Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

105 documenten

Referendum lost niets op

SGP SGP D66 Nederland 01-09-2020 00:00

 

Vandaag behandelt de Tweede Kamer een voorstel van SP-kamerlid van Raak om een referendum in te voeren waarmee een voorstel dat door de Kamers is aangenomen, alsnog kan worden verworpen. De SGP wijst dat voorstel af, zoals de partij alle eerdere voorstellen met dezelfde strekking eveneens afwees. Kamerlid Roelof Bisschop zei er het volgende over.

"Dit wetsvoorstel is het achtste of negende voorstel om tot een referendum te komen. Om hier een duiding aan te geven hebben wij het een ‘zekere mate van vasthoudendheid’ genoemd. Collega Van Raak heeft dit als een compliment gezien. Dat is mooi – en ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen.

Laten we er eens vanuit gaan dat collega Van Raak het voorliggende initiatiefvoorstel heeft ingediend vanuit zijn betrokkenheid op onze vertegenwoordigende democratie. Dan zal dat natuurlijk blijken uit zijn grondige bespreking van de voors en tegens van het wetsvoorstel. En uit zijn goed beargumenteerde beschrijving van de motivering.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat de toelichting bij deze Grondwetswijziging een beetje pijn doet. Die voelt nogal schraal aan. Want in die toelichting lees ik eigenlijk: “Ik beroep me op de Staatscommissie. De Staatscommissie zegt A, dus zeg ik ook A. De Staatscommissie vindt B, dus volg ik dat.” Natuurlijk begrijp ik dat hij zich laat inspireren door het rapport van de Staatscommissie. En dat hij graag gebruik maakt van hun advies voor een wijziging van de Grondwet op dit punt. Maar het is een beetje een zwaktebod dat dit SP-voorstel zich zo nadrukkelijk hult in het kleed van de Staatscommissie.

Anderzijds is het waar dat collega Van Raak wel eerder dergelijke voorstellen heeft gedaan. En dus weet de heer Van Raak ook wel zo ongeveer dat de SGP toch echt kiest en blijft kiezen voor de vertegenwoordigende democratie. Niet omdat de SGP van mening is dat ‘de politiek’ altijd wijze besluiten neemt. Maar wel omdat de parlementaire arena de plaats is waar – na grondig debat en afweging van alle voors en tegens van een voorstel – uiteindelijk een keuze wordt gemaakt.

De kiezers kunnen de volksvertegenwoordigers volop aanspreken op hun stemgedrag. Tussentijds, maar zeker bij de verkiezingen. Aan ons als politici dan de taak om uit te leggen waarom de keuzes zo gemaakt zijn, zoals ze gemaakt zijn. Wie de burgers meer bij wetgeving en beleid wil betrekken, heeft onze steun. Maar bepalend daarbij is wel het moment waarop. Een correctief referendum acht de SGP daarvoor geen geschikt instrument.

Bij referenda is de representativiteit bepaald geen vaststaand gegeven. Een meerderheid van de kiezers die een bepaalde keuze maakt, kan nog steeds een relatief kleine minderheid van het electoraat zijn. Maar wat belangrijker is: of er een referendum komt, is in belangrijke mate een keuze die is ingegeven door een relatief kleine, uitgesproken groep in de samenleving. De kans is vrij groot dat er óf slechts een deel van het electoraat betrokken is bij het thema óf dat het voorstel gekaapt wordt door een belangengroep óf dat mensen zich achteraf bij een als gevolg van een referendum iets gewijzigd voorstel tóch bekocht voelen.

