Nieuws van SGP over PvdA inzichtelijk

76 documenten

Nog dit najaar duidelijkheid over Zeeuwse bodemkwaliteitskaarten

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 22-09-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Het College heeft daar de volgende beantwoording op gegeven:

Vragen:

1. In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond?

Begin 2020 zijn de Zeeuwse gemeenten voortvarend aan de slag gegaan met het aanpassen van de bodemkwaliteitskaar-ten op PFAS waarbij de meeste ge-meenten gezamenlijk per regio optrek-ken.Ondanks dat Corona in dit dossier vooral m.b.t. communicatie voor enige vertraging heeft gezorgd zijn dit voorjaar in alle gemeenten de benodigde data gegenereerd en verwerkt in concept data, kaarten en nota’s. Mede door de verdere verruiming van de norm als ge-volg van de (3e) aanpassing van het Tij-delijk Handelingskader PFAS begin juli, die ook in de nota’s moet worden ver-werkt, heeft vaststelling nog niet plaats-gevonden.Navraag bij alle gemeenten leert dat op dit moment de meeste gemeenten zover zijn dat deze week of in de komende twee weken tot vaststelling door het col-lege van B&W zal worden overgegaan. In een enkel geval (samenwerkingsver-band) moet nog een beperkte aanpas-sing in de nota plaatsvinden alvorens deze kan worden vastgesteld. Ambtelijk is aangegeven dat de verwachting is dat dit eveneens binnen enkele weken zal plaatsvinden.Provincie Zeeland heeft dit voorjaar in samenwerking met Waterschap aanvul-lend een soortgelijke actie uitgevoerd voor het actualiseren van de bodemkwa-liteitskaart van wegbermen. Ook deze is in concept klaar en zal dit najaar bij ge-meenten worden aangeleverd voor vast-stelling.

2. Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

GS is geen bevoegd gezag met betrek-king tot vaststelling van bodemkwali-teitskaarten. Met de gemeenten is het afgelopen halfjaar regelmatig contact geweest over de voortgang van hetproces bij de gemeenten wat betreft aanpassing op PFAS van de bodem-kwaliteitskaarten.Op basis van ambtelijke navraag naar de huidige stand van zaken, zullen zoals eerder aangegeven de afzonderlijke col-leges van de gemeenten binnen enkele weken over gaan tot vaststelling van de aangepaste bodemkwaliteitskaarten.Indien onverhoopt toch zou blijken dat vaststelling niet binnen deze tijd heeft plaatsgevonden zal de provincie met de gemeenten in overleg treden en bezien wat nodig is om alsnog te komen tot een spoedige vaststelling.

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Omdat de Bkk ten aanzien van PFAS nog niet zijn vastgesteld, zijn de betref-fende gegevens door de gemeenten nog niet aangeleverd en door Provincie Zeeland verwerkt in het Zeeuws Bodem-venster.Zoals hierboven vermeld is de verwach-ting dat alle colleges binnenkort over gaan tot vaststelling en aansluitend zul-len dan dit najaar de gegevens in de in-ternetomgeving verwerkt worden.Aanvullend lijkt het goed om te vermel-den dat de Provincie voornemens is om de informatie op de website van het Zeeuws Bodemvenster onder te bren-gen op een andere locatie vanwege sterke veroudering van deze website. Alle informatie van de bodemkwaliteits-kaarten, bestaand en nieuw, wordt dan in zijn geheel meegenomen.

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Waalwijk 10-07-2020 00:00

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

Tijdens de raadsvergadering in de gemeente Waalwijk op donderdag 09 juli jl. heeft de VVD fractie een motie ingediend waarin werd opgeroepen om de winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk en een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad. Voornaamste reden van de VVD om met dit voorstel te komen was de wens om zo min mogelijk beperkingen voor ondernemers te hebben in de gemeente Waalwijk, waarbij ook een koppeling werd gemaakt met de coronacrisis. Daarnaast ziet de VVD het als onwenselijk dat er een uitzonderingspositie is voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle.

