Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

6 documenten

Grotere natuurspeeltuin voor Neerbosch-Oost | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Nijmegen 28-01-2020 00:00

Voor de komende maand hebben we met SP, VVD en D66 de ontwikkeling van een grotere natuurspeeltuin voor Neerbosch-Oost geagendeerd in de gemeenteraad, omdat deze omgeving volgens ons wel wat meer groen kan gebruiken en wat minder asfalt.

In deze wijk ontwikkelt basisschool Het Octaaf een nieuw gebouw naast wijkcentrum De Schalmei. Tussen deze gebouwen zijn nu een natuurspeelplaats en grote parkeerplaats gepland. Bewoners uit de wijk zijn een actie begonnen om deze parkeerplaats kleiner te ontwikkelen om de natuurspeelplaats een stuk groter te maken. De wijk heeft al genoeg asfalt en beton, en kan wel een mooie groene speelplaats in de buurt van school en voorzieningen gebruiken.

GroenLinks steunt de actie uit de wijk, en wil uitzoeken of er een andere oplossing kan worden gevonden voor de vermeende behoefte aan zoveel parkeerplaatsen.

Raadslid Joep Bos-Coenraad (openbare ruimte):

We willen inzetten op een groenere omgeving van de school, waar het ook prettiger en veiliger is om te fietsen. Op deze belangrijke plek nu nog zoveel vers asfalt uitstrijken werpt ons terug in de tijd. Laten we betere keuzes maken voor de toekomst.

Twee GroenLinks moties voor betaalbaar & groen wonen in Culemborg aangenomen | Culemborg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Culemborg 22-12-2019 00:00

De GroenLinks-moties om betaalbaar & groen te bouwen in Culemborg zijn donderdag 19 december met brede steun aangenomen in de gemeenteraad (alleen VVD stemde tegen). We willen bouwen om te voldoen aan de grote vraag naar woonruimte van jongeren, starters, ouderen & alleenstaanden. Dit biedt ook kansen voor vernieuwende woonvormen als wonen-zorgen, tiny houses & kleinschalige appartementen voor al die mooie ideeën in de stad!

Deze ambities zijn realistisch omdat er minimaal drie tot vijf ontwikkellocaties beschikbaar zijn. Met locaties als bijv. Spoorzone, Otto van Reesweg & Jan van Riebeeckstraat. Juist hier willen we meer betaalbare woningen: denk hierbij aan koopwoningen van 170.000 tot 250.000 euro en huurwoningen van 425 tot 606 euro. Bekijk de aangenomen motie hier.

Daarnaast is ook een GroenLinks-motie aangenomen voor betaalbaarder nieuwbouw in de wijk Parijsch.

Twee moties die bijdragen aan een fijne kerstsfeer. Met dank aan de collega’s van PvdA, CvN, CC en D66 voor het mede-indienen.

De Bilt blijft zoeken naar bouwlocaties | De Bilt

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA De Bilt 15-11-2019 00:00

De gemeente De Bilt wil al lange tijd meer woningen gaan bouwen. Dat is hard nodig, want als je in De Bilt geboren bent, is de kans groot dat je tot je 30e moet wachten voordat je je eerste huis kunt krijgen. De wachtlijsten voor een huurwoning blijven oplopen, de huizenprijzen blijven stijgen, in onze gemeente zelfs harder dan gemiddeld in Nederland. De gemeente gaat daarom invulling geven aan de afspraken in het coalitieakkoord: in de periode tot 2026 komen er 845 nieuwe woningen bij, waarvan 30% sociale huur. De grote vraag is nu: waar komen al die woningen?

Het College van BenW kreeg vorig jaar december de opdracht om in alle kernen naar mogelijke woningbouwlocaties te zoeken met daarbij een aantal randvoorwaarden, o.a. dat de grond al eigendom is van de gemeente. Die zoektocht heeft geresulteerd in een lijst van 13 locaties die volgens het college in aanmerking komen om te worden bebouwd. Daartegen kwam een groot aantal bezwaren van omwonenden, onder meer vanwege het mogelijk verdwijnen van speelplekken voor kinderen en het kappen van een aantal waardevolle bomen. Zij maakten tijdens een drietal hoorzittingen duidelijk dat er echt een andere keuze zou moeten worden gemaakt.