Collega Van Raak schrijft: ‘Het pleidooi voor een referendum als sluitstuk van het representatieve stelsel kan worden gebaseerd op het algemenere inzicht dat voor een stabiele democratie meer nodig is dan handhaving van de status quo: problemen, spanningen en conflicten moeten worden opgelost en moeten niet worden genegeerd tot ze zich met elkaar tot nog grotere problemen opstapelen».’ Kan de heer Van Raak aangeven welke problemen niet worden opgelost? Kan hij tevens aangeven welk van die problemen alleen door middel van een referendum opgelost kan worden? Kan hij ook aangeven hoe een correctief referendum een probleem, spanning of conflict op kan lossen als dat probleem genegeerd zou zijn? Is de initiatiefnemer niet met de SGP van mening dat een referendum over een politiek heikel thema de spanningen eerder verergert dan oplost? Welke middelen ziet hij om dat te voorkomen?

Terecht spreekt de afdeling advisering van de Raad van State over een ‘principiële en tevens ingrijpende wijziging van het staatsbestel’. Naar onze mening doet de initiatiefnemer te veel of zijn voorstel eigenlijk niet zoveel voorstelt. Daarmee maakt hij het veel kleiner dan het is. Ten diepste is het een ouderwetse oplossing voor een veel complexer vraagstuk. Daarmee is het geen echte oplossing, maar een nieuw probleem. De meerwaarde zien wij er niet van in, terwijl de negatieve gevolgen evident zijn.

Ik was verrast door de mooie, kritische vraagstelling van D66 in het verslag. Toen ik die las, kreeg ik echt de indruk dat er ook bij deze partij – ooit opgericht voor democratische vernieuwing licht – gloort: ‘Is hij de mening toegedaan dat de wetgever zich geheel van nieuwe initiatieven dient te onthouden? Zo ja, voor hoe lang? En hoe denkt hij over een aangepast wetsvoorstel? Hoe kan volgens hem het beste inzichtelijk worden of een aangepast wetsvoorstel tegemoetkomt aan de bezwaren die leven onder het deel van de bevolking dat tegen het oorspronkelijke voorstel heeft gestemd? Wie zou moeten duiden wat de (doorslaggevende) reden(en) is van het verwerpen van een bepaald wetsvoorstel door een meerderheid van de bevolking? En wie zou moeten duiden wanneer afdoende recht is gedaan aan de bezwaren die tegen grondslag lagen aan de negatieve uitslag?’

Een mooi citaat van D66 dat met vele andere kritische vragen uit hun bijdrage aan het verslag aan te vullen zou zijn. Maar deze vragen alleen al maken duidelijk dat referenda die alleen een ‘ja’ of ‘nee’ als uitkomst hebben, verder geen enkele duidelijkheid bieden. Dat moet toch genoeg zijn, lijkt me. Om een beetje in de stijl van de indiener te blijven zou ik het hierbij eigenlijk toch maar moeten laten.

Maar voordat ik dat doe wil ik alleen nog aangeven dat ik de keuze om het aantal handtekeningen en de uitkomstdrempel in een gewone wet (met tweederde meerderheid) op te nemen wel begrijp, maar niet terecht vindt. Het gaat bij die aantallen niet zomaar om uitvoeringsregels, maar om hoofdelementen die in de Grondwet thuis zouden horen.

De SGP zal dan ook dit achtste, negende of tiende voorstel voor een referendum niet steunen. De SGP zal zich blijvend keren tegen een belangengroependemocratie en de (in de woorden van collega Van Raak) lobby-industrie. Daar hebben we onze parlementaire democratie niet voor over.

 

 



Nieuwe coalitie presenteert coalitieprogramma op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00 - 11.30 uur

