Nieuws van SP over ChristenUnie inzichtelijk

5 documenten

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?

SP SP ChristenUnie Groningen 23-03-2018 14:19

Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is.

Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.

Bussen Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.

Ziekenhuis Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.

Leefomgeving Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.

De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond

Dit opinie-artikel verscheen op donderdag 22 maart  2018 in het Dagblad van het Noorden en is geschreven door de gemeenteraadsleden Inge Jongman (CU) en Wim Koks (SP).

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Laat je stem horen op de hoorzitting: geen bussen door Vinkenstraat en geen extra verkeer over Oosterhamriktracé

SP SP ChristenUnie Groningen 26-02-2018 16:43

Het zal niemand ontgaan zijn. In het Noord-Oostelijk deel van de stad, tussen het Van Starkenborgkanaal en de binnenstad wordt het autoverkeer steeds drukker. Op de route tussen het Damsterdiep over de Petrus Campersingel en de Kapteynlaan naar de Bedumerweg staat het verkeer steeds vaker vast. Parkeren voor bewoners in de Oosterparkwijk en Korrewegwijk wordt steeds moeilijker en het UMCG lastiger bereikbaar.

Dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Steeds meer mensen vanuit de provincie moeten in de stad zijn voor hun werk, onderwijs,  medische voorzieningen of in de binnenstad. Daarom heeft de gemeente een toekomstvoorspelling laten maken: hoe druk wordt het in 2030?

Om vooral ook het UMCG bereikbaar te houden heeft vorig jaar de gemeenteraad besloten dat er een rechtstreekse verbinding moet komen tussen de Oostelijke Ringweg en het ziekenhuis: de busbaan die nu de verbinding vormt moet ook toegankelijk worden voor autoverkeer.

Bussen door de Vinkenstraat? Meer auto’s over het Oosterhamriktracé? Nee!       

Laat je stem horen op de hoorzitting!

Datum: Dinsdag 6 maart 2018 om 20:00 uur. Locatie: Informatiecentrum Oosterhamriktracé (Oosterhamrikkade 119)

SP-raadslid Wim Koks:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
“De SP-fractie was en is tegen dit besluit. Auto’s op de busbaan betekent nog meer autoverkeer door de Professorenbuurt en de Oosterparkwijk, en dat is slecht voor de bewoners van die wijken: meer verkeerslawaai, luchtvervuiling, toename verkeersonveiligheid, meer asfalt, meer parkeerdruk en meer doorgaand verkeer in woonwijken. Samen met de Christenunie hebben wij gepleit voor een andere oplossing waarbij het UMCG bereikbaar blijft en de wijken worden verlost van doorgaand autoverkeer.”

Dat was een jaar terug want het gemeentebestuur heeft het afgelopen jaar gestudeerd op drie varianten. Deze week is de keuze bekend geworden. De splitsing. Wat houdt die in?

De huidige busbaan wordt ingericht als een 50km tweebaansautoweg; Tussen de woningen en de busbaan wordt de huidige autoweg een 30 km ventweg en voorzien van fietspaden; De bussen krijgen een busbaan door de Thomassen à Thuessinklaan, Wielewaalplein en de Vinkenstraat; In de straten komt een 30 km ventweg met een fietsroute.

Wim Koks:

“Moet je je voorstellen wat dat betekent als deze verkeersstromen allemaal op een beperkte ruimte worden samengeperst tussen woonhuisgevels en/of de waterkant. In de spits meer dan 50 bussen door de Vinkenstraat. En niet van die kleintjes maar deels van die dubbele. Over de Oosterhamrikkade rijden nu 3.200 auto’s per dag straks worden dat er 11.200. Bijna vier keer zoveel en voorzien van drie kruisingen met stoplichten. Dat betekent remmen en optrekken. En allemaal straten waar gewoon mensen wonen. Deels met leuke voortuintjes.

Maar ook op wordt het drukker op de Kapteynlaan, de Heymanslaan, de Oliemuldersweg en de Sumatralaan. Dit terwijl de ruime Korreweg, Bedummerweg en Europaweg ontzien worden. En dan behalve die stoplichten nog een flessenhals: de brug over het Van Starkenborghkanaal wordt straks gebruikt door auto’s en bussen. Zo’n 11.000 per dag over een brug die ongeveer vijf keer per dag 8 minuten opengaat voor het scheepvaartverkeer. Files en vertragingen voor het openbaar vervoer.  

 Het stadsbestuur:

“Gelukkig komen de files niet tot aan de Oostelijke Ring of aan de andere kant tot aan de Zaagmuldersweg.” 

Nou dat is een hele geruststelling!

Het splitsingsplan kost in aanleg +/- 46 miljoen euro. Een nieuwe brug over ’t Van Starkenborghkanaal 18 miljoen euro, en de kosten voor het vergroenen van het Oosterhamrikkanaal zijn nog onbekend. 

Nu de gevolgen van het gemeenteplan steeds concreter worden trekt de SP-fractie in de gemeenteraad nog sterker de conclusie: stoppen met die drukke asfaltbaan dwars door twee woonwijken. Dat is een verkeersoplossing uit de vorige eeuw.

Want het alternatief dat de SP en Christenunie hebben ontwikkeld is vriendelijk voor de wijken, is duurzaam, goedkoop en tevens blijft het UMCG goed bereikbaar. 

De Knip, zoals dat alternatief heet, staat inmiddels op papier. (zie afbeelding hieronder en bijlage onderaan)

https://groningen.sp.nl/nieuws/2018/02/laat-je-stem-horen-op-de-hoorzitting-geen-bussen-door-vinkenstraat-en-niet-meer
Foto: SP
 (zie bijgevoegde PDF voor een grotere afbeelding)

Natuurlijk, ook in dat plan zitten knelpunten maar die komen een stuk minder terecht in woonbuurten. Het alternatief heeft nog een groot voordeel: het is makkelijk aan te leggen en als blijkt dat het niet voldoet, is het zo weer terug te draaien.

De komende twee maanden kan iedereen commentaar leveren op het plan van het gemeentebestuur. Een keuze kan gemaakt worden: de splitsingsvariant van het gemeentebestuur of het alternatief van de SP en Christenunie. 

De eerste mogelijkheid om uw mening te geven is op 6 maart 2018. Dan organiseert de gemeenteraad een hoorzitting. Iedereen kan zijn of haar zegje doen. Dit hoorzitting begint om 20:00 uur en vindt plaats op het volgende adres: Oosterhamrikkade 119.

Tot slot Wim Koks:

“Voor het plan van het gemeentebestuur moeten achteraan in de Vinkenstraat een rij woningen gesloopt worden. Anders past die busbaan en ventweg niet in dat deel van de straat. Het zijn huurwoningen van Nijestee die niet in al te beste staat verkeren. Op zich zijn wij niet tegen sloop als er voor de bewoners maar betaalbare, duurzame nieuwbouw voor in de plaats komt en hun verhuis- en herinrichtingskosten maar vergoed worden.”

Nog vragen of reacties?Wim Koks is te bereiken via 06-11227385 of wimkoks@raad.groningen.nl

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

SP in Provinciale Staten tegen verlengde Bentwoudlaan

SP SP SGP ChristenUnie Alphen aan den Rijn 01-02-2018 11:45

De SP in Provinciale Staten keerde zich gister tegen het voorstel van het provinciebestuur voor aanleg van de verlengde Bentwoudlaan. De partij mist draagvlak bij inwoners en het MKB voor deze nieuwe weg dwars door het net aangelegde Bentwoud en wil onderzoek naar betere alternatieven, zoals een tweede oeververbinding bij Boskoop.

'Een nieuwe tunnel of brug bij Boskoop is weliswaar duurder, maar biedt wel een echte oplossing', aldus woordvoerder Hans Slooter. 'Door de verlengde Bentwoudlaan zullen de verkeersproblemen bij Boskoop en Hazerswoude-Dorp juist flink toenemen. Daar zit niemand op te wachten.'

Onderzoek moet uitwijzen wat de kosten van een nieuwe oeververbinding bij Boskoop precies zijn. Voor aanleg van de verlengde Bentwoudlaan en verkeersmaatregelen in Hazerswoude-Dorp wilde het provinciebestuur bijna veertig miljoen euro uittrekken. Een tweede brug zou ongeveer vijftig miljoen kosten. 

Een tunnel zou nog duurder zijn, maar heeft als groot voordeel dat het (scheepvaart-)verkeer niet wordt gehinderd. Daarnaast pleitte de SP er gister ook opnieuw voor om te kijken naar een tunnel of tunnelconstructie in Hazerswoude-Dorp, als betere oplossing voor de verkeersproblemen daar.

Besluitvorming uitgesteld De overgrote meerderheid van Provinciale Staten steunde gister het voorstel van de SGP-ChristenUnie om de stemming over het Uitvoeringsbesluit N207-Zuid en de verlengde Bentwoudlaan voor onbepaalde tijd uit te stellen, zodat er meer informatie beschikbaar komt. Ook de SP sloot zich hierbij aan.​

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.