Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

36 documenten

Schriftelijke vragen Vingerhoekhof

ChristenUnie ChristenUnie IJsselstein 22-11-2023 20:27

https://ijsselstein.christenunie.nl/k/n6085/news/view/1465495/50706/Vingerhoekhof.pngHoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

De fractie heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college over de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Vraag 1: In hoeverre vindt het college dat de gerealiseerde herinrichting recht doet aan de oorspronkelijke plannen? Heeft er een evaluatie plaatsgevonden? Wat waren hiervan de bevindingen? Zo niet, staat er nog een evaluatie gepland?

Antwoord:

De inrichting van het Vingerhoekhof is betrokken in het Toekomstbeeld binnenstad en ook ter sprake gekomen op de bijeenkomsten met bewoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld. Op de eerste plaats vanuit de vraag wat de betekenis van de Vingerhoekhof is voor de binnenstad en vervolgens welke inrichting daarbij aansluit. Hierbij is een integrale afweging gemaakt van opgaven en belangen, waaronder klimaatadaptatie en leefbaarheid. Conclusie is dat de Vingerhoekhof een belangrijke rol heeft als terras- en evenementenlocatie en dat daarnaast de verblijfskwaliteit versterkt kan worden, onder andere door vergroening. Het autovrij en vergroenen van de Vingerhoekhof is onderdeel van de uitvoeringsagenda. Het Toekomstbeeld binnenstad en uitvoeringsagenda zullen ter besluitvorming worden aangeboden in de raadsvergadering van 23 november.

Vraag 2: Is het mogelijk inzicht te krijgen in alle afgegeven terrasvergunningen (en andersoortige vergunningen) voor de horeca in de binnenstad? Dus zowel voor het Vingerhoekhof als voor de andere binnenstad locaties?

Antwoord:

Ja, het is mogelijk om inzicht te krijgen in de exploitatievergunningen en/of Alcoholwetvergunningen. Een aparte terrasvergunning bestaat niet, het terras is onderdeel van de exploitatievergunning. Momenteel zijn er 110 exploitatievergunningen verstrekt.

Vraag 3: Is het mogelijk om inzicht te krijgen in de kosten die de gemeente maakt rondom de met deze vergunningen verleende rechten en welke inkomsten (leges) daar tegenover staan?

Antwoord:

Vraag 4: Kunt u aangeven op welke manier de aanvraag van deze vergunningen verloopt en op welke manier omwonenden geïnformeerd worden (publicatie / inzicht) en de gelegenheid krijgen om te reageren op aangevraagde vergunningen? Is het voor inwoners eenvoudig om inzage te krijgen in de rechten en plichten die uit deze vergunningen voortvloeien?

Antwoord:

De aanvrager dient de aanvraag voor een horeca inrichting (exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning) in bij de gemeente IJsselstein. De vergunningverlener beoordeelt (namens de burgemeester) of de aanvraag voldoet aan artikel 2:28 van de APV. Om te voldoen aan art. 2:28 van de APV worden diverse partijen bij de aanvraag betrokken: politie, ODRU, Team Ruimte en Projecten, en voor de wet Bibob het RIEC MN (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum Midden-Nederland) en de Belastingdienst.

Een verstrekte exploitatievergunning en/of Alcoholwetvergunning wordt gepubliceerd op: www.officielebekendmakingen.nl.

Inwoners kunnen uiteraard altijd een afspraak maken bij de gemeente IJsselstein om de verleende vergunning in te zien.

Vraag 5: Kunt u aangeven op welke manier de handhaving van deze vergunningen plaatsvindt? Wat gebeurt er proactief en reactief. Welke metingen worden gedaan. Hoeveel klachten komen binnen, waar gaan deze klachten over en wat wordt ermee gedaan?

Antwoord:

Toezicht op de afgegeven vergunning gebeurt proactief door op regelmatige basis de voorwaarden/voorschriften bij een afgegeven vergunning te controleren. Bij overtreding van voorwaarden/voorschriften vindt handhaving plaats. Daarbij wordt altijd eerst het gesprek aangegaan en wanneer dat onvoldoende resultaat oplevert een handhavingstraject opgestart. Dat leidt in het uiterste geval tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel. Wanneer er signalen binnenkomen dat overtreding plaats vindt op een afgegeven vergunning leidt dat ook tot een controle. Klachten komen op diverse plaatsen binnen, afhankelijk waar de klacht over gaat. Dat kan zijn bij de politie, de ODRU of de gemeente. Opvolging van klachten vindt vaak door diezelfde partijen plaats. Wanneer een klacht thuishoort bij een andere partij wordt deze doorgestuurd.

