Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Start luchtverkeersleiding op Lelystad Airport

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 07-11-2019 06:45

-start-luchtverkeersleiding-op-lelystad-airport

Start luchtverkeersleiding op Lelystad Airport

Op donderdag 7 november om 07:00 uur lokale tijd is luchtverkeersleiding gestart op Lelystad Airport. De luchthaven is donderdagochtend zonder beperkingen opengegaan voor het huidige vliegverkeer. Daarmee is ook de transitie- of inregelperiode van start gegaan die duurt tot aan de openstelling voor groot commercieel handelsverkeer.

De invoering van luchtverkeersleiding gaat samen met wijzigingen in vliegprocedures, -routes en luchtruimstructuur op en rond Lelystad Airport. Ook de openingstijden van Lelystad Airport zijn aangepast naar 07:00 tot 22:00 uur lokale tijd. Lelystad Approach voor IFR-vliegen is dagelijks beschikbaar van 18:00 tot 22:00 uur lokale tijd.

Meer informatie over de nieuwe vliegroutes en -procedures op Lelystad Airport zijn te vinden op www.lvnl.nl/lelystad. Raadpleeg te allen tijde de AIS-publicaties van LVNL om uw vlucht voor te bereiden.

Vanaf 7 november is het voor elke vlucht verplicht om een vliegplan in te dienen (via www.homebriefing.nl). Mocht u vragen hebben over het invullen van vliegplannen, dan kunt u terecht in de GA-terminal waar tot en met zondag 10 november 2019 het Flight Service Center van LVNL aanwezig is.

Vraag nu uw Lelystad Airportpas aan

Vanaf vandaag kunt u het airside-terrein van de luchthaven alleen betreden als u een Lelystad Airportpas draagt. Als u in het bezit bent van een Pilot License én een vlucht gaat maken of heeft gemaakt, dan heeft u geen Lelystad Airport-pas nodig. Ook passagiers hoeven geen pas te hebben. Vraag uw Lelystad Airportpas nu aan op www.lelystadairport.nl/badgecenter. Hier kunt u ook bezoekers aanmelden en een voertuigpas aanvragen indien u met uw voertuig toegang nodig heeft tot het airside-terrein.

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

Minister Cora van Nieuwenhuizen ...

Lokaal Apeldoorn Lokaal Apeldoorn Apeldoorn 05-07-2019 20:45

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer geinformeerd over de ontwikkeling van Schiphol. Voor de kamerbrief en bijbehorende informatie verwijs ik u naar de volgende link: https://luchtvaartindetoekomst.nl/luchtvaarnota/documenten-luchtvaartnota/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=1369408 De komende maanden krijgen betrokken partijen de gelegenheid te reageren op de aanpak voor de eerste jaren na 2020. Daarom organiseert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een inloopbijeenkomst op dinsdag 16 juli 2019 tussen 16:00 - 21:00 in Expo Haarlemmermeer. Via deze link kan u zich opgeven: https://www.lyyti.fi/reg/inloopbijeenkomst Red de Veluwe Liegveld Vliegveld Teuge Apeldoorn Be Like Hoge Veluwe National Park Gelderland De Stentor Apeldoorn RTV Apeldoorn RTL-Boulevard Amsterdam Airport Schiphol

Luchthavens vragen luchtvaartindustrie te werken aan emissievrije luchtvaart

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 26-06-2019 12:27

Luchthavens-vragen-luchtvaartindustrie-te-werken-aan-emissievrije-luchtvaart

Luchthavens vragen luchtvaartindustrie te werken aan emissievrije luchtvaart

De bij de Airports Council International (ACI) aangesloten Europese luchthavens hebben vandaag een resolutie aangenomen waarin zij de luchtvaartindustrie vragen te werken aan emissievrije luchtvaart. Zelf hebben de Europese luchthavens toegezegd in 2050 uitstootvrij te zijn. Schiphol Group is mede-initiatiefnemer van de resolutie.

