Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

226 documenten

SGP-jongeren houden online avond met gedeputeerde

SGP SGP Overijssel 20-05-2021 00:00

 

SGP-jongeren in Overijssel houden vrijdagavond 21 mei een jongerenavond met gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher. Op die avond, die digitaal wordt gehouden, vertelt Ten Bolscher over zijn werk als gedeputeerde.Ook gaat hij in gesprek met jongeren over de onderdelen van zijn portefeuille als gedeputeerde. Ten Bolscher gaat als gedeputeerde onder andere over het stikstofbeleid van de provincie. “Ik ben benieuwd hoe jongeren hierover denken”, zegt hij. “We willen ook inzoomen op bijvoorbeeld het Wierdense Veld. Hoe moeten de stikstofdoelen daar worden vormgegeven en wat vinden jongeren van deze kwestie?”Ten Bolscher, die ook Landbouw en Natuur in zijn portefeuille heeft, gaat graag in gesprek met de jongeren. Blij is hij daarom ook met de rol van SGPj Staphorst, die de avond mede faciliteert. “Ik ben blij dat jongeren deze kans willen benutten om in gesprek te gaan.”Op de avond worden ook een aantal stellingen gelanceerd, waar zowel jongeren als de gedeputeerde op reageren. “Doe ook mee”, roept Ten Bolscher jongeren uit de hele provincie op.De avond begint om 20.00 uur.

De avond is te volgen via onderstaande link:https://meet.google.com/azb-dhwz-udq

 

Of open Google Meet en voor deze code in:  azb-dhwz-udq

Wat vindt de SGP van de aangepaste coronawet?

SGP SGP Nederland 15-07-2020 00:00

Toen de coronacrisis in alle hevigheid losbrak, heeft het kabinet vergaande maatregelen genomen. Op basis van noodverordeningen (geen echte wetgeving) zijn onze vrijheden en grondrechten fors ingeperkt.

Op zich is dat begrijpelijk, want als je een acute bloeding hebt, heb je een noodverband nodig. Een acute crisis, vraagt om acute maatregelen. Maar nu de crisis niet meer acuut is, gaat die regel niet meer op. Het kabinet kan onze rechten en vrijheden niet blijven inperken op grond van dit soort noodverordeningen. Wil het kabinet vergaande maatregelen blijven nemen, dan is daar op zijn minst een degelijke en solide wettelijke basis voor nodig.

Maar de inhoud van het voorstel moet dan wel goed zijn. Ten opzichte van een eerdere versie van het wetsvoorstel zijn er duidelijke verbeteringen, maar dat betekent niet dat het wetsvoorstel nu wel voldoende afgebakend is.

We zullen het wetsvoorstel in de komende tijd dan ook indringend toetsen en er kritische vragen over stellen. Aan de hand van wetenschappelijke, juridische en andere inzichten zullen we aan de hand van de reactie van de regering en verdere wijzigingen op dit voorstel dan in een later stadium bepalen hoe we over dit wetsvoorstel zullen stemmen.

Hierbij gaat het onder meer om:

Is de geldigheidsduur van de wet niet te lang? Zijn er wel voldoende mogelijkheden voor democratische controle door het parlement? Moet er eigenlijk wel een afstandsnorm in de wet vastgelegd worden? Hoe gaat de regering om met grondrechten - wordt er echt gekozen voor een zo minimaal mogelijke inperking en wordt er zoveel mogelijk ruimte gelaten voor normaal gebruik van de grondwettelijke vrijheden als de vrijheid van godsdienst, vergadering en betoging en de privacyrechten? Is er wel voldoende ruimte voor het nemen van eigen verantwoordelijkheid door burgers en organisaties?

Deze en andere punten zullen centraal staan in onze schriftelijke reactie op het voorstel en de plenaire behandeling ervan - naar verwachting in september.

Compensatiepakket Marinierskazerne: het is dit, of jarenlang procederen

SGP SGP Zeeland 11-07-2020 00:00

Het compensatiepakket voor de Marinierskazerne had beter gekund. Maar het alternatief, jarenlang procederen, is veel slechter. Het huidige pakket bestaat uit 8 onderdelen. En dat is positief, want de kans dat álles niet doorgaat (zoals bij de Marinierskazerne), is in ieder geval een stuk kleiner. Onderaan dit artikel kunt u een video bekijken met een korte samenvatting van het SGP-standpunt. 

