Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

32 documenten

Voor het eerst met het vliegtuig reizen

PvdA PvdA Het Bildt 20-05-2023 07:13

Voor het eerst met het vliegtuig reizen kan een zeer spannende en ontmoedigende ervaring zijn. Of je nu op reis gaat voor zaken, vakantie of gewoon om familie en vrienden te bezoeken, waarschijnlijk zul je tijdens je reis minstens één keer met het vliegtuig moeten reizen. Of je nu opgewonden of nerveus bent over vliegen, er zijn dingen die je kunt doen om je voor te bereiden op je vlucht. Het belangrijkste om te onthouden is dat de meeste mensen hetzelfde gevoel hebben bij vliegen en dat de meeste vluchten veilig zijn.

Het is een goed idee om een beetje vroeg op het vliegveld aan te komen, zodat je ervoor kunt zorgen dat je op een efficiënte manier kunt inchecken en door de beveiliging kunt. Als je met een partner of familielid reist, kun je overwegen om vooraf stoelen te kiezen, zodat je zeker weet dat je bij elkaar zit. Het is ook een goed idee om wat entertainment op je telefoon of tablet mee te nemen dat je tijdens de vlucht kunt gebruiken. Dit kan een goede manier zijn om de tijd te doden tijdens eventuele vertragingen.

Als je eenmaal in het vliegtuig zit is het een goed idee om je voeten zoveel mogelijk omhoog te houden terwijl het vliegtuig in de lucht is. Dit kan helpen om bloedstolsels te voorkomen die soms in je benen kunnen ontstaan terwijl je vliegt. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen vraag dan een van de stewardessen om instructies.

Tijdens de vlucht krijg je normaal gesproken een maaltijd, drankjes en snacks geserveerd (hoewel deze op internationale vluchten vaak beperkt zijn). Als je specifieke dieetwensen hebt, kun je dat het beste aan de luchtvaartmaatschappij laten weten wanneer je je vlucht boekt, zodat ze kunnen proberen aan je wensen tegemoet te komen.

In het vliegtuig heb je normaal gesproken ook toegang tot wifi en er is meestal een selectie van films en muziek aan boord waaruit je kunt kiezen. Als je je zorgen maakt over hoe druk het vliegveld zal zijn als je vliegt, dan is het een goed idee om een app te downloaden die je kan vertellen hoe lang het duurt om door de beveiliging te komen en je ook een verwachte wachttijd bij je gate kan geven.

Als je voor het eerst reist dan is het een goed idee om je in te schrijven voor een frequent flyer programma van een luchtvaartmaatschappij. Dit bespaart je tijd bij het boeken van toekomstige vluchten en kan je gratis reizen opleveren! Je kunt dit doen door naar de website van de luchtvaartmaatschappij te gaan en in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Als je dit gedaan hebt, kun je meteen beginnen met het verzamelen van mijlen!

Vragen met KIJK!!!: sluiting van Maastricht Aachen Airport

PvdA PvdA Meerssen 12-03-2022 02:23

In deze rubriek beantwoordt KIJK!!! vragen over haar programma. Deze keer: is KIJK!!! voor sluiting van Maastricht Aachen Airport?

In ons verkiezingsprogramma staat dat we streven naar: “een duidelijke vermindering of stopzetting van overlast door Maastricht Aachen Airport (MAA), veiligheid van omwonenden waarborgen en streven naar een CO2-neutraal alternatief voor MAA”. Wat betekent dit?

In het afgelopen jaar heeft de provincie Limburg verschillende toekomstscenario’s onderzocht waarvan de conclusies zijn samengebracht in een Maatschappelijk Kosten Baten Analyse (MKBA). In die uitwerking is een scenario meegenomen voor de sluiting van het vliegveld en de optie van een veel kleiner en duurzaam vliegveld met veel beperktere activiteiten. We kunnen beide opties omarmen, en we worden enthousiast als we beginnen na te denken wat er gerealiseerd kan worden in plaats van een (groter) vliegveld: een duurzame woonwijk, meer natuur, veel meer zonnepanelen, noem maar op.

