Nieuws van CDA over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Reactie op recente ontwikkelingen GroenLinks fractie en wethouder

CDA CDA GroenLinks VVD Geldrop-Mierlo 02-09-2020 23:12

Wij hebben vanavond kennis genomen van twee persberichten. Beide persberichten kwamen voor ons als een volslagen verrassing. Uit het eerste persbericht van wethouder Van Otterdijk blijkt dat hij het vertrouwen in de fractie van GroenLinks heeft opgezegd. Kort daarop ontvingen wij van de fractie van GroenLinks een persbericht, waarin ons werd medegedeeld dat zij uit de coalitie stappen, maar wel vertrouwen uitspreken in de wethouder. De beslissing van wethouder Van Otterdijk is door hem toegelicht in zijn persbericht. De wethouder geeft onder meer aan dat hij fundamenteel van mening verschilt met de fractie over de wijze waarop de fractie zou moeten opereren. Zo geeft hij aan dat GroenLinks zich onvoldoende richt op kwesties buiten de groene identiteit van de partij. Op de majeure dossiers, zoals dat van Hofdael of de problematiek in het sociale domein manifesteert GroenLinks zich minder dan de wethouder zou wensen. Zoals de wethouder aangeeft beslist de gemeenteraad of hij aan kan blijven als onafhankelijk wethouder. Wij zullen ons hier dan ook in aanloop naar de raadsvergadering op 21 september a.s. op beraden. Ten aanzien van het persbericht van de fractie van GroenLinks zijn wij verbaasd dat zonder enige vorm van overleg of communicatie eenzijdig is besloten om uit de coalitie te stappen. De wijze waarop de partij politiek bedrijft is voor ons geen reden om de samenwerking binnen de coalitie te beëindigen. Wij hebben tot op heden met de fractie van GroenLinks kunnen samenwerken op basis van gelijkwaardigheid en indachtig het kernakkoord. In het kernakkoord zijn veel accenten van de partij GroenLinks opgenomen en daarnaast hebben wij gedurende de afgelopen periode vele initiatieven van de fractie van GroenLinks ondersteund. Wij herkennen het beeld dat de wethouder schetst over de nadruk die de fractie van GroenLinks legt op natuur en milieu. De onderwerpen uit het kernakkoord en de majeure dossiers bevinden zich vaak ook op andere terreinen, waarover regelmatig overleg is gevoerd en ons niet is gebleken dat sprake zou zijn van (onoverbrugbare) meningsverschillen. Zo heeft GroenLinks zich ten aanzien van het Hofdael dossier altijd achter de standpunten van de coalitie geschaard en zijn wij niet bekend met een afwijkende visie. Het beeld dat wordt geschetst door de fractie van GroenLinks dat het betrekken van oppositiepartijen bij het politieke proces niet goed zou vallen herkennen wij niet. Integendeel, het betrekken van andere partijen is onderdeel van het proces om te komen tot besluitvorming met een zo breed mogelijke meerderheid. Er zijn voldoende situaties te noemen waarbij coalitiepartijen en één of meer van de oppositiepartijen gezamenlijk opgetrokken hebben. We noemen hier als voorbeelden de moties parkeeroplossingen centrum Mierlo, ja ja sticker, verplaatsing Dienst Dommelvallei en tweede supermarkt in de Coevering. Zelfs worden op dit moment in gezamenlijkheid formele schriftelijke vragen voorbereid door de fracties van VVD, GroenLinks en DGG inzake het slachthuis in Geldrop. Aangezien de beide persberichten ons hebben verrast, hopen wij op korte termijn met zowel wethouder Van Otterdijk als de fractie van GroenLinks in gesprek te gaan over de wijze waarop we onze samenwerking constructief en indachtig het kernakkoord kunnen voortzetten. Mark van Schaijk Fractievoorzitter CDA Geldrop-Mierlo Frans Stravers Fractievoorzitter Democratische Groepering Geldrop (DGG) Jan Peters-Rit Fractievoorzitter Dorpspartij Mierlo (DPM)

Sociale koers 2020-2023 moet concreter!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie Houten 13-03-2020 07:12