De fractie van GroenLinks kan zich in een groot deel van de bezwaren vinden en heeft zich daarom, in samenspraak met de andere coalitiepartijen (CDA, D66 en VVD), op het standpunt gesteld dat 10 van de 13 locaties van de lijst zouden moeten worden geschrapt, De 3 overblijvende locaties zijn de Berlagelaan naast het fietstunneltje, de Jachtlaan naast het gemeentehuis en een stuk grond naast de begraafplaats aan de 1e Brandenburgerweg. Daar kunnen in goed overleg met de omwonenden plannen worden ontwikkeld voor de bouw van sociale en middenhuurwoningen, rekening houdend met onder meer de toename van het verkeer die hier het gevolg van zal zijn.

Een definitief besluit over het collegevoorstel gaat genomen worden in de raadsvergadering van 28 november a.s. Duidelijk is wel dat de (gedeeltelijke) afwijzing van het collegevoorstel betekent dat elders nog een groot aantal woningen zal moeten worden gebouwd. Dat zou kunnen op een nog nader te bepalen plek in de buurt van Maartensdijk, maar daarvoor is toestemming nodig van de provincie die niet zo maar toelaat dat overal in het groene landschap wordt gebouwd. GroenLinks wil daarnaast dat de mogelijkheid wordt onderzocht dat op de Schapenweide (tegenover het RIVM) meer huizen worden gebouwd dan de (minimaal) 150 woningen waartoe de gemeenteraad afgelopen zomer besloot. Dat zou dan wel ten koste moeten gaan van de ruimte voor bedrijven en kennisinstellingen. Ook hierbij is zorgvuldig overleg met de omwonenden een voorwaarde, want ook in dit geval heeft bebouwing van het nu nog lege terrein consequenties voor bijvoorbeeld de verkeersafwikkeling.

GroenLinks-idealen en de Omgevingswet | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks VVD Amersfoort 05-10-2019 00:00

De Omgevingswet komt eraan. De invoering van deze rigoureuze wetswijziging op 1 januari 2021 - volgens velen de grootste ‘stelselherziening’ sinds de Tweede Wereldoorlog - zal de gemeentelijke organisatie net zo op z’n grondvesten doen schudden als de decentralisaties in het sociaal domein dat deden, is de verwachting. Meedenken over de kansen en bedreigingen die de nieuwe wet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan? Neem contact op! Jeroen Bulthuis geeft in dit stuk toelichting op de wet en de manier waarop we er nu al mee bezig zijn.

GroenLinks-idealen in de praktijk brengen dankzij de komst van de Omgevingswet, hoe doe je dat?

 

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Wat zijn de kansen en bedreigingen van de Omgevingswet voor het verwezenlijken van het GroenLinks-gedachtegoed? Vooruitlopend op de komst van de wet experimenteren we er in Amersfoort al volop mee. Met tot nu toe twee concrete resultaten: een rem op het inzetten van biomassa en fossiele brandstoffen voor het verwarmen van gebouwen, en klimaat-neutrale woningbouw als uitgangspunt bij nieuwbouwprojecten.

Wat beoogt de Omgevingswet?

Een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving, minder regels, meer ruimte voor initiatieven en werken vanuit vertrouwen: dat is de kern van de verandering die de Omgevingswet beoogt. Net als bij het sociaal domein krijgen gemeenten meer bestuurlijke afwegingsruimte om zelf keuzes te maken. Met de Omgevingswet wordt flink geschrapt in de regels en verantwoordelijkheden van het Rijk. Cynici zien de Omgevingswet daarom ook wel als een VVD-wet, die de ideologie van decentralisatie en deregulering doorzet in het ruimtelijk domein. En iedereen die de toestand op de woningmarkt, het stikstofoverschot en de problemen met vervuilde bagger serieus neemt, weet waar die neoliberale agenda van loslaten en dereguleren toe kan leiden. Desondanks biedt de Omgevingswet ook kansen voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed.

Eerst even wat techniek...

