Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3730 documenten

Betreft: aanpak van woonoverlast Hofkampstraat

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 01-05-2024 10:59

Hofkampstraat

Brief aan raadsleden van de gemeente Almelo

Geachte heer/mevrouw,

Dankzij jullie wanbeleid hebben wij zojuist weer een heftige en bedreigende situatie mee moeten maken.

Omdat jullie nóóit controleren (en al helemaal niet in de weekenden en avonduren), weet elke gek dat je in de Hofkampstraat en aangrenzende straten op elke willekeurige plek je auto kunt dumpen om het centrum in te gaan. Daardoor hadden we weer eens een auto van zo’n dergelijk centrumbezoeker voor ons oprit staan. Dit gebeurt wekelijks meerdere keren.

Omdat we al weten dat we van jullie niets hoeven te verwachten, zijn we genoodzaakt de politie te bellen. Zij wisten aan de hand van het kenteken het telefoonnummer van de eigenaar te traceren en hebben deze persoon gevraagd de auto te verplaatsen. Even later had ik een tweetal van deze mensen voor mijn poort staan. Echt gezellige types die jullie aantrekken naar dat zogenaamde Amaliaplein van jullie. Ze rammelden hard aan onze poort en stonden in onze tuin.

Toen ze mij binnen zagen begonnen ze te schreeuwen. Ik negeerde dat, maar toen dat steeds luider werd en ze steeds harder aan onze poort begonnen te rammen, heb ik vanuit de deuropening gevraagd of ze wilden vertrekken. Het gevolg was een bult gescheld en doodsbedreigingen. Ik heb toen de deur uiteraard weer dichtgedaan en op slot gedraaid. Vervolgens kwamen er een boel vriendjes bij en auto’s die naast ons huis gingen staan. Nu weten wij niet wat er gaat gebeuren en of ze nog terugkomen.

Dus u wordt weer eens bedankt. Het lijkt me tijd om in ieder geval in de avonduren van de weekenden te gaan handhaven. Al te lang zien wij niemand van handhaving meer in onze wijk.

Met vriendelijke groet,

Bewoner Hofkampstraat.

Reactie Partij Vrij Almelo:

Als contacten tussen overheid en burger niet goed gaan, wordt zichtbaar hoe verschillend de overheid en de burger in hun specifieke rol functioneren.

De burger zit ergens mee, krijgt geen- of een onbevredigend antwoord op zijn of haar klachten. Maar zelfs als de burger contact weet te leggen dan is de kans aanwezig dat de burger zich niet serieus genomen voelt, of wordt “afgescheept”, of van het kastje naar de muur gestuurd. Niet omdat de overheid onwillig is, maar omdat de overheid niet met één burger te maken heeft maar met een veelvoud van burgers in een immer complexer wordender maatschappij en evenzo overheid. Deze kloof is in vele zaken herkenbaar.

De Partij Vrij Almelo vindt dat een transparante en zich naar burgers receptief opstellende gemeente de dure plicht heeft dit als primaire leidraad te verinnerlijken, zodat haar inwoners zich gehoord en gezien voelen!

Schriftelijke vragen op 4 maart 2020 aan het college van B&W Almelo

Behandeld door J.G.B. Veldschotten. Verkeersdrukte en baldadigheid Hofkampstraat

Geachte heer De Olde, Uw fractie heeft per brief van 4 maart 2020 vragen gesteld over de verkeersdrukte en de baldadigheid in de Hofkampstraat. Alvorens in te gaan op uw vragen, willen wij u het volgende laten weten. Sinds geruime tijd zijn wij zowel met de bewoners van de Hofkampstraat als ook Bewonersvereniging de Hofkamp in goed overleg over en aan de slag met het aanpakken van diverse leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken.

Hierbij moet onder andere worden gedacht aan verkeersoverlast, overlast gerelateerd aan de uitgaansfunctie van het Amaliaplein en nabije omgeving alsook het versterken van het groen in de straat.

Onze reactie op uw afzonderlijke vragen vindt u hieronder. Wij hebben uw vragen cursief weergegeven en daaronder ons antwoord gezet.

Vraag 1.

Bent u ervan op de hoogte dat een groot gedeelte van de gevels ín de Hofkampstraat beschermd stadsgezicht is of zelfs een status monument heeft?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte.

Vraag 2.

Graag horen wij van u wanneer er voor het laatst groot onderhoud aan de Hofkampstraat is gepleegd. Ook zouden wij graag van u horen of en wanneer er groot onderhoud gepland staat.

