Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

50 documenten

Plassen en sloten in wijde omtrek Chemours-fabriek zwaar vervuild met PFAS

CDA CDA Alblasserdam 30-06-2023 05:48

Schriftelijke vragen CDA-fractie over: Tweede uitzending Zembla extra (29 juni 2023). Plassen en sloten in wijde omtrek Chemours-fabriek zwaar vervuild met PFAS. Na de unaniem aangenomen CDA-motie op 20 juni, (Onderwerp: Motie Aansprakelijkheidsstelling DuPont/Chemours en Bescherming gezondheid van omwonenden van industrie.)lijkt de aansprakelijkheidsstelling door Alblasserdam van geleden schade door Du Pont/Chemours acuut noodzakelijk te zijn. In de tweede uitzending van Zembla werd specifiek aandacht besteed aan recreatieplas Lammetjeswiel en het pas aangeplante voedselbos en de vervuiling van ons oppervlaktewater, de Alblas en sloten met PFAS en GenX. Wij zijn geschokt door de ernst van de vervuiling, vele malen ernstiger dan in de Westerschelde, en de gevolgen wat dit heeft op termijn voor de gezondheid van onze inwoners. Ook zijn we geschokt door de doofpotcultuur bij Du Pont/ Chemours en de reactie van dit bedrijf. Ook de rol van het Waterschap, wat blijkbaar metingen heeft verricht sinds 2018 maar daar verder openbaar niets mee doet, roept vragen op. Net als velen met ons maken we ons ernstige zorgen en vinden dat deze vervuiling moet stoppen en dat deze stoffen niet thuis horen in ons milieu, ons water en ons voedsel. Dat roep bij onze CDA-fractie de volgende vragen op: Is het nog verantwoord te zwemmen in het Lammetjeswiel nu blijkt dat de concentratie PFOA een factor 250 boven de norm ligt en GenX en factor 6? Moeten we het Lammetjeswiel niet onmiddellijk sluiten met name voor kinderen? Zijn er cijfers bekend over de concentraties PFOA en GenX in de Alblas, de Lage en Hoge Boezem waar ook veel gezwommen wordt? Hoe zit het met de concentraties in sloten en andere oppervlaktewaters waar men vanuit sproeit voor moestuinen? Zijn cijfers over concentratie PFOA en GenX in ons oppervlaktewater (met name in het Lammetjeswiel) nooit bekend geweest bij de gemeente Alblasserdam? Waarom heeft het Waterschap Rivierenland, wat blijkbaar al metingen verricht sinds 2018, wel Chemours over haar bevindingen ingelicht en niet onze gemeente laat staan haar ingezetenen, wij allemaal dus? Gaan we zo snel mogelijk maatregelen nemen om deze vervuiling met name in het Lammetjeswiel op te ruimen? Stelt de gemeente Alblasserdam DuPont/Chemours aansprakelijk voor alle kosten van sanering van ons zwem en oppervlaktewater en de gevolgschade voor onze gezondheid van onszelf en van onze kinderen en kleinkinderen? Worden mensen met moestuinen, volkstuincomplexen en het pas aangelegde voedselbos gewaarschuwd voor mogelijke gevolgen van consumptie van eigen teelt?