Om te begrijpen waar de kansen en uitdagingen liggen voor de gemeente eerst even wat techniek. De Omgevingswet vervangt huidige wettelijke instrumenten als bestemmingsplan, structuurvisies en sectorale beleidsvisies door zes kerninstrumenten, waarvan de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning de belangrijkste zijn voor de gemeente. Kort door de bocht: de omgevingsvisie vervangt straks de structuurvisie waarin we lange-termijndoelen en waarden voor de fysieke leefomgeving vastleggen. Het omgevingsplan vervangt het bestemmingsplan en bevat straks alle regels over wat er wel en niet kan en mag op een bepaalde plek.

Het is belangrijk om daarbij te bedenken dat omgevingsvisies alleen bindend zullen zijn voor de overheid zelf. Om te zorgen dat de doelen en ambities in de omgevingsvisie doorwerken naar burgers en bedrijven, moeten deze zijn door vertaald naar het omgevingsplan en de daarbij behorende regels. Andersom is het zo dat duidelijk moet zijn waarom er bepaalde regels gelden: het achterliggend doel van de regels in een omgevingsplan moeten goed zijn verwoord in de omgevingsvisie. Bij tegenstrijdigheid tussen omgevingsvisie en omgevingsplan, kunnen burgers en bedrijven naar de rechter stappen om hun gelijk te halen.

Doelen en opgaven in omgevingsvisies zijn daardoor minder vrijblijvend dan in de huidige structuurvisies.

Reikwijdte van de Omgevingswet

Een tweede belangrijke technische wijziging: de reikwijdte van de Omgevingswet is veel groter dan de huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening. De doelstelling van de Omgevingswet is namelijk ‘het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving met als doel het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving’. Op dit moment kunnen we vergunningaanvragen eigenlijk alleen toetsen aan het uitgangspunt van een ‘goede ruimtelijke ordening’.  Straks kunnen we bijvoorbeeld ook toetsen op milieuaspecten zoals geluid of luchtvervuiling en zelfs op sociale aspecten als gezondheid en segregatie, mits dit raakvlak heeft met de fysieke leefomgeving.

Aan ruimtelijke plannen kunnen we met de Omgevingswet eisen stellen die verder gaan dan 'een goede ruimtelijke ordening'. Dit biedt kansen voor het realiseren van ons groene en linkse gedachtegoed.

 

Vooruitlopende op de komst van de Omgevingswet zijn er overal in het land al volop experimenten met het nieuwe instrumentarium. Meest concreet daarbij zijn de zogenaamde ‘bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte’. Onder de Crisis- en herstelwet kunnen gemeenten die daartoe zijn aangewezen namelijk bestemmingsplannen maken waarin ook andere zaken dan een ‘goede ruimtelijke ordening’ zijn geregeld. In deze bestemmingsplannen kunnen gemeenten nadere regels opnemen die tot doel hebben ‘een gezonde en veilige fysieke leefomgeving en een goede leefomgevingskwaliteit te bereiken’. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het hanteren van strenge (of juist soepelere) milieunormen of het stellen van strengere normen voor energiezuinig bouwen. Ook de gemeente Amersfoort is aangewezen om met deze bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte te experimenteren.    

Voorbeelden en resultaten

Een concreet voorbeeld waarbij dit gebeurt, is dit besluit van het college dat onze eigen GroenLinkswethouder Astrid Janssen van duurzaamheid en ruimtelijke ordening begin september presenteerde.

Biomassa

De gemeente gaat op basis van de Crisis- en herstelwet de bestaande bestemmingsplannen zo aanpassen dat we de bouw van nieuwe installaties voor energieopwekking die gebruik maken van fossiele brandstoffen of houtige biomassa kunnen tegenhouden.

