Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

23 documenten

Reactie op recente ontwikkelingen GroenLinks fractie en wethouder

CDA CDA GroenLinks VVD Geldrop-Mierlo 02-09-2020 23:12

Wij hebben vanavond kennis genomen van twee persberichten. Beide persberichten kwamen voor ons als een volslagen verrassing. Uit het eerste persbericht van wethouder Van Otterdijk blijkt dat hij het vertrouwen in de fractie van GroenLinks heeft opgezegd. Kort daarop ontvingen wij van de fractie van GroenLinks een persbericht, waarin ons werd medegedeeld dat zij uit de coalitie stappen, maar wel vertrouwen uitspreken in de wethouder. De beslissing van wethouder Van Otterdijk is door hem toegelicht in zijn persbericht. De wethouder geeft onder meer aan dat hij fundamenteel van mening verschilt met de fractie over de wijze waarop de fractie zou moeten opereren. Zo geeft hij aan dat GroenLinks zich onvoldoende richt op kwesties buiten de groene identiteit van de partij. Op de majeure dossiers, zoals dat van Hofdael of de problematiek in het sociale domein manifesteert GroenLinks zich minder dan de wethouder zou wensen. Zoals de wethouder aangeeft beslist de gemeenteraad of hij aan kan blijven als onafhankelijk wethouder. Wij zullen ons hier dan ook in aanloop naar de raadsvergadering op 21 september a.s. op beraden. Ten aanzien van het persbericht van de fractie van GroenLinks zijn wij verbaasd dat zonder enige vorm van overleg of communicatie eenzijdig is besloten om uit de coalitie te stappen. De wijze waarop de partij politiek bedrijft is voor ons geen reden om de samenwerking binnen de coalitie te beëindigen. Wij hebben tot op heden met de fractie van GroenLinks kunnen samenwerken op basis van gelijkwaardigheid en indachtig het kernakkoord. In het kernakkoord zijn veel accenten van de partij GroenLinks opgenomen en daarnaast hebben wij gedurende de afgelopen periode vele initiatieven van de fractie van GroenLinks ondersteund. Wij herkennen het beeld dat de wethouder schetst over de nadruk die de fractie van GroenLinks legt op natuur en milieu. De onderwerpen uit het kernakkoord en de majeure dossiers bevinden zich vaak ook op andere terreinen, waarover regelmatig overleg is gevoerd en ons niet is gebleken dat sprake zou zijn van (onoverbrugbare) meningsverschillen. Zo heeft GroenLinks zich ten aanzien van het Hofdael dossier altijd achter de standpunten van de coalitie geschaard en zijn wij niet bekend met een afwijkende visie. Het beeld dat wordt geschetst door de fractie van GroenLinks dat het betrekken van oppositiepartijen bij het politieke proces niet goed zou vallen herkennen wij niet. Integendeel, het betrekken van andere partijen is onderdeel van het proces om te komen tot besluitvorming met een zo breed mogelijke meerderheid. Er zijn voldoende situaties te noemen waarbij coalitiepartijen en één of meer van de oppositiepartijen gezamenlijk opgetrokken hebben. We noemen hier als voorbeelden de moties parkeeroplossingen centrum Mierlo, ja ja sticker, verplaatsing Dienst Dommelvallei en tweede supermarkt in de Coevering. Zelfs worden op dit moment in gezamenlijkheid formele schriftelijke vragen voorbereid door de fracties van VVD, GroenLinks en DGG inzake het slachthuis in Geldrop. Aangezien de beide persberichten ons hebben verrast, hopen wij op korte termijn met zowel wethouder Van Otterdijk als de fractie van GroenLinks in gesprek te gaan over de wijze waarop we onze samenwerking constructief en indachtig het kernakkoord kunnen voortzetten. Mark van Schaijk Fractievoorzitter CDA Geldrop-Mierlo Frans Stravers Fractievoorzitter Democratische Groepering Geldrop (DGG) Jan Peters-Rit Fractievoorzitter Dorpspartij Mierlo (DPM)

Sociale koers 2020-2023 moet concreter!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie Houten 13-03-2020 07:12

