Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

38 documenten

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Het eindeloze verhaal over de verkeerssituatie rondom de Schroebrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Middelburg 16-11-2019 10:57

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1281664/567139/Schroebrug MiddelburgBijzonder, maar waar, verkeerslichten goed afstellen schijnt heel erg moeilijk te zijn. Ruim een jaar na het vervangen van de verkeersregelinstallatie, de officiële naam voor de verkeerslichten, is de afstelling nog steeds niet zoals je zou moeten verwachten. Geduld is een schone zaak, in meerdere opzichten.

Wellicht heeft u ook gehoord dat er aan de Kanaalweg, vlakbij de Schroebrug, studentenhuisvestiging komt. Dit zorgt voor nog meer (bouw-)verkeer bij het verkeerspunt Schroebrug. Wat zou het toch tof zijn als de verkeerslichten zeer snel goed (en fietsvriendelijk) afgesteld worden en dat er een onderzoek komt wat de ideale verkeerssituatie zou zijn, zodat we als raad een keuze kunnen maken. Samen met de LPM hebben we hier een voorstel voor ingediend. Vvd D’66 SGP en CDA vonden dit niet zo nodig, de andere partijen gelukkig wel. 

De favoriete fietsroute van Rik van der Graaf

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 28-09-2019 13:44

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279748/43795/Oudegracht overdagHet thema van de maand september is de fiets. Voor de ChristenUnie Utrecht een erg belangrijk speerpunt. Fractiemedewerker Rik van der Graaf vertelt over één van zijn favoriete fietsroutes in de stad.

Mijn favoriete fietsroute is de prachtige route langs de Oudegracht, van het Ledig erf tot het Wed. Wat mij betreft is de Oudegracht Utrecht en is Utrecht de Oudegracht. De prachtige bomen, oude gebouwen en de gezelligheid op de werven. ‘s Zomers kom je veel boten tegen en in de winter kan er een enkele keer zelfs geschaatst worden. Ook als je 's avonds terugfietst is het rustig langs de Oudegracht en heeft het haast wat mysterieus.

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279748/43795/de-favoriete-fietsroute-van-rik-van-der-graaf.html

Daarnaast werken we in Utrecht aan het steeds verder autovrij maken van de Oudegracht. Dat betekent dat er steeds meer ruimte vrijkomt voor fietsers en voetgangers en dat de auto's uit het straatbeeld verdwijnen. Wat het karakter van de Oudergracht wat ons betreft alleen maar ten goede komt. We kijken daar dan ook naar uit!

Raadsvergadering 23 september 2019 Regionale Energiestrategie

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 24-09-2019 09:33

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1279699/187657/IMG_1802.JPGDit startdocument Regionale Energiestrategie Groningen (RES) geeft heldere kaders. Ga samenwerken, we hebben een goede uitgangspositie door veel ervaring en kennis in het gebied. Sluit hierbij aan. Er moet wel sprake zijn van een goede verdeling van de lusten en de lasten, laat de bewoners participeren, zodat ze naast de lasten ook profiteren van de lusten....

Ons advies is om ook hierbij de energiecoöperaties in te schakelen. Om mee te doen ook in de grotere projecten. Zo zorg je voor mede-eigenaarschap en draagvlak.

Gezien de kwaliteiten van de regio, kennis, ervaring en ruimte, mag de inzet van dit gebied hoger zijn als nodig, mits het ook extra lusten oplevert. Zo bouwen we onze ervaring (bijv. in waterstof) verder uit door die dingen te doen waar we goed in zijn. Dit biedt ook goede kansen op extra werk.

Probeer die kansen te grijpen in dit gebied. Samenvattend: Goed plan actief, aan meedoen dus. We hebben als gebied wat te bieden. Gelijke verdeling lasten, maar ook de lusten.

Dit agendapunt is op een later tijdstip hier terug te luisteren.

Bijdrage van Bé Prins.

Raadsvergadering 23 september 2019 Regionale Energiestrategie

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 24-09-2019 09:33

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1279699/349520/IMG_1802.JPGDit startdocument Regionale Energiestrategie Groningen (RES) geeft heldere kaders. Ga samenwerken, we hebben een goede uitgangspositie door veel ervaring en kennis in het gebied. Sluit hierbij aan. Er moet wel sprake zijn van een goede verdeling van de lusten en de lasten, laat de bewoners participeren, zodat ze naast de lasten ook profiteren van de lusten....

Ons advies is om ook hierbij de energiecoöperaties in te schakelen. Om mee te doen ook in de grotere projecten. Zo zorg je voor mede-eigenaarschap en draagvlak.

Gezien de kwaliteiten van de regio, kennis, ervaring en ruimte, mag de inzet van dit gebied hoger zijn als nodig, mits het ook extra lusten oplevert. Zo bouwen we onze ervaring (bijv. in waterstof) verder uit door die dingen te doen waar we goed in zijn. Dit biedt ook goede kansen op extra werk.

Probeer die kansen te grijpen in dit gebied. Samenvattend: Goed plan actief, aan meedoen dus. We hebben als gebied wat te bieden. Gelijke verdeling lasten, maar ook de lusten.

Dit agendapunt is op een later tijdstip hier terug te luisteren.

Bijdrage van Bé Prins.

Maandthema: fiets

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 12-09-2019 09:45

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279408/43795/Rik.jpgElke maand geven wij extra aandacht aan een bepaald thema dat ons inziens belangrijk is in de stad Utrecht. In september is dat de fiets, juist zo vlak na de zomer zijn we ons weer even extra bewust van de manier hoe we ons naar werk, sport, of andere zaken verplaatsen.

Doe je dit met de auto of met het ov of dus juist met de fiets. Als het aan de ChristenUnie ligt kiezen we binnen de stad voor de fiets. Fietsen is gezond, zowel voor de fietser als voor de omgeving. Bovendien is de fiets een efficient vervoersmiddel, dat in het verkeer gestald weinig ruimte inneemt. Om dit zo te houden willen we deze maand aandacht vragen voor drie punten:

1. Verkeersveiligheid

In een steeds drukkere stad worden ook de fietspaden steeds voller en ontstaan er zelfs af en toe fietsfiles (zie nieuws fietsfiles). Deze drukte zorgt er ook voor dat er op steeds meer plekken onveilige punten en kruisingen ontstaan. We willen deze maand aandacht vragen voor eerder gedane inventarisaties en prioritering hiervan.

2. Fietsen voor iedereen

Als het aan de ChristenUnie ligt moet iedereen zich kunnen verplaatsen in Utrecht en dan specifiek binnen Utrecht. Dit betekent dat naast dat iedereen zicht veilig moet voelen (vorige punt) ook moet beschikken over een fiets. Daarom riepen we eerder een fietsenbank in het leven. WE vragen deze maand aandacht voor de fietsenbank en de mogelijkheid om voor minima te beschikken over een fiets.

3. Fietsen in voetgangersgebieden

Ook in het centrum wordt het steeds drukker. Waardoor fietsers in het centrum (oudegracht en vismarkt) niet altijd meer welkom zijn. Enerzijds begrijpelijk maar de ChristenUnie vind dat er wel goede alternatieven moeten zijn (alternatieve routes) Daarnaast moet de communicatie over waar je wel en niet mag fietsen duidelijk en eenduidig zijn.

Mochten jullie andere punten hebben waar er volgens jou meer aandacht voor nodig is als het gaat om de fiets dan horen we dat natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet,

Rik van der GraafWoordvoerder Dierenwelzijn, Economie, Verkeer, Ruimtelijke ordening, Stationsgebied en Vastgoed

Afgelopen woensdag reden Annemiek en ...

VVD VVD GroenLinks CDA ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 19-07-2019 10:10

Afgelopen woensdag reden Annemiek en Robin mee met een fietstocht door het plassengebied. In zo’n 2,5 uur werd 20 kilometer afgelegd, met een flink aantal informatieve stops onderweg. Vergezeld van een groep collega-raadsleden van CDA, ChristenUnie en GroenLinks, vier wethouders, vertegenwoordigers van het wijkteam Sluipwijk en een diverse groep ambtenaren is een hoop kennis uitgewisseld. Onderweg werd onder meer uitleg gegeven over actuele stand van zaken met het beleid en de uitdagingen bij het beheer van de openbare ruimte. Het was een informatieve en gezellige toer met alle ruimte om te genieten van de omgeving, dingen met eigen ogen waar te nemen, maar ook om te luisteren en vragen te stellen. Een aantal punten die aan bod kwamen: - onderhoud en fundering van de wegen - toegankelijkheid voor autoverkeer - problemen met krappe bochten en verzakkingen bij erftoegangen (zakkende weg bij onderheide brug) - aandachtspunten voor het bestemmingsplan - het bermbeheer - bijenhotels - nieuwe bruggen - beschoeiing - de behoefte aan een loswal - de Beweegbare Fysieke Breedtebeperking - overslaglocatie voor zwaar transport - samenwerking met Gouda Wat ons betreft was het een zeer geslaagde avond, en is het initiatief om beleid ter plekke te bekijken zeker voor herhaling vatbaar!

Complimenten en felicitaties voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04

Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.

Burgemeester en wethouders van ...

ChristenUnie ChristenUnie Nunspeet 08-05-2019 08:21

Burgemeester en wethouders van Nunspeet hebben ons beloofd zich in te zetten voor het behoud van de busverbindingen naar Elspeet en Vierhouten. Daar had ik op 15 april schriftelijke vragen over gesteld. Het college vindt het belangrijk dat onze kernen ook ’s avonds en in het weekend goed bereikbaar zijn. Daar hadden we ook wel op gerekend. Het is belangrijk dat we het openbaar vervoer in de benen houden. Als ChristenUnie zullen we de vinger aan de pols houden. De provincie Gelderland is bezig met een nieuwe aanbesteding van het OV voor de komende 10 jaar. Het eisenpakket geeft aan dat er in de avonden en in de weekenden bijna geen bussen meer hoeven te rijden naar Elspeet en Vierhouten. Er is een kans dat de verbindingen naar de kleinere kernen op zaterdag en zondag helemaal worden geschrapt. In de beantwoording wijst het college er op dat er ’s avonds en in het weekend steeds minder mensen gebruik maken van de bus. In dat geval vinden burgemeester en wethouders het beter om een belbus in te zetten. Dat snap ik, maar we moeten wel goed opletten. Na het opheffen van een buslijn is er geen weg terug. Goed openbaar vervoer is belangrijk voor de inwoners van Elspeet en Vierhouten en voor toeristen. Ik begrijp dat er een moment kan komen, waarop het duurzamer en economisch meer verantwoord is om een belbus in te zetten. Maar ook dan moet de gemeente er op toezien dat dit een goed en betaalbaar alternatief is. Laten we er vooralsnog maar voor zorgen dat het reguliere openbaar vervoer op niveau blijft. Ingrid Slaa

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.