In de raadsvergadering van 10 maart 2020 was de Sociale Koers 2020-2023 aan de orde. De raad oordeelde dat het gepresenteerde beleid nog te weinig concreet is en verzocht middels een motie om een concreter afwegingskader voor de te maken keuzes, meerjaren-doelstellingen en concrete effect-indicatoren voor de jaarlijkse uitvoeringsplannen. Wethouder Jana Smith zegde na een uitgebreid en soms heftig debat uiteindelijk toe over 2 maanden met een nieuw voorstel van de sociale koers voor de komende jaren te komen. Hieronder volgt de bijdrage van ons CDA- raadslid Willy Boersma: In het Programma Sociale Koers herkennen wij belangrijke thema's. "Iedereen telt mee!" Hoe werkt dat als problemen met bijvoorbeeld gezondheid een belemmering zijn om mee te doen? Citaat uit het programma: "We kijken hierbij liever naar wat iedereen wél kan: positieve gezondheid. Ziek zijn zijn of een beperking hebben betekent niet dat je niet meer meetelt en niet mee kunt doen." Heel waar. Ik moet dan denken aan een voorbeeld van jaren geleden uit mijn werk als fysiotherapeut. Een 90-jarige mevrouw met gevorderde dementie: ze woonde in het verpleeghuis, liep daar glimlachend rond. Verder deed ze niets en zei ze niets. We haalden haar op vaste momenten naar de oefenzaal. Vaste momenten omdat een mevrouw met een lichamelijke beperking, snel somber, zo graag naast haar zat. Daar werd ze blij van, daar trok ze zich aan op. En de mevrouw met dementie voelde zich gewaardeerd. Als CDA vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Op haar of zijn eigen manier. Iedereen is waardevol: ook als je beperkingen hebt, ben je van waarde. Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal onze beperkingen. En we hebben allemaal onze kwaliteiten. We zien veel goede dingen in het programma. Hulp en ondersteuning wordt gegeven aan wie dat nodig heeft. Deze hulp willen we graag zo dicht bij huis zien als mogelijk is. Langer thuis blijven wonen krijgt duidelijk aandacht. De rol van mantelzorgers en van vrijwilligers heeft een plek. En de samenwerking tussen alle betrokkenen: scholen, sportverenigingen, kerken, de Voedselbank, zorgaanbieders. Te veel om op te noemen gelukkig. De culturele sector mag een grotere rol krijgen. Goed dat Groen Links daar een motie voor indient. Die hebben we mee ondertekend. Het raadsvoorstel heeft veel vragen opgeroepen. Dat bleek wel in de RTG. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter moet aansluiten op het Programma. We dienen daarom een amendement in met VVD, PvdA, ChristenUnie en Groen Links. Het amendement bevat een aantal punten. De leidende principes en de doelstellingen worden duidelijk zichtbaar gemaakt in het raadsvoorstel en in het Programma. Het raadsvoorstel wekt de suggestie dat we het alleen over veranderopgaves hebben. Dat doet tekort aan wat is bereikt ten tijde van de transitie en van de transformatie tot dusver. We willen dat behouden, er op voortbouwen en met het Programma Sociale Koers de voorwaarden scheppen om de veranderopgaves realiseren. Het Programma Sociale Koers is breed en op hoofdlijnen, dat past bij een Programma. Lastig is dat het advies van de visitatiecommissie van de VNG niet terug vinden is. De visitatiecommissie vond onze uitgangspunten mooi, maar miste de vertaling naar de praktijk. In het Programma staan nog steeds termen als normaliseren en toegankelijke en sociale openbare ruimte. Hoe gaat dit concreet gemaakt worden? Wethouder, gaan we dit terugzien in de uitvoeringsplannen? Ook het monitoren van de resultaten moest volgens de visitatiecommissie meer aandacht krijgen. In Programma en raadsvoorstel is dat niet concreet terug te vinden. Dit versterkt de behoefte aan contrôle door de raad. We hebben daarom meegetekend met het amendement van de Christenunie. Het is een grote stap van het programma naar de uitvoeringsplannen. Wethouder, samen met stakeholders bespreekt u waar de prioriteiten komen te liggen. Als raad willen wij daar graag meer zicht op krijgen. We vragen u met de raad daarvoor een manier te zoeken. Kunt u dat toezeggen? Leidende principes vormen de kern van de aanpak. Die beginnen bij eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk. Daarvoor is het nodig dat we elkaar kunnen ontmoeten. Het Programma noemt als doel dat er een netwerk van grote en kleine ontmoetingsplekken ontstaat. Ontmoeten is voor ons een belangrijk punt. Want het is goed elkaar te kennen en elkaar weten te vinden. Hulp en ondersteuning kan dan gegeven worden passend bij wat mensen nodig hebben, gericht op hun vraag. Bij de Houtense Werktafel zien we deze manier van werken goed terug: de ménsen kennen en hun vráag kennen. Dan kan passende ondersteuning gegeven worden. We vinden het dan ook vreemd dat voor de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel nog geen geld beschikbaar is. En dat tegelijkertijd aan de raad gevraagd € 100.000 voor 2021 en voor 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering zonder dat duidelijk is waarvoor. We lezen in het raadsvoorstel dat in het jaarlijkse uitvoeringsplan gespecificeerd zal worden voor welke projecten deze middelen zullen worden ingezet. De afweging en de urgentie is ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons vertellen waarvoor het gevraagde geld is bedoeld? En hoe de afweging is gemaakt ten aanzien van de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel? Het onder controle krijgen van de kosten binnen het Sociaal Domein is van groot belang. Zonder het bieden van passende hulp voor inwoners die dat nodig hebben, los te laten. Want de hulp en ondersteuning voor de meest kwetsbare mensen vinden wij essentieel. We hebben daarom ook het amendement van de PvdA mee ondertekend. In de regenboogmonitor van het COC krijgt Houten in 2019 opnieuw een "matig" voor LHBTI+ beleid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Voorzitter, de wethouder heeft de Raad (via een raadsinformatiebrief) en de LHBTI+ klankbordgroep toegezegd specifiek aandacht aan LHBTI+’ers te gaan besteden in de Sociale Koers. Dat hebben we helaas niet kunnen teruglezen in het Programma Sociale Koers dat nu voorligt. We dienen daarom een motie in die mede is ondertekend door Groen Links, Christenunie, VVD, PvdA en HA! De motie draagt het college op om specifiek aandacht aan de LHBTI+ doelgroep te besteden in een uitvoeringsplan voor ‘inclusie- en diversiteitsbeleid’ en ons dit plan vóór de zomer te doen toekomen. Iedereen telt mee. Juist mensen die kwetsbaar zijn, verdienen onze aandacht. Ons belangrijkste uitgangspunt blijft dat passende hulp aan de meest kwetsbare mensen geboden wordt.