In de raadsvergadering van 10 maart 2020 was de Sociale Koers 2020-2023 aan de orde. De raad oordeelde dat het gepresenteerde beleid nog te weinig concreet is en verzocht middels een motie om een concreter afwegingskader voor de te maken keuzes, meerjaren-doelstellingen en concrete effect-indicatoren voor de jaarlijkse uitvoeringsplannen. Wethouder Jana Smith zegde na een uitgebreid en soms heftig debat uiteindelijk toe over 2 maanden met een nieuw voorstel van de sociale koers voor de komende jaren te komen. Hieronder volgt de bijdrage van ons CDA- raadslid Willy Boersma: In het Programma Sociale Koers herkennen wij belangrijke thema's. "Iedereen telt mee!" Hoe werkt dat als problemen met bijvoorbeeld gezondheid een belemmering zijn om mee te doen? Citaat uit het programma: "We kijken hierbij liever naar wat iedereen wél kan: positieve gezondheid. Ziek zijn zijn of een beperking hebben betekent niet dat je niet meer meetelt en niet mee kunt doen." Heel waar. Ik moet dan denken aan een voorbeeld van jaren geleden uit mijn werk als fysiotherapeut. Een 90-jarige mevrouw met gevorderde dementie: ze woonde in het verpleeghuis, liep daar glimlachend rond. Verder deed ze niets en zei ze niets. We haalden haar op vaste momenten naar de oefenzaal. Vaste momenten omdat een mevrouw met een lichamelijke beperking, snel somber, zo graag naast haar zat. Daar werd ze blij van, daar trok ze zich aan op. En de mevrouw met dementie voelde zich gewaardeerd. Als CDA vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Op haar of zijn eigen manier. Iedereen is waardevol: ook als je beperkingen hebt, ben je van waarde. Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal onze beperkingen. En we hebben allemaal onze kwaliteiten. We zien veel goede dingen in het programma. Hulp en ondersteuning wordt gegeven aan wie dat nodig heeft. Deze hulp willen we graag zo dicht bij huis zien als mogelijk is. Langer thuis blijven wonen krijgt duidelijk aandacht. De rol van mantelzorgers en van vrijwilligers heeft een plek. En de samenwerking tussen alle betrokkenen: scholen, sportverenigingen, kerken, de Voedselbank, zorgaanbieders. Te veel om op te noemen gelukkig. De culturele sector mag een grotere rol krijgen. Goed dat Groen Links daar een motie voor indient. Die hebben we mee ondertekend. Het raadsvoorstel heeft veel vragen opgeroepen. Dat bleek wel in de RTG. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter moet aansluiten op het Programma. We dienen daarom een amendement in met VVD, PvdA, ChristenUnie en Groen Links. Het amendement bevat een aantal punten. De leidende principes en de doelstellingen worden duidelijk zichtbaar gemaakt in het raadsvoorstel en in het Programma. Het raadsvoorstel wekt de suggestie dat we het alleen over veranderopgaves hebben. Dat doet tekort aan wat is bereikt ten tijde van de transitie en van de transformatie tot dusver. We willen dat behouden, er op voortbouwen en met het Programma Sociale Koers de voorwaarden scheppen om de veranderopgaves realiseren. Het Programma Sociale Koers is breed en op hoofdlijnen, dat past bij een Programma. Lastig is dat het advies van de visitatiecommissie van de VNG niet terug vinden is. De visitatiecommissie vond onze uitgangspunten mooi, maar miste de vertaling naar de praktijk. In het Programma staan nog steeds termen als normaliseren en toegankelijke en sociale openbare ruimte. Hoe gaat dit concreet gemaakt worden? Wethouder, gaan we dit terugzien in de uitvoeringsplannen? Ook het monitoren van de resultaten moest volgens de visitatiecommissie meer aandacht krijgen. In Programma en raadsvoorstel is dat niet concreet terug te vinden. Dit versterkt de behoefte aan contrôle door de raad. We hebben daarom meegetekend met het amendement van de Christenunie. Het is een grote stap van het programma naar de uitvoeringsplannen. Wethouder, samen met stakeholders bespreekt u waar de prioriteiten komen te liggen. Als raad willen wij daar graag meer zicht op krijgen. We vragen u met de raad daarvoor een manier te zoeken. Kunt u dat toezeggen? Leidende principes vormen de kern van de aanpak. Die beginnen bij eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk. Daarvoor is het nodig dat we elkaar kunnen ontmoeten. Het Programma noemt als doel dat er een netwerk van grote en kleine ontmoetingsplekken ontstaat. Ontmoeten is voor ons een belangrijk punt. Want het is goed elkaar te kennen en elkaar weten te vinden. Hulp en ondersteuning kan dan gegeven worden passend bij wat mensen nodig hebben, gericht op hun vraag. Bij de Houtense Werktafel zien we deze manier van werken goed terug: de ménsen kennen en hun vráag kennen. Dan kan passende ondersteuning gegeven worden. We vinden het dan ook vreemd dat voor de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel nog geen geld beschikbaar is. En dat tegelijkertijd aan de raad gevraagd € 100.000 voor 2021 en voor 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering zonder dat duidelijk is waarvoor. We lezen in het raadsvoorstel dat in het jaarlijkse uitvoeringsplan gespecificeerd zal worden voor welke projecten deze middelen zullen worden ingezet. De afweging en de urgentie is ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons vertellen waarvoor het gevraagde geld is bedoeld? En hoe de afweging is gemaakt ten aanzien van de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel? Het onder controle krijgen van de kosten binnen het Sociaal Domein is van groot belang. Zonder het bieden van passende hulp voor inwoners die dat nodig hebben, los te laten. Want de hulp en ondersteuning voor de meest kwetsbare mensen vinden wij essentieel. We hebben daarom ook het amendement van de PvdA mee ondertekend. In de regenboogmonitor van het COC krijgt Houten in 2019 opnieuw een "matig" voor LHBTI+ beleid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Voorzitter, de wethouder heeft de Raad (via een raadsinformatiebrief) en de LHBTI+ klankbordgroep toegezegd specifiek aandacht aan LHBTI+’ers te gaan besteden in de Sociale Koers. Dat hebben we helaas niet kunnen teruglezen in het Programma Sociale Koers dat nu voorligt. We dienen daarom een motie in die mede is ondertekend door Groen Links, Christenunie, VVD, PvdA en HA! De motie draagt het college op om specifiek aandacht aan de LHBTI+ doelgroep te besteden in een uitvoeringsplan voor ‘inclusie- en diversiteitsbeleid’ en ons dit plan vóór de zomer te doen toekomen. Iedereen telt mee. Juist mensen die kwetsbaar zijn, verdienen onze aandacht. Ons belangrijkste uitgangspunt blijft dat passende hulp aan de meest kwetsbare mensen geboden wordt.