We zetten grote vraagtekens bij de economische waarde van het vliegveld voor de regio. Dit is na jaren eindelijk ook door de provincie erkend in diezelfde MKBA. Korte vrachtvluchten, ook tussen Luik en Maastricht, laten zien hoe compleet doorgeslagen het huidige vliegsysteem is. Een meer vervuilende vliegrit met veel geluidsoverlast is economisch veel goedkoper dan vrachtvervoer over de snelweg.

De gemeente gaat niet over het besluit over de toekomst van MAA. We zijn daarom als KIJK!!! beperkt in wat we kunnen agenderen. Wat we kunnen doen -en wat we hebben gedaan- is het thema continue op de agenda zetten van de gemeenteraad (zie: https://www.kijkmeerssen.nl/terugblik-naar-raadsperiode-2018-2022/) en het gedogen, de overlast, mogelijke gezondheidsschade en risico’s zoveel mogelijk aankaarten. Daarin hebben partijen in de gemeenteraad zich op belangrijke punten kunnen vinden. Op de laatste raadsvergadering heeft het college en de raad zich unaniem kritisch uitgesproken over het meewegen van de overlast op inwoners in Meerssen in de MKBA MAA en is er een motie aangenomen waarbij Meerssen zich bij Gedupeerde Staten uitspreekt tegen gedogen van proefdraaien van straalmotoren (vergadering 10 februari 2022).

We maken ons erg zorgen over de politieke besluitvorming rond MAA bij de provincie. Recent is het nieuws bekend gemaakt dat Schiphol en MAA al een tijdje werken aan een samenwerkingsconvenant. Is het toevallig dat dit thema pas op de agenda van de provincie komt te staan voor besluitvorming na de gemeenteraadsverkiezingen terwijl er nu nog geen details bekend zijn gemaakt? Wordt hier een handig politiek spel gespeeld om te kunnen uitbreiden zonder al te veel ophef?

KIJK!!! wil zich blijven verweren tegen een continuering of uitbreiding van MAA. We zijn de enige partij in Meerssen die dit standpunt inneemt. We hopen hiervoor een groter mandaat van de kiezer te krijgen zodat onze stem zwaarder weegt.

O, dat vliegveld!

PvdA PvdA Beek 29-12-2021 14:31

Geen onderwerp houdt in Beek de gemoederen zo wakker als het vliegveld. Veel inwoners ervaren de overlast in toenemende mate als onverdraaglijk. Anderen beklemtonen de belangrijke functie van MAA voor de werkgelegenheid en de welvaart. De meeste beslissingen over de toekomst van de luchthaven worden niet genomen in Beek, maar op provinciaal en landelijk niveau. Maar Beek vertegenwoordigt wel de meest betrokken mensen en zal helder en duidelijk een standpunt moeten innemen. Om duidelijkheid te krijgen over de voor- en nadelen van MAA, op economisch gebied en ook op het vlak van welzijn en woongenot, heeft de provincie besloten tot een alomvattende kosten-batenanalyse. Progressief Beek is een warm voorstander van dit onderzoek.

 

Hoe staat Progressief Beek in dit debat?

 

In de Maatschappelijke Kosten-batenanalyse (MKBA) moet nadrukkelijk de sluiting en alternatieve gebiedsontwikkeling van de luchthaven als mogelijke uitkomst worden meegenomen. Wanneer de MKBA aantoont dat de kosten van het vliegveld groter zijn dan de baten, is sluiting de aangewezen oplossing. Een verdere stijging van de overlast is niet acceptabel als het vliegveld openblijft. Schade en onveiligheid door turbulentie door vliegtuigen is niet acceptabel. Op grond daarvan kan een vliegverbod worden opgelegd aan bepaalde types vliegtuigen. Voor een goede nachtrust blijft het vliegveld gesloten tussen 23.00 en 7.00 uur. De belasting van het milieu wordt gecontroleerd. Door vliegtuigen veroorzaakte schade wordt gecompenseerd. De schade wordt verhaald op de luchthaven en op de verantwoordelijke bedrijven. Een vertegenwoordiging van Beekse inwoners wordt betrokken bij de besteding van het leefbaarheidsfonds.

Interview met Klaas van Egmond over ons klimaat en het inrichten van een nieuwe economie

PvdA PvdA Boxtel 12-11-2021 20:23

Hoe verder we uit de coronacrisis raken, hoe harder de roep zal zijn om in economisch opzicht weer snel te gaan groeien: méér vliegen, méér vakanties, méér produceren, méér kopen! Met alle negatieve gevolgen voor klimaat, milieu en gelijkheid in de samenleving van dien. Maar biedt de coronacrisis niet juist een uitweg om een rem te zetten op die groei? Hoe ziet een economie eruit die niet stuurt op groei, snelle winst en extractie?