Vraag 6: Wat is de status van het nieuwe evenementenbeleid en de status van de werving van de nieuwe beleidsmedewerker? (n.a.v. beantwoording vragen in februari 2023)

Antwoord:

Het evenementenbeleid zal in 2024 worden geactualiseerd. De Consulent Dienstverlening, trekker van dit proces, is gestart in juli 2023.

Vraag 7: In hoeverre is het college op de hoogte van eventuele plannen voor (extra) evenementen op/rond de Vingerhoekhof?

Antwoord:

Iedere aanvraag voor een evenement, waar dan ook in IJsselstein, wordt in behandeling genomen en beoordeeld aan de hand van het evenementenbeleid. In het 2-wekelijks veiligheidsoverleg met politie en handhaving wordt de burgemeester op de hoogte gehouden van de stand van zaken omtrent de evenementen.

Vraag 8: Hoe maakt het college, in afwachting van het nieuwe evenementenbeleid, de afweging tussen de belangen van de bewoners van de binnenstad en de belangen van o.a. de (horeca) ondernemers die vergunningen aanvragen?

Antwoord:

In afwachting van het geactualiseerde evenementenbeleid wordt het evenementenbeleid uit 2010 gevolgd. Op iedere aanvraag voor een evenement wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Utrecht en de politie. Bij het al dan niet verlenen van een vergunning worden ook geluidsnormen, de APV, de verkregen adviezen en de belangen van ondernemers en inwoners gewogen.

Open Nieuwstraat Kockengen

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 14-11-2023 13:15

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1464972/450154/Nieuwstraat Kockengen.jpgCommissielid Johan Boele was vrijdag 10 november namens de fractie ChristenUnie-SGP aanwezig bij de 'Open Nieuwstraat Kockengen'. Daarmee laten we zien dat we oog hebben voor de kernen in onze gemeente met haar inwoners en ondernemers

Er was een hartelijk welkom door de ondernemers met erwtensoep een patatje of een kopje koffie. Voor iedereen was er wel iets bij.

In Kockengen, een van de woonkernen in Stichtse Vecht, zien we gelukkig nog actieve ondernemers die al hun energie inzetten om er voor de dorpsbewoners te willen zijn. Voor het dorpsleven, voor de onderlinge contacten, voor je dagelijkse boodschappen. Maar ook voor begeleiding van je verbouwing en je financieel advies. Het is er gewoon allemaal in Kockengen.

Er was gesprek tussen ondernemers en bewoners maar ook met de mensen van de lokale politiek.Het deed ons goed om ook daar en op die wijze elkaar te horen en te zien.

Wij vinden dat de gemeente moet doen wat in haar vermogen ligt om de leefbaarheid in de woonkernen van Stichtse Vecht op peil te houden. Maar onze dank gaat toch vooral uit naar mensen en bedrijven als Bloemsierkunst Carolien, Regiobank, Goed werk winkel, Abrona kunst en koffie, Slagerij Henk Langelaar, Henriette’s Kapsalon en Rijking Bouwkundig advies.

Najaarsdebat in het teken van crisisbestrijding

ChristenUnie ChristenUnie Zoetermeer 10-11-2022 21:11

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1426668/517797/Potje met geld.jpgHet Najaarsdebat in de gemeenteraad is door de ChristenUnie-SGP aangegrepen om de financiële pijn bij veel Zoetermeerders zoveel mogelijk te verzachten.

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad afgelopen maandag bracht de fractie meerdere moties in. Op die manier wordt het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om het beleid bij te stellen of om nieuwe initiatieven op te pakken. 

Motie Consulent zekerheid: AangenomenZo vroeg de ChristenUnie-SGP met succes naar een onderzoek naar een Consulent zekerheid. Vaak bestaat er wel ondersteuning voor huishoudens, maar ontvangen ze geen steun omdat er geen maatwerk wordt toegepast.

Een Consulent bestaanszekerheid kan vaststellen dat misschien niet alle voorwaarden wordt voldaan voor een individuele regeling, maar dat hulp niettemin hard nodig is. Op deze manier kunnen grotere problemen worden voorkomen en kan er worden gewerkt aan herstel. Wethouder Velzen (Armoede) zegde toe om de mogelijkheden te onderzoeken.

