Nieuws van politieke partijen over Piratenpartij inzichtelijk

20 documenten

CDA Laarbeek wil niet over de (voetgangers)brug naar kasteel Eyckenlust komen!

CDA CDA Piratenpartij PvdA Laarbeek 13-07-2023 16:23

Als CDA Laarbeek hebben wij afgelopen donderdag 6 juli ’23 ingestemd met de Kadernota 2024 met daarbij de opmerking dat wij het niet eens zijn met de financiële reservering van €650.000,- en de ambtelijke capaciteit die ingezet moet worden voor een voetgangersbrug over de Zuid-Willmesvaart naar Kasteel Eyckenlust. Het idee is dat met deze loopbrug de oorspronkelijke lanenstructuur naar de Groene Long worden hersteld. Voor ons is onvoldoende nut en noodzaak aanwezig om tussen de twee al bestaande bruggen, die het oversteken van de Zuid-Willemsvaart al mogelijk maken, nog een brug te maken. Wij vinden dat het voornemen tot deze voetgangersbrug niet is uit te leggen aan de Laarbeekse inwoners. Ondanks de mogelijkheid op een subsidie mag dit ons inziens niet de reden zijn om vast te houden aan dit plan dat meer dan 1,3 miljoen euro aan gemeenschapsgeld gaat kosten. Wij kunnen dan ook niets met de opmerking van de Wethouder Slaets: “wij zijn al door naar de tweede ronde”, die betrekking heeft op de reeds lopende subsidieaanvraag tot cofinanciering van 47.5%. Daarom hebben wij in deze vergadering een amendement ingediend op de Kadernota met als strekking af te zien van de voetgangersbrug en het bedrag van €650.000,- beschikbaar te houden in de algemene reserve om andere, voor Laarbeek belangrijke projecten zoals problematiek Beekse Brug, rotonde Hoofakker, Snelfietspaden, omgevingswet, centrumplan Lieshout, etc., etc., vlot te trekken. Dit amendement heeft het echter niet gehaald omdat de coalitiepartijen: Werkgroep, ABL en PNL hiertegen stemden. Andere partijen als PvdA en Ouderen Appèl Hart voor Laarbeek stemden voor wat resulteerde in 14 stemmen tegen en 5 stemmen voor. (Amendement verworpen). Het college heeft bij het vaststellen van de jaarrekening 2022 een lijst met de Raad gedeeld over alle lopende projecten en tijdens de vergadering kwam ook een te ontwikkelen kanalenvisie ter sprake. Over het waarmaken van deze ambities zien wij weinig terug in de vastgestelde Kadernota 2024. Hoe gaat het college al haar ambities waarmaken en wordt de Raad hier voldoende in meegenomen? Het afgelopen jaar zijn bij de commissies Ruimtelijk Domein en Sociale-Algemene Zaken met enige regelmaat vergaderingen komen te vervallen of gecombineerd door het ontbreken van agendapunten! Als CDA Laarbeek gaan wij er kritisch op toezien dat het college haar ambities waar gaat maken. Fractie CDA Laarbeek Tanja van de Ven – Vogels Albèr van der Aa

Raadsvergaderingen dinsdag en donderdag over Perspectiefnota en meer

VVD VVD Piratenpartij Houten 30-06-2023 23:43

Zoals altijd worden in de laatste week voor het zomerreces twee raadsvergaderingen gehouden. Hierin worden de Perspectiefnota (PPN) en overige raadsvoorstellen besproken.

https://houten.vvd.nl/nieuws/53307/raadsvergaderingen-dinsdag-en-donderdag-over-perspectiefnota-en-meer

De gemeenteraadsvergaderingen beginnen dinsdag en donderdag om 19:00 uur.

Op dinsdag wordt gestart met het vragenhalfuur. Daarna wordt zoals gezegd gedebatteerd over de Perspectiefnota. Op basis hiervan wordt bepaald wat de gemeente de komende jaren gaat doen en hoeveel geld daarvoor nodig is. Aan de hand hiervan wordt de begroting voor de komende jaren opgesteld, een erg belangrijk document dus. Helaas wordt de gemeente de komende jaren geconfronteerd met hogere kosten waarvoor onvoldoende geld is, de tekorten lopen op tot (bijna) €13 miljoen per jaar vanaf 2026. Een fors tekort waardoor bezuinigingen noodzakelijk zijn.

Op dinsdag wordt ook gedebatteerd over het aanpassen van de randvoorwaarden voor nieuwbouw op de herontwikkelingslocatie Beverakker 19. De randvoorwaarden die eerder afgesproken waren blijken niet haalbaar waardoor het nodig is om het percentage sociale huur te laten dalen van 50% naar 30%. 

Op donderdag wordt gesproken over de toekomst van het Huis voor Houten en de visie op maatschappelijk vastgoed. De bouwkundige staat van het Huis van Houten is dusdanig slecht dat voorgesteld wordt om het gebouw op korte termijn te slopen. Met de huidige gebruikers (bibliotheek, van Houten&Co, GGD, Lister en enkele kleine huurders) lopen al gesprekken over verplaatsing naar een alternatieve locatie. Voor het maatschappelijk vastgoed is een visie vastgesteld op basis waarvan vastgoedbeleid uitgewerkt gaat worden.

Na de schorsing volgt de besluitvormende raad waar een besluit wordt genomen over deze en veel andere onderwerpen. Van onderwerpen die alleen in de besluitvormende raad geagendeerd zijn hebben alle fracties in de rondetafelgesprekken aangegeven in te stemmen met het voorstel en een debat over deze onderwerpen niet meer nodig te vinden. 

Op de agenda ontbreekt het raadsvoorstel over het Zonnepark Oosterlaak. Naar aanleiding van inspraakreacties van omwonenden is besloten om het besluit hierover uit te stellen tot september. Initiatiefnemer Sunvest en de gemeente hebben toegezegd de tussentijd te benutten om met de omwonenden in gesprek te gaan over de bezwaren. Stichting Mooi ‘t Goy zal ook aan deze gesprekken deelnemen. 

Samenvattingen van de raadsvoorstellen van beide raadsvergaderingen kun je teruglezen in dit artikel.

De raadsvoorstellen en achterliggende documenten zijn hier te vinden. Je kunt de raadsvergadering bezoeken in het gemeentehuis of live online bekijken via Notubiz.

Agenda dinsdag 4 juli

OpeningVaststellen agendaVragenhalfuurPerspectiefnota 2024Nieuwbouw herontwikkelingslocatie Beverakker 19Motie vreemd Raadsadviescommissie VRUMotie vreemd Zienswijzeprocedure open te laten voor andere besluiten dan de concept begrotingSluiting

Agenda donderdag 6 juli

Opening Vastellen agendaToekomst Huis van Houten Visie maatschappelijk vastgoed Schorsing Heropening Perspectiefnota 2024 Nieuwbouw herontwikkelingslocatie Beverakker 19 Motie vreemd Raadsadviescommissie VRU Motie vreemd Zienswijzeprocedure open te laten voor andere besluiten dan de concept begroting Toekomst Huis van Houten Visie maatschappelijk vastgoed Algemene Subsidieverordening Houten 2023 Wijziging tarief Wmo Huishoudelijke Ondersteuning per 1 juli 2023 Ontwerpjaarrekening 2022 en Ontwerpbegroting 2024 Stichtse Groenlanden Jaarrekening 2022, 1e begrotingswijziging 2023 en begroting 2024 Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 20-06-2023 Vaststellen lijst inkomende stukken 06-07-2023 Vaststellen lijst toezeggingen en moties 06-07-2023 Sluiting

Bijdrage 1e termijn PPN 8-6-2023

Partij Gemeente Belangen (PGB) Partij Gemeente Belangen (PGB) Piratenpartij Oisterwijk 09-06-2023 15:39

DUIDELIJKHEID

Voorzitter,

Voor ons ligt de PPN 2024 – 2027. Een PPN waaruit duidelijk wordt dat we een goede uitgangspositie hebben. Een uitgangspositie ook die als sneeuw voor de zon kan verdampen als het Rijk niets doet aan de daling van de uitkering uit het Gemeentefonds vanaf 2026. Het grootste probleem is eigenlijk de onduidelijkheid. Moeten we nu wel of niet reageren? PGB onderschrijft de keuze van het college nu nog geen actie te ondernemen en te kijken wanneer er duidelijkheid komt over de bijdrage Gemeentefonds. We zijn dan ook erg benieuwd naar de effecten van de meicirculaire op de meerjarenbegroting.

Deze inleiding geeft meteen ook de rode draad in de bijdrage van PGB aan, namelijk duidelijkheid. Na alle onduidelijkheden en onzekerheden van de coronaperiode en de energiecrisis en bijbehorende inflatie is voor iedereen duidelijkheid belangrijk, zodat we weten wat we moeten doen. Dat geldt zowel voor grote zaken als corona en de energiecrisis, maar ook voor zaken dichter bij huis.

Zo wacht Moergestel al enkele jaren op duidelijkheid over de uitvoering van de maatregelen uit het Verkeersplan Moergestel. Daar hoort ook duidelijkheid bij over een mogelijke randweg en de keuze voor het traject van een dergelijke randweg. En wat dacht u van duidelijkheid over het scheiden van  zwaar vrachtverkeer dat door de kern van Moergestel rijdt en elkaar in de beperkte ruimte moet passeren? Daarom dienen wij een MOTIE in met als dictum: xxx

De recreatieparken zonder toekomstperspectief vragen ook om duidelijkheid. Kunnen zij een transformatietraject starten, of niet? Volgens onze informatie zijn eerst de parken aan zet om informatie aan te leveren en moet vervolgens de provincies een uitspraak doen, voor er een vervolgtraject kan starten. Maar linksom of rechtsom moet er ook hier duidelijkheid komen. Het gaat hier voor de inwoners om een basisbehoefte, een dak boven hun hoofd. We zullen het traject blijven volgen en voor de raad agenderen als de situatie daarom vraagt.

Volgens de PPN investeren we in onze organisatie, er wordt voor ruim € 900.000 aan formatieruimte toegekend. PGB vindt dit een goede ontwikkeling, de laatste jaren blijkt steeds weer dat projecten niet uitgevoerd kunnen worden door personeelstekorten. Ambities zijn goed maar zonder capaciteit om uit te voeren blijven het holle woorden. PGB verwacht dat deze extra inzet ook structureel is. Dat betekent dat ook als er bezuinigingen komen als gevolg van het ravijnjaar, er niet meteen op de organisatie wordt bezuinigd.

Wat zien we onvoldoende terug in de PPN? In de vorige raadsvergadering hebben we een besluit genomen over het bestemmingsplan Sprendlingenstraat – Kerkhovensestraat. Daarbij is ons duidelijk geworden dat er nog veel onduidelijk is. We hebben een visie vastgesteld over de ontwikkeling van het gebied tussen KVL en de Kerkhovenstraat, maar we pakken niet echt door. Het gevolg is dat onder andere reeds gevestigde ondernemers in onduidelijkheid zitten over hun toekomstperspectief. PGB ziet graag dat we duidelijkheid gaan verschaffen.

2024 zal ook het jaar zijn waarin er veel duidelijk wordt rondom Staalbergven. In 2023 zullen er nog belangrijke besluiten genomen worden, die vanaf 2024 effect gaan hebben. Wij zien de uitdagingen, maar hebben er vertrouwen in dat we een mooi, representatief buitenbad krijgen, ondanks dat we de diverse zorgen kennen en begrijpen.

Staalbergven is één van de Kompasprojecten, net als bijvoorbeeld Stokeind, Moergestel Noord, de Leye en nog veel meer Uit elkaar trekken per kern. We zien dat we in de P&C documenten regelmatig worden bijgepraat over de planning van de Kompasprojecten en dat is prettig. Het zijn immers projecten die we voor onze gemeente belangrijk vinden. Toch willen we graag een keer bijgepraat worden over de projecten, zodat we ook meer vragen kunnen stellen en een beter beeld krijgen van de stand van zaken. Wij dienen daarvoor de volgende MOTIE in: Thermometermotie.

De punten die we hebben genoemd zijn voor ons de highlights uit de PPN. Er zijn nog veel andere onderwerpen te benoemen. Bijvoorbeeld de uitdagingen in het sociaal domein met onder andere de Hervormingsagenda Jeugd. Onze inwoners die te maken hebben met onduidelijkheden als het gaat over bestaanszekerheid door de stijgende prijzen. De uitdagingen om te verduurzamen, waar we ook duidelijkheid zoeken van het Rijk als het gaat over beschikbare middelen. En niet te vergeten de heel gewenste uitbreiding van de formatie voor versnelling van de woningbouw, de voortgang op het plan Den Domp, de stappen die we maken bij Haarendael en nog veel meer. Daar ontbreekt simpelweg de tijd voor, de voorzitter zit al op de stopwatch te kijken.

Daarom ga ik afronden. De rode draad is dat PGB graag ziet dat we ondanks de onduidelijkheden over de gevolgen van de stikstofcrisis en de gemeentelijke financiën vanaf 2026, vooral inzetten op het creëren van duidelijkheid voor onze inwoners en ondernemers. Wat willen we, binnen welke voorwaarden? En wat willen we niet? Als gemeente moeten we die duidelijkheid scheppen zodat alle interessante ontwikkelingen binnen onze gemeente ook duidelijke kaders krijgen en verder kunnen. Binnen deze kaders kunnen we dan samen met de mensen die onze gemeente zo’n geweldige woon-, werk en recreatieplek maken, verder werken aan een mooie toekomst. Want, en daar komt ie dan toch, de Kracht van Samen is voor PGB een belangrijke voorwaarde om die mooie toekomst te maken. Duidelijk mag zijn dat we met de Kracht van Samen ook de onduidelijkheden op Solide wijze kunnen aanpakken!

Motie gesprekken met sportverenigingen —> benen op tafel

PGB voor gemeentelijke bijdrage voetbalfusie

Raadsvragen over naamgeving fietsbrug Moergestel

Nieuwe reglement van orde gemeenteraad

Trots Trots Piratenpartij Pijnacker-Nootdorp 06-06-2023 09:34

Trots heeft tegen het nieuwe reglement van orde gestemd. De raad heeft in een werkgroep gesproken over het vernieuwen van de “vergaderregels van de raad”.

Onze fractie vond de wijzigingen niet ver genoeg gaan. Het blijft wat ons betreft aanmodderen. Wel hebben wij een amendement gesteund van PPN wat zorgt voor meer rechten van fractieleden van buiten de raad. Nu kunnen zij bijvoorbeeld ook vragen insturen. Voorheen kon dit niet.

Parkeeronderzoek Enkhuizen

Piratenpartij Piratenpartij Enkhuizen 24-02-2023 16:53

Beste Enkhuizers,

Bij deze de uitslagen van onze enquête betreft betaald parkeren in Enkhuizen. We werken aan een update later dit weekend met meer plaatjes en cijfers.

-72% is voor het huidige beleid, 23% voor betaald parkeren (restant weet niet/geen antwoord).

– 20% denkt dat betaald parkeren de parkeerproblemen oplost

– 64% staat negatief tov het aantrekken van derde partijen voor het uitvoeren van het parkeerbeleid

– 60% denkt dat de parkeerproblemen toenemen (tov 15%)

– 68% denkt dat het huidige parkeerbeleid de beste optie is voor het MKB

Het was voor ons erg leerzaam en we hebben er zelfs van genoten. In discussie met de achterban. We willen een manier hebben om onze achterban te peilen en we geloven dat dit middel daarin erg waardevol kan zijn. Uiteraard hebben we nog een hoop leren. Hieronder meer.

De vragen.

We hebben zelf een lijst met vragen gemaakt en deze ook op onze Facebook pagina gedeeld om de nodige feedback te verzamelen. Dit om onduidelijkheden, missende vragen, etc voor te zijn. We hebben hier de nodige feedback en aanvullingen op gehad en dit er ook in verwerkt. Helaas was de feedback nog beperkt, dus hebben we nog niet alle onvolledigheden kunnen wegwerken. We merkte bij het live gaan dat er 2-3 vragen min of meer identiek waren. Na het live gaan van de enquête, kun je deze vragen helaas niet meer verwijderen. Dit gaven we aan bij de restant deelnemers.

We merkte, ook nav de feedback (laatste vraag van de enquête, zie google sheet voor antwoorden), dat niet alle vragen bij iedereen tot de verbeelding spreekt. We hebben ondertussen mensen gevonden die willen test-draaien, dus de volgende keer hopen we dat in deze fase te corrigeren. Gelukkig waren de meest cruciale vragen niet echt voor misinterpretatie vatbaar. Daarnaast is er bij elke vraag de optie ‘geen antwoord’ om te zorgen dat iedereen toch door kan gaan met de vragenlijst.

De software

We hoopte binnen enkele dagen de enquête online te zetten, maar om de software eigen te maken waren we al een week bezig. We hebben gekozen voor Lime Survey. Dit is het meest gebruikte open source enquête pakket. Meer info hierover op https://www.limesurvey.org/

De pollgroep

Via Facebook hebben we geprobeerd zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hier hebben we circa 30 deelnemers opgedaan. Omdat de tijd drong en we nog een beperkte pollgroep hadden, zijn we afgelopen maandag in de Breedstraat en Westerstraat van deur tot deur gegaan. Deels mondeling toegelicht, ⅔ in de brievenbus ivm de tijd. De uiteindelijke opbrengst (facebook + fysieke ronde) was 51 personen die de enquête hebben ingevuld. 4 hiervan zijn onvolledig. Die zijn gestart, maar niet (compleet) ingevuld. Alleen complete enquêtes hebben we meegenomen. Zo is de software ook ingesteld. Maar dit waren wel vragen waar we tegenop liepen. Hoe ga je daar mee om, incomplete antwoorden. Zie vragenlijst voor ook die (beperkte) antwoorden.

We twijfelde er niet aan dat er een commentaar zou komen op ons onderzoek. We nemen ze allemaal voor lief en zullen er ook hard aan werken dat deze argumenten zo min mogelijk valide zijn in de toekomst. Dat men zo kritisch is op onderzoeken is ook volkomen terecht. Daarom zijn de individuele antwoorden op vragen ook belangrijk. Men noemt dit de rauwe data. Wij leveren deze erbij. Dat dit onderzoek niet perfect is, zullen we zeker beamen. De volgende keer wordt de enquête nog beter, krijgen we nog meer feedback en verwachten we dat nog meer mensen de enquête invullen. Maar, streep ons hele onderzoek door, dan ligt er nog steeds een ‘wetenschappelijk’ onderzoek van het Kieskompas (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/301178/meerderheid-enkhuizers-wil-geen-betaald-parkeren-in-de-binnenstad) wat hetzelfde zegt, de Enkhuizers willen geen betaald parkeren.

Wij, als Piratenpartij, hebben onze achterban op deze manier gepeild. Ondanks alles, is dit het zoals we het zo vaak mogelijk proberen te doen. Doen, wat de achterban wilt. Daar mag commentaar op zijn. Wij gaan hier ook op in. Wij voelen ondanks dat niet de neiging om anderen aan te vallen op de manier hoe zij hun achterban vertegenwoordigen. Dat is partijpolitiek en daar is een ieder vrij in. Wij doen het op deze manier.

Statistieken en onderzoeken

Niets is zo misleidend als statistieken. Om deze reden is het ook belangrijk dat ook de rauwe data wordt aangeleverd. Wat was de vraagstelling? Waren vragen niet multi interpretabel? Ook kan het zijn dat eerdere vragen heel veel kunnen zeggen over een vervolgvraag. Misschien denkt een overgroot deel van inwoners in de nieuwbouw, anders over zaken dan centrumbewoners (omdat het meer of minder relevant is). Dit soort conclusies kun je uit de rauwe data halen. We wilde hier al mee aan de slag, het analyseren, maar we zijn blij dat we vandaag iig de gegevens online kunnen zetten. Aan enkel gepresenteerde uitkomsten, heb je vaak niet genoeg. Onze rauwe data is in zover onbewerkt dat namen/locaties (waar persoonsgebonden) zijn verwijderd (enkel relevant in de laatste vraag), van de postcode is de laatste letter verwijderd. Dat we de rauwe data publiceren is ook niet iets wat we van te voren duidelijk hebben gecommuniceerd naar de deelnemers. Daarom voelde we ons wel verantwoordelijk om deze data te anonimiseren. Volgende keer, nog rauwer… zoals het hoort.

Conclusie, wat hebben we geleerd

We willen de volgende keer een test-draai, nog meer mensen voor de pollgroep en een mogelijkheid om met hulp de enquête in te vullen (bijvoorbeeld voor senioren). Niet iedereen is behendig met de computer, maar iedereen moet, in onze optiek, wel de mogelijkheid krijgen om mee te kunnen doen.

Uiteraard is jezelf bloot geven, koren op de molen van de opponenten. Je legt de argumenten van je tekortkomingen open en bloot. Maar het maakt ons niets uit. We hebben een transparant verhaal beloofd, dat transparante verhaal krijgt u. Het zorgt er alleen maar voor… het wordt elke keer alleen maar beter. Juist door open te communiceren, ontvang je ook argumenten waar je misschien niet aan dacht. Hoe staat het bijvoorbeeld met een autovrije binnenstad? Dat is met betaald parkeren alleen nog maar verder van ons heen.

Elke deelnemer, enorm bedankt voor de aanmelding! We waarderen alle feedback enorm! We benaderen u zeker nog een keer voor een onderzoek. En wilt u ook meedoen? Meld u aan via Facebook berichten, hieronder of mail naar enkhuizen [at] piratenpartij [dot] nl. Wij zoeken ook nog vrijwilligers voor o.a. communicatie, website beheer, wiki editor en video editors.

Fijn weekend!

ps. De pdf geeft een goed beeld, maar we werken nog even aan een betere presentatie. Deze komt niet out-of-the-box, maar we willen graag nu ook aan het weekend beginnen 🙂

Piratenpartij Internationaal

Piratenpartij Piratenpartij Enkhuizen 27-02-2022 13:33

Na de oprichting van Piratpartiet in Zweden in 2006 ontstonden in Europa, en later wereldwijd, meer Piratenpartijen. In juni 2007 komen vertegenwoordigers van de Piratenpartijen van Zweden, Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Polen, Spanje, Ierland, Denemarken en Finland voor het eerst samen op een conferentie in Wenen. De politieke saamhorigheid was groot aangezien het programma van iedere Piratenpartij neerkwam op een vertaling van de Zweedse principe-verklaring. Men besefte dat al deze zaken niet alleen op nationaal niveau te organiseren zijn en dus werd er gekozen voor een overeenkomstig internationaal beleid. Op een volgende conferentie in 2008 in Uppsala werden de gemeenschappelijke beginselen samengesteld in de Uppsala-verklaring. Dit met het oog op de Europese Verkiezingen in 2009. In Uppsala werd ook de stichting van Pirate Parties International (PPI) ingeleid. Inmiddels heeft de Piratenpartij dankzij de Zweedse kiezers twee zetels in het Europees Parlement.

De Piratenpartij is lid van de Pirate Parties International (PPI), een internationale overkoepelende organisatie voor Piratenpartijen wereldwijd. De PPI maakt de Piratenpartij de eerste politieke partij die niet alleen internationaal samenwerkt, maar daadwerkelijk een wereldwijde organisatie is. Ondanks dat deze partijen onafhankelijk van elkaar opereren en hun eigen standpunten verdedigen delen zij de dezelfde uitgangpunten.

Begin 2012 werd, met de Europese verkiezingen van 2014 in het vooruitzicht, voor het eerst gesproken over het oprichten van een Europese Piratenpartij. In april 2012 kwamen 25 Piratenpartijen de Verklaring van Praag overeen, waarin de basis werd gelegd voor intensieve samenwerking tijdens de Europese verkiezingen in 2014. In de loop van 2012 en 2013 is de oprichting van PPEU op enkele conferenties voorbereid. Op 4 september 2013 zijn in Luxemburg de statuten en het manifest getekend.

Op de PPEU conferentie op 21 maart 2014 in Brussel is het bestuur voor de eerste keer verkozen en is het oprichtingsproces voltooid.

In de aankomende Europese Parlementsverkiezingen zullen de Europese Piratenpartijen samen als één partij de verkiezingen ingaan. Het eerste Europese programma is in januari 2013 gepresenteerd. Dit gezamenlijk Europees programma is geen standpunt ‘voor’ of ‘tegen’ Europa. Het is duidelijk geworden dat een aantal zaken alleen op Europees niveau te regelen zijn, waarschijnlijk zelfs alleen wereldwijd.

Om op Europees niveau een goede democratie te handhaven, moet er rekening gehouden worden met de volgende onderwerpen:

De Piratenpartij is van mening dat Europese samenwerking een onontkoombare realiteit is die noodzakelijk is om de nodige hervormingen te bewerkstelligen. Maar er dient wel nagedacht te worden over de vraag op welk niveau in de bestuurslagen bepaalde beslissingen genomen zouden moeten worden. De Piratenpartij hecht veel waarde aan het subsidiariteitsbeginsel. Dit wil zeggen dat de taakverdeling tussen ‘hogere’ en ‘lagere’ openbare overheden in het teken staat van het belang van de ontplooiing van het individu tot een volwaardig burger. Het uitgangspunt hierbij is dat wetgeving en handhaving zo dicht mogelijk bij de burger dienen te worden vormgegeven.

Naast het versterken van de macht van het door de burger gekozen Europees Parlement staat de Piratenpartij ook voor een grotere openheid op Europees politiek niveau. Momenteel is het voor burgers en voor de media vaak moeilijk om te bepalen wat er precies speelt in de Europese Unie vanwege de manier waarop beslissingen worden genomen. (Lodge 2003) Dit maakt het moeilijker om betrokken te zijn bij debatten die op Europees niveau gevoerd worden. Net zoals in Nederland streven wij in de Europese Unie naar openheid en transparantie op alle overheidsniveaus en bestuurslagen. Elke Europese burger heeft het recht om te weten wat er besloten wordt en duidelijkheid te hebben omtrent de mogelijkheden om invloed uit te oefenen op deze beslissingen.

Iedere vijf jaar kiezen de inwoners van Europa de leden van het Europees Parlement. Het is daarmee het enige orgaan in Brussel waarvan de leden rechtstreeks door het volk gekozen worden. De macht die het Europees Parlement heeft in het besluitvormingsproces is echter beperkt. (Mair en Thomassen 2010) De raad van ministers bestaat uit ministers van elke lidstaat en heeft grote invloed op iedere stap in het beslissingsproces. Op dit moment hebben ze geen toestemming nodig van de nationale parlementen voor wat zij op Europees niveau beslissen, noch hebben ze enige verplichting om hun overleg te openbaren.

De uitvoerende lichamen van de Europese Commissie hebben ook invloed op het besluitvormingsproces. De controle van het democratisch gekozen parlement op de Europese besluitvorming is beperkt vergeleken met de macht van de andere instituties. Het parlement heeft verder slechts een marginale invloed op de verkiezing van politieke leiders, die worden genomineerd door de raad van ministers en in de praktijk ook door de Europese commissie.

De Piratenpartij pleit voor een grotere rol van het Europees Parlement, zodat Europese inwoners hun volksvertegenwoordigers ook redelijkerwijs af kunnen rekenen op behaalde resultaten. De besluitvorming hoort thuis in de openbaarheid en dient niet in schimmige institutionele constructies van Europese overheden te verzanden. (Thomson 2011)

Op het moment maken de Raad van Ministers en de Europese Commissie grotendeels de dienst uit in de Europese Unie en heeft het Europees Parlement een ondergeschikte rol. De Raad van Ministers heeft vaak het laatste woord bij het bepalen van de politieke koers van de Europese Unie en noch het parlement of de commissie kan invloed uitoefenen. Verder hebben de ministers vaak voordeelposities bij de media in hun lidstaten ten opzichte van leden van het parlement en zijn daarom moeilijk verantwoordelijk te houden in het publieke debat. De commissarissen hebben de uitvoerende macht in Europa, terwijl ze daarvoor geen steun in het Europees Parlement hoeven te hebben. Hoewel bij elk nieuw Europees verdrag de macht van het Europees Parlement uitgebreid wordt, gaat de verplaatsing van macht van de Raad van Ministers en de Europese Commissie naar het Europees Parlement lang niet snel genoeg.

De Piratenpartij is niet voor of tegen meer Europese integratie, maar wil dat de nu al bestaande Europese integratie zo aangepast wordt dat de nadruk verschuift van de Europese regeringen naar de Europese burger. Wij willen dat de nadruk op het Europees Parlement komt te liggen als zijnde de wetgevende macht in Europa. De rechten van het Europees Parlement dienen uitgebreid te worden zodat er een Europese Tweede Kamer ontstaat die de politieke eindverantwoordelijkheid gaat dragen. Niet indirect via de nationale regeringen, maar direct via het Europees Parlement, dient de burger inspraak te krijgen in Europa.

2021 Algemene Beschouwing bij de PPN

ChristenUnie ChristenUnie Piratenpartij Steenwijkerland 30-06-2021 07:11

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1374458/155984/Fractie-Jantina.jpegDoor Jantina Drijfhout is de algemene beschouwing uitgesproken rondom de PPN. De PersPectiefNota.

De belangrijkste punten: 

De financiële vooruitzichten zijn positief, in tegenstelling tot de berichten van vorig jaar, maar we moeten waakzaam blijven. De inkomsten vanuit het gemeentefonds fluctueren veel en we moeten ook in Steenwijkerland onze reserves gaan aanvullen. We hebben nog geen idee wat de gevolgen van de coronapandemie zijn voor onze inwoners en ondernemers. We moeten voldoende financiële middelen hebben om deze gevolgen op te kunnen vangen. Toch moeten we ook blijven investeren: in onderwijshuisvesting, in fietspaden, in het aantrekkelijk houden van de binnensteden, in het behoud van de leefbaarheid van kernen en wijken en het op basisniveau krijgen van onze openbare ruimte, denk aan bermen en wegen. En de woningbouw in onze kernen moet volle aandacht blijven houden. Een nieuw aanjaagfonds moet bijdragen aan het versterken van de sociale samenhang in kernen en wijken. Alle inwoners met goede plannen die hieraan bijdragen moeten een plan kunnen indienen. Een breed communicatieplan is nodig. Eén van de aandachtspunten in de PPN is zorg en aandacht voor wie dat nodig heeft. Wij willen ook nadruk leggen op wat iemand nodig heeft. Dat betekent dat de ondersteuningsvraag centraal staat en niet het systeem of de regeling. En die ondersteuningsvraag krijg je pas goed helder als je huisbezoeken aflegt. Onze motie over duidelijke taal in de communicatie naar inwoners moet voortvarend opgepakt worden en niet meer vertraging oplopen. Gezondheid is meer dan bewegen. Daarom moet er ook aan andere onderwerpen gerelateerd aan gezondheid aandacht besteed worden (de wethouder gaf aan dat ze o.a. het thema suïcide onder jongeren en gaming verder gaan oppakken). Binnen de gemeente lopen allemaal goede projecten voor versterking van de arbeidsmarkt. Wij vinden dat de sector Zorg te onderbelicht is in deze plannen en hebben hier aandacht voor gevraagd.

De volledige algemene beschouwing vind je hieronder.

Nieuwe wethouder

D66 D66 Piratenpartij Pijnacker-Nootdorp 24-09-2020 21:16

Afgelopen donderdag 24 september is Marieke van Bijnen (PPN) benoemd als wethouder. Wij wensen Marieke van Bijnen veel succes in haar nieuwe functie!

Met de benoeming van de wethouder is een einde gekomen aan een zorgvuldig, maar turbulent proces. Nadat wethouder Hanneke van de Gevel begin juli haar ontslag indiende, is onder leiding van informateur Ronald Vuijk een proces ingezet om te komen tot een adequate invulling van de ontstane vacature.

In de geest van het Hoofdlijnenakkoord is aan het begin van het proces bevestigd dat iedere partij in de raad een wethouderskandidaat kan voordragen. Dit heeft geleid tot twee kandidaten: Paul Kagie namens Eerlijk Alternatief en Marieke van Bijnen namens Progressief Pijnacker-Nootdorp.

Helaas is gaandeweg het proces de nodige ruis ontstaan. Eerlijk Alternatief claimde dat het leveren van een wethouderskandidaat aan haar zou zijn voorbehouden. Vervolgens heeft Paul Kagie besloten af te zien van een mogelijke wethouderspost in Pijnacker-Nootdorp.

Ondanks de ontstane turbulentie is wat onze fractie betreft het proces zorgvuldig en conform de gemaakte afspraken is verlopen. We zien er naar uit om samen met de raadsfracties en het weer complete team van B&W deze raadsperiode in een goede onderlinge samenwerking voort te zetten.

Nieuwe wethouder

D66 D66 Piratenpartij Pijnacker-Nootdorp 24-09-2020 21:16

Afgelopen donderdag 24 september is Marieke van Bijnen (PPN) benoemd als wethouder. Wij wensen Marieke van Bijnen veel succes in haar nieuwe functie!

Met de benoeming van de wethouder is een einde gekomen aan een zorgvuldig, maar turbulent proces. Nadat wethouder Hanneke van de Gevel begin juli haar ontslag indiende, is onder leiding van informateur Ronald Vuijk een proces ingezet om te komen tot een adequate invulling van de ontstane vacature.

In de geest van het Hoofdlijnenakkoord is aan het begin van het proces bevestigd dat iedere partij in de raad een wethouderskandidaat kan voordragen. Dit heeft geleid tot twee kandidaten: Paul Kagie namens Eerlijk Alternatief en Marieke van Bijnen namens Progressief Pijnacker-Nootdorp.

Helaas is gaandeweg het proces de nodige ruis ontstaan. Eerlijk Alternatief claimde dat het leveren van een wethouderskandidaat aan haar zou zijn voorbehouden. Vervolgens heeft Paul Kagie besloten af te zien van een mogelijke wethouderspost in Pijnacker-Nootdorp.

Ondanks de ontstane turbulentie is wat onze fractie betreft het proces zorgvuldig en conform de gemaakte afspraken is verlopen. We zien er naar uit om samen met de raadsfracties en het weer complete team van B&W deze raadsperiode in een goede onderlinge samenwerking voort te zetten.

Jaarstukken 2018 en reactie SGP & CU

SGP SGP Piratenpartij Gorinchem 08-07-2019 00:00

 

Donderdag  4 juli vond de raadsvergadering plaats waarin de financiële en beleidsperspectieven van het huidige college behandeld werden. Waar wij vorig jaar tegen de Perspectiefnota èn begroting hebben gestemd vanwege de forse bedragen voor cultuur die niet onderbouwd werden. Ook nu is dat weer aan de orde en onze afweging was: gaan we opnieuw tegen stemmen, met geen enkel resultaat of gaan we voor stemmen met een waarschuwing om in de aanloop naar de begroting en de begroting zelf de enorme bedragen voor cultuur en onderwijs( beroepencampus) nu wel te gaan onderbouwen. Daarbij hebben we een motie ingediend om voor de begroting het principe ‘ geld volgt beleid’ te hanteren. Tijdens de besprekingen leverde dit in ieder geval een toegankelijker houding van het college op,  met van beide kanten een uitgestoken hand. Lees hieronder meer.

Jaarstukken 2018

Met de goede rapportage van de jaarstukken en eerder gehouden I&O sessie wil een paar opmerkingen:

Het jaar is financieel gezien positief afgesloten; De weerstandscapaciteit is van 41M gedaald naar 25M, nog steeds voldoende als we rekeninghouden met de risico’s van 17M. We hebben nog vlees op de botten, maar is het genoeg als het minder gaat? Dure leningen zijn afgekocht, maar er blijft een risico als bij oversluiten de rente fors hoger wordt.

Mocht iemand denken, het valt wel mee. Een voorbeeld van een verscholen risico: we hebben in de crisis jaren de technische levensduur van de riolering met 20 jaar verlengd, wat een risico geeft op het gebudgetteerde jaarlijks onderhoud : dit kan tekort schieten waardoor stabiele dienstverlening in gevaar komt.

 Uit de jaarstukken zijn positieve punten te halen:

Realisatie van de aansluiting Oost op de A15; Oprichting Gorcumse City marketing en meer camper overnachtingen OAB tot 12 jr à goede resultaten Sociaal Domein à daar waar andere gemeenten financieel gierend uit de pas zijn gelopen, doen wij het best goed dankzij de in voorgaande jaren opgebouwde reserve. De Wijkteams hebben zelfs nog een efficiency slag weten te maken en uit de presentatie van het sociaal team komt naar voren dat nu echt de boel op orde aan het raken is.

 Maar daarnaast valt op dat veel investeringsbudgetten zijn doorgeschoven. Van de voorgenomen investeringen is ongeveer de helft gerealiseerd.

Er zijn een aantal logische verklaringen, maar ook heel veel is niet zo makkelijk te verklaren:

Doorschuiven woon en transformatie visie; Recreatieplas Mollenburg niet gerealiseerd; Onderhoud monumenten doorgeschoven; Aanbesteding veerboten niet gelukt. Baggerwerk Lingehaven: ook niet gelukt; Iets eenvoudigs dan: Beschoeiingen à ook niet gereed !!

 Wat gaat hier verkeerd, waardoor we zo weinig in 2018 hebben gepresteerd? We begrijpen dat de organisatie volop in reorganisatie is, we zijn benieuwd of we daarbij de kosten in de hand kunnen houden. Klopt het dat we nog steeds geen accountantsverklaring hebben ontvangen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PPN (Provinciale Perspectief Nota)

Onze fractie is opgelucht over het formaat van de PPN: waar de wethouder financiën in de klankbordgroep tot een kadernota van een A4tje leek te willen komen, is dit toch een stuk van redelijk normale omvang. Het informatiegehalte is dan wel weer mager: een hoop wollige vergezichten, maar nog weinig concreets.

De algemene lijn die wij zien:

Geen ruimte op de meerjaren begroting tot 2023; Geen inflatiecorrectie op veel prijsgevoelige programmabudgetten

Van scherp in de wind naar uiterst scherp aan de wind varen? Hoeveel risico gaan we nemen?

 Verantwoord ambitieus, zo kopt het eerste hoofdstuk van de PPN. Zou dit college zich toch iets aan hebben willen trekken van onze kritiek?

Eindelijk zien we iets terug van de speerpunten zoals door de stad in GO 2032 benoemt, waar mobiliteit en bereikbaarheid op nr.1 stonden :het college geeft er blijk van te snappen dat dit meer prioriteit moet gaan krijgen en dat dit erg veel geld gaat kosten. We zijn het met het college eens dat mobiliteit geen doel op zich is: het gaat om bereikbaarheid voor inwoners, ondernemers, hulpdiensten en bezoekers.

Tot nu toe is er op dit gebied nog niet veel gebeurd: de uitgeklede versie van de renovatie van de Banneweg( terecht met het oog op de toekomstige ontwikkelingen) met alleen al een prijskaartje van 2 miljoen en de mislukte aanbesteding van de elektrische veerboten zijn ongeveer de wapenfeiten. Jammer dat dit college niet voortvarender aan de slag is gaan met de uitkomsten van de raadsopdracht mobiliteit, alleen de naam wordt blijkbaar anders. Nu wordt kostbare tijd verloren.

De veerboten vinden we dan weer helemaal niet terug in de cijfers: zou het college nu echt denken dat het niet duurder uit gaat vallen?

Positief is dat er nu wel schot lijkt te komen in een lang gekoesterde wens van onze fractie: een station op Papland om zo Gorinchem- Noord te gaan bedienen. Ook hier zal overigens een flink hoger prijskaartje aanhangen. En met alle ambities van de wethouder onderwijs zal dat station hard nodig zijn. Een beroepencampus is de droom. Prachtig, maar laten we vooral ook doen wat nu al kan en nodig is: de vervanging van het gebouw van het Gilde, een prachtige en succesvolle school waar de nood hoog is. Deze wethouder heeft al direct toegezegd meer dan het wettelijk vereiste( nl.de huisvesting) te willen doen. Dat maakt hem vast populair, maar ga nu eerst eens in beeld brengen wat er nodig is, voordat er financiële verwachtingen worden gewekt. We zien dat er een enorme smak geld in de PPN is geslingerd: van 1,5 miljoen in 2020 oplopend tot 8 miljoen in 2023. En net als bij het renovatieverhaal van het theater, lijkt het er opnieuw op dat een wethouder maar vast een enorme som claimt en beleid komt later. Wij denken, dat het college er verstandig aandoet hier een PM post neer te zetten en de plannen concreter uit te werken, zodat bij de begroting wellicht een beter onderbouwd verhaal een concreet bedrag rechtvaardigt. Ik kom daar straks nog op terug.

 Ik benoemde al dat er veel vaagheid in het stuk staat. Lezenswaardig is in dat kader wat er geschreven wordt over de woon en transformatievisie. Misser was natuurlijk al dat bij de bespreking ervan iedereen over het stuk beschikte...behalve de raad.  Het gehandicaptenplatform bleek niet eens te zijn betrokken.  De kretologie is ook voor ruime interpretatie vatbaar: blijkbaar is het criterium: “ gelukkig wonen”( wat is dat, hoe meet je dat en wat doe je als er 1 of meer ongelukkig wonende inwoners zijn?. En dat ook nog voor iedereen. Bijzonder hierbij is ook dat wij lezen, dat niet de wethouder, niet het college of de coalitie maar “ de stad “ de verantwoording neemt hiervoor. Het wordt steeds gekker!

Positiever zijn wij over de inzet van dit college op het gebied van duurzaamheid: de ambities op dit terrein onderschrijven wij en gelukkig is er de financiële ruimte om door te pakken.

Over het sociaal domein is er blijkbaar niets nieuws te melden.

Bij de onthulling van de cultuurvisie is gebleken, dat de wethouder nu ook snapt, wat verder ongeveer iedereen al snapte: ook voor 10 miljoen gaat het er niet inpassen. En dus wordt er een ander plan van stal gehaald, wat erg lijkt op wat we de afgelopen decennia gedaan hebben nl. geen besluit nemen en terug naar het stenen tijdperk: alle euro’s weer in stenen stoppen. Het pand voor 7 miljoen renoveren ( en ligt daar dan al een doorgerekend plan voor?)wordt afhankelijk gemaakt van een haalbaar(wat is dat dan?) plan voor de exploitatie van het grote podium, dat uit de stad moet komen, middels een aanbesteding(…)! Op bijna alle vragen was er of geen antwoord of het moest nog onderzocht worden. Toch wordt ons gevraagd te besluiten tot een jaarlijkse investeringslast van  € 780.000 euro,zonder een concreet door de raad geaccordeerd plan?  We hebben vorig jaar aangegeven dat de 10 miljoen een PM post zou moeten zijn, gezien de geschiedenis lijkt het ons verstandig nu gewoon wel een PM post op te nemen. Om dit kracht bij te zetten de volgende motie: Geld volgt beleid.

 Er wordt ook nu weer veel geschreven over participatie, we merken er nog niet veel van: bij de presentatie van de cultuurvisie leek het alsof de wethouder schrok van het feit dat hij dit wel beloofd heeft in de begroting: brede participatie over het plan voor renovatie theater Haarstraat en zelfs over wat inwoners aan cultuur willen in hun eigen wijk. Ook hier graag de daad bij het woord: wij zijn erg benieuwd wat de stad vindt van alle plannen, zeker als mensen weten wat het allemaal gaat kosten. En met de stad bedoelen wij dan echt breed een dwarsdoorsnede van onze inwoners.

 Bij het gedeelte over regionale samenwerking viel op, dat Gorinchem blijkbaar helemaal geen functie meer heeft als het om cultuur gaat( en waarom zou je dan nog zoveel investeren?) en wij zijn wel benieuwd waarom de regiodeal uit 2018 niet is gehonoreerd en het college verwacht dat dit nu wel gaat lukken.

 Om tot een afronding te komen:

Op zich zien wij best goede voornemens: er gaat nu tenminste geld naar de infra en ook voor aflossing van schulden wordt een vergezicht geschilderd.

Wij zouden deze twee zaken liever meer prioriteit geven en dus de volgorde omdraaien, ook omdat we nauwelijks onderbouwd beleid zien. Geen nieuwe schulden aangaan, maar juist doorgaan op de weg die in 14-18 is ingezet: gestaag onze schulden terugbrengen naar normalere proporties. We zouden toch iets geleerd moeten hebben van de afgelopen crisis.

Wij willen het college, de raad en het ambtelijk apparaat wijsheid en Gods zegen toewensen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.