Studenten die nu economie studeren zetten steeds meer vraagtekens bij de in hun lesprogramma’s aangeboden modellen en uitgangspunten voor een economie die alleen op groei gericht is. Kritische vragen worden daarbij niet aangeboden en deze gerichtheid op groei heeft een aantal maatschappelijke zaken in het geheel niet opgelost.

Er zijn duidelijke grenzen aan die groei, zoals we al lang weten, en dit merken we elke dag weer bij het nieuws wat we horen en zien in de media.

In de korte film hierboven hebben wij een interview van 12 minuten opgenomen met Klaas van Egmond. Hij heeft kennis van 30 jaar milieuonderzoek in Nederland in zijn functie als oud-directielid Milieu van het RIVM. Hij is nu nog na zijn pensioen verbonden als hoogleraar bij faculteit Milieukunde van de RUU.

In het interview gaat hij in op hoe onze nieuwe economie zou kunnen (en moeten!) werken.

Tijdens de duurzame week in Boxtel werd deze film vertoond in de raadzaal van het gemeentehuis. Er ontstond een boeiende discussie.

Klimaat en de nieuwe economie zijn niet “links” of “rechts” maar gaan ons allen aan. Hopelijk kunnen wij snel tot nieuwe keuzes komen!

Het effect van het rapport Van Geel

PvdA PvdA DENK Meerssen 15-03-2021 09:51

Zowel in Provinciale Staten als in de gemeenteraden van de omliggende gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Meerssen nemen de zorgen over de negatieve effecten van Maastricht Aachen Airport op de leefbaarheid in Zuid-Limburg zienderogen toe. Het rapport Van Geel had balans tussen economische belangen en leefbaarheid dichterbij moeten brengen, maar veroorzaakt het tegendeel. Het wordt steeds duidelijker dat het hier om onverenigbare belangen gaat. Daar komt nog bij dat het vliegveld de provincie handen vol gemeenschapsgeld kost en dat steeds onduidelijker wordt of dat op termijn nog terugverdiend kan worden.

KIJK!!! is er al veel langer van overtuigd dat het huidige en door Gedeputeerde Staten in de toekomst gewenste en/of gedroomde gebruik van MAA een grote bedreiging voor de leefbaarheid en in het bijzonder de gezondheid vormt. En dat MAA een bodemloze put is. De regio zou veel meer gediend zijn met andere ontwikkelingen op het terrein van het vliegveld. Zowel voor de gezondheid en leefbaarheid, als voor de economie, in het bijzonder ook het toerisme. Dit zorgt in Zuid-Limburg voor welvaart als gevolg van de rust, de natuur en het groene, kleinschalige cultuurlandschap. KIJK!!! vindt dat goed onderzocht moet worden of alternatief gebruik van het vliegveld niet in alle opzichten te verkiezen is boven het huidige gebruik.

In elk geval heeft het rapport Van Geel ertoe geleid dat geplande investeringen in het vliegveld zijn uitgesteld. Denk aan de aanleg van een grote, nieuwe parkeergelegenheid tussen de A2 en het vliegveld en aan het opknappen van de baan. De laatste kostenpost kan volgens de laatste berichten oplopen tot zo’n veertig miljoen euro. In de loop van het najaar neemt Provinciale Staten een besluit over hoe MAA de toekomst in moet. KIJK!!! meent dat dat ook de goede volgorde is. Eerst een goed op feiten gebaseerd debat over nut en noodzaak van MAA voor de regio, daarna – indien nodig – pas besluiten nemen over de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit en investeringen in en rond het terrein.

KIJK!!! onderschrijft de weg die nu is ingeslagen. We veronderstellen dat onderzoek via bij voorkeur een gedegen instrument als de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse (MKBA) tot betere uitkomsten leidt dan het powerplaybeleid – enkel gericht op het kost wat kost pushen van het bestaande gebruik – dat GS van Limburg tot nu toe op de bühne bracht. Daarmee wordt het debat over de toekomst van MAA hopelijk minder emotioneel en meer rationeel.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven en gezegd over Maastricht Aachen Airport. Wie meer wil weten over de geschiedenis van het verzet tegen groei van MAA of de liefde voor het vliegveld kan onder andere terecht op de website van de Alliantie Stop Uitbreiding of van de Omwonenden MAA of op We love MAA dan wel.