Nota van Uitgangspunten Omgevingsvisie vastgesteld

CDA CDA D66 VVD PvdA Ooststellingwerf 29-01-2020 18:44

Op 28 januari 2020 heeft de Raad de Nota van Uitgangspunten voor de Omgevingsvisie vastgesteld. Als CDA staan wij achter de Nota, die de trends, uitgangspunten en kaders aangeeft. Wij zijn ook blij dat de Omgevingsvisie een dynamisch document wordt dat continu in verbinding staat met de omgeving. Wel hebben wij gezegd dat er niet alléén de focus moet liggen op biobased economy. Er moet rekening worden gehouden met alle bedrijven die er al zijn en goed draaien. Wij staan voor een eerlijke economie. Dat wil zeggen dat iedereen de kans moet krijgen om een eerlijk inkomen te verdienen. Ook hebben wij erop gewezen dat er meer aandacht moet zijn voor de bestaande agrarische sector. Er wordt nu alleen gesproken over kringlooplandbouw en biologische landbouw. Ten aanzien van kringlooplandbouw hebben wij gezegd dat er nog veel onduidelijkheid over is. Er worden in de media en in de praktijk verschillende definities gehanteerd. Ook hebben wij gezegd dat biologische landbouw geen verdienmodel oplevert voor de hele sector. Als CDA vinden wij het belangrijk dat ook de huidige boer zijn boterham moet kunnen verdienen. De wethouder zei hierop dat hij op 26 februari een afspraak heeft met de agrariërs, natuurorganisaties en andere belanghebbenden. Groot discussiepunt was de woningbouw. De CU, Wij Lokaal en VVD wilden per amendement afstand doen van de hele Woonvisie. Wij hebben hiertegen geageerd, samen met de PvdA en D66. Wij vinden dat je bestaand, zorgvuldig vastgesteld beleid (nog maar twee jaar oud) niet zomaar overboord kunt gooien. Daarmee toon je je geen betrouwbare overheid. Pijnpunt bleek de zin over krimp te zijn: ‘Het bouwen van woningen zien wij niet als oplossing voor de krimp’. Het College heeft hierop toegezegd deze zin te verwijderen uit de Nota. In het amendement is daarop de volgende zin toegevoegd: ‘Het huidige woonvisiebeleid blijft tot en met 2021 geldig’. Dit amendement is aangenomen. Van GL lag er nog een amendement over het mogelijk maken van dorpsmolens. We zijn hierin meegaan, maar hebben wel gezegd dat je hiervoor afhankelijk bent van de provincie. Helaas was er voor dit amendement geen meerderheid. De Nota van Uitgangspunten is door de Raad aangenomen.

CDA kijkt terug op bewogen politiek jaar 2019 en vooruit naar 2020

CDA CDA VVD Gilze en Rijen 01-01-2020 06:47

Het politieke jaar 2019 is reeds geëindigd en het 3e decennium van de 21e eeuw kondigt zich aan. Zowel politiek als maatschappelijk is 2019 een bewogen jaar geweest, ook voor het CDA in Gilze en Rijen. Het onverwachte afscheid van Rolph Dols als wethouder van Gilze-Rijen had niemand zien aankomen en kwam als een complete verrassing. De promotie als wethouder in Tilburg is hem van harte gegund en wij danken hem voor het vele mooie werk dat hij voor onze gemeente heeft verricht. Afscheid nemen van de één betekent verwelkomen van een ander. Als CDA prijzen wij ons gelukkig met Sandra Diepstraten als nieuwe wethouder. Geboren in onze gemeente en gepokt en gemazeld als beleidsmedewerker in het politieke bestel kent zij Gilze-Rijen als geen ander. Met Sandra heeft het CDA een alom gewaardeerd opvolger van Rolph die haar rol in het college meer dan waar maakt. De wethouders wissel heeft ook gezorgd voor wijziging van de politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Om de slagkracht van onze gemeente te vergroten is de coalitie van Kern’75, Gemeentebelang en CDA uitgebreid met een vierde partij nl. de VVD en daarmee met een vierde wethouder in de persoon van David Vermorken. Dat niet iedereen zich hierin heeft kunnen vinden is gebleken met de komst van Groen Gilze en Rijen als zevende partij in de gemeenteraad. Vooruitkijkend naar 2020 constateren we dat ook het nieuwe jaar uitdagend zal zijn. De stikstof- en PFAS-problematiek zet agrarisch en bouwend Nederland op slot. Terecht dat geraakte partijen zoals boeren en bouwers protesteren. De tegenstellingen die dit alles maatschappelijk teweegbrengt eist tact en inlevingsvermogen van bestuurlijk Nederland maar ook van de geraakte partijen. Rechtelijke uitspraken doorkruisen de wil van partijen om er gezamenlijk uit te komen. Links- en Rechts Nederland is verdeeld over de oplossing. Uitdagend wordt 2020 ook voor de lokale politiek. We nemen afscheid van burgemeester Boelhouwer die onze gemeente het afgelopen decennia uitstekend heeft bestuurd. De vertrouwenscommissie, gevormd door vertegenwoordigers uit alle politieke partijen in de gemeenteraad, beraad zich momenteel over zijn opvolger. De uitkomst zien wij binnen afzienbare tijd met belangstelling tegemoet. Tot slot wenst het CDA iedereen een voorspoedig maar vooral gezond 2020. Jac Wouters, fractievoorzitter

Nieuw college Westerveld

CDA CDA VVD Westerveld 22-10-2019 15:38

Nieuw College Westerveld De fracties van DSSW-SW en Gemeentebelangen hebben in de VVD een nieuwe partner gevonden in het bestuur van Westerveld. Naast de zittende wethouders Henk Doeven (DSSW-SW) en Jelle de Haas (Gemeentebelangen) maakt Klaas Smidt als wethouder namens de VVD het college weer compleet. De coalitiepartijen zijn blij met de ruime ervaring die Klaas Smidt meebrengt in het college. In deze link vindt u meer informatie.