Kennismaking Duurzaam Woudenberg

CDA CDA Woudenberg 30-01-2023 08:09

Als CDA Woudenberg maken we regelmatig kennis met één van de vele stichtingen en organisaties die Woudenberg rijk is. Het is geweldig om te zien hoeveel mensen actief zijn om ons dorp telkens een beetje beter en mooier te maken. Een groep die daar ook zeker een steentje aan bijdraagt, is Duurzaam Woudenberg. We hebben kennisgemaakt met Gerald ten Wolde, de voorzitter van de stichting. Hij heeft ons verteld over alle activiteiten van Duurzaam Woudenberg. Duurzaam Woudenberg is twaalf jaar geleden begonnen, naar aanleiding van een avond over klimaatverandering, vanuit de Voorhof en de Catharinakerk. Op dit moment werkt de stichting vanuit drie pijlers. De eerste pijler is Energie. Er worden Energiecafés georganiseerd over verschillende onderwerpen, zoals isolatie, of infraroodverwarming. Ook zijn er energiecoaches actief die kunnen adviseren op het gebied van verduurzamen en besparen op de energierekening. De coaches kunnen bijvoorbeeld een warmtescan van je huis maken om te kijken waar een woning warmte ‘lekt’. De tweede pijler is het Repair café. Één keer per maand vindt dit plaats in het Cultuurhuis. Iedereen kan hier komen met kapotte apparaten, en de deskundige vrijwilligers van het Repair café helpen graag met de reparatie. De derde pijler is Biodiversiteit. Op dit onderwerp worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals bloemen- en bijenprojecten, en de Heuvelrugtuinen. Jaarlijks organiseert Duurzaam Woudenberg “WAUW!denberg met allerlei activiteiten op het gebied van duurzaamheid. Duurzaam Woudenberg is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers, bijvoorbeeld als energiecoach. Kijk voor meer informatie op www.duurzaamwoudenberg.nl of neem contact op met Gerald ten Wolde via gahtenwolde@hetnet.nl. Foto: Stichting Duurzaam Woudenberg

De Omgevingswet: naar een Heerlijk Hillegom

CDA CDA Hillegom 20-01-2022 13:33

Wanneer je op dit moment een huis wilt bouwen, een gebouw een andere bestemming wilt geven of een bedrijf wilt starten, zijn er heel veel verschillende wetten en regels waar je aan moet voldoen. Met de Omgevingswet (voorlopige startdatum 1 juli 2022) worden 26 wetten, ja echt 26!, opgenomen in 1 wet. Daarmee wordt het voor iemand die een idee heeft makkelijker om te kijken of het idee ook uit te voeren is. De weg naar een vergunning wordt korter, omdat bij de aanvraag naar alle onderdelen in het geheel wordt gekeken, dus bijvoorbeeld tegelijkertijd naar het effect van geluid, hoogte en natuur. Daarbij gaat de gemeente er vanuit dat een initiatief mogelijk is, mits de aanvraag bijdraagt aan de ambities van de omgevingsvisie, de ja, mits. Ik hoor u al denken en is dan straks alles mogelijk? Krijg ik dan opeens woningen in mijn achtertuin, mag mijn buurman een sportschool in de schuur starten, kan er zomaar een windturbine komen? Wat is de rol van de gemeente? Ik kan u geruststellen; ook bij de invoering van de Omgevingswet is niet alles mogelijk. Belangrijk is de omgevingsvisie, de visie waarin de gemeente de toekomst schetst voor het dorp. Onze omgevingsvisie “Heerlijk Hillegom” geeft in grote lijnen aan waar wat mogelijk is. Bij initiatieven toetsen wij of een verzoek bijdraagt aan deze visie. Bij de toets speelt ook draagvlak een belangrijke rol bij nieuwe ideeën. Wij vragen aan initiatiefnemers om vroeg, voor de definitieve vergunningsaanvraag, in gesprek te gaan met omwonenden of andere belanghebbenden. Niet om goedkeuring te krijgen, maar om te horen wat omwonenden van een plan vinden en wat de eventuele zorgen zijn. Bijvoorbeeld: er is een plan voor woningen op een stukje grond. Dan ontstaan er veel vragen: waar gaan mensen straks parkeren, hoe zit het met mijn privacy, wie komen er wonen enzovoort. Allemaal terechte vragen. Door in gesprek te gaan met de initiatiefnemer, kunnen dit soort vragen besproken worden en kan de initiatiefnemer kijken of er mogelijkheden zijn om deze zorgen te verminderen. Bijvoorbeeld door aan te geven waar er geparkeerd wordt of door een woning net iets anders neer te zetten. De gemeente vraagt bij een aanvraag aan de initiatiefnemer: wie zijn er betrokken en op welke manier, wat zijn de reacties en wat is daarmee gedaan? Met de antwoorden op deze vragen kijken we of er draagvlak in de omgeving is. Dit betekent niet dat wanneer de omgeving tegen is, het initiatief niet doorgaat. Wanneer een idee bijdraagt aan de ambities van de omgevingsvisie en voor het algemeen belang een goed plan voor Hillegom is, dan krijgt de initiatiefnemer groen licht. De gemeente vraagt de initiatiefnemer de zorgen van omwonenden zo goed mogelijk weg te nemen. Praten met een initiatiefnemer betekent dat in een vroeg stadium met elkaar gekeken wordt of er mogelijkheden zijn om een initiatief passender in de omgeving te krijgen. Omwonenden kunnen nog steeds bezwaar maken, dat verandert niet. Met elkaar werken we aan ideeën, die bijdragen aan onze visie om Hillegom weer een beetje mooier maken. Kortom, wordt u uitgenodigd, denk mee!