Binnen de gemeente Waalwijk wordt de kern Sprang-Capelle wel gezien als een protestantse enclave. De huidige regeling tav winkeltijden is nu zo, dat winkels in Waspik en Waalwijk 52 zondagen per jaar geopend mogen zijn en winkels in de kern Sprang-Capelle op 2e Paasdag, 2e Kerstdag, 2e Pinksterdag en op Hemelvaartsdag. Het is voor een winkelier in Sprang-Capelle nu al mogelijk om ontheffing aan te vragen om op zondag e deuren te mogen openen, maar van die mogelijkheid wordt niet of nauwelijks gebruik gemaakt.

Vanuit de SGP fractie kwam de vraag, of er daadwerkelijk onderzoek is gedaan door de VVD of er werkelijk behoefte is aan het verruimen van de winkelopenstelling in Sprang-Capelle naar de zondag. Dat bleek niet het geval. Een eigen rondgang langs de winkeliers gaf aan, dat slechts een gering aantal winkeliers open staat voor uitbreiding. Ook werd gewezen op de afspraken rond de herindeling in 1997, toen werd beloofd dat de eigenheid, het religieuze karakter en de cultuur van de kern Sprang-Capelle ook in de nieuw te vormen gemeente Waalwijk zou worden gerespecteerd. Aan die afspraak ziet het huidige college zich niet langer gebonden, sterker nog, de VVD wethouder Bakker stond enthousiast tegenover de motie.

De SGP heeft gewezen op het bijzondere karakter van de zondag. Deze dag is immers bij uitstek geschikt om naar de kerk te gaan, te luisteren naar Gods Woord en elkaar te ontmoeten. Iedereen is gebaat bij rust. De zondag als rustdag heeft en belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Ook ondernemers hebben die rust nodig. Gemeenten die op zondag de winkels open laten gaan, verliezen veel. De beloofde gunstige effecten in de winkelcentra zien we zeker niet in Waalwijk. Deze motie bewijst een zeer slechte dienst aan de samenleving van Sprang-Capelle.

Uiteindelijk is de motie aangenomen met 17 stemmen voor en 7 tegen. Voor hebben gestemd de fracties Lokaal Belang, VVD, Groen Linksaf, D66 en Lijst IJpelaar; tegen hebben gestemd de fracties SGP, CU, CDA, PvdA en Lijst Pouw.

 

De raad, Gehoord de beraadslaging,

Constaterende dat: • De Raad in 2013 de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ heeft vastgesteld; • Bij de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ gekozen is voor een regime waarbij er geen restricties worden opgelegd aan de openstelling van winkels op zondagen voor ondernemers in de kern Waalwijk en de kern Waspik; • De thans vigerende ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ geen mogelijkheden biedt voor de openstelling van winkels in Sprang-Capelle op zondag.

Overwegende dat, • Het wenselijk wordt geacht dat er zo min mogelijk beperkingen zijn voor ondernemers in de gehele gemeente Waalwijk; • De uitzonderingspositie en de beperkte mogelijkheden voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle derhalve als onwenselijk wordt gezien.

Roept het college op: 1. De winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk; 2. Een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad.

De zondag is een bijzondere dag. De SGP vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Het is een groot voorrecht om één dag te hebben voor kerkgang, het luisteren naar het Woord van God en onderlinge ontmoeting. Deze dag is niet alleen vanwege het christelijke karakter van belang, maar ook vanwege de belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Iedereen is gebaat bij één dag rust in de week. Daarvoor hebben we al sinds jaar en dag de zondag om ruimte te bieden aan de kerkgang. Ook is het een belangrijk sociaal en maatschappelijk rustpunt in de week. Steeds vaker zitten (vaak jonge) werknemers langdurig thuis door werkstress.

Ook ondernemers hebben tijd nodig om bij te tanken. De overheid heeft een belangrijke taak om deze dag van God te beschermen. Des te triester is het dat steeds meer gemeenten ruim baan geven aan koopzondagen. De wet geeft aan dat in de afweging rekening gehouden moet worden met de belangen van werknemers en kleine winkeliers. Maar de praktijk leert helaas dat deze belangen regelmatig het onderspit delven. Gemeenten die de winkels op zondag opengooien, verliezen meer dan alleen zondagsrust. Grote winkelketens grijpen hun kans. Kleine winkeliers moeten het veld ruimen. Dat helpt bepaald niet om de teloorgang van binnensteden en winkelstraten tegen te gaan.

