Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over D66 inzichtelijk

7 documenten

Druk houden op provinciaal fietsbeleid

D66 D66 Noord-Holland 15-09-2020 13:17

Fiets-woordvoerder en –fanaat Marcel Steeman houdt de druk op beter provinciaal fietsbeleid hoog. Fietsveiligheid en fietsverbindingen staan hoog op de agenda, maar intentieverklaringen leiden nog niet overal meteen tot brede fietspaden en rood asfalt.  Weliswaar heeft het provinciaal fietsnetwerk in het regionaal mobiliteitsprogramma een plek gekregen, omdat de CO2-uitstoot van verkeer omlaag moet, maar het gaat D66 niet snel genoeg.

In de vergadering van de provinciale commissie mobiliteit & bereikbaarheid (MB) op 31 augustus kreeg D66 van alle kanten bijval bij vragen naar aanleiding van de uitvoeringsregeling subsidie regionaal fietsnetwerk 2020. D66 had deze regeling geagendeerd naar aanleiding van de onlangs vernieuwde, maar niet verbrede fietsroute langs de N246 en klachten over de doorfietsroute Haarlem-Amsterdam – vooral over de belabberde kwaliteit van de fietspaden in Halfweg.

Toekomstig fietsgebruik moet uitgangspunt zijn voor de inrichting van nieuwe snelfiets-, doorfiets- en andere fietsroutes. Een bredere rode (asfalt-)loper moet overal uitgerold worden. Fietspaden moeten goed onderhouden worden. De Provincie helpt gemeenten om doorfietsroutes te realiseren. Zo krijgen we meer mensen op de fiets, en met de nieuwe elektrische tweewielers ook over langere afstanden voor woon-werk-verkeer. Dat is gezond en duurzaam. Belangrijk is om die samenwerking met gemeenten nu echt te stimuleren, want anders wordt het geld niet uitgegeven.

Bij omleidingen door werkzaamheden maken we nog te vaak mee dat de fietsomleidingsroute langer is en langer duurt dan nodig. Vaak krijgt de doorstroming van de auto’s de prioriteit en worden de fietsers weggejaagd. Dat willen we niet meer.

Er gebeurt ondertussen best veel, maar dat wordt niet altijd zichtbaar. D66 wil in de commissie over de resultaten van het fietsbeleid in het vervolg beter geïnformeerd worden met een integrale rapportage zoals bijvoorbeeld binnen de Vervoerregio gedaan wordt met de jaarlijkse voortgangsrapportage metropolitane fietsroutes.

Het college beloofde nadrukkelijk een kritische blik op fietsinfrastructuur en betrokkenheid van partijen zoals de Fietsersbond om tot betere resultaten te komen.

In de Provinciale Statenvergadering van 14 september kwam het probleem van veerponten in fietsroutes weer boven drijven: het in de vaart houden van het veerpont Ilpendam-Landsmeer over het Noord-Hollandskanaal lijkt moeilijk te worden. Een voorstel om hierin als Provincie met de gemeenten in gesprek te gaan werd unaniem aanvaard.

En Steeman was natuurlijk op de fiets naar de PS-vergadering in Egmond aan Zee gekomen!

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Ben jij een Westfries? Stem dan 20 ...

D66 D66 Noord-Holland 14-03-2019 19:05

Ben jij een Westfries? Stem dan 20 maart op Arja Kapitein. Arja is een Westfries in hart en nieren en zet zich al jaren in voor de gemeente Medemblik en D'66 West-Friesland. Als statenlid kan zij de Westfriese belangen vertegenwoordigen, maar andersom wil zij ook draagvlak creeëren bij jou voor de provinciale beslissingen. Zo kunnen we samenwerken aan een mooier Noord-Holland en een sterk Westfriesland. 2 belangrijke punten zijn: ✅Versnelling van woningbouwprojecten door in te zetten op korte termijn haalbare projecten samen met inwoners. ✅Goede bereikbaarheid van de randstad: meer openbaar vervoer in de nacht naar steden, fietssnelwegen en het oplossen van knelpunten in de infrastructuur. Enerzijds om minder CO2 uit te stoten, anderzijds om de doorstroming te verbeteren en hiermee de leefbaarheid van Westfriesland te vergroten. Wil jij dit ook? Stem dan 20 maart op Arja Kapitein Lijst 2 nummer 6! In deze video vertelt ze zelf ook graag wat haar doelen zijn voor de provincie en Westfriesland.

Einde oefening 30 kilometerzone Westzijde

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 25-01-2019 08:22

De Westzijde in Zaandam wordt tussen de Vinkenstraat en Klokbaai ingericht als een dertig kilometerzone waar je vijftig kilometer mag rijden en tot aan de Vincent van Goghweg blijft de maximale snelheid zoals het is. In september vorig jaar hebben GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, Denk, ROSA, D66 en SP een motie vreemd ingediend om deels van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken. Na een langdurig onderzoek heeft de PvdA Zaanstad een enorme draai gemaakt waardoor een krappe meerderheid voor de uitvoering van de motie van de baan is.

