordat de bouw begint kan worden voorkomen dat bewoners in de omliggende wijken overlast krijgen.

De ontwikkelvisie is een eerste stap in het bouwen van circa 600 woningen in het gebied ten westen van de Planetenlaan. De meeste woningen komen aan de noordkant van het gebied rond scholengemeenschap Het Schoter. Ook een nieuw zwembad is onderdeel van de plannen. Veel omwonnenden maken zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied, de parkeerdruk en de mogelijke komst van een supermarkt. Het debat in de raad ging dan ook vooral over deze drie onderwerpen.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft aangegeven een nieuwe supermarkt niet te zien zitten. Voor de Planetenlaan liggen er voorstellen voor een nieuwe inrichting met een park aan de zuidzijde. Het autoverkeer zou daarbij in beide richtingen gebruik maken van de noordelijke rijbaan. De meningen over dit ontwerp zijn verdeeld. Het college heeft aangegeven dat dit plan niet in beton is gegoten. De ChristenUnie vindt dat de positie van fietsers in het gebied moet worden versterkt. Welke inrichting ook wordt gekozen: volgens ons zijn gezien het drukke verkeer vrijliggende fietspaden noodzakelijk. Datzelfde geldt voor de Orionweg. Hier zal meer verkeer komen, fietspaden liggen daarom voor de hand.

De ChristenUnie heeft twee moties ingediend. In de motie “Hub met de mobiliteitshub” vragen wij meer aandacht voor mogelijkheden voor mobiliteitshubs in het gebied. Dit zijn plekken waar voor buurtbewoners deelauto’s en deel(bak)fietsen beschikbaar zijn en ook eigen auto’s geparkeerd kunnen worden. Door dit te concentreren op een aantal plekken in de wijk worden bewoners gestimuleerd vaker te kiezen voor het OV, fietsen en deelmobiliteit in plaats van voor de eigen auto. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen Trots Haarlem en CDA stemden tegen.

In de tweede motie hebben wij voorgesteld om in het gebied waar de nieuwe woningen worden gebouwd parkeerregulering in te voeren. Zo kunnen alle nieuwe bewoners daar alleen parkeren met een vergunning. Ook kan zo parkeeroverlast in de omliggende wijken worden voorkomen. Zolang daar geen vergunningparkeren geldt kunnen ook nieuwe bewoners daar parkeren zonder vergunning. Maar zodra gereguleerd parkeren wordt ingevoerd in deze omliggende wijken kunnen deze nieuwe bewoners daar hun auto niet meer kwijt. Raadslid Frank Visser: “Door duidelijkheid te geven over de parkeermogelijkheden voor de start van de bouw kunnen we de Planetenbuurt optimaal beschermen tegen overlast. De nieuwe bewoners van de Orionzone die toch zonder parkeervergunning een auto aanschaffen nemen zelf een risico want ze kunnen hun auto niet meer kwijt zodra ook Planetenbuurt een parkeervergunningensysteem krijgt. Als we parkeerregulering pas invoeren nadat de woningen zijn opgeleverd dan moet je de nieuwe bewoners even veel recht geven op een parkeervergunning als de huidige bewoners.”

Een raadsmeerderheid steunde de motie niet. Veel partijen willen wel parkeerregulering maar willen dit eigenlijk regelen voor de hele stad. Het debat over parkeerregulering wordt waarschijnlijk over enkele maanden opnieuw gevoerd.

 

MOTIE Hup met de mobiliteitshub!

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Constaterende dat:

De ontwikkelvisie stelt dat de groeiende vraag naar mobiliteit en de inherent beperkte ruimte en investeringscapaciteit om aan die vraag tegemoet te komen ertoe leidt dat de ontwikkelzone goede kansen biedt voor alternatieve vormen van mobiliteit en stelt dat een mobiliteitshub een waardevolle toevoeging zou zijn (blz. 22) Met een mobiliteitshub bewoners de mogelijkheid hebben per vervoervraag de meest geëigende vorm van mobiliteit te kiezen: de (deel)fiets, (deel)bakfiets, het OV, of de (deel)auto; Daarom het ondersteunen van mobiliteitsconcepten zoals mobiliteitshubs die duurzaam zijn en efficiënt gebruik van parkeerplaatsen stimuleren een uitgangspunt is van de ontwikkelvisie (blz. 27) Desondanks in de ontwikkelvisie geen locatie voor een mobiliteitshub is aangewezen, maar dat het parkeren verspreid is over het gebied, veelal onder geplande bebouwing; In de ontwikkelvisie Haarlem Zuidwest wel een locatie is aangewezen voor een mobiliteitshub;