Motie Steun voor Leerwerkrestaurants: AangenomenDaarnaast richtte de ChristenUnie-SGP de aandacht op Leerwerkrestaurants in de stad. Verspreid over Zoetermeer wordt er dagelijks eten gemaakt bij horeca-opleidingen. Voor een kleine vergoeding kunnen deze worden gekocht.

In deze tijden komt het goed van pas dat er plekken zijn in de wijk waar goedkoop van een goede maaltijd kan worden genoten. Wijkbewoners ontmoeten elkaar en de leerwerkrestaurants worden op deze manier ondersteund. 

Naar aanleding van de motie gaat het college het gesprek aan om te kijken of deze restaurants kunnen worden ondersteund met een eenmalige subsidie, zodat zij een gewilde plek bljven in de wijk en het succes kan worden uitgebouwd.

Wordt in de gaten gehouden: ondersteuning bij blokverwarmingBewoners met blokverwarming in flats en apparatementengebouwen vallen nu vaak tussen wal en schip. Zij ontvangen geen tegoedkoming voor energiekosten en ook het prijsplafond geldt niet voor hen. Terwijl ook deze bewoners het voelen dat de energiekosten zijn gestegen. In reactie op de motie zegde wethouder Velzen toe dat hij gaat kijken naar tegemoetkoming voor deze groep, als de Rijksoverheid deze bewoners overslaat.  

Motie Raadsvergadering 28 juni 2022

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Dalfsen 05-07-2022 19:35

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1423853/430241/CU.jpg

Ondergetekenden, leden van de raad van de gemeente Dalfsen, dienen de volgende motie in:

gehoord de beraadslagingen over de Perspectiefnota 2023-2026;

gelet op het raadsbreed aangenomen amendement van 28 februari 2022 op de Omgevingsvisie 1.0, dat ziet op het opstellen van een plattelandsvisie;

overwegende dat:

op 10 juni 2022 het kabinet de startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied heeft gepubliceerd;  hierin per gebied richtinggevende doelen zijn geformuleerd met het oog op een forse reductie van de emissie van stikstof; deze reductie allerlei sectoren treft, maar zeer nadrukkelijk ook de agrarische sector raakt voor Dalfsen nog niet exact duidelijk is waar en in welke mate reducerende maatregelen nodig zijn; de publicatie van de doelen ook in onze gemeente grote onrust teweeg brengt onder met name de agrariërs; de provincie in eerste instantie aan zet is om duidelijk te maken hoe in Overijssel de doelen kunnen worden bereikt; de beoogde plannen van de provincie een directe invloed zullen hebben op ons platteland de gemeenteraad de intentie heeft om binnen onze gemeente onze (agrarische) ondernemers ruimte en mogelijkheden te bieden om de noodzakelijke transitie te kunnen maken; bij het vaststellen van de Omgevingsvisie 1.0 op 28 februari 2022 een amendement is aangenomen dat ziet op het opstellen van een plattelandsvisie; het daarom wenselijk is om een koppeling aan te brengen tussen het Nationaal Programma Landelijk Gebied en de lokale Plattelandsvisie gemeente Dalfsen;

spreekt uit dat:

de raad het belangrijk vindt om nauwkeurig de vinger aan de pols te houden bij de uitwerking van de plannen door de provincie; een goede plattelandsvisie niet zonder de input van bewoners en gebruikers zoals onzeagrariërs kan worden opgesteld; het noodzakelijk is om in deze moeilijke transitie periode voorafgaand aan het vastzetten van beleid en maken van keuzes nadrukkelijk geïnformeerd te zijn tav de feiten en alles wat er leeft bij onze inwoners en (agrarische) ondernemers.

verzoekt het college:

in samenspraak met de griffie één of meerdere gezamenlijke gespreksavonden te beleggen (college & raad) samen met de belanghebbenden en geïnteresseerden die mogelijk getroffen worden door de maatregelen die door de provincie worden uitgewerkt. de input en zorgen die op zo’n avond worden geuit te rubriceren en te rapporteren en als een belangrijk participatie document te gebruiken in de gesprekken met de provincie de input mede te betrekken bij het opstellen van een plattelandsvisie, zoals bij de vaststelling van de omgevingsvisie beoogd is

de indieners

Dick van Gelder       Leander Broere          Bert RuitenbergChristenUnie            Partij van de               Arbeid CDA