Algemene beschouwingen CDA op Kadernota 2019

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 20:53

Kadernota Pijnacker-Nootdorp 2019Wij willen het college en de ambtenaren complimenteren en bedanken voor de overzichtelijkefinanciëleinformatie en de programma’s. FinancieelDe financiële positie en het meerjarenperspectief zijn in het algemeen positief, maar er zijn nog welenkelewolken aan de lucht.Deuitkeringen van het Rijk fluctueren en een deel van de geprognosticeerde inkomstenisonzeker.Zo zijnde tekorten in het sociaal domein zorgelijk.Wij zijn blij met het begrotingsoverschot dat hettekort opmet name de jeugdzorgen afvalinzameling voor 2018 heeft gecompenseerd. Voor de komende jaren moeten de voorgestelde maatregelen voor jeugdzorg een structureel tekort voorkomen. LastenverlichtingmiddenklasseOndanks de risico’s in de begrotingis erruimte voor lastenverlichting en nieuw beleid.Het college trekt hiervoor structureel 200.000 euro uit. Het CDA vindt datvanlastenverlichting een zo groot mogelijke groep inwoners moet profiteren. Daaromkiest het CDA voorverlagingvande OZB. Hiermee komen we diegenen tegemoet die in tijden van crisis vaak het hardst in de portemonnee worden getroffen: dewoningbezittendemiddenklasse.Het CDA dient hiervoor eenamendementin.Wij zijn ook bereid om verder te kijken dan deze twee voorstellen via de lokale heffingen. In dat kader geven wij de voorkeur aan indirecte lastenverlichting door het verlagen van de huurtarieven voor de sportverenigingen. Wij zijn om die reden mede-indiener van hetamendementom in september verder met elkaar in debat te gaan over de alternatieve beleidsdomeinen waarbinnen lastenverlichting gerealiseerd kan worden.Behalve lastenverlichting heeft het CDA nog een tweetal kernpunten:Lokalewooncarrièrein een groene omgeving en Meedoen in leefbare kernen. Lokale wooncarrière in een groene omgevingHet CDA wilbetaalbare woningen voorouderen, startersenvoor inwoners met een middeninkomenrealiseren. Om eenlokale wooncarrièrevoor onze inwoners mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat dedoorstroming op de woningmarkt wordtbevorderddoor o.a. de bouw van seniorenwoningen.Wij stellen daarom voor om op Stanislaslocatie1woningen voor senioren eventueelin combinatie met starterswoningen te realiseren.Hiervoor dienen wij eenmotiein.Ook is het CDA benieuwdnaar de mogelijkhedenvan kleinschalige woonzorgvormen. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Hoewel de bouwopgave groot is, is hetgroene karaktervan Pijnacker-Nootdorp een bijzondere kwaliteit. Het binnenstedelijk groen en de recreatiegebieden moeten we blijven bewaken en waar nodig optimaliseren.In het kader van de herstructurering en visie Oostland zullen we samen met de glastuinbouw kijken naar het optimaal benutten van ons areaal. Hoe kunnen wij het bruto areaal glas verkleinen en geschikt maken voor woningbouw of groen en recreatie, zonder de glastuinbouw van 325 hectare netto te verminderen? Meedoen in leefbare kernenVoor het CDA zijn de illegale afvaldumpingen, debijplaatsingenvan afval bij containers en deverrommelingdie dat tot gevolg heeft een doorn in het oog. Daarbij komt dat hierdoor afvalverwerking alsmaar duurder wordt en dumping zorgt voor vervuiling van het milieu. Ditvraagt om preventieve maatregelen en handhaving. Hiervoor dienen wij eenmotiein.Behalve het inperken van milieuschade, ziet het CDA ook een grote uitdagingvoor deenergietransitie.Ondernemers in PIjnacker-Nootdorp leveren hieraan een grote bijdrage.Deglastuinbouw speelteen belangrijke rol in onder andere de warmtevoorziening. Bedrijventerreinen alsHeronzijn eerder dan gepland energieneutraal, maar op de Boezem valtbijvoorbeeldnog veel te winnen. Voor het CDA is de betrokkenheid vaninwonersen ondernemerserg belangrijk om tot een haalbaar en betaalbaar duurzaamheidsplan te komen.Het CDA is ervan overtuigd dathet voor mensen zelf en voor de samenleving als geheel goed is alsieder mens door werk of vrijwilligerswerk‘meedoet’. De onlangs gehoudenbijeenkomstmet lokale ondernemers over Participatiebeleid gaf inzicht in hoe dit beleideffectiever kan.Het CDA is blij dat de uitkomsten van deze bijeenkomst door het college meegenomen worden in een plan van aanpak voorparticipatie.Om mee te doen is de ondersteuning bij gesprekken met de gemeente voor veel mensen zeer wenselijk. Deze cliëntondersteuning is er, maardezeis niet bij iedereen bekend. Extra communicatie daaroveris nodig. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Maar meedoen is voor het CDA breder. De afgelopen jaren hebben verschillende beleidsterreinen het omwille van de crisis moeten ontgelden. Het doet het CDA goed datdaarom gekozen is voor investeringen in cultuur.Het CDA pleit daarnaast voor meer aandacht voor de sport en deverenigingen. Accommodaties zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden. [ziepunt lastenverlaging]Omdat meedoen beter gaat in goede gezondheid en de cijfers over overgewicht onder kinderen zorgwekkend zijn, dient het CDA samen met de VVD eenmotiein om aan te sluiten bij de JOGG-aanpak.Om te kunnen meedoen in de samenleving en te kunnen participeren op de arbeidsmarkt moeten we eenbereikbare gemeente zijn. Het CDA verbaast zich dan ook over het aangekondigde onderzoek naar aanpassing van debeprijzingvan de E-lijn. Wel een keervoorziening, wel een prijsverhoging, maar geen frequentieverhoging voor Pijnacker Centrum en Nootdorp. Betaalbaarheid van hetOVis voor onze inwoners belangrijk, zeker gezien het grote aantal forensen.Het is ook belangrijk dat de vele verkeersbewegingen veilig verlopen, van schoolroutes, kruispunten tot rotondes.Het vervolgonderzoekVerkeersveiligheiddat mede op verzoek van het CDA wordt uitgevoerd,moet een bijdrage leveren aan deze veiligheid.Wij zien uit naar de resultaten van het onderwijsbehoefte-onderzoek, in het bijzonder naar de behoefte aan een praktijkschool waarvan het CDA nog steeds een voorstander is. Tot slot nog een opmerking over de gemeentelijke organisatie. Ondanks de externe inhuur is er nog steeds sprake van krapte op verschillende onderdelen van de ambtelijke organisatie. Dat is zeer onwenselijk en wij zijn daarom blij dat er een extra impuls wordt gegeven aan de formatie-uitbreiding.En..watzou het goed zijn als van raadsavonden als deze objectief verslag werd gedaan in de papieren Telstar en Eendracht. Het CDA vindt dit van groot belang. Het zou een meerwaarde voor onze lokale democratie zijn. Dank u wel.