CDA en GL: Meer actie in strijd tegen schijnconstructies

CDA CDA GroenLinks Zuid-Holland 17-01-2020 13:30

De Wet Aanpak Schijnconstructies (Was) moet worden aangescherpt en ook gaan gelden voor de ongeveer 30.000 chauffeurs van zorgbusjes en leerlingenvervoer. Die worden nu nog vaak onderbetaald, en daar moet een eind aan komen, vinden zowel het CDA als GroenLinks. De partijen hebben afgelopen week een drietal voorstellen gedaan tijdens een debat over arbeidsmarktbeleid.Het personenvervoer wordt gekenmerkt door faillissementen en druk op de prijzen, mede vanwege de krappe budgetten en aanbestedingsprocedures. Werknemers die hiervan de dupe zijn moeten opdrachtgevers hiervoor verantwoordelijk kunnen stellen, vinden CDA en GroenLinks. Daarbij moeten wel de vakbonden de mogelijkheid krijgen om beter op te komen voor de belangen van groepen werknemers. Door processen voor groepen en het eisen van een schadevergoeding mogelijk te maken, kunnen vakbonden kwaadwillende opdrachtgevers meer onder druk zetten om het juiste loon te betalen.CDA-woordvoerder Hilde Palland: "Illegale arbeid is en blijft onaanvaardbaar. Om uitbuiting van werknemers te voorkomen, moeten schijnconstructies verder worden teruggedrongen. Daar komt bij dat goedwillende ondernemers en werknemers die zich juist wel aan de regels houden hier door oneerlijke concurrentie ook last van hebben."

