Nieuws van SP over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Actievoeren loont: geen tankstation bij De Zumpe

SP SP GroenLinks D66 PvdA Doetinchem 08-03-2020 18:51

Goed nieuws! Door flink actievoeren en een petitie die door meer dan 3300 mensen getekend is, heeft een krappe meerderheid van de raad bestaande uit D66, GroenLinks, PvdA, LBD en SP op donderdag 5 maart besloten om geen tankstation toe te staan langs de Oostelijke Randweg, vlak naast het unieke natuurgebied De Zumpe.

Bij het plan om de Oostelijke Randweg aan te leggen is destijds bedacht dat er ook een tankstation geplaatst zou kunnen worden. Het idee was om een tankstation uit een woonwijk te verplaatsen en tankstation Wenting aan de Wijnbergseweg zag dat wel zitten. Die verhuizing is goed; het is al langer beleid om geen tankstations met fossiele brandstoffen, zeker met LPG, in een woonwijk te willen hebben. Maar niet naar een locatie naast een uniek natuurgebied.

https://doetinchem.sp.nl/nieuws/2020/03/actievoeren-loont-geen-tankstation-bij-de-zumpe
Naomi Wartenberg: “Eindelijk is er geluisterd naar de inwoners van Doetinchem. We zijn ongelofelijk trots op de inwoners die niet hebben opgegeven en door zijn gegaan. Met de petitie ‘bescherm de Zumpe’, met het plaatsen van grote spandoeken en door onvermoeibaar door te gaan met het informeren van andere inwoners en de raadsleden.”

De SP was destijds al tegen de Randweg en tegen plaatsing van een tankstation daar en gelukkig waren er nu dus genoeg partijen die een tankstation naast De Zumpe geen goed idee vinden. Niet alleen zijn er al meerdere tankstations gevestigd in een straal van slechts enkele kilometers, maar het bouwen van een nieuw tankstation vlak langs een kwetsbaar natuurgebied is een enorm slecht idee. Verder kun je je, gezien de veranderingen op het gebied van klimaat en elektrisch rijden, afvragen of er wel zoveel tankstations in Doetinchem nodig zijn in de toekomst.

Het laatste woord is hier nog niet over gezegd wat de SP betreft. Blijkbaar zijn er allerlei processen in gang gezet binnen het stadhuis, waardoor er nu volgens de wethouder mogelijk tonnen verloren zijn. De vraag is of er niet veel te veel en te snel door de wethouder gehandeld is, voordat de raad een definitief besluit had genomen. U kunt er op aan dat de SP dit verder uit zal zoeken.

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Update: de Zuid en Biddingringweg

SP SP GroenLinks Dronten 23-02-2020 14:28

SP Dronten is, als vervolg op het bewonersoverleg vorig jaar, samen met een aantal bewoners in gesprek gegaan met de gemeente. Resultaat is dat ook het overige gedeelte van De Zuid tussen De Boeg en de Dronterweg van stil asfalt wordt voorzien. Fiets- en voetgangers oversteken worden veiliger gemaakt. Alle oversteken krijgen een plateau op het midden van de rijbaan. 

Door de ontwikkeling van een woonwijk op het manegeterrein, zal de verkeersdrukte op De Zuid  toenemen. Samen met de bewoners blijven we de situatie kritisch volgen.

Uit gesprekken met bewoners langs en nabij De Zuid, bleken ook delen van de Kruidenwijk last te hebben van verkeersdrukte en geluidsoverlast. Het betreft de Lancasterdreef richting winkelcentrum Dronten Zuid, De Pimpernel en de Kruidendreef. De klachten van de bewoners vonden geen gehoor bij de gemeente. Er is door ons aangedrongen op het houden van verkeerstellingen. Op vier locaties is het in- en uitgaande verkeer geteld: de Pimpernel, twee plekken op de Kruidendreef en op de Fazantendreef richting Kruidendreef. Uit de tellingen bleek dat de verkeersdrukte behoorlijk hoog is. De Pimpernel kwam er  als drukste straat uit. Op werkdagen rijden daar ca. 2256 voertuigen in- en uit. Dat is gemiddeld (over 24 uur) 1,6 voertuig per min. De drukte begint op werkdagen om 07.00 uur en duurt tot 22.00 uur met een absolute piek tussen 18.00 en 19.00 uur ( 212 voertuigbewegingen per uur). 

