Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

32 documenten

Bijdrage van de ChristenUnie-SGP over het Herstelplan

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 30-04-2020 17:40

Zoals uitgesproken door raadslid Erik van Pienbroek op de vergadering van donderdag 23 april 2020.

Voorzitter, Iedere fractie heeft 3 minuten de tijd om zijn mening over het Herstelplan te geven. Met de opdracht om niet te interrumperen, amenderen of ‘grote’ wijzigingen aan te brengen. De CU-SGP is niet blij met deze situatie, omdat dit naar onze mening niet bijdraagt aan de democratische behandeling van een belangrijk stuk als het Herstelplan. In de voorgestelde drie minuten kunnen wij niet al onze punten uitwerken.

 

Toch doen we ons best om de meeste van onze punten kort, maar duidelijk toe te lichten. Voorzitter, allereerst zijn we van mening dat het Herstelplan geactualiseerd moet worden. De financiële en sociale situatie van de gemeente Vlaardingen verandert door de coronacrisis. Veel andere gemeenten wachten dan ook de gevolgen van deze crisis af en proberen rekening te houden met te verwachten tekorten. Omdat dit Herstelplan niet up-to- date is, weten we niet of de voorgestelde maatregelen daadwerkelijk van invloed zijn. Voorzitter, daarmee maken we gelijk een bruggetje naar het tweede punt.

 

Het Herstelplan is gebaseerd op aannames. Het is niet duidelijk of deze aannames gebouwd zijn op drijfzand of een stevig fundament. Iedere vorm van toelichting ontbreekt en daarom lijkt het Herstelplan gebouwd op drijfzand; harde cijfers ontbreken en de reserves worden leeggehaald. Vorige week hebben wij een memo van het college ontvangen. Hierin werd ons medegedeeld dat het tekort met drie miljoen is toegenomen zonder dat het college dit zag aankomen. We willen voorbereid zijn op het ergste, maar zijn we dat ook als er zomaar een tekort van drie miljoen euro uit de hoge hoed komt? Verder geeft het college aan dat de realiteit weerbarstiger kan zijn dan verwacht. Zijn we dan wel klaar voor extra kosten die gemaakt moeten worden door de coronacrisis? Zeker nu de reserves leeg worden gehaald!

 

Worden er dan helemaal geen harde cijfers genoemd? Jawel, de enige maatregel waarvan zeker is hoeveel geld er binnenkomt, is de verhoging van de OZB. Dit betekent dat pandeigenaren en gebruikers meer moeten gaan betalen zonder daar enige verbetering van de voorzieningen voor terug te zien.

Voorzitter onze spreektijd zit er bijna op, maar we hebben niet over alle dingen uit het Herstelplan ons licht laten schijnen, bijvoorbeeld : de samenwerkingsverbanden van onze stad met de naburige gemeenten, het bestedingsplafond en de gevolgen voor alle Vlaardingers? Had het Herstelplan niet uitermate interessant geweest voor een generatietoets?

 

Voorzitter, nu rest alleen nog onze conclusie. Wij zijn als fractie bij de verschillende bijeenkomsten over het Herstelplan geweest en hebben zo geprobeerd te delen in de verantwoordelijkheid. Het is onze intentie geweest constructief te handelen ondanks de turbulente tijd die wij als raad achter de rug hebben. Wij hebben goed overwogen wat het wel of niet goedkeuren van het Herstelplan door de gemeenteraad of provincie voor gevolgen kan hebben. Helaas loopt het Herstelplan door de coronacrisis achter de feiten aan. De manier van behandelen laat te wensen over. Er worden, op de OZB na, geen harde cijfers en conclusies gedeeld. Als gemeenteraad kunnen wij ons, om van het provinciaal toezicht af te komen, rijk rekenen met dit Herstelplan, maar het lijkt de CU-SGP beter dat dit plan eerst geactualiseerd en goed onderbouwd wordt, waarna we het bij de volgende begrotingsronde aan de provincie aanleveren en tot die tijd nog onder toezicht zullen staan.

Wij zijn van mening dat het Herstelplan niet realistisch en haalbaar is. Wij zien daarom zonder vertrouwen het oordeel van de provincie tegemoet.

Marickenland en De Heul

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 17-02-2020 08:01

Uit de samenwerkingsovereenkomst (SOK) rondom Marickenzijde lag nog één restpunt: wat gaan we doen met de afspraken rondom het investeren in recreatieve voorzieningen. Het vorig college en dit college hebben hier met de provincie een afspraak over gemaakt, die nu aan de raad werd voorgelegd. Voor de ChristenUnie-SGP was de oneigenlijke koppeling met De Heul en het nu al zondermeer beschikbaar stellen van 1,7 miljoen euro zonder feitelijk plan echt een brug te ver.

In de commissie hebben we onze zorgen over dit voorstel al geuit. Wat is de impact voor met name de bewoners van Westerheul mbt de waterstand en de overlast van bijvoorbeeld muggen. Het inrichtingsplan geeft daar een aantal oplossingen.

Een ander punt van zorg is de bedrijfsvoering van een aantal agrarische bedrijven met het oog op de ophoging van het waterpeil. Het risico bestaat, dat hierdoor een goede bedrijfsvoering niet meer mogelijk is omdat de landerijen niet goed meer begaanbaar zijn voor de landbouwvoertuigen en het land ook te vochtig wordt voor het vee. In een eerder plan een aantal jaren geleden hebben we dit wel eens “nat uitroken” genoemd. Ook hier geeft het inrichtingsplan een aantal maatregelen om dit te voorkomen.