Stemverklaring: SGP tegen nieuwe embryowet

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Nederland 30-06-2020 00:00

Stemverklaring wijziging Embryowet, 30-6-2020Diederik van Dijk, SGP-fractie Eerste Kamer

"De SGP is huiverig voor een samenleving waarin pril menselijk leven mag worden gedood om bepaalde aandoeningen te voorkomen en uit te sluiten. Het betreden van dit spoor is als een roltrap; het is steeds moeilijker om te stoppen. Wie bepaalt hoever de selectie aan de poort van het leven mag gaan? Als mensen vergrijpen we ons zomaar aan de macht die is voorbehouden aan onze Schepper. Daarom stemt de SGP tegen dit wetsvoorstel."

Voor de wetswijziging stemden CDA, VVD, Fractie-Otten, Groenlinks, SP, 50PLUS, PvdA, OSF, D66, PVV, PvdD en ChristenUnie. Tegen stemden SGP en FVD.

Motie protocol vermoedens van integriteitsschendingen

SGP SGP PvdA Hardinxveld-Giessendam 03-06-2020 00:00

Op donderdag 28 mei heeft de raad van Hardinxveld-Giessendam gesproken over een motie protocol integriteit. Deze motie werd ingediend op initiatief van de PvdA en werd mede ingediend door de SGP. De motie vormt een vervolg op een raadsbijeenkomst in december 2020 waarin stilgestaan is bij het vraagstuk rond integriteit. Na bespreking hebben alle fracties in de raad de motie ondersteund en is opdracht verstrekt om een dergelijk protocol te ontwikkelen. Lees de motie en bijdrage van de SGP aan het debat.

Klik hier om de motie te lezen.

Onderstaand de uitgebreidere versie van de inbreng die geleverd is door de SGP op 28 mei in de raadsvergadering.

Voorzitter, het gezag van de overheid is vandaag de dag aan sterke inflatie onderhevig. Als je sociale media leest dan zijn bestuurders in de ogen van sommige mensen zakkenvullers, graaiers, baantjesjagers en zelfverrijkers. In een enkel geval nog terecht ook helaas. Reden genoeg dus om integriteit hoog in het vaandel te houden in het gemeentebestuur. Want inwoners moeten kunnen vertrouwen op de overheid. En gemeentebestuurders hebben een voorbeeldfunctie.

Ik wil allereerst duidelijk maken wat de kern is van het begrip integriteit. Volgens mij is de kern dat wij Coram Deo leven. Dat wil zeggen: leven in de wetenschap en het geloof dat wij voor Gods aangezicht leven. Dat Hij alles ziet en weet. Ook al denk ik dat niemand een fout, die ik bewust zo bega, ooit te weten zal komen.

Integriteit is volgens de SGP gebaseerd op het Woord van God. Heel concreet gemaakt in de Tien Geboden, tien leefregels gericht op het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf. Toegespitst op de bestuurlijke praktijk vinden we deze uitgangspunten ook terug in de gedragscode voor bestuurders die we in 2012 als raad hebben vastgesteld.

In de motie is een helder onderscheid gemaakt tussen een integriteitsdilemma en een integriteitsschending. Bij een dilemma is er sprake van een vraagstuk waarbij een afweging moet plaatsvinden. Het kan zijn dat een raadslid of wethouder zelf zo’n dilemma bespreekbaar maakt. Het kan ook zijn dat iemand anders een melding doet. Wat de SGP betreft dient dit in principe eerst met de persoon in kwestie zelf besproken te worden. Daarin dient wat ons betreft allereerst de persoon zelf betrokken te worden zodat hij of zij zich kan verantwoorden. Daarnaast kan hier een rol weggelegd zijn voor de burgemeester en/of raadsgriffier als hoeders van de integriteit. Zij kunnen besluiten om zelf onderzoek te verrichten of extern onderzoek in te stellen om te onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van een integriteitsschending.

Maar dat laatste is een uiterst middelen. Veel belangrijker is dat fracties, het college en de raad als geheel alert zijn en regelmatig integriteitsdilemma’s bespreekbaar maken. En wat zijn nu de waarden op basis waarvan je een integriteitsdilemma kunt wegen? Laat ik dat wat concreter maken op basis van de kernwaarden die de SGP hanteert:

Dienstbaarheid: is mijn handelen altijd en volledig gericht op het algemeen belang? Functionaliteit: heb ik rekening houdend met mijn functie het goede voorbeeld gegeven? Onafhankelijkheid: ben ik onafhankelijk geweest en heb ik geen misbruik gemaakt van mijn positie? Openheid: is mijn handelen transparant zodat anderen mijn handelen na kunnen gaan? Betrouwbaarheid: ben ik betrouwbaar in het omgaan met vertrouwelijke informatie? Zorgvuldigheid: ben ik zorgvuldig en respectvol omgegaan in het afwegen van belangen?