Kabinetsplannen voor Schiphol desastreus voor Noord-Holland

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 29-06-2020 05:52

Wanneer de plannen van het kabinet voor Schiphol ongewijzigd doorgaan, zal de volksgezondheid, leefbaarheid en de woningbouw zeer ernstig bedreigd worden. Een aantal partijen in Provinciale Staten wil dat er een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota wordt ingediend. Statenlid Remine Alberts: “Er moet veel meer op de volksgezondheid worden ingezet. Het gevolg daarvan zal zijn dat het aantal vluchten flink zal moeten verminderen. Schiphol en het kabinet denken nog steeds alleen maar aan groei.”

Er ligt al een zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van vier provincies en zesenvijftig gemeentes rondom Schiphol. In niet mis te verstane woorden wordt de ontwerp-Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen (I&M) terugverwezen naar de tekentafel. “De Luchtvaartnota is zwaar onder de maat. Een toename van het aantal vluchten betekent toename van de overlast een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk,” zo valt in de BRS-zienswijze te lezen. De SP steunt deze zienswijze.

De SP wil echter verder gaan. Bij de besprekingen van de Luchtvaartnota en de BRS zienswijze werd duidelijk dat meerdere politieke partijen dat ook willen. Omdat in de BRS-zienswijze toch nog ruimte wordt gelaten voor toename van het aantal vluchten zullen SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie met een voorstel komen om de provincie Noord-Holland een eigen zienswijze te laten indienen. Daarin moet de volksgezondheid voorop komen te staan, waardoor voor groei veel minder ruimte komt. Alberts: “Wij doen een beroep op andere partijen die de volksgezondheid een warm hart toedragen, zoals GroenLinks, D66 en PvdA, om ons voorstel te steunen.”

1. Artikel NH Nieuws, 22 juni 2020: ‘Nieuwe rekenmethode vliegtuiglawaai legt bom onder woningbouw’

2.  Artikel NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, 22 juni 2020: “Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol” ​

 

Luchtvaartnota pakt desastreus uit voor onze provincie

SP SP Partij voor de Dieren PvdA Noord-Holland 26-06-2020 13:21

De gedeputeerden van vier provincies, luiden samen met 56 gemeenten rondom Schiphol de noodklok over de toekomstplannen van het kabinet voor Schiphol. Deze bestuurders maken zich ernstig zorgen over de aankondigde groei van het aantal vluchten. Volgens hen zal het ten koste gaan van de leefbaarheid. De gedeputeerde van onze provincie, de heer Olthoff, stuurde eerder al een brandbrief naar minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) over een nieuwe rekenmethode die de bouw van honderdduizenden woningen in de weg staat.

Gedeputeerde Olthoff is voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en vier provincies. De BRS stuurt hiermee minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) terug naar de tekentafel. ‘De luchtvaartnota is zwaar onder de maat’, zo stellen de bestuurders. De BRS wil dat ze samen met de regionale bestuurders de gevolgen van haar groeiplannen voor Schiphol in beeld brengt. Een toename van het aantal vluchten betekent een toename van de overlast, een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk, zeggen de bestuurders in hun gezamenlijke zienswijze.

Een veilige en gezonde leefomgeving is ook waar de SP voor staat. ‘Als de kans er in zit dat Schiphol in 2050 tien keer meer mag uitstoten, dan is de leefbaarheid in de regio verdwenen. Nu zijn er meer meldingen van overlast dan ooit tevoren. Mensen worden letterlijk ziek van teveel geluid en te weinig rust. Het is onwaarschijnlijk onmenselijk om Schiphol nog verder te laten groeien. Gezien de nieuwe rekenmethode op geluid tevens slecht voor de provinciale economie, de honderdduizenden woningen worden immers niet gebouwd en bewoond. De druk op de woningmarkt neemt in extreme mate toe en de minister denkt er alleen aan om Schiphol B.V. te spekken door meer pleziervluchten toe te staan? We staan volledig achter de inzet van de bestuurders binnen de BRS. We moeten dwars voor deze Luchtvaartnota gaan liggen’, aldus fractievoorzitter Eric Smaling.