Vooralsnog is dat voor ons afdoende. Maar wij vragen wel van de wethouder, als onderdeel van de evaluatie, om de raad periodiek (bij voorbeeld jaarlijks) op de hoogte te brengen van de metingen, ontwikkelingen en bijstellingen. Dat is ook in lijn met de aanbevelingen van TNO. Kunnen wij daar een toezegging op krijgen?

Maar er zitten ook positieve kanten aan het plan. Er wordt nu van een braakliggend terrein een mooi recreatiegebied met wandelpaden gemaakt. De natuur krijgt hier de kans om zich te ontwikkelen en er wordt weer een steppingstone gerealiseerd in de verbindingen van natuurgebieden wat de diversiteit ten goede kan komen.

Meer moeite heeft mijn fractie met de koppeling met het project De Heul. Uit de informatienota van afgelopen maandag blijkt nogmaals, dat er van oorsprong geen koppeling is en dat die kennelijk alleen nu is aangebracht om de bestuurlijke afspraak tussen college en provincie over de financiële afwikkeling nu in de raad afgedekt te krijgen. Aangezien het raadsvoorstel erg vaag blijft over het vervolg met betrekking tot de besluitvorming en er wel politiek gevoelige aspecten aan de ontwikkeling van de Heul zitten, is dat wat ons betreft ongewenst. Daarnaast wordt in de marge van het voorstel ook nog even 6 ton vrijgemaakt voor “ontsluitingen” en “onvoorzien” waar helemaal geen verhaal bij zit (anders dan De Heul waar tenminste nog een “verkenning” beschikbaar is).

Saillant detail is wat ons betreft, dat het college in het raadsvoorstel ons doet voorkomen dat de gemeentelijke bijdrage met betrekking tot de compensatie voor de woningbouw Marickenzijde verlaagd is van 5,5 miljoen naar 2,8 miljoen. “Afgesproken is dat bij een positieve ontwikkeling van de grondexploitatie van de wijk De Maricken er tot een maximum    € 2.800.000,- wordt besteed aan recreatieve voorzieningen” (pag 3 RV).

Maar uit diverse informatienota’s blijkt, dat er al 1,2 miljoen is uitgegeven, en dat de feitelijke financiële last van de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst dus op 4 miljoen uit kan gaan komen. Het raadsvoorstel is wat ons betreft op dit punt onzorgvuldig.

Dat alles afwegend, betekent dat voor de gemeente het overgrote deel van de oorspronkelijke financiële verplichtingen dus overeind blijven (alleen de resultaatverplichtting qua afdracht per woning voor de laatste 450 woningen is nu een inspanningsverplichting), maar hoe zit het met de andere partijen? Het Rijk heeft zijn handen (en geld) al van het project afgetrokken. Moet de gemeente dan wel gehouden blijven aan die oude verplichtingen?

Kortom, wat de ChristenUnie-SGP betreft: college ga eerst uw huiswerk doen en kom dan met een uitgewerkt plan, zowel voor De Heul als voor de overige twee posten, met daarbij het financiële plaatje. Om die reden dienen wij een amendement in, waarin beslispunt 3 wordt aangepast:

“Een bedrag van € 50.000 beschikbaar te stellen voor het onderzoek naar overige recreatieve voorzieningen, waarbij de budgettaire ruimte, met een maximum van € 1.700.000, pas beschikbaar gesteld zal worden als er concrete voorstellen met betrekking tot die voorzieningen worden voorgelegd die in meerderheid door de raad worden gesteund.”

Of wij het totale voorstel zullen steunen, hangt af van de uitslag met betrekking tot dit amendement.

Naschrift: Ons amendement werd verworpen Om die reden hebben we in dit geval ook tegen het voorstel gestemd onder het afgeven van een stemverklaring. Daarin hebben we aangegeven niet tegen de ontwikkeling van het deel Marickenland te zijn en ook niet tegen een ontwikkeling bij De Heul, maar de koppeling en het beschikbaar stellen van het budget nu onze instemming niet kan krijgen.

Toekomst Scherpenzeel nog langer onduidelijk

ChristenUnie ChristenUnie SGP Scherpenzeel 08-02-2020 08:58

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1310684/588314/Huis-Scherpenzeel-Ben-Bender-Wikimedia.jpg

Provincie Gelderland: “Gedeputeerde Staten starten verkenning naar herindeling Scherpenzeel”

College Scherpenzeel: “Scherpenzeel kan door met uitwerken zelfstandige toekomst”

Twee nieuwskoppen over één overleg, dat op donderdag 6 februari jl. plaatsvond tussen de Commissaris van de Koning de heer J. Berends en het college van Scherpenzeel. Twee persberichten, met een groot verschil in de ‘tone of voice’. De visie van de ChristenUnie Scherpenzeel hierop:

Het college van Scherpenzeel heeft in haar laatste brief aan de Provincie verzocht om meer tijd te krijgen om het plan van aanpak voor een zelfstandig Scherpenzeel verder uit te werken. In het overleg dat heeft plaatsgevonden, heeft de Provincie dit verzoek gehonoreerd. Het college krijgt de tijd om de voorstellen in de kadernota, die begin juli door de raad wordt besproken, definitief te maken.