WaakhondOnderdeel van het pakket is dat er een waakhond wordt ingesteld die erop toeziet dat het pakket daadwerkelijk wordt uitgevoerd, of dat er een vervangend onderdeel in komt als er iets uit valt.

ToekomstperspectiefEr ligt nu een pakket waar we voor de toekomst van Zeeland iets mee kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de werkgelegenheid die het oplevert (ca. 1000 banen en de komst van 200 studenten) en een snellere verbinding met de Randstad.

KenniscentrumHet voornemen om een Delta Kenniscentrum op te richten, is positief. Een kenniscentrum waar opleidingen worden aangeboden die passen bij waar Zeeland goed in is: voedsel, water, veiligheid en energie. Daar hebben we wat aan, met name de jongeren. Veel jongeren vertrekken namelijk uit de provincie, omdat ze hier geen opleiding kunnen vinden die past bij hun wensen. Dankzij de input van SGP-jongeren heeft de SGP-fractie erop aangedrongen dat de opleidingen die het nieuwe Kenniscentrum aan gaat bieden zo toegankelijk mogelijk moeten zijn (niet volledig Engelstalig en geen verplichte huisvesting op de campus) voor Zeeuwse jongeren. De gedeputeerde heeft toegezegd dat hij zich hiervoor in gaat zetten.

EvidesDe SGP-fractie is ook blij dat met dit pakket een laatste zetje gegeven kan worden om het waterbedrijf Evides ‘om niet’ terug in handen van de Zeeuwse overheden te geven. Al deze overheden gaan de komende jaren dan dividend ontvangen en daar wordt heel Zeeland beter van.

Het is dit, of jarenlang procederen

SGP SGP Zeeland 11-07-2020 00:00

Het compensatiepakket voor de Marinierskazerne had beter gekund. Maar het alternatief, jarenlang procederen, is veel slechter. Het huidige pakket bestaat uit 8 onderdelen. En dat is positief, want de kans dat álles niet doorgaat (zoals bij de Marinierskazerne), is in ieder geval een stuk kleiner. Onderaan dit artikel kunt u een video bekijken met een korte samenvatting van het SGP-standpunt. 

WaakhondOnderdeel van het pakket is dat er een waakhond wordt ingesteld die erop toeziet dat het pakket daadwerkelijk wordt uitgevoerd, of dat er een vervangend onderdeel in komt als er iets uit valt.

ToekomstperspectiefEr ligt nu een pakket waar we voor de toekomst van Zeeland iets mee kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de werkgelegenheid die het oplevert (ca. 1000 banen en de komst van 200 studenten) en een snellere verbinding met de Randstad.

KenniscentrumHet voornemen om een Delta Kenniscentrum op te richten, is positief. Een kenniscentrum waar opleidingen worden aangeboden die passen bij waar Zeeland goed in is: voedsel, water, veiligheid en energie. Daar hebben we wat aan, met name de jongeren. Veel jongeren vertrekken namelijk uit de provincie, omdat ze hier geen opleiding kunnen vinden die past bij hun wensen. Dankzij de input van SGP-jongeren heeft de SGP-fractie erop aangedrongen dat de opleidingen die het nieuwe Kenniscentrum aan gaat bieden zo toegankelijk mogelijk moeten zijn (niet volledig Engelstalig en geen verplichte huisvesting op de campus) voor Zeeuwse jongeren. De gedeputeerde heeft toegezegd dat hij zich hiervoor in gaat zetten.

EvidesDe SGP-fractie is ook blij dat met dit pakket een laatste zetje gegeven kan worden om het waterbedrijf Evides ‘om niet’ terug in handen van de Zeeuwse overheden te geven. Al deze overheden gaan de komende jaren dan dividend ontvangen en daar wordt heel Zeeland beter van.

