Nieuws van D66 over ChristenUnie inzichtelijk

5 documenten

Actuele Motie Anti-racisme – Ine Meeuwis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-07-2020 12:15

We roepen de politiek in Brabant op stil te staan bij het aanwezige racisme in onze provincie. We zeggen daarmee dat we zelf als politiek het goede voorbeeld willen geven en niet onze kop in het zand moeten steken. Wij dienden de onderstaande motie mede in en zijn tevreden dat hij is aangenomen. Maar nu moeten we ook laten zien dat wij voor een provincie staan waar iedereen vrij is en waar we niemand laten vallen.

De motie:

Actuele Motie Anti-racisme

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 3 juli 2020

Constaterende dat:

Wereldwijd, en ook in Brabant, in de afgelopen maand antiracisme-protesten plaatsvonden, waarin mensen van alle huidskleuren en afkomsten protesteren tegen kansongelijkheid, uitsluiting en (institutioneel) racisme; Onze wetten zich verzetten tegen discriminatie maar niet voldoende zijn om negatieve uitingen, uitsluiting en vooroordelen te bestrijden; Spreken uit dat:

Racisme niet komt door slechte intenties van individuen maar een structurele oorzaak heeft; Discriminatie ook begint met onbedoelde uitsluiting van deelname aan activiteiten en beleid (ook provinciaal); Het belangrijk is om hier het publieke gesprek over te voeren; Verder constaterende dat:

Noord-Brabant na Noord- en Zuid-Holland de meeste inwoners heeft van oorspronkelijk Antilliaanse oorsprong in Nederland, en na Noord- en Zuid-Holland en Flevoland de meeste inwoners van Surinaamse oorsprong van heel Nederland; Stichting Keti Koti Tafel rond 1 juli duizenden succesvolle activiteiten organiseerde, ook in Brabant, over hoe het verleden van slavernij doorwerkt in het heden en hoe we samen racisme en vooroordelen kunnen bestrijden; In provinciaal beleid, programma’s en activiteiten tot nu toe nog weinig aandacht is (geweest) voor het slavernijverleden, racisme en discriminatie; Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Stil te staan bij racisme en discriminatie in Noord-Brabant, op een manier die past bij de provinciale doelen en activiteiten; Organisaties gespecialiseerd in diversiteit en dialoog, zoals de Stichting Keti Koti Tafel, te betrekken; Daar waar mogelijk ook andere situaties van kansongelijkheid en uitsluiting te betrekken in de Brabantse aanpak; en gaan over tot de orde van de dag.

 

GroenLinks, H. Rooijakkers

SP, M. Everling

D66, I. Meeuwis

PvdA, M. de Kort

ChristenUnie-SGP, H. Vreugdenhil

PvdD,A-M. Vlasveld

Gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagen snel en ruimhartig compenseren

D66 D66 ChristenUnie Nederland 04-12-2019 19:33

Gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagen snel en ruimhartig compenseren

De Tweede Kamer debatteerde vandaag met staatssecretaris Menno Snel van Financiën over kinderopvangtoeslagen die onterecht zijn stopgezet en teruggevorderd. Voor D66 is het van belang dat er een snelle oplossing komt voor de ouders die door de zogenoemde CAF-11 zaak zijn gedupeerd. Deze grote groep ouders werd vaak onterecht als fraudeur bestempeld, telkens onder een vergrootglas gelegd en had nauwelijks meer een kans om alsnog hun eerlijke deel aan toeslagen te krijgen. Hierdoor kwamen ze in grote financiële problemen met zeer pijnlijke situaties tot gevolg.

Kamerlid van Weyenberg: “Deze ouders zijn ernstig tekort gedaan. Het belangrijkste is nu dat zij ruimhartig en zo snel mogelijk worden gecompenseerd. Dit moet ook gelden voor mogelijke duizenden andere ouders, die bijvoorbeeld bij andere zaken en toeslagen, op een vergelijkbare manier zijn vermalen door het systeem en constant onder een vergrootglas lagen.”

Van Weyenberg benadrukte in het debat dat de toegang tot de compensatieregeling zonder langlopende procedures moet plaatsvinden. “En wat D66 betreft krijgen de ouders daarbij het voordeel van de twijfel. De betrokken ouders zijn al te lang platgewalst door het systeem. De overheid moet met deze regeling geen muur opwerpen, maar de poort ruim openzetten. Daarmee kunnen we de pijn niet verzachten, maar we doen dan wel wat nu nodig is”, aldus Van Weyenberg. Ook benadrukte hij dat ouders die naar de rechter willen stappen worden begeleid, en niet worden tegengewerkt. “De stap naar de rechter is een grote. Je moet altijd je recht kunnen halen, daarom vragen wij om die begeleiding.”