“We zijn blij dat de Provincie inziet dat Scherpenzeel stappen zet”, schrijft het college in het persbericht. Echter, dat is niet wat de Provincie zegt. De Provincie schrijft in haar persbericht: “Om er voor te zorgen dat de inwoners een gemeente hebben die de eigen taken goed kan uitvoeren stuurt Gelderland nu aan op een herindeling, tenzij de gemeente laat zien stevig te gaan investeren in de eigen kracht.” Kortom, de Provincie ziet nog geen verbetering, maar geeft het college een allerlaatste kans, terwijl de voorbereidingen voor een herindeling met Barneveld gelijktijdig ook worden opgestart. De Provincie geeft de opdracht dat bij de kadernota die dit voorjaar wordt opgesteld, de kosten van zelfstandigheid (tenminste € 1,2 miljoen) structureel moeten zijn gedekt. Ook moeten duidelijke stappen zijn gezet in verbetering van de bestuurskracht en de samenwerking in de regio.

Een definitief besluit wordt dus opnieuw uitgesteld. De ChristenUnie is van mening dat dit niet in het belang is van de inwoners van Scherpenzeel. Enerzijds is het hoog tijd dat er duidelijkheid komt. Anderzijds zal het college van Gemeentebelangen en SGP in de komende maanden zeer vergaande besluiten moeten nemen over een enorme belastingverhoging voor onze inwoners. Ook zal bezuiniging op voorzieningen onontkoombaar zijn, waarbij de bibliotheek als eerste slachtoffer al door dit college is aangewezen.

De oproep van de ChristenUnie is duidelijk: STOP! Stop met het verzwaren van de lasten voor onze inwoners, stop met het afbreken van voorzieningen in ons dorp. Stop hiermee voordat er onomkeerbare besluiten zijn genomen, want het is niet nodig én niet haalbaar! GBS en SGP, denk na, ga met Barneveld om de tafel en constateer dat we met elkaar het beste af zijn. Bij een herindeling met Barneveld hoeven we de onroerend-zaak-belasting niet te verdubbelen, en hoeven we niet rücksichtslos te gaan snijden in onze voorzieningen. Stop hiermee, nu het nog kan.

Hebben we dan helemaal geen begrip voor de keuze die de provincie maakt? Ja, dat hebben we wel. De provincie stelt een zorgvuldig proces voorop. Voorkomen moet worden dat een eventuele herindeling straks bij het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt tegengehouden, omdat Scherpenzeel niet de kans zou hebben gehad zichzelf te bewijzen. Die kans krijgt Scherpenzeel nu. De allerlaatste kans.

De ChristenUnie begrijpt dat de Provincie de ontwikkelingen in Scherpenzeel de komende maanden zeer scherp zal volgen. Wij hopen dat de Provincie bereid is om tijdig in te grijpen als het college voornemens is om besluiten te nemen, die schadelijk zijn voor onze inwoners en samenleving.

Hoe nu verder? In mei zal het college de kadernota vaststellen, die dan begin juli in de raad wordt behandeld. In die tussentijd, na vaststelling door het college, zal de Provincie zich beraden op een definitief besluit. We wachten opnieuw in spanning af, maar zullen als ChristenUnie ook zeker zeer kritisch zijn op de wegen die dit college inslaat.

Werk aan de winkel op het Meidoornplein

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA VVD PvdA Oldebroek 24-12-2019 16:12

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1283081/58129/Visie Meidoornplein

Op donderdag 12 december is er in de raad van Oldebroek weer gesproken over de Revitalisering van het Meidoornplein. Na de eerste fase in 2015 - 2016 was het de bedoeling dat de ondernemers zelf de tweede fase voor hun rekening zouden nemen. De ChristenUnie was dan ook teleurgesteld dat het college met een voorstel kwam waar een budget van twee miljoen euro werd gevraagd . Aan de andere kant zien we ook wel de voordelen van het slopen van oude panden en verplaatsing van de Lidl en daardoor meer parkeergelegenheid. Met inachtneming van de randvoorwaarden die het college na de commissievergadering had opgesteld hebben we ingestemd met het voorstel.

De fractie van de ChristenUnie vond de visie van het college, wat niet meer was dan een aantal plaatjes, weel te mager om vast te stellen. Daarom hebben we samen met SGP, VVD en PvdA/Burgerpartij Oldebroek een amendement ingediend. Hierdoor wordt de visie geschrapt en worden de randvoorwaarden als voorwaarden meegegeven voor het te maken plan. Verder is er een opdracht om met meerdere varianten naar de raad te komen. Dit amendement kon rekenen op de steun van alle partijen, behalve het CDA. Het CDA gaf aan geen geld te kunnen bijdragen zonder dat er  een plan is. Zonder een uitspraak van de raad om het geld beschikbaar te stellen kunnen het college en de initiatiefnemers echter geen verdere stappen ondernemen en zou er nooit een plan komen. Omdat het college terug moet komen met meerdere varianten en daarbij ook rekening moet houden met de randvoorwaarden behouden we onze controlerende functie op het geld wat wordt besteed aan de Revitalisering in fase II.