SP raadslid Roland van Braam betoogde gisteren in de raadszaal: “De SP vindt het spijtig om te moeten constateren dat Walraadavisering er negatief in staat om de Westzijde als 30 km zone weg in te richten. Allerlei obstakels worden aangedragen waardoor de Westzijde niet ingericht kan worden als 30 km zone. Zoals dat de politie niet kan handhaven in 30 km zones, de politie moet er juist voor zorgen dat ze kunnen gaan handhaven in 30 km gebieden.  Grote steden zoals Amsterdam en Utrecht halen alles uit de kast om hun stad zoveel mogelijk in te richten als 30 km gebied en een klein stukje Westzijde levert hier allemaal beren op de weg! Laten we met een compromis komen, dacht de wethouder? De Westzijde gaan we inrichten als 35 km gebied, maar je mag er met 50 km per uur door heen. De SP vindt dit vragen om problemen en ongelukken en een slecht voorstel. Bij de politie zijn op de Westzijde geen ongevallen bekend veroorzaakt door hoge snelheid. Helaas is onze SP voorzitter, door een ongeval met hoge snelheid aangereden op de Westzijde en ondervind daar nog dagelijks gevolgen van. Laten we de Westzijde zo inrichten dat het voor iedereen duidelijk is namelijk 30 km, want dit is veiliger, schoner en prettiger wonen dan een weg inrichting als 50 km.”

Zie ook:

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/motie-vreemd-westzijde-maximaal-30-kmhttps://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/09/de-columnisten-westzijde-verdient-eindelijk-dertig-kilometerzonehttps://zaanstad.nieuws.nl/actueel/27535/school-bezorgd-over-veiligheid-leerlingen-op-de-westzijde/https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190124_76042557/30-km-in-westzijde-zaandam-is-van-de-baan

Zie ook: Fractienieuws

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Nog slimmer reizen door Noord-Holland in de toekomst

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 08-03-2018 14:50

De manier waarop mensen van A naar B gaan is de laatste jaren sterk veranderd: nieuwe diensten als Uber, deelauto’s en deelfietsen zijn in opkomst. In de toekomst zal nieuwe technologie tot nog meer veranderingen voor onze infrastructuur leiden. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, het “internet of things” in het verkeer en het gebruik van big data. Al deze veranderingen worden samengevat als Smart Mobility. “Omdat de Provincie voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor infrastructuur – de provinciale wegen, vaarwegen en fietspaden – moeten we op deze veranderingen inspelen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “zodat het reizen in Noord-Holland nog slimmer en makkelijker wordt, en ook duurzamer.”

Investeren in mobiliteit van de toekomst

De komende jaren trekt de Provincie de portemonnee (4,8 miljoen euro in 2018 en 6,8 miljoen euro in 2019) om de provinciale infrastructuur voor te bereiden op Smart Mobility. In eerste instantie wilde het college dit geld vooral besteden aan de auto-infrastructuur. Daarom diende D66, samen met PvdA en CDA, in 2017 een voorstel in om te onderzoeken hoe de andere belangrijke transportmethodes in de provincie, de fiets en het openbaar vervoer, ook toekomstbestendig gemaakt kunnen worden. Dan draagt het namelijk echt bij aan een betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid voor alle verkeersdeelnemers en omwonenden.

Multi-modaal

Door dit voorstel is nu ook onderzocht hoe het beleid voor slimme mobiliteit multi-modaal kan worden, dat wil zeggen niet alleen voor auto- en vrachtverkeer, maar ook voor openbaar vervoer, fietsers, scheepvaart, combinatie-vervoer en deelsystemen. Een gevolg daarvan is dat de geplande investeringen evenwichtiger verdeeld worden over de vervoerstypen. Net zoals bij andere investeringen in mobiliteit zal het college hierover in een meerjarenprogramma rapporteren. Zo kunnen de Statenleden kaders blijven stellen en goed controleren.

Technologie en demografie

De Statencommissie Mobiliteit & Financiën heeft zich vervolgens verder verdiept in het onderwerp “Smart Mobility”. In speciale bijeenkomsten is gekeken naar de technologische, maar ook naar de demografische veranderingen die de mobiliteit in de toekomst beïnvloeden. In Noord-Holland komen er waarschijnlijk 300.000 huishoudens bij tot 2040, hoe gaan zij zich verplaatsen? Wat voor impact heeft dit op de filevorming en ov-gebruik? En hoe verandert de vraag naar vervoer bij de huidige bewoners? Met dit alles is het college aan de slag gegaan en het resultaat is een up-to-date uitvoeringsprogramma.

Politiek resultaat

In het nieuwe uitvoeringsprogramma Slimmer reizen in Noord-Holland zijn plannen voor vijf verschillende vervoersmodaliteiten opgenomen: de fiets, de personenauto, vrachtwagens, de bus en scheepvaart. Het doel is om Noord-Hollandse infrastructuur klaar te maken voor Smart Mobility, en erachter te komen waar Smart Mobility kan helpen met het behalen van provinciale doelen, zoals een veilig verkeer en betere doorstroming.

