Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

66 documenten

Heel Den Bosch wipt tegels!

D66 D66 s-Hertogenbosch 23-04-2021 10:13

Van 30 maart tot 30 september vindt in Nederland het NK Tegelwippen. Iedereen kan meedoen door tegels te vervangen voor groen in zijn eigen (gevel)tuin. Ook onze gemeente doet mee. Inwoners kunnen tegels uit de eigen tuin of oprit halen en vervangen door groen. En meer groen zorgt voor een betere biodiversiteit, houdt water vast en zorgt voor koelte in de zomer. Een mooi initiatief dus wat onze fractie betreft!

‘s-Hertogenbosch is een groene gemeente en daar zijn we trots op. Maar er is méér nodig. Zo hebben we te maken met klimaatverandering en moeten we ons voorbereiden op extremer weer. Daarom wordt er actie ondernomen om onze gemeente gezonder en klimaatbestendiger te maken, met meer groen, met opvangmogelijkheden voor water én met meer biodiversiteit. Het NK Tegelwippen is in dat opzicht een mooie toevoeging op de acties die al ondernomen worden.

Mike van der Geld (Energie en Klimaat): “Tegels eruit en groen erin! Het zou natuurlijk mooi zijn de eerste prijs van dit NK te winnen. Want dan zijn onze inwoners erg fanatiek geweest, en zijn er per inwoner de meeste tegels uit de tuin gewipt! Bovenal betekent dat ook dat er steeds meer groen komt in ‘s-Hertogenbosch. En dat is natuurlijk wat vooral nodig is, in deze tijd van klimaatverandering.”

Voor meer informatie over het tegelwippen en om je verwijderde tegels te registreren ga je naar de website van NK Tegelwippen of kijk op de website van Den Bosch.

Heel Den Bosch wipt tegels!

D66 D66 s-Hertogenbosch 23-04-2021 10:13

Van 30 maart tot 30 september vindt in Nederland het NK Tegelwippen. Iedereen kan meedoen door tegels te vervangen voor groen in zijn eigen (gevel)tuin. Ook onze gemeente doet mee. Inwoners kunnen tegels uit de eigen tuin of oprit halen en vervangen door groen. En meer groen zorgt voor een betere biodiversiteit, houdt water vast en zorgt voor koelte in de zomer. Een mooi initiatief dus wat onze fractie betreft!

‘s-Hertogenbosch is een groene gemeente en daar zijn we trots op. Maar er is méér nodig. Zo hebben we te maken met klimaatverandering en moeten we ons voorbereiden op extremer weer. Daarom wordt er actie ondernomen om onze gemeente gezonder en klimaatbestendiger te maken, met meer groen, met opvangmogelijkheden voor water én met meer biodiversiteit. Het NK Tegelwippen is in dat opzicht een mooie toevoeging op de acties die al ondernomen worden.

Mike van der Geld (Energie en Klimaat): “Tegels eruit en groen erin! Het zou natuurlijk mooi zijn de eerste prijs van dit NK te winnen. Want dan zijn onze inwoners erg fanatiek geweest, en zijn er per inwoner de meeste tegels uit de tuin gewipt! Bovenal betekent dat ook dat er steeds meer groen komt in ‘s-Hertogenbosch. En dat is natuurlijk wat vooral nodig is, in deze tijd van klimaatverandering.”

Voor meer informatie over het tegelwippen en om je verwijderde tegels te registreren ga je naar de website van NK Tegelwippen of kijk op de website van Den Bosch.

Utrecht van start met uitvoering klimaatakkoord

D66 D66 Utrecht 17-09-2020 10:40

De uitstoot van broeikasgassen verandert ons klimaat en de gevolgen daarvan worden steeds zichtbaarder. In het Akkoord van Parijs hebben we wereldwijd afgesproken wat we daaraan moeten doen. De uitwerking daarvan gebeurt lokaal en regionaal. Jelmer Schreuder: “In Utrecht is het tegengaan van klimaatverandering geen nieuwe ambitie. Opeenvolgende D66-colleges hebben zich hiervoor ingezet. De uitdaging ligt in de verbinding tussen de stad en de regio en welke bijdrage geleverd kan worden. Die maatschappelijke uitdaging moeten we samen aangaan met bewoners, bedrijven en buurgemeenten.”