Als fractie van de ChristenUnie hebben we nog wel enkele punten extra benadrukt. Zo missen wij de andere ondernemers in het plan, wij willen graag weten wat zij concreet bij gaan dragen. De gemeente legt geld bij en dan verwachten we ook dat alle partijen hierin hun bijdrage hebben. Verder is het noodzakelijk dat voetgangers zich welkom voelen op het Meidoornplein. Het laden en lossen van de winkels moet ook verkeersveilig zijn. Denk hierbij aan de situatie bij de Kruidvat, waar veel problemen ontstaan bij het laden en lossen. Auto’s, fietsers en voetgangers ondervinden hinder als hier een vrachtwagen staat. Daarom moet het plein verkeersveilig ingericht worden, zodat alle verkeersdeelnemers zich veilig voelen.

Ons grootste zorgpunt is het ontstaan van een ‘flessenhals’ bij de Clematisstraat als de Plus naar voren wordt uitgebreid. De Clematisstraat is de hoofdingang naar het winkelcentrum en daarom moet er extra zorgvuldig om worden gegaan met de verkeerssituatie hier. Wij vinden het onwenselijk als de kruising straks onoverzichtelijk wordt en er onveilige situaties zullen ontstaan. Wij verwachten hier dan ook een bevredigende oplossing voor alle verkeersdeelnemers en de uitstraling van deze hoek.

Uiteraard zien wij ook positieve kanten aan het hele verhaal: meer parkeerplekken, een frissere uitstraling en minder lege panden. Het meest belangrijke in de verdere planvorming is het betrekken van meerdere partijen, zodat het echt een totaalplan wordt. Vooral het meenemen van buurtbewoners vinden we heel belangrijk, want deze partij is het meest betrokken en maakt de levendigheid op het Meidoornplein dagelijks mee. Hiermee wordt ook draagvlak gecreëerd en dit is noodzakelijk om het plan te doen slagen.

Wij wensen het college en verder ook alle partijen, waaronder de ondernemers en buurtbewoners veel succes en wijsheid toe met het verder uitwerken van de plannen. Wij hopen dat er uiteindelijk een variant uitgewerkt wordt waar alle partijen blij mee zijn. Een sympathiek voorstel met een hele mooie bedoeling, dat moge duidelijk zijn, maar er is letterlijk en figuurlijk nog veel werk aan de winkel.

Minimabeleid gaat over mensen en niet over cijfers

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:17

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1262930/1122616/Minimabeleid.jpg

Ook in Leiderdorp komt armoede voor en dat bleek wel uit de evaluatienota die maandag 21 januari op de agenda stond. In 2016 moest circa 8,5 % van de huishoudens in Leiderdorp rondkomen van een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. En van de 5723 kinderen die in de gemeente Leiderdorp wonen, zijn er 356 in beeld die een beroep doen op minimaregelingen.

Juist bij minimabeleid moeten we ons realiseren dat achter elk getal een mens of kind in armoede schuil gaat en dat was ook de belangrijkste kritiek van ChristenUnie-SGP op de nota. Wij hebben het college opgeroepen om de mensen in armoede op te zoeken en aan de keukentafel het gesprek met elkaar te hebben over de impact van het huidige minimabeleid. Cijfers zijn maar een klein deel van de werkelijkheid.

Ook heeft de ChristenUnie–SGP de coalitiepartijen uitgenodigd om klare wijn te schenken over het wel of niet continueren van de huidige inkomensgrens (120% sociaal minimum). Wat ons betreft blijft dit de ondergrens, maar helaas viel geen van de coalitiepartijen ons hierin bij.

De ChristenUnie-SGP heeft aangegeven zich ook zorgen te maken over de planning van het nieuwe minimabeleid. Dit wordt eind 2019 verwacht maar het college kan de betreffende mensen en kinderen niet te lang in onzekerheid laten. In antwoord op de vraag de ChristenUnie-SGP heeft de wethouder toegezegd dat bij eventuele grote veranderingen er tijdig en goed zal worden gecommuniceerd.

Als laatste hebben we aandacht gevraagd voor de aanbeveling ‘minder regels, meer maatwerk’ in de evaluatienota. Uitgangspunt wat betreft de ChristenUnie-SGP moet zijn dat maatwerk, wat wellicht in uitvoering duurder is, niet moet leiden tot een lager budget voor het minimabeleid of langere wachttijden.

ChristenUnie-SGP stemt tegen begroting in Najaarsdebat

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zoetermeer 14-11-2019 21:10

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1281616/517797/Francijn2termijn.png

De ChristenUnie-SGP heeft maandagavond bij monde van fractievoorzitter Francijn Brouwer tegen de begroting gestemd. Tijdens het jaarlijkse Najaarsdebat wordt de begroting in stemming gebracht door het college van burgemeester en wethouders. Omdat er in het Voorjaarsdebat niet te praten viel over aanpassingen, rest de ChristenUnie-SGP niets anders dan tegen te stemmen tegen deze vorm van buitensluiting. 

Een week eerder had raadslid Arco Weening al gewaarschuwd dat het tijd werd voor het college om alle partijen serieus te nemen bij het vaststellen van de begroting. In plaats daarvan bleek ook toen dat die ruimte er niet was. Coalitiepartijen hadden binnenskamers immers alles al dichtgetimmerd, nog voordat er een debat was begonnen.

Francijn Brouwer verwoorde het maandagavond als volgt:

'Voorzitter,

In deze tweede termijn van het begrotingsdebat wil ik namens de ChristenUnie-SGP nog een paar punten maken, een vraagteken plaatsen, en een uitroepteken zetten.

Eerst het uitroepteken.