Uit het debat bleek dat de Tweede Kamer kritisch is op het huidige toeslagenstelsel, bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag. Van Weyenberg: “We moeten als politiek naar onszelf kijken. Na dat bleek dat er fraude was gepleegd met toeslagen werd gevraagd om een harde aanpak, met talloze gedupeerde ouders die onterecht zijn aangepakt als gevolg. Maar het probleem zit dieper. Het toeslagenstelsel zelf zorgt ervoor dat mensen snel en zonder checks veel geld kunnen krijgen, dat later weer kan worden teruggevraagd als er bijvoorbeeld iets niet klopt in de aanvraag. Met terugvorderingen, schulden en andere problemen tot gevolg.’ Het is een opgave voor de politiek om het toeslagenstelsel aan te passen.” D66 diende samen met de ChristenUnie een voorstel in met het verzoek aan de regering om alternatieven voor het toeslagenstelsel uit te werken.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Omdat de duurzame keuze de standaardkeuze zou moeten zijn

D66 D66 VVD ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 04-12-2019 18:55

6 vragen over de ja/ja-sticker

Donderdag 28 november is door een ruime meerderheid van de raad de motie ja/ja-sticker aangenomen. Deze motie was een initiatief van D66 en werd mede-ingediend door VVD, OPEN en de ChristenUnie.

Wat houdt de ja/ja- sticker in? De ja/ja-sticker is een brievenbussticker die op de brievenbus geplakt wordt door huishoudens die ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen (opt-in-systeem). Geen sticker betekent in de toekomst geen ongeadresseerd reclame drukwerk. Waarom is deze motie ingediend? Op dit moment  wordt met een opt-out systeem gewerkt: iedereen krijgt ongeadresseerd reclame drukwerk in de bus, tenzij er een nee/nee-sticker op de brievenbus is geplakt.  Dit heeft tot gevolg dat ongeveer 30% van de folders voor niets gedrukt, voor niets vervoerd, voor niets ingezameld en te slotte voor niets verwerkt wordt. * Simpelweg omdat een deel van de folders rechtstreeks ongelezen bij het oud papier terecht komt. Dit is een verspilling van papier, energie en geld en heeft een onnodige milieu-impact. De kosten voor het verwerken van al het papier komen voor rekening van de inwoners middels de afvalstoffenheffing. De verspilling kost dus niet alleen de gemeente, maar ook de inwoners geld. Wat betekent dit voor de inwoners? Veel inwoners waarderen de wekelijkse folders in de brievenbus. Zij vinden het fijn om een overzicht te hebben van de wekelijkse aanbiedingen in hun eigen dorp, zodat ze daar zo voordelig mogelijk kunnen winkelen. Die mogelijkheid blijft er door een ja/ja-sticker op te plakken. Alleen inwoners die op dit moment geen sticker op de brievenbus hebben én die de folders willen blijven ontvangen  zullen straks een ja/ja-sticker op moeten plakken. Voor de overige inwoners verandert er niets. Wat betekent dit voor de ondernemers? Ondernemers moeten ook in de toekomst hun klanten kunnen bereiken op de manier waarop zíj dat willen. Sommige, vooral de kleinere, ondernemers doen dat steeds meer, of zelfs uitsluitend, online. Sommige ondernemers doen dat via huis-aan-huisbladen of verenigingsbladen. Anderen, vooral franchisenemers, doen dat met folders. En die keuzevrijheid moet er blijven. De motie verzoekt dan ook met ondernemers en andere belanghebbenden te overleggen voordat het College met een voorstel komt. Voor de ondernemers die van folders gebruik maken is het van belang dat de inwoners goed geïnformeerd worden en dat de ja/ja-sticker makkelijk verkrijgbaar is. Wat betekent dit voor het gratis huis-aan-huis blad? De motie doet daar geen concrete uitspraak over en laat het College de ruimte eerst in gesprek te gaan met belanghebbenden voordat besloten wordt of voor huis-aan-huisbladen een uitzondering wordt gemaakt. Voor lokale non-profit organisaties, zoals bijvoorbeeld de Oranjevereniging, wordt in de motie wel een uitzondering gemaakt. Wanneer kan ik de ja/ja-sticker ophalen? We hebben het College gevraagd binnen redelijke termijn met een voorstel te komen. We realiseren ons dat een zorgvuldige invoering in ieders belang is. En daar is tijd voor nodig. Het zal dus een paar maanden  duren voordat er een voorstel van de wethouder ligt. Wij houden in de tussentijd  vinger aan de pols  en zullen de wethouder er zeker naar vragen als het ons te lang gaat duren: iedere ongewenste folder is er tenslotte één teveel!

Nog onduidelijkheden of vragen over dit onderwerp? Mail naar: fractie@d66utrechtseheuvelrug.nl

* landelijke cijfers, niets wijst er op dat dit in onze gemeente sterk afwijkt

Algemene beschouwingen 2020

D66 D66 SGP ChristenUnie Westland 13-11-2019 22:02

De algemene beschouwingen van fractievoorzitter Benjamin Hofland bij de behandeling van de begroting 2020 door de gemeenteraad op 12 november 2019.

Inleiding

Dit is een bijzondere begrotingsbehandeling. Waar het voorheen de gewoonte was om tijdens deze raadsvergadering cadeautjes uit te delen, hebben we nu te maken met een begrotingstekort. Cadeautjes uitdelen kan nog slechts in heel bescheiden mate of we moeten het dit keer overlaten aan iemand die binnenkort weer in het land is en daar eeuwenlange ervaring mee heeft.

Het omgaan met flinke tegenvallers, zoals bij de jeugdzorg, is niet makkelijk. Het is echter positief dat het college bij de behandeling van de Voorjaarsnota goed geluisterd heeft naar D66 Westland en ervoor gekozen heeft om de hondenbelasting niet opnieuw in te voeren. De motie die wij destijds aankondigden hoeven wij vandaag dan ook niet in te dienen.

Voorafgaand aan deze vergadering hebben wij niet alleen een schriftelijke vragenronde gehad, ook hebben wij met een aantal ambtenaren van de afdeling Financiën kunnen spreken. Namens de fractie wil ik de heren nogmaals bedanken voor hun tijd om ons meer vertrouwd te maken met de systematiek van de begroting en de vele cijfers die achter de tabellen schuilgaan.

Ik wil nu ingaan op een aantal punten in deze begroting die onze fractie belangrijk vindt. In lijn met onze bijdragen van de afgelopen jaren is ook nu weer gekozen voor de indeling: ‘wat gaat goed?’, ‘wat kan beter?’ en ‘wat missen we?’.

Wat gaat goed?

Metropolitane fietspaden

Vanaf het begin heeft D66 Westland de aanleg van de twee metropolitane fietspaden gesteund. Deze fietspaden kunnen een goed alternatief zijn voor woon-werkverkeer met de auto. Het college heeft anderhalf miljoen euro gereserveerd voor deze fietspaden, maar dat kan minder worden als de provincie een bijdrage verstrekt. D66 vindt dat het bedrag dat hierdoor wordt ‘bespaard’, uitsluitend aan fietspaden en fietsvoorzieningen moet wordt besteed. Met een motie vragen wij het college om een eventueel restant voor dit doel te reserveren.

Wereldvoedseldag

Vorig jaar legden wij de raad een motie voor over Wereldvoedseldag. Hoewel de uitvoering niet helemaal gegaan is zoals wij oorspronkelijk voor ogen hadden, zijn wij zeer tevreden met het resultaat. Schoolklassen uit Rotterdam hebben een bezoek gebracht aan onder andere Tomatoworld en er waren excursies naar bedrijven als de Westlandse Aardbei. Naast de Markthal stond een kas met Westlandse ondernemers die de nieuwste teelttechnieken presenteerden. Onze fractie heeft met eigen ogen kunnen zien dat deze kas een groot succes was. Wij horen graag van de wethouder of zij van de Westlandse deelname aan het World Food Festival een structureel onderdeel van haar beleid gaat maken.

Overigens vinden wij dat het gemeentelijk beleid zou moeten zijn om elk jaar een landelijk evenement naar onze gemeente te halen.

Fruitmuur

In de raadsvergadering van januari 2018 heeft onze fractie zich sterk gemaakt voor het restaureren van de fruitmuur aan de Poeldijkseweg in Wateringen. De enige losstaande fruitmuur in Westland die rijksmonument is en alleen dáárom al bewaard moet blijven voor het nageslacht. Bijkomend voordeel van de muur is dat het ook een geluidswal is voor de achterliggende nieuwe huizen en dat afbreken betekent dat we voor veel geld een nieuwe geluidswal moeten aanleggen. Dan krijgen we daar een betonnen muur en daar wordt Westland niet aantrekkelijker van.

In lijn met onze eerdere bijdrage steunen wij het beschikbaar stellen van het bedrag voor de restauratie. Wij verbinden daar wel de voorwaarde aan dat er een informatiebord wordt geplaatst, dat het belang van deze muur voor het Westlands erfgoed aangeeft. De toezegging van de wethouder zien wij straks dan ook met vertrouwen tegemoet.

Wat kan beter?

Groen

Over het groen in onze gemeente wordt heel regelmatig gesproken. Van het beruchte onderzoek met Westland als de minst groene gemeente in Nederland, tot de terugkerende roep van MKB Westland om de dorpscentra te vergroenen. Positief is dat het beleid ‘een boom kappen, twee terugzetten’ wordt voortgezet en dat de wethouder duidelijk heeft toegezegd vanaf nu bij elke reconstructie meer groen in een straat terug te brengen dan er eerst was.

Wij zijn overtuigd van de goede wil van het college, maar er kan nog wel een tandje bij om onze dorpscentra groener en aantrekkelijker te maken en gelijk iets te doen aan de hittestress in warme zomers. Wij willen het college uitnodigen tot het maken van een groenplan voor de dorpskernen, gevolgd door een uitvoeringsprogramma. Dit natuurlijk in samenwerking met MKB Westland en de lokale BIZ’en. Hiertoe dienen wij straks een motie in.

Beleidsmedewerker groen

Al het groen in onze gemeente, niet alleen de bomen, maar ook de heestervakken, bermen en speelveldjes, vragen deskundig onderhoud. Eerder heeft het college al toegezegd om te bekijken wat er op de afdeling groen aan kennis aanwezig is. Deze gemeente is volgens ons het meest gebaat bij een deskundig medewerker die kennis bezit van aanleg, beheer en onderhoud van openbaar groen, maar die ook de mogelijkheid krijgt om zijn collega’s te adviseren en begeleiden. Denk hier bijvoorbeeld aan de eerder genoemde toezegging. De medewerker kan ook werk maken van het uitvoeren van de motie ‘beter groen’ met hopelijk als resultaat dat de biodiversiteit in onze gemeente toeneemt en wij de titel ‘minst groene gemeente van Nederland’ over kunnen dragen aan een andere gemeente. Met een motie roepen wij het college op om een dergelijke medewerker aan te stellen, iets dat volgens ons binnen het bestaande personeelsbudget kan gebeuren.

Energietransitie

Wat echt beter kan, is hoe deze gemeente omgaat met de energietransitie. Eind 2021 moeten gemeenten voor wijken die voor 2030 van het aardgas afgaan in de Transitievisie Warmte een eerste beeld geven aan bewoners, huis- en gebouweigenaren van het stapsgewijze tijdpad richting aardgasvrij. De gemeente Westland moet dan aangeven welke wijken het eerst aan de beurt zijn en daarbij aangeven wat de mogelijke alternatieven zijn.

Vanaf nu hebben we nog twee jaar, maar in de plannen voor 2020 is hier niets over terug te vinden. Dat terwijl mensen moeten worden opgeleid en gesprekken met bewoners moeten worden gevoerd.

Wat is het plan van het college voor deze verplichting uit het Klimaatakkoord? En dan graag een concreet antwoord, want we weten al dat gemeenten elkaar gaan helpen en expertise opbouwen met landelijke ondersteuning. Wat is het Westlandse plan? Gaan we de deadline wel halen?

Andere klimaatmaatregelen moeten er natuurlijk ook komen. De elf procent terugloop in de CO2-uitstoot is mooi, maar jaarlijks tweeënhalf miljoen ton blijft nog wel heel veel. Heeft het college hier nog aanvullende plannen voor?

In het kader van waterbesparing en het tegengaan van overstromingen heeft Westland in 2017 regentonnen uitgedeeld en in 2018 een prijsvraag gehouden met als prijs een regenton. Heeft de wethouder eigenlijk ooit iets gedaan met alle goede ideeën die de inwoners hebben ingeleverd over maatregelen tegen wateroverlast? En komen er nog meer regentonnen beschikbaar voor de Westlanders? Zo niet, dan zullen wij daar bij een volgende raadsvergadering een motie voor indienen.

Wat missen we?

Volkshuisvesting

Volkshuisvesting blijft een groot probleem in deze gemeente. We hebben een mooie woonvisie, maar het lukt maar niet om deze visie en de dagelijkse praktijk op één lijn te krijgen. We bouwen te weinig sociale huurwoningen, te weinig starterswoningen, te weinig ouderenwoningen. College, hoe lopen we de achterstand in als we jaar na jaar na jaar onze eigen doelstellingen niet halen?

Veel problemen doen zich voor bij de starterswoningen. Zo is een prachtig plan van jongeren voor woningen aan het Zuideinde bijkans onmogelijk door de strenge parkeernorm. De collega’s van ChristenUnie-SGP hebben daar terecht al vragen over gesteld. In Utrecht wordt bij het Centraal Station een wijk gebouwd met een parkeernorm van 0,3. Niet alleen vanwege de nabijheid van openbaar vervoer, maar ook omdat de gemeente fors inzet op deelauto’s en fietsvoorzieningen. Weet u dat er in Westland maar één deelauto beschikbaar is? Die staat in Honselersdijk. Westland zou veel creatiever om moeten gaan met bouwplannen om met name meer starterswoningen te kunnen bouwen.

College, bent u bereid om te bekijken of we een flexibeler parkeernorm kunnen gaan hanteren? Bent u bereid om, behalve ov- en fietsgebruik, ook het gebruik van deelauto’s te gaan stimuleren? Bent u bereid om als proef dergelijke maatregelen te nemen in de te bouwen wijken bij De Driesprong en de Poeldijkseweg om nu eindelijk voldoende starterswoningen en sociale huurwoningen te kunnen bouwen?

Leerlingenvervoer hoogbegaafdheid

De afgelopen jaren heeft D66 Westland regelmatig aandacht gevraagd voor de positie van hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen hebben speciale aandacht nodig en verdienen een passende onderwijsplek. Een probleem hierbij is dat die plek vaak alleen buiten onze gemeente te vinden is en dat resulteert in een aantal gevallen in vervoersproblemen. Waar andere leerlingen een beroep kunnen doen op leerlingenvervoer, geldt dit niet voor hoogbegaafde kinderen. Omdat wij alles op alles moeten zetten om te zorgen dat deze kinderen niet voortijdig de school verlaten, dienen wij een motie in om het afwijkingsartikel in de verordening ook op déze leerlingen van toepassing te verklaren. Zo zorgen wij ervoor dat álle Westlandse kinderen het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben.

Jeugdzorg

De jeugdzorg is voor gemeenten inderdaad een zorg geworden. In 2015 werd al gezegd dat het ooit een keer scheef zou gaan lopen en helaas is dat na vier jaar al gebeurd. De vraag is of de plannen die de minister vorige week lanceerde, enige verlichting gaan brengen. Wel duidelijk is dat het als gemeenteraad heel moeilijk is om de controlerende functie uit te oefenen. Er is inmiddels een oerwoud ontstaan van organisaties, verordeningen, plannen, regels, afspraken en geldstromen. De begroeiing is zó dicht dat de gemeenteraad in het duister tast. Is er een analyse van de aard van de problematiek? Hebben we een goed beeld wat er speelt in Westland? Zetten we gericht in op preventie? Waar gaat het geld heen? En hoeveel is dat dan? Waarom is het tekort 7 miljoen terwijl het eigenlijk maar 2,4 miljoen is? Wij roepen het college op om de raad nóg meer dan nu mee te nemen door de jungle en ervoor te zorgen dat voor ons het licht weer door het bladerdak gaat schijnen.

Uitleiding

Verzuchting

Voordat ik aan het eind van deze algemene beschouwingen kom, wil ik nog even de vinger op de zere plek leggen. Met enige regelmaat is te horen en te lezen dat het lang duurt voordat alle mooie plannen van het college tot iets concreets, iets tastbaars leiden. Wij begrijpen wel waar die kritiek vandaan komt, want in veel gevallen wordt het college ingehaald door andere gemeenten. Stikstofbeleid? Apeldoorn is zelf aan de slag gegaan, terwijl Westland wacht op landelijke plannen. Watertappunten? Midden-Delfland realiseert het in zes weken, waar Westland na twee jaar nog niet klaar is. Een revolverend fonds voor energiemaatregelen waar in de vorige begrotingsraad een motie voor is aangenomen? Maassluis regelt het in een paar maanden en Westland wacht nog steeds op een overkoepelende beleidsnota.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, maar waarschijnlijk is het nu al duidelijk. Wij hopen dat het college zich deze kritiek aantrekt en in het komend jaar laat zien dat er wel degelijk concrete resultaten worden geboekt.

Slot

Hiermee kom ik aan het slot van de algemene beschouwingen van D66 Westland. D66 Westland wenst de raad, het college, de griffie en de ambtenaren een succesvol begrotingsjaar toe.

Benjamin Hofland fractievoorzitter D66 Westland 12 november 2019

Duidingsdebat

D66 D66 GroenLinks VVD ChristenUnie CDA Overijssel 01-04-2019 09:17

Kernpunten uit de bijdrage van fractievoorzitter Wybren Bakker tijdens het duidingsdebat donderdag 28 maart 2019

 

Laat me beginnen met de felicitaties aan de winnaars Forum voor Democratie en GroenLinks. Er zijn partijen gelijk gebleven en ook die verdienen een felicitatie: ChristenUnie en VVD. En natuurlijk felicitaties aan het CDA omdat ze de grootste zijn gebleven. Van harte allemaal. Bij winnen voor de één, is er ook verlies voor een ander. De kiezer heeft gesproken en  met een hogere opkomst. Dat is winst voor de democratie.

 

We hebben landelijke opinies van Forum voor Democratie vernomen zoals,  wel of geen Nexit, de grens sluiten vanwege massa-immigratie, en de ontkenning van klimaatverandering door de mens ondanks de boekenkasten vol aan wetenschappelijke gegevens dat het slecht gaat met het klimaat. Maar wat de inzet van Forum voor Democratie in Overijssel is weten we zeer beperkt.

 

D66 ziet dat het politieke landschap ook in Overijssel is veranderd. Wij, als sociaalliberale partij, zullen blijven inzetten op verbinding en blijven bereid tot verkenningen wat we – samen met anderen – voor Overijssel kunnen waarmaken. Daarbij passen wat ons betreft ook in een nieuw college, voortbouwend op wat is gerealiseerd, uitgangspunten als haalbaar, betaalbaar, uitvoerbaar en met volle ruimte voor innovatie.

 

De uitslag van de verkiezingen laat behoorlijke verschuivingen zien die meegewogen moeten worden bij de uiteindelijke coalitievorming. Wij zien een grote meerderheid aan stemmers die voor een duurzaam, groen en sociaal Overijssel kiezen. Als D66 blijven we graag bijdragen aan een duurzaam, inclusief Overijssel met noaberschap, met respect voor ieders denkbeelden en waarden.

 

In de afgelopen 4 jaar heeft de provincie Overijssel – vertegenwoordigd door GS en PS – laten zien samen te werken met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. We hebben laten zien dat samenwerking met partners bijdraagt aan samen doen. Die werkwijze past bij D66 en zien we graag voortgezet in de nieuwe beleidsperiode.

 

Er valt ook op, zoals al eerder door het college verwoord in de P Nota 2019, dat de polarisatie in de samenleving toeneemt. Verschillen tussen

Jong of oud; He of Ho; Blank of kleur; Laag- of hoogopgeleid; Stad of platteland

lijken sterker te worden. Hier dient zeer bijzondere aandacht voor te zijn in de volgende collegeperiode. We laten dat toch niet toenemen? Wij hebben toch de taak en de opdracht om beleid zodanig te realiseren dat iedereen mee kan doen, je steun krijgt als het moet, er kansen voor iedereen zijn, en we elkaar vasthouden? Dat je respectvol bent naar de ander, je je veilig kunt voelen, en ook zorgt voor mensen die niet goed in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Omdat je samen verder komt.

We willen samenwerken met partijen die – vanuit gedeelde waarden – de opgaven die er zijn willen vertalen. Naar een toekomst die sterker is. We zijn dat schatplichtig aan hen die na ons komen. D66 sluit niemand uit, maar ziet wel grote verschillen die mogelijk zeer moeilijk overbrugbaar zijn.

 

D66 blijft zich inzetten voor

een krachtig provinciaal klimaatbeleid waarbij iedereen meedoet, een sterkere circulaire economie met ruimte voor nieuwe innovatie, duurzamere landbouw met sterke lokale producten, sociale en culturele steun omdat dit de samenleving versterkt, D66 ervaart meerwaarde door intensieve samenwerking met onze Duitse buren, en met Europa. En we blijven werken aan het vergroten van de betrokkenheid van onze inwoners, bij beleid en uitvoering van provinciale taken.

We werken graag samen met partijen die hieraan een vernieuwde invulling willen geven. De keuzes in 2019 moeten bijdragen aan een sterk Overijssel, ook in 2040 / 2050.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.