Onderzoek open graven gracht

CDA CDA Meppel 25-03-2021 20:41

In de coalitieonderhandelingen in 2018 is overeengekomen dat onderzocht zou worden ofhet opengraven van een stukje gracht haalbaar zou zijn. De uitkomsten van dat onderzoek leidt tot de conclusie dat dit is te kostbaar en te gevaarlijk wordt.De CDA-fractie stelt vast dat met deze uitkomst er nu duidelijkheid is over de haalbaarheid en dit hoofdstuk in de Meppeler politiek definitief kan worden afgesloten. Gelukkig leverde het onderzoek ook nuttige en zinnige suggesties op, die gebruikt kunnen worden bij het herinrichten van het Prinsenplein.Het voorstel van de Christen Unie (voor de derde keer ingediend) om dan maar een 'groene gracht' (bomen op de plek waar eerder de grachten stroomden) aan te leggen, heeft de CDA-fractie niet gesteund. Hoewel de CDA-fractie aandacht voor historische elementen wel kan waarderen, en ook voorstander is van maatregelen die bijdragen aan het terugdringen van de gevolgen van klimaatverandering, vindt de fractie het niet verstandig om op voorhand andere mogelijkheden uit te sluiten. Bovendien heeft de gemeenteraad al kaders meegeven aan het College voor het (her-) inrichten van de openbare ruimte.

Actualisatie bodemkwaliteitskaarten Zeeland

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 15-07-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

Vragen:

In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond? Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren? In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Hoogachtend namens de Statenfracties van de SGP, PvdA en het CDA,

J.J. van Burg (SGP), E.E.P.M Heerschop (PvdA) en A.J. Geluk (CDA)

PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Voorschoten 22-06-2020 11:33

Het Nederlandse landschap gaat de komende decennia op de schop. Inwoners moeten daarin een stem krijgen.

Het gesprek over de Regionale Energiestrategie (RES) is in het hele land gaande. Ook in de RES-regio Holland Rijnland, waar Voorschoten deel van uitmaakt. Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de ‘wensen & bedenkingen’ die raad en college aan de opstellers van het concept Regionale Energiestrategie meegeven.

Een breed scala aan (kennis) instellingen, bedrijven, milieuorganisaties, het waterschap, bestuurders en gemeenteraden zijn betrokken geweest bij het ontwikkelenvan de Regionale Energiestrategie. De concept RES laat zien dat maatschappelijke initiatieven een cruciale schakel vormen voor dossiers als warmte, energiebesparing en mobiliteit. De PvdA vraagt daarbij – gesteund door GroenLinks, CDA, D66, ONS, SP en Voorschoten Lokaal – in de nota ook aan te geven hoe gemeenten deze initiatieven kunnen ondersteunen. En als raad willen we meer informatie over het warmtenet, dat een belangrijke bijdrage moet leveren om in de vraag naar warmte te voorzien.

In het najaar wordt het maatschappelijk gesprek gevoerd. Een belangrijke stap, maar hoe zorg je ervoor dat een brede groep inwoners daar op serieuze manier aan kan deelnemen? De Participatieve Waarde Evaluatie, ontwikkeld door Niek Mouter (TU-Delft), laat inwoners op de stoel van bestuurders zitten. Ze krijgen zo inzicht in de keuzeprocessen en kunnen meedenken over verschillende opties om de energietransitie vorm te geven. Inwoners worden zich bewust van schaarste (niet alles is mogelijk), de lastige keuzes die de gemeenten in Holland Rijnland moeten maken, en de voor-en nadelen van die keuzes. De methode is toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor de groep mensen die in een volle zaal het woord durft te voeren.