Daarvoor citeer ik uit het werk van het college, de pre-adviezen bij de moties en amendementen:

"De maatregelen zijn in samenhang vastgesteld, en als er aan één van de maatregelen gesleuteld wordt, dient het hele pakket opnieuw tegen het licht gehouden te worden." Einde citaat.

Ik dank de wethouder voor deze uitstekende samenvatting van wat er mis is met deze jaarcyclus. Wellicht wordt het nog iets duidelijker als we erbij zeggen: "De maatregelen zijn in het coalitie-vooroverleg van het voorjaarsdebat in samenhang vastgesteld."

U begrijpt vast dat dat betekent dat we, in samenhang met het voorjaarsdebat, tegen de begroting zullen stemmen. Je kunt niet tegen de perspectiefnota stemmen, en dan voor zijn kloon, de begroting.

Dan het vraagteken.

Voorzitter, in het Algemeen Dagblad konden we onlangs lezen dat de gemeente Westland in dezelfde situatie als wij zit als het gaat om kringloopbedrijven. De oplossing die zij momenteel onderzoeken, is of kringloopbedrijven kunnen worden geclassificeerd als inzamelbedrijven. Ons lijkt dat eigenlijk een uiterst logische optie, en daarom vragen we het college om over de schouder van het Westland mee te kijken.

Nu nog een paar punten.

Het eerste punt gaat over onze motie "voorgangsersoverleg", motie 7. Wat wij willen bestaat nog niet.

Wij willen graag dat B&W ZELF het initiatief neemt, de uitnodigingen breed verstuurt, om met voorgangers van religieuze organisaties in gesprek te gaan. En niet ad hoc, maar op structurele basis. Niet met een paar mensen, maar met een brede afvaardiging, liefst de voorgangers. We willen dat er dan een serieuze agenda op tafel ligt, die gaat over

schuldhulpverlening

armoede

integratie van minderheden etc.

In het Algemeen Dagblad konden we lezen dat oud-burgemeester Krikke behoefte had aan contact met de kerken, "omdat ze langs kerkelijke kanalen informatie kon verwerven die ze niet langs andere wegen ontving."

En mocht u haar als autoriteit niet zo hoog hebben, luister dan eens naar Tamara van Ark, aan het woord in de Rotterdamse Pauluskerk:

"Armoede in Nederland is schrijnend en onacceptabel. (...) Voor veel mensen is de stap naar de overheid erg groot. Daarom is het zo belangrijk dat er kerken zijn. (...) Zonder uw inzet zouden we deze diaconale opdracht helemaal niet voor elkaar kunnen krijgen."

Einde citaat, en einde van dit punt.

Het tweede punt gaat over onze motie "gebruikersdeel ozb kleine verhuurders", motie 6.

Het is te makkelijk om te zeggen: het is niet toegestaan om bij de ozb onderscheid te maken op grond van draagkracht. Dan zoekt u maar een andere manier om de ozb-verandering te verzachten voor kleine verhuurders in de Dorpsstraat en de wijkwinkelcentra, zoals onze motie ook vraagt. Het gaat hier om een lastenverhoging van 400 naar 700 euro per jaar, per ton WOZ waarde. Dat is wel de moeite waard om beter naar te kijken. Zoals we al zeiden: we willen niet dat de eigenaren in de Dorpsstraat noodgedwongen hun panden moeten verkopen aan grote investeerders.​

Als laatste, voorzitter. De dominee die gisteren bij ons voorgang in het Kompas, vroeg tijdens het gebed aan God om wijsheid voor de gemeenteraad. Dat we bij het begrotingsdebat oog zouden hebben voor het belang van iedereen in de stad. Dat wil ik u meegeven – en u oproepen om wijze besluiten te nemen.'

Bijdrage Pieter Grinwis aan debat over onderzoek landelijk parket naar wethouders

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 02-10-2019 20:26

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1279846/487158/Pieter GrinwisVanavond debatteert de Haagse gemeenteraad naar aanleiding van het onderzoek van het Landelijk Parket naar wethouders De Mos en Guernaoui, die verdacht worden van onder meer het tegen betaling regelen van vergunningen. Het onderzoek richt zich op ambtelijke corruptie, omkoping en schending van ambtsgeheim. Hieronder leest u de bijdrage van ChristenUnie/SGP-fractievoorzitter Pieter Grinwis aan dit debat.

Voorzitter. Wat gisteren begon als een prachtige dag - ik denk aan al die trekkers die dwars door onze stad opstoomden naar het Malieveld voor het grootste boerenprotest in tientallen jaren - veranderde plotsklaps in een inktzwarte dag. Een bizarre dag. Een dramatische dag.

Dramatisch voor onze stad, de stad van vrede en recht, waarbij onkreukbaarheid, betrouwbaarheid en transparantie als eerste te binnen moeten schieten. Geen louche sponsordeals, geen corrupte vergunningspraktijken, geen regel-politiek, of beter gezegd ritsel-politiek, waarbij individuele belangen en wederdiensten belangrijker zijn dan degelijk en integer beleid.

Dramatisch voor ons stadsbestuur, waar gisteren de facto en nu formeel in één klap een einde aan kwam en komt. De bom die al die tijd onder het college bleek te liggen en gisteren door het OM werd geactiveerd, is vanmiddag tot ontploffing gebracht. De coalitie die gisterochtend even voor 7 uur nog bestond, is niet meer.

