Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

5 documenten

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d

Grote kruising & Ouverturelaan

SGP SGP CDA ChristenUnie Krimpenerwaard 15-12-2018 00:00

 

Grote Kruising

In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de gemeenteraad een belangrijk besluit genomen in de voortgang van het project “de Grote Kruising”. De SGP staat positief tegenover de plannen, welke niet alleen noodzakelijk zijn om de daadwerkelijke reconstructie van de grote kruising te kunnen uitvoeren, maar ook de bereikbaarheid van Krimpen aan den IJssel zullen verbeteren. De gemeente kan nu echt aan de slag met het verder uitwerken van het voorkeursalternatief en een start maken met het verleggen van de wisselstrook en het aanbrengen van een extra rijstrook op de Nieuwe Tiendweg (vanaf grote kruising tot en met kruising Boerhaavelaan / van Ostadelaan). De planuitwerking van dit omvangrijke project (ca 32 miljoen euro) gaat nu starten en ongetwijfeld zullen gedurende het traject allerlei nieuwe technische en/of financiële inzichten ontstaan. Naar aanleiding van de inspreker, die namens de bewoners van de Rotterdamse weg sprak, heeft de SGP gevraagd om de bewoners meer te betrekken bij de plannen en de wethouder de uitspraak “ontlokt” dat de leefbaarheid niet zal verslechteren (denk aan geluid en fijnstof). Om een vinger aan de pols te kunnen houden heeft de SGP aan de wethouder gevraagd om de raad inhoudelijk bij de voortgang en de wijzigingen te betrekken in plaats van het alleen goedkeuren van nieuwe kredietaanvragen. Hiervoor heeft de SGP een amendement ingediend op het raadsvoorstel, welke helaas niet voldoende steun kreeg van de overige raadsleden. Uiteraard zal de SGP het project nauwlettend blijven volgen en waar mogelijk (of noodzakelijk) onze inbreng blijven geven. Alle Krimpenaren zijn gebaad bij een succesvolle realisatie van dit omvangrijke project. 

Ouverturelaan

De verkeersdrukte op de Ouverturelaan is een langslepend dossier. Marco Oosterwijk heeft zich als wethouder hard gemaakt om middels slagbomen het verkeer in de spits te weren. Deze oplossing bleek toen een te vergaande maatregel te zijn en werd door de gemeenteraad verworpen. Dat betekend echter niet dat de SGP de bewoners van de Ouverturelaan in de kou laat staan. In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de SGP een “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend met daarin de vraag om de voorkeursoptie van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken en mee te nemen in de afweging van de verschillende varianten. De SGP vraagt het college een 6evariant te onderzoeken, waarbij de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/uur, asfalt gehandhaafd blijft (eventueel met een 30 km-uitstraling zoals bijvoorbeeld mogelijk is middels asfalt in klinkerprint) en gelijkvloerse kruisingen worden aangebracht. Omdat zowel de SGP als Krimpens Belang graag gehoor wilden geven aan de wens van de bewoners, zijn we samen opgetrokken en konden we de motie zelfs namens 6 partijen indienen (SGP, Krimpens Belang, Leefbaar Krimpen, Stem van Krimpen, CDA en Christen Unie). Wethouder Timm ontraadde het indienen van deze motie, maar bij stemming bleek dat alle partijen voorstemden en de motie dus unaniem is aangenomen. Mooi voorbeeld dat we vanuit de oppositie een rol van betekenis hebben en inhoudelijk goede moties ook door de coalitiepartijen serieus worden genomen. Het is nu aan het college om de handschoen op te pakken en de wensen van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken. 