De regio Zuidwest Friesland is enthousiast over de methode, die voor draagvlak heeft gezorgd én inzichten heeft opgeleverd: ‘mienskip’ zoals de Friezen dat noemen. Inwoners hebben ruimte gekregen ideeën te spuien, binnen een ‘afgebakend speelveld’. De inspanningen van de inwoners hebben tot een advies aan de gemeenteraad geleid, die op basis hiervan een besluit neemt.

Door de klimaatverandering moet Nederland worden voorbereid op de gevolgen van temperatuurstijging. Tegelijkertijd is het kabinet gehouden aan het klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent dat Nederland in sneltreinvaart moetverduurzamen, met behulp van alle denkbare hernieuwbare energiebronnen. Dat lukt alleen wanneer de overheid burgers in een vroeg stadium en op de juiste manier betrekt bij belangrijke ingrepen in het landschap.

Informatie

https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ https://regionale-energiestrategie.nl, klik op regio Holland Rijnland.
https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ Het webinar Klimaatakkoord van 12 juni jl. zoomt in op ‘mienskip’: Samenwerken aan een betere wereld, van onderop www.klimaatakkoord.nl.

 

Het bericht PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Raadsvoorstel: Concept bod Regionale Energie Strategie (RES) Noordoost Brabant

CDA CDA Boxtel 11-06-2020 21:25

Concept bod Regionale Energie Strategie (RES) Noordoost Brabant Het CDA vindt de documenten die voor ons liggen helder geschreven. We moeten dit samen met de regio doen, alleen een lokale aanpak is niet haalbaar. Wel zetten we onze vraagtekens als het gaat om burgerparticipatie, inpassen in het landschap, haalbaarheid, draagkracht onder bewoners en betaalbaarheid. Burgerparticipatie en invloed van de raad De gemeenteraad is buitenspel gezet bij de besluitvoering over de RES. De colleges besluiten over de inbreng en wij mogen voor- en tegen stemmen en moties en amendementen indienen. Dit laatste wordt slechts als bijlage toegevoegd bij de concept-RES. Dus hoe democratisch is de RES eigenlijk? Graag een reactie van de wethouder. De energietransitie heeft een grote impact op de bevolking; vandaar dat de inwoners, zowel voorstanders als tegenstanders, meegenomen moeten worden in het proces. Zij moeten straks van het gas af, vervanging van aardgas door duurzame bronnen! De kernelementen van de communicatie: Het eerlijke verhaal: wat betekent de transitie voor de regio en voor mij als inwoner van gemeente Boxtel? Transparant en voor iedereen beschikbaar en toegankelijk. Draagvlak onder de bevolking is zeer belangrijk. Het CDA hoopt dat het college ook naar alle inwoners toe, hierover gaat communiceren. We willen graag weten hoe de portefeuillehouder dit wil doen. Voor de uitvoeringsfase is het belangrijk om nu al aandacht te schenken aan: energie-infrastructuur, de financiële doorwerking in (gemeentelijke) begrotingen, de inpassing in het landschap en win-win met andere belangen en de betaalbaarheid voor bijvoorbeeld huishoudens. Communiceer de voortgang in de raad en pas de raadsconsultatie aan. Haalbaarheid Het bod van 2030 lijkt mogelijk. In het raadsvoorstel staat dat het een zorgpunt is dat alle landelijke maatregelen tot uitvoering van de Klimaatwet gericht zijn op (bijna) energieneutraliteit in 2050, terwijl Boxtel dit al in 2030 wil behalen. Het CDA vraagt zich af of we ons als raad geen onmogelijke doelen stellen om als gemeente al in 2030 energieneutraal te willen zijn. 2050 is immers dichter bij dan je denkt. Innovatie komt de komende jaren ook nog op gang. Het lijkt ons op dit moment gezien de financiële status van de gemeente Boxtel verstandig om aan te sluiten bij de landelijke subsidieregelingen. In bijlage 4 staat dat onze opwekpotentie van Boxtel rond de 0,36 PJ ligt. Het rapport van Generation Energy meent dat dat op zo’n 1,36 PJ ligt. Kan de wethouder verklaren waar dit verschil vandaan komt? Als onze opwekpotentie in Boxtel maar rond de 0,36 PJ ligt, dan is de opgave om energieneutraal te worden in 2030 namelijk al helemaal onmogelijk. Er staat dat een kwart van de opgave reeds in de pijplijn zit. Dit lijkt te gaan om 20 hectare aan zonne-energie wat in de pijplijn zou zitten. Kan de wethouder uitleggen om welk project dit gaat en of we inmiddels