Dramatisch ook voor de wethouders De Mos en Guernaoui en alle collega’s van Groep de Mos. Hun levenswerk stortte in. Maar voorzitter, ik waak ervoor om de rollen van dader en slachtoffer om te draaien. Want het zijn niet zó maar verdenkingen van het Openbaar Ministerie.  

Ik was en ben dan ook not amused over de reactie van de grootste raadsfractie op de actie van het OM. Waar deemoed past, kiezen deze politici ervoor om op Trumpiaanse wijze de tegenaanval in te zetten. Waar terughoudendheid op z’n plaats is, gaan ze er met gestrekt been in. Maar voorzitter, we leven niet in het land van Trump, we leven in een democratische rechtsstaat. In een land van minderheden, waar we altijd moeten samenwerken. En wat mij betreft ook in een land waar we een broertje dood hebben aan verdachten of daders die van zichzelf slachtoffers maken, waarbij collega Dubbelaar ook nog eens een juridisch proces verwart met de politieke realiteit. Het kan immers niet zo zijn dat onze stad bestuurd wordt door een college waar ook maar een zweem van twijfel rondom zijn integriteit heen hangt.

Voorzitter, de gisteren ontstane situatie is niet alleen ernstig, maar vraagt ook om reflectie. Hoe kan het dat je elkaar bij de formatie in twee sessies urenlang uit en te na doorzaagt over partijfinanciering, integriteit en over de relatie met ondernemers en sponsoren - en je precies weet waar het pijnpunt zit, namelijk bij nachtontheffingen - en je vervolgens een besluit als dit als college en coalitie zomaar tussen neus en lippen laat passeren? Hier past bezinning, juist ook vanavond. Als de integriteitsnieren van De Mos tijdens de formatie zo zijn beproefd, waarom is er dan niet zorgvuldig meegekeken door de andere wethouders en waarom heeft de burgemeester bijna achteloos getekend voor het besluit nachtontheffingen? Graag haar reactie.

En als het vernieuwde college straks aantreedt, neem ik aan dat er dan wél een integriteitstoets bij elke wethouder plaatsvindt, zoals dat in verreweg de meeste andere gemeenten ook gebeurt!?

En nu we toch aan het vooruitkijken zijn: onze stad staat voor grote opgaven op het gebied van woningbouw, mobiliteits- en energietransitie. Er ligt een begroting met een dekking van het structurele tekort van € 70 miljoen, die niet op het applaus van de oppositie kan rekenen. Er is kortom grote behoefte aan een stabiel vernieuwd stadsbestuur dat vruchtbaar kan samenwerken met de meerderheid van de raad.   

Ik doe daarom een beroep op mijn collega’s om de stad snel weer bestuurbaar te maken. Om samen de mouwen op te stropen, snel tot nieuwe afspraken te komen, zodat we dóór kunnen. En ik doe de oproep aan de wethouders van Groep de Mos alsnog op te stappen en aan de raadsleden van Groep de Mos om per heden geen deel meer uit te maken van de Haagse coalitie, hoe zuur ook. En zo niet, dan zit er niets anders op dan de al ingediende motie van wantrouwen tegen de twee verdachte wethouders te steunen.

Voorzitter, nog één punt moet me van het hart. Wat gisteren gebeurd is, heeft ook veel ambtenaren diep geraakt. Ik wil het college daarom oproepen tot goede zorgen voor hen en vragen om medewerkers van de gemeente nog eens uit te nodigen hun hart te luchten bij een vertrouwenspersoon, mochten zij dat willen. Mijn fractie wil niet dat er iemand met gewetensnood op het stadhuis rondloopt, bijvoorbeeld vanwege politieke opdrachten die hij of zij kreeg!

Voorzitter, ten slotte, vaak lijkt het alsof brutale mensen de halve wereld hebben. Of het nou gaat om bouwers van een vreugdevuur dat steeds groter moet, om drugsbaronnen die zich koningen van de onderwereld wanen, of om ondernemers die op onoorbare wijze vergunningen proberen te bemachtigen. Het is aan ons, gemeenteraad en college, het tegendeel te bewijzen.

Het is namelijk zo belangrijk dat wij allemaal integer en betrouwbaar zijn, mensen uit één stuk. Want zoals de Spreuken-dichter het zo mooi zegt: “Wie onberispelijk leeft, gaat een veilige weg, wie op kronkelpaden gaat, wordt ontmaskerd.”

Vertrek Seniorenpartij uit de coalitie

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks SGP VVD CDA De Ronde Venen 30-09-2019 12:20

Zoals u vorige week uit de lokale kranten hebt kunnen lezen, is op zondag 15 september de Seniorenpartij uit de coalitie gestapt. Vier dagen later kondigden de overige coalitiepartijen aan met z'n drieen door te zullen gaan. Wij vonden dat hier een raadsdebat over gehouden zou moeten worden. Het enige middel dat een raadslid daarvoor heeft, is een "Verzoek tot Interpellatie". Dat verzoek hebben we dus ingediend en op ons initiatief is in de raad van 26 september dus een debat over deze kwestie gehouden. Wim Stam heeft dat als volgt toegelicht.

Maandag 16 september, vroeg in de ochtend, werd ik gewaar dat de Seniorenpartij uit de coalitie was gestapt, door een mailtje van een lokale journalist om een reactie. Donderdagavond  vernam ik dat de overgebleven coalitiegenoten hadden besloten met z'n drieën verder te gaan, via een persbericht.