Gerrit Jan Veldhuis  Bernard Smalbraak    Wim van LentheVVD                         D66                            Gemeentebelangen

Toelichting:Landelijk, provinciaal en in onze gemeente is er grote ongerustheid ontstaan over de bekendmaking van de startnotitie Nationaal Programma Landelijk gebied. Alle partij programma’s, als ook in het coalitiedocument is vastgelegd dat we onze agrariërs koesteren en willen steunen waar mogelijk, zodat de transitie en uitwerking van Landelijk beleid een leefbaar en gezond platteland in Dalfsen behoudt. Het is daarom van het grootste belang dat maximaal wordt ingezet op tijdige duidelijkheid over de verwachte consequenties, maar ook helderheid over hoe er door betrokkenen in Dalfsen over wordt gedacht. Eén of meer gezamenlijke avonden waarbij de betrokken/getroffen burgers en ondernemers in gesprek gaan met zowel het college van B&W en de volksvertegenwoordigers in de raad is daarbij een onmisbare schakel om één en ander in Dalfsen in goede banen te leiden. Dergelijke vormen van raadscommunicatie en burgerparticipatie passen ook goed in het aangenomen beleid rondom de bestuurscultuur in het kader van Goed Goan.

Het contact zal moeten plaatsvinden voordat er ook verdere keuzes worden gemaakt ten aanzien van de plattelandsvisie. Een eerste gesprek in het najaar (sept/okt 2022) lijkt dan het meest geschikt. Er is dan voorafgaande aan het zomer reces tijd om de consequenties en doelen van het Nationaal Programma exact te vertalen naar de verschillende gebieden in Dalfsen zodat die tijdig en duidelijk gecommuniceerd kunnen worden. Direct na de vakantie kunnen de uitnodigingen worden verstuurd. Alle bestuurlijke en politieke organisaties kunnen op deze manier met exact dezelfde input en informatie de verantwoordelijkheid pakken, zodat we onze (met name agrarische) ondernemers en inwoners ter zijde kunnen staan en samen met hen de toekomst vorm kunnen geven.

Lokale ondernemers betrekken bij aanbestedingen en inkoop diensten/goederen

ChristenUnie ChristenUnie Nieuwkoop 17-02-2022 19:33

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1417348/379288/image001.png

Onze fractie heeft aan het college de volgende vragen gesteld over het inkopen van goederen en diensten van lokale ondernemers.

We kregen vragen van lokale ondernemers in onder andere het loonwerk en grondverzet dat waarom zij niet worden uitgenodigd voor werkzaamheden binnen de gemeente. Zij infomeren ons dat ze geen uitnodigingen krijgen om bijvoorbeeld om een voorstel en/of offerte te leveren. Ze hebben het gevoel te worden genegeerd.

Dit bracht ons tot het stellen van de volgende vragen:

1. Herkend het college zich in het beeld wat door lokale ondernemers in loonwerk en grondverzet wordt geschetst?

2. Welke beleid hanteert het college ten aanzien van inkoop en aanbestedingen als het gaat om lokale ondernemers?

3. Kan het college ons informeren op welke wijze zij de afgelopen periode in de praktijk uitvoering heeft gegeven aan dit beleid?

4. Zijn deze signalen reden voor het college om haar beleid ten aanzien van inkoop van goederen en diensten in relatie tot lokale ondernemers te herzien?

Het college heeft deze vragen onlangs beantwoord. U vindt dit terug in de bijlage.  Kort samengevat komt het hier op neer:

‘Het college kent de geluiden, maar kan het beeld dat wordt geschetst duiden. Lokale ondernemers krijgen, conform het geldende aanbestedingsbeleid, de voorkeur bij enkelvoudige en meervoudig onderhandse aanbestedingen. Geïnteresseerde partijen kunnen zich altijd melden bij de gemeente, om in aanmerking te komen voor toekomstige opdrachten.’

Bijdrage advies over de PIP Noordmanen

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 11-09-2021 10:51

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1376253/155984/Henk tuin bewerkt.jpegIn de afgelopen Politieke Markt vroeg de wethouder ons advies over haar bijdrage aan de BestuursAdviesGroep (BAG) voor de PIP Noordmanen.