Antwoord:

Om een zo compleet mogelijk beeld te creëren, hebben wij zowel het onderhoud van de verharding als de staat van de riolering in beeld gebracht. Het laatste onderhoud aan de verharding van de rijbaan van de Hofkampstraat dateert van 1991. Het volgende onderhoud staat (theoretisch) gepland voor 2027. De laatste inspecties geven geen aanleiding om eerder onderhoud uit te voeren. In 2007 is een deel van de trottoirs opnieuw bestraat. Het eerstvolgende onderhoud aan de trottoirs staat nu gepland voor 2022. De leeftijd van het hoofdriool in de Hofkampstraat varieert van 1980 — 2015. De levenscyclus van de riolen bedraagt gemiddeld 65 jaar. Op basis van laatste inspecties zijn er geen bijzonderheden geconstateerd en worden de rioleren op basis van de normale inspectie en onderhoudscyclus gereinigd en geïnspecteerd. Een eerstvolgende inspectie staat gepland in 2024/2025.

Vraag 3.

Graag horen wij wat de toekomstvisie is wat betreft het groen in de Hofkampstraat.

Antwoord:

Er bestaat geen concrete toekomstvisie voor het groen in de Hofkampstraat. De wens van de bewoners (meer bomen in de straat) is bij ons bekend. In de Hofkampstraat en omgeving zijn er problemen op het gebied van grondwater en hemelwater. Binnen de afdeling Uitvoering Fysiek zullen hier plannen voor uitgewerkt moeten worden. Hierbij bekijken we ook welke mogelijkheden er zijn om werk met werk te maken en zodoende stappen te zetten richting het eergroenen van de Hofkampstraat en omgeving. Het bepalen wat wel en niet wenselijk en mogelijk is zal in nauwe samenspraak en samenwerking met bewoners plaatsvinden. Dit geldt voor zowel de kansen die deze plannen bieden dan wel wat betreft andere mogelijkheden die er zijn om de Hofkampstraat en omgeving te vergroenen. Dit kan ertoe leiden dat er situaties ontstaan waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen aanplanten van bomen en parkeergelegenheid.

Vraag 4.

Om de hoek van de Hofkampstraat is onlangs het kinderspeel/park Het Doepark aangelegd, aan het einde van de Hofkampstraat zit een basisschool en middenin de Hofkampstraat ligt een muziek-, dans- en kunstenschool (Kaliber). Bent u het met ons eens dat dit het beeld schept dat de Hofkampstraat een kindvriendelijke straat zou moeten zijn?

Antwoord:

Het feit dat er aan de Hofkampstraat meerdere niet-woonfuncties zijn gehuisvest geeft aan dat de Hofkampstraat meer is dan een gewone woonstraat. Desondanks is de Hofkampstraat, gedeelte Schipbeekstraat — Grotestraat Zuid, aangewezen als 30 km/u-zone. De hoeveelheid extra verkeer dat in deze straat rijdt, past binnen de uitgangspunten van een 30 km/u-zone (duurzaam veilig). De Hofkampstraat is echter fysiek niet volledig ingericht als 30 km/u-straat. Dit is een knelpunt dat opgelost dient te worden. Een adequate inrichting als 30 km/u-straat zorgt ervoor dat de straat meer kindvriendelijk wordt en dat desondanks de genoemde functies goed bereikbaar blijven. Ook hiervoor geldt dat, als er mogelijkheden zijn om de inrichting van de straat aan te pakken, de bewoners bij de planvorming zullen worden betrokken.

Vraag 5.

Bent u ervan op de hoogte dat er al sinds de jaren negentig onvrede is vanwege de beslissing om verkeer, o. a. vanuit de Grotestraat, in de straat toe te laten?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte. De Hofkampstraat ligt tegen het centrum aan en in dergelijke straten zie je meer verkeersproblemen dan in woonstraten in een buitenwijk.

Vraag 6.

Waarom heeft de gemeente al die tijd niets gedaan aan de verkeersklachten uit de wijk, ondanks dat deze ambtelijk worden erkend?

Antwoord:

In de afgelopen jaren ontbraken de financiën om de Hofkampstraat opnieuw in te richten. Daarnaast dienden zich ook geen mogelijkheden aan om mee te liften met onderhoudsprojecten. De aanpak van de waterproblematiek in de Hofkampstraat e.o. én de invoering van een camerahandhavingssysteem voor de binnenstad bieden wellicht wel mogelijkheden om in de komende jaren maatregelen te treffen in de Hofkampstraat. Ook dit zal in nauwe samenspraak en samenwerking met buurtbewoners worden opgepakt.

Vraag 7.

Hoe kijkt u aan tegen de wens van de bewoners om de gehele straat weer autoluw te maken, zoals het nog niet zo lang geleden ook was?

Antwoord:

Zoals al aangegeven is het beleidsmatig gewenst dat de Hofkampstraat tussen de Schipbeekstraat en de Grotestraat Zuid als 30 km/u-zone effectief wordt ingericht. Bij de invoering van het camerahandhavingssysteem wordt bekeken of het westelijk deel van de Hofkampstraat, het gedeelte tussen Vechtstraat en Grotestraat Zuid, meegenomen kan worden in dit project. Indien dit mogelijk is, dan kan ongewenst verkeer in dit deel van de Hofkampstraat geweerd worden. Daarmee wordt dit gedeelte van de Hofkampstraat autoluw. Doordat dit gedeelte van de Hofkampstraat erg smal is en de woningen ook dicht op de straat staan, is dit deel van de straat ook minder geschikt voor het aanbrengen van fysieke remmende maatregelen. Wij zien een camerahandhavingssysteem dan ook als beste oplossing. Voor het gedeelte Schipbeekstraat —Vechtstraat is het gewenst om snelheidsremmende maatregelen aan te brengen, zodat 30 km/u ook afgedwongen wordt. Realisatie op korte termijn is echter nog niet geregeld.