Op dit moment zijn dergelijke installaties ‘zonder meer mogelijk’ en kan de gemeente een vergunningaanvraag voor bijvoorbeeld de bouw van een biomassacentrale niet weigeren zolang deze voldoet aan de eisen van een ‘goede ruimtelijke ordening’. Dankzij de nadere eisen in het bestemmingsplan kan dat straks dus wel. Overigens moet - net als straks onder de Omgevingswet - de achterliggende doelstelling van deze nadere eisen wel formeel in een strategische visie zijn vastgelegd. In dit geval was dat de Warmtevisie Amersfoort die de gemeenteraad vlak voor de zomer heeft vastgesteld en waarin is vastgelegd dat ‘met fossiele brandstoffen gestookte centrales en houtgestookte biomassacentrales niet passen in een C02-neutrale warmtevoorziening die de gemeente Amersfoort voorstaat’.

Energiezuinig bouwen

Een ander concreet voorbeeld waar we gebruik maken van de ruimere mogelijkheden die de wet ons biedt, is het stellen van strengere eisen ten aanzien van energiezuinig bouwen. Voor de zomer heeft de raad het Deltaplan Wonen (een initiatief van GroenLinks) vastgesteld. Hierin is onder meer opgenomen dat nieuwbouw ten minste energieneutraal en bij voorkeur energieleverend moet zijn. Dat gaat verder dan de huidige eisen van het bouwbesluit. Ook in de Warmtevisie is vastgelegd dat alle nieuwbouw energieneutraal en op termijn energieleverend moet zijn. Nu deze ambitie op visieniveau is vastgelegd, ontstaat de mogelijkheid om dit bij nieuwe bestemmingspannen door middel van het principe van de verbrede reikwijdte ook af te dwingen. Het college heeft inmiddels uitgesproken (zie hier) dat de gemeente Amersfoort de bestaande wettelijke mogelijkheden maximaal zal benutten om energieneutraal bouwen af te dwingen, bijvoorbeeld via bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet. Bij nieuwe bestemmingsplannen zal energieneutraal bouwen dus het uitgangspunt vormen.

Kortom, de experimenten die op dit moment in Amersfoort plaatsvinden, laten zien dat de komst van de Omgevingswet volop kansen biedt voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed en dat we er nu al in slagen om concrete resultaten te boeken. En dat smaakt natuurlijk naar meer.

Tegelijkertijd kan de Omgevingswet ook worden benut om te dereguleren en meer vrijheid te laten aan ontwikkelaars en andere initiatiefnemers. Welke keuzes hierin worden gemaakt, heeft de gemeente voor een groot deel zelf in de hand. De afwegingen die hierbij worden gemaakt, ook ten aanzien van de rol die de gemeenteraad hier in de toekomst zelf nog in zal hebben, zullen van grote invloed zijn op de fysieke leefomgeving in Amersfoort.

Het zijn dus spannende tijden voor de toekomst van onze stad.

Wil je verder meedenken over de kansen en bedreigingen die de Omgevingswet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan, neem dan contact op met ons raadslid Jeroen Bulthuis. Mail:  j.bulthuis@amersfoort.nl of bel: 06 549 22 373.

 

Meer zorgwoningen en sociale woningbouw in Bisonspoor | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Stichtse Vecht 08-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag stond het bestemmingsplan van Bisonspoor in Maarssen weer op de agenda. Dit keer ging het vooral over de locatie die veel stof heeft doen opwaaien vanwege de hoogte van de twee te bouwen woontorens, namelijk het gebied van de oude parkeergarage 2 (P2) en het huidige pakkeerterrein achter de Hema (P3). 

Niet alleen waren bewoners ongerust over de hoogte van deze torens. Ook bestond in de afgelopen periode veel bezorgdheid over de parkeermogelijkheden en de infrastructuur van Bisonspoor. Kunnen bij toename van het aantal bewoners de wegen al dat verkeer wel aan?

De gemeenteraad bereikte dinsdag overeenstemming over aanpassingen van het bestemmingsplan. Op de locatie van de parkeergarage P2 met kantoortoren komen ook maximaal 360 appartementen, waaronder een deel sociale woningbouw (circa 21 %). Dat komt tegemoet aan de sterke behoefte aan meer woningen in onze gemeente.Verder mogen er gebouwen van 70 en 60 meter hoog gebouwd worden.