Algemene beschouwingen CDA op Kadernota 2019

CDA CDA VVD Pijnacker-Nootdorp 12-07-2019 20:53

Kadernota Pijnacker-Nootdorp 2019Wij willen het college en de ambtenaren complimenteren en bedanken voor de overzichtelijkefinanciëleinformatie en de programma’s. FinancieelDe financiële positie en het meerjarenperspectief zijn in het algemeen positief, maar er zijn nog welenkelewolken aan de lucht.Deuitkeringen van het Rijk fluctueren en een deel van de geprognosticeerde inkomstenisonzeker.Zo zijnde tekorten in het sociaal domein zorgelijk.Wij zijn blij met het begrotingsoverschot dat hettekort opmet name de jeugdzorgen afvalinzameling voor 2018 heeft gecompenseerd. Voor de komende jaren moeten de voorgestelde maatregelen voor jeugdzorg een structureel tekort voorkomen. LastenverlichtingmiddenklasseOndanks de risico’s in de begrotingis erruimte voor lastenverlichting en nieuw beleid.Het college trekt hiervoor structureel 200.000 euro uit. Het CDA vindt datvanlastenverlichting een zo groot mogelijke groep inwoners moet profiteren. Daaromkiest het CDA voorverlagingvande OZB. Hiermee komen we diegenen tegemoet die in tijden van crisis vaak het hardst in de portemonnee worden getroffen: dewoningbezittendemiddenklasse.Het CDA dient hiervoor eenamendementin.Wij zijn ook bereid om verder te kijken dan deze twee voorstellen via de lokale heffingen. In dat kader geven wij de voorkeur aan indirecte lastenverlichting door het verlagen van de huurtarieven voor de sportverenigingen. Wij zijn om die reden mede-indiener van hetamendementom in september verder met elkaar in debat te gaan over de alternatieve beleidsdomeinen waarbinnen lastenverlichting gerealiseerd kan worden.Behalve lastenverlichting heeft het CDA nog een tweetal kernpunten:Lokalewooncarrièrein een groene omgeving en Meedoen in leefbare kernen. Lokale wooncarrière in een groene omgevingHet CDA wilbetaalbare woningen voorouderen, startersenvoor inwoners met een middeninkomenrealiseren. Om eenlokale wooncarrièrevoor onze inwoners mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat dedoorstroming op de woningmarkt wordtbevorderddoor o.a. de bouw van seniorenwoningen.Wij stellen daarom voor om op Stanislaslocatie1woningen voor senioren eventueelin combinatie met starterswoningen te realiseren.Hiervoor dienen wij eenmotiein.Ook is het CDA benieuwdnaar de mogelijkhedenvan kleinschalige woonzorgvormen. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Hoewel de bouwopgave groot is, is hetgroene karaktervan Pijnacker-Nootdorp een bijzondere kwaliteit. Het binnenstedelijk groen en de recreatiegebieden moeten we blijven bewaken en waar nodig optimaliseren.In het kader van de herstructurering en visie Oostland zullen we samen met de glastuinbouw kijken naar het optimaal benutten van ons areaal. Hoe kunnen wij het bruto areaal glas verkleinen en geschikt maken voor woningbouw of groen en recreatie, zonder de glastuinbouw van 325 hectare netto te verminderen? Meedoen in leefbare kernenVoor het CDA zijn de illegale afvaldumpingen, debijplaatsingenvan afval bij containers en deverrommelingdie dat tot gevolg heeft een doorn in het oog. Daarbij komt dat hierdoor afvalverwerking alsmaar duurder wordt en dumping zorgt voor vervuiling van het milieu. Ditvraagt om preventieve maatregelen en handhaving. Hiervoor dienen wij eenmotiein.Behalve het inperken van milieuschade, ziet het CDA ook een grote uitdagingvoor deenergietransitie.Ondernemers in PIjnacker-Nootdorp leveren hieraan een grote bijdrage.Deglastuinbouw speelteen belangrijke rol in onder andere de warmtevoorziening. Bedrijventerreinen alsHeronzijn eerder dan gepland energieneutraal, maar op de Boezem valtbijvoorbeeldnog veel te winnen. Voor het CDA is de betrokkenheid vaninwonersen ondernemerserg belangrijk om tot een haalbaar en betaalbaar duurzaamheidsplan te komen.Het CDA is ervan overtuigd dathet voor mensen zelf en voor de samenleving als geheel goed is alsieder mens door werk of vrijwilligerswerk‘meedoet’. De onlangs gehoudenbijeenkomstmet lokale ondernemers over Participatiebeleid gaf inzicht in hoe dit beleideffectiever kan.Het CDA is blij dat de uitkomsten van deze bijeenkomst door het college meegenomen worden in een plan van aanpak voorparticipatie.Om mee te doen is de ondersteuning bij gesprekken met de gemeente voor veel mensen zeer wenselijk. Deze cliëntondersteuning is er, maardezeis niet bij iedereen bekend. Extra communicatie daaroveris nodig. Daarom dienen wij demotiehierover mede in.Maar meedoen is voor het CDA breder. De afgelopen jaren hebben verschillende beleidsterreinen het omwille van de crisis moeten ontgelden. Het doet het CDA goed datdaarom gekozen is voor investeringen in cultuur.Het CDA pleit daarnaast voor meer aandacht voor de sport en deverenigingen. Accommodaties zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden. [ziepunt lastenverlaging]Omdat meedoen beter gaat in goede gezondheid en de cijfers over overgewicht onder kinderen zorgwekkend zijn, dient het CDA samen met de VVD eenmotiein om aan te sluiten bij de JOGG-aanpak.Om te kunnen meedoen in de samenleving en te kunnen participeren op de arbeidsmarkt moeten we eenbereikbare gemeente zijn. Het CDA verbaast zich dan ook over het aangekondigde onderzoek naar aanpassing van debeprijzingvan de E-lijn. Wel een keervoorziening, wel een prijsverhoging, maar geen frequentieverhoging voor Pijnacker Centrum en Nootdorp. Betaalbaarheid van hetOVis voor onze inwoners belangrijk, zeker gezien het grote aantal forensen.Het is ook belangrijk dat de vele verkeersbewegingen veilig verlopen, van schoolroutes, kruispunten tot rotondes.Het vervolgonderzoekVerkeersveiligheiddat mede op verzoek van het CDA wordt uitgevoerd,moet een bijdrage leveren aan deze veiligheid.Wij zien uit naar de resultaten van het onderwijsbehoefte-onderzoek, in het bijzonder naar de behoefte aan een praktijkschool waarvan het CDA nog steeds een voorstander is. Tot slot nog een opmerking over de gemeentelijke organisatie. Ondanks de externe inhuur is er nog steeds sprake van krapte op verschillende onderdelen van de ambtelijke organisatie. Dat is zeer onwenselijk en wij zijn daarom blij dat er een extra impuls wordt gegeven aan de formatie-uitbreiding.En..watzou het goed zijn als van raadsavonden als deze objectief verslag werd gedaan in de papieren Telstar en Eendracht. Het CDA vindt dit van groot belang. Het zou een meerwaarde voor onze lokale democratie zijn. Dank u wel.