al meer weten of dit project haalbaar is? Een ander opvallend punt is het volgende. Er staat in de stukken: “De stations ‘s-Hertogenbosch Noord, Boxtel en het naburige Tilburg Noord zijn niet meer uit te breiden. Er zijn gesprekken over een nieuw koppelpunt en een nieuw station. Als hier overeenstemming over is bereikt met o.a. TenneT, kan het nog zeker 6 tot 7 jaar duren voordat deze plannen gerealiseerd zijn. Daarom wordt aanbevolen hier op korte termijn grootschalige opwek beperkt te ontwikkelen. En voor de langere termijn rekening te houden met de locatie en capaciteit van het eventuele nieuwe station.” Verder staat er: “Het is daarom realistischer dat voor de verduurzaming van warmtevoorzieningen vooral na 2030 winst wordt geboekt en dus een ander scenario reëler is. Grootschalige technieken zijn nog volop in ontwikkeling.” Gaat dit onze ambities niet in de weg lopen voor Boxtel energieneutraal 2030 en onze mogelijkheden om de ambities van de RES te behalen? Zijn de zonnevelden die in de pijplijn zitten wel haalbaar als we dit lezen in de Concept-RES? Omdat dit soort problemen ons mogelijk in de weg staan, dienen wij een motie in. Betaalbaarheid Er blijft veel onduidelijk over hoe betaalbaar de RES uiteindelijk zal zijn. De concept RES heeft geen financiële consequenties, maar de plannen die er in staan wel. Die plannen krijgt de gemeenteraad in brokjes ter goedkeuring. Wij als CDA zien toch graag in de komende maanden een economische paragraaf met een globale kostenraming voor onze gemeente zodat duidelijk inzichtelijk is hoeveel onze opgave zal kosten. Inpasbaarheid en kansen Wij zien als fractie zeker mogelijkheden in deze RES. Maar we willen wel duidelijk maken dat er meer aandacht moet komen om landinrichting goed te realiseren voor deze RES. Zoals uit veel van de bijlages blijkt, is een van de grootste punten de inpasbaarheid en koppelkansen van de energietransitie. Verder is integratie tussen problemen hier nodig. Zie ook het probleem dat biomassa voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden: Voor warmte, voor elektriciteit en natuurlijk voor de biobased economy. Als hout al voor de twee andere doelen gebruikt gaat worden, houdt ons biomassaplein uiteindelijk maar weinig materiaal over om mee te werken. We zien graag dat de wethouder dit inbrengt in de RES. Royal Haskoning geeft in bijlage 3 aan dat zij inschatten dat er regionaal een tekort is aan droge biomassa. Wat betekent dat voor ons Biomassaplein? Tot slot nog het volgende punt. Er is onduidelijkheid over het toedelen van extra opgave vanuit de Randstad. Het is nu al een hoge opgave dus een extra opgave kunnen we als regio niet trekken. Kunt u dit in de zienswijze benadrukken? Wij hebben dus nog veel zorgen. We gaan ervan uit dat de wethouder onze inbreng duidelijk maakt in de regio en in Den Haag. De maatregelen moeten bijdragen aan het doel in 2050 CO2 reductie naar 0 emissie, tussenstappen mogen dit niet verhinderen. Meer aandacht voor keuzes en afwegingen. Gebruik de tijd. Wij stemmen voor dit voorstel, maar we blijven ons zorgen maken over de RES en zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen. MOTIEOpwaarderen infrastructuur elektra De raad van de gemeente Boxtel, in vergadering bijeen d.d. 9 juni 2020, overwegende dat: de verdeel/elektra-stations ‘s-Hertogenbosch Noord, Boxtel en het naburige Tilburg Noord niet meer uit te breiden zijn; er gesprekken zijn over een nieuw koppelpunt en een nieuw station; als hier overeenstemming over is bereikt met o.a. TenneT, het nog zeker 6 tot 7 jaar kan duren voordat deze plannen gerealiseerd zijn; daarom aanbevolen wordt om op korte termijn grootschalige opwek duurzame energie beperkt te ontwikkelen; grote projecten met betrekking tot het opwekken van duurzame energie hierdoor geraakt kunnen worden; grootschalige opwek essentieel is voor het behalen van onze doelen voor Boxtel energieneutraal 2030 en het behalen van de doelen binnen de RES; verzoekt het college: een lobby te maken richting het kabinet om haast te maken en geld vrij te maken om deze infrastructurele opwaardering te versnellen deze motie te sturen naar omliggende gemeenten binnen onze RES zodat gezamenlijk een statement gemaakt kan worden en gaat over tot de orde van de dag.