Overwegende dat:

Verspreide parkeeroplossingen leiden tot veel uitritten wat mogelijk leidt tot een onrustiger verkeersbeeld op de Planetenlaan; Op een beperkt aantal locaties geconcentreerde parkeeroplossingen gecombineerd met deelmobiliteit mogelijke goedkoper en ruimtelijk efficiënter zijn; De geplande openbare parkeergarage mogelijk zou kunnen functioneren als mobiliteitshub voor het noordelijke deel van de ontwikkelzone;

Verzoekt het college:

Bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie in stedenbouwkundige plannen te onderzoeken in hoeverre in de ontwikkelzone de parkeeroplossingen geheel of gedeeltelijk kunnen worden geconcentreerd in mobiliteitshubs.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

 

 

MOTIE Parkeerregulering Orionzone

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Overwegende dat:

De inzet van de Ontwikkelvisie is dat parkeren van de nieuwe bewoners opgelost wordt binnen het gebied en dit niet ten koste mag gaan van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Er desondanks zorgen zijn in de wijken rondom de Orionzone dat de parkeeroverlast in deze wijken zal toenemen als gevolg van de nieuwbouw in de Orionzone; Overlast kan worden voorkomen door parkeerregulering; In dit deel van Haarlem er nog geen parkeerregulering is en dit afzonderlijke besluitvorming vraagt; Parkeerregulering niet is opgenomen in de ontwikkelvisie maar dat hier volgens de ontwikkelvisie wel een besluit over genomen moet worden; Indien op een later moment, als de woningen in de Orionzone gerealiseerd zijn, besloten wordt tot parkeerregulering in het gebied (bijvoorbeeld op basis van parkeeroverlast), het niet meer mogelijk is het aantal vergunningen voor de inwoners uit de Orionzone te beperken ten gunste van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Het daarom noodzakelijk is om nu helderheid te scheppen voor de ontwikkelaars en de nieuwe bewoners over de maximale parkeerruimte voordat huizen worden gebouwd;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor gereguleerd parkeren in de Orionzone, te weten voor de nieuw te bouwen woningen en voorzieningen en eventueel, in overleg met de buurt, voor aangrenzende straten; In alle overeenkomsten voor de Orionzone zoals anterieure overeenkomsten en koop- en huurovereenkomsten vast te leggen dat het aantal parkeervergunningen voor het gebied gelimiteerd is en dat parkeren in omliggende wijken zonder vergunning alleen mogelijk is zolang in deze wijken geen gereguleerd parkeren is ingevoerd;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Doorsteek Veenman

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 17-02-2020 07:58

In de raad van januari kwam ook het voorstel van het college op tafel om de verbinding tussen de wijk Marickenzijde en Veenzijde III (via de Veenman) open te stellen voor autoverkeer. De raad was hier totaal verdeeld over. De ChristenUnie-SGP heeft een alternatief voorgesteld.

De directe aanleiding voor dit voorstel is de inbreng van bewoners van de Van Damlaan, die van mening zijn dat het onterecht is als hun weg (behalve de uitgang via de Mijdrechtse Dwarsweg) de enige ontsluiting van Marickenzijde zou worden en de ontsluiting via de Veenman dicht zou blijven.

Vervolgens hebben wij dit voorstel beoordeeld met de vraag “levert de ontsluiting van de Veenman verlichting op voor andere ontsluitingen, met name de Van Damlaan”.

Onze fractie komt tot de conclusie, dat dit niet zo is. Nergens in de stukken vinden we voldoende overtuigend onderbouwd dat dit het geval is en dat die ontsluiting dus bijdraagt aan verlichting van de ontsluiting van de Van Damlaan.

Sterker nog, uit de diverse rapporten leiden wij af dat er wel eens een tegengestelde richting kan ontstaan, dat er verkeer via de Veenman de wijk Marickenzijde ingaat. En wie weet, gaat dat verkeer dan via de Van Damlaan de wijk weer uit?