In dezelfde raadsvergadering is door Leefbaar Krimpen met steun van SGP en Stem van Krimpen nog een andere “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend en aangenomen. Deze motie vraagt het college om een pilot uit te voeren t.a.v. het in de middaguren openstellen van de bussluis tussen de Ouverturelaan en de N210. Met als doel om verkeer dat via de wisselstrook Krimpen aan den IJssel binnenkomt, maar niet als bestemming heeft, terug te leiden naar de N210. Dit zo op korte termijn al verlichting kunnen geven op het aantal voertuigen dat in de middagspits via de Ouverturelaan de Krimpenerwaard ingaat. Ook deze motie werd door wethouder Timm ontraden, maar wel aangenomen. Ook hier zijn we benieuwd naar de reactie van het college. 

Schriftelijke vragen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

SGP SGP CDA Gelderland 08-11-2018 00:00

Schriftelijke vragen (art. 39 Reglement van Orde)

 

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

 

/r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland /r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland

 

Datum: 7 november 2018 Van: Engelina van Steenbrugge-Spiering, CDA Gelderland en Bennie Wijnne SGP GelderlandOnderwerp: Uitspraak Europees Hof van Justitie inzake Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Inleiding

Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag, 7 november 2018, uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Kort samengevat gaat de PAS onderuit, omdat er geen maatregelen genomen mogen worden als de verwachte voordelen van die maatregelen niet vaststaan ten tijde van de beoordeling. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor de landbouw, industrie, bouwprojecten, mobiliteit en infrastructuur. De precieze impact is op dit moment nog niet in te schatten. Uit uitlatingen van het ministerie blijkt dat de vergunningverlening naar alle waarschijnlijkheid per direct moet worden stopgezet.

Naar aanleiding hiervan heeft het CDA en SGP de volgende vragen: 1. Wat is de impact van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie voor de Gelderse landbouw? 2. En wat is de impact van deze uitspraak voor de mobiliteit? Heeft het consequenties voor Gelderse (snel) wegen zoals de A15, A1/A30 en knooppunt Hoevelaken? 3. Wat zijn de gevolgen van de uitspraak voor de recent genomen PAS-maatregelen van de inpassingsplannen Natura 2000-gebied Binnenveld, Stelkampsveld, Korenburgerveen, Willinks Weust en Lingegebied & Diefdijk Zuid? 4. Heeft de uitspraak consequenties voor lopende zaken voor de landbouw, mobiliteit en bouwprojecten. Zo ja, welke? En komt hiermee de voortgang van diverse lopende trajecten/projecten in gevaar?

 

Verkeersbesluit Schaapsdrift dupeert agrarische bedrijven

SGP SGP GroenLinks D66 CDA De Bilt 30-01-2018 00:00

De Schaapsdrift in Hollandsche Rading is binnenkort verboden terrein voor verkeer met een zwaardere aslast dan 4,8 ton. Aangrenzend wei- en bouwland wordt daarmee onbereikbaar voor agrarisch verkeer, bijvoorbeeld in de maïsoogst. De SGP-fractie in De Bilt vraagt zich af hoe het mogelijk is dat dit besluit door het college met D66, CDA, GroenLinks en Beter De Bilt genomen is.

SGP-lijsttrekker Johan Slootweg: “Door dit collegebesluit worden agrariërs gedupeerd. Voor de gebruikers van de percelen die alleen via de Schaapsdrift te bereiken zijn, wordt het vrijwel onmogelijk om bijvoorbeeld te bemesten of de maïs of het gras van het land te halen met landbouwmachines.” Daarnaast is de SGP benieuwd hoe is vastgesteld dat de blijkbaar ontstane schade is ontstaan door zwaar landbouwverkeer.

Direct belanghebbenden voelen zich overvallen door dit besluit van het college. De SGP vindt het belangrijk dat de gemeente bij het nemen van besluiten de belangen van verschillende partijen zorgvuldig afweegt. Slootweg: “De SGP staat voor een gemeente die zich dienstverlenend opstelt en transparant is. Agrariërs moeten niet onnodig belemmerd worden in hun bedrijfsvoering. Daar past deze gang van zaken niet bij.” De SGP heeft schriftelijke vragen gesteld over dit besluit.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.