De PIP wordt in de provincie vastgesteld, maar heeft gevolgen voor de inrichting van delen van onze gemeente, in dit geval het gebied Noordmanen. Deze wijziging in inrichting wordt gedaan voor het behalen van vastgestelde natuurdoelstellingen. Echter, de wijzigingen hebben (grote) gevolgen voor agrariërs, riettelers en ondernemers in het gebied. Henk Boxum heeft in zijn bijdragede wethouder zes adviezen meegegeven.

Geef meer informatie zodat raad advies kan geven. Neem inhoud gesprekken met ondernemers serieus en maak duidelijk wat standpunt van de gemeente is. Vind wat van aanleg van de super stikstof gevoelige 28 ha blauw grasland in nabijheid van een x- aantal bedrijven (piekbelasters). Zorg voor goed interne afstemming en beargumenteer het gemeentelijk standpunt richting raad.\ Ga – alsnog – op gesprek met gebiedspartners. Koppel op tijd terug richting Raad.

Tijdens de vergadering voegde hij er nog een zevende advies aan toe: Vind ook als gemeente zelf iets van de antwoorden die de Provincie geeft op alle vragen die er nog zijn.

Corona steunmaatregelen verbreden

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 11-03-2021 20:15

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1366967/50529/img_7827.jpgIn de raadsvergadering van afgelopen donderdag 4 maart hebben we een motie ingediend om de coronasteun voor de ondernemers en organisaties te verbreden. De coaltie en het college konden zich niet in de motie vinden omdat ze vinden dat hier al genoeg aandacht aan gegeven wordt. We hopen dat hier de komende maanden concrete resultaten van te zien zijn, maar hadden liever gezien dat er ingestemd was met de motie zodat er meer aandacht en financiele hulp voor de ondernemers buiten het centrum zou komen

De motie zoals ingediend:Motie `Corona steunmaatregelen verbreden` De raad van de gemeente Bunschoten, in vergadering bijeen op 4 maart 2021; Constaterende dat:

Er een aantal steunmaatregelen voor organisaties en ondernemers zijn genomen in verband met Corona (winkels, horeca, markt, VVV, botters). Deze steunmaatregelen met name gericht zijn geweest op de organisaties en ondernemers in het centrum van het dorp. Dit in eerste instantie een logische gang van zaken was, omdat daar organisaties en ondernemers gevestigd zijn die zwaar getroffen zijn door de corona-maatregelen, maar ook omdat zij steun kregen die gerelateerd was aan een niet geleverde prestatie van de gemeente (marktgelden, precariobelasting) of omdat zij zelf gerelateerd waren aan de gemeente (VVV, botters). Er later ook steun is gegeven die los staat van een prestatie van de gemeente, namelijk de kwijtschelding van de BIZ-bijdrage voor de centrumondernemers. Ook andere ondernemers zijn getroffen door de Corona crisis. Die op gelijkwaardige wijze ondersteund zouden moeten worden.

Roept het college op:

Te onderzoeken hoe we ondernemers buiten het centrum, die vergelijkbaar zijn met de centrumondernemers die coronasteun van de gemeente hebben ontvangen, financieel kunnen ondersteunen vergelijkbaar met de centrumondernemers, en voor 1 mei 2021 met een voorstel te komen. De raad te informeren over organisaties die coronasteun aanvragen of aangevraagd hebben, ook als besloten is deze steun niet te geven.

MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

ChristenUnie ChristenUnie Gorinchem 11-11-2020 19:39

Ondernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb- ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB- Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.

Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal inte voeren?2. Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om toteffectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldrukte voorkomen?3. Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze?4. Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets?5. Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,

Training voor startende ondernemer binnenstad Enkhuizen

ChristenUnie ChristenUnie Enkhuizen 05-08-2020 14:29

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1318439/63543/winkelstraat.jpgEr komt een extra training door het Startersloket voor startende ondernemers. Dit werd aangegeven in antwoord 3 maart op onze schriftelijke vragen over OZB en leegstand. Daarnaast begrijpen we dat er regelmatig een beroep gedaan wordt op het Ondernemersfonds en dat lijkt ons een goede zaak...

In de belastingnota voor 2020 stond eerst nog de volgende formulering betreffende OZB niet-woningen: “Voor panden die op 1 januari leegstaan, kan geen aanslag worden opgelegd. Om dit tekort te compenseren wordt de leegstand verdisconteerd in het OZB tarief voor eigenaren niet-woning. Het OZB tarief wordt op deze wijze ingezet als extra stimulans voor eigenaren van niet-woningen om leegstand zo veel mogelijk te voorkomen.” Deze tekst klopt niet en dat hebben we aangekaart via enkele schriftelijke vragen eind januari over OZB en leegstand.