Voorzitter, integriteit kan ten onrechte helaas ook gebruikt worden als een breekijzer om vanuit politieke motieven personen te beschadigen. Zeker bij mensen die sterk in zwart-wit denken vanuit hun rechtvaardigheidsgevoel dat maar al te snel te gebeuren. Ze hebben hun oordeel al klaar voordat ze het handelen systematisch hebben onderzocht. Iets wordt stevig neergezet als een integriteitsschending in de hoop dat die ander onderuit gehaald wordt. Nader onderzoek kan zomaar opleveren dat er geen sprake is van een schending. 

Ik wil daar voor waarschuwen. Wees niet te snel met conclusies, maar maak het bespreekbaar. Iemand die zelf integer is zal niet de eerste zijn die klaar staat om met stenen te gooien naar een ander. Iemand die echt integer is zal altijd eerst kritisch naar zichzelf kijken. Zijn mijn motieven zuiver? Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle, zegt de Bijbel in 1 Korinthe 10 : 12. Soms zegt een melding rondom een vermeende integriteitsschending meer over de ‘melder’ dan over de ‘aangeklaagde’. Het is heel ernstig als door publiciteit in de media de ‘aangeklaagde’ dan al beschadigd is. Wij roepen daarom iedereen op om hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Voorzitter, ik rond af. Integriteit is een belangrijk thema waar zorgvuldig mee omgegaan dient te worden. Het opstellen van een protocol is wat ons betreft een uitstekend middel wat handvatten kan geven voor het omgaan met vermoedens van integriteitsschendingen. Daarom stemmen wij van harte in met deze motie en kijken met vertrouwen uit naar het uitgewerkte voorstel.  

Arjan Meerkerk, SGP fractievoorzitter

Zorgen over financiële gevolgen Coronacrisis

SGP SGP PvdA Waalwijk 09-05-2020 00:00

Zorgen over financiele gevolgen Coronacrisis

Dat de coronacrisis ernstige gevolgen zal hebben voor het financiële huishoudboekje van de gemeente Waalwijk zal niemand in twijfel trekken.  Een goed moment om hierover als raad met elkaar het debat te zoeken zou zijn de kaderstelling begroting 2021, normaliter vlak voor de zomervakantie. Deze komt er nu niet, terwijl er wel op allerlei vlakken financiele terkorten aan gaan komen. Daarom heeft de SGP het initiatief genomen om namens de oppositiepartijen D66-SGP-CU-Lijst_IJpelaar-PvdA een aantal zaken richting het college te benoemen en hieraan enkelebeleidskeuzes en politieke vragen te koppelen. Dit initiatief is constructief en positief kritisch bedoeld, om daarmee aan te geven dat ook in deze tijden de oppositie bereid is om mee te doen en mee te denken.

Bekijk hieronder de schriftelijke vragen:

Digitale commissie: voucherregeling, Julianaplein en kruising Europaweg-Stationsweg West