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 25-06-2020 16:56

Krimpen aan den IJssel Na een periode van digitaal onderhandelen presenteert de nieuwe coalitie, bestaande uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, Christen Unie en PvdA op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00- 11.30 uur het gezamenlijk opgestelde coalitieprogramma aan de pers onder het motto: ‘Evenwichtig door de crisis’. In aanwezigheid van de coalitiepartners, de kandidaat-wethouders en leden van de pers zal een korte toelichting gegeven worden door de formateur en tevens fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven. Na het tekenen van het programma zullen de fractievoorzitters van de zes partijen ieder een kort statement geven en zullen de kandidaat-wethouders zichzelf kort introduceren. Tot slot krijgen de aanwezige leden van de pers de mogelijkheid om inhoudelijke vragen te stellen aan de kandidaat-wethouders en fractievoorzitters. De perspresentatie zal plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis. Wegens de geldende maatregelen vanwege corona en de indeling van de raadzaal is het niet mogelijk om belanghebbenden en geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om deze presentatie fysiek bij te wonen.Daarom bieden wij alle geïnteresseerden de mogelijkheid om de presentatie live vanuit huis te kunnen volgen via de link http://cobus.photo/livestream. De presentatie zal tevens na afloop via de website en social media van de nieuwe coalitiepartijen worden gedeeld. Vanaf vrijdagochtend 08.00 uur is het coalitieprogramma beschikbaar via de websites en social media van de zes partijen. Wij willen iedereen in de gelegenheid stellen om met ons in gesprek te gaan over de inhoud van ons coalitieprogramma. Wij zijn van harte bereid om al uw vragen zowel telefonisch als schriftelijk te beantwoorden. Toelichting is te krijgen bij de fractievoorzitters Arrèn van Tienhoven (SGP, 06 53 59 95 89) Sharon Tollenaar (VVD, 06 18 17 67 77) Sethi Plaisier (Krimpens Belang, 06 12 88 44 95) Gerrit Jan Miedema (CDA, 06 22 00 16 59) Reinier Cornet (ChristenUnie, 06 12 11 60 50) Coen Derickx (PvdA, 06 22 20 66 08)

Digitale inbreng SGP compensatiepakket Marinierskazerne

SGP SGP Zeeland 28-04-2020 00:00

Tijdens de eerste digitale Statenvergadering in de geschiedenis, hamerde de SGP er op dat het creëren van directe werkgelegenheid zeer belangrijk is als compensatie voor het mislopen van de Marinierskazerne. Tevens moet er aandacht zijn voor de 2 Mbo-scholen in Zeeland, het verlengen van de levensduur van de kerncentrale en de toekomst van de Marinekazerne (let op: iets anders dan de Marinierskazerne) die in Vlissingen staat. Een korte sfeerimpressie van deze bijzondere Statenvergadering ziet u in onderstaande video.

Coronacrisis leidt tot financiële problemen bij ondernemers en zorgen rondom de zorgsector

SGP SGP Waalwijk 27-04-2020 00:00

Coronacrisis leidt tot financiele problemen bij ondernemers

Grote groepen ondernemers ervaren de financiele gevolgen van de Coronacrisis in hun bedrijfsvoering en in hun portemonnee. Daarvoor mag de overheid de ogen niet sluiten en dat gebeurt gelukkig ook niet. Het Rijk stelt middelen beschikbaar om waar nodig ondersteuning te bieden.

De SGP fractie leeft mee met de ondernemers en heeft in een aantal vragen aan het College van B&W een aantal aandachtspunten benoemd. Bekijk hieronder de schriftelijke vragen:

Zorgen rondom de zorgsector tijdens de Coronacrisis

De verspreiding van het COVID-19 virus zorgt ook in ons land voor ziekte, verdriet en rouw. Dit brengt ook neveneffecten met zich mee, die misschien wat minder zichtbaar zijn in de media, maar voor de betrokkenen wel uiterst vervelend zijn. Hoe gaat het nu met de thuiszorg? Wie let er nu op de eenzame ouderen en alleenstaanden? En diegenen, die nog wel bij de mensen over huis komen, in hoeverre zijn zij beschermd?

De SGP fractie maakt zich hierover zorgen en heeft het College van B&W hierover een aantal vragen voorgelegd. Bekijk de schriftelijke vragen hieronder:

Wees loyaal, koop lokaal!

SGP SGP Zeeland 24-04-2020 00:00

Statenlid Hans Rottier haalde vorige week zijn online bestelde taart op bij Eeterij ZeeuwsGenieten - bij Iris in Waarde. Een praatje met de eigenaresse maakte duidelijk dat veel bedrijven het zwaar hebben als gevolg van de coronacrisis. Steun van de overheid is vaak niet voldoende, als men het überhaupt al krijgt. Laten we met z’n allen ons steentje bijdragen door onze producten zoveel mogelijk lokaal te kopen!