Naar een toekomstbestendige begroting

CDA CDA SGP Leiderdorp 08-07-2020 17:45

Op 7 juli besprak de Leiderdorpse raad de kadernota. De kadernota is een jaarlijks terugkerend document, waarin de kaders voor de begroting voor 2021 worden bepaald. Deze kaders zijn dan de leidraad voor de begroting 2021 die in oktober aan de raad zal worden voorgelegd. Vorig jaar was de conclusie al dat de financiële positie van de gemeente op lange termijn onder druk stond. Daarom had CDA wethouder Financiën tevelt de nota 'Naar een Toekomstigbestendige Begroting' gepresenteerd om mogelijke maatregelen in kaart te brengen. Het doel van die maatregelen is om een structureel sluitend meerjarenbeleid te realiseren. CDA fractieleider Mirjam van der Stelt geeft toelichting op het voorgestelde beleid: "Al jaren achtereen waren er tekorten in de kadernota voor het meerjarenbeeld, en regelmatig vielen dezee tekorten vielen achteraf mee. Echtervorig jaar al hoorden van de wethouder Financiën, kunnen we zo niet langer verder. Incidenteel geld gebruiken voor structurele tekorten is niet langer de oplossing. Het is belangrijk om structureel geld voor de jeugdzorg opzij te zetten, en ook voor de onderwijshuisvesting is er hard geld nodig.Dat we incidenteel geld overhouden, is geen reden om een structurele bezuinigingsopgave uit de weg te gaan. Het CDA vindt het echt noodzakelijk om nu maatregelen te nemen. De burger mag van ons verwachten dat wij zorgvuldig met het belastinggeld omgaan. Het is goed dat er in de Kadernota extra geld komt voor re-integratie, jeugdzorg en onderwijshuisvesting. Wat betreft de jeugdzorg zijn wij mede-indiener van de motie CU-SGP. We zorgen voor structureel meer geld om de tekorten op te lossen. Maar, we moeten ook kritisch gaan kijken naar de uitgaven. Kunnen we daar nog iets aan doen? Bij verantwoord omgaan met publieke middelen hoort dat we nu maatregelen nemen om het tekort dat dan dreigt op te vangen. Het CDA is het eens met het College om te kiezen voor bezuinigen, en niet voor lastenverzwaring. Onze gemeente zit in de middenmoot qua lasten voor bewoners, soms zelfs aan de hoge kant. Daar gaan we nu niet aan tornen. Een voorziening die eenmaal is afgeschaft komt niet meer terug, daar moet je extra voorzichtig mee zijn. Goed te lezen dat we niet bezuinigen op voorzieningen als de bibliotheek, Heemtuin, Kinderboerderij etc. Bezuinigen op onze bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regelingen is niet eenvoudig, dit kun je niet als gemeente alleen doen. Wel belangrijk dat we dit proberen, want elk jaar worden onze bijdragen aan deze Gemeenschappelijke Regelingen verhoogd zonder dat we er echt grip op hebben. Wij snappen dat Incluzio de pijn gaat voelen bij de genoemde taakstelling. Het College moet het gesprek nog aangaan en we vertrouwen erop dat men er uit komt. En zo zijn er nog meer risico’s, en nog meer pijnpunten. Er zijn een tweetal posten waar het CDA wat meer moeite mee heeft. 1.Beeldkwaliteit van de openbare ruimte. Leiderdorp hanteert beeldkwaliteit B, een keuze die al regelmatig tot ontevreden inwoners leidt. Delen van de openbare ruimte terugbrengen naar beeldkwaliteit C is daarom niet wenselijk. Op groenonderhoud/maaien komt in de Kadernota al extra geld bij, wat betreft het CDA is aan het groenonderhoud de onderkant wel bereikt. Minder maaien kan verkeersonveilige situaties opleveren, en het maakt ons dorp een stuk minder aantrekkelijk. (nu bezuinigen betekent dat we wellicht weer een Leiderdorpse Lente krijgen, en dat willen we niet meer). 2.Bijzondere bijstand. Het CDA vindt het geen goed idee om mensen geld te laten lenen. Dat levert alleen maar schulden op, en schuldenproblematiek kost de gemeente juist méér geld. Deze tweepunten zijn verwerkt in een amendement waarvan het CDA mede-indiener is." Klik hier voor de aangenomen motie inzake jeugdhulp. Klik hier voor het aangenomen amendement inzake bezuinigingen.

Kerkdiensten en corona; wat vindt de SGP?

SGP SGP Nederland 17-06-2020 00:00

De SGP hecht zeer aan de voortgang van de erediensten. We waarderen de digitale mogelijkheden daarvoor, maar het is pijnlijk om niet met elkaar rondom het Woord in Gods huis te kunnen zijn.

De maatregelen die nodig zijn om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, moeten nageleefd worden. Dat is ook wat de kerken heel nauwgezet gedaan hebben en nog steeds doen. De bescherming van kwetsbaar leven ligt ons immers na aan het hart. Juist ook vanuit de zorg en vanuit de getroffen gemeenschappen wordt vaak een appèl op voorzichtigheid gedaan. Dat begrijpen en ondersteunen wij. Dat is één.