SGP SGP VVD PvdA Woudenberg 06-05-2020 00:00

Ondanks dat er geen fysieke vergaderingen kunnen plaatsvinden, gaat de gemeentepolitiek wel door. Voor het eerst in de geschiedenis vergaderde de raadscommissie op 6 mei daarom op digitale wijze. Naast een mogelijke voucherregeling voor bedrijven die getroffen zijn door de coronacrisis, kwamen de bestemmingsplanwijziging Koningin Julianaplein en de herinrichting van het kruispunt Europaweg|Stationsweg-West|Laan 1940-1945 aan de orde.Voucherregeling voor bedrijvenVanwege de coronacrisis hebben veel bedrijven het moeilijk. Met name het tekort aan liquiditeit kan zorgen voor grote problemen. Jan Mulder vroeg daarom bij het college aandacht voor een voucherregeling voor bedrijven, zoals die in sommige gemeentes wordt toegepast. Bedrijven kunnen dan bij de gemeente een voucher krijgen voor een financiële analyse door een lokale accountant, zodat ze met een passend plan en gericht advies een lening kunnen aanvragen bij de bank. Het college gaf aan dat het deze optie gaat bekijken en beoordelen.Appartementen Kon. JulianapleinDe SGP vindt het goed dat het voormalige bibliotheekgebouw aan het Koningin Julianaplein omgebouwd gaat worden naar een appartementencomplex. Er is een grote behoefte aan woningen en het is mooi dat er eindelijk iets gedaan gaat worden met het leegstaande pand. Vanaf 2017 heeft het college al een zogenoemde wijzigingsbevoegdheid om hier 15 woningen te laten bouwen. Nu ligt er een plan om 30 woningen te bouwen (met drie bouwlagen) op een groter oppervlak dan eerst voorzien. Jan Mulder: “Onze fractie heeft er grote moeite mee dat er geen noemenswaardige participatie van de buurt is geweest. Het feit dat er 18 zienswijzen zijn ingediend en 13 insprekers zich hebben gemeld bij de raadscommissie, laat zien dat de buurtbewoners onvoldoende zijn meegenomen in het proces.” In 2017, toen de eerdergenoemde wijzigingsbevoegdheid op tafel lag, hebben wij met steun van VVD en PvdA al een amendement ingediend om dit soort situaties te voorkomen. Toen was er helaas geen meerderheid voor ons amendement. Verder vinden wij het onbegrijpelijk dat het college niet kan uitleggen waarom het aantal woningen verdubbeld moet worden van 15 naar 30, terwijl de kaders zo recent in 2017 zijn vastgesteld. Daarom moeten de gemeente en de projectontwikkelaar wat ons betreft terug naar de tekentafel, om samen met omwonenden naar alternatieven te kijken. Kruispunt Europaweg|Stationsweg-West|Laan 1940-1945Het college is voornemens om aan het kruispunt Europaweg|Stationsweg-West|Laan 1940-1945 een rotonde te realiseren en van de Laan 1940-1945 een eenrichtingsweg voor auto’s te maken tot de kruising met de Nijverheidsweg. Jan van den Dool gaf het college enkele wensen en bedenkingen van onze fractie mee. “Het valt ons op dat er enkel wordt gekeken naar dit kruispunt en dat er geen bredere gebiedsbenadering wordt gekozen, terwijl er toch ingrijpende verkeerswijzigingen zijn. Daarom willen wij dat het college breder kijkt, bijvoorbeeld naar een eerdere oversteek op de Stationsweg-West om dit kruispunt te ontlasten. Daarnaast vinden wij het belangrijk om de omwonenden en belanghebbenden, zoals de Wartburg-school en de nieuw te bouwen PKN-kerk, te informeren en te laten meedenken.” Verder zou het goed zijn als het college zou onderzoeken of het mogelijk en wenselijk is om een fietsstraat in te stellen in Laan 1940-1945. Tot slot riep Jan van den Dool het college op om te onderzoeken hoe fietsers meer gestimuleerd kunnen worden om de juiste route te nemen, bijvoorbeeld door het plaatsen van stoepranden.

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 01-05-2020 00:00

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

Op 1 mei 2020 is het precies dertig jaar geleden dat Theo Boerman werd beëdigd als raadslid van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Op 24 april 2006 werd Boerman beëdigd als wethouder. Boerman is dus reeds dertig jaar aan het bestuur van deze gemeente verbonden. De SGP had in 1990 nog vijf raadszetels. Theo Boerman volgde destijds Cees Sterrenburg op als raadslid. Het politieke landschap veranderde overigens in 1990 nauwelijks. Alleen de PvdA moest een zetel afstaan aan het CDA. De samenstelling van het college veranderde helemaal niet en bestond in de eerste raadsperiode van Boerman (1990-1994) uit SGP (J. Haeser), CDA (G. Janssen) en lijst Vonk (D. Vonk; afsplitsing PvdA).