Een deel van deze verkeersdruk wordt veroorzaakt door verkeer naar het achterste deel van de Kruidenwijk. In plaats van via de Wissel en de Fazantendreef te rijden, wordt een kortere omweg via Dronterweg, de Zuid en Pimpernel gekozen. 

Onze voorstellen  1. maak een afslag op de Biddingringweg naar de Fazantendreef. Hiermee wordt dit deel van Kruidenwijk beter ontsloten. Dit bespaart brandstof, CO2 en stikstof uitstoot.  2. Het aanbrengen van ca. 3 parkeervakken op De Pimpernel en daarna een parkeerverbod instellen voor de rijweg van De Pimpernel, dat scheelt veel stoppen en optrekken van voertuigen die door geparkeerde auto’s niet door kunnen rijden.  3. Verwijderen van de boldrempel aan het begin van de Lancasterdreef. Deze zorgt voor hevige trillingen door vrachtwagens die daar veelvuldig in en uitrijden (vooral ook t.b.v. de Jumbo supermarkt). Tevens het wegdek van De Lancasterdreef en De Pimpernel opnieuw bestraten met klinkers die minder geluidsoverlast opleveren door het verkeer. 

Geluidsoverlast Biddingringweg

Bewoners van De Dille hebben een tijd geleden contact gezocht met politieke partijen over de geluidsoverlast, die zij ervaren door  het drukke verkeer op de Biddingringweg. SP Dronten is in gesprek gegaan met deze bewoners. Echter de Biddingringweg valt niet onder de gemeente, maar onder de provincie. Dus hebben we via de provincie getracht om hiervoor een oplossing te vinden. Ook hebben de bewoners samen met de SP een gesprek gevoerd met wethouder Irene Korting van de gemeente Dronten. Zij heeft contact gezocht met gedeputeerde Job Fackeldey, die bij bewoners op bezoek is gegaan. Er zijn vage toezeggingen gedaan, maar helaas bleek in 2019 dat de provincie niet van plan was om stil asfalt aan te leggen.  Wethouder Irene Korting kwam toevallig in contact met een statenlid van Groen Links en besprak het probleem met haar. Binnen de provincie werd de zaak opnieuw bekeken. Er bleken onjuiste meetgegevens gebruikt te zijn. De geluidsbelasting was inderdaad boven de norm. Tevens is de haalbaarheid van het aanleggen van stil asfalt groter. Het huidige stille asfalt gaat 11 jaar mee, dit was slechts 5 jaar. Daarop is door de provincie besloten om de Biddingringweg tussen de kruising Elburgerweg en Dronterweg van stil asfalt te voorzien. 

Hieruit blijkt dat het uiteindelijk tot resultaat kan leiden om als bewoners samen met de SP in gesprek te gaan met je gemeente. Samen sta je sterk!

Graafseweg kan groen en veilig met vier banen

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 18-02-2020 12:52

Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kan de Graafseweg veiliger en groener gemaakt worden mét vier rijbanen. De door het Nijmeegse stadsbestuur voorgestelde versmalling naar tweebaans tussen de Wolfskuilseweg en de Rozenstraat lijkt de SP nog steeds onverstandig. Voor vierbaans is volgens Van Hooft nog steeds ruimte.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/02/graafseweg-kan-groen-en-veilig-met-vier-banen
Van Hooft: “Ik heb zelf gemeten bij de Graafseweg en hij is niet overal even breed. Tussen de Looimolenweg en de kruising Wolfskuilseweg/Groenestraat is de weg heel breed. 60 meter vanaf die kruising kun je al een ventweg aanleggen zonder dat er minder rijbanen nodig zijn. Daar ligt nu immers al een fietspad en er is ruimte voor parkeerplaatsen.”