Vraag 8.

Bent u ervan op de hoogte dat alle bewoners van de Hofkampstraat jaarlijks bijna tachtig euro per auto betalen om te mogen parkeren in hun eigen straat?

Antwoord:

Bewoners in een blauwe zone, waar de Hofkampstraat onderdeel van uitmaakt, kunnen een ontheffing kopen, zodat zij geen gebruik hoeven te maken van de parkeerschijf. Deze ontheffing kost € 91,30 (prijspeil 2020) en is qua kosten gelijk aan een parkeervergunning, het product dat bewoners kopen die in het betaald parkeren gebied wonen.

Vraag 9.

Bent u er ook van op de hoogte dat de bewoners, ondanks hun parkeervergunning, dikwijls hun eigen auto niet in de straat kwijt kunnen omdat de parkeerplekken in beslag worden genomen door centrumbezoekers? Het ís algemeen bekend daf er in de Hofkampstraat e. o, niet of nauwelijks gehandhaafd wordt. Dit ís dan ook de reden dat vele centrumbezoekers hun auto onbetaald parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten. Vindt u het terecht dat de parkeerplekken die voor bewoners bestemd zijn, en waarvoor deze bewoners jaarlíjks flink betalen, in beslag worden genomen door illegale parkeerders die een gratis plek om te parkeren in het centrum zoeken?

Antwoord:

Ja, wij zijn op de hoogte van de parkeerdruk. Dat is ook de reden waarom de Hofkampstraat onderdeel uitmaakt van het gebied waar sprake is van parkeerregulering, i.c. de blauwe zone. In de openbare ruimte maken 3 groepen gebruik van de openbare parkeerplaatsen: bewoners, bezoekers en werknemers. Door te reguleren proberen we deze balans zo goed mogelijk te vinden. Deze regulering bestaat voor de Hofkampstraat uit een verplichte parkeerschijf: de blauwe zone. Tijdens venstertijden mag men maximaal 1 uur geparkeerd staan met gebruik van de parkeerschijf. Voor bewoners is geregeld dat zij ontheffing hiervan kunnen kopen en dat hun bezoek, tegen geringe betaling, hier ook langer kan staan. Buiten de venstertijden staan deze plaatsen open voor iedereen, Deze openbare plaatsen zijn dan ook niet specifiek bestemd voor bewoners. Overigens geldt voor veel bewoners van de Hofkampstraat dat zij de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren. Wij vinden het dan ook vanzelfsprekend dat men zo veel mogelijk hiervan gebruikmaakt.

Vraag 10.

Bent u het met ons eens dat het voor iedereen beter zou zijn als er door centrum bezoekers geparkeerd zou worden op goed gereguleerde parkeerplaatsen die niet in en om woonwijken liggen? Door het ontbreken van handhaving loopt de gemeente toch al parkeerinkomsten mis.

Antwoord:

In ons parkeerbeleid is opgenomen dat wij parkeren in de garage stimuleren. Daarom is parkeren in de garage ook goedkoper dan parkeren op straat. Daarnaast hebben wij speciaal voor de bewoners in de horecazone de venstertijden uitgebreid, zodat bezoekers hier niet langer dan 1 uur mogen staan. Er vindt wel degelijk handhaving plaats. Controles op illegaal parkeren vinden wel degelijk met regelmaat plaats. De momenten waarop dit gebeurt zijn mede na overleg met de bewoners uit de Hofkampstraat tot stand gekomen.

Vraag 11.

Hoe kijkt u er tegenaan om alternatieve, reeds bestaande, parkeerplaatsen en/of parkeergarages buiten de woonwijken te onderzoeken, waar, eventueel binnen bepaalde tijdzones, gratis geparkeerd zou kunnen worden voor het uitgaanscentrum? (De Partij Vrij Almelo heeft hier diverse keren zowel mondelinge als schriftelijke vragen over gesteld). Hierdoor zou parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten niet langer nodig zijn en zou er daar een algeheel parkeerverbod kunnen ingevoerd worden, dat geldt voor iedereen behalve de bewoners.

Antwoord:

Bezoekers van Almelo kunnen goed parkeren in de garages, daarvoor zijn geen alternatieve locaties nodig. Een proef met (deels) gratis parkeren is niet haalbaar gebleken. Wij zien geen noodzaak om parkeren in de Hofkampstraat specifiek voor te behouden aan bewoners. Wel zijn wij blijvend in gesprek met betrokkenen, ook met handhaving, om de ervaren overlast zo veel mogelijk binnen de perken te houden.