Het nieuwe college van B&W in 2006 bestond naast Boerman uit Sluimer (PvdA) en De Jong (ChristenUnie). Opmerkelijk feit is dat de constructieve coalitiegesprekken onder leiding stonden van prof. dr. K. (Kim) Putters, toen fractievoorzitter van de PvdA en thans directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. De onderhandelingen leiden tot programmatische en personele overeenstemming tussen PvdA, ChristenUnie en SGP. In de politieke geschiedenis van de gemeente komt voor het eerst een redelijk gedetailleerd coalitieprogramma tot stand met de titel: “Besturen met nieuw élan, werken aan samenhang, betrokkenheid en vernieuwing”.

Boerman trad met zijn 47 jaar toe tot het college met de portefeuilles Verkeer en vervoer, Milieu en reiniging en Financiën. Als gevolg van het feit dat raadslid Boerman gekozen is tot wethouder, wordt zijn plaats in de SGP-fractie ingenomen door de 23-jarige J.A. (Arjan) Meerkerk. Laatstgenoemde is thans fractievoorzitter van de SGP.

Uit de eerste wethoudersperiode 2006-2010 van Theo Boerman zijn naast hem thans nog maar twee SGP-wethouders in functie, t.w. Aart de Kruijf in Barneveld en Adrie van der Maas  uit Noord-Beveland. Twee toenmalige wethouders zijn nu burgemeester, t.w. Henk Lambooij (Putten) en Hennie van Kooten (Maasdriel). Eén toenmalige wethouder, t.w. Jan Luteijn is burgemeester geweest in Cromstrijen en Geertruidenberg.

/r/efb1a45bdc2205a100871d23452f41fb?url=http%3A%2F%2Fwww.hardinxveld-giessendam.sgp.nl%2Factueel%2Ftheo-boerman-dertig-jaar-in-gemeentebestuur-hardinxveld-giessendam%2FCees+Lock+%28voorzitter+bestuur%29+en+Theo+Boerman&id=ed4293a41cf9c1cb9cdeb5328c9247477ef6948f

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Schriftelijke vragen over mensenhandel en uitbuiting

SGP SGP GroenLinks ChristenUnie PvdA Waalwijk 23-01-2020 00:00

Schriftelijke vragen over mensenhandel en uitbuiting.

In goede samenwerking met de fracties van resp. ChristenUnie, Groen Linksaf, PvdA en Lijst IJpelaar heeft de SGP vragen gesteld rond het onderwerp mensenhandel en uitbuiting. Dit, naar aanleiding van een controle vanuit de gemeente Waalwijk. Er zijn nogal wat onregelmatigheden geconstateerd. Welke zijn dat dan, wat betekent dit voor de mensen, wat wordt hieraan gedaan, wat speelt er nog meer. Kortom, hierover is het laatste woord nog niet gezegd. De SGP fractie houdt hier zeker vinger aan de pols.

Bekijk hieronder de schriftelijke vragen:

SGP pleit voor vuurwerkverbod

SGP SGP GroenLinks PvdA ChristenUnie Partij voor de Dieren Overijssel 22-01-2020 00:00

 

De SGP in Overijssel spreekt zich uit voor een vuurwerkverbod. De partij sluit zich aan bij een motie van de Partij voor de Dieren, die daarmee een helder signaal af wil geven richting de landelijke politiek. De jaarwisseling wordt door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid het gevaarlijkste moment van het jaar genoemd.Als het aan de SGP en de andere partijen ligt, komt daar een eind aan. Ieder jaar is er sprake van ernstig menselijk- en dierenleed en voor vele miljoenen schade. Volgens de motie moet de provincie zich inspannen voor een veiligere jaarwisseling.Daarom spreekt de SGP zich samen met de Partij voor de Dieren, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA uit voor een vuurwerkverbod. “De cijfers zijn in de afgelopen jaren alleen maar dramatischer geworden“, aldus Dirk van Dijk in de vergadering van de Provinciale Staten. Hij diende twee jaar geleden ook al zo’n voorstel in. “Er zijn dit jaar twee doden en er is veel oogletsel, wat vaak ook blijvend is. Er is voor 77 miljoen euro verschoten.”Er waren in de afgelopen jaarwisseling 4348 meldingen en dat was alleen nog maar van de brandweer, zegt Van Dijk. “Waar zijn we mee bezig? Ik las een quote: Je beseft pas hoe gevaarlijk vuurwerk is, als je vanaf morgen alleen nog maar handsfree kunt bellen. “Wij vinden het onbegrijpelijk om dit in stand te willen houden.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.