Door een aantal partijen in de Noord-Hollandse Staten wordt een aanvullende zienswijze op de Luchtvaartnota gewenst.* In ieder geval de partijen SP, PvdA en CU zullen, op initiatief van de Partij voor de Dieren, een Motie vreemd voorbereiden voor deze aanvullende zienswijze. Maandag 29 juni wordt het in stemming gebracht.

(*) https://twitter.com/RemineAlberts/status/1275173746798661635?s=20

Lees hier het artikel in NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 13:19

Door: Dennis Boutkan Deze week heb ik in de raad een debat aangevraagd over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’. In deze coronatijd moeten we echt nadenken hoe we de luchtvaart anders gaan inrichten. Amsterdam zit hier met een dubbelbelang: dat van onze inwoners en als aandeelhouder van Schiphol (20%).

Het is een nota vol beloftes, maar vooral een aankondiging van meer onderzoeken, meer overleg en weinig concrete doelen. Na jaren praten en polderen zou je een duidelijkere koers verwachten. 

Onze fractie vind dat er veel meer balans moet zijn tussen Schiphol en de leefomgeving, dus ook Amsterdam. De nota geeft geen scherpe visie op een alternatief krimpscenario, maar gaat vooral uit van groei die ‘verdiend’ kan worden. Dit kabinet gaat uit van een mogelijke jaarlijkse groei van 1 tot 1,5%, waarmee we in 2050 uitkomen op 800.000 vluchten. In 2019 was dat nog 500.000. Dat enorme aantal is zorgelijk. Daarom moet Amsterdam zijn zorg uitspreken over een groeiscenario tot 800.000. 

Met ons standpunt wat we iets willen doen aan overtoerisme moet dit worden vertaald naar minder groei en minder vakantievluchten. Krimp kan je daarbij niet uitsluiten. Wat daarbij helpt is dat passagiers een eerlijke prijs voor vliegen gaan betalen. Vliegen is namelijk veel te goedkoop en de kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler en het milieu. Maak tickets dus duurder door een btw heffing op tickets, accijns op kerosine en een vliegtax.

De impact van Schiphol op de gezondheid voor Amsterdammers is stevig: fijnstof, ultrafijnstof en geluidshinder. We dragen verantwoordelijkheid over een paar miljoen mensen in de Schiphol regio. De nota kondigt weliswaar verdere onderzoeken naar gezondheid aan, ik vind dat Amsterdam binnen de Metropool Regio veel meer het voortouw kan nemen om gezondheid en welzijn hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.

De fractie van de PvdA Amsterdam is ook voor een totaalverbod op nachtvluchten. Het kabinet stelt geen enkele duidelijke voorwaarde aan het verminderen van nachtvluchten, maar laat dit volledig open. Ook hierop is de nota teleurstellend. Over geluidhinder stelt het kabinet dat luchthavens de geluidsoverlast moeten verminderen. Het ‘hoe dan’ en op welke termijn blijft achterwege en wordt vastgelegd in latere luchthavenbesluiten door het Rijk. Een gemiste kans om echt iets te doen aan geluidsoverlast! Vlak voor de lock down zou ik met collega raadsleden uit de buurgemeenten en onze PvdA woordvoerder Schiphol Gijs van Dijk een werkbezoek brengen aan Uithoorn om te praten over geluidsoverlast. Na de vakantie gaan we in de herkansing, want we moeten hierin ook samen optrekken.

Het vervoer naar Schiphol toe is ook een factor van belang. We zijn absoluut voorstander van het doortrekken van de Noord/Zuid Lijn naar Schiphol/Hoofddop. Door de capaciteit die daardoor vrijkomt op het spoor en station Schiphol kan je meer (HSL) treinen laten rijden. Een belangrijke stap om autoverkeer te verminderen. Om het OV te stimuleren kan je een OV ticket verplicht onderdeel maken van een vliegticket. 

Verder komt 80% van de 68.000 Schiphol medewerkers met de auto, dit geeft een enorme druk op infrastructuur en klimaat. Schiphol werkgevers kunnen dit beïnvloeden. De luchthaven is onderdeel van de ‘Coalitie Ander Reizen’ en kan hierin een voortrekkersrol spelen. Een goed voorbeeld is ASML in de regio Eindhoven, die gewoon medewerkers ophaalt bij transferpunten. 