De Hofkampstraat heeft daarbij wel een stedelijke centrumfunctie en is niet goed vergelijkbaar met een woonwijk.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Unaniem aangenomen motie: 100% succes!

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 01-05-2024 07:14

Op de website van Lokaal Tilburg kon u in november 2023 al lezen over een ingediende motie door Lokaal Tilburg, bij de begrotingsbehandeling voor 2024: ‘Leesdossier Toegang Dyslexie, een papieren labyrint’.

Bij leerlingen die kampen met hardnekkige leesproblemen – en waar het vermoeden bestaat van ernstige dyslexie – zijn basisscholen verplicht om een landelijk ‘leerling dossier dyslexie’ op te stellen. Zo’n dossier is zeer uitgebreid en wordt ingediend bij loket Toegang Dyslexie van de gemeente.

Het leesdossier wordt door dit loket beoordeeld, om te zien of een leerling al dan niet in aanmerking komt voor een volledig vergoed dyslexieonderzoek.

Afhankelijk van de uitslag kan een leerling daarna ook nog in aanmerking komen voor vergoeding van dyslexie-behandelingen. Om geen talent verloren te laten gaan, is zo’n traject dus van groot belang.

Het opstellen van een leesdossier is dermate uitgebreid dat scholen erg gebukt gingen onder deze tijdrovende administratieve rompslomp. De motie was daarom gericht op het vereenvoudigen van deze omslachtige procedure. De voltallige raad heeft de motie op 13 november jl. aangenomen en de wethouder heeft de opdracht omarmd én gehoor gegeven aan het verzoek om nog dít schooljaar met een vereenvoudigde versie te komen.

In maart 2024, zijn alle basisscholen van Tilburg, Goirle, Hilvarenbeek en Oisterwijk geïnformeerd over het aangepaste format met minder administratieve lasten en over het vereenvoudigde proces. Vanzelfsprekend blijven we de onderwijspraktijk actief volgen om na te gaan in hoeverre het papieren labyrint in de praktijk ook echt minder complex geworden is.

Lokaal Tilburg is enorm trots op het snel bereikte resultaat naar aanleiding van de door ons ingediende motie. Het blijkt toch maar weer eens hoe een kleine lokale politieke partij groots aan de maatschappij kan bijdragen!

Begroting 2024: Onze moties en de behaalde resultaten.

Wil van der Kruijs over de CDA-avond over 'Drugs'.

CDA CDA Tilburg 30-04-2024 12:06

Over drugs en witte busjes. “Als u in uw buurt met enige regelmaat en op afwijkende tijden een wit busje ziet, dat achteruit een garage inrijdt met koplampen, die omhoog gericht zijn: dan is er alle reden om de politie te bellen”. Dat was de tip van Freek Pecht, coördinator drugs bij de politie Zeeland West Brabant. “Natuurlijk vervoeren niet alle witte busjes, die achteruit de garage inrijden, drugs of materialen waarmee drugs gemaakt kunnen worden. Maar als uw onderbuik zegt, dat hier wellicht iets aan de hand is, dan is onze ervaring dat dat onderbuikgevoel meestal wel klopt. Regelmatig zien we geblindeerde ramen bij de labs, de kieren en gaten afgevuld met purschuim, en zo nu en dan een chemische lucht rondom zo’n pand. Meldingen kunnen altijd veilig via Meld Misdaad Anoniem. Freek Pecht deelde zijn ervaringen in vooral Goirle en Tilburg met zo’n 70 zeer geïnteresseerde toehoorders, die gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging van de CDA-afdelingen Tilburg, Goirle en Oisterwijk voor een avond over drugs en de gevolgen voor individuele mensen en de hele samenleving. En hij gaf nuttige tips. En Pecht kan het weten, want het opsporen van drugslabs in Brabant is zijn dagelijkse werk. Ook in Goirle en Tilburg heeft de politie er diverse ontmanteld. “De kennisoverdracht over drugsproductie gaat in Brabant vaak al van generatie op generatie. Zelfs bij drugslabs elders in het land, zijn nagenoeg steeds Brabanders betrokken”. “Ben je nou ouderwets als je drugsgebruik niet normaal vindt” vroeg de voorzitter van de avond zich af. Nee, antwoordde Noortje van Riel, deskundige van verslavings-organisatie Novadic-Kentron. “We maken ons juist zorgen, dat we het normaal zijn gaan vinden. We moeten ons juist inzetten om te voorkomen dat iemand verslaafd wordt. Dat kan niet alleen door je te richten op degene, die dreigt verslaafd te worden, maar vooral ook op zijn of haar relevante omgeving. En we weten ook, dat kinderen van verslaafden, verslavingsgevoeligheid in hun DNA hebben zitten”. “Is iemand met een verslaving de rest van zijn leven verslaafd?”, wilde iemand weten. Nee, dat is - volgens de spreker- gelukkig niet zo, maar omdat verslaving een hersenziekte is, blijft hij of zij altijd wel verslavingsgevoelig. “In mijn klas gebruikt bijna iedereen” meldt menig puber aan zijn ouders, die zich zorgen maken over hun kroost. “Maar - aldus van Riel - jongeren overschatten het gebruik van leeftijdsgenoten zwaar. Ze zitten in bubbels van mensen die gebruiken en leiden daaruit af, dat “iedereen’ gebruikt. Ze denken dan dat ‘gebruiken’ de norm is. Maar het positieve bericht is: dat is niet zo. De grote meerderheid van de jongeren gebruikt niet”. De avond werd afgesloten door ‘Moedige moeder’ Anja Douwes, die een zoon heeft met een verslavingsprobleem. In een open, eerlijk en zeer persoonlijk betoog schetste zij de problemen, waar naasten van een dierbare met een verslavingsprobleem mee te maken krijgen. De “moedige Moeders’ ondersteunen elkaar om met dit persoonlijk drama goed om te gaan en zelf overeind te blijven. Het was een geslaagde avond.