De gemeente heeft zes scenario’s laten uitzoeken voor het versmallen van de Graafseweg, waarbij wel in alle gevallen rijbanen verdwijnen (2x1 of 2+1). Wat de SP betreft wordt er een zevende onderzocht die vier banen behoudt. Van Hooft: “De raad wordt voorgehouden dat minder rijbanen niet tot sluipverkeer en vertraging leidt, of in ieder geval niet meer dan 15 seconden. Maar bij die onderzoeken blijft men uitgaan van een gelijkblijvend verkeersaanbod, terwijl de algehele verwachting is dat dit – mede door 15 % bevolkingsgroei de komende decennia –in de hele stad juist met 10-20 % al stijgen. Dan kun je wel willen dat er minder mensen door de Graafseweg rijden, maar de burger conformeert zich niet altijd netjes aan de verwachtingen van bestuurders. Het college wil méér verkeersaanbod niet doorrekenen, want ‘het is het doel van het beleid dat er minder verkeer over de Graafseweg gaat’. Dat is te rooskleurig gedacht – je rekent in feite alleen een best case scenario door en geen worst case scenario. Verder is Graafseweg een belangrijke verkeersader die we nodig hebben als er elders in de stad opstoppingen zijn. Denk aan de renovatie van de Waalbrug of een ongeluk op de Sint Annastraat. Dan kun je wel zeggen dat de Graafseweg overcapaciteit heeft, maar dat is alleen in een normale verkeerssituatie – bij calamiteiten is die extra capaciteit juist hard nodig om verkeer van elders in de stad op te vangen.”

Uiteraard moet er wel iets gedaan worden aan de veiligheid en uitstoot voor omwonenden. Volgens Van Hooft kan dat ook bij een vierbaanseweg. “Versmalling in de zin van minder rijbanen is volgens ons onverstandig, maar de rijbanen zelf kunnen we wel smaller maken. Daardoor gaan automobilisten minder hard rijden, wat een veiligere en schonere weg betekent. Er is ruimte voor iedere drie parkeerplaatsen een boom of ander groen. GroenLinks en D66 zien minder rijbanen als het ei van Columbus, maar het een sluit het ander helemaal niet uit.”

SP doet navraag over verkeer

SP SP GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 09-12-2019 11:17

WIJK BIJ DUURSTEDE – Het Wijkse college trekt 55 duizend euro uit voor een onderzoek rond rotonde De Geer. In de begroting rekent zij vanaf 2023 op een flinke investering. De betere doorstroming en veiligheid zijn hiervoor de argumenten. De SP heeft hier vragen over gesteld. ´De provincie investeert flink bij Bunnik en past de  snelheid na de rotonde Cothen past. Veiligheid staat daar op de agenda. De vraag is of dat lokaal ook zo is´, vertelt Jeroen Brouwer.

Het college investeert in verkeer. Er komen nieuwe voetpaden, een extra verkeersambtenaar en onderzoeken voor de rotonde De Geer, een parkeernota en naar verkeerstromen rond de binnenstad. ´Die onderzoeken kosten ruim twee ton. Voor sommige oplossingen is er nog niks. De VVD, GroenLinks en de PCG halen in het coalitieakkoord alleen één rotonde aan. Maar parkeren in Wijk, Cothen en Langbroek soms lastig en problemen rond de binnenstad worden groter´, aldus Brouwer.

Op meerdere plekken in de regio pakt de Provincie onveiligheid op. Met de gemeente Bunnik verbetert zij de kruising van de N411 en de Achterdijk. Tussen de rotonde Cothen en het Van Dijk bedrijventerrein gaat de snelheid omlaag. Voor Brouwer een teken dat de veiligheid belangrijker lijkt te worden. ´De gemeente en Provincie hebben blijkbaar gesprekken over de verlaging gehad. De vraag is of het punt waar de voor ons de meeste ongelukken gebeuren, bij rotonde De Geer, door de gemeente op tafel is gelegd. Ideaal moment, lijkt ons´, vindt hij.

Daarbij verwijst de socialist naar een amendement van de VVD in de Provinciale Staten. Bij de behandeling van de provinciale begroting vroeg de partij meer dan twee miljoen voor een oplossing. ´Waar komt dit bedrag dan vandaan? Aangezien het voorstel nu is afgeschoten is wel de vraag of de Provincie nu überhaupt mee wilt gaan betalen. Het is en blijft een provinciale weg, waarbij veiligheid meetelt? Jammer dat de Wijkse politiek van niets wist. Maar heeft het college wel meegekeken?´

Het is een gemiste kans. Door dit kabinet Rutte blijft de Wijkse portemonnee namelijk slecht gevuld. Brouwer merkte bij de begroting op dat de VVD, GroenLinks en PCG eigen keuzes voorop stellen. ´Logisch bij een coalitie. Maar wel voor twee ton onderzoeken doen, zonder geld is dan toch vreemd? Straks rijden we bij de rotonde De Geer wel door, maar vervolgens groeit de file tussen Werkhoven en Bunnik. Wat schieten we dan met de doorstroming op? Doe dan geen onderzoeken óf denk wat breder´, meent Brouwer.