Maar die maatregelen mogen niet onnodig ver gaan. Als Ikea haar deuren voor honderden mensen mag openen, roept dat terechte vragen op waarom in grote kerken niet meer dan 30 (en later 100) mensen kunnen worden toegelaten?

Wij verzetten ons er ook tegen als kerken eenzijdig als besmettingshaarden worden weggezet. Het beeld van kerkdiensten als verspreiders van het virus is een eigen leven gaan leiden. Vaak bleken die verhalen deels of geheel onjuist te zijn, of afkomstig uit de periode toen er nog geen coronamaatregelen waren. Het mag niet zo zijn dat ingrijpende maatregelen als het inperken van kerkdiensten en uitvaarten lichtvaardig plaatsvinden.

Bij de SGP komen over dit onderwerp veel vragen binnen. Vragen en zorgen die bij ons evenzeer leven en die wij omzetten in vragen aan de regering en bijdrages aan debatten en in media.

Zo heeft Kees van der Staaij op 1 mei schriftelijke vragen ingediend bij de regering over de ruimte voor kerkdiensten en uitvaarten. De antwoorden die wij inmiddels kregen, zijn teleurstellend. Daarom hebben wij direct vervolgvragen ingediend; En op 7 mei bevroeg Van der Staaij premier Rutte tijdens een interruptiedebat (klik hier voor de video) op de versoepeling van de maatregelen voor kerken; In een uitzending van Op1 pleitte Van der Staaij voor meer maatwerk voor kerken en riep hij op om het belang van de kerkdiensten te erkennen (klik hier voor de video); Op 20 mei deed Van der Staaij in het debat opnieuw de oproep om kerken meer ruimte te geven (bekijk hier de video); Verder stelde Van der Staaij samen met Jetten in de Tweede Kamer voor om de Raad van State kritisch te laten kijken naar de inperkingen van onze vrijheden en grondrechten (waaronder de vrijheid van godsdienst). Inmiddels heeft de Raad van State een gedegen voorlichting gegeven, wat wij ervaren als een steun in de rug voor ons pleidooi voor meer maatwerk. Van der Staaij en Jetten schreven over dit onderwerp samen een opinieartikel in de Volkskrant. Naar aanleiding van de voorlichting van de Raad van State, komt de regering met een nieuwe wet. Van der Staaij is blij dat er een wet komt die de inperkingen op de vrijheid van godsdienst (de maximerende getalsnormen van 30 of 100) deels lijkt terug te draaien, maar hij is kritisch op de lange duur van de wet, op de ruime bevoegdheden die de minister krijgt door de wet en op het feit dat de Tweede Kamer te veel buiten spel komt te staan. Beluister hier de uitgebreide reactie van Van der Staaij op Radio 1. Op uitnodiging van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Barneveld en door bemiddeling van de SGP bezocht minister Grapperhaus kerkgebouw de Hoeksteen in Barneveld, om met eigen ogen te zien dat in een gebouw met ruim 2800 zitplaatsen, meer dan 30 of 100 personen op een veilige manier een plek geboden kan worden. Op de achtergrond vertegenwoordigt Peter Schalk de reformatorische kerken bij de regelmatige gesprekken met de minister van Justitie en de vertegenwoordigers van de kerken in Nederland.

Ook de komende tijd hoopt de SGP zich met overtuiging in te zetten voor een verantwoorde voortgang van de kerkdiensten. Iets wat ons allemaal zó aan het hart ligt.

 



Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI

D66 D66 SGP Leerdam 12-06-2020 08:05

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/12/zichtbaar-jezelf-kunnen-zijn-startnotitie-lhbti/Mede op voorspraak van D66 is Vijfheerenlanden een ‘regenbooggemeente’ geworden: een gemeente die actief beleid ontwikkelt voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender en intersekse personen (LHBTI’s). Om dat beleid concreet vorm te geven, heeft het college een notitie opgesteld waarin de contouren van een actieplan worden geschetst. In de kern zijn we daar blij mee.