Dat was het dan, alsof het een onbetekenend detail in de gemeentepolitiek is, dat één van de vier coalitiepartijen, nota bene de grote winnaar van de verkiezingen, met - overdrachtelijk - slaande deuren de coalitie uitstapt. Geen lijmpoging, geen consultatie van andere partijen, geen overleg over een eventueel andere deelnemer. Maar ook geen openbaar debat over de ontstane situatie. De ChristenUnie-SGP vindt dat niet gepast. Vandaar ons verzoek voor een interpellatie.

Wij hebben daarbij de volgende vragen.

1) De Seniorenpartij heeft in haar persbericht forse beschuldigingen geuit, met name aan het adres van het CDA en de RVB, maar ons is de motivatie en onderbouwing niet duidelijk. Kan de Seniorenpartij daar toch wat meer duiding op geven.

2) We hebben de indruk dat het al langer niet boterde in de coalitie. Welke acties hebben de overige coalitiepartijen (en met name het CDA als grootste fractie) ondernomen om dit vertrek uit de coalitie te voorkomen?

3) in dat licht ook: in hoeverre hadden de coalitiegenoten feitelijk van de Seniorenpartij dan wel haar wethouder mevrouw Becker al afscheid genomen gezien de uitspraken van VVD-raadslid Van Olden in de commissie van woensdag 11 september over gebrek aan "Leiderschap". Wij kregen eerlijk gezegd wel een naar deja-vu gevoel op grond van onze ervaringen in 2013 en 2016 met coalitiegenoten in deze gemeente.

4) Wat heeft de huidige coalitiepartijen bewogen geen enkel overleg met ander fracties te voeren over die situatie dan wel geen andere fractie te benaderen over eventuele deelname aan de coalitie ter vervanging van de Seniorenpartij? Daarbij is het overigens interessant dat deze partijen op donderdag de 19e een persverklaring hebben gegeven, maar dat de bijlage met de nieuwe portefeuilleverdeling kennelijk twee dagen eerder al gereed was (gedateerd 17 september).

5) Welke motivatie heeft het college dan wel de coalitie ten aanzien van de herverdeling van de portefeuilles. Het valt ons bijvoorbeeld op dat "kunst en cultuur" enerzijds en "erfgoed" anderzijds nu bij twee verschillende portefeuillehouders terecht is gekomen. Saillant omdat onder andere D66 in de commissie bij de behandeling van de Kunst- en cultuurnota (ook van mevrouw Becker) nog sterk bepleitte Erfgoed er maar uit te schrappen.

 

Aanvullend werden door RVB (mede namens Lijst 8 Kernen) en PvdA/GroenLinks nog vragen gesteld over de status van het coalitieakkoord en waarom de coalitie denkt het nu wel met drie wethouders af te kunnen.

Vanuit de Seniorenpartij werd aangegeven dat per abuis en in de haast een verkeerd persbericht was uitgestuurd waardoor er onnodige verwarring was ontstaan over de rol van onder andere D66 en RVB. De heer Luijben maakte daar excuses voor, maar gaf wel een uitleg hoe men tot de keuze is gekomen om uit de coalitie te stappen. Dat had vooral te maken met de bejegening van mevrouw Becker door zowel oppositie als coalitiepartijen.

Vanuit de coalitie gaf de raadslid Rouwenhorst een (naar ons oordeel nogal nietszeggende) reactie op de vragen. Refererend aan de goede sfeer en samenwerking tussen de drie overige partijen, wens tot snelle besluiten en geen bereidheid bij de Seniorenpartij tot overleg (wat de heer Luijben bevestigde) verdedigde hij het ontbreken van overleg met andere fracties en keuzes die verder gemaakt zijn. Wim Stam heeft in een afrondende reactie (het recht van de interpellant) aangegeven de reactie op onderdelen ongeloofwaardig te vinden en het vermoeden te hebben, dat de drie huidige coalitiepartijen al langer hierop voorbereid waren.

 

Artikel 38 (Reglement van Orde van de gemeenteraad De Ronde Venen) Interpellatie

1. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.

2. De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.

3. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.

Algemene beschouwingen 2019

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 28-05-2019 07:32

Bij de behandeling van de kadernota 2020 op 27 en 28 mei 2019 heeft de ChristenUnie-SGP in de schriftelijke algemene beschouwingen haar visie op de kadernota en het gewenste beleid voor 2020 en daarna weergegeven. Bij de behandeling van de kadernota heeft fractievoorzitter Stam de vol-gende speerpunten benoemd.

U kent ons als een partij met oog voor jeugd en gezin. Veel ouders zijn op dit moment erg bang om hulp in te schakelen omdat ze (mede gezien de discussie rondom Veilig Thuis) vrezen de controle kwijt te raken en verloren te raken in een doolhof van instanties. Het moet dus eenvoudiger en laagdrempeliger. We zijn zeer benieuwd naar het concept jeugdbeleidsplan wat we mede hierop zullen beoordelen.

In het kader van "opvoeden en opgroeien" bepleit de ChristenUnie-SGP continuering van de workshop "Opvoeden en Ouderschap" van het CJG en de GGD.  De wethouder wil dat meenemen in het Jeugdbeleidsplan, wij zien graag dat dit in ieder geval in de begroting 2020 wordt meegenomen. We hebben hier een motie voor gemaakt, maar hopen dat die overbodig zal zijn en dat de wethouder onze suggestie overneemt.