De beantwoording door het college, zie hier,  was dat inderdaad deze passage uit de belastingnota geschrapt had moeten worden. Dus dat gaat in de volgende versie aangepast worden. Verder acht het College het helaas niet mogelijk om met aanpassing van tarieven in OZB de bezetting van de winkels in de binnenstad te kunnen stimuleren. https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1318439/63543/winkelstraat.jpg

Ondernemersfonds

Wel worden via het Ondernemersfonds vele aanvragen gedaan en gehonoreerd om winkelgebieden overal op te knappen, zie ook de site van het Ondernemersfonds.

Daarnaast word hard gewerkt aan het "vergroten van de aantrekkingskracht door de aanwezigheid van verrassende winkels, horeca en cultuur" om dus ook om het ondernemen in Enkhuizen aantrekkelijker te maken.

Extra training

En het college gaf aan dat men met een extra training gaat beginnen. Vooral het startende ondernemerschap in de binnenstad wil men stimuleren met een training door het Startersloket. Daarnaast zijn er meer maatregelen, terug te lezen in de raadsbrief van 10 maart.

Lees ook:

Nieuwe aanpak leegstand.. hoe zit dat? op deze site 15 maart 2019

Erkenning voor sociale ondernemingen

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 10-07-2020 15:18

Door Eppo Bruins op 10 juli 2020 om 17:00

Erkenning voor sociale ondernemingen

In de afgelopen maanden sprak ik in de Tweede Kamer vaak over de economie. In tijden waarin de overheid ongekende economische steun geeft, is het belangrijk om te beseffen wat voor economie we eigenlijk voorstaan. Wat voor bedrijven willen we in dit land? Voor de ChristenUnie zijn dit ondernemingen die niet alleen gaan voor winst op de korte termijn, maar langdurige positieve maatschappelijke impact maken. Sociale ondernemingen zijn daar een fantastisch voorbeeld van. Daarom ben ik blij dat in de kabinetsplannen van vandaag die wettelijk worden erkend.

Sociale ondernemers zetten in hun bedrijfsmodel de maatschappelijke missie voorop. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk kunnen. Ze zijn koplopers op het gebied van duurzaamheid. Of ze strijden tegen uitbuiting. Denk bijvoorbeeld aan organisaties zoals Tony Chocolonely, Fairphone, of Happy Tosti. Deze ondernemingen verdienen in onze samenleving alle ruimte.

Helaas zijn er belemmeringen. Zo is het kiezen van een rechtsvorm voor deze ondernemers ingewikkeld: als een ondernemer kiest voor een stichting, is het lastig om geld te lenen voor zijn investering. Als BV moet de ondernemer elke keer bij een bank uitleggen dat ze bij het bedrijf ‘sociaal’ zijn, en dus op een andere manier kijken naar winst en rendement.

Om dat te veranderen kwam ik in 2018, met steun van Social Enterprise NL (de koepel van sociale ondernemingen), met een plan. Ik wil dat ondernemers zich wettelijk kunnen registreren als sociale (of: maatschappelijke) onderneming. Ik vind dat er heldere criteria moeten komen waar deze ondernemingen dan aan voldoen. Daarmee zorgen we voor wettelijke erkenning voor deze ondernemingen die maatschappelijke impact aantoonbaar als belangrijkste doel hebben.

Vandaag presenteert het kabinet haar voorstel voor maatschappelijke ondernemingen. Ik zie in dat voorstel veel van mijn plan terug. Ondernemers krijgen straks de mogelijkheid om te kiezen voor een maatschappelijke BV. Er komen duidelijke eisen waar zo’n BV aan moet voldoen. Zo is het voor iedereen duidelijk dat deze bedrijven van waarde zijn voor mens, milieu en maatschappij. En lossen we belemmeringen op.

Ik vind dat we deze maatschappelijke ondernemingen verder moeten gaan versterken. De overheid kan bijvoorbeeld sociaal ondernemers fiscaal voordeel geven of bij specifieke aanbestedingen de voorkeur geven aan een maatschappelijke onderneming.

Sociaal ondernemers hebben immers aandacht voor wat echt telt: ze dragen zorg voor de schepping, ze dragen bij een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ze gaan uitbuiting tegen. Deze ondernemers verdienen ruim baan. Het kabinetsvoorstel van vandaag is een heel mooie stap vooruit!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.