Tekenwedstrijd voor basisscholieren vanaf groep 5

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 30-04-2024 07:10

Woon je in Krimpenerwaard en zit je in groep 5, 6, 7 of 8? De nieuwe burgemeester, Hans Beenakker, hoort graag wat jij de mooiste plek van jouw dorp, stad, buurt of straat vindt! Help jij de burgemeester onze gemeente beter te leren kennen? Teken, schilder of knutsel jouw mooiste plekje en schrijf erbij wat jij zo tof vindt.

Stuur je creatie vóór 13 mei 2024 per post naar Gemeente Krimpenerwaard, gericht aan afdeling Griffie, Postbus 51, 2820 AB Stolwijk. Je kunt ook een foto van je tekening maken en deze mailen naar griffie@krimpenerwaard.nl. Vermeld duidelijk je naam, adres, telefoonnummer en/of je mailadres, je leeftijd en op welke school en groep je zit.

De jury kiest 2 winnaars uit die hen het meest verrassen. Op jouw mooiste plek win je een ontmoeting met de burgemeester, waar je hem hier meer over kunt vertellen. Je tekening komt in de krant en op de sociale media van de gemeente. Ook ontvang je een Krimpenerwaard-cadeaubon ter waarde van € 25.- euro.

Doe je mee? We zijn benieuwd naar jouw reactie!

Nieuwsbrief week 17-2024

Lijst Samenwerking Lijst Samenwerking Echt-Susteren 26-04-2024 13:45

Beste leden van Lijst Samenwerking,

Hierbij de wekelijkse nieuwsbrief .

Geef zaken door die van belang zijn voor publicatie in de nieuwsbrief.

Gemeente Echt-Susteren en de agenda voor 2024.

Bijeenkomsten, vergaderingen, etc.

Woensdag (!) 24 april om 19.30 uur in de Raadszaal. Raadsvergadering.

Donderdag 25 april om 19.30 uur in het Patronaat te St. Joost. Training Sociale media i.s.m. Kennispunt Lokale Politieke Partijen. Opgave bij info@lijstsamenwerking.nl

Zaterdag 27 april vanaf 10.30 uur in gemeentehuis. Viering Koningsdag voor genodigden.

Vrijdag 3 mei om 09.30 uur vanaf Nieuwe Markt 55: Kernenrit Lijst Samenwerking.

Zaterdag 4 mei om 19.30 uur in gemeentehuis. Herdenking Stichting 4 mei. Iedereen is uiteraard welkom; geen aanmelding vereist (wel voor genodigden). Na afloop stille tocht naar monument op Nieuwe Markt. Na afloop van de plechtigheid gezellig samenzijn in Bruin Café.

Kernenrit Lijst Samenwerking op vrijdag 3 mei.

Op vrijdag 3 mei wordt de 37

kernenrit gehouden. Het programma is nu definitief. We vertrekken om 09.30 uur aan de Nieuwe Markt 55 (gemeentehuis). Deze kernenrit staat volledig in het teken van de centrumgemeente Roermond. In het gemeentehuis van Roermond worden we om 10.00 uur ontvangen en krijgen we een presentatie Na het bezoek aan de gemeente Roermond rijden we naar de lunchplaats: Herberg de Bos te Swalmen.

Herberg De Bos-Swalmen.

Na de lunch staat ’s middags een bezoek aan het Cuypershuis op het programma. De beroemde architect leefde van 1827-1921 en is niet alleen bekend van het Rijksmuseum en het Centraal Station van Amsterdam, maar ook van de vele kerken. In onze gemeente: de kerk te Echt (grote verbouwing in 1872/1873), Pey, Nieuwstadt en Koningsbosch.

Cuypershuis-Roermond.

Na afloop gaan we rond 17.00 uur naar Op de Boom te Spaanshuisken. Daar kunnen we a la cart bestellen. Uiteraard voor eigen rekening zoals gebruikelijk. Opgave voor de kernenrit is nog mogelijk bij: joverheesen@hotmail.com of 06-34034515. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Vol=vol.

Opening Kenaan’s Cutz.