Niet zwijgen bij Turkse grafschennis

SGP SGP CDA ChristenUnie Nederland 17-04-2020 00:00

 

Christenen hebben het steeds moeilijker in het islamitische Turkije van president Erdogan. Een veelzeggend, schrijnend voorbeeld daarvan is de vernieling van 72 grafstenen van christenen. Dat gebeurde niet ergens ver weg in een afgelegen Turkse provincie aan de grens met Syrië, maar nota bene in de hoofdstad Ankara. Christenen in Turkije spreken van een trend.

Onder meer naar aanleiding van de vernieling van de graven van christenen in Ankara hebben SGP, CDA en CU bij de Nederlandse regering aan de bel getrokken. Dat deden ze in schriftelijke vragen aan minister Blok van Buitenlandse Zaken. SGP-kamerlid Van der Staaij die het initiatief nam tot de vragen: “De onderdrukking en achterstelling van christenen in Turkije is al jaren gaande, maar dit is een nieuw dieptepunt. Ik kan deze grafschennis niet los zien van de steeds agressievere toon tegen christenen in bijvoorbeeld schoolboeken, staatsgezinde media en preken in moskeeën.”

De SGP-voorman aarzelt niet te spreken van ‘haat zaaien’. Hij wil dan ook dat minister Blok hierover contact opneemt met zijn Turkse ambtgenoot. “Als we zwijgen, dan zal het voor de christenen in nota bene NAVO-bondgenoot Turkije alleen nog maar moeilijker worden. Daarom moeten we iedere keer weer protesteren als ons zulke berichten bereiken. De lijntjes die er zijn met de Turken, moeten we gebruiken. Op hoop van zegen,” aldus Van der Staaij.  

 

Schriftelijke vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Van Helvert (CDA) en Voordewind (ChristenUnie) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de vernieling van graven van christenen in Turkije

 

Kent u het bericht “Graven van christenen in Turkije vernield”? Kunt u bevestigen dat “ontheiliging” van graven en kerkhoven – denk aan de vernieling van 72 grafstenen op een christelijke kerkhof in Ankara op 14 februari – een groeiend fenomeen en probleem is in Turkije? Klopt het dat dit fenomeen past in een bredere trend van toenemende druk op christenen in Turkije, zoals ook uiteengezet in achtereenvolgende rapporten de Turkse Unie van Protestantse Kerken? Wie zijn de veroorzakers van dit soort vernielingen en welk maatschappelijk klimaat draagt hieraan bij? Kunt u bevestigen dat er sprake is van haat zaaien tegen christenen via boeken die gebruikt worden op basisscholen, maar ook bijvoorbeeld via (staatsgezinde) kranten of preken in moskeeën? Zo ja, hoe beoordeelt u dit? Klopt de bewering dat in Turkse schoolboeken missionaire activiteiten omschreven worden als nationale dreiging? In hoeverre wordt haat zaaien in het algemeen, en grafschennis in het bijzonder, daadwerkelijk tegengegaan in Turkije, of is er sprake van straffeloosheid? Bent u bereid met uw Turkse collega in gesprek te gaan over het actief beschermen van de rechten, vrijheden en veiligheid van (protestantse) christenen in Turkije, en ook het (ongestraft) vernielen van graven van christenen daarbij te betrekken?
 



Inspiratienota: Den Haag toegankelijk voor iedereen

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP ChristenUnie Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-02-2020 14:42

Vandaag presenteren verschillende partijen een inspiratienota toegankelijkheid aan wethouder Kavita Parbhudayal, coördinerend wethouder toegankelijkheid. In de nota, van onder andere CDA, D66, ChristenUnie/SGP, PvdA, GroenLinks, NIDA, Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij, staan vele actiepunten voor de gemeente om Den Haag voor iedereen toegankelijk te maken. De minister van Gehandicaptenzaken, Rick Brink, was ook aanwezig om zo de overhandiging van het document kracht bij te zetten.

Minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink, die vorig jaar tijdens een liveshow op NPO1 door het publiek werd verkozen tot de eerste Minister van Gehandicaptenzaken, is blij met de aandacht van de raadsleden. “De partijen pleiten ervoor dat de gemeente voortaan bij al haar plannen uitgaat van ‘toegang en bruikbaarheid voor iedereen’ in plaats van ‘toegang en bruikbaarheid voor de gemiddelde gebruiker’. Op deze wijze wordt er niemand meer onnodig beperkt in zijn of haar zelfstandigheid en mobiliteit”.

Raadsleden voor toegankelijkheid “We zijn heel blij dat er een coördinerend wethouder toegankelijkheid is”, Astrid Frey (CDA). “De vraag bij alle Haagse plannen moet zijn ‘heeft iemand met een beperking daar toegang toe?”

“Toegankelijkheid voor iedereen, dat is de nieuwe norm!” zegt Marieke van Doorn (D66). “We gaan vóóraf ervaringsdeskundigen betrekken bij bijvoorbeeld bouwprojecten, de herinrichting van straten en grote evenementen. En niet pas nadat alle plannen al af zijn en het eigenlijk te laat is”.

Erlijn Wenink (GroenLinks): “Inclusie voor mensen met een beperking is geen gunst, maar een recht. Er ligt een glashelder VN-verdrag. Den Haag is nu zelf beperkt en moet rigoureuze stappen zetten richting een echt toegankelijke stad.”

De volledige Inspiratienota Toegankelijkheid is hier te downloaden.

The post Inspiratienota: Den Haag toegankelijk voor iedereen appeared first on Onze stad.

VN-Mensenrechtenraad is hypcriet en eenzijdig

SGP SGP ChristenUnie Partij voor de Vrijheid Nederland 13-02-2020 00:00

 

De VN heeft een zwarte lijst gepubliceerd van bedrijven die zakendoen in Israëlische nederzettingen. Daarmee wordt Israël door de VN opnieuw in de beklaagdenbank gezet, en dat door een Mensenrechtenraad waarin dubieuze landen als Pakistan, Somalië, Soedan, Venezuela en Libië zitten. “Deze raad is en blijft stelselmatig anti-Israëlisch. Deze hetze moet stoppen.”

Dat zegt SGP-kamerlid Van der Staaij. Hij spreekt van een ‘hetze’ tegen Israël en de bedrijven die op de lijst staan. “De mensenrechtenraad is ongeloofwaardig met leden die nota bene zélf een loopje nemen met de mensenrechten. Het is ronduit oneerlijk Israël iedere keer als de grootste boosdoener van de wereld neer te zetten. Die voortdurende hypocrisie en eenzijdigheid zijn stuitend. Aan Nederland de taak om dit aan de kaak te stellen.”   

Van der Staaij heeft over de zwarte lijst, samen met de kamerleden Voordewind (CU) en De Roon (PVV), aan de bel getrokken bij minister Blok van Buitenlandse Zaken. Nog los van de eenzijdigheid en hypocrisie, is zo’n lijst ook contraproductief, waarschuwt Van der Staaij. En: Nederland heeft uitdrukkelijk beloofd geen boycots van Israël te steunen. “Deze lijst leidt daar natuurlijk wel toe,” zegt het SGP-kamerlid. “Daar moeten we dus ondubbelzinnig afstand van nemen, ook in Europa en in de VN zelf.”  