Het startpunt voor dat actieplan moet volgens ons zijn dat we inventariseren tegen welke concrete problemen onze LHBTI-ers aanlopen. Verken wat lokaal speelt – dat is de basis van zinvol beleid. Die verkenning vergt veel tijd en aandacht. Het is niet gemakkelijk om de mensen om wie het gaat te spreken, niet in de laatste plaats omdat sommigen van hen – ook binnen onze gemeente – zich niet uit durven spreken. In een eerder stadium hebben we het college daarom als overweging meegegeven om een lokaal discriminatiemeldpunt in te stellen. Verantwoordelijke wethouder Cees Taal heeft aangegeven dat een serieuze optie te vinden.

Tijdens de raadsvergadering van 11 juni jl. is de notitie uitvoerig besproken (en goedgekeurd door alle partijen behalve de SGP). Lees hier de uitgebreide bijdrage van onze woordvoerder, Jantine Dijkstra:

“D66 is heel blij dat er een startnotitie ligt en dat ervoor is gekozen om een bijeenkomst voor inwoners te organiseren. Wel is het opmerkelijk dat er op een paar plekken in de startnotitie al conclusies lijken te worden getrokken. Wij zagen termen als ‘niet noodzakelijk’. Wij willen toch echt de ervaringen van LHBTI inwoners leidend maken en niet van te voren al voorbarige conclusies trekken. -Bij punt 1 van de notitie wordt er gesproken over inclusief beleid. Als je echt inclusief beleid wilt voeren zul je juist voor een aantal groepen extra je best moeten doen. – Punt 2 van de notitie gaat over het bevorderen van de veiligheid en het Roze in blauw netwerk van de politie. Investeren in het vergroten van kennis en sensitiviteit voor LHBTI bij wijkagenten en ambtenaren die bijvoorbeeld achter gemeentelijke balies zitten, zou een goede stap zijn. De intenties zijn vaak goed, maar de kennis over hoe om te gaan met mensen in transitie ontbreekt. – Bij punt 3 over het steunen van jongeren is het natuurlijk prima om op scholen in combinatie met diverse thema’s te praten over LHBTI. Maar de realiteit is wel dat op sommige scholen juist dit onderwerp niet wordt besproken. Ook moeten we doorvragen over de jeugd- en jongerenprofessionals. Er wordt hier gesteld dat ze voldoende expertise in huis hebben om kinderen en jongeren te ondersteunen, terwijl uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut helaas blijkt dat dit vaak niet het geval is: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Publicaties/NJi-Publicaties/Jong-en-anders Dit is een onderzoek naar aandacht voor lesbische, homo- en bi-jongeren, transgenderjongeren en jongeren met een intersekse conditie (LHBTI) in jeugdwelzijn, jeugdzorg en jeugd-(L)VB (Lang) Verblijven. Uit dit onderzoek blijkt dat 41 procent niet weet hoe te signaleren dat een jongere LHB-gevoelens heeft. 64 procent weet niet hoe om te gaan met transgendergevoelens bij jongeren. Als ze vermoedens hebben dat een jongere LHBT is, maken zes van de tien professionals die vermoedens soms of nooit bespreekbaar. Omgaan met de thematiek, bijvoorbeeld door het in een groep jongeren te bespreken of door jongeren te begeleiden die uit de kast willen komen, doet bijna de helft nooit of soms. Hier is dus werk aan de winkel…. – Punt 5 gaat het over zichtbaarheid. Daar heeft de gemeente sinds de ondertekeningg van het regenboogakkoord goede stappen in gezet. Om de opmerking dat je niet op een foto kan zien wat iemands seksuele voorkeur is, moet ik een beetje lachen. Het gaat er natuurlijk om dat er naast foto’s van een gezin met vader/moeder/kinderen ook foto’s worden gebruikt van twee mannen of twee vrouwen samen met kinderen, en stellen van gelijk geslacht die duidelijk bij elkaar horen.

Dan de inwonersavond: – Wij moeten ons ervan bewust zijn dat aandacht voor LHBTI in de gemeente Vijfheerenlanden nog vers is. Zeker bepaalde delen van deze nieuwe gemeente zijn nog best conservatief, en daar zullen LHBTI’s zich niet zo snel laten zien en/of horen. De gemeente zal echt z’n best moeten doen om te laten zien dat ze het echt belangrijk vinden om specifieke aandacht te besteden aan LHBTI’s. – Heel expliciet moeten voor deze avonden de diverse LHBTI-organisaties (christelijk, moslims, bicultureel etc.) uitgenodigd worden, en ook alle organisaties en verenigingen die in Vijfheerenlanden actief zijn binnen het Sociaal Domein, Veiligheid, Sport en Cultuur. Wij weten dat sommige LHBTI’s in onze gemeente nog steeds niet altijd zichzelf kunnen zijn. Lokale aandacht is dus hard nodig, juist omdat het belangrijk is dat deze aandacht aansluit bij de lokale situatie. Onze gemeente heeft het regenboogakkoord getekend. De regenboog is het symbool voor diversiteit. Laten we ervoor waken dat we geen geen symboolpolitiek beoefenen. Laten we heel concreet werk maken van wat er lokaal speelt en hier een tastbaar beleid op creëren.” (Jantine Dijkstra, 11 juni 2020, Meerkerk)