ACI Europe erkent de inspanningen van de luchtvaartindustrie om via het wereldwijde systeem CORSIA vanaf 2020 CO2-neutraal te groeien. De luchthavens zijn echter van mening dat de ambitie van de industrie verder moet gaan dan CO2-neutrale groei. Zij vragen hen daarom tot een roadmap te komen voor emissievrije luchtvaart. De luchthavens doen dit naar aanleiding van het op 8 oktober 2018 gepubliceerde rapport van IPCC over de opwarming van de aarde. Eerder heeft de Nederlandse luchtvaartindustrie de ambitie voor emissievrije luchtvaart al uitgesproken in het ontwerpakkoord duurzame luchtvaart.

Ook vragen de luchthavens de bij ICAO aangesloten overheden het rapport van IPCC te erkennen en een lange termijn plan te ontwikkelen voor de reductie van CO2-uitstoot.

CO2-neutrale luchthavens in 2050

Tegelijkertijd committeren de Europese luchthavens zich aan de doelstelling om uiterlijk in 2050 uitstootvrij te zijn en eventuele resterende uitstoot op te vangen voor hergebruik/omzetting of om op te slaan. ACI heeft een duurzaamheidsstrategie ontwikkeld die luchthavens kunnen gebruiken om sneller te verduurzamen. Schiphol Group is voor haar luchthavens ambitieuzer en zet erop in dat de luchthavens in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad al in 2030 emissievrij zijn.

Terug

Gemeente trekt zich terug uit vliegveld Eelde | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 10-04-2019 00:00

GroenLinks is blij met het besluit van de gemeente Groningen om haar aandelen in Groningen Airport Eelde in de verkoop te doen.

Het is hoog tijd om te stoppen met het subsidiëren van vervuilende vormen van vervoer. We vinden het daarom ook belangrijk dat er vanuit de gemeente geen aanvullende financiële bijdrage komt om het vliegveld te ondersteunen. Voor Groenlinks is de toekomst helder: meer treinen, minder vliegen.

Tijdens de raadscommissie van 10 april stelde raadslid Jasper Been: “Subsidie voor vliegveld Eelde zorgt ervoor dat vliegen goedkoper wordt. Vorig jaar kreeg elke vertrekkende passagier vanaf vliegveld eelde 40 euro subsidie. Dat komt nog eens bovenop alle kortingen en belastingvrijstellingen die er al bestaan voor vliegen. Per ticket ontbreekt 32 euro aan kerosine-accijns en 37 euro aan btw.” Wat GroenLinks betreft ligt de toekomst in betere treinverbindingen met de randstad en Duitsland.

Verkoop aandelen Het aandelenpakket is in eerste instantie aangeboden aan overige aandeelhouders. De provincies Drenthe en Groningen hebben elk 30% van de aandelen, Assen heeft 10% en Tynaarlo heeft 4%. De resterende 26% van de aandelen zijn nu nog in handen van de gemeente Groningen.

Burgemeester Den Oudsten: “Het is de eerste stap naar vervreemding van de aandelen. De aanbieding wordt binnenkort in de aandeelhoudersvergadering behandeld. En dan zal blijken of de aandelen kunnen worden overgenomen door de bestaande aandeelhouders, of niet.” Bij de gemeente is het pakket voor een bedrag van één euro in de boeken opgenomen.

Voorgeschiedenis De gemeenteraad besloot eerder om het vliegveld een eenmalige subsidie te geven van 6 miljoen. GroenLinks stemde hier destijds tegen. Tegelijkertijd werd besloten de aandelen in Groningen Airport Eelde te verkopen. 

Jasper Been: “Wij zeggen al jaren dat bij besluitvorming omtrent vliegveld eelde een roze bril op de neus wordt gezet. Mijn fractie vindt en vond dat de gemeentelijke bijdrage aan het vliegveld beter besteed had kunnen worden.”