CDA fractievoorzitter Karsten Klein over de begroting 2019-2022

CDA CDA GroenLinks 's-Gravenhage 08-11-2018 12:19

Voorzitter, Ik kan u zeggen; we hebben uitgekeken naar deze begroting. We hebben alweer bijna een half jaar geleden het coalitieakkoord besproken en we waren erg benieuwd naar de uitgewerkte plannen van dit college. Helaas staan er in de programmabegroting weinig nieuwe plannen ten opzichte van de vorige begroting. Kijk, ik heb hier beide versies en voor het gemak voor jullie even gemarkeerd wat er vrijwel letterlijk is overgenomen van vorig jaar. Ik ben hier eigenlijk heel blij mee, en zie het maar als een groot compliment. Wat mij verraste is dat Groep de Mos en GroenLinks vorig jaar nog tegen deze begroting hebben gestemd. Dus ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat ze dit jaar gaan stemmen. Maar goed, het kan zijn dat de lastenverhogingen en de welzijnsbezuinigen die in deze begroting zo centraal staan, voor de beide partijen zo belangrijk zijn dat ze daarom dit jaar anders stemmen. Nieuwe rolNa de verkiezingen hebben veel van ons een nieuwe rol gekregen, dat is natuurlijk even wennen. Voor sommige partijen is het wennen dat ze opeens niet meer alles kunnen roepen en opeens niet meer overal tegen kunnen zijn. Partijen gaan meebesturen en andere partijen krijgen een rol in de oppositie. Ook is het even wennen voor partijen die hun trouwe bondgenoten niet meer in het college naast zich hebben, maar nu tegenover zich in de oppositie. Dat is een verandering, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we, ook al zitten we niet meer naast elkaar in het college, dat we op gezamenlijke punten nog steeds constructief kunnen samenwerken. Ik zie bijvoorbeeld dat GroenLinks dit op het moment op een goede manier vorm weet te geven, daarom wil ik deze kans ook niet voorbij laten gaan om een compliment naar jullie toe te maken. Alhoewel jullie op het gebied van duurzaamheid een beetje naïef hebben onderhandeld. Vind ik het mooi en ook goed om te zien hoe jullie toch nog je eigen geluid durven te laten klinken als coalitiepartij. Ik zou de rest van de partijen hiertoe willen oproepen. Laten we vooral blijven kijken op welke onderwerpen we samen kunnen werken! Uitgestoken handVoorzitter, nu vraagt u zich misschien af, wanneer komt nou die langverwachte reflectie van het CDA op de begroting, met goede alternatieve voorstellen en uitmuntende analyses. Welnu, met deze vrijwel identieke begroting is het voor ons niet aan de orde om hier vele moties en amendementen op in te dienen. We hebben vandaag slechts 5 moties en dat voor 3 zetels. Andere partijen hanteren daar andere ratio’s voor. U geeft aan met nog veel inhoudelijke plannen te komen en ik zou u graag als dat nog niet duidelijk is de uitgestoken hand reiken, en ik weet van andere partijen dat zij ook maar wat graag de hand uitreiken om te kijken hoe we samen aan de slag kunnen en elkaar niet alleen maar zien als tegenstanders. Dat vergt grootheid, zowel van de collegepartijen als van de oppositiepartijen. Op een paar opvallende en wel nieuwe punten uit deze begroting zou ik vandaag willen reageren: LastenverhogingTe beginnen bij de opvallende lastenverhoging die dit college wil doorvoeren, een trendbreuk. Jammer, we hebben jaren de OZB stabiel kunnen houden. En om eerlijk te zijn ben ik verrast door de forse verhogingen op de parkeerbelasting van 30% op de totale inkomsten uit parkeren. Om deze pijn een klein beetje te verzachten dienen wij de volgende motie in. Verzoekt het college:- Ondernemers in het centrum tegemoet te komen, door de invoering van een Groen-Gele-Zone in de binnenstad- De effecten van de nieuwe regeling een jaar na invoering te evalueren Wat betreft de toeristenbelasting valt me op dat we niets hebben geleerd van lessen uit het verleden. Het ontzien van een verhoging voor campings en havens. In 2015 hadden we precies dezelfde situatie, maar toen is wethouder de Bruijn op verzoek van de raad met een gewijzigd voorstel gekomen, omdat deze groep oneerlijk hard getroffen zou worden. Nu 3 jaar later is dit opeens geen issue meer voor de coalitiepartijen. Daarom het volgende amendement: Artikel I komt als volgt te luiden:1. In het eerste lid wordt “€ 3,40”vervangen door: € 4,452. In het tweede lid, onderdeel a en in onderdeel b wordt “€ 2,05” vervangen door: € 2,10 BezuinigingenEen ander onderwerp wat deze begroting kenmerkt zijn de omvangrijke bezuinigingen op welzijn en ondersteuning in de wijken. Er wordt zo een 20 miljoen euro gekort. Dat zal men gaan merken. Ik vrees voor de ondersteuning die keihard nodig is om mensen bijvoorbeeld thuis en bij het zelfstandig blijven wonen te kunnen ondersteunen. DuurzaamheidEen van de leidende onderwerpen is duurzaamheid. Deze wethouder heeft grote ambities, maar vrijwel geen geld. Mijn collega Kavish Partiman noemde de nieuwe wethouder een Messi zonder voetbalschoen. Of ze op haar terrein een Messi is weet ik niet, maar wel een voetballer zonder voetbalschoen. Totdat we Eneco verkopen. Als we hier geen geld voor vrij maken blijft duurzaamheid een aangelegenheid voor de elite voorzitter. Neem de woningen onder de sociale huurgrens, we moeten voorkomen dat deze woningen door verduurzaming te duur worden voor mensen met een kleine portemonnee en zij doordat hun woning meer waard wordt het recht op bijvoorbeeld huurtoeslag verliezen. Daarom dienen wij de volgende motie in. Verzoekt het college:- Te onderzoeken hoe er voorkomen kan worden dat woningen die volgens het landelijk woningwaarderingsstelsel onder de sociale huurgrens vallen door verduurzaming boven deze grens komen EconomieWe roepen het college op om snel te komen met een nieuw urgentieprogramma economie en werkgelegenheid. En ervoor te waken dat de groei van de stad, niet alleen gemeten moet worden in aantallen inwoners, maar ook in aantallen bedrijven en vooral in aantallen banen. Drukte in de stadWij maken ons zorgen om de voornemens van dit college met betrekking tot het verruimen van de openingstijden, wij zouden graag zien dat dit alleen gebeurd als we hiervoor voldoende handhavingscapaciteit hebben. Zeker gezien de groei van de stad. Werkende armenUit onderzoek van SCP blijkt dat het aantal werkende armen in 13 jaar met 50% is gestegen. We moeten zorgen dat werken loont en we deze groep beter moeten ondersteunen. Daarom dienen wij de volgende motie. Verzoekt het college:- Te onderzoeken op welke manier de groep werkende armen beter in beeld gebracht kan worden;- Het onderwerp armoede onder werkenden aan de orde te stellen bij de branche-, werknemers- en werkgeversverenigingen, om de omvang van dit probleem in Den Haag helder te krijgen Goedkope koopwoningenHet CDA zou graag zien dat dit college meer ambitie toont in de bouw van betaalbare gezinswoningen, met name koopwoningen. Hoe dit vorm te geven denken we graag over mee. Regierol collegeWe missen eigenlijk een sterk staaltje Haagse bluf van dit college. Er wordt voortdurend gekeken naar onmogelijkheden ipv mogelijkheden. Zo missen we een sterkere lobby richting het Rijk, we hebben al bij tal van zaken te horen gekregen, dit is een landelijk probleem, moet landelijk worden opgelost worden. Maar we hebben toch niet voor niets een wethouder Strategie, laten we hier alsjeblieft gebruik van maken! 75 jaar vrijheidWij vinden het ontzettend belangrijk dat er uitgebreid stil wordt gestaan bij de viering van 75 jaar vrijheid, helaas komt dit niet terug in het coalitieakkoord noch in de programmabegroting. Daarom dienen wij een motie in. Verzoekt het college:- Inzichtelijk te maken hoeveel financiën het college voornemens is beschikbaar te stellen om stil te staan bij de viering van 75 jaar vrijheid- Te waarborgen dat hier voldoende financiën voor beschikbaar gesteld worden om dit op een waardige manier te vieren AfsluitingVoorzitter, ik zou graag willen afsluiten met een vraag, namelijk waar is Den Haag bij beter bij af? Bij een coalitie die afspraken muurvast zet omdat ze nou eenmaal in een aantal weken zijn gemaakt? Of geven we elkaar de ruimte en wordt ook de oppositie betrokken bij de richting van de voorstellen. Wij hopen zeker op het laatste voorzitter. Want als we kijken naar de grote doelstellingen die voor ons liggen en soms zelfs tot 2030 lopen, dan is het verstandig om een breed draagvlak in deze raad te organiseren.

Hoe (hoog) wordt er gebouwd op de Koppelweg?