The post Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Tramtrace definitief van de baan!

SGP SGP Ridderkerk 11-06-2020 00:00

 

Vorige week werd bekend dat de provincie eindelijk de plannen heeft geschrapt voor een tram dwars door het centrum van Ridderkerk. Dat werd ook hoog tijd. Al in de jaren tachtig werd gesproken over de aanleg van een metro naar Ridderkerk. Rond 2000 veranderden de plannen: er zou geen metro, maar een TramPlus moeten komen.

 

Wat er ook veranderde, één feit bleef helaas dertig jaar lang onveranderd: door alle plannen ging Ridderkerk gedeeltelijk op slot.

De plannen maakten al in 1990 woningbouw in de polder Het Zand onzeker. Het braakliggende stuk grond tegenover de sporthal Drievliet is er nog steeds een stille getuige van.

De plannen leidden tot commotie en onzekerheid onder de bewoners van de Koninginneweg, niet in de laatste plaats voor de huishoudschool, de Elimkerk en de Sint Jorisparochie.

De plannen zorgden ervoor dat voorstellen om te investeren in de bus werden afgewezen.

 

Dat is nu voorbij. De woningbouw in het Zand kan worden afgerond. Er kan worden geïnvesteerd in het gebied rond de Koninginneweg. Er is geen argument meer om investeringen in de bus tegen te houden. Ridderkerk is van het slot.

 

Dat is in de eerste plaats te danken aan de Ridderkerkse kiezers, waarvan de meerderheid nooit op een tram of metro zat te wachten.

Veel van die kiezers gaven hun stem aan de SGP Ridderkerk, de énige partij die zich altijd consequent heeft verzet tegen de tramplannen. In 2006 waren dat er zelfs 4.185!

Wij zijn dankbaar voor het vertrouwen dat wij al die jaren van u hebben gekregen.

Zonder u was dit niet gelukt. Kiezers, bedankt!

 

Motie vluchtelingenkinderen aangenomen! | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Noordoostpolder 09-06-2020 00:00

Als Noordoostpolder sluiten we ons aan bij het verzoek aan de regering om 500 minderjarige asielzoekers over te nemen uit Griekse kampen. In deze vluchtelingenkampen vind een humanitaire crisis plaats en daarom is er acute hulp nodig. We dienden hier samen met de PvdA, CDA en SP een motie over in, die op veel steun kon rekenen.

 

Tijdens de raadsvergadering hebben we kort over de motie gedebatteerd. Sommigen waren van mening dat we hier als gemeente geen uitspraken over zouden moeten doen omdat het Rijk verantwoordelijk is voor asiel en immigratiebeleid. Andere partijen waren het met ons eens dat er dringend hulp nodig is en we daarom als gemeente van ons moeten laten horen.  

Wij vinden zelf dat de oplossing die de Nederlandse regering bedacht heeft niet voldoende is. Met de huidige plannen van het kabinet zullen opvangplekken voor slechts 48 kinderen gefinancierd worden op het Griekse vasteland, dit zou in drie jaar tijd moeten leiden tot het helpen van 500 kinderen. Wij vinden dit te lang duren. Deze kwetsbare kinderen moeten zo snel mogelijk uit deze situatie worden gehaald en niet nog maanden of zelfs jaren moeten wachtten tot er een plek vrij komt. Des te meer nu er sprake is van oplopende spanningen en de dreiging van een uitbraak van corona.

Met 20 stemmen voor en 8 tegen is de motie aangenomen. CDA, CU-SGP,SP, PvdA, D66 en 2 leden van de Politieke Unie stemden voor. ONS, VVD en 2 leden van de Politieke Unie stemden tegen.

Wij hopen heel erg dat het kabinet haar standpunt wijzigt!

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.