Om die reden hebben wij de suggestie gedaan om eens te denken aan het Houtens model, maak ontsluitingen van Marickenzijde naar andere wijken wel voor fiets en voetgangers mogelijk, maar ontsluit die wijk voor autoverkeer alleen naar de Mijdrechtse Dwarsweg, maar dan wel op meerdere punten. De Mijdrechtse Dwarsweg moet in dat model ook gewoon onderdeel van de bebouwde kom worden, dus een 50 km weg. Dat zou namelijk ook veel overlast voor de Van Damlaan schelen. Ik besef dat de inwoners van de Marickenzijde hier misschien niet allemaal bij staan te juichen, maar het is wat de ChristenUnie-SGP betreft wel een interessante optie.

U zult begrijpen dat wij dit voorstel niet gaan steunen omdat het feitelijk geen oplossing biedt voor het gestelde probleem.

Naschrift: door (alleen) de steun van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 werd het voorstel aangenomen. Wij verwachten dat omwonenden hiertegen in bezwaar zullen gaan en het nog geen gelopen race is. Onze suggestie was kennelijk voor de coalitie ook niet relevant.

Het eindeloze verhaal over de verkeerssituatie rondom de Schroebrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Middelburg 16-11-2019 10:57

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1281664/567139/Schroebrug MiddelburgBijzonder, maar waar, verkeerslichten goed afstellen schijnt heel erg moeilijk te zijn. Ruim een jaar na het vervangen van de verkeersregelinstallatie, de officiële naam voor de verkeerslichten, is de afstelling nog steeds niet zoals je zou moeten verwachten. Geduld is een schone zaak, in meerdere opzichten.

Wellicht heeft u ook gehoord dat er aan de Kanaalweg, vlakbij de Schroebrug, studentenhuisvestiging komt. Dit zorgt voor nog meer (bouw-)verkeer bij het verkeerspunt Schroebrug. Wat zou het toch tof zijn als de verkeerslichten zeer snel goed (en fietsvriendelijk) afgesteld worden en dat er een onderzoek komt wat de ideale verkeerssituatie zou zijn, zodat we als raad een keuze kunnen maken. Samen met de LPM hebben we hier een voorstel voor ingediend. Vvd D’66 SGP en CDA vonden dit niet zo nodig, de andere partijen gelukkig wel. 

Lachgas - het debat wordt vervolgd

ChristenUnie ChristenUnie CDA Lansingerland 29-07-2019 06:00

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1278428/113707/lachgas.jpeg

Tijdens de laatste raadsvergadering vóór het zomerreces dienden we als ChristenUnie met steun van het CDA een motie in om het gebruik van lachgas in de openbare ruimte te verbieden op het moment dat de openbare orde dan wel de verkeersveiligheid in gevaar komen. Met ‘openbare ruimte’ wordt bedoeld: op straat, in speeltuintjes, op parkeerplaatsen, al dan niet half verstopt in een hoekje. Onze plaatselijke De Heraut deed vrijwel woordelijk verslag van ons betoog waarmee we dit verdedigden:

Het gebruik van lachgas neemt de laatste jaren toe, het wordt ook gebruikt tijdens deelname aan het verkeer, het gebruik van lachgas kan tot gevaarlijke verkeerssituaties en het verstoren van de openbare orde leiden, lachgas is legaal en er kan niet wettelijk tegen opgetreden worden bij verstoring van de openbare orde of bij het gebruik hiervan in het verkeer.

Om die redenen vindt de ChristenUnie de APV de aangewezen methode om hier iets tegen te doen. Het kan handhavers (politie en boa’s) iets in handen geven om op te kúnnen treden. Andere gemeenten gingen ons hierin reeds voor. De motie ging over het gebruik in de openbare ruimte maar ook over het tegengaan ervan door het op te nemen in vergunningen voor bijvoorbeeld festivals.

Andere fracties zien wel de problemen maar vinden de APV niet de juiste methode. Sommigen willen zich liever eerst breder oriënteren op het gebruik van drugs in Lansingerland. Omdat de motie niet op voldoende steun kon rekenen, heeft de ChristenUnie deze nu niet in stemming gebracht. 