CDA CDA GroenLinks PvdA Doesburg 13-09-2018 16:28

Tijdens de commissie VROM lag een ruimtelijke verkenning voor over de herontwikkeling van de strook grond tussen de Koppelweg en de Oude IJssel. Vanuit de Regio is een contingent van 100 woningen aangereikt en is vanuit een projectontwikkelaar een verzoek neergelegd om hier 100 woningen te ontwikkelen. Deze twee zaken zijn volgens wethouder Mulder de uitgangspunten voor de ruimtelijke verkenning geweest. In deze ruimtelijke verkenning waren 3 varianten uitgewerkt met alle 3 hun eigen kenmerken. Twee met 100 woningen en 6 of 8 lagen en 1 met 80 woningen en 6 lagen hoog. Vorig jaar is door de raad een motie aangenomen waarin is opgenomen niet hoger te bouwen dan 6 lagen. Wij hebben destijds niet voor de motie gestemd maar omdat de motie is aangenomen hebben we als raad besloten dat deze motie gevolg moet krijgen. Dit lijkt het college zwaar gevallen te zijn en dus ligt er een stuk voor dat maar 1 ding wil: 100 woningen en 8 hoog. Wellicht een prima voorstel, maar wat ons betreft wordt voorbij gegaan aan een belangrijk punt. De wethouder geeft aan dat ze de motie niet naast haar neer heeft gelegd. Daarom hebben wij de vraag gesteld waarom de wethouder zegt dat de uitgangspunten de aangereikte 100 woningen vanuit de Regio zijn en de wens voor 100 woningen van de projectontwikkelaar en niet de motie ansich. Volgens de wethouder gaat de Raad er over, maar een helder antwoord op onze vraag bleef uit. Wij hebben daarom begrip voor PvdA/Groenlinks als zij aangeven als initiatiefnemer van de motie niet zomaar aan te kunnen geven of ze de motie naast zich neerleggen. Als CDA zullen wij samen met onze achterban bespreken welke variant onze voorkeur heeft en hoe we de aangenomen motie moeten wegen. In de raadsvergadering van 27 september zal gestemd worden.

Krachten bundelen voor verandering

CDA CDA GroenLinks Geldrop-Mierlo 28-05-2018 17:35

Woensdag 23 mei 2018 is het kernakkoord ondertekend door CDA, DGG, DPM en GroenLinks. Na de verkiezingen heeft het CDA, als grootste partij in Geldrop-Mierlo, het voortouw genomen om te komen tot een nieuw raadsprogramma en een nieuw college voor de raadsperiode 2018-2022. Verkenner Frank Dieters heeft in eerste instantie alle partijen met één of meer gekozen raadsleden uitgenodigd om hun wensen en ideeën voor de komende raadsperiode aan te dragen. Een grote meerderheid van de partijen gaf aan het liefst met een meerderheidscollege aan de slag te gaan. Op basis van deze eerste gesprekken is door de verkenner aangegeven met welke partijen een vervolggesprek de meeste kansen zou bieden op een stabiele meerderheid in de raad. In vervolg hierop heeft dhr. Dieters, op verzoek van de deelnemende partijen, ook de rol van informateur en vervolgens formateur op zich genomen. Dit heeft geresulteerd in het kernakkoord ‘Krachten bundelen voor verandering’. Bij de ondertekening van het akkoord heeft dhr. Dieters nog opgemerkt dat de besprekingen in een bijzonder positieve en constructieve sfeer zijn verlopen. ‘In de loop van de gesprekken is er een team gegroeid’ aldus dhr. Dieters. De titel van het akkoord, ‘Krachten bundelen voor Verandering’, is bedoeld als uitnodiging aan alle partijen in de raad. ‘We hebben het kernakkoord zo opgesteld dat eenieder nog ruimte heeft voor eigen inbreng. We willen uitstralen dat we open staan voor eenieders inbreng’, aldus Marc Jeucken. Het akkoord werd tijdens de raadsvergadering van 28 mei aan de voltallige raad aangeboden en wordt in de raadsvergadering van 4 juni, als het nieuwe college wordt geïnstalleerd, besproken. De onderwerpen uit het kernakkoord worden opgenomen in de raadsagenda voor de komende periode. Op 4 juni kunnen de overige partijen, vertegenwoordigd in de raad, voorstellen doen om onderwerpen aan de raadsagenda toe te voegen. Onderwerpen die nu zijn opgenomen in het kernakkoord: Bestendig Sociaal DomeinHet sociale gezicht van onze gemeente hoort tot de kern van wie we zijn als gemeenschap. Een gemeenschap waarin mensen worden uitgenodigd en in staat worden gesteld mee te doen. Kortom, mensen kunnen, ook in de toekomst, rekenen op hulp als dat écht noodzakelijk is. De visie zoals we deze hebben vastgelegd in “Persoonlijk en Dichtbij” en het armoedebeleid blijft ook in de komende jaren ons kompas. Wijkontwikkelingsplannen voor alle wijkenGeldrop-Mierlo moet bestaan uit sterke en vitale wijken, buurten en straten. Wijken waar mensen zich veilig voelen, waar de kwaliteit van de leefomgeving als positief wordt ervaren en waar men zich inzet voor de sociale kwaliteit van de wijk. Wijken waar men positief omgaat met diversiteit en de bewoners zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Meer zichtbare preventie en handhaving in de leefomgevingAlle vormen van overlast behoren op de agenda te staan. We willen het veiligheidsgevoel van onze inwoners verhogen zeker in de directe leefomgeving. Ecologisch waardevol groenEen groenrijke omgeving levert een belangrijke bijdrage aan een goed woon- en vestigingsklimaat voor bewoners en bedrijven binnen onze gemeente en de regio. Het geeft ruimte om te bewegen en te ontspannen, sociale contacten op te doen en tot rust te komen. Kortom, het voegt waarde toe aan ons dagelijks leven. Daarom kiezen wij ervoor om onze gemeente verder te vergroenen én anders om te gaan met het huidige groen. EnergietransitieGeldrop-Mierlo staat op het gebied van duurzaamheid de komende periode voor grote uitdagingen. Hierin staan we niet alleen. Iedere gemeenschap ziet zich geconfronteerd met de vraagstukken op het gebied van de energietransitie, klimaatadaptatie en de circulaire economie. Ofschoon wij met het vaststellen van de “Nota Duurzaamheid 2016-2019”en de “Visie op energieneutraliteit” de ambitie (energieneutraal in 2040) hebben vastgelegd, is het moment gekomen om concrete stappen te zetten en het ambitieniveau te verhogen. Toekomstbestendig wonenGeldrop-Mierlo is een plek waar eenieder zijn thuis kan vinden. Die ambitie brengt met zich mee dat wij in de komende 4 jaar een impuls willen geven aan toekomstbestendig maken van de woningmarkt in onze gemeente. Mobiliteit voor iedereenZoals duurzaam wonen en een groenrijke omgeving bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze gemeente geldt dit zeker ook voor de bereikbaarheid van én in onze kernen. Het is een van de hoekstenen om de leefbaarheid en economische vitaliteit van Geldrop-Mierlo voor de komende jaren te garanderen. Om die reden willen wij in 2022 een samenhangend pakket aan concrete maatregelen voor voetganger, fietser, ov-reiziger én de automobilist in uitvoering hebben. Economie en arbeidsmarktGeldrop-Mierlo moet een aantrekkelijke woon- en werkgemeente blijven in een groene omgeving. De Geldrop-Mierlose economische agenda en de arbeidsmarktagenda vormen het uitgangspunt voor het economische beleid. Dit betekent onder meer voor de komende bestuursperiode langs een aantal lijnen te werk zullen gaan. OnderwijsWij staan in het onderwijs in Geldrop-Mierlo voor een aantal uitdagingen. Hierbij kan gedacht worden aan zorg en veiligheid in en rondom de school, ouderbetrokkenheid en opvoedondersteuning, voor- en vroegschoolse educatie, maar ook de aansluiting primair en voortgezet onderwijs en de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt. Kortom, meer dan ooit is het noodzakelijk samen te werken en af te stemmen tussen de verschillende onderwijs- en educatiepartners. Cultuurbeleving welke verbindtEen inspirerend en innovatief kunst- en cultuurbeleid betekent dat veel nieuwe dingen mogelijk moeten zijn. Dus willen we niet te veel in strakke kaders vastleggen, maar vooral kansen bieden. Tegelijkertijd willen we de mooie dingen uit het verleden recht doen. De in maart door de raad goedgekeurde cultuurnota biedt een aantal positieve aanknopingspunten om cultuur in Geldrop-Mierlo te stimuleren. Om de ambities van deze coalitie wat scherper neer te zetten willen we het focus voor de komende jaren aanreiken. Regionale samenwerkingWij kiezen voor een zelfstandig Geldrop-Mierlo, en willen onze autonomie bewaken, maar realiseren ons dat steeds meer taken gemeentegrens overschrijdend opgelost moeten worden. Daarom opereert Geldrop-Mierlo in diverse samenwerkingsverbanden. Wij willen de diverse vormen van regionale samenwerking waar mogelijk en nuttig versterken. Gelet op de inhoud van het CDA verkiezingsprogramma, in relatie tot de afspraken die in het kernakkoord zijn opgenomen, zijn de CDA onderhandelaars Mark van Schaijk (fractievoorzitter) en Marc Jeucken (kandidaat wethouder) tevreden met het bereikte resultaat. Ook in de komende raadsperiode klinkt het CDA geluid en gedachtengoed meer dan voldoende door in Geldrop-Mierlo. Lees hier het kernakkoord ‘Krachten bundelen voor verandering’

