Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

9912 documenten

Hoger participatieniveau voor benoemen woningbouwlocaties Maartensdijk

ChristenUnie ChristenUnie De Bilt 26-04-2024 14:20

https://debilt.christenunie.nl/k/n6024/news/view/1495660/69105/foto gemeente Maartensdijk.jpgMet een unaniem aangenomen amendement heeft de ChristenUnie, samen met SGP, CDA en VVD, gezorgd voor een hoger participatieniveau van burgers voor het benoemen van woningbouwlocaties in Maartensdijk.

In de raadsvergadering van 28 maart jl. lag een raadsvoorstel voor om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen om een extern onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden van de bouw van 200 woningen op verschillende locaties in Maartensdijk en daarbij het participatieniveau vast te stellen op het niveau ‘meedenken’.

ChristenUnie is voorstander van woningbouw in Maartensdijk, zowel om de leefbaarheid van de kern te versterken als om mede-invulling te geven aan het verminderen van de woningnood in onze gemeente. Ook vindt de ChristenUnie dat burgers goed en tijdig bij het zoeken naar bouwlocaties en het opstellen van woningbouwplannen betrokken moeten worden.

Daarom kan de ChristenUnie zich in de basis goed vinden in het raadsvoorstel. Ons tijdelijk raadslid Falco Jansen had echter nog wel twee punten. Te weten het genoemde aantal van 200 woningen en het voorgestelde niveau van burgerparticipatie voor het benoemen van zoeklocaties.

Het aantal van 200 woningen is gebaseerd op het coalitieakkoord van dit college. Er ontbreekt echter elke onderbouwing of onderzoek. Uit een eerder uitgevoerd extern onderzoek werd echter het aantal van 140 benodigde woningen genoemd. De wethouder gaf aan dat het aantal van 200 niet keihard is en dat per locatie gekeken wordt wat de haalbare woningbouwomvang is en dat de gemeenteraad per bouwplan nadere besluiten kan nemen. Desondanks diende Forza een amendement in voor maximaal 25 nieuwe woningen buiten de rode contouren. Over dit maximum aantal buiten de rode contouren ontspon zich een mooi debat tussen ons raadslid en Forza. Immers, waarop is het aantal van 25 gebaseerd? Hier bleek ook geen onderbouwing of onderzoek aan ten grondslag te liggen. In het debat met Falco Jansen gaf Forza aan dat het ook enkele woningen meer of enkele woningen minder mogen worden. Dit, al naar gelang de behoefte en logische mogelijkheden aan woningbouw buiten de rode contouren. Hier vonden ChristenUnie en Forza elkaar. ChristenUnie staat primair voor woningbouw binnen de bebouwde kom en meent dat het bouwen buiten de rode contouren tot het minimum beperkt moet blijven. Omdat ChristenUnie op voorhand geen streef- of maximaal aantal woningen buiten de rode contouren wil benoemen, heeft de ChristenUnie tegen dit amendement gestemd.

Het college heeft het niveau van burgerparticipatie op ‘meedenken’ gezet. ChristenUnie is er voorstander van om het participatieniveau voor het benoemen van de woningbouwlocaties op ‘meewerken’ te zetten. De inwoners van Maartensdijk weten immers zelf het beste welke locaties wenselijk zijn voor woningbouw en welke niet. Op het niveau ‘meewerken’ wordt de inwoners uit Maartensdijk de kans gegeven het participatietraject in te gaan met de zekerheid dat hun expertise wordt benut en hun wensen ten aanzien van woningbouwlocaties worden meegenomen en gerespecteerd. Het samen met SGP en CDA door ChristenUnie opgestelde en door VVD mede-ondertekende amendement om het participatieniveau op ‘meewerken’ te zetten, werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

Het raadsvoorstel werd vervolgens, met verwerking van het amendement, unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Column raadspraat: Keuzes maken

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 25-04-2024 20:15

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1495632/1055390/168x168 Aafke OuwerkerkIk vind keuzes maken lastig. Ik ben zo’n persoon die graag alles zou willen doen. Ik ben snel enthousiast, zie in veel dingen potentieel en maak het ook graag iedereen naar de zin. U begrijpt vast dat ik in mijn leven al vaak tegen de beperkingen van mijn tijd en energie ben aangelopen.

Een aantal jaar geleden kwam ik thuis te zitten met een burn-out. Waar ik eerder schijnbaar moeiteloos veel taken kon doen, had ik ineens niet meer genoeg energie voor de meest dagelijkse dingen. Ik leerde een harde les: Als je geen keuzes maakt doe je veel dingen half en kun je uiteindelijk niet de dingen doen die je het belangrijkste vindt.

Wat voor mijn dagelijks leven geldt, is ook aan de orde binnen onze gemeente. Deze week debatteert de gemeenteraad over het stellen van prioriteiten. Als raadsleden willen we allemaal het beste voor ons dorp en we zouden dan ook graag alle plannen die er zijn realiseren. Geld en capaciteit zijn  echter niet oneindig en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Waar richt de gemeente zich de komende tijd op? Welke plannen brengen we als eerste verder? 

Ook hier geldt: allereerst moet er prioriteit zijn voor de dagelijkse en noodzakelijke dingen. In een gemeente gaat het dan bijvoorbeeld om onderhoud aan wegen of onderwijshuisvesting. Daarna volgt de vraag: wat kunnen we dan verder nog doen. Daarover gaat het debat. Wat heeft nu de grootste prioriteit om te doen? Daarmee vervallen die andere plannen niet. We kunnen er alleen niet als eerste aandacht aan besteden. 

Bent u nieuwsgierig naar hoe wij die keuzes maken en wat daarin onze overwegingen zijn? Wees welkom op de (digitale) publieke tribune!

Aafke Ouwerkerk

Column Kompas Hardinxveld-Giessendam, 24 april 2024 

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 25-04-2024 11:09

Door Don Ceder op 25 april 2024 om 13:08

Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

Bijdrage Don Ceder in debat met Parlementaire Enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening

Voorzitter, het voelt gek om het te hebben over de kinderopvangtoeslagaffaire te hebben en hier te staan. Ik heb namelijk lang aan de andere kant gestaan, naast ouders die ook hier op de tribune zitten, in de strijd naar erkenning, recht en herstel.

Één van deze ouders heette Debora. Ze is jarenlang opgejaagd door de overheid en kreeg het stempel fraudeur. In 2012 begon de ellende met terugvorderingen van de Belastingdienst. In totaal liep het bedrag op tot 48 duizend euro. Hoeveel bewijs Debora ook naar de Belastingdienst opstuurde om aan te tonen dat de Belastingdienst het bij het verkeerde eind had: het was nooit genoeg. Ze gleed uiteindelijk weg in een diep moeras. Ze verloor haar baan, haar zelfwaardigheid, ze werd depressief, ze kon haar zorgverzekering niet meer betalen en kwam in de wanbetalersregeling, haar gebit ging achteruit, haar relatie liep op de klippen en ze werd depressief. Haar kinderen zagen een andere moeder en dat had ook effect op hen. Deborah was op een gegeven moment zowel fysiek, mentaal als financieel kapot en leefde van dag naar dag.

Voorzitter, dit verhaal van Debora is niet de enige. Duizenden ouders én kinderen is dit overkomen.

In het rapport wordt het gedicht van toeslagenkind Milton Moreira Morena geciteerd. Ik citeer hier enkele zinnen:

“Het is oké om mij safe te voelen, samen met mijn medemens.

Het is niet oké om alles maar te accepteren!

Het is niet oké om stil te blijven ik heb ook een stem! Wij allemaal.

Het is pas oké als ik zelf mag beslissen over mijn leven!!!

OKE!!”

Het is belangrijk om de verhalen van Debora, Milton en vele andere ouders en kinderen te blijven vertellen. Zodat we nooit vergeten hoe de overheid zoveel macht naar zich toe kan trekken, gelegitimeerd door een parlementaire democratie. En niet vergeten hoe de instituties allen kunnen falen in het beschermen van mensen tegen diezelfde macht van de overheid. Maar ook dat we begrijpen dat achter dit alles wantrouwen richting de burger zit. Dat zit achter het fraudebeleid, dat zit achter het toeslagenstelsel.

Voorzitter, dit rapport toont de noodzaak aan om nú keuzes te maken. En de belangrijkste die we moeten maken is het toeslagenselsel afschafffen!   Als dit rapport niet de druppel is om de toeslagen af te schaffen, wat dan wel?

De commissie oordeelt hard over de politiek die maar geen einde maakt aan het toeslagenstelsel. Ik citeer: “

de wetgever is blind voor de gevolgen voor mensen”.

Voorzitter, wat de ChristenUnie betreft laten trekken we echt een streep en rekenen we voor eens en voor altijd met het toeslagenstelsel af.

Voorzitter,

Ik wil de leden van de Parlementaire Enquêtecommissie Fraudebeleid en dienstverlening en hun ambtelijke ondersteuning heel hartelijk danken voor het werk dat door hen verricht is. Ook de leden van de commissie die nu geen Kamerlid meer zijn. Er ligt een omvangrijk en diepgravend rapport over het fraudebeleid van het Rijk en de uitvoeringsorganisaties. De commissie heeft grondig werk verricht en dat heeft het nodige van de leden gevraagd, aan tijd, aan inzet, aan het niet-beschikbaar zijn voor andere werkzaamheden. Dank allen.

Algemene reactie

De titel van het rapport is veelzeggend. Blind voor mens en recht. De overheid, rechterlijke macht en politiek is blind geweest voor mens en recht.

Dit rapport moet volgens de ChristenUnie-fractie de spreekwoordelijke druppel zijn om de wissel om te zetten.

Het systeem op basis waarvan dit kon gebeuren is gebouwd op wantrouwen. Een systeem gebouwd op rationele beslissingen en mensen die hun hele leven en inkomenssituatie gemakkelijk kunnen overzien. Maar dit systeem houdt geen rekening met flexibele arbeidscontracten, diffuse samenlevingsvormen en wisselende inkomens.

De regels in de sociale zekerheid moeten daarom menselijker. Dat betekent voor de ChristenUnie: eenvoudiger, meer oog voor wat van mensen gevraagd kan worden en met stevige rechtsbescherming.

Toeslagen

Voorzitter, ik wil beginnen bij de bron van de toeslagenaffaire. Het systeem van toeslagen dat anno 2024 nog steeds bestaat. Het systeem van toeslagen is bedoeld als inkomensbescherming. Om mensen te helpen met het betalen van zorg, wonen of zorg voor kinderen. Maar in de praktijk is het een

rekening van de woningcorporatie, zorgverzekeraar of kinderopvanginstelling.

De commissie trekt hier harde conclusies. Er liggen nog steeds onverantwoorde financiële risico’s en onrealistische verantwoordelijkheden bij mensen. De oorzaak hiervan zit diep in de kern van het toeslagenstelsel: voorschotfinanciering op basis van actuele inkomens.

De commissie roept de wetgever op: toon politiek lef en schaf het toeslagenstelsel af. Een oproep die mijn partij van harte ondersteunt. In de doorrekening bij ons verkiezingsprogramma doen we ook een concreet voorstel voor hoe een nieuw stelsel van inkomensbescherming en fiscaliteit eruit kan komen te zien. Het kan dus. We kunnen van de toeslagen af! Zodat mensen van een financieel onzeker huishoudboekje naar een zeker huishoudboekje gaan.

Waarom gebeurt het dan niet? Het cynische antwoord is, helaas: omdat er geen politieke wil is om het ook écht te gaan doen. Mijn collega Pieter Grinwis heeft de afgelopen weken de debatten rond kinderopvang en toeslagen gedaan. Daar proefde hij weinig urgentie om een gezamenlijke stip op de horizon te zetten: een toekomst zonder toeslagen.

Mijn fractie zou het onverteerbaar vinden als dit rapport niet de druppel is om deze stip wel te zetten. Ik hoor graag hoe de commissie dit beoordeelt.

Uitvoering

Voorzitter, over de uitvoering van de fraudewet en het boetebesluit heb ik nog enkele vragen aan de commissie.

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft de bepaling rond terugvordering altijd dwingendrechtelijk geïnterpreteerd. De bekende alles-of-niets benadering: de Dienst Toeslagen heeft geen ruimte om af te zien van een volledige terugvordering. Deze zeer strenge en ongenadige wijze van terugvorderen, zonder ruimte voor de uitvoering, was nooit de bedoeling geweest van de wetgever, geeft de commissie aan.

Waarom is, in de ogen van de commissie, de Raad van State altijd blijven vasthouden aan de alles of niets benadering ondanks de duidelijke uitspraken van bewindspersonen in diverse debatten?

Financiën en SZW waren in 2013 beide op de hoogte van de alles of niets-benadering en de harde gevolgen hiervan. Dit leidt enkel tot een onderlinge discussie met andere interpretaties.

Kan de commissie nader duiden welke interpretaties financiën en SZW aan de alles of niets-benadering gaven? En waarom is het in de ogen van de commissie toen niet gelukt om te komen tot een concrete oplossing? Ontbrak het aan politieke wil om dit op te lossen?

Ditzelfde geldt ook voor het boetebesluit. De 100%-boete werd in de sociale zekerheid de standaard terwijl minister Asscher stelde dat uitvoering ruimte had om verminderde verwijtbaarheid vast te stellen. Het UWV heeft ook herhaaldelijke verzoeken gedaan voor ruimte om subjectieve verwijtbaarheid mee te wegen bij het uitvoeren van de fraudewet. SZW hield vast aan het boetebesluit en gaf de ruimte niet, ondanks dat de ministers in politieke debatten aangaven dat er weldegelijk ruimte zou zijn.

Kan de commissie een verklaring geven waarom dit zo heeft kunnen misgaan?

De commissie wijst ook terecht op de zeer beperkte uitleg van het begrip ‘dringende reden’ in de sociale zekerheid. Iemand met een uitkering die een klein foutje maakte kan worden opgezadeld met een herziening en een grote terugvordering. De afgelopen jaren heeft mijn fractie gewerkt aan een initiatiefwet om de uitvoeringsinstanties meer ruimte te geven om de gevolgen van de terugvordering mee te wegen in het besluit. Afgelopen donderdag heeft de Centrale Raad van Beroep een cruciale uitspraak gedaan die onze initiatiefwet in principe overbodig maakt. De uitvoerende instantie is volgens de Centrale Raad verplicht een belangenafweging te maken waarvan de uitkomst niet onevenredig mag zijn. Het doel is bereikt, mijn fractie is daar heel blij mee. Hoe kijkt de commissie naar de uitspraak van afgelopen donderdag?

Aanbevelingen

De aanbevelingen die de commissie doet zijn belangrijk. Veel aanbevelingen zijn klip en klaar. De overheid moet een menselijker gezicht krijgen via een recht op persoonlijk contact. Het handhavings- en sanctioneringsbeleid moet worden herzien, de Autoriteit Persoonsgegevens moet versterkt worden enzovoorts.

Over enkele andere aanbevelingen heb ik nog enkele vragen.

De commissie adviseert de Raad van State te splitsen en de afdeling bestuursrechtspraak onder te brengen bij de rechterlijke macht. Rond deze aanbeveling constateert de commissie ook dat het opmerkelijk is dat vraagstukken over aanvullende inkomensvoorzieningen niet bij één rechtsprekende instantie zijn ondergebracht. De commissie doet daar vervolgens geen aanbeveling over. Is dit bewust? Zou één rechtsprekende instantie voor alle inkomensvoorzieningen inderdaad niet veel logischer en begrijpelijker zijn?

Voorzitter, ik ben zelf sociaal advocaat geweest en heb van dichtbij gezien dat de drempel te hoog is voor mensen om hun recht te halen. Dit terwijl in een rechtsstaat het toegang tot het recht cruciaal is. De commissie doet hiervoor twee belangrijke aanbevelingen. Allereerst de aanbeveling om een landelijk dekkend netwerk voor hulp en ondersteuning bij sociaaljuridische vraagstukken te garanderen. En vervolgens om de vergoedingen voor de sociale advocatuur te verhogen en de criteria voor gesubsidieerde rechtsbijstand te verruimen.

Heeft de commissie hiervoor ook een idee welk budget er met deze aanbevelingen gemoeid zouden moeten gaan?

Heeft de commissie ook een mening over de huidige inrichting van het stelsel van sociale advocatuur? Ik ben ervan overtuigd dat het stelsel op de schop moet omdat perverse financiële prikkels er nu niet altijd voor zorgen dat het belang van de cliënt op de eerste plaats staat. Ik ben benieuwd hoe de commissie dit ziet.

Voorzitter, de commissie oordeelt dat alle staatsmachten gefaald hebben. Ook de Tweede Kamer. De commissie beschrijft dat de wisselwerking tussen Kamerleden en journalisten gevolgen hebben gehad op de wijze waarop Kamerleden hun taak invullen. Dit leidde tot een papegaaiencircuit tussen politiek en media. Mijn fractie herkent deze dynamiek waar ook wij kwetsbaar voor zijn. Ook wij moeten erkennen dat we te laat signalen van gedupeerden en uit de uitvoeringsorganisaties hebben gezien.

Conclusie

Voorzitter, ik hoop dat dit rapport de wissels omzet. Want, zoals de commissie stelt: als we nu niets doen, kan het morgen weer gebeuren. Ik hoop, dat als ik ooit terugkeer als advocaat nooit meer een slachtoffer van een dergelijke affaire hoef bij te staan.

Raadsvergadering dinsdag 16 April 2024

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 25-04-2024 07:59

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1495610/603672/240425 Krimpenerwaardering.jpegDinsdag 16 april was de laatste raadsvergadering voor een kort reces voor de raad in verband met de meivakantie. Rond Hemelvaart gaat de politiek weer van start, in juni is dan pas weer de volgende vergadering. Ondanks het vooruitzicht van een vakantie was het weer een goed gevulde raadsvergadering.

De vergaderagenda stond net als vorige vergadering ter discussie. ChristenUnie steunde het voorstel om de Nota Grondbeleid later te bespreken in verband met een ingekomen brief van de wooncorporaties. De wethouder was van mening dat het onderwerp, ondanks deze plots verschenen brief, toch kon behandelen. Ook het voorstel om de transformatie van het dienstencentrum Schoonhoven pas in bij de kadernota te bespreken, werd ontraden. ChristenUnie was het betreft dat onderwerp wel met het college eens. Het college was klaarblijkelijk wel overtuigend genoeg in hun redevoering, over beiden onderwerpen konden volgens een meerderheid van de raad worden besloten.

De Nota Grondbeleid was een update van een al eerdere nota uit 2017, met de nieuwe nota hoopt de gemeente meer mogelijkheden te hebben voor actief grondbeleid. Hoewel de woningcorporaties hier en daar nog wat onduidelijkheden zagen, is het volgens de ChristenUnie uiteindelijk wel een stap in de goede richting. Na wat vragen van de ChristenUnie gaf wethouder Boere ook de toezegging om, waar mogelijk, zo veel mogelijk in contact te blijven met de woningcorporaties en samen op te trekken om ook de sociale huur de komende tijd goed geregeld te houden.

ChristenUnie kon na deze toezegging instemmen met de nota. Op voorstel van het CDA en Leefbaar Krimpenerwaard zijn er een paar tekstuele wijzigingen in de nota doorgevoerd, ChristenUnie is van mening dat deze wijzigingen zorgen van duidelijkere beschrijvingen van wat de gemeente wil.

De bibliotheek Schoonhoven moet in verband met de herinrichting van de Spoorzone naar een andere locatie. Het college stelde voor om de bibliotheek onder te brengen in het dienstencentrum aan het Doelenplein, de bibliotheek kon zich ook aansluiten bij dit voorstel. Hoewel het een duur plan is (4.4 miljoen euro), heeft ChristenUnie toch ingestemd. Zoals commissielid Joeri Jansen al eerder in een vergadering zei: ‘Als er een goedkoper en handiger alternatief was geweest, had het college daar waarschijnlijk al voor gekozen. Er gaat geen beter voorstel komen’.

Met dit voorstel wordt wel weer nieuw leven geblazen in een lang leegstaand gebouw. Bovendien krijgen we er nu ook een prachtig nieuwe bibliotheek bij, ChristenUnie kan zoiets alleen maar toejuichen.

We hadden graag gezien dat niet alleen de bibliotheek maar ook de Bastille een goede nieuwe locatie zouden krijgen, voorlopig is er voor de Bastille nog niets permanents gevonden. We zullen dit in de gaten blijven houden.

 

Na de vergadering hebben raadsleden Anthony Tom en Ton van Dorp nog een KrimpenerwaardeRing uitgereikt aan vertrekkende raadsgriffier Marie-Louise van Muijen. Na 5 jaar trouwe dienst zal zij een andere uitdaging aangaan. Wij danken haar voor haar goede inzet, haar zorgvuldige begeleiding in nieuwe manieren van vergadering (nieuwe vormen en ineens online met corona) en haar open karakter.

Wij wensen ook de heer van Beek veel succes in zijn taken als vervanger (interim griffier) van Marie-Louise..

Meldpunt Kamperlijntje, melden kan tot 19 mei!

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 24-04-2024 15:00

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1469757/631962/kamperlijntje.JPG

In de gemeenteraad van Kampen is vaak aandacht gevraagd voor de uitval van het Kamperlijntje, de trein tussen Kampen en Zwolle, maar tot nu toe zonder resultaat.De trein valt te vaak uit, wat vaak kort van tevoren wordt gecommuniceerd. Het regelen van passend alternatief vervoer is daardoor niet mogelijk. Daarnaast rijdt de trein regelmatig niet op tijd, waardoor reizigers hun overstap moeten missen.

Oproep aan reizigersDe ChristenUnie Kampen en de ChristenUnie Jeugd Kampen willen onderzoeken hoe vaak er daadwerkelijk sprake is van uitval. Daarom roepen zij de inwoners van Kampen op een melding te doen wanneer het Kamperlijntje uitvalt of niet volgens de afgesproken tijden rijdt. Deze meldingen zullen worden overhandigd aan het college van burgemeester en wethouders met het dringende verzoek om deze kwantitatieve gegevens onder de aandacht te brengen bij het college van gedeputeerde staten van de Provincie en aan te dringen op een spoedige en adequate oplossing. De inwoners van Kampen verdienen immers een betrouwbaar en frequent openbaar vervoer.

Een melding doen? Dit kan tot 19 mei a.s.via  https://kampen.christenunie.nl/meldpuntkamperlijntjeMarijn van der Sluis en Klaas van der Kolk

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1469757/631962/Marijn https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1469757/631962/7. Klaas van der Kolk-min (002)

Denktankavond ChristenUnie nieuwbouwwijk Noordpoort druk bezocht

ChristenUnie ChristenUnie Meppel 22-04-2024 18:33

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1495561/53439/Wonen en bouwen.jpgDe denktankavond van de fractie van de ChristenUnie in de gemeenteraad van Meppel over de nieuwbouwwijk Noordpoort is druk bezocht. Bewoners en andere geïnteresseerden zijn maandagavond massaal aanwezig in Studio 2 aan de Steenwijkerstraatweg in Meppel.

In het gebied Noordpoort, ten noorden van het centrum van Meppel, worden vanaf volgend jaar bijna 1000 woningen gebouwd. Het college komt in het tweede kwartaal van dit jaar met een omgevingsplan voor de wijk. Stoer, stedelijk en betaalbaar. Dat staat het stadsbestuur voor ogen, met ruimte voor bijzondere woonvormen.

Nu de Nota van Uitgangspunten op tafel ligt, hoort de ChristenUnie graag hoe omwonenden en belangstellenden denken over de nieuwe wijk. „Er valt nu nog genoeg te kiezen voordat het definitieve omgevingsplan er ligt. Dit was voor ons de reden om vanavond met omwo- nenden en geïnteresseerden in gesprek te gaan. Alle ideeën en zorgen kunnen wij delen in de gemeenteraad. Wij hopen andere fracties hier- over te kunnen adviseren”, zegt fractievoorzitter van de partij en voormalig wethouder Gert Stam.

                                               https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1495561/53439/Foto denktank Noordpoort

‘Dit was niet het plan’

De voormalig wethouder opent de avond met een presentatie over de plannen die er momenteel zijn. „Aanvankelijk was het niet het idee om hier zo veel woningen te gaan bouwen want daar hadden we de Nieuwveense landen voor. Maar toen er zo’n grote vraag naar woningen bleek te zijn, zijn de plannen veranderd. Iets waar het Rijk achterstaat. Denk aan minister Hugo de Jonge, hij is in de provincies aan het jagen om zo veel mogelijk woningen te kunnen realiseren”, vult hij aan. „Dat wil niet zeggen dat alles in dit gebied weggaat. We zitten namelijk ook op een plek waar industrieel historisch erfgoed is.”

Een belangrijk onderdeel volgens de fractie is het parkeervraagstuk. „Hoe wordt parkeren opgelost?”, vraagt Stam. ,,Ons voorstel is een parkeerhub, dat het parkeren op één plek wordt georganiseerd en niet overal verspreid in het gebied auto’s staan. Er wordt momenteel onderzocht of een parkeerhub voor het deelgebied Oude Vaart een mogelijkheid is”, legt hij uit. „Daarbij stimuleren wij het gebruik van de fiets. Wij moeten ervoor zorgen dat appartementencomplexen worden voorzien van centrale fietsenbergingen.”

Ook het thema duurzaamheid wordt besproken. Stam: „Bij bedrijfslocaties moeten voldoende oplaadpunten aanwezig zijn en er wordt on- derzocht of het realiseren van een waterwarmtecentrale een levensvat- bare energievoorziening kan vormen.”

Verdeling roept vragen op

In Noordpoort komen 972 woningen. Daarvan is 16 procent sociale huur, 10 procent middenhuur, 26 procent betaalbare koop en 48 procent overig. Deze verdeling is nodig om het plan financieel haalbaar te maken, legt Stam uit. ,,Kwaliteit is hierbij heel belangrijk.”

De verdeling roept bij de aanwezigen veel vragen op: „In heel de Nieuwveense Landen worden er in totaal 2000 woningen gebouwd. In Noordpoort gaat het om bijna 1000 woningen terwijl de oppervlakte van dit gebied nog geen kwart is van de Nieuwveense Landen. Hoe gaat dat passen? En is 16 procent sociale huur wel voldoende? Er zijn nogal wat wachtlijsten en hoe wil je jongeren dan een kans geven op een woning? En wat houdt die 48 procent ‘overig’ precies in?”, klinkt het.

En zo zijn er meer vragen en zorgen. Zo vertelt een bewoonster van de Steenwijkerstraatweg dat zij zich zorgen maakt over haar jaren ’30 woning. ,,In hoeverre wordt er rekening gehouden met onze woningen? Straks trillen wij ons huis uit tijdens de werkzaamheden”, zegt ze verontrust.

Een buurvrouw voegt toe: „Het is ook heel erg belangrijk om er écht wat moois van te maken. Bouw bijvoorbeeld in de stijl van grachtenpandjes. Er is namelijk altijd gezegd, door de gemeente, dat dit ‘het visitekaartje van Meppel’ moet worden. Zorg daar dan ook voor, ‘groen’ is hierbij heel erg belangrijk.” Van achteruit de zaal roept een bewoner: „Groen, groen, groen!”

‘Niet te hoog’

Een groot deel van de aanwezigen is het erover eens dat de appartementencomplexen niet hoger gebouwd moeten gaan worden dan vier verdiepingen: „Hoogbouw is oké, maar maak het niet te hoog. Denk aan de privacy, lichtinval en eventueel geluidsoverlast.”

Eigenaar Jan-Gert de Vries van Lederwarenhuis Pasveer is ook bij de bijeenkomst aanwezig. Hij heeft al vijf jaar een centraal magazijn op Noordpoort. „Nu is ons te verstaan gegeven dat wij moeten gaan nadenken hoe wij dit stukje grond voor ons willen gaan invullen omdat wij in onze huidige bedrijfsvorm daar niet kunnen blijven. Wat het dan wel moet zijn of waar wij dan wel heen zouden mogen? Dat is allemaal één groot vraagteken”, vertelt de Vries.

‘Geen knijperig fietspad’

Ook het thema verkeersveiligheid maakt de tongen los: „Zorg voor goede straatverlichting. Ook als er nog woningen geplaatst moeten gaan worden en niet dat je drie jaar moet wachten”, zegt een bewoner verwijzend naar het feit dat ze in haar buurt lang hebben moeten wachten op straatverlichting. „Begin ook gelijk met de realisatie van de ontsluitingswegen, dit voorkomt verkeersdrukte. En maak een fatsoenlijk fietspad, geen knijperig fietspad.”

Een echtpaar dat aan de Nijeveenseweg woont, maakt zich grote zorgen over de ligplaats van hun boot in de haven van scheepswerf Wout Liezen aan de Steenwijkerstraatweg. „Wordt de hele haven dichtgegooid? Kan onze boot daar blijven liggen?”, vragen zij zich af. Gert Stam: „Dit punt nemen wij als fractie zeker mee. Maar hoe dit precies gaat lopen dat weet ik niet. Wel is recreatievaart een mooie variant in dit gebied. Ik heb wel begrepen dat de nieuwe brug die er gaat komen, hoger is dan de Galgenkampsbrug. Dat maakt het beter bevaarbaar.”

De gemeenteraad is nu eerst aan zet. Zodra het omgevingsplan (ergens in het tweede kwartaal) door de gemeenteraad wordt vastgesteld, is het plan bindend.

Nieuwbouw op locatie voormalige school De Smithoek…..maar blijf wel zorgvuldig!

ChristenUnie ChristenUnie Twenterand 22-04-2024 17:08

https://twenterand.christenunie.nl/k/n6166/news/view/1495560/43792/020_1440.jpgAl 5 jaar geleden, in 2019, heeft het college besloten de locatie Smithoek, waar basisschool De Smithoek stond, te herontwikkelen.

En besloot ze, als eigenaar van de grond, om daar geld voor beschikbaar te stellen, om een mooi plan te ontwikkelen.  De school de Smithoek was al jaren daarvoor verhuisd naar de brede school op een nieuwe plek. En het oude schoolgebouw is gesloopt in 2014. Kortom, op deze mooie plek, midden in het dorp, hadden al lang weer woningen kunnen staan!

Eerst zouden er appartementen komen, wat veel inwoners van het dorp graag wilden. Maar de buurt vond dat lastig. Daarna zouden er mooie huizen komen, passend in de omgeving. Dat plan heeft lang moeten wachten op realisatie. Want het heeft heel lang geduurd voordat de gemeente als eigenaar van de grond het bestemmingsplan ter besluitvorming aanbood aan de raad. Dat bestemmingplan ligt nu (april 2024) ter besluitvorming voor.

Klap er op, zou je zeggen… maar al snel zagen we dat er een aantal zaken niet helemaal goed waren verlopen:

Het plan heeft ter inzage gelegen onder de titel: "PH de Smithoek", maar het college heeft op een laat tijdstip besloten om de sloop en herontwikkeling van een oude bedrijfslocatie tot 2 woningen, aangrenzend aan dit plan, ook toe te voegen. Daarmee heeft het college de aanwonenden op het verkeerde been gezet, dat dit alleen om de Smithoek zou gaan. En hebben ze geen gelegenheid gehad om hier zienswijzes op in te dienen. Om het plan te kunnen realiseren is een grondruil met de hervormde gemeente nodig. Die overleggen zijn geweest, maar er is nog steeds geen overeenkomst aangeboden aan de hervormde gemeente om te kunnen tekenen.

Kortom, wij willen graag dat hier gebouwd gaat worden, maar het moet wel zorgvuldig gebeuren.

Daarom willen we dat de raad nog geen besluit neemt en vragen we het college met het indienen van onze motie 2 dingen:

Geeft de omwonenden de gelegenheid om nog in gesprek te gaan met de initiatiefnemer van de bedrijfslocatie, voordat het besluit genomen wordt. Zorg dat er een ondertekende overeenkomst met de hervormde gemeente ligt voordat het besluit genomen wordt.

We vragen het college om deze zaken binnen 2 maand te regelen, zodat het besluit in de laatste raadsvergadering van juli alsnog genomen kan worden.

Gebiedsvisie Reevedelta voor vaststelling naar gemeenteraad

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 21-04-2024 11:55

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1495546/631962/Kaart_Reevedelta_V2  

Het college is positief over de Gebiedsvisie Reevedelta en adviseert daarom de gemeenteraad de gebiedsvisie Reevedelta vast te stellen. De visie bepaalt de koers voor de toekomstige groei van de stad Kampen en Reeve met circa 3.600 woningen en bijbehorende voorzieningen. Daarmee geeft het college invulling aan de doelstellingen voor de versnelling van de woningbouw en levert Kampen een waardevolle bijdrage aan de woningbouwopgave voor deze regio.Wethouder RO en Wonen Jan Peter van der Sluis: “Met de Gebiedsvisie Reevedelta laten we zien hoe dit prachtige gebied aan de nieuwe oevers van het Reevediep de komende jaren wordt ontwikkeld. Met deze mijlpaal zijn we weer een stap dichterbij de bouw van circa 3.600 woningen. We willen Reeve graag als volwaardig en compleet dorp afronden. En hiermee ook de stad Kampen nabij station Kampen-Zuid, met een stoer nieuw waterfront aan het Reevediep. Met de grote druk op de woningmarkt is het belangrijk dat we snel extra woningen met bijbehorende voorzieningen binnen de gemeente Kampen ontwikkelen. De gebiedsontwikkeling Reevedelta levert hier een grote bijdrage aan. De gebiedsontwikkeling Reevedelta heeft een grote impact op dit gebied in Kampen en roept logischerwijs diverse reacties op. Deze hebben we in de vorm van zienswijzen binnen gekregen. Deze reacties zijn zorgvuldig meegenomen in de gebiedsvisie en beantwoord richting de indieners.”

Gebiedsvisie ReevedeltaIn mei 2022 is de concept Gebiedsvisie Reevedelta gepubliceerd. Dit concept was de basis om in gesprek te gaan met inwoners en stakeholders over deze gebiedsvisie. Na diverse onderzoeken en gesprekken met inwoners en stakeholders is de concept Gebiedsvisie uitgewerkt tot de ontwerp Gebiedsvisie Reevedelta. Door de Gebiedsvisie Reevedelta vast te stellen, ligt er een visie voor Reevedelta van waaruit verder gebouwd kan worden aan het unieke deltalandschap, Reeve, Venekwartier en Oeverwal aan de noordelijke oevers van het Reevediep. De visie biedt ruimte voor de ontwikkeling van circa 3.600 woningen inclusief alle benodigde voorzieningen binnen het programma Reevedelta.

ZienswijzenDe ontwerp Gebiedsvisie heeft van 15 november 2023 tot en met 10 januari 2024 ter inzage gelegen. In de periode van de terinzagelegging van de concept Gebiedsvisie Reevedelta heeft de gemeente Kampen 20 zienswijzen ontvangen over de Gebiedsvisie en ruim 400 zienswijzen over een specifiek onderdeel van het mobiliteitsplan, de fietsroute tussen Zwolle en Dronten. De zienswijzen zijn via zienswijzennota’s beantwoord. Tijdens verdere uitwerkingen van het gebied Reevedelta, zoals de doorfietsroute, zullen bewoners, belanghebbenden en stakeholders verder betrokken worden.

VervolgDe indieners van de zienswijzen ontvangen een reactienota van de zienswijzen. De Gebiedsvisie Reevedelta met bijlagen wordt ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad in de gemeenteraad van 29 mei 2024.De komende maanden werkt het college verder aan de concept investeringsagenda voor Reevedelta. Dit gaat over investeringen voor onder andere de infrastructuur, onderwijs en sport. Ook werkt het college met de marktpartijen en deltaWonen verder aan een sluitende businesscase voor de gebiedsontwikkelingen Reevedelta West en Oost. In het najaar ligt er een geactualiseerd programmaplan en een investeringsagenda voor Reevedelta, die dan ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd. De raad bepaalt dan of en zo ja welke projecten de komende jaren verder worden opgepakt om uit te werken en uit te voeren, zoals de sportcampus en onderwijshuisvesting.Na vaststelling van de Gebiedsvisie Reevedelta door de gemeenteraad krijgt de naam ‘Reevedelta’ een permanente plek in het gebied in de vorm van grote stalen letters langs de N764 ter hoogte van het toekomstige Venekwartier, waarmee duidelijk wordt waar Reevedelta ligt.

SamenwerkingDe gemeente Kampen, consortium De Dijken BV (BPD Bouwfonds gebiedsontwikkeling, BEMOG Projektontwikkeling BV en Mateboer Projectontwikkeling BV) en deltaWonen werken samen aan de versnelling van de woningbouwontwikkeling in het gebied Reevedelta. De versnelling is noodzakelijk om de ambitie van circa 400 nieuwe woningen per jaar in de gemeente Kampen waar te kunnen maken.

Wonen aan de nieuwe oevers van KampenWonen aan weids water met de natuur aan je voeten. Dat is Reevedelta. Het nieuwe waterfront van de historische Hanzestad Kampen. Aan de oevers van het Reevediep wordt de komende jaren een duurzame, veilige woonomgeving ontwikkeld waar wonen in en met de natuur voorop staat. Reevedelta ligt in de economische topregio Zwolle, waar volop groei is van werkgelegenheid en talrijke kansen voor ondernemers.

In Reevedelta worden in de komende tien tot vijftien jaar circa 3.600 woningen gerealiseerd in verschillende buurten en wijken. Meer informatie over Reevedelta is te vinden via www.reevedelta.nl

Highlights 20 april 2024.

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 20-04-2024 11:14

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1495529/43656/IMG_0316  Pluktuin J dorp.PNGEen update over het werk van de fractie: afgelopen maandag 15 april was er over verschillende onderwerpen een Beeldvormende avond in het gemeentehuis. Er werd uitleg gegeven over Zeestad CV/BV, Ontwikkelings- en exploitatiemaatschappij Willemsoord BV, Den Helder Airport, NV Port of Den Helder. En in de Raadzaal ging het over Maritiem cluster en bereikbaarheid en Stand van zaken Wmo-taxivervoer. Afgelopen dinsdag vergaderde de commissie Bestuur en Middelen. Daar werd gesproken over de uitbreiding van AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Ports) naar Den Helder, zodat de Noord-Hollandse zeehavens meer samenwerken en optrekken in hun promotie richting offshore windenergie bedrijven. Ook stond op de agenda de Rapportage Verbonden partijen april 2024.

Afgelopen donderdag en vrijdag is Dina, onze fractievoorzitter, met de andere raadsleden en het college van B&W op werkbezoek geweest naar Den Haag. Er is aandacht voor de ontwikkeling en de positie van Den Helder. In de Helderse Courant vandaag een uitgebreid verslag en ook op de site van Regio Noordkop:  raad bezoekt Den Haag

Save the date:

Komende dinsdag 23 april is weer het overleg van de fractie. Deze keer weer in de Verkenningston aan de Prins Hendriklaan. Eerst nemen we de tijd om met elkaar te bidden en vervolgens nemen we de tijd om de onderwerpen te bespreken dir op de agenda van raad en raadscommissies staan.

Wilt u (een deel van) het fractie- overleg bijwonen ?  Van harte welkom!

Heeft u vragen? Mail naar secretaris@denhelder.christenunie.nl

Maak Kennemerduinen weer toegankelijk per fiets

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 16-04-2024 20:18

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494935/48317/1000029858.jpgDe ChristenUnie wil dat de gemeenten in de regio in actie komen om de Kennemerduinen weer toegankelijk te maken voor fietsers. Door een zandverstuiving en wateroverlast zijn vrijwel alle fietspaden momenteel geblokkeerd. Raadslid Frank Visser: "De Kennemerduinen zijn heel erg belangrijk voor inwoners van Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Velsen omdat binnen de stedelijke bebouwing verhoudingsgewijs weinig groen is. Als dan zo'n groot gebied als de Kennemerduinen ontoegankelijk is dan beperkt dat veel mensen sterk in hun mogelijkheden om te recreëren. Ik vind dat beheerder PWN in actie moet komen!". Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Samen met de andere gemeenten in Zuid-Kennemerland is een paar jaar terug een mooi ontwikkelperspectief opgesteld voor de binnenduinrand. Ambitie daarin is onder andere het optimaliseren van de verbindingen van de kust met het achterland en vervolmaken van het recreatieve netwerk. Er zou een plan van aanpak en financiering van benodigde recreatieve verkeer- en vervoersverbindingen komen. Daaronder vallen nadrukkelijk ook de fietspaden door de duinen die door veel inwoners van de regio intensief worden gebruikt.

Ik citeer het ontwikkelperspectief: "In het duingebied ligt een aantrekkelijk netwerk van fiets- en wandelpaden, met veel keuzemogelijkheden." Er is zelfs een spelregel opgesteld. Ik citeer opnieuw: "Bij (relevante) ontwikkelingen in de Binnenduinrand is verbetering van de continuïteit of uitbreiding van het recreatieve routenetwerk integraal onderdeel van de planvorming."

De ChristenUnie wil graag weten wat er van de regionale ambitie voor aantrekkelijke fietsroutes door de duinen terecht is gekomen. Een belangrijke doorgaande fietsroute is al maanden afgesloten door PWN bij Kattendeel door een zandverstuiving die PWN niet meer wenst te beheren. Daar bovenop is nu ook al weer maandenlang een groot aantal doorgaande fietspaden in de Kennemerduinen onbegaanbaar geworden door wateroverlast en een aantal paden is zelfs helemaal afgesloten.

Zie de vele obstakels op de bijgevoegde kaart van de Fietsersbond (blauw is overstroomt fietspad, geel is zandverstuiving).PWN, de beheerder van het gebied, doet er niets aan want het is de natuur. De ChristenUnie vindt natuur ook belangrijk maar dit gebied heeft ook een belangrijke recreatieve functie, juist ook voor Haarlem dat binnen de gemeentegrenzen zo weinig groen heeft.

De ChristenUnie fractie vindt het opmerkelijk dat PWN geen actie onderneemt ondanks de duidelijke woorden in de ontwikkelvisie en ondanks 4000 handtekeningen onder een petitie van de Fietsersbond.

Onze fractie is zich bewust dat het hier om grondgebied van de gemeenten Bloemendaal en Velsen gaat maar de genoemde fietspaden zijn van regionaal belang en juist hierom hebben we een gezamenlijke visie! Daarom zien wij hier ook een verantwoordelijkheid voor het Haarlemse college van B&W.

De ChristenUnie-fractie heeft de volgende vragen:

Geldt de spelregel voor continuïteit en uitbreiding van het recreatieve routenetwerk ook voor de Kennemerduinen in beheer van PWN? Wie heeft uiteindelijk de zeggenschap over het begaanbaar houden van de fietspaden in de Kennemerduinen: PWN, de gemeenten Bloemendaal en Velsen of de provincie? Kan beheerder juridisch gezien door de overheden gedwongen worden de fietspaden weer begaanbaar te maken? Deelt het college de mening dat het totaal afsluiten van belangrijke regionale recreatieve fietspaden en het vrijwel onbegaanbaar zijn van andere fietspaden in het duingebied, zeker nu het al zo’n lange periode duurt, onacceptabel is omdat het de recreatiemogelijkheden voor inwoners in onze verstedelijkte regio in te grote mate beperkt? Heeft het college al dan niet samen met de colleges van Bloemendaal en Velsen beheerder PWN inmiddels aangesproken op het gebrek aan beheer van de fietspaden zowel wat betreft de wateroverlast als wat betreft de zandverstuiving bij Kattendel? Zo nee, is het college bereid dit alsnog te doen? Indien hierop geen positieve reactie is gekomen of komt van PWN: is het college bereid binnen een maand een regionaal overleg te houden met alle betrokken wethouders en de provincie om gezamenlijk PWN te bewegen en indien nodig en juridisch mogelijk te dwingen alsnog op korte termijn maatregelen te nemen? Deelt het college de mening dat ook structurele maatregelen nodig zijn om het gebied op lange termijn het recreatieve fietsnetwerk in de Kennemerduinen meer klimaatadaptatief te maken om het zo te behouden? Is het college daarom bereid samen met de gemeenten in de regio, de provincie en PWN te zorgen dat alle fietspaden door de duinen weer jaarrond toegankelijk worden te beginnen met de hoofdroute van Bergweg naar Parnassia? Op welke termijn kan de gemeenteraad als uitwerking van de ontwikkelvisie binnenduinrand en in het licht van de actuele opgave voor de recreatieve fietspaden in de duinen een regionaal gedragen plan van aanpak en financiering ontvangen om dit te realiseren?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.