Daarnaast zijn meer investeringen in een snel treinennetwerk van belang en de stad kan scherper lobbyen voor méér snelle treinen. Verder vinden wij dat ultrakorte vluchten moeten worden afgeschaft. Die zijn belastend voor het milieu en dragen niks bij aan de kwaliteit van het ‘netwerk’. Pre corona waren er overigens zo’n 330 directe bestemmingen waar je naar toe kon vliegen.

De luchtvaartnota is ook teleurstellend als het gaat om goede werkomstandigheden voor duizenden medewerkers die dag in dag uit voor veel te weinig loon veel te hard moeten werken.

Al jarenlang kaart de PvdA dit probleem aan vanuit Amsterdam, vanuit de provincie en vanuit de Kamer. Goed werk is namelijk een recht. Grondpersoneel, de bagagediensten, schoonmakers en beveiligers; velen van hen werken op flexibele, slecht betaalde uitzendcontracten. Daar waar een baan zekerheid en geluk op moet leveren, levert het hen en hun gezinnen enorm veel onzekerheid en stress op. 

En ook de veiligheid is hierdoor in het geding. Hoe verwerpelijk drugscriminaliteit ook is, het wekt weinig verbazing dat mensen met hele lage lonen en onzekere contracten vatbaarder zijn voor criminaliteit, zoals recent uit onderzoek bleek. We moeten hen daartegen in bescherming nemen. 

Kosten-efficiëntie en concurrentie op prijs lijken belangrijker voor Schiphol. En dit kabinet staat erbij en kijkt ernaar. Ondanks dat het kabinet in de Luchtvaartnota wel degelijk concludeert dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden, blijven maatregelen uit en stelt het kabinet verder dat er genoeg “wettelijke waarborgen” zijn en dat de sector hierin zelf ‘verantwoordelijkheid’ moet nemen. Dat is veel te liberaal gedacht. 

Gelukkig zijn wij als Amsterdam ook aandeelhouder en kunnen wij ons ermee bemoeien. Werk op Schiphol mag geen race to the bottom zijn. Schiphol moet zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bijvoorbeeld door het stellen van sociale vestigingseisen aan bedrijven die vanaf Schiphol werken. Want hoe slechter je voor je personeel zorgt, hoe groter de risico’s voor die kwetsbare medewerkers. Zekerheid is voor deze groep medewerkers belangrijk en ik vind dat wij als fractie voor die mensen moeten gaan staan.

Al met al een teleurstellende luchtvaartnota, terwijl dit een tijd is om scherpe maatregelen te nemen, waardoor het milieu, de leefomgeving, goed werk en gezondheid van bewoners top prioriteit wordt.