Meepraten over de toekomst van Zwartewaterland - Thema Openbare Ruimte

CDA CDA Zwartewaterland 04-06-2020 12:55

DeGemeente Zwartewaterlandheeft haar toekomstvisie bekendgemaakt. Hier kunnen inwoners nu hun mening over delen met de gemeente. De komende dagen plaatsen wij onderdelen van deze visie op onze facebookpagina, zodat jullie het kunnen lezen en je mening kunnen achterlaten op de site van gemeente Zwartewaterland.Thema Openbare RuimteWij gaan voor een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. Een goed onderhouden openbare ruimte ondersteunt de leefbaarheid, de bereikbaarheid, de veiligheid, de economie en recreatie in onze gemeente. Voor openbare verlichting geldt: functioneel, veilig, spaarzaam, en duurzaam verlichten. Daarmee leveren we een bijdrage aan het voorkomen van de lichtvervuiling, vooral in het buitengebied. Lichtvervuiling is het overmatig verlichten van de omgeving in de nacht.We vinden cultuurhistorisch waardevol groen (bijv. een monumentale boom of historisch park) belangrijk. We willen dit groen herstellen en de historische groenstructuren zo versterken. Een robuuste groenstructuur, met meer biodiversiteit en een groene dooradering van de bebouwing draagt bij aan het weerbaarder maken van de gemeente. Dit helpt tegen de gevolgen van klimaatverandering.Een belangrijk aandachtspunt is het vergroten van de biodiversiteit. Meer biodiversiteit betekent meer variatie in soorten groen (afwisseling van gras, ruigte, struiken, bomen). Bij het realiseren van deze ambitie willen we de betrokkenheid van inwoners en bedrijven bij groen vergroten. Ook in het groenbeheer is er ruimte voor inwonersparticipatie. We willen inwoners ertoe bewegen verhard oppervlak in te wisselen voor meer en gevarieerd groen. We willen de toegankelijkheid van de natuur en de belevingswaarde van het groen vergroten.Meer lezen over thema Openbare Ruimte? Ook aandacht specifiek voor Zwartsluis en Kamperzeedijk. Kijk op:https://www.zwartewaterland.nl/omgevingsvisie-thema-openbare-ruimte/Heb je opmerkingen? Vul deze vóór 8 juni in op:https://www.zwartewaterland.nl/form/feedback-omgevingsvisie-zwartewaterland/reageren-op-de-omgevingsvisie-0(foto Gemeente Zwartewaterland)

PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum

PvdA PvdA GroenLinks CDA VVD ChristenUnie Tytsjerksteradiel 21-05-2020 05:35

Er wordt door de rijksoverheid momenteel onderzoek gedaan naar een tracé, waarbij op zee opgewekte elektriciteit aan land komt en wordt omgezet in een transformatorstation. Voor de locatie van het transformatorstation zijn drie zoekgebieden, waaruit de Minister van Economische Zaken een keuze maakt. Een van de zoekgebieden is rondom Burgum. De PvdA is tegen de komst van een transformatorstation in de nabijheid van Burgum. Er is veel onbekendheid over laagfrequent geluid en de hinder, die dit veroorzaakt in de wijde omgeving.