Op de P3-locatie komt er een zorgcomplex dat bestaat uit een zorgcentrum met maar liefst zo'n 100 zorgwoningen. Dat is fors meer dan eerder was gepland. Verantwoordelijk wethouder Linda van Dort is verheugd dat de nieuwe coalitie bereid was hiermee akkoord te gaan. Datzelfde geldt voor haar voorstel voor de bouw van een sociale ruimte op de P-3 locatie, een sterke wens van de bewonerscommisssie. De begane grond blijft een laad- en loszone voor het winkelcentrum. Op de plaats van het huidige tankstation bij P3 wordt een nieuw districtskantoor van de politie gebouwd. 'Dat is ook winst want het zal zeker veiligheid en leefbaarheid in de wijk verhogen', aldus Linda. 

Wat de toekomstige infrastructuur van Bisonspoor betreft heeft het college van B & W een integraal onderzoek toegezegd, niet alleen naar de verkeers- en parkeerdruk van Bisonspoor, maar van heel Maarssenbroek. Er zijn daar namelijk meerdere bouwlocaties gepland de komende jaren. Om de huidige parkeerdruk alvast te verlichten komen er tijdelijk 100 gratis extra  parkeerplaatsen. Daarmee krijgt wethouder Klomps (VVD) de tijd om permanente oplossingen te vinden. 

Ons raadslid Tjeerd Schuhmacher zegt dat GroenLinks vooral blij is met dit plan vanwege het aantal te bouwen woningen, waarvan 100 zorgwoningen.  En die hoge torens?

Tjeerd: "Hoge torens? Ja, vanaf het begin hebben wij aangegeven dat een gebouw van dezelfde hoogte als huidige omliggende bebouwing onvoldoende uitstraling heeft. Nu komt er een bebouwing die, wat ons betreft, passend is bij Bisonspoor. Stichtse Vecht mag zich laten zien!

De huidige coalitie wil niet bouwen buiten de zogenaamde rode contouren, de harde grens waarbuiten gemeenten niet mogen bouwen. Wil je toch voor voldoende woningen voor onze bewoners zorgen, zul je daar waar het kan ook de hoogte in moeten.”

Het aangepast plan voor Bisonspoor kon deze avond redelijk snel in stemming worden gebracht en is tot onze tevredenheid aangenomen. Het resultaat van de stemming was:

voor:   Streekbelangen, CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie SGP en GroenLinks tegen: Lokaal Liberaal, PVV, Stichts Appel en Maarssen2000.

Ook onze wethouder Linda van Dort kon dus opgewekt huiswaarts.

 

 

/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor
/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor

Duurzaam, maar niet te duur | Veenendaal

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA SGP Veenendaal 26-11-2018 00:00

Veenendaal wil in 2035 energieneutraal zijn. Daarom is afgesproken dat alle nieuwe openbare gebouwen vanaf 2019 volledig energieneutraal worden gebouwd. GroenLinks wilde dat dus ook voor de nieuwbouw van het CLV. Omdat het formeel geen nieuwbouw maar een renovatie van een ouder gebouw betrof, was daar geen rekening mee gehouden. GroenLinks stelde voor om het CLV 750.000 euro extra ter beschikking te stellen, om zo een volledig energie neutraal gebouw te kunnen realiseren. Daarvoor diende zij met D66, PVDA, DENK en SP een amendement in. De meerderheid van de raad bleek echter niet van plan de daad bij het woord te voegen. 

Natuurlijk is driekwart miljoen veel geld, maar op een bedrag van 15 miljoen dat de verbouwing sowieso al kost, is het te overzien. Daarmee zou de gemeente Veenendaal laten zien dat het haar ernst is met het voornemen energieneutraal te worden. De meerderheid bleek niet bereid om zelf het goede voorbeeld te geven. Om verschillende redenen stemden VVD (die al eerder hadden aangegeven eigenlijk geen geld vrij te willen maken voor energieneutraal bouwen), CU (die bang was dat dit tot vertraging in de bouw zou leiden), SGP, CDA, ProVeenendaal en Lokaal Veenendaal tegen het voorstel.

Jammer, daarmee gaat een mogelijkheid om te laten zien dat het Veenendaal echt menens is met energieneutraliteit ongebruikt voorbij.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.