Keuzes zijn er met genoeg. Brouwer denkt bijvoorbeeld aan het verlagen van de snelheid. ´We zeggen niet dat dit dé oplossing is. Maar dat doet de provincie elders toch ook? Bekijk daar het idee van WijkNu bij, waar wij mee instemden, van betere verlichting. Dat geeft wellicht een betaalbaardere oplossing. Houden we geld over voor de andere onderzoeken. Bekijken we tevens de wens om tractoren in Cothen en Langbroek over de veilige plekken te laten rijden. Drie keer winst. Én een veiligere rotonde én geld voor andere zaken én de wens van inwoners worden meegenomen. Maar dan moet je over de schaduw van een coalitieakkoord durven kijken. En dat is lastig´, eindigt Brouwer.

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Open brief aan provincie Noord-Holland over A8-A9

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Noord-Holland 17-05-2019 05:15

De Zaanse fracties van SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Rosa roepen de formateurs en onderhandelaars voor een nieuw te vormen bestuur van de provincie Noord-Holland middels een open brief op om  de plannen voor de verbindingsweg A8-A9 te stoppen.

Beste formateurs en formerende fracties,

In Zaanstad-Noord speelt al lange tijd de problematiek rondom de N203 (Provincialeweg). Dit is een drukke verkeersader die door dichtbevolkt gebied loopt. Veel bewoners, van met name Krommenie en Wormerveer, hebben niet alleen last van het verkeerslawaai, maar worden ook blootgesteld aan verhoogde fijnstofconcentraties. De Zaanse fracties van GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en ROSA vragen de onderhandelende partijen te streven naar snelle maatregelen om deze problematiek voor de Zaanse inwoners te verminderen.

Tot op heden is de provincie Noord-Holland er altijd op gericht geweest om bovenstaande problemen op te lossen door het aanleggen van een A8-A9 verbindingstraject. Dit stuitte op groot protest van nagenoeg alle Zaanse natuur- en milieuorganisaties. Tevens is gebleken dat het plan om verscheidene redenen niet of nauwelijks te realiseren is.

De aan te leggen weg zou immers onherstelbare schade berokkenen aan cultuurhistorische en aardkundige monumenten als de Stelling van Amsterdam, het kreekruggenlandschap van Assendelft en het stroomgebied van het voormalige Oer-IJ. Daarnaast zou een gebied met hoge natuurwaarden doorkruist worden en de uitstoot van broeikasgassen toenemen. Bovendien wijst onderzoek uit dat de luchtkwaliteit in Krommenie en Wormerveer niet verbetert met de aanleg van de verbindingsweg A8-A9, terwijl de situatie in Assendelft juist verslechtert. Door de toename met 30.000 voertuigen dagelijks op de A8 (waarvan een groot deel vrachtverkeer) zullen de reeds bestaande milieuproblemen in Koog aan de Zaan en Zaandam-Oost nog verergeren.

Het inzetten op een verbindingsweg A8-A9 lost daarmee weinig tot niets op en creëert alleen nieuwe problemen. En dat tegen zeer hoge kosten.

Het baart ons grote zorgen dat het verbeteren van de situatie rondom de N203 op korte termijn volledig uit zicht geraakt is. Zowel in de provincie als op gemeentelijk niveau wordt ingezet op de A8-A9 verbinding als zijnde ‘de enige oplossing voor de problematiek in Zaanstad Noord’. Effectieve maatregelen, zoals het aanleggen van groenzones rondom de Provincialeweg met bomen en heggen als fijnstofafvang, het verbeteren van verbindingen met schoner alternatief vervoer (o.a. fietspaden, het OV en het uitrollen van een schone ‘last mile’ logistiek) en het verminderen van de verkeersdruk (door het aanleggen van transferiums, het verlagen van de maximum snelheid en het verbeteren van de doorstroming op de N203 zelf), worden momenteel als overbodig beschouwd en direct terzijde geschoven. Deze afwachtende houding dreigt ervoor te zorgen dat de inwoners van Zaanstad-Noord nog jarenlang aan onnodig hoge gezondheidsrisico’s worden blootgesteld.