Op donderdag 25 april opent Kenaan’s Cutz aan de Bovenstestraat 50 te Echt zijn kapperszaak. Kenaan Shaweesh, 21 jaar, kwam ruim 8 jaar geleden van Syrië naar Nederland als vluchteling. Intussen heeft hij het VMBO en de kappersopleiding afgerond, is Nederlands staatsburger en heeft in 2022 namens Lijst Samenwerking deelgenomen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zijn grote passie: kapper heeft hij de afgelopen jaren kunnen uitoefenen in diverse zaken. En nu durft hij de stap te zetten naar een eigen zaak.

Vandaag, woensdag 24 april vanaf 16.30 uur is iedereen welkom in zijn zaak om een blik te werpen op de zaak en gezellig te genieten van een hapje en een drankje. Succes Kenaan!

Wekelijkse sjoelavonden in Jeugdhuis H. Pius X.

Woensdag 1 mei start wekelijks op woensdag vanaf 19.00 uur een nieuw initiatief: sjoelen. Iedereen, jong en oud is welkom. Loop gerust binnen of meld je aan (liefst appen) op 06-47317858. De kosten bedragen € 7,50 per maand.

Bouwplannen Echt-Susteren lopen achter.

Het aantal woningen tussen bouwvergunning en oplevering lag eind maart in Echt-Susteren lager dan gemiddeld in Nederland. In totaal telde de gemeente 123 woningen waarvoor al wel een vergunning is verleend, en waarvan de bouw in sommige gevallen al is begonnen, maar die op 31 december nog niet af waren.

Dat is 0,8 procent van de bestaande woningvoorraad, blijkt uit cijfers die het CBS dinsdag naar buiten brengt. Ter vergelijking: landelijk ligt dat getal op 2,2 procent.

Bij de huizen die in Echt-Susteren op komst zijn, is in twaalf gevallen al begonnen met bouwen, in de andere 111 gevallen ligt er al wel een vergunning, maar is de start van de bouw nog niet bij het Kadaster geregistreerd.

Het aantal huizen in Nederland in aantocht ligt al sinds 2021 op hetzelfde niveau, namelijk rond de 180.000, aldus het CBS. Dat betekent dat er ongeveer net zo veel nieuwe vergunningen worden verleend als dat er woningen worden opgeleverd. Ten opzichte van 2015 is het aantal woningen in de pijplijn met bijna de helft toegenomen. De angst is ondertussen wel dat de bouwpijplijn leegloopt. Onder meer makelaarsvereniging NVM maakt zich zorgen over het landelijk dalende aantal bouwvergunningen. In Echt-Susteren werd vorig jaar zelfs geen enkele bouwvergunning verstrekt. In 2022 waren dat er nog 44. Tegelijkertijd werden afgelopen jaar 157 woningen opgeleverd.

Bron: Algemeen Dagblad 23 april 2024.

5. Hoeveel inwoners van Echt-Susteren hebben een wapenvergunning?

De politie heeft de afgelopen drie jaar in Echt-Susteren opvallend weinig wapenbezitters kunnen controleren, blijkt uit cijfers die het AD en RTL Nieuws bij de politie hebben opgevraagd. In totaal hebben 232 inwoners van Echt-Susteren een wapenvergunning, die samen goed zijn voor 775 wapens. Daarmee ligt het aantal wapenvergunningen in deze gemeente hoger dan gemiddeld in Nederland, net als het aantal wapens overigens.

Alles bij elkaar hebben ruim 66.000 Nederlanders een wapenvergunning. Meestal zijn dat jagers en leden van een schietvereniging, maar er zijn ook honderden mensen met een vogelafweerpistool, een startpistool voor bij sportwedstrijden of een wapen dat ze gebruiken bij het nabootsen van historische veldslagen. Al die wapenbezitters moeten eens in de drie jaar worden gecontroleerd, met een onaangekondigd huisbezoek om te zien of de wapens veilig in een klus liggen en hoe ‘de situatie in huis’ is. Andersom moet de politie dus elke drie jaar bij alle wapenbezitters op bezoek zijn geweest. In de jaren 2019-2021 kreeg opgeteld 66 procent van alle wapenbezitters in Echt-Susteren een agent over de vloer — minder dus dan de bedoeling is. In de daarop volgende jaren is dat percentage nog verder gedaald, naar 65 procent. Landelijk is 84 procent van alle wapenbezitters de afgelopen drie jaar gecontroleerd. De controles op wapenbezitters zijn sinds 2011 aangescherpt, naar aanleiding van de schietpartij in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn

Bron: Algemeen Dagblad 18 april 2024.

Nieuwsbrief Lijst Samenwerking.

Kent u mensen die deze nieuwsbrief wekelijks willen ontvangen? Geef hun mailadres door en ze worden toegevoegd aan de verzendlijst. Ze hoeven geen lid te zijn. De nieuwsbrief staat ook op onze website, maar in de mailbox ontvangen is beter!!

Vragen of suggestie?