Heldere eerste stap

Vandaag zet de gemeenteraad een belangrijke stap op weg naar een Regionale Energiestrategie (RES). In zo’n strategie staat wat gemeenten in de regio willen bijdragen aan het opwekken van hernieuwbare energie. Jelmer Schreuder: “De gemeente Utrecht levert een kwart van wat we regionaal moeten bijdragen. D66 vindt dit een goede ambitie die past bij een stad als Utrecht. De aanpak van onze gemeente is helder: we hebben concrete plannen voor energieopwekking met zon en wind.” D66 blijft benadrukken dat plannen voor duurzame energieopwekking alleen niet voldoende zijn. We moeten gelijktijdig aan de slag met de grote uitdagingen op het vlak van warmte, energieopslag en de mogelijkheden van het elektriciteitsnet. D66 wacht daarom met spanning op de Warmtevisie waarover de gemeenteraad onlangs voorbereidende onderzoeken ontving.

Lokale schouders eronder

Utrecht moet binnen de gemeentegrenzen haar ambitieuze bijdrage voor elkaar krijgen. Dat kan niet zonder Utrechters, en in het bijzonder met hulp van organisaties als Energie-U die bewonerscollectieven verenigen. Kansen liggen er ook nog voor financiële investering door bewoners zelf. Denk aan het opwekken van zonne-energie op gemeentelijke daken. D66 blijft volgen hoe de lokale participatie vorm krijgt, in aanloop naar de definitieve Utrechtse energiestrategie.

De Regionale Energiestrategie (RES) regio Arnhem-Nijmegen

D66 D66 Renkum 05-07-2020 11:55

Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). We gaan met elkaar de CO2-uitstoot sterk verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Waar is ruimte en hoeveel? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes. Het Nationaal Programma RES ondersteunt de regio’s bij het maken van de RES.

Nederland is dus opgedeeld in 30 regio’s. Gemeente Renkum maakt onderdeel uit van de RES-regio Arnhem-Nijmegen. Iedere regio heeft een bepaalde minimum energieopbrengst opgelegd gekregen. Op welke wijze die energieopbrengst wordt gerealiseerd, ofwel door middel van warmte (zoals bijvoorbeeld zonnevelden) ofwel windenergie (zoals bijvoorbeeld windparken) kunnen de regio’s zelf bepalen.

Het afgelopen jaar is in onze regio gekeken op welke plaatsen (in de RES “zoekgebieden” geheten) in de openbare ruimte mogelijkheden zijn voor warmte- of windprojecten. Dat alles resulteert nu in het voorliggende voorlopig conceptbod RES regio Arnhem-Nijmegen. Op de site www.regionale-energiestrategie.nl of www.klimaatakkoord.nl is verder van alles te lezen over de RES.

Op dinsdag 30 juni heeft in een Raadsontmoeting van de gemeente Renkum de wethouder een toelichting gegeven op het voorlopige concept bod en daarbij het verdere traject toegelicht. Dat betekent dat in de periode 30 juni tot 14 juli iedereen bedenkingen of zienswijze kan indienen. Dat gebeurt niet enkel in de gemeente Renkum, maar in alle gemeenten binnen onze regio. Dit leidt vervolgens tot een besluit van het college van B&W van Renkum op 15 september 2020. Het voorlopig bod van onze regio moet op 1 oktober 2020 zijn ingediend bij  het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het PBL gaat vervolgens het voorlopig bod doorrekenen en bepalen of de in het bod genoemde minimum hoeveelheid opgewekte energie ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

De fractie van D66 Renkum heeft inmiddels gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Deze zienswijze is hier te lezen.

Een paar belangrijke zaken uit die zienswijze zijn:

Parenco/Smurfit/Kappa heeft, gelet op de aldaar opgewekte warmte, een belangrijke plaats gekregen om de regio van (rest)warmte te voorzien. Echter de voordelen lijken nu enkel toe te komen aan de regio Food Valley, zodat de regio Arnhem-Nijmegen (en natuurlijk vooral de gemeente Renkum) hier op geen enkele wijze van profiteert. D66 is van mening dat de gemeente Renkum niet enkel de lasten van deze onderneming moet dragen, maar dat ook de lusten ten goede van onze gemeente moeten komen; Inwoners van Wolfheze maken zich bezorgd over het geplande (grote) zoekgebied ten noorden van de spoorlijn, te weten de reijerskamp. Weliswaar kan slechts maximaal 10% van een zoekgebied worden vol gezet met bijvoorbeeld zonnepanelen, maar dan nog heeft dit impact op dit gebied; In de RES gaat de aandacht met name uit naar energieopwekking door zonne-energie en windenergie. D66 Renkum vraagt ook hier weer aandacht voor het ontwikkelen van een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel. Weliswaar telt energie opgewekt door waterkracht niet mee bij de beoordeling van het bod RES, maar natuurlijk levert een dergelijke waterkrachtcentrale een waardevolle bijdrage aan onze plannen voor een Renkum klimaatneutraal 2040. Daarom is de fractie van D66 ook blij met een nieuwe haalbaarheidsstudie om te bezien of een waterkrachtcentrale bij de stuw Driel kansrijk is. In ieder geval is dit zeker als kansrijk beoordeeld in het Gelders Energie Akkoord (GEA). In de RES staan ook nog mogelijkheden van biomassa opgenomen. Gelet op het recente rapport van de Sociaal Economische Raad (SER) over biomassa en de discussie in de maatschappij en wetenschap over de toegevoegde waarde van biomassa, acht D66 het niet zinvol om in het bod RES ook energie opwek door middel van biomassa een plek te geven.

Het dossier RES heeft natuurlijk ook direct te maken met een ander relevant dossier binnen de gemeente Renkum, te weten de “Visie grootschalige opwek”. De gemeenteraad heeft aan het college verzocht om met een beleidskader te komen waarin regels zijn gesteld over de wijze hoe wij in onze gemeente willen omgaan met bijvoorbeeld een zonneveld. Waar mag een zonneveld wel komen en waar vooral niet. War mogen eventueel windmolens geplaatst worden? Deze discussie is natuurlijk heel actueel gelet op de vraag of er bij Quadenoord een zonneveld mag komen. Tot op heden staat de Provincie Gelderland niet toe dat daar een zonneveld wordt geplaatst, met name door het feit dat er aldaar sprake is van een gebied dat valt onder Natura2000 en het Gelders Natuur Netwerk (GNN). In het najaar verwacht de gemeenteraad de desbetreffende nota van het college te ontvangen om daar verder over te discussieren. Alle inwoners van onze gemeente kunnen ondertussen hierover wel meedenken en meespreken: in de periode juni-september gaat het college in gesprek met de inwoners. Dit actieve participatietraject, gecombineerd met de mogelijkheden om commentaar te geven op de Omgevingsvisie in het kader van de Omgevingswet, is terug te vinden op de website van de gemeente Renkum.

Voor een nadere toelichting over het dossier RES kunt u terecht bij D66-raadslid Peter Kraak.

 

 

PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Voorschoten 22-06-2020 11:33

Het Nederlandse landschap gaat de komende decennia op de schop. Inwoners moeten daarin een stem krijgen.

Het gesprek over de Regionale Energiestrategie (RES) is in het hele land gaande. Ook in de RES-regio Holland Rijnland, waar Voorschoten deel van uitmaakt. Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de ‘wensen & bedenkingen’ die raad en college aan de opstellers van het concept Regionale Energiestrategie meegeven.

Een breed scala aan (kennis) instellingen, bedrijven, milieuorganisaties, het waterschap, bestuurders en gemeenteraden zijn betrokken geweest bij het ontwikkelenvan de Regionale Energiestrategie. De concept RES laat zien dat maatschappelijke initiatieven een cruciale schakel vormen voor dossiers als warmte, energiebesparing en mobiliteit. De PvdA vraagt daarbij – gesteund door GroenLinks, CDA, D66, ONS, SP en Voorschoten Lokaal – in de nota ook aan te geven hoe gemeenten deze initiatieven kunnen ondersteunen. En als raad willen we meer informatie over het warmtenet, dat een belangrijke bijdrage moet leveren om in de vraag naar warmte te voorzien.

In het najaar wordt het maatschappelijk gesprek gevoerd. Een belangrijke stap, maar hoe zorg je ervoor dat een brede groep inwoners daar op serieuze manier aan kan deelnemen? De Participatieve Waarde Evaluatie, ontwikkeld door Niek Mouter (TU-Delft), laat inwoners op de stoel van bestuurders zitten. Ze krijgen zo inzicht in de keuzeprocessen en kunnen meedenken over verschillende opties om de energietransitie vorm te geven. Inwoners worden zich bewust van schaarste (niet alles is mogelijk), de lastige keuzes die de gemeenten in Holland Rijnland moeten maken, en de voor-en nadelen van die keuzes. De methode is toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor de groep mensen die in een volle zaal het woord durft te voeren.