Overigens ziet de burgemeester de noodzaak om aan het gebruik van lachgas iets te doen iets scherper. Hij zegde ook zonder aangenomen motie toe om een beeldvormende avond hierover te beleggen en de mogelijkheid van het opnemen ervan in de APV te onderzoeken.

Wordt dus vervolgd, want het probleem is ook in onze gemeente goed zichtbaar.

Aanscherping ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Haarlem 17-07-2019 18:29

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Hoorn 07-06-2019 05:27

Nieuwe fietsnota – Veilig Verkeer Hoorn Tijdens de raadsvergadering van 6 juni is de motie om te komen met een nieuwe fietsnota aangenomen. De huidige nota is opgesteld in 2011 en deze loopt tot en met 2020. Dit was voor de ChristenUnie een mooi moment om te werken naar een nieuwe fietsnota, waarmee we verder kunnen fietsen naar 2030! In de afgelopen jaren heeft het elektrische fietsverkeer een enorme vlucht genomen en daarnaast is het verkeer in onze stad en de dorpskernen Blokker en Zwaag flink toegenomen. Dit heeft ook consequenties voor de verkeersveiligheid van onze fietsers. Er is een maatschappelijke discussie gaande voor de verlaging van de maximale snelheid in de bebouwde kommen. Er zijn verschillende brancheorganisatie die pleiten voor een wijziging van de infrastructuur van de 50 km zones. De veiligheid van de fietsers in het verkeer is voor de ChristenUnie zeer belangrijk. Daarnaast zien we dat de fietsverbindingen van de verschillende wijken naar het centrum van de stad en de scholen niet optimaal zijn. Dit is tijdens de commissie ook door verschillende partijen aangekaart. Het dictum van de motie luidde als volgt: Verzoekt het college, • Voor de behandeling van de kadernota van 2020 te komen met een nieuwe fietsnota of actualisatie van de huidige fietsnota, waar onder andere de volgende zaken als prioriteit worden meegenomen: o Een infrastructuur voor fietsers en snelle fietsers binnen de gemeentegrens aan te leggen, dan wel te optimaliseren; o Een hoofdnet voor deze groep van wijk naar wijk, en van de wijken naar de binnenstad/ middelbare scholen te realiseren, dan wel te optimaliseren; o Te onderzoeken welke 50km zones qua infrastructuur aangepast kunnen worden en waar de maximale snelheid naar een 30km zone gebracht dient te worden; • De nieuwe fietsnota te voorzien van een overzicht van de vermoedelijke kosten met mogelijke dekking, zodat de raad een afweging kan maken welk budget voor de fietsnota vrijgemaakt kan worden. Deze motie is mede ingediend door VOC Hoorn, CDA, De Hoornse Onafhankelijke Partij en Hoorn Lokaal.

Complimenten en felicitaties voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04

Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.

ChristenUnie en CDA hebben op 2 ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Utrecht 02-04-2019 08:29

ChristenUnie en CDA hebben op 2 april vragen gesteld aan burgemeester en wethouders over de kruising Universiteitsweg-Leuvenlaan. Op 21 maart is hier een motorrijder verongelukt bij een aanrijding. Gemeenteraadslid Jan Wijmenga: “Het lijkt erop dat er meerdere keren plannen zijn gemaakt, zelfs met complete bouwtekeningen, over hoe de kruising zou moeten worden aangepakt. Maar het ontbreekt steeds aan voldoende geld. Ik wil van de wethouder weten wat hiervan klopt en welke acties nu op korte termijn genomen worden.”

Onderzoek naar opladen auto vanuit eigen huis

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Heemstede 02-02-2019 13:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1263357/48317/IMG_20190202_144515820_HDR.jpgHet college gaat op voorstel van de ChristenUnie onderzoeken of inwoners van Haarlem hun elektrische auto ook vanuit hun eigen huis mogen opladen. Momenteel is dit verboden in Haarlem omdat dit overlast kan veroorzaken. Raadslid Frank Visser: “In Zaandam mag het wel. Daar zijn regels opgesteld onder welke voorwaarden dit mag. Zo moeten kabels goed afgedekt zijn zodat niemand er over kan struikelen.” De gemeenteraad stemde unaniem in met een motie die vraagt om de voors en tegens van het opheffen van het verbod op een rij te zetten. Het college zal naar verwachting rond de zomer de resultaten van het onderzoek presenteren aan de gemeenteraad.