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 24-03-2019 11:31

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Posted on mrt 24, 2019 | 8 comments

Raadsleden van Lansingerland hebben afgelopen woensdagavond een bezoek gebracht aan het vliegveld. Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit Rotterdam The Hague Airport (RTHA), heeft voor de raadsleden een presentatie gegeven.

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport wil twee afzonderlijke geluidruimtes voor de trauma-/politiehelikopters (maatschappelijke luchtvaart) en de commerciële luchtvaart. De heli’s gebruiken 25% van de totaal beschikbare geluidruimte. Bij splitsing van de twee “geluidemmers” kan deze 25% beschikbaar komen voor de commerciële luchtvaart. lees meer

Steven van der Kleij gaf aan dat in beperkte mate deze geluidruimte gebruikt kan worden voor de commerciële luchtvaart. Op de vraag van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk wat in beperkte mate betekent, gaf Van der Kleij aan dat het vliegveld graag een kwart van de vrijkomende geluidruimte wil gebruiken voor de commerciële luchtvaart. Zo, dat is dan maar alvast als maximale bovengrens vastgelegd. Meer dus niet en minder natuurlijk wel en dat zullen veel omwonenden willen.

Het was een heel interessante beeldvorming voor de raadsleden. De bijeenkomst is afgesloten met een rondleiding over het vliegveld zowel binnen en als met een bus buiten. De bijeenkomst werd afgesloten in de aankomsthal, nadat met de bus in het donker de raadsleden over de prachtig verlichte baan had gereden.

Duidelijke boodschap voor Den Haag: ...

GroenLinks GroenLinks Schiedam 16-03-2019 21:47

Duidelijke boodschap voor Den Haag: geen groei luchtvaart Tijdens een goedbezochte Kantinetour-bijeenkomst in natuurcentrum De Boshoek verzamelde GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger inbreng voor een nota die zij wil schrijven over de luchtvaart in Nederland. De discussie over het vliegveld bij Lelystad heeft veel losgemaakt in het hele land. Het wordt steeds duidelijker dat de luchtvaart in Nederland niet ongebreideld kan blijven groeien. Integendeel. Volgens de aanwezigen zou Rotterdam The Hague Airport - of Zestienhoven, zoals velen stug blijven volhouden - moeten krimpen. Terug naar de oude afspraak: zakenvliegveld, meer niet. De betrokkenen gaven aan Kröger terug te verwachten als ze haar nota afheeft om te vertellen wat haar inbreng in de Tweede Kamer zal zijn. Een foto-impressie van een voor allen nuttige en productieve avond.

Het standpunt van de Tweede Kamer ...

VVD VVD Lansingerland 13-03-2019 13:20

Het standpunt van de Tweede Kamer over vliegveld Rotterdam The Hague Airport komt overeen met dat van VVD Lansingerland. In de raadscommissie Ruimte sprak Eric Kampinga zijn waardering uit over het voorlopige standpunt van de Tweede Kamer. De Kamer wil evenals de Lansingerlandse Raad voorlopig geen uitbreiding van het vliegverkeer,dus handhaving van de vergunde geluidsruimte. Van de geluiden over verwijdering van het vliegveld zoals die onlangs te horen waren bij de Provinciale Statenvergadering, wordt niet gerept. Eventuele verplaatsing van het vliegveld is hoe dan ook iets voor de langer termijn. Voorlopig is het vliegveld in Rotterdam een gegeven! Zoals de VVD Lansingerland bepleitte lijkt het verstandig om voor politie- en traumahelikopters tot afzonderlijke geluidsruimte te komen. In het door Tweede Kamerlid Remco Dijkstra georganiseerde rondetafelgesprek werd duidelijk dat politie en ziekenhuis dit graag willen. De Tweede kamer stelt evenals VVD Lansingerland dat ontwikkelingen waardoor vliegtuigen minder overlast veroorzaken – bijvoorbeeld door hoger te vliegen of door schonere en stillere motoren – kunnen leiden tot meer ruimte voor het vliegveld. Het college deelt onze conclusie dat de voorlopige stellingname van de Tweede Kamer kansen biedt voor Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.