Heeft u opmerkingen, suggesties? Stel ze gerust. Tot de volgende keer.

JEROEN NOBBE PLEIT VOOR INCLUSIVITEIT IN OLDAMBT TIJDENS MAIDEN SPEECH

SP SP Oldambt 26-04-2024 10:01

Tijdens de recente gemeenteraadsvergadering waar de "Startnotitie Lokale Inclusie Agenda Oldambt" op de agenda stond, heeft ons Raadslid Jeroen Nobbe zijn maiden speech gegeven.

In zijn betoog deelde Jeroen het kenmerkende verhaal van Robin, een rolstoelafhankelijk lid van onze partij die tevens in zijn functie als webmaster en bestuurslid van onschatbare waarde is voor de afdeling. Jeroen legde bloot dat Robin's ervaringen een schrijnend licht werpen op de obstakels die mensen met een beperking dagelijks tegenkomen en kwam met enkele sprekende recente voorbeelden. Jeroen sprak zijn vastberadenheid uit om zich in te zetten voor gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit in Oldambt.

De hele speech van Jeroen is terug te kijken via maiden speech Jeroen vanaf minuut 00:33:00

Nog een weg in het centrum van Den Dungen

DorpsGoed DorpsGoed Sint-Michielsgestel 26-04-2024 09:39

In de gemeenteraadsvergadering van 18 april 2024 is er een besluit genomen over het bestemmingsplan Wonen op de Donk. Een ontwikkeling van 43 woningen in het centrum van Den Dungen voor een brede doelgroep. Door het saneren van het daar gevestigde agrarische bedrijf komen er mogelijkheden voor ontwikkelingen in de dorpskern. Iets wat DorpsGoed toejuicht.

Maar waar wij niet blij mee zijn is de verkeerskundige wijziging die ook in dit plan is opgenomen. Er komt een weg tússen de Blauwe Scholk en het Raadhuis. Een weg die uitkomt op de Bosscheweg, een paar meter voor het kruispunt bij de Dungense kerk. Een kruispunt wat nu al bekritiseerd wordt als het gaat om verkeersveiligheid. Rond de kerk komen met dit plan straks 6 wegen bij elkaar. Dat is niet niks.

Er is de afgelopen jaren uitgebreid gesproken en gekeken naar de ontsluiting van deze nieuwe wijk. Ook zijn er rapporten over geschreven. Wij erkennen dat dit een lastige opgave is waarbij diverse belangen meespelen. Maar DorpsGoed vindt de gekozen oplossing niet toekomstbestendig.

Hiervoor zijn twee redenen. Deze weg is verkeersonveilig. Er is slecht zicht op dit punt om de weg op te komen. De extra weg die uitkomt op het drukke kruispunt kan leiden tot meer verkeersonveiligheid op het kruispunt. In een verkeerskundig onderzoek is gekeken naar vijf scenario’s. De gekozen weg werd in dit rapport afgeraden. De gemeente heeft er toch voor gekozen om voor deze variant te gaan met wat aanpassingen. DorpsGoed gelooft niet dat dit voldoende is.

Daarnaast denken wij dat deze weg, die direct langs de Blauwe Scholk loopt de herontwikkeling van dit pand in de weg staat. Onlangs is dit historische pand benoemd als monument en zal binnenkort verkocht worden. Wij hopen dat de nieuwe bestemming een meerwaarde heeft voor onze inwoners. Een weg zo dicht langs dit monument zal niet meehelpen in de mogelijkheden.

DorpsGoed heeft in samenwerking met de PPA en De Gestelse Coalitie een motie opgesteld waarbij deze verkeerssituatie onder de aandacht blijft en geëvalueerd gaat worden. Daarmee hopen we dat er uiteindelijk een optimale oplossing komt voor het centrum van Den Dungen.

Column raadspraat: Keuzes maken

ChristenUnie ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 25-04-2024 20:15

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1495632/1055390/168x168 Aafke OuwerkerkIk vind keuzes maken lastig. Ik ben zo’n persoon die graag alles zou willen doen. Ik ben snel enthousiast, zie in veel dingen potentieel en maak het ook graag iedereen naar de zin. U begrijpt vast dat ik in mijn leven al vaak tegen de beperkingen van mijn tijd en energie ben aangelopen.

Een aantal jaar geleden kwam ik thuis te zitten met een burn-out. Waar ik eerder schijnbaar moeiteloos veel taken kon doen, had ik ineens niet meer genoeg energie voor de meest dagelijkse dingen. Ik leerde een harde les: Als je geen keuzes maakt doe je veel dingen half en kun je uiteindelijk niet de dingen doen die je het belangrijkste vindt.

Wat voor mijn dagelijks leven geldt, is ook aan de orde binnen onze gemeente. Deze week debatteert de gemeenteraad over het stellen van prioriteiten. Als raadsleden willen we allemaal het beste voor ons dorp en we zouden dan ook graag alle plannen die er zijn realiseren. Geld en capaciteit zijn  echter niet oneindig en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Waar richt de gemeente zich de komende tijd op? Welke plannen brengen we als eerste verder? 