Naast Burgum zijn er nog twee zoekgebieden rondom Vierverlaten en Eemshaven, waar wordt gezocht naar een locatie voor het transformatorstation. Het College B&W van Tytsjerksteradiel gaat samen met acht andere gemeenten, twee waterschappen, Provincie Fryslân en Provincie Groningen een concept-regioadvies formulieren. Dit advies wordt mede opgesteld op basis van onderliggende stukken (concept Integrale Effecten Analyse), zoals deze is opgesteld door het Ministerie van Economische Zaken en TenneT. In dit stuk wordt geen aandacht besteed aan laagfrequent geluid, zoals dat wordt geproduceerd door een dergelijk transformatorstation. De PvdA vindt dit totaal onverantwoord richting de inwoners van de omliggende dorpen en recreatiecentra.

De PvdA-fractie heeft tijdens de raadsvergadering van 19 mei 2020, mede namens de VVD, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA  een motie ingediend met het doel om het onderwerp ‘laagfrequent geluid” in te brengen als onderdeel van het concept regioadvies. De motie is met 22-0 aangenomen. Het College weet nu hoe de raad er over denkt als ze op 26 mei aan tafel zit om het concept regio advies vast te stellen.

 

 

Het bericht PvdA tegen transformatorstation bij (Noard)Burgum verscheen eerst op PvdA Tytsjerksteradiel.

CDA Leeuwarden staat voor een duurzame samenleving

CDA CDA Leeuwarden 26-04-2020 16:52

Op dit moment is de Regionale Energie Strategie, evenals het positioneringsdocument voor de gemeentelijke Omgevingsvisie 2021, aan de orde. Provincies brengen een bod uit op wat ze kunnen bijdragen in de opwekking van grootschalige duurzame elektriciteit op land in 2030. Ook wordt bekeken wat de regionale mogelijkheden zijn voor de duurzame warmte voor de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. In de RES worden op dit moment die initiatieven meegenomen die al uitgevoerd zijn of die al een vergunning hebben om uitgevoerd te worden. Op gemeentelijk niveau streeft het CDA Leeuwarden naar een duurzame samenleving. In ons verkiezingsprogramma staat: De gemeente denkt mee met plannen van particulieren en bedrijven om energie op te wekken of om woningen en/of bedrijfsgronden en –panden te verduurzamen. Ook meedenken en deels mee financieren van wijk- en dorpscoöperaties moet mogelijk zijn.Windmolens bij dorpen, zoals die van Reduzum, willen we bij voldoende draagvlak mogelijk maken. Het draagt bij aan een schoner milieu en kan economisch en sociaal van grote invloed zijn op de leefomgeving in betrokken dorpen. We zijn tegen gas- en proefboringen in onze gemeente. Geen risico op aardbevingen en bodemdaling.Voor initiatieven op het gebied van zonne energie moet draagvlak zijn en ze moeten passend zijn qua aard en schaal. Zonnepanelen zullen primair op de daken moeten, bij plaatsing op de grond zal het standpunt van het CDA zijn, dat eerst aangetoond moet zijn wat er op de daken nog voor capaciteit is. Op bijeenkomsten over initiatieven voor zonneweiden tref ik Maaike Prins, Statenlid CDA Fryslân, vaak en we kunnen hierin samen optrekken. Haar vraag, samen met andere partijen, om de regels van de zonneladder toe te passen, sluiten heel goed aan op onze ambities. Zie ook bijgaand artikel uit het Friesch Dagblad Aaltsje Meinderts, CDA Leeuwarden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.