    

 

-------------------

 

Schriftelijke vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Voordewind (ChristenUnie) en De Roon (PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken over het bericht dat de VN een zwarte lijst gepubliceerd heeft van bedrijven die zakendoen in Israëlische nederzettingen

Kent u het bericht “VN publiceert lijst van bedrijven met banden Israëlische nederzettingen”? (NOS, 12 februari 2020) Welke redenen liggen ten grondslag aan het op dit moment en op deze wijze publiceren van een dergelijke lijst door de VN Mensenrechtenraad? In hoeverre acht u deze redenen of argumenten valide? In hoeverre bent u het eens met het officiële narratief van de Raad dat het hier “geen juridisch oordeel over de activiteiten van de bedrijven” betreft? Deelt u de mening dat het hier minstens gaat om een sterke (internationaal-)politieke veroordeling en daarmee een bruikbaar handvat voor verdere BDS-initiatieven? Is het niet ongewenst een dergelijke lijst te maken gezien het feit dat het niet juridisch verboden is om zaken te doen in betwiste gebieden? In hoeverre vindt u het rechtvaardig en terecht dat deze lijst alleen het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk betreft, en dat andere betwiste gebieden wederom ongemoeid worden gelaten? Wat zijn volgens u de (potentieel) negatieve effecten van publicatie van deze lijst voor de betreffende bedrijven, zoals Booking.com, bijvoorbeeld als het gaat om het in een kwaad daglicht stellen van deze bedrijven? Deelt u de mening dat bedrijven die actief zijn in de Palestijnse gebieden een belangrijke bijdrage leveren aan economische vooruitgang, werkgelegenheid, en waardevolle intermenselijke contacten, en daarom alle steun verdienen? Deelt u de mening dat publicatie van de lijst daarom juist contraproductief is of kan zijn als het gaat om perspectieven op vrede en verzoening? Beaamt u dat publicatie van deze lijst door de VN-Mensenrechtenraad, waar Nederland momenteel ook lid van is, in strijd is met het kabinetsstandpunt dat Nederland geen boycots tegen Israël steunt? Wilt u in VN-verband op ferme wijze afstand nemen van publicatie van deze lijst, en zich inzetten voor zuivering van de goede naam en faam van de betreffende ondernemingen? Zet u zich er daarbij voor in dat deze publicatie niet kan leiden tot resoluties van de VN-Veiligheidsraad? Wilt u genoemde zorgen over de publicatie van deze lijst delen tijdens de Raad Buitenlandse Zaken d.d. 17 februari, en hierover in het bijzonder het gesprek aangaan met EU-lidstaten die eveneens lid zijn van de VN-Mensenrechtenraad? Bent u bereid des te meer in te zetten voor het materieel schrappen van agendapunt 7 van de agenda van de VN-Mensenrechtenraad?

 

 

 

 



VN-Mensenrechtenraad is hypocriet en eenzijdig

SGP SGP ChristenUnie Partij voor de Vrijheid Nederland 13-02-2020 00:00

 

De VN heeft een zwarte lijst gepubliceerd van bedrijven die zakendoen in Israëlische nederzettingen. Daarmee wordt Israël door de VN opnieuw in de beklaagdenbank gezet, en dat door een Mensenrechtenraad waarin dubieuze landen als Pakistan, Somalië, Soedan, Venezuela en Libië zitten. “Deze raad is en blijft stelselmatig anti-Israëlisch. Deze hetze moet stoppen.”

Dat zegt SGP-kamerlid Van der Staaij. Hij spreekt van een ‘hetze’ tegen Israël en de bedrijven die op de lijst staan. “De mensenrechtenraad is ongeloofwaardig met leden die nota bene zélf een loopje nemen met de mensenrechten. Het is ronduit oneerlijk Israël iedere keer als de grootste boosdoener van de wereld neer te zetten. Die voortdurende hypocrisie en eenzijdigheid zijn stuitend. Aan Nederland de taak om dit aan de kaak te stellen.”   

Van der Staaij heeft over de zwarte lijst, samen met de kamerleden Voordewind (CU) en De Roon (PVV), aan de bel getrokken bij minister Blok van Buitenlandse Zaken. Nog los van de eenzijdigheid en hypocrisie, is zo’n lijst ook contraproductief, waarschuwt Van der Staaij. En: Nederland heeft uitdrukkelijk beloofd geen boycots van Israël te steunen. “Deze lijst leidt daar natuurlijk wel toe,” zegt het SGP-kamerlid. “Daar moeten we dus ondubbelzinnig afstand van nemen, ook in Europa en in de VN zelf.”  

