Nieuws van CDA over SGP inzichtelijk

19 documenten

Naar een toekomstbestendige begroting

CDA CDA SGP Leiderdorp 08-07-2020 17:45

Op 7 juli besprak de Leiderdorpse raad de kadernota. De kadernota is een jaarlijks terugkerend document, waarin de kaders voor de begroting voor 2021 worden bepaald. Deze kaders zijn dan de leidraad voor de begroting 2021 die in oktober aan de raad zal worden voorgelegd. Vorig jaar was de conclusie al dat de financiële positie van de gemeente op lange termijn onder druk stond. Daarom had CDA wethouder Financiën tevelt de nota 'Naar een Toekomstigbestendige Begroting' gepresenteerd om mogelijke maatregelen in kaart te brengen. Het doel van die maatregelen is om een structureel sluitend meerjarenbeleid te realiseren. CDA fractieleider Mirjam van der Stelt geeft toelichting op het voorgestelde beleid: "Al jaren achtereen waren er tekorten in de kadernota voor het meerjarenbeeld, en regelmatig vielen dezee tekorten vielen achteraf mee. Echtervorig jaar al hoorden van de wethouder Financiën, kunnen we zo niet langer verder. Incidenteel geld gebruiken voor structurele tekorten is niet langer de oplossing. Het is belangrijk om structureel geld voor de jeugdzorg opzij te zetten, en ook voor de onderwijshuisvesting is er hard geld nodig.Dat we incidenteel geld overhouden, is geen reden om een structurele bezuinigingsopgave uit de weg te gaan. Het CDA vindt het echt noodzakelijk om nu maatregelen te nemen. De burger mag van ons verwachten dat wij zorgvuldig met het belastinggeld omgaan. Het is goed dat er in de Kadernota extra geld komt voor re-integratie, jeugdzorg en onderwijshuisvesting. Wat betreft de jeugdzorg zijn wij mede-indiener van de motie CU-SGP. We zorgen voor structureel meer geld om de tekorten op te lossen. Maar, we moeten ook kritisch gaan kijken naar de uitgaven. Kunnen we daar nog iets aan doen? Bij verantwoord omgaan met publieke middelen hoort dat we nu maatregelen nemen om het tekort dat dan dreigt op te vangen. Het CDA is het eens met het College om te kiezen voor bezuinigen, en niet voor lastenverzwaring. Onze gemeente zit in de middenmoot qua lasten voor bewoners, soms zelfs aan de hoge kant. Daar gaan we nu niet aan tornen. Een voorziening die eenmaal is afgeschaft komt niet meer terug, daar moet je extra voorzichtig mee zijn. Goed te lezen dat we niet bezuinigen op voorzieningen als de bibliotheek, Heemtuin, Kinderboerderij etc. Bezuinigen op onze bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regelingen is niet eenvoudig, dit kun je niet als gemeente alleen doen. Wel belangrijk dat we dit proberen, want elk jaar worden onze bijdragen aan deze Gemeenschappelijke Regelingen verhoogd zonder dat we er echt grip op hebben. Wij snappen dat Incluzio de pijn gaat voelen bij de genoemde taakstelling. Het College moet het gesprek nog aangaan en we vertrouwen erop dat men er uit komt. En zo zijn er nog meer risico’s, en nog meer pijnpunten. Er zijn een tweetal posten waar het CDA wat meer moeite mee heeft. 1.Beeldkwaliteit van de openbare ruimte. Leiderdorp hanteert beeldkwaliteit B, een keuze die al regelmatig tot ontevreden inwoners leidt. Delen van de openbare ruimte terugbrengen naar beeldkwaliteit C is daarom niet wenselijk. Op groenonderhoud/maaien komt in de Kadernota al extra geld bij, wat betreft het CDA is aan het groenonderhoud de onderkant wel bereikt. Minder maaien kan verkeersonveilige situaties opleveren, en het maakt ons dorp een stuk minder aantrekkelijk. (nu bezuinigen betekent dat we wellicht weer een Leiderdorpse Lente krijgen, en dat willen we niet meer). 2.Bijzondere bijstand. Het CDA vindt het geen goed idee om mensen geld te laten lenen. Dat levert alleen maar schulden op, en schuldenproblematiek kost de gemeente juist méér geld. Deze tweepunten zijn verwerkt in een amendement waarvan het CDA mede-indiener is." Klik hier voor de aangenomen motie inzake jeugdhulp. Klik hier voor het aangenomen amendement inzake bezuinigingen.

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 28-05-2020 07:38

Krimpen aan den IJssel Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft. Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen. De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert. Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor) Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt. Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

Nieuwe coalitie gevormd voor Krimpen aan den IJssel

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 28-05-2020 07:38

Krimpen aan den IJssel Onder het motto ‘Evenwichtig door de crisis’ is een nieuwe coalitie gevormd in Krimpen aan den IJssel. De coalitie bestaat uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, ChristenUnie en PvdA. Juist in deze tijd is het belangrijk dat Krimpen aan den IJssel wordt bestuurd door een college dat slagvaardig en toekomstgericht besluiten kan nemen en dat kan rekenen op draagvlak binnen de gemeenteraad. Sinds 19 december 2019 heeft Krimpen geen bestuur dat zo’n meerderheid heeft. Vanaf 20 maart 2020 hebben de fracties van de zes partijen gewerkt aan een akkoord dat het mogelijk maakt Krimpen aan den IJssel verbindend door de crisis te loodsen. Evenwichtig besluiten is in deze tijd meer dan ooit nodig. De partijen willen daarbij verbinding zoeken met de overige fracties in de gemeenteraad. Zij zoeken verbinding met de Krimpense samenleving en willen de samenleving betrekken bij het zoeken naar oplossingen. Zij streven ernaar alle inwoners van Krimpen aan den IJssel perspectief te kunnen bieden, met name de kwetsbaren, de jeugd en iedereen, ook de Krimpense organisaties, die door de Corona-crisis zijn getroffen. De nieuwe coalitie realiseert zich dat de Corona-crisis bijzondere omstandigheden oplevert. Krimpen staat sowieso voor een aantal grote opgaven: de jeugdzorg, het sociaal domein, de energietransitie en de mobiliteit (grote kruising, Algeracorridor) Het is de ambitie van de coalitie om te werken aan herstel van vertrouwen en evenwicht. Niet alleen in de raad en tussen raad en college maar ook in de Krimpense bevolking in al haar diversiteit. Krimpen heeft een bestuur nodig dat mandaat heeft van de gemeenteraad en zo kan zorgen voor stabiliteit én daadkracht. De coalitie wil besturen met respect voor elkaar en alle inwoners van Krimpen. Van de coalitiepartijen leveren SGP, VVD, CDA en PvdA wethouders. Krimpens Belang en ChristenUnie ondersteunen deze beoogde wethouders en zijn volwaardige coalitiepartners. De namen van de kandidaat-wethouders en de inhoud van het coalitieprogramma zullen op korte termijn worden bekendgemaakt. Het voornemen is dat de nieuwe coalitie wordt beëdigd op donderdag 2 juli 2020.

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Gemeenteraad Nissewaard steunt aanpak geweld onder jongeren

CDA CDA D66 PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD Nissewaard 23-02-2020 12:29

Afgelopen tijd zijn we opgeschrikt door een aantal heftige geweldsincidenten waarvan enkele bovendien met messteken tot gevolg. Hier waren vaak jonge kinderen bij betrokken en waren kinderen het slachtoffer. Onze kinderen. Kinderen die in Nissewaard op een veilige en sociale manier horen op te groeien. Alle politieke partijen van Nissewaard spreken in dit statement dan ook gezamenlijk afschuw uit over de incidenten. Net als ouders zijn wij bezorgd over het toegenomen geweld onder jongeren. We leven mee met de slachtoffers en vinden dat de politie en het Openbaar Ministerie moeten optreden tegen de daders. Maar inwoners verwachten méér van de gemeenteraad dan alleen hun medeleven. En dat is terecht. Bewoners verwachten acties waarmee we een zo veilig mogelijke omgeving voor onze kinderen realiseren. Komende maand staat dit onderwerp dan ook weer op de politieke agenda. Maar met praten over het onderwerp alleen komen we er niet. We hebben in de afgelopen weken veel inzet gezien vanuit jeugdzorg, scholen en andere professionals zoals ambtenaren en politie. We spreken onze grote waardering uit voor hun inzet. Als politiek willen we die professionals die verstand van zaken hebben niet voor de voeten lopen. Maar niet alle inzet heeft direct resultaat. Burgemeester Van Oosten heeft een aantal maatregelen genomen die hij, van de wet, als burgemeester mag nemen. Alle politieke partijen van Nissewaard onderstrepen de inzet van de burgemeester om wapens de wijken uit te krijgen: Preventief fouilleren en (camera)toezicht op locaties waar dat nodig is! Daarnaast roepen wij ouders op om in gesprek te blijven over hoe wij duidelijk maken dat het dragen van een mes een absurd idee is. Niemand, laat staan een kind, hoort met een mes op straat rond te lopen. Samen zorgen we voor onze Nissewaardse jeugd. Iedereen heeft daar zijn eigen verantwoordelijkheid in: ouders, leraren, politieagenten, jongerenwerkers en politici. Samen moeten wij voor onze jeugd staan en samenwerken om tussen de oren van onze kinderen te krijgen: Steek energie in je toekomst. De gemeenteraad van Nissewaard,ONS Nissewaard, Partij van de Arbeid, Nissewaard Lokaal, PVV, VVD, CDA, D66, CU/SGP, LOB, Volkspartij Nissewaard, LieverLinks

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Eenzaamheid

CDA CDA VVD SGP D66 Partij voor de Dieren Pijnacker-Nootdorp 21-10-2019 13:36

CDA: ‘Pak eenzaamheid onder ouderen en jongeren integraal aan’ CDA diende donderdagavond mede namens Progressief PN, D66, CU-SGP, PvdD, Gemeentebelangen en Trots een motie in waarbij het College werd verzocht te komen met een integraal plan om eenzaamheid onder ouderen en jongeren tegen te gaan. Met steun van EA en de VVD werd de motie unaniem aangenomen. Uit de gegevens van de GGD gezondheidsmonitor uit 2016 (in 2020 worden nieuwe metingen gedaan) blijkt dat 43% van de volwassenen boven de 18 jaar in onze gemeente zich matig tot zeer ernstig eenzaam voelt. In 2012 was dit nog 32%. Van jongeren tussen de 12 en 18 jaar in onze gemeente voelt 4 op de 10 zich matig tot zeer ernstig eenzaam. Deze maand hebben verschillende landelijke media ook uitvoerig aandacht besteed aan dit onderwerp gezien de Week van de Eenzaamheid begin oktober en de groei van dit groter wordende probleem. Janneke Verwijmeren liet weten dat een dergelijke motie, waarbij wordt opgeroepen meer aandacht te hebben voor het ‘omzien naar elkaar’ ook een dubbel gevoel gaf. ‘Als we nu gewoon iedere dag echt oog hebben voor onze medemens en belangstelling tonen voor de ander, in de eigen straat, op het werk, bij de sportvereniging, op school, dan zou voor een deel van de mensen het eenzaamheidsgevoel wellicht al minder zijn.’ Veranderingen in de tijd Technologische ontwikkelingen hebben er in de eerste plaats voor gezorgd dat mensen op afstand met elkaar verbonden kunnen worden, een mooie ontwikkeling. Verwijmeren gaf aan dat sommige veranderingen in de tijd ook juist hebben bijgedragen aan het groeiend aantal mensen dat eenzaamheid ervaart. ‘Veranderingen in de tijd, zoals kleinere gezinnen, fysiek grotere afstanden tussen kinderen en hun ouders, vergaande digitalisering waardoor persoonlijk contact niet meer noodzakelijk is, een langere periode na het werkzame leven, een verandering van gemeenschapsdenken naar individualisme en een wereld van mooie plaatjes waaraan jongeren vaak denken te moeten voldoen. Veel van deze ontwikkelingen maakt het voor een bepaalde groep ouderen en jongeren ingewikkelder om aansluiting te vinden, aanspraak te hebben en gezien te worden.’ Veel gefragmenteerd aanbod ‘Natuurlijk zien wij in onze gemeente heel veel initiatieven op cultureel en sociaal vlak en wij zien ook vele organisaties, bedrijven en individuen bijzonder goed werk verrichten dat direct of indirect gericht is op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid. Dit moet zo blijven. Alleen zien wij voor de gemeente een nog duidelijkere regierol, zodat er gezamenlijk wordt opgetrokken en minder gefragmenteerd en versnipperd. Dat zou de effectiviteit kunnen vergroten. Eenzaamheid is niet alleen een probleem van onze gemeente, het is ook landelijk een probleem. Om die reden heeft het ministerie van VWS een actieprogramma ‘Een tegen Eenzaamheid’ ontwikkeld, waarbij ook aandacht voor een lokale aanpak door gemeenten.’ Integrale aanpak en regierol gemeente ‘Waar wij met deze motie voor willen pleiten is een integrale aanpak om eenzaamheid te bestrijden en vooral te voorkomen. Waarbij het gefragmenteerde aanbod via één platform en door heldere herkenbare communicatie, wordt aangeboden. Hierbij kan worden geleerd van andere gemeenten (een mooi voorbeeld is Lansingerland dat aangesloten is bij het actieprogramma van ‘Een tegen Eenzaamheid’). Op deze manier kunnen ook nieuwe initiatieven uit de samenleving van o.a. individuen, maatschappelijke organisaties, bedrijven en het onderwijs aansluiten. Aan het bestrijden en voorkomen van eenzaamheid kan iedere inwoner bijdragen, daarvoor is in de meeste gevallen geen deskundigheid nodig. Wij hopen dat met deze gezamenlijke integrale aanpak meer inwoners worden bereikt en worden gestimuleerd om mee te doen.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.