De regio Zuidwest Friesland is enthousiast over de methode, die voor draagvlak heeft gezorgd én inzichten heeft opgeleverd: ‘mienskip’ zoals de Friezen dat noemen. Inwoners hebben ruimte gekregen ideeën te spuien, binnen een ‘afgebakend speelveld’. De inspanningen van de inwoners hebben tot een advies aan de gemeenteraad geleid, die op basis hiervan een besluit neemt.

Door de klimaatverandering moet Nederland worden voorbereid op de gevolgen van temperatuurstijging. Tegelijkertijd is het kabinet gehouden aan het klimaatakkoord van Parijs. Dat betekent dat Nederland in sneltreinvaart moetverduurzamen, met behulp van alle denkbare hernieuwbare energiebronnen. Dat lukt alleen wanneer de overheid burgers in een vroeg stadium en op de juiste manier betrekt bij belangrijke ingrepen in het landschap.

Informatie

https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ https://regionale-energiestrategie.nl, klik op regio Holland Rijnland.
https://voorschoten.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-mienskip-bij-denken-over-regionale-energiestrategie/▪ Het webinar Klimaatakkoord van 12 juni jl. zoomt in op ‘mienskip’: Samenwerken aan een betere wereld, van onderop www.klimaatakkoord.nl.

 

Het bericht PvdA wil ‘mienskip’ bij denken over Regionale Energiestrategie verscheen eerst op PvdA Voorschoten.

Zorgen over gevolgen coronacrisis voor kwetsbare wijken

D66 D66 Venlo 18-06-2020 13:25

Juist kwetsbare wijken in steden worden hard geraakt door de coronacrisis. Toch ondertekende burgemeester Antoin Scholten de brandbrief namens een aantal grote steden aan Den Haag niet. D66-fractievoorzitter Frans Aerts vraagt zich af waarom niet: ‘Wij maken ons zorgen over de gevolgen van de coronacrisis op het gebied van onderwijs, armoede, huiselijk geweld, werkloosheid en ondermijnende criminaliteit. Juist in wijken die het toch al moeilijker hebben. We willen niet dat door corona kansengelijkheid afneemt.’

Kwetsbare wijken

In het manifest roepen de burgemeesters van Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Lelystad, Nieuwegein, Rotterdam, Schiedam, Tilburg, Utrecht en Zaanstad op om te komen tot een actieplan dat nog deze zomer van start moet gaan, specifiek gericht op kwetsbare wijken.

 

The post Zorgen over gevolgen coronacrisis voor kwetsbare wijken appeared first on Venlo.

Uitbreiden onderzoek voor nulmeting Rotterdam The Hague Airport noodzakelijk

SP SP SGP D66 Zuid-Holland 18-06-2020 11:02

Tijdens de Statenvergadering van 22 april is door het Provinciebestuur aan de Provinciale Staten beloofd dat er een uitgebreide nulmeting zou plaatsvinden door middel van extra metingen bij Rotterdam The Hague Airport gericht op de emissies van fijnstof, ultrafijnstof en geluid door vliegverkeer. Door de coronacrisis is er namelijk een unieke situatie ontstaan waarbinnen een dergelijke meting plaats kan vinden. Helaas hebben wij als SP, evenals de D66, andere signalen ontvangen van bewoners in de omgeving van het vliegveld. SP fractievoorzitter Lies van Aelst: 'De omwonenden, maar ook BTV (Bewoners groep tegen Vliegtuigoverlast) hebben aangegeven dat er geen extra metingen plaatsvinden. Daarom hebben wij samen met de D66 vragen gesteld, want wij willen dat die metingen, zeker na de toezegging van CU-SGP gedeputeerde de Zoete, plaatsvinden. Belofte maakt schuld.’

Om erachter te komen wat de staat van het onderzoek is wil de SP weten op welke manier er invulling gegeven is aan de toezegging van gedeputeerde de Zoete. Het volstaat volgens ons namelijk niet om de bestaande meetpunten onder andere bij de A13 bij Overschie te gebruiken omdat, dat geen volledig beeld geeft. Van Aelst: ‘Wij willen van het Provinciebestuur weten welke waarborgen zij hebben ingesteld om een goed, breed en representatief onderzoek uit te voeren. De signalen vanuit de omwonenden en BTV stellen ons momenteel bepaald niet gerust.’ Inmiddels is het zo dat de BTV zelf metingen is gaan uitvoeren uit onvrede met de Provincie die niet doet wat zij heeft beloofd. In de commissie van 10 juni zei van Aelst dan ook het volgt: ‘Ik sluit graag af met mijn teleurstelling. Teleurstelling in het feit dat de BTV zelf met de pet rond is gemoeten om een 0 meting geluid, fijnstof en ultrafijnstof rond 16 hoven te doen. Teleurstelling omdat de gedeputeerde de toezegging aan SP en D66 in de Staten kennelijk niet belangrijk vond en teleurstelling omdat dit ons vertrouwen in gedane toezegging sterk aantast.’ Mochten de antwoorden van het Provinciebestuur op onze vragen ons niet gerust stellen dat zij de handschoen alsnog oppakken dan zal de SP vervolgstappen ondernemen om alsnog een goed en breed gedragen onderzoek af te dwingen.

Zie ook: Natuur en milieu

Eric Logister over de economische visie 2030

D66 D66 Noord-Brabant 12-06-2020 09:30

Vandaag hebben we gesproken over het procesvoorstel om te komen tot een nieuwe economische visie voor 2030 voor Brabant.

Het college heeft een nogal vlak procesvoorstel geschreven waarin belangrijke maatschappelijke thema’s zoals Europa, duurzaamheid en circulaire economie niet of te licht worden aangeraakt.

Daarnaast werden we meegenomen door een spreker van de Rabobank die onderstreepte dat een duurzame economie concurrerend is en dat alleen economische groei te weinig aangeeft of je een succesvolle economie heeft. Hij pleitte voor het begrip brede welvaart waar ook gemeten wordt hoe gezond en veilig het leefklimaat of hoe de tweedeling op de arbeidsmarkt bestreden wordt met scholing.

Ik heb onderstreept dat het thema brede welvaart belangrijk is om mee te nemen in de visie en gevraagd aan de gedeputeerde om duurzaamheid en circulariteit mee te nemen.

Tot slot een hartenkreet:

Na de financiële crisis van 2008 hielpen we de fossiele economie weer op de been. Zullen we dat dit keer niet nog eens doen? De voorkeur van D66 gaat uit naar een visie hoe we de economie komende jaren kunnen versterken door in te spelen op de thema’s van de toekomst: klimaat, energietransitie, Europa, tweedeling op de arbeidsmarkt en scholing. De economische kansen pakken die deze transities scheppen. En bovenal: hoe we circulair denken centraal kunnen laten staan in onze visie. Ik zou zeggen laten we er voor waken dat het geen visie 1930 ipv 2030 wordt.

Biomassacentrales en de transitievisie warmte | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 11-05-2020 00:00

Milieudefensie heeft de gemeenteraden, waaronder ook Tilburg, recent aangeschreven omdat verwacht wordt dat voor de ontwikkeling van de warmtevisie in veel gemeenten kleine tot middelgrote (tot 50 MW) biomassacentrales worden overwogen. Zij vragen in hun brief onder andere aandacht voor de gezondheidsrisico’s, de duurzaamheid van biomassa, en de herkomst ervan.   

Biomassacentrales voor warmte en elektriciteit zijn houtgestookt. Europese wetenschappers hebben eind vorig jaar vraagtekens gezet bij de CO2-neutraalheid van het proces. Nieuwe bomen die worden aangeplant groeien niet zo snel dat de CO2 die direct bij het verbrandingsproces wordt uitgestoten, opgenomen kan worden. Bij uitbreiding van het aantal biomassacentrales wordt dat probleem alleen maar groter. Ook heeft Nederland onvoldoende resthout om in de eigen behoefte te voorzien waardoor het hout geïmporteerd moet worden, waarbij niet altijd helder is of het aanbod op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Uit onderzoek in opdracht van het kabinet blijkt ook dat een kolencentrale die op biomassa draait niet tot minder CO2 uitstoot leidt, en dat kleinschaliger biomassecentrales vanwege een lager rendement zelfs met een hogere uitstoot van CO2, NOx, SO2 en fijnstof gepaard gaan dan een grote kolencentrale. Naast dat houtige biomassa voor energie en warmte geen dus geen milieuwinst oplevert, kan dit ook gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit en gezondheid. De GGD’s  hebben eind vorig jaar ook hun zorgen hierover geuit richting kabinet. In opdracht van het kabinet wordt nu een duurzaamheidskader voor biomassa ontwikkeld, de SER is gevraagd hiervoor advies uit te brengen. Dit advies zou einde eerste kwartaal 2020 gereed zijn, maar wanneer het precies komt is nog niet bekend.

Behalve dat het college tijdens de begrotingsbehandeling 2020 heeft aangegeven niet blij te zijn met de brandstof van de Amercentrale, heeft de raad zich bij meerderheid uitgesproken te willen streven naar een biomassavrije gemeente, en heeft het college opgedragen  deze uitspraak een plek te geven de ontwikkeling van de warmtevisie, die nu in de maak is. Tilburg wordt net als andere gemeenten geacht een warmtevisie gereed te hebben eind 2021. 

De raadsuitspraak en opdracht aan het college heeft uiteraard niet alleen betrekking op het huidige Amernet, maar ook op eventuele ontwikkeling van kleinschaliger biomassacentrales. Zoals Milieudefensie ook al aangeeft zijn de uitstootnormen voor kleinschalige centrales (onder 50 MW) ruimer dan voor grootschalige centrales zoals de Amercentrale, des te meer reden hier ook aandacht voor te hebben.

Hierom stelt Groenlinks samen met Julian Zieleman van D66 en Helma Oostelbos van SP de volgende vragen aan het college:

1. Het college heeft aangegeven dat bovengenoemde raadsuitspraak wordt meegenomen in de ontwikkeling van de Tilburgse warmtevisie. Is het college het met de indienende partijen eens, dat de ontwikkeling van eventuele nieuwe biomassacentrales, gegeven deze uitspraak niet past in de Tilburgse warmtevisie? Wat betekent dit volgens het college concreet voor huidige en toekomstige aanvragen voor decentrale biomassacentrales in de gemeente?

2. Wat is de stand van zaken op dit moment binnen de gemeente Tilburg voor wat betreft aanvragen of lopende ontwikkelingen voor decentrale biomassacentrales?

3. Klopt het dat er sprake is van een ontwikkeling van een Eneco-biomassacentrale op industrieterrein Vossenberg? Is de gemeente hier bevoegd gezag en zo ja, is hiervoor een vergunning op handen of verleend?  Indien er een vergunning verleend is, op welk moment heeft dit plaats gevonden en op welke gronden? Indien geen vergunning nodig is, welke instrumenten heeft het college op dit moment (nu de omgevingswet nog niet geldt) om op dergelijke ontwikkelingen te sturen, en op welke wijze worden deze mogelijkheden benut?  Indien de gemeente geen bevoegd gezag is, wat is dan de houding van de gemeente ten aanzien van deze ontwikkeling?

Vraag 4 heeft betrekking op het Amernet: 4. Wat betekent de raadsuitspraak  volgens het college voor de uitbreidingsmogelijkheden van het huidige Amernet? Kan het college haar antwoord ook plaatsen in het licht van de aangenomen motie4 in de Eerste Kamer, waarbij de regering is verzocht om: “alle voorgenomen subsidies voor hout-bijstook in kolencentrales op zo kort mogelijke termijn stop te zetten, in afwachting van het duurzaamheidskader van het PBL en het komende SER-advies over biomassa, en vaststelling van nadere regels in het parlement” , en de daaruitvolgende onzekerheid over de toekomst van de Amercentrale na 2027 (wanneer de huidige subsidies aflopen)?

De laatste vraag heeft betrekking op overig beleid dat mogelijk niet strookt met eerdergenoemde raadsuitspraak: 5. Recent heeft de Raad een Raadsvoorstel aangenomen voor het inkopen van 100% duurzame elektriciteit. Hiermee wordt, in het licht van de aangenomen motie voor een biomassavrije gemeente, per 2021 een einde gemaakt aan de systematiek om de energie achteraf te vergroenen met certificaten afkomstig van biomassa. Is er meer staand beleid binnen de gemeente Tilburg dat haaks staat op de aangenomen motie?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.