“D66 is blij dat het uitvoeringsprogramma het belang van samenwerking tussen verschillende overheden en tussen de overheid en het bedrijfsleven benadrukt, “ aldus Tijssens, “Zo zorgen we er niet alleen voor dat soortgelijke onderzoeken niet meerdere keren worden uitgevoerd, maar ook dat er direct toepasbare resultaten uit de onderzoeken komen.” Zo werd bijvoorbeeld via Praktijkproef Amsterdam (PPA) samengewerkt met het EU-programma Socrates 2.0. Dit is een proef waarbij bijvoorbeeld serviceproviders zoals TomTom-informatie geven aan verkeerscentrales, zodat doorstroming verbeterd kan worden.

Op dit moment gaat het vooral om testen, maar zodra er goede resultaten geboekt worden deze kunnen worden uitgerold in de provincie. Daarnaast is er gekeken naar onderzoeken die al door andere organisaties (zoals de EU of het bedrijfsleven) worden uitgevoerd zodat overlap voorkomen kan worden.

Slimmer reizen in Noord-Holland in uitvoering

Het uitvoeringsprogramma bestaat uit 4 onderdelen: Data en informatie, Slimme infrastructuur, Vaar en voertuigtechnologie en “Mobility as a Service”.

1.     Data en informatie

Bij dit onderdeel wordt gekeken wat het gebruik van Big Data kan opleveren voor verkeersinformatie. Kunnen files bijvoorbeeld preciezer voorspeld worden? En kunnen ze wellicht voorkomen worden door vervoer ook een andere kant op te sturen? Hoe kunnen we aansluiting vinden tussen navigatiesystemen en verkeersinformatie? Dit zijn de vragen die de Provincie probeert te beantwoorden. Betere openbaar toegankelijke data zou ook gebruikt kunnen worden om verschillende vormen van mobiliteit beter bij elkaar aan te laten sluiten en om wegbeheer te verbeteren.

2.     Slimme infrastructuur

Slimme infrastructuur betekent vooral dat er meer aansluiting gezocht wordt tussen verkeersregeling en gebruikers, door bijvoorbeeld stoplichten te verbinden met navigatiesystemen. De eerste zes slimme verkeerslichten op de N205 bij Schiphol zijn actief gegaan in februari 2018. Ook valt het testen van autonoom vervoer op de provinciale infrastructuur hieronder. Er komen verschillende tests voor de fiets. Zo komt er op suggestie van D66 een experiment met groene golven voor fietsers. Hierdoor kunnen fietsers bijvoorbeeld voorrang gegeven worden als ze in groepen richting een kruispunt fietsen.

Een andere mogelijkheid is het verbeteren van “Keep your lane assistance”, waarbij een voertuig automatisch in dezelfde baan blijft rijden. Door te experimenteren met bijvoorbeeld sensoren in de weg zou deze techniek beschikbaar kunnen blijven wanneer het zicht verslechtert, bij bijvoorbeeld bij sneeuw of mist. D66 herkent zich terug in deze slimme oplossingen.

3.     Vaar- en voertuigtechnologie

Bij voertuigtechnologie wordt vooral gekeken naar vernieuwingen die het verkeer veiliger maken, zoals “adaptive cruise control”. De Provincie heeft weinig te zeggen over welke van deze technieken door de autoproducent worden ingebouwd, maar wel moet er onderzocht worden wat de rol van de wegbeheerder is in deze technologie. Ook het vaarverkeer is hierin meegenomen: Een project zou bijvoorbeeld het uitbreiden van de Blauwe Golf kunnen zijn.

4.     Mobility as a Service (MaaS)

“Mobility as a service” is het concept dat mobiliteit het beste gezien kan worden als een dienst waar mensen voor betalen. Dit in tegenstelling tot het huidige model waarbij de meeste mensen een product kopen, zoals een auto of fiets. Uber en Greenwheels zijn hier hedendaagse voorbeelden van. In plaats van zelf een auto te kopen is een auto huren of delen een goed alternatief voor steeds meer mensen. Deze transitie zal zich waarschijnlijk de komende jaren voortzetten. De Provincie stuurt hierbij aan op het maken van verbindingen tussen verschillende vormen van vervoer, bijvoorbeeld het makkelijk combineren van deelauto’s en deelfietsen met openbaar vervoer. MaaS biedt ook mogelijkheden voor groepen die nu soms moeite hebben om mobiel te blijven, zoals ouderen of gehandicapten.

Proefgebied Smart Mobility Schiphol

Tot slot is er naast deze vier categorieën ook gewerkt aan een proefgebied, bestaande uit een aantal provinciale wegen en busbanen rond Schiphol. In het proefgebied kan worden getest met onder anderen slimme verkeerslichten en communicatie tussen verschillende vormen van zelfrijdende voertuigen. Schiphol is een logische plek hiervoor, aangezien er hier al veel innovatie plaatsvindt en omdat het een regio is met veel economische en logistieke belangen.

Concluderend

Het D66NH provinciaal verkiezingsprogramma 2015-2019 stelt duidelijke doelen voor een innovatief en duurzaam mobiliteitsbeleid. De ambitie van D66 is niet meer asfalt, maar wel betere doorstroming door slimme oplossingen. Met Smart Mobility zijn we daarmee goed op weg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.