    

 

-------------------

 

Schriftelijke vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Voordewind (ChristenUnie) en De Roon (PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken over het bericht dat de VN een zwarte lijst gepubliceerd heeft van bedrijven die zakendoen in Israëlische nederzettingen

Kent u het bericht “VN publiceert lijst van bedrijven met banden Israëlische nederzettingen”? (NOS, 12 februari 2020) Welke redenen liggen ten grondslag aan het op dit moment en op deze wijze publiceren van een dergelijke lijst door de VN Mensenrechtenraad? In hoeverre acht u deze redenen of argumenten valide? In hoeverre bent u het eens met het officiële narratief van de Raad dat het hier “geen juridisch oordeel over de activiteiten van de bedrijven” betreft? Deelt u de mening dat het hier minstens gaat om een sterke (internationaal-)politieke veroordeling en daarmee een bruikbaar handvat voor verdere BDS-initiatieven? Is het niet ongewenst een dergelijke lijst te maken gezien het feit dat het niet juridisch verboden is om zaken te doen in betwiste gebieden? In hoeverre vindt u het rechtvaardig en terecht dat deze lijst alleen het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk betreft, en dat andere betwiste gebieden wederom ongemoeid worden gelaten? Wat zijn volgens u de (potentieel) negatieve effecten van publicatie van deze lijst voor de betreffende bedrijven, zoals Booking.com, bijvoorbeeld als het gaat om het in een kwaad daglicht stellen van deze bedrijven? Deelt u de mening dat bedrijven die actief zijn in de Palestijnse gebieden een belangrijke bijdrage leveren aan economische vooruitgang, werkgelegenheid, en waardevolle intermenselijke contacten, en daarom alle steun verdienen? Deelt u de mening dat publicatie van de lijst daarom juist contraproductief is of kan zijn als het gaat om perspectieven op vrede en verzoening? Beaamt u dat publicatie van deze lijst door de VN-Mensenrechtenraad, waar Nederland momenteel ook lid van is, in strijd is met het kabinetsstandpunt dat Nederland geen boycots tegen Israël steunt? Wilt u in VN-verband op ferme wijze afstand nemen van publicatie van deze lijst, en zich inzetten voor zuivering van de goede naam en faam van de betreffende ondernemingen? Zet u zich er daarbij voor in dat deze publicatie niet kan leiden tot resoluties van de VN-Veiligheidsraad? Wilt u genoemde zorgen over de publicatie van deze lijst delen tijdens de Raad Buitenlandse Zaken d.d. 17 februari, en hierover in het bijzonder het gesprek aangaan met EU-lidstaten die eveneens lid zijn van de VN-Mensenrechtenraad? Bent u bereid des te meer in te zetten voor het materieel schrappen van agendapunt 7 van de agenda van de VN-Mensenrechtenraad?

 

 

 

 



Raadsvoorstel Startnota Regionale Energiestrategie West Overijssel

SGP SGP Zwartewaterland 20-12-2019 00:00

RV – 12 december 2019

Punt 13 – Raadsvoorstel Startnota Regionale Energiestrategie West Overijssel

Vz., de Startnota Regionale Energiestrategie West-Overijssel is een eerste stap naar het in de praktijk brengen van veel afspraken uit het Klimaatakkoord. Het is een vertrekpunt voor een jarenlang proces om Nederland te verduurzamen. 30 regio’s die aan de slag gegaan zijn om te komen tot een bod voor de opwekking van elektra, de bijbehorende infrastructuur en de warmtetransitie in de gebouwde omgeving.

Wat de SGP betreft is er beslist de intentie om positief te starten met deze enorme en complexe operatie. Die alle inwoners van onