Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

26 documenten

Uit de gemeenteraad... nieuwbouw ...

D66 D66 GroenLinks CDA Nuth 05-07-2019 17:40

Uit de gemeenteraad... nieuwbouw gemeentehuis. D66 geeft geen steun aan het plan van het college om Schinveld op korte termijn te sluiten en nieuwbouw langs de A76 te realiseren. In de raadsvergadering van 4 juli heeft de raad een aantal besluiten genomen. Het meest ingrijpende besluit voor de korte termijn is het sluiten van het gemeentehuis in Schinveld waar slechts een baliefunctie overblijft. Voorts heeft de meerderheid van de raad gekozen voor nieuwbouw nabij de A76. D66 heeft tégen deze voorstellen gestemd en wel om een drietal redenen: 1. Nieuwbouw lijkt duurzamer omdat je het gebouw energiezuinig kunt realiseren. Maar daarbij wordt voorbijgegaan aan de overblijvende energieslurpende locaties die door andere gebruikers weer even niet-duurzaam zullen worden gebruikt. Een gebouw neerzetten is per definitie niet duurzaam! 2. Er is geen enkel concreet plan om vrijkomende locaties te herbestemmen. Het sluiten van een belangrijk gebouw in het centrum van een dorp, te beginnen bij Schinveld, zónder herbestemming leidt onvermijdelijk tot verloedering. Voor D66 is dit onacceptabel en is de haastige spoed om Schinveld te sluiten op dit moment nog niet nodig. 3. De beoogde locatie voor nieuwbouw langs de A76 is voor ons geen vanzelfsprekende en nog weinig onderbouwd. Dit vond ook een deel van de raad waardoor nu ook eerder onderzochte varianten weer op tafel gelegd moeten worden. Hoe nu verder? D66 ziet grote voordelen in concentratie van de ambtenaren en bestuur op één locatie maar heeft het college opgeroepen om met de grootst mogelijke spoed de vrijkomende locaties te herbestemmen. Dit is ook toegezegd door wethouder Janssen. Onvermijdelijk is intussen dat het raadsbesluit dat genomen is door de steun van het CDA, de Vernieuwingsgroep (m.u.v. dhr. Pieper) en GroenLinks zal leiden tot een haastige sluiting van Schinveld en een slecht voorbereide projectstart voor nieuwbouw. Wordt vervolgd...

D66 Flevoland blij met ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Lelystad 04-07-2019 20:14

D66 Flevoland blij met toekomstgerichte coalitie D66 Flevoland is blij met het coalitieakkoord. De Flevolandse fracties van VVD, CDA, Groenlinks, PvdA, CU en D66 presenteren vandaag hun coalitieakkoord. Onder leiding van formateurs Willibrord van Beek en Bas Jan van Bochove sloten de partijen een akkoord met een ambitieuze visie op de toekomst van Flevoland. Fractievoorzitter Tiko Smetsers: “De verkiezingsbeloften van D66 hebben een goede uitwerking in het akkoord gekregen. Het milieu en het klimaat zijn goed vertegenwoordigd in het programma. Ook op het gebied van bereikbaarheid investeren we in duurzame oplossingen, zoals het verbeteren en uitbreiden van fiets- en spoor en bus- verbindingen. Dat biedt ruimte voor de toekomst van Flevoland. Smetsers is verheugd dat onderwerpen waar D66 in de campagne veel aandacht aan heeft besteed zoals kunst en cultuur, de energietransitie, natuur en Europa in het akkoord de aandacht krijgen die ze verdienen. ”Wij zijn zeer verheugd dat onze kandidaat-gedeputeerde Michiel Rijsberman het Nationaal Park Nieuwland in zijn portefeuille krijgt. Dat kon ook bijna niet anders”. lacht Smetsers. De portefeuille van Rijsberman wordt compleet gemaakt door Kunst en Cultuur en Europa.“In de komende periode gaan we ook het Erfgoedprogramma in uitvoering brengen om het Verhaal van Flevoland te vertellen en te beschermen’ vertelt Rijsberman. “Daarnaast starten we met de voorbereidingen om de komst van een iconisch museum naar Almere mogelijk te maken en met een onderwerp als Lelystad Next Level ben je actief bezig om Lelystad (en daarmee Flevoland) aantrekkelijk te maken voor de volgende generaties”.

Uit de gemeenteraad Op 2 juli is de ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Nuth 03-07-2019 05:29

Uit de gemeenteraad Op 2 juli is de verordening paracommercie door de gemeenteraad besproken. Dit is de verordening die regelt hoe de reguliere commerciële horeca wordt beschermd tegen paracommmerciële organisaties (sociaal-culturele instellingen, sportkantines e.d.). De Drank- en Horecawet bepaalt dat er regels gesteld moeten worden. Helaas vond een overweldigende meerderheid van CDA, Vernieuwingsgroep, Beekdaelen Lokaal, VVD en GroenLinks dat er voor de sociaal-culturele instellingen geen énkele beperking hoeft te worden opgelegd en dat de horeca daarmee op geen énkele wijze wordt beschermd tegen de oneerlijke concurrentie van de paracommercie. Een pleidooi van onze fractievoorzitter Rodney Swelsen om tot 1-1-2021 de huidige situatie te continueren en die tijd te gebruiken om aan een fatsoenlijk voorstel te werken waarbij de horeca en sociaal-maatschappelijke organisaties worden betrokken, kon alleen op steun van de PvdA rekenen. In dat voorstel ging niemand in Beekdaelen er op vooruit of achteruit. Nu betaalt de commerciële horeca de rekening. Omdat deze verordening volgens ons in strijd is met de wet, onderzoeken wij nog of deze verordening kan worden voorgedragen ter vernietiging door de Kroon. Een ultieme noodprocedure waarmee de gemeenten door de rijksoverheid kunnen worden teruggefloten als ze hun boekje te buiten gaan. Wordt vervolgd...

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 ...

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Middelburg 20-06-2019 06:45

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 mei 2019. Afgelopen maand bracht het College van B&W slechts één inhoudelijk agendapunt in voor de gemeenteraad van Middelburg. De raadsfracties van de politieke partijen zorgden via 14 moties zelf maar voor een volwaardige agenda… Hieronder een verslag over hoe we als fractie opereerden. De Rekenkamer over het Middelburgs Participatiefonds Dit fonds werd in 2003 opgericht om verhuizingen financieel te faciliteren van ouderen in Middelburg die van een goedkoop, maar verouderd appartement naar een van de nieuw te bouwen woon/zorgvoorzieningen in Middelburgse wijken wilden verhuizen. Die nieuwe, en ruimere, appartementen hadden natuurlijk een iets hogere huur. Rijk, Provincie en de Gemeente Middelburg stortten geld in dit fonds. De Rekenkamer, een door de gemeenteraad ingesteld onafhankelijk orgaan, deed op initiatief van D66 onderzoek naar bestedingen in dit fonds. Zij constateerde dat het fonds juiste verstrekkingen deed én, met de nog lopende verplichtingen, in ieder geval ruim € 630.000 over zou houden. Wij stelden als fractie voor om hiervan € 500.000 te bestemmen voor een op te richten Middelburgs Energie-transitiefonds. De redenering hierachter was dat de noodzaak om klimaatmaatregelen te nemen onverminderd groot is, het Rijk dat allemaal niet gaat betalen en dat we moeten voorkomen dat inwoners, louter vanwege de kosten, af zouden moeten zien van te nemen klimaatmaatregelen in eigen huis/omgeving. Iedereen doet mee! Bovendien zou het de gemeenteraad sieren om zelf de toon te zetten i.p.v. af te wachten waar het College mee komt. De betrokken wethouder meende dat het D66-idee uitvoerbaar was, maar ontraadde het: “laten we de eindevaluatie van dit Participatiefonds maar afwachten”. De gezagstrouwe coalitiepartijen (VVD, CDA, SGP en Lokale Partij Middelburg) gingen hierin mee. Ook een partij als GroenLinks bleek niet bereid geld voor het klimaat te oormerken. Schouwburg De gemeente, eigenaar van het gebouw, heeft ruim binnen het budget de renovatie van de schouwburg enkele maanden geleden afgerond. Nu speelde nog een kwestie rond een investering in een nieuwe trekkenwand, waarlangs decors opgetrokken en neergelaten kunnen worden. Kost een half miljoen. De exploitant van de schouwburg, Zeeland Theaters, zag graag dat de gemeente dit ging betalen, de gemeente op haar beurt vond dat de trekkenwand roerend goed is en er eerder afspraken gemaakt waren dat deze wand niet bij de renovatie hoorde. De politieke partijen werden geïnformeerd door zowel gemeente als Zeeland Theaters en er kwam een motie om het verschil van inzicht tussen eigenaar en exploitant bij de rechter weg te houden door bemiddeling of arbitrage. Hoewel we meenden dat de Gemeente een sterke zaak had, stemden wij toch voor deze motie. In deze fase was het o.i. beter om te praten dan te procederen. Bloemhagen en bijenbestand Samen met Groen Links en de Lokale Partij Middelburg dienden wij een motie in om op insectvriendelijke manier het onderhoud van bermen en gemeentelijk groen uit te voeren bij snoeien en maaien. Daarnaast wilden wij een van de punten uit ons verkiezingsprogramma, de aanleg van bloemhagen, hier realiseren. De wethouder gaf aan dat de gemeente al zoveel als mogelijk rekening hield met flora en fauna bij het snoeien en maaien en dat er voor aanvullende maatregelen zoals die bloembermen en hagen geen geld beschikbaar was. Met die stand van zaken haalde de motie geen meerderheid en dus gaan we , met name waar het om bloembermen en bloemhagen betreft, bij de begrotingbesprekingen in november as. opnieuw hiervoor aandacht vragen en voorstellen geld toe te voegen aan het groenbudget van de gemeente. Ondertussen kan met de wijktafels in Middelburg overleg plaatsvinden over geschikte plekken voor deze bermen en hagen. Molenwaterpark Het park tegenover de schouwburg wordt komend jaar helemaal opnieuw ingericht en er komt een groot bassin in voor opslag/overloop van regenwater. De gemeenteraad heeft wat extra geld beschikbaar gesteld nu om het definitief ontwerp te realiseren. Dit was nodig omdat de aanbesteding van de werkzaamheden hoger uitviel dan verwacht. Tegelijk stemde de Raad over een motie van de PvdA, die mede door D66 werd ingediend, om de klinkerbestrating van de Koepoortlaan ( het Kastanjepad tussen Koepoort en Bleek, te handhaven en niet om, zoals in het definitief ontwerp, halfverharding toe te passen ( bijv. door schelpen) De Koepoortlaan is de belangrijkste fietsverbinding tussen stad en Nieuw Middelburg, Veerse Poort, Klarenbeek en Prooijenspark. Hier moet het fietscomfort domineren, zo vond D66, en een schelpenpad hindert dat. Een meerderheid van de Raad was het met D66 en PvdA eens dus Koepoortlaan blijft zoals deze nu is: comfortabel fietsen van wijk naar stad en weer terug! Horecabeleidsplan Middelburg De gemeenteraad ontving nog niet zolang geleden een overzicht van ontwikkelingen in de horeca, de wetgeving hierbij en verdere gemeentelijke besluiten over de horeca. Onze fractie meende dat het de moeite waard was om het 15 jaar oude horecabeleidsplan van de stad in een nieuw jasje te steken, temeer daar door de Raad bij het vaststellen van het actieplan Binnenstad gesteld werd de horecafunctie van de stad te willen versterken! We dienden dus hierover een motie in. Vooraf hadden we al wat gesondeerd bij de burgemeester. Die was er wel voor in, maar gaf aan dat er in het “gemeentelijk apparaat” onvoldoende beleidscapaciteit was om er mee aan de slag te gaan. Om die reden gaven we in de motie ook een dekking aan voor de te maken kosten voor inhuur van externe capaciteit en actieve betrokkenheid van ondernemers/inwoners van de binnenstad. De fracties van VVD en CDA wilden het wat beperkter qua beleid: alleen beleid over Air B&B en de bread en breakfastgelegenheden zou volstaan. De SGP houdt niet zo van levendigheid en de Christen Unie wilde eigenlijk alleen aandacht voor alcoholpreventie. Ook de SP-leden bleken geen feestnummers en Groen Links had weinig behoefte aan nieuw beleid. Kortom, alleen de Lokale Partij Middelburg, de PvdA en D66 stemden vóór de motie, te weinig voor een meerderheid Heb je ideeën, standpunten en/of waardevolle ervaringen met wat een goede binnenstad moet bieden juist voor inwoners: we horen het heel graag dan! De volgende gemeenteraadsvergadering is op 26 juni. Kom eens bij een fractievergadering in het stadskantoor en dat kan op dinsdag 11 juni om 20.00 uur of op donderdag 20 juni, ook om 20.00 uur. Ingang stadskantoor aan de zijde van het benzinestation.De raadsfractie van D66 in Middelburg bestaat uit: Bas van der Reest: 06-38622793, basvanderreest@live.nl Rob van Eijkelenburg: 06-10887963, rijke06@zeelandnet.nl Zij worden ondersteund door Ad van de Kreeke ( 06-22244220) en Rene Romijn (06-12165697) D66: Altijd in voor goede ideeën voor de stad

Aanbeveling benoeming nieuwe ...

D66 D66 GroenLinks Leudal 18-06-2019 19:26

Aanbeveling benoeming nieuwe burgemeester gemeente Leudal De gemeenteraad van Leudal heeft vanavond besloten om mevrouw D.H. (Désirée)Schmalschläger uit Schimmert op de eerste plaats van de aanbeveling te zetten voor benoeming als nieuwe burgemeester van de gemeente Leudal. De gemeenteraad hoopt dat de Kroon (de Koning + de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) die benoeming kan laten ingaan per 1 september 2019. Op 31 augustus 2019 verloopt de tweede ambtstermijn van de huidige burgemeester van de gemeente, de heer Arno Verhoeven MPM. De heer Verhoeven had te kennen gegeven geen derde ambtstermijn te ambiëren, hij gaat met pensioen. Mevrouw Schmalschläger (54) is sinds 8 april 2019 waarnemend burgemeester van de gemeente GeldropMierlo in de provincie Noord-Brabant. Daarvoor was zij, vanaf juni 2013, burgemeester van de gemeente Nuth totdat die gemeente per 1 januari 2019 werd opgeheven vanwege een gemeentelijke herindeling, waarbij de gemeente Beekdaelen ontstond. In een nog verder verleden (2010-2013) is mevrouw Schmalschläger wethouder geweest in de Noord-Hollandse gemeente Heiloo voor D66/GroenLinks en Heiloo 2000+ en in de Utrechtse gemeente De Bilt (2002-2010) fractievoorzitter van de gecombineerde fractie GroenLinks/PvdA. Over de vraag of aan de door de gemeenteraad van Leudal geuite wens, om de ingangsdatum van de benoeming te stellen op 1 september 2019, kan worden voldaan zal de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar verwachting in de komende weken overleg voeren met (a) de commissaris van de Koning in Noord-Brabant, de heer Wim van de Donk (hij gaat over de benoeming van de waarnemend burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo, (b) de gouverneur van Limburg, de heer Theo Bovens (hij gaat over de aanbeveling van een nieuwe burgemeester in de gemeente Leudal) en (c) uiteraard mevrouw Schmalschläger. Indien de benoeming inderdaad per 1 september 2019 ingaat dan zal de nieuwe burgemeester in een extra raadsvergadering op dinsdag 3 september 2019 door gouverneur Bovens worden beëdigd.

De gemeenteraad van Heumen koos ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Heumen 19-04-2019 08:44

De gemeenteraad van Heumen koos gisteravond in meerderheid (11 tegen 6) voor een amendement om één aanbeveling uit het rapport van de rekenkamercommissie van de gemeente Heumen over de kwaliteit van de klanttevredenheidsonderzoeken naar de keukentafelgesprekken over te nemen. De aanbeveling zou onze steun genieten, als die op zichzelf zou staan. Maar het betreft een aanbeveling die gedaan wordt in een rapport waarvan wij van D66 Heumen de kwaliteit stevig onder de maat vinden. Daarom kunnen we de conclusies die in dit rapport getrokken worden voor kennisgeving, maar niet voor waar aannemen. En dat geldt dan natuurlijk ook voor de aanbevelingen. Daarom stemde D66, net als GroenLinks en de PvdA, tegen. Principieel. Aan een slecht onderbouwd rapport kun je geen vervolg geven. Als we het amendement hadden gesteund, hadden we het rapport een stuk legitimiteit gegeven, dat het in onze ogen niet verdient. En overigens wilde de wethouder sowieso wel toezeggen om het inhoudelijke punt op te pakken. Daarvoor was geen amendement nodig.

Even voorstellen voor... De ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Deventer 17-03-2019 00:23

Even voorstellen voor... De Waterschappen! #7 Water Natuurlijk DOD - Tjoek Korenromp Ik ben Tjoek, een gedreven en to-the-point persoon met aandacht voor wat er leeft. Ik heb mij gekandideerd voor het waterschap omdat ik het belangrijk vindt dat er vanuit verschillende achtergronden naar ons watermanagement wordt gekeken. Vanuit mijn intrinsieke motivatie vind ik het belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te leveren en het politieke speelveld past daar voor mij het beste bij. In het dagelijks leven woon ik in Deventer, waar ik raadsopvolger ben namens de D66 fractie in de gemeenteraad. Een coalitie met onder andere PvdA en GroenLinks, een samenwerking die ik bij WaterNatuurlijk ook sterk terug zie. Ik werk bij CaseWare Nederland in Apeldoorn als accountmanager. CaseWare ontwikkelt financiële rapportagesoftware. Iets dat goed bij mij past, want werken met cijfers ligt mij goed. Vanuit mijn commerciële rol doe ik veel ervaring op met het luisteren en begrijpen van complexe vraagstukken en het helder en to-the-point uitleggen van soms complexe oplossingen. Die ervaring wil ik ook graag voor het waterschap inzetten. Het waterschap staat als bestuurslaag qua gevoel het verst af van inwoners, terwijl we er indirect toch veel mee te maken hebben. Het op een heldere manier uitleggen hoort wat mij betreft ten alle tijden bij je verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordiger. Binnen het waterschap wil ik graag inzetten op onderwerpen die mij en de toekomst generaties enorm raken, zoals het voorkomen van microplastics en medicijnresten in water, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Maar ook vind ik het belangrijk dat het beheer van water hand-in-hand gaat met ruimte voor recreatie en vind ik dat het waterschap als politiek orgaan ook volwaardig democratisch en transparant moet zijn. Het gaat tenslotte om ons landschap, onze veiligheid en waterkwaliteit.

Als lokale fractie zijn we niet ...

D66 D66 GroenLinks Berg en Dal 16-03-2019 08:24

Als lokale fractie zijn we niet alleen actief in de gemeenteraad, enkele leden zijn ook actief op provinciaal niveau. Zo kun je op carrousellid Gerhard Boot stemmen voor de Waterschapsverkiezingen: "Water Natuurlijk is een partij opgericht door oa Natuurmonumenten en wordt nu gesteund door D66 en GroenLinks. Wij streven naar een duurzaam waterbeheer. Ik ben geen dromer maar drammer. Er was een roep om ingenieurs bij het besturen van de waterschappen: als geohydroloog heb ik die expertise van water in Hoog en Laag Rivierenland. Daarom ben ik graag kandidaat. Met oog voor landschap spring ik niet alleen in de bres voor het behoud van het Wylerbergmeer: geen dempingen, maar ik draag ook oplossingen aan. Ik ben actief in Stg Monument en Landschap, initiatiefnemer van Energiecoöperatie Hoog en Laag en van het Duurzaamheidscafé Berg en Dal. Met voelhoorns midden in het maatschappelijk en politieke leven. Momenteel werk ik aan het Natura2000 project van Wieden Weerribben in Overijssel voor behoud van biodiversiteit door vernatting van het gebied. Met jouw stem voor mij nr 18 maak ik urgentie van Natuurlijk Water." Dus weet je nog niet waar je op moet stemmen voor het Waterschap, stem op Gerhard!

🎈Het oplaten van ballonnen oogt ...

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Harderwijk 15-03-2019 14:25

🎈Het oplaten van ballonnen oogt natuurlijk heel erg gezellig. Helaas richten ze ook veel schade aan. Ze zorgen voor dierenleed en zwerfafval. Een ballon kent geen grenzen, dus een Harderwijker ballon kan overal voor problemen zorgen. Daarom namen GroenLinks en D66 het initiatief om geen ballonnen meer op te laten in Harderwijk. PvdA, CU, CDA en HA schaarden zich achter ons plan, waardoor het gisteravond een meerderheid kreeg en het voorstel is aangenomen. Zo kunnen we lokaal iets moois doen voor onze wereld van morgen.🌍🌿 Wij kiezen voor schone stranden en een einde aan plastic zwerfafval. 💚 https://www.destentor.nl/harderwijk/geen-ballonnen-meer-oplaten-in-harderwijk~a73daad2/ https://www.destentor.nl/harderwijk/harderwijk-verbiedt-oplaten-ballonnen~ac9919a9/

D66 Maasdriel heeft gisterenavond ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 14-03-2019 10:02

D66 Maasdriel heeft gisterenavond bijdragen aan het debat over het geitenstaldossier. Op verzoek van toehoorders plaatsen wij hieronder integraal de tekst die ons raadslid Tom van Engelen heeft uitgesproken. (De tekst komt later nog op onze afdelingswebsite.) Afkeuring over een proces dat Maasdriel niet aankon/-kan Voorzitter, Als politieke partij die zich profileert als nieuw, fris en anders is het best wrang om te moeten spreken over een zaak die oud is, behoorlijk stinkt en binnen Maasdriel business as usual is. Toch gaan ook wij dat vanavond doen, want er ligt nogal wat op ons bordje. Wij constateren in het dossier over de geitenstallen van Alexander van der Schans drie afzonderlijke kolommen, te weten: 1. Wie is verantwoordelijk voor de van rechtswege verleende vergunning; 2. Wat is de meest constructieve oplossing voor het specifieke probleem; 3. Hoe voorkomen en borgen we dat in de toekomst dezelfde uitdagingen ontstaan? Kolom 1: Het vergunningproces Het is lastig iets te zeggen over het onderzoek dat door Ten Holter/Noordam Advocaten is uitgevoerd. Zoals iedereen met twee goed functionerende ogen heeft kunnen vaststellen, ontbreekt essentiële informatie die nodig is om iets zinnigs te zeggen over hoe het zo kon mislopen. Of vooral ‘door wie het zo kon mislopen’. Als liefhebber van maffiafilms zoals de Godfather zie ik op een mistige zondagochtend een ambtenaar zitten, hier in dit gemeentehuis, parels zweet op zijn voorhoofd. Hij is die ochtend wakker geworden met een geitenhoofd in zijn bed en een dreigement. Versnipperen die handel, of anders… Voorzitter, ik wil hier geen karikatuur schetsen van de gemeente Maasdriel, maar het wordt mij wel heel makkelijk gemaakt en mijn fantasie heeft weinig voeding nodig. Wat ik van de wethouder wil weten is: waar zijn die essentiële documenten gebleven? En is het een correcte aanname dat in feite alleen Van der Schans nog beschikt over het complete dossier? D66 is in de raad pas een jaar actief maar het is voor ons niet moeilijk een overduidelijke rode draad te ontwaren als het gaat om de relatie tussen bestuur en ondernemers. Die rode draad is: Zodra een dossier het punt bereikt dat een moeilijke knoop moet worden doorgehakt, stokt de adem in de keel. Dan begint het traineren. Het vertragen. Het vooruitschuiven. Of het nu gaat om aardappels, peren, bananen, puin, een landgoed, geiten of als allerlaatste een krabbel zetten onder het Gelders Energieakkoord, het doet er niet toe. Het is een manier van manoeuvreren die ondernemers tot razernij of, erger nog, bijna faillissement drijft. In het geval van Alexander van der Schans, die zelf zonder twijfel bijzonder handig is en/of handige mensen om zich heen heeft verzameld, leidde het echter tot een voordeeltje. Maasdriel heeft al dan niet opzettelijk zitten slapen, waardoor Van der Schans van rechtswege een vergunning kreeg. De rechter bevestigt dat. Voorzitter, Maasdriel is als de angsthaas die met grote ogen in de koplampen staart en het dan vreemd vindt dat ie wordt platgereden. Nu, jaren later, wordt van de politiek verwacht dat we die platte haas opzetten en een plekje geven op de schoorsteenmantel. Wie de rekening daarvoor moet krijgen? Ik weet het niet. De wethouder die destijds het roer in handen had is er niet meer en het is flauw om het hoofd te eisen van de huidige. Bovendien hebben wij vertrouwen in hem. Konden de bewindslieden er überhaupt iets aan doen? De vraag is: wie zitten er nog meer aan de knoppen? Mijn volgende vraag aan de wethouder: Is bij u bekend, met naam en rugnummer, aan wie de kapitale blunder is toe te schrijven dat dit proces 6 jaar mocht voortslepen en feitelijk leidde tot een van rechtswege verlenen van de vergunning? En zo ja, heeft deze medewerker zijn bureau al leeg geruimd? Ik ben een vergevingsgezind mens voorzitter, maar dit geprutst moet toch een juridische rekening hebben opgeleverd waar je een Ferrari van kan kopen. Dus: hoeveel geld heeft dit dossier Maasdriel al gekost? Graag hoor ik een uiteenzetting van de sancties die zijn opgelegd aan de betrokkenen. En kom alstublieft niet aan met dat ze hun vingertjes op het bureau hebben moeten leggen en er met een liniaal een tik op is gegeven. Ik wil graag horen hoe de gemeente Maasdriel de inwoners van Rossum en Hurwenen tegemoet komt na deze misstanden. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor het hele proces? Want, voorzitter, D66 Maasdriel is van mening dat het bestuur van de gemeente rekenschap verschuldigd is aan de inwoners van Hurwenen en Rossum. De zorgen van de beide dorpsraden, de inbreng van mevrouw Boekenstein, horen wij luid en duidelijk. Wij broeden daarom op het indienen van een Motie van Afkeuring die vooral het verleden zal veroordelen. Niet op de (huidige) man maar op het proces gericht. Het is een goed gebruik om een motie af te sluiten met de uitspraak “we gaan over tot de orde van de dag”, maar dat lijkt me geen goed idee. De orde van de dag moet in dit dossier namelijk stoppen. Deze week kregen we wederom een rechterlijke uitspraak onder ogen als een nieuwe loot aan de stam. H.C. de Jonghweg 12 ditmaal. Ik roep het College op tot bezinning: zet de motor volledig stil, maak een pas op de plaats, bekijk de gehele situatie van onder en boven opnieuw, zijn er milieueffectrapportages nodig, kan de handhaving naar een veel hoger niveau. Oftewel, zie de inbreng van de heer Aben. Dit bent u verschuldigd aan uzelf, aan de ondernemer, maar vooral aan de inwoners van de dorpen. Kolom 2: Kijken naar een oplossing Voorzitter, ik ben aanbeland bij de tweede van de drie kolommen. Een oplossing. Allereerst zou ik graag willen weten of het correct is dat Gedeputeerde Peter Drenth morgen, donderdag 14 maart 2019, een bezoek brengt aan Van der Schans op zijn bedrijf in Hurwenen. Het zou goed nieuws zijn, want ik zie een rol weggelegd voor de provincie Gelderland in dit proces. Laat ik voorop stellen dat D66 tegen intensieve veehouderij is. Als de heer Van der Schans vandaag van de grond af een geitenboerderij zou willen oprichten, zouden we daar niet aan meewerken. Niet voor niets gaat door het hele land overal het slot op de geitenstal. Dat heeft een reden, waaronder voor D66 de belangrijkste is: de invloed op de gezondheid van omwonenden. Maar we moeten ook de realiteit onder ogen zien: Van der Schans zit sinds de jaren negentig op de locatie waar hij nu zit. Hij onderneemt daar en heeft rechten die ik niet kan wegtoveren. Toen ik vorige week bij hem aan de keukentafel zat vroeg ik hem naar zijn beweegredenen om zoveel te willen groeien. Is het niet een keer genoeg? Ja, het is een keer genoeg. Maar Van der Schans is niet alleen ondernemer, hij is ook een vader die wil zorgen voor de toekomstige voorzieningen van zijn gezin. Van der Schans weet ook: de locatie waar hij nu onderneemt is verre van ideaal. Hij weet zelf echt wel dat hij te dicht bij Hurwenen en Rossum zit. Of het terecht is dat hij koppig voort dendert op de door hem ingeslagen weg is niet helemaal aan mij om te zeggen. In het verleden heeft hij samen met de gemeente Maasdriel en andere instanties gekeken naar andere locaties. Om allerlei redenen is het tot vandaag niet gelukt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom dat zo liep … weet u voorzitter, ik kijk al jaren niet meer naar soaps, maar hier zou je zo een show van kunnen maken en op Netflix zetten. Het heeft Van der Schans gemaakt tot de man en ondernemer die hij vandaag de dag is. Gevraagd naar zijn droomscenario kwam een optie voorbij die Van der Schans eerder heeft onderzocht maar waar nu een slot op zit. Het centreren van de bedrijfsvoering aan de Veilingweg nummer 30/32. Verderop in de polder, verwijderd van de dorpskernen van Hurwenen, Rossum maar ook Velddriel. In al die kernen zijn zoals hier vanavond al ingebracht omvangrijke woningbouwplannen. De Veilingweg is een interessante optie waar desalniettemin enkele uitdagingen aan kleven. Het vraagt om creatief ondernemen, in dit geval van de gemeente Maasdriel, waar de waarheid me gebiedt te zeggen dat ik me afvraag of Maasdriel zo voortvarend kan handelen. Maar ik vind dat we het moeten proberen om samen met Van der Schans en met welwillendheid van de provincie Gelderland te komen tot een oplossing. Die oplossing zien wij in het onderzoeken van een bedrijfsverplaatsing naar de Veilingweg. Voorzitter, als we nog iets willen, moeten we niet langer dralen. We moeten in actie komen. Van der Schans kent zijn rechten en weet ook dat het gemeentebestuur zijn vergunning kan afnemen als hij er niets mee doet binnen een bepaald tijdsframe. We mogen er vanuit gaan dat hij de eerste paal slaat op de huidige locatie voor 2019 om is, als we niet voor die tijd concreet in actie komen. Dat recht heeft hij en dat recht zal hij waarschijnlijk wel benutten en iedereen blijft boos en gefrustreerd achter. Dat moeten we niet willen. Laten we de handen ineen slaan en samen komen tot een oplossing. Mijn vraag aan de wethouder is: is hij bereid morgen deze oplossing voor te leggen aan Gedeputeerde Drenth? En zo niet, welke oplossing heeft hij dan voor ogen die toekomstbestendig is voor de ondernemer en Rossum en Hurwenen? Kolom 3: De toekomst Voorzitter, daarmee kom ik tot de laatste kolom: de toekomst. Die laat zich moeilijk omschrijven. Mensen vragen wel eens aan mij waarom D66 zo hamert op een bestuurlijke fusie tussen de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. Feitelijk is het geitenstaldossier hét schoolvoorbeeld van hoe een guppy zich probeert te gedragen als een haai. Maasdriel is simpelweg qua omvang en professionele bezetting niet opgewassen tegen een zo ontzettend complexe taak als het managen van dit specifieke dossier. Het is geen schande om dat toe te geven en ook geen verwijt. De laatste maanden heb ik meerdere andere situaties en verhalen gehoord die het prima illustreren. Wist u dat de gemeente Maasdriel vorig jaar een VVE-ambtenaar had, die door een ketenpartner moest worden uitgelegd wat VVE is? De behandeling van het bestemmingsplan Buitengebied is inmiddels zo vaak uitgesteld dat het niet eens meer een stip aan de horizon is. De vraag is gerechtvaardigd hoeveel lijken er in de kast liggen die wachten om uit de dood te herrijzen. Kan de wethouder aangeven hoeveel dossiers nog in de la liggen? Zijn er bovendien vergunningaanvragen die de krant niet hebben gehaald waardoor we op termijn overvallen kunnen worden? Voorzitter, ik heb de raadsinformatiebrief gelezen waarin verslag wordt gedaan van hoe de gemeente de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport navolging geeft. Het bezorgt me niet echt een warm gevoel. Het is een beetje als een slippertje. Als je erop betrapt wordt dat je met een ander hebt geflirt, zeg je tegen je partner dat het je spijt. Maar in werkelijkheid spijt het je vooral dat je bent betrapt. Maasdriel gaat aan de slag met de aanbevelingen, omdat die nu eenmaal zijn geformuleerd. Het blijft keurig binnen de lijntjes, het is braaf, we doen het zoals het moet of dat men zegt dat het moet. Waar is verdorie de passie? De absolute wil om het beter te doen dan voorheen? Hoe zit het met de borging van de resultaten? Niet alleen intenties maar ook daden graag. Maar vooruit, ik begrijp dat er eerst vertrouwenswinst moet worden geboekt om ons weer lekker te voelen met de materie en de nieuwe systemen waarmee we gaan werken. Vraag aan de wethouder: hoe gaat hij de gemeenteraad informeren over de voortgang in dit proces? Tenslotte voorzitter, ondanks mijn voornemen niet in mineur te eindigen, een laatste opmerking over de raadsinformatiebrief. Daarin vinden wij een zinssnede terug die 1-op-1 is overgenomen uit het onderzoeksrapport van Ten Holter/Noordam Advocaten. Hij luidt: “Zodoende kan worden geconcludeerd dat zowel ambtelijk als bestuurlijk op de verschillende momenten verdedigbare keuzes zijn gemaakt.” In de raadsbrief schakelt men dan door, maar in het rapport staat er nog een zinnetje achter: “Dit kan soms door het incomplete dossier niet met zekerheid worden vastgesteld.” De wethouder beschuldigde tijdens het interpellatiedebat van 14 februari collega Van Drunen van PvdA-GroenLinks van ‘cherry picking’. Daaraan maakt u zich met deze brief nu ook schuldig. Dat biedt geen hoop voor de toekomst. Zoals ik al eerder zei, u staat met 3-0 achter. Laten we daarvan maar 4-0 maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.