Het bericht Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

Uit de Raad van 26 mei 2020

CDA CDA D66 PvdA Smallingerland 31-05-2020 14:01

Ronde Tafel Bij het onderwerp Friese Regionale Energiestrategie pleitte de stichting MienskipsEnergie voor het tijdig en goed meenemen van inwoners in de energietransitie. De gemeente moet bij wind- en zonne-energie opwekking vooral sturend en actief zijn en bij de warmtetransitie heeft de gemeente een regie rol. De potentie van duurzame energie opwekking is in potentie veel hoger dan de ambitie die nu is verwoord in de RES. Omdat een meerderheid van de fracties op 12 mei vond dat het dossier het vliegveld nog niet rijp was voor het debat, stond dit dossier weer op de agenda. Er waren dus ook een groot aantal insprekers aanwezig, waaronder advocaten. Op initiatief van de SEVD (Stichting Exploitatie Vliegveld Drachten) heeft op 25 mei een bijeenkomst plaats gevonden met relevante betrokkenen, waarbij het doel was om overeenstemming te krijgen over samenwerking met alle partijen. Uit dit overleg is duidelijk geworden dat er 2 kampen zijn; De ondernemers die het vliegveld willen behouden met een GA status (vliegtuigen boven de 450 kg), nieuwe bedrijvigheid aantrekken (vliegtuig gerelateerd zoals ontwikkeling van duurzame vliegtuigen) en zij bieden volledige financiële verantwoordelijkheid voor opknappen vliegveld. De vliegvereniging Fryslân blijft bij haar standpunt dat het vliegveld een MLA status moet krijgen (vliegtuigen onder de 450 kg) en zal op eigen kosten een kunststof landingsbaan aanleggen. De CDA fractie vroeg aan de SEVD waarom zij een vliegveld bestemming wil hebben voor de duur van 50 jaar en of bij uitbreiding van vliegtuig gerelateerde bedrijven er meer overlast zou komen voor omwonenden. De reden voor de duur van 50 jaar is om de ondernemers de kans te geven ook hun investering terug te verdienen. Momenteel vinden er tussen de 4000-5000 vliegbewegingen plaats op Drachten, bij een uitbreiding zou dit ongeveer met 1/3 toenemen. Volgens de SEVD kan dit binnen geldende milieu- en geluidsnormen gebeuren. Verder werden veel technische en juridische zaken toegelegd en werd er niet afgeweken van de bekende standpunten van betrokkenen. Op 9 juni staat het onderwerp geagendeerd voor het debat. Debat De CDA fractie diende een amendement in bij financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (jaarstukken 2019, 1 e begrotingswijziging 2020 en programma begroting 2021). Ondanks het goede werk van de VRF (ook tijdens de corona crisis), ziet de fractie nog volop kansen om de bedrijfsvoering van de VRF verder te verbeteren. Het amendement hield in om bij de begrotingswijziging 2021 wel een zienswijze in te dienen om deelnemende gemeenten beter in overleg te laten gaan met de VRF over doelstellingen en behaalde resultaten, de informatievoorziening naar de deelnemers te verbeteren en een verbeterde planning- en control cyclus te hanteren. De CDA fractie wil vooral dat deelnemende gemeenten meer gezamenlijk optrekken en op 1 lijn komen. Portefeuillehouder Rijpstra beaamde dat de onderbouwing voor extra geld en de begroting van de VRF beter kan, maar dat dit in de afgelopen al verbeterd is. Hij kon zich vinden in de besluitpunten van het amendement, maar liet ook blijken dat Smallingerland vaak alleen staat in kritische zienswijzen. Bij het vaststellen van het functieprofiel en raadsvisie 2020-2022 werden er 2 amendementen ingediend. D66 riep op om in de vacaturetekst ook specifieke kennis en ervaring toe te voegen op het gebied van duurzaamheid en ruimtelijke ordening en FNP riep op om passieve beheersing van de Friese taal op te nemen. Wat volgde was een bijzonder debat en stemming; het blijkt dat de vacature reeds is uitgezet en de sluitingsdatum 3 juni is. Volgens Rijpstra was dit niet goed gegaan, het was de bedoeling om alleen een melding uit te zetten dat Smallingerland nieuwe wethouders zoekt, maar de vacature was al compleet geplaatst. Bij de latere stemming (CDA fractie tegen amendementen) bleek de uitslag van het amendement van de FNP 15 voor en 15 tegen. De PvdA stelde voor om van standpunt te wijzingen en zodoende toch een meerderheid te krijgen voor het amendement van de FNP. De gemeentewet verbiedt dit echter en zodoende werden alle amendementen en het functieprofiel van de agenda gehaald en verplaatst naar 2 juni. Aangezien de deadline van de vacature 3 juni is, is het de vraag of de vacature tekst nog zal worden aangepast. Besluit Bij het vragenuur stelde de CDA fractie vragen over het van de agenda halen van de omgevingsvergunning van het van der Valk hotel. In de brief van het college staat dat de initiatiefnemer in overleg zal gaan met de omwonenden, echter in 2019 was de raad al akkoord gegaan met de uitbreiding. Wethouder Sijperda vertelde dat omwonenden zich onvoldoende gehoord voelen met de initiatiefnemer en deze heeft voorgesteld zelf in gesprek te willen en de dialoog aan te gaan. Dit zal zo snel mogelijk worden gedaan, zodat de tijdsduur qua uitbreiding ook niet in geding komt.  Amendement CDA financiële stukken VRF: aangenomen  Zienswijze Financiële stukken VRF: aangenomen  FUMO lidmaatschap WSGO: aangenomen  Functieprofiel wethouders en raadsvisie 2020-2022: nieuwe stemming op 2 juni Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.