CDA blij met start samenwerking VVD, LHN, D66, GroenLinks

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Zoetermeer 13-04-2018 13:02

VVD, LHN, D66, GroenLinks en CDA gaan praten over de vorming van een nieuwe coalitie en college van burgemeester en wethouders. Alle betrokken partijen hebben donderdag 12 april aangegeven het advies van informateur Helmi Huijbregts-Schiedon over te nemen. “Het CDA is blij met die instemming,” aldus CDA-fractievoorzitter Ingeborg ter Laak. “Voor ons is het belangrijk dat er een college komt dat kan rekenen op een breed draagvlak en dat stabiel is.” Na een eerste gespreksronde met alle partijen adviseerde informateur Helmi Huijbregts-Schiedon afgelopen woensdag een coalitie van de vijf grootste partijen in Zoetermeer: VVD, LHN, D66, GroenLinks en CDA. Die coalitie moet leiden tot een college met zes wethouders, waarvan de VVD er twee levert. Dat was volgens de informateur de beste optie voor de stad en doet recht aan de uitslag van de verkiezingen. Inmiddels hebben alle vijf partijen aangegeven het advies van de informateur over te nemen en de onderhandelingen te willen starten. “De gesprekken moeten leiden tot een college dat collegiaal is, verbinding heeft met de andere partijen in de raad en zo het verschil kan maken voor de inwoners van onze stad,” aldus Ingeborg te Laak. Planning De komende dagen worden gebruikt om de planning en opzet van de onderhandelingsperiode uit te werken. Zodra die duidelijk zijn, zal hierover worden gecommuniceerd.

Samenwerken vanuit het gezamenlijk belang om Diemen te dienen.

CDA CDA GroenLinks Diemen 03-04-2018 16:05

Allereerst feliciteert het CDA Diemen GroenLinks met hun verkiezingsoverwinning. Daarnaast willen wij laten weten er enorm blij mee te zijn dat er is gekozen voor een transparante wijze van coalitie onderhandelingen.Twee zaken vallen ons op aan de verkiezingsuitslag: de richting die de kiezer aangeeft en de nog steeds matige opkomst. Wat het eerste betreft: als wij de uitslagen vergelijken met die van vier jaar terug, lijkt het er sterk op dat de kiezer beweegt in de richting van een groene (en duurzame) politiek en niet zozeer verder naar links. We hebben het dan over de trend, niet over de absolute aantallen. Deze trend is in overeenstemming met de prioriteiten van het CDA. Als voorbeeld noemen wij onze uitspraak in ons verkiezingsprogramma, dat Spoorzicht behouden dient te worden. Naast GroenLinks hebben alleen wij en de Ouderenpartij zich concreet ten gunste over Spoorzicht uitgesproken. De andere zaak die ons opvalt, is dat nog steeds de helft van de kiesgerechtigden geen boodschap lijkt te hebben aan de gemeenteraad. Dat verschijnsel is niet bepaald nieuw. Maar wij vinden het wel een valkuil om daaraan te gaan wennen en ons erbij neer te leggen. Dan verliest de gemeentelijke democratie als geheel. Om de Diemenaar -en Diemenees er van te gaan overtuigen dat zijn of haar stem verschil maakt, moeten we pogingen blijven doen, als gemeente en als gemeente- raadsleden, om hem en haar te betrekken bij ontwikkelingen. Ook deze uitspraak is in overeenstemming met onze prioriteiten. Getalsmatig kunnen wij, als éénvrouwsfractie in de raad, geen numeriek overwicht aanbieden. Wel kunnen wij inhoudelijk goed aansluiten bij de nu grootste partij in de raad. Wij zijn voor een brede coalitie van gelijkgezinden. Een coalitie die het signaal van de kiezer, die met de vinger wijst richting een groene en duurzame politiek, ter harte neemt. Maar een rol in de oppositie is iets waar wij ons ook prima in kunnen vinden. Die rol zouden wij dan constructief en op inhoud willen gaan vervullen, getrouw aan onze beginselen. Voorwaarde is daarbij, dat onze fractie steeds vroegtijdig van voornemens van B & W kennis kunnen nemen en meer betrokken raken bij de besprekingen van de coalitie en het college. We zien daarnaast nog liever dat de inwoners en ondernemers ruim van te voren worden betrokken bij projecten die hun directe (woon)omgeving raken en daarbij betrokken blijven tot en met een goede afwikkeling. Als prioriteiten voor de komende periode zien wij het bevorderen van een dienstbare, dus luisterende, gemeentelijke overheid die burgers betrokken laat zijn. Verder veiligheid, voldoende woningbouw in harmonie met het dorpse karakter van Diemen, en zeker niet in de laatste plaats behoud van natuur en het aanzwengelen van duurzaamheid. De omgang in en met de gemeenteraad zou hier het voorbeeld dienen te geven. Minder denken vanuit macht en meer vanuit het gezamenlijk belang van Diemen dienen.

Bijdrage Nathan Stukker aan duidingsdebat verkiezingen

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Apeldoorn 22-03-2018 19:53

Het is een goed Apeldoorns gebruik om de dag na de verkiezingen met elkaar de uitslag van de verkiezingen te duiden. Het was een spannende avond… Laat ik beginnen met het feliciteren van de winnaars: - Als eerste mijn felicitaties aan de VVD die gisteren, na een nek-aan-nek-race, als grootste uit de bus kwam. - Mijn felicitaties gaan ook uit naar Lokaal Apeldoorn, die met een behoud van vijf zetels een goede uitslag hebben neergezet - Onze felicitaties gaan eveneens uit naar de andere winnaars: GroenLinks, 50plus en de PvdD - Tot slot wil ik mijn complimenten geven aan de SP en Gemeentebelangen. Dankzij jullie harde werken, hebben jullie een plek in de gemeenteraad veroverd. Welkom! Naast winnaars zijn er ook verliezers. Ik wil hier Bonnie ten Damme noemen, die zich jarenlang heeft ingezet voor de gemeente Apeldoorn en nu buiten de raad valt. Verder wil ik kort stilstaan bij het verlies van D66, de PvdA en in mindere mate de CU. Politiek is een hard vak, zoveel is wel duidelijk en eerlijk is eerlijk: jullie hebben deze uitslag niet verdiend. En dat zeg ik na zoveel jaren goede samenwerking. Tot slot nog even naar onszelf. We hebben in de campagne willen vertellen dat het CDA blij is met het ingezette financiële herstel en dat dat ruimte biedt voor toekomstig beleid. Ruimte, die wij vooral willen inzetten op drie speerpunten: 1. De openbare ruimte die schoon, heel en veilig moet zijn 2. Een focus op onze opgroeiende kinderen en senioren 3. De verenigingen centraal in ons beleid. We zijn blij dat deze boodschap weerklank heeft gevonden. En natuurlijk was ons gevoel, na een goede campagne, dat we een zetel extra zouden kunnen winnen. Gegeven de context zijn we uiteindelijk zeer tevreden met deze uitslag. We zijn weliswaar in zetels gelijk gebleven, maar hebben in aantal stemmen winst geboekt. Daar zijn we de kiezers zeer dankbaar voor. In een politiek versnipperd landschap zijn we overeind blijven staan. En dat is hartstikke goed. Wat betekent dit nu? De uitslag leert ons dat straks 12 partijen vanuit dit huis Apeldoorn gaan besturen en dat die partijen qua zetelaantal dichtbij elkaar liggen. Het politieke landschap nivelleert. In Apeldoorn kennen we een bestuurscultuur die zich kenmerkt door een constructieve manier van samenwerken waarin we op een goede, respectvolle en transparante manier met elkaar omgaan. Ik spreek de wens uit dat die cultuur zal blijven bestaan en als basis zal dienen voor de toekomst. Over het te vormen college De kiezer heeft het ons als gemeenteraad niet makkelijk gemaakt. We zullen wederom een college moeten vormen waarin tenminste 5 partijen nodig zullen zijn om een gezonde basis te vormen. Het is gebruikelijk dat de grootste partij de lead neemt in de onderhandelingen. Dat betekent dat wij ditmaal kijken naar de VVD. Wat het CDA betreft, zou het goed zijn te beginnen met een algemene informatieronde waarin alle partijen de kans krijgen hun visie te geven op het nieuw te vormen college. Gezien de uitslag en gezien het feit dat alle partijen dicht bij elkaar liggen zou het CDA de VVD willen adviseren om een informateur van buiten de raad aan te stellen., waarbij er een gesprek op inhoud zou moeten plaatsvinden. En als de VVD daar behoefte aan heeft, denken we daar graag in mee. Waar moet het gesprek bij de informateur over gaan? Wij kunnen ons voorstellen dat de informateur alle partijen een aantal vragen voorlegt om zo te bepalen welke partijen een coalitie kunnen gaan vormen: 1. Ten eerste, er moet een coalitie worden gevormd die recht doet aan de uitslag van de verkiezingen. 2. Ten tweede, het is onvermijdelijk dat er een coalitie wordt gevormd waarin vernieuwing zal plaatsvinden, maar wat het CDA Apeldoorn betreft mag er oog zijn voor bestuurlijke ervaring en continuïteit van beleid. Zodat het goede van het beleid wat we ingezet hebben, zichtbaar blijft. 3. Ten derde, het zou goed zijn in de informatieronde aandacht te besteden aan de vraag hoe; a) partijen aankijken tegen de inhoudelijke koers die de gemeente moet varen en welke onderwerpen daarbij eventueel ter sprake moeten komen, die tijdens de verkiezingen door partijen zijn ingebracht, zoals bijvoorbeeld woningbouw en duurzaamheid; b) wat volgens de partijen de rol van de strategische doelen daarbij is en c) hoe partijen kijken naar de financiële positie van de gemeente en het te varen financieel beleid. Voorzitter, op deze wijze heeft het CDA Apeldoorn er alle vertrouwen in dat er een coalitie kan worden gevormd die op breed draagvlak kan rekenen in de gemeenteraad en de samenleving en die het beste voor heeft met de toekomst van Apeldoorn. Nathan Stukker Lijsttrekker CDA Apeldoorn

Geen verdere uitbreiding Balls and Arrows

CDA CDA GroenLinks Lelystad 23-01-2018 13:15

De CDA-fractie heeft in het najaar schriftelijke vragen gesteld over Balls and Arrows. De illegaal opgestarte uitbreiding van de Airsoft (paintball) activiteiten heeft veel onrust verzaakt bij de zorgboerderijen, zorgen om de toekomst van de bedrijven. Het heeft ook veel kosten veroorzaakt. De zorgboerderijen hebben meer dan 25K aan proceskosten gemaakt. Het CDA maar ook andere partijen vinden dat gezien hoe het gehele proces is gelopen en de rol van het college daarin dat de ondernemers een financiële compensatie dienen te krijgen voor de geleden schade. Op onze vraag of het college kan toezeggen hierover in overleg te gaan met de ondernemers heeft wethouder Fackeldey toegezegd dat te zullen doen. Vooralsnog wil hij niet over compensatie praten. De resultaten van het overleg worden op korte termijn terug gemeld naar aan de raad. Positief is dat heel recentelijk de zorgboerderijen en Balls en Arrows tot een vergelijk zijn gekomen. Er vindt geen verdere uitbreiding plaats en er worden geen verdere juridische stappen ondernomen. Wij wachten nu de gespreksresultaten van het college af en bepalen op basis daarvan met een aantal andere fracties (Inwonerspartij, Groenlinks, CU) welke stappen we willen zetten mbt een financiële compensatie richting ondernemers. Waar gaat het ook al weer over. In voorjaar 2016 stellen de Zorgboerderijen vragen over de uitbreiding van de activiteiten van Balls en Arrows (paint ball, schietactiviteiten) in het bosgebied nabij de Hondsdraf. Zij verzoeken om handhaving (terug naar de basis activiteiten). De Inwonerspartij stelt hier ook vragen over. In juni 2016 geeft het college aan dat ze gaat handhaven. Daarna is een mediation traject gestart. Dat leidde niet tot een vergelijk. In november 2016 geeft de gemeente wederom aan te gaan handhaven en een last onder dwangsom op te leggen. Tot verbazing van velen meldt het college afgelopen voorjaar dat ze gaat legaliseren en een omgevingsvergunning voor 10 jaar gaat verlenen. De zorgboerderijen stappen naar de rechter. Die oordeelt dat er niet kan worden vastgesteld of het tijdelijke activiteiten betreft en schort de omgevingsvergunning op evenals het besluit om niet te handhaven tot 6 weken na het besluit op bezwaar. De commissie bezwaarschriften oordeelt in september dat het verlenen van een omgevingsvergunning door het college voor 10 jaar onvoldoende zorgvuldig tot stand is gekomen en onvoldoende gemotiveerd is. Bij het besluit op bezwaar zal het college aandacht moeten besteden aan de tijdelijkheid van de vergunning en de geluids- en veiligheidsaspecten. In oktober 2017 stelt het college het besluit op bezwaar vast. De tijdelijke omgevingsvergunning blijft gehandhaafd met aanpassingen (kleiner gebied terug naar fase 1) en een meer motivering.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.