Wij vragen daarom aan de onderhandelaars om niet langer in te zetten op een A8-A9 verbinding. De jarenlange politieke discussie heeft het effectief oplossen van de problemen van veel inwoners van Zaanstad enorm vertraagd. Bovendien is het aanleggen van meer wegen geen oplossing voor het nijpende klimaatprobleem. Namens Paul Laport, GroenLinks Zaanstad            Patrick Zoomermeijer, SP Zaanstad Judit Raa, Partij voor de Dieren Zaanstad    Ruud Pauw, ROSA

Verkeersplan voor zandtransporten door Lent

SP SP GroenLinks Nijmegen 28-02-2019 15:15

De gemeenteraad van Nijmegen heeft uitgesproken dat zandtransporten over de Vrouwe Udasingel in Lent niet wenselijk zijn in verband met de verkeersveiligheid. Een voorstel van SP-raadslid Marij Feddema kreeg unanieme steun. Het college van B en W moet op de kortst mogelijke termijn in nauw overleg met bewoners een verkeersplan maken voor het bouwverkeer in Nijmegen-Noord. Woonstraten in Lent, waaronder de Vrouwe Udasingel, moeten daarbij maximaal gemeden worden. Eerder die avond spraken bewoners uit Lent, verenigd in comité #ZandErover zich uit tegen het zandtransport door Lentse woonstraten. In samenwerking met de SP verzamelden wijkbewoners in korte tijd 460 handtekeningen die werden aangeboden aan de Nijmeegse raad.

Tien weken lang rijdt er nu elke werkdag om de 5 minuten een grote vrachtwagen vol zand over de Vrouwe Udasingel en de Turennesingel in Lent. Op de route zijn meerdere rotondes, kruisingen met voorrangsfietspaden en toegangswegen naar vier nabijgelegen scholen, een wijkcentrum en sportvelden. https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/02/verkeersplan-voor-zandtransporten-in-lentHet comité #ZandErover stelde daarom een alternatieve route voor, waarbij de vrachtwagens via de Mauritssingel rijden en dan voor de Waalbrug linksaf slaan naar ontwikkelgebied de Stelt. SP-raadslid Marij Feddema: “We zijn ervan overtuigd dat links afslaan voor de Waalbrug mogelijk is. Als eens in de 5 minuten de verkeerslichten op de huidige kruising voor 15 seconden op rood gaan, betekent dit een maximale vermindering van de doorstroomcapaciteit met 10 procent. Buiten de spits moet dat geen probleem zijn.” Wethouder Tiemens en de GroenLinks-fractie zijn van mening dat dit niet mogelijk is, zeker niet tijdens de renovatie van de Waalbrug. Het college stelt verder dat ze minimaal 6 tot 8 weken nodig heeft om verkeerslichten goed in te stellen. Die lange voorbereidingstijd maakte het voor nu niet meer haalbaar om een alternatieve route in te zetten voor het huidige zandtransport. Feddema: “Het college krijgt nu de tijd om heel goed na te denken over mogelijke alternatieven, zodat niet steeds weer een ad-hoc oplossing moet worden bedacht voor elk individeel bouwproject. Bewoners in Lent worden nauw bij betrokken bij de vaststelling van het verkeersplan.”

Voorafgaand aan de raadsvergadering ontvingen meerdere Lentenaren een aantal raadsleden van verschillende politieke partijen, zodat ze zelf kunnen ervaren hoe het is gesteld met de verkeersveiligheid als er iedere 5 minuten een vrachtwagen door de wijk rijdt. Buurtbewoner Lia van IJzendoorn: “We zijn blij dat we onze zorgen met de Nijmeegse politici hebben kunnen delen en we hopen dat er bij komend bouwverkeer een alternatieve en vooral veiligere route wordt gekozen.” Eerder al kregen bewoners een brief van de gemeente over het huidige zandtransport. De gemeente deed een aantal toezeggingen: het transport rijdt niet tijdens de aanvangs- en sluitingstijden van de basisscholen en er worden verkeersregelaars ingezet waar dat nodig is.

Einde oefening 30 kilometerzone Westzijde

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 25-01-2019 08:22

De Westzijde in Zaandam wordt tussen de Vinkenstraat en Klokbaai ingericht als een dertig kilometerzone waar je vijftig kilometer mag rijden en tot aan de Vincent van Goghweg blijft de maximale snelheid zoals het is. In september vorig jaar hebben GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk, ROSA, D66 en SP een motie vreemd ingediend om deels van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken. Na een langdurig onderzoek heeft de PvdA Zaanstad een enorme draai gemaakt waardoor een krappe meerderheid voor de uitvoering van de motie van de baan is.

SP raadslid Roland van Braam betoogde gisteren in de raadszaal: “De SP vindt het spijtig om te moeten constateren dat Walraadavisering er negatief in staat om de Westzijde als 30 km zone weg in te richten. Allerlei obstakels worden aangedragen waardoor de Westzijde niet ingericht kan worden als 30 km zone. Zoals dat de politie niet kan handhaven in 30 km zones, de politie moet er juist voor zorgen dat ze kunnen gaan handhaven in 30 km gebieden.  Grote steden zoals Amsterdam en Utrecht halen alles uit de kast om hun stad zoveel mogelijk in te richten als 30 km gebied en een klein stukje Westzijde levert hier allemaal beren op de weg! Laten we met een compromis komen, dacht de wethouder? De Westzijde gaan we inrichten als 35 km gebied, maar je mag er met 50 km per uur door heen. De SP vindt dit vragen om problemen en ongelukken en een slecht voorstel. Bij de politie zijn op de Westzijde geen ongevallen bekend veroorzaakt door hoge snelheid. Helaas is onze SP voorzitter, door een ongeval met hoge snelheid aangereden op de Westzijde en ondervind daar nog dagelijks gevolgen van. Laten we de Westzijde zo inrichten dat het voor iedereen duidelijk is namelijk 30 km, want dit is veiliger, schoner en prettiger wonen dan een weg inrichting als 50 km.”

Zie ook:

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/motie-vreemd-westzijde-maximaal-30-kmhttps://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/de-columnisten-westzijde-verdient-eindelijk-dertig-kilometerzonehttps://zaanstad.nieuws.nl/actueel/27535/school-bezorgd-over-veiligheid-leerlingen-op-de-westzijde/https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190124_76042557/30-km-in-westzijde-zaandam-is-van-de-baan

Zie ook: Fractienieuws

Graafseweg moet veiliger, niet smaller

SP SP GroenLinks Nijmegen 10-10-2018 10:45

De SP ziet weinig in de plannen van het college om de Graafseweg verder te versmallen. Wat de SP betreft wordt de weg zo ingericht dat de snelheid omlaag gaat en de weg veiliger wordt voor omwonenden, voetgangers en fietsers zonder een rijbaan op te offeren. De Graafseweg blijft wat de SP betreft een belangrijke weg voor verkeer binnen Nijmegen. Verdere versmalling maakt het voor mensen uit Lindenholt en Dukenburg steeds lastiger om het centrum te bereiken. Bovendien zal het voor meer sluipverkeer door de wijken zorgen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/10/graafseweg-moet-veiliger-niet-smallerSP-gemeenteraadslid Matthias van Hunnik: “De SP is voor het veiliger maken van de Graafseweg. Nu is de weg zo ingericht dat er te hard gereden kan worden en oversteken is op een aantal plaatsen heel lastig. Daarom is het goed om doorgaand verkeer te verwijzen naar de S100 (Energieweg) en te zorgen dat de weg zo wordt ingericht dat de snelheid omlaag gaat. Tegelijkertijd is de Graafseweg een belangrijke verkeersader voor verkeer binnen Nijmegen. Wij willen niet dat mensen uit wijken als Dukenburg en Lindenholt straks vast komen te staan op weg van en naar de stad door de versmalling.”

Van Hunnik is verbaasd dat wethouder Tiemens (GroenLinks) nu kiest voor verdere versmalling van de Graafseweg: “De versmalling vorig jaar op de Graafsebrug was volgens verkeersdeskundigen haalbaar. Maar bij het een volgend deel van de weg zijn er veel meer vraagtekens over de gevolgen voor doorstroming en sluipverkeer. Een proef nu geeft geen enkele garantie dat we over een aantal jaar niet te maken krijgen met opstoppingen. Dat risico moet je niet willen lopen. Het wegprofiel biedt voldoende ruimte om veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren zonder de doorstroming van het verkeer in gevaar te brengen. Daarvoor hoeven we niet een rijbaan in te leveren. Waarom wordt dat niet eerst onderzocht?"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.