Wij maken ons zorgen over het budget voor re-integratie waarbij in 2018 minder is uitgegeven dan gebudgetteerd en in 2017 uitgegeven[1]. Er is inmiddels een uitvoeringsplan van het werkcentrum, maar de resultaten van 2018 vielen ons nogal tegen gezien de ontwikkeling van de werkgelegenheid. Wij zijn van mening dat het budget voor re-integratie op peil moet blijven en verwachten in de begroting 2020 dit terug te zien.  Hiervoor dienen we een motie in.

Dit project Nuchter Verstand loopt dit jaar af en er is geen actueel preventieplan. Dit onderwerp heeft naar ons oordeel echt veel te weinig prioriteit.

Daarom onze oproep om voor 2020 ten minste het oorspronkelijke budget van € 26.000, geïndexeerd, in de begroting op te nemen waarbij in het uitvoeringsplan ook aandacht voor ouders en basisschoolkinderen, volwassenen en, naast alcoholgebruik, ook de gevaren van drugsgebruik aan bod komen.

Beschikbare en betaalbare woningen voor diverse doelgroepen is al jaren een probleem in onze gemeente. Op dit moment wordt er volop gebouwd, maar de prijzen stijgen ook. En daarmee ontstaat wel beschikbaarheid, maar blijft de betaalbaarheid een knelpunt. Daarom hebben we in de commissie een voorstel gedaan voor een soort Volkshuisvestingsfonds. We moeten onze jonge mensen en gezinnen aan ons binden met het oog op de vergrijzing en toekomstige mantelzorg. We blijven daarbij ook aandacht vragen voor alternatieve woonvormen zoals de tiny houses en demontabele.

Wij zien met belangstelling het Strategisch Ruimte Plan tegemoet en vragen daarin ook een goede analyse op te nemen van de huidige en benodigde seniorenhuisvesting. Ten aanzien van nieuwbouw wil de ChristenUnie-SGP geen verdichting in de bestaande kernen: daar moet het ook groen blijven. Wij zien dus meer in het vinden van geschikte nieuwe locaties voor bouwprogramma's aan de randen van de huidige kernen.

In onze algemene beschouwingen hebben we het nodig over Duurzaamheid gezegd. Ik wil nu volstaan met een pleidooi voor een Transitieplan Vervoer, waarin wat de ChristenUnie-SGP betreft, ook waterstof nadrukkelijk een rol moet krijgen.  Er zijn inmiddels al mooie pilots en projecten in het land gestart en daar zou De Ronde Venen zich prima bij kunnen voegen. We dienen hier een motie voor in.

In deze kadernota vinden we een korte passage over zitbanken. Wij kunnen ons met het oog van de leefbaarheid voorstellen dat we het aantal bankjes ook uitbreiden, zeker in de diverse plantsoenen of groenstrookjes in de wijken. De kadernota vraagt om een budget maar de ChristenUnie-SGP stelt voor om bedrijven, inwoners, of andere belangstellenden de gelegenheid te geven een bankje te  sponsoren. Wij zullen hiervoor een motie indienen.

De afgelopen paar jaar is onze reservepositie flink verbeterd. We starten 2020 met een algemene reserve van ruim 19 miljoen. Daar staat wel tegenover dat het college forse investeringen van ruim 3 miljoen voorstelt en dat onze structurele lasten vanuit investeringen in het verleden ook flink toenemen. Maar in de toekomst hebben we geen inkomsten uit precario of grondexploitaties meer. Daarnaast heeft het college ons een lijst met onderwerpen verstrekt waarvan de financiële consequenties nog onduidelijk zijn. Dat is duidelijk een risico. Wij verwachten bij de begroting voor 2020 van het college dan ook een doorkijk naar de ontwikkelingen en effecten van al deze aspecten op de lange termijn. Dat is nodig voor toekomstige investeringbeslissingen.

U kent ongetwijfeld het begrip "Salomo's oordeel". Dit verwijst naar de wijsheid waarmee de joodse koning Salomo zijn welvarend rijk bestuurde. Die bestuurder begreep dat hij voor die wijsheid afhankelijk was van de Zegen van onze God. Of zoals hij dat in het Bijbelboek Spreuken opschreef: "Eerbiedig ontzag voor de Here houdt in dat u het kwaad, de trots, de hoogmoed, de goddeloosheid en leugens haat. Raad en blijvende wijsheid zijn het mijne, ik ben het verstand en bezit alle kracht. Door mij regeren koningen en bepalen bestuurders wat rechtvaardig is". (Spreuken 8 vs 13-15).

Wij wensen raad en college deze wijsheid toe.

[1] realisatie 2017: 431, budget 2018: 363, realisatie 2018: 246 (bron jaarrekening 2018)

Dank voor uw stem! In Oudewater ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP - Oudewater 22-03-2019 13:13

Dank voor uw stem! In Oudewater haalde de ChristenUnie bij de Provinciale Statenverkiezingen 358 stemmen, 80 meer dan in 2015. Een prachtig resultaat. In de Provinciale Staten heeft de ChristenUnie er een zetel bij gekregen, 4 in totaal. Daar zijn we dankbaar voor. Ook de SGP haalde meer stemmen in Oudewater. Door de hoge opkomst verliezen zij helaas 1 zetel. In de komende jaren zullen we nauw contact houden met de beide provinciale fracties, om de zorgen en wensen van Oudewater onder de aandacht te brengen en houden!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.