De ChristenUnie is met het voorstel gekomen nu het aantal elektrische auto’s snel groeit terwijl er een wachtlijst is voor publieke oplaadpalen. Visser: “Als mensen hun auto vanuit eigen huis opladen kost dit de overheid minder geld. Niet alleen zijn er dan minder publieke laadpalen nodig. Ook kunnen mensen energie die is opgewekt met zonnepanelen op het eigen dak gebruiken voor het opladen in plaats van het overschot aan energie terug te leveren aan het publieke netwerk. Hierdoor hoeft dit netwerk de komende jaren minder verzwaard te worden. En de bewoner profiteert omdat de terugleververgoeding voor energie uit zonnepanelen over een paar jaar omlaag gaat. Dan is het aantrekkelijker de energie te gebruiken voor de eigen auto!”

Laden van eigen terrein is niet voor iedereen een optie. Visser: “Je zult aanpassingen moeten doen aan je stoppenkast en investeren in materiaal om de kabel veilig af te dekken. En er moet ruimte zijn voor een laadvoorziening aan je voor- of achtergevel. Ook is het niet wenselijk dat er kabels gaan lopen over fietspaden. En voor bewoners van flats is een publieke laadpaal ook het meest voor de hand liggend."

MOTIE Opladen van eigen terrein is fijn

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 31 januari 2019,

In beraadslaging over de Beleidsregel plaatsen van EV laadpalen Haarlem

Overwegende dat:

Er in Haarlem een wachtlijst is voor het plaatsen van openbare EV laadpalen; Het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal groeien gezien de beleidsvoornemens in het concept klimaatakkoord; Het ook mogelijk is een privé oplaadpunt in de eigen voortuin te maken wat niet alleen goedkoper is voor de gemeente maar ook als extra voordeel heeft dat energie van eigen zonnepanelen kan worden opgeslagen in de eigen auto en hierdoor het publieke elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast wordt; De meeste huizen in Haarlem geen eigen oprit hebben waardoor tijdens het opladen vanaf een privé oplaadpunt een kabel over de stoep heen moet lopen; In onder meer de gemeente Zaanstad[1] dit is toegestaan, maar in Haarlem niet; Er in Zaanstad wel moet worden voldaan aan enkele richtlijnen[2] zoals: geen kabels over rijbaan of fietspad, niet claimen van openbare parkeerplaatsen, maximale lengte kabel en deugdelijke afdekking in verband met toegankelijkheid; Voor het toestaan in Haarlem mogelijk aanpassing van de APV nodig is gezien artikel 2:10 en 2:15 van de huidige APV;

Verzoekt het college

Mede op grond van ervaringen in bijvoorbeeld Zaanstad en Bloemendaal de voors en tegens op een rij te zetten van het toestaan van opladen van elektrische auto’s via privé oplaadpunten op eigen terrein en in hoeverre het hiervoor nodig is beleidsregels op te stellen en/of de APV aan te passen; Bij een positieve uitkomst van deze analyse de raad uiterlijk 1 augustus 2019 een voorstel voor te leggen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Gertjan Hulster, Actiepartij

Bas van Leeuwen, D66

Ron Dreijer, CDA

Vorig jaar november hebben BVH, ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Utrecht 07-12-2018 10:26

Vorig jaar november hebben BVH, ChristenUnie en Open aan de gemeenteraad een uitspraak gevraagd over het verminderen van vuurwerkoverlast. Het liefst wilden deze fracties een vuurwerkvrije gemeente. Daar was (op dat moment) geen draagvlak voor. Wel heeft bijna de gehele raad (uitgezonderd het CDA) de motie gesteund om in overleg met onze inwoners voor de komende jaarwisseling (2018-2019) vuurwerkvrije zones aan te wijzen. Onlangs heeft de burgemeester een aantal plekken aangewezen, zoals op schoolpleinen, bij kinderboerderijen en rond verzorgingshuizen in de hele gemeente. Daarvoor heeft hij overleg gehad met veel mensen, waaronder de jeugd en mensen die vorig jaar overlast ervoeren. De CU is daar blij mee. Het is in elk geval een begin van het beperken van overlast voor mensen en dieren. Het is een uitdaging om ons daar ook allemaal aan te houden en niet onze BOA’s en wijkagenten met (nog) meer werk op te zadelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.