Ook hier geldt: allereerst moet er prioriteit zijn voor de dagelijkse en noodzakelijke dingen. In een gemeente gaat het dan bijvoorbeeld om onderhoud aan wegen of onderwijshuisvesting. Daarna volgt de vraag: wat kunnen we dan verder nog doen. Daarover gaat het debat. Wat heeft nu de grootste prioriteit om te doen? Daarmee vervallen die andere plannen niet. We kunnen er alleen niet als eerste aandacht aan besteden. 

Bent u nieuwsgierig naar hoe wij die keuzes maken en wat daarin onze overwegingen zijn? Wees welkom op de (digitale) publieke tribune!

Aafke Ouwerkerk

Column Kompas Hardinxveld-Giessendam, 24 april 2024 

VERBAZING

Lokale Partij Opmeer Lokale Partij Opmeer PvdA Opmeer 23-04-2024 15:04

In de DVG-uitgave van 2 februari heeft de LPO aangegeven dat zij vragen

zou stellen aan de wethouder over de vertraagde realisatie van het

Kindcentrum Spanbroek/Opmeer. In de raadsinformatiebrief werd vermeld

dat het proces door de bouwheer tijdelijk werd stilgelegd. De

informatieavond voor de omwonenden en de ouders werd in het najaar ook

al afgelast.

Met verbazing heeft de LPO bij de beantwoording van de wethouder

vernomen dat er helemaal geen problemen zijn. Dit is in tegenspraak met

de raadsinformatiebrief: “ de mogelijkheid moet worden onderzocht om

enkel een jeugdbibliotheek functie toe te kennen aan het kindcentrum”.

Het is immers een Kindcentrum van 0 tot 13 jaar.

Is de locatie voor plaatsing van een volwaardige bibliotheek in

Opmeer-Zuid wel de juiste plaats voor de inwoners van Hoogwoud, de

Weere en Aartswoud, ook als je bedenkt dat het centrum van Spanbroek

autoluw wordt gemaakt?

Het voorlopig ontwerp van de school wordt zelfs nog groter dan

oorspronkelijk in de planning was; 94 m2 groter. Ook blijkt dat het

kindcentrum bij meer woningen op een afstand van 25 meter staat.

In 2017 was dat 1 van de redenen om het kindcentrum niet op het

Bonifatiusterrein te bouwen.

Inmiddels hebben PvdA en Gemeentebelangen ook kritische vragen

gesteld aan wethouder Tesselaar. De vraag ging over de bibliotheek. Kan

er wel een volwaardige bibliotheek worden gerealiseerd als het aantal m2

van nu( 500 m2) naar 270 m2 wordt gebracht? De visie op de bibliotheek is

nl. kortgeleden veranderd. Hierbij speelt de doorontwikkeling van het

informatiepunt Digitale Overheid een belangrijke rol.(zorgplicht, invoering

voorzien per 1 jan. 2026)

De veranderde situatie na 2025 vraagt nu om een andere afweging.

Lou Schilder; raadslid

Helen Hensing, fractiemedewerker.

email:info@lokalepartijopmeer.nl

Opvang in de voormalige gevangenis

Zoetermeer Vooruit Zoetermeer Vooruit Zoetermeer 22-04-2024 14:34

In een memo van maart gaf het college de stand van zaken door over de opvang- en huisvestingsopgaven van Zoetermeer. Daaruit bleek dat we nog 59 mensen uit Oekraïne moeten plaatsen. Om de regie te houden en aan de verwachtte opgave te voldoen wil het college van Zoetermeer zowel voor de reguliere opvang (643 plekken) als voor 60 plekken voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen alvast kijken naar de mogelijkheden. Als eerste optie ziet het college het voortzetten en zo mogelijk uitbreiden van de huidige opvanglocatie, de voormalige gevangenis (PI).

Als Zoetermeer Vooruit hebben we daar wel een mening over maar we waren vooral benieuwd naar wat de bewoners van het Nieuwe Dorp, de buren van de PI, ervan vinden. Daarom hebben we op 3 april een enquête gehouden in die wijk. Daaruit bleek dat het merendeel van de inwoners geen overlast ervaart van de huidige bewoners van de PI, en dat men er in principe geen probleem mee heeft als de termijn met 5 jaar wordt verlengd én wordt uitgebreid met 60 personen. Waar men wel meer moeite mee heeft is met het idee van 60 alleenstaande minderjarige vreemdelingen. En dat snappen wij als Zoetermeer Vooruit. We hebben er zelf ook altijd voor gepleit om deze groep niet in Zoetermeer op te nemen en zeker niet in de PI.

Op dit moment is er nog niets beslist. De gemeente zal zelf ook een evaluatie houden. De resultaten zullen dan aan de gemeenteraad worden gedeeld zodat wij ook worden meegenomen bij de uitwerking  over het vervolg. Nog voor het zomerreces zullen we worden geïnformeerd over de uitkomsten en de voortgang.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.