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Van "Kaasschaaf" naar "Botte Bijl"

CDA CDA VVD D66 Renkum 26-06-2019 16:12

Bijdrage CDA fractie Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023 (26 juni 2019) Voorzitter, Nog geen jaar geleden, september 2018, sprak ik de Algemene beschouwingen uit van het CDA. Ik heb ze nog eens nagelezen om te zien wat er nu veranderd is. We lezen de ambities nog eens na van het Coalitieakkoord en leggen die naast de Voorjaarsnota en Perspectiefnota 2019-2023. Wanneer we dan de voorstellen zien van de Voorjaarsnota en Perspectiefnota, dan zien we dat er weinig overeind blijft van uw ambities van het Coalitieakkoord, dat uitblonk in termen als: We zetten nog meer inWe nemen regieWe onderzoekenWe maken een planWe versterkenWe maken beleidWe spannen ons inWe geven met de samenleving aandacht aan We vragen ons nu werkelijk af wat er nu feitelijk is gebeurd om die ambities waar te maken. Ook uw voornemen om de inwoners te betrekken bij ontwikkelingen zowel wat betreft de planvorming als de uitvoering lijkt een mislukking te worden. Het vertrouwen in het gemeentebestuur neemt mede hierdoor sterk af. Inwoners voelen zich niet meer gehoord. Hoe staat het met het contact met de inwoner? Wij ontvangen signalen dat het erg lastig is om afspraken te maken met bestuurders. Sommigen wachten reeds langer dan drie maanden. Het enthousiasme om mooie initiatieven vanuit de samenleving met het college te bespreken neemt daardoor in rap tempo af. Er moet dan ook daadwerkelijk wat veranderen in de bestuurscultuur van dit College, dat kennelijk nog steeds regeert vanuit haar ivoren toren. Het is de vraag of het dit College gaat lukken om ook in de bestuurscultuur de nodige veranderingen aan te brengen. Wij hebben een motie voorbereid met D’66 waarin we het college opdragen met de burger in gesprek te gaan. Wat wel verbeterd is, is de agenda voor de Raadsvergaderingen en de commissies. We zien duidelijke verbetering van de organisatie en het personeel. We klimmen weer uit het dal, echter, we zijn er nog niet. Dan de samenwerking binnen de Raad zelf. Voorzitter, het CDA is altijd een partij geweest die zich constructief opstelt t.o.v. het College en coalitie. Juist daarom is het bitter te moeten constateren dat de oppositie met daarin het CDA nagenoeg continu buiten spel wordt gezet. Wat we nog steeds zien is dat de coalitie toch weer op diverse dossiers eerst zelf een afweging maakt en dat vervolgens voorlegt aan de oppositie. Waarom niet gelijk een raadsbreed overleg? De oppositie bestaat niet uit tweederangs raadsleden. Er zit voldoende kennis en knowhow om tot betere voorstellen en besluiten te komen. Het enthousiasme bij onze raadsleden en commissieleden ebt weg, waarbij wordt aangegeven of wij nog wel zoveel tijd in het raadswerk moeten steken als de coalitie toch samen de dienst uitmaakt. Het proces om te komen tot besluitvorming rond de PPN, laat zien dat het ook anders kan. Laten we elkaar opzoeken, zodat de besluitvorming een breder draagvlak krijgt! Dan nu de Voorjaarnota en Perspectiefnota. Voorzitter, bij de PPN dient het nieuwe beleid en de extra budgetvraag integraal te worden afgewogen. We zien dat dit jaar het college voor de behandeling van de PPN al een aantal voorstellen naar de Raad heeft gestuurd, met als argument, kan niet wachten, is een wettelijke taak etc. Voorzitter het CDA is van mening dat alle voorstellen integraal bij de PPN dienen te worden afgewogen. Wat nu gebeurt, is dat de extra budgetvraag voor bijv. het IHP zich vertaalt in de VJN ipv de PPN. Bij de PPN vindt integrale afweging plaats en daarbij kan de Raad de noodzaak, wettelijke verplichting etc. meewegen bij haar afweging. Voorzitter, vorig jaar bij de begrotingsbehandeling illustreerde het CDA dit college als een gezelschap dat in een sterrenrestaurantje gaat dineren, terwijl de aanmaningen en incasso’s op de deurmat ploffen. Voorzitter, nu een jaar later mogen we constateren dat inmiddels ook de curator voor de deur staat. En dan is er ineens paniek en wordt er vervolgens niet meer bestuurd met visie, maar komt er een grove kaasschaaf uit de la, of, zo u wilt, gaat de ‘miljoenenjacht’ van start. Voorzitter, wanneer we kijken naar de VJN en de PPN en dan vooral naar de bezuinigingen en ombuigingen, zeg maar gewoon wat doen we niet meer, dan missen wij een strategische visie waaraan e.e.a. is getoetst, of heeft het college het louter en alleen boekhoudkundig getoetst, waarbij het jaarresultaat van de jaarschijven op minimaal € 0,- moet uitkomen. Het lijkt daar erg op. Echter, in Renkum, daar draait het om mensen en dat lijkt dit college in deze perspectiefnota volledig te vergeten. Wat voor een gemeente willen we nu zijn? Welke leefbaarheid hebben we onze inwoners te bieden? Zakken we met deze bezuinigingen niet door onze sociale basisvoorzieningen heen? Is er al gekeken welke impact deze maatregelen hebben voor onze inwoners? En wat vindt de inwoner hier nu zelf van? Bij de vaststelling van het Coalitieakkoord is teven besloten om de OZB met 7% te verhogen om gedeeltelijk de ambitie van dit college te bekostigen, waarvan ruim 1% voor de uitbreiding en salarisverhoging van deze wethouders. Het bestuur zit zo wel erg ruim in haar jasje met 4 fulltime wethouder en een burgemeester. Ook daar kan naar gekeken worden naast de voorgestelde bezuinigingen. Ook een herijking van het coalitieakkoord zou zeker nog een extra opbrengst te zien geven. Wellicht dat de meicirculaire hiertoe aanleiding geeft. Voorzitter, 1% OZB verhoging betekent een opbrengst van ongeveer € 70K, oftewel een last van gemiddeld € 0,30 per maand per huishouden. Gelet op dit kengetal zijn wij benieuwd wat de inwoner hier nu zelf van vindt. En hebben zij een keuze gehad? We zijn nog net een jaar na de verkiezingen en nu al blijkt dat de gewekte verwachtingen van alle mooie beloftes uit de verkiezingsprogramma’s niet worden nagekomen. Een verdere verschraling van het onderhoudsniveau openbare ruimten, begraafplaatsen etc. en de overige voorzieningen. Voorzitter, dan de beantwoording van vragen over de VJN van het CDA. De tekst in de VJN correspondeert niet met de beantwoording van de vragen over het Kalimaropad. Wat gaat u nu doen? Gaat u nu het ontwerp uitvoeren of niet? Uit de VJN blijkt dat u het pad niet gaat verleggen . Uit de beantwoording blijkt dat u het ontwerp gaat bespreken met de omwonenden. Dat rijmt niet met elkaar en wekt de indruk dat het college niet integraal werkt. De Connectie: Wanneer we even terugblikken naar de besluitvorming van destijds, om aan te haken, en nu kijken wat daar van is terechtgekomen, dan zien we dat het hele financiële plaatje waarop we destijds hebben besloten niet klopt. Grote overschrijdingen, en inverdieneffecten / efficiency voordelen, blijken een wassen neus te zijn. Zie hier het resultaat, een grote overschrijding die zich structureel doorzet. Wij hebben nu geen keus meer om anders te besluiten. Wel dringen we er bij het college op aan dat er nauwgezet op wordt toegezien dat de Connectie haar taken binnen de begroting uit gaat voeren en dat er waar mogelijk inverdiend gaat worden. Voorzitter als we de PPN nader beschouwen dan vallen ons de volgende punten op: Wanneer alle bezuinigingen één op één worden doorgevoerd dan eindigt de jaarschijf van 2020- 2021 neutraal op € 0,-Vanaf 2022 is er een positief resultaat van € 17K en Vanaf 2023 is er een positief resultaat van € 1.168KWanneer we kijken welke beleidsvelden met name bijdragen aan de tekorten dan zijn dit:Het sociaal domein; Met name de JeugdzorgDe ambtelijke organisatie, waaronder ook de ConnectieHet personeelsbeleidOnderhoud wegen Voorzitter begin juni ontvingen we de uitkomsten van de Meicirculaire. Het accres stijgt minder dan aanvankelijk in 2018 werd gemeld bij de septembercirculaire. De mei circulaire laat zien dat Renkum opnieuw fors minder van het Rijk ontvangt via het gemeentefonds. Ook deze uitkomsten zullen we nog moeten verwerken in de begroting 2020. Voorzitter het CDA is van mening dat de bezuinigingen in eerste plaats daar moeten worden gevonden waar zij ook veroorzaakt zijn. In de perspectiefnota geeft u aan dat u ook daar het merendeel van de bezuinigingen neerlegt. Daarmee redt u het niet. Een deel zal moeten worden gevonden in het voorzieningenniveau, en die zullen de inwoners direct dan wel indirect raken. Het is de vraag of wij dit nu al moeten invullen. Het CDA zou graag willen dat voor de begrotingsbehandeling er een brede inwonersraadpleging wordt gehouden waarin wordt gevraagd of men een x bedrag over heeft voor de volgende punten, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat 1 % OZB verhoging betekent. Ik gaf al aan dat we daarover een motie met D’66 indienen. Voorzitter Het CDA is mede indiener van het breed samengesteld amendement. Het mag duidelijk zijn dat het CDA de bibliotheek zien als een (sociale) basisvoorziening, waarop wij niet willen bezuinigen.Ook het zwembad Oosterbeek wil het CDA handhaven. Met nagenoeg een bezettingsgraad van 100% voorziet dit in een duidelijke behoefte.Betaald parkeren is voor het CDA geen optie. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar consequenties. Wij zouden juist aantrekkelijk moeten zijn voor de ondernemers om zich hier te vestigen! De reactie van de ondernemersvereniging spreekt boekdelen. Ook de concurrentiepositie van onze centra tov Presikhaaf en Kronenburg is altijd meegewogen om juist geen betaald parkeren in te voeren.Het huidige niveau van groenonderhoud, is voor het CDA de basis. Wij willen hier niet verder op versoberen. Wij hebben al aangegeven dat de inwoners hier best wat voor over hebben. Ga dan ook het gesprek hierover aan met onze inwoners. Wat niet in het amendement is opgenomen is het schoolzwemmen. Voorzitter het is niet uit te leggen dat we enerzijds in Doelum een prachtige nieuwe zwemaccommodatie hebben gebouwd, en dat we anderzijds de schoolkinderen daar geen gebruik van laten maken, omdat we het schoolzwemmen niet meer faciliteren. Maak maximaal gebruik van deze dure voorziening en laat het schoolzwemmen in tact! Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het is meer dan een natte gymles. Wij komen hier bij de begroting op terug. Wij hebben ook gekeken naar de inkomens verruimde maatregelen. Samen met de VVD dienen we een motie in waarin we het college opdragen om een minima effectrapportage op te stellen. Daarin zal duidelijk worden of er al dan niet een verlaging van de individuele inkomens toeslag kan plaatsvinden. Het Nibud voert dergelijke onderzoeken uit. Ook het kostendekkend maken van de bouwleges is voor ons een belangrijke bijdrage om de tekorten op te lossen. Niet wachten maar nu doorzetten en invoeren m.i.v. 2020. Samen met GB dienen we hier een motie voor in. Ook in de commissie heeft het CDA al aangegeven dat het budget voor onderhoud wegen wel erg hoog is vastgesteld. Zowel structureel van ruim € 700.000 tot ruim € 900.000 alsmede de eenmalige dotatie van € 1.5 mio. ( 2019 en 2020) wellicht dat ook hier een kleine temporisering kan plaatsvinden, zodat de begroting minder belast wordt. Ook het onderzoek naar de staat van onze wegen moet nog worden gerapporteerd, wij willen hier niet op vooruit lopen. Zoals al eerder gemeld staat het CDA niet onwelwillend t.o.v. een kleine OZB verhoging. Een extra belasting van gemiddeld € 1,50 per huishouding zou voldoende moeten zijn om de voorzieningen op het huidige niveau te handhaven Wij willen voor deze maatregel het draagvlak onder onze inwoners weten. Daarnaast zal wat het CDA betreft ook nadrukkelijk gekeken moet worden naar de eigen ambities, zoals weergegeven in het coalitieakkoord. Ook daar zal in geschrapt moet worden of moeten zaken worden uitgesteld. Voorzitter wanneer we de balans opmaken mede n.a.v. onze voorstellen, dan kan er een negatief saldo ontstaan voor de komende jaren. Wij willen met onze inwoners in gesprek om samen met hen tot een duurzame oplossing te komen voor onze begroting. Tot zover de eerste termijn van de CDA fractie.

Van werk aan de winkel naar werk in uitvoering…

CDA CDA VVD Gennep 19-05-2019 14:24

'Kansen zien voor elkaar in grenzeloos Gennep' is de titel van het coalitieakkoord waar we als partijen CDA, SP en VVD inmiddels meer dan één jaar uitvoering aan geven. Dat doen wij met z'n twaalven vanuit onze volksvertegenwoordigenderol in de gemeenteraad, maar dat doen vooral het College en de ambtelijke organisatie. Niet alles kan van vandaag op morgen. Immers, het coalitieakkoord heeft een hoog ambitieniveau en het resulteerde dan ook in een groot aantal actiepunten. Wel zijn er het afgelopen jaar belangrijke stappen gezet. Op dinsdag 14 mei, precies één jaar na de beëdiging van de wethouders, hebben we met de voltallige coalitie teruggekeken en ook vooruitgeblikt naar hetgeen er nog te doen staat.We zijn in alle dorpen en wijken volop bezig. De voorzieningen worden op peil gebracht nu er per kern door de inwoners zelf ontwikkelingsplannen zijn uitgewerkt. Geen opgelegde blauwdruk dus vanuit het gemeentehuis, maatwerk dat kan rekenen op draagvlak. Datzelfde geldt ook voor de woningbouw. Na jarenlange bouwstop zijn in de afgelopen twaalf maanden tal van nieuwe initiatieven ontstaan die nu concreet worden uitgewerkt. Helaas vergt dit soms tijd, maar insteek blijft het versneld realiseren van extra woningen. Zeker in de kernen gaat de schop in de grond. Sinds het aantreden van deze coalitie is ook ingezet op een verdere doorontwikkeling van het sociaal beleid. Dat klinkt beleidsmatig en omslachtig, maar het moet ervoor zorgen dat onze inwoners de zorg en ondersteuning ontvangen die nodig is bij hun wensen, behoeften en mogelijkheden. Dat doen we bijvoorbeeld door meer dorps- en wijkondersteuners en huiskamers in alle kernen. Stappen zijn er ook gezet op gebied van onderwijs en sport. Bij het Elzendaalcollege zijn vijf lokalen gerealiseerd en vooruitlopend op de komst van het Kind Expertise Centrum is aan de Picardie het voormalige mavo-/Second-hand-gebouw gesloopt. Daarnaast wordt de ozb-aanslag voor verenigingen die beschikken over een eigen accommodatie sinds dit jaar financieel gecompenseerd. Een belangrijk succes van deze nieuwe coalitie is de komst van glasvezel. De wervingscampagne zag volle zalen in alle kernen en resulteerde in voldoende inschrijvingen zodat er op korte termijn kan worden gestart met de aanleg. Goed voor onze inwoners in het buitengebied en de dorpen en wijken, maar zeker ook essentieel voor onze lokale ondernemers. Naast de digitale infrastructuur zijn er ook op de fysieke bereikbaarheid stappen gezet: met de Provincie is overeenstemming bereikt over behoud van een 2x2 baansN271 tussen Gennep en Heijen. Het is nu wachten op de Provincie voor de uitwerking. Naast de genoemde punten zijn er ook tal van andere zaken aangepakt en uitgevoerd. Bij het aantreden van deze coalitie was er werk aan de winkel... na één jaar lopen er veel ontwikkelingen. Immers, de realisatie van het coalitieakkoord is 'werk in uitvoering'! Namens de CDA-fractie Twan Reintjes Namens de SP-fractie Rob Janssen Namens de VVD-fractie Holger Rodoe Bijgaand op de foto (v.l.n.r.) Rob Peperzak (wethouder CDA), Remco Reinten, Twan Reintjes, Jacques van Bergen, Janine van Hulsteijn (wethouder VVD), Bram Nijst, Holger Rodoe, Rob Janssen, Hans Frentz, Peter Lucassen (wethouder SP), Fake Mulder, Fred Knigge, Hendrik-Jan van Essen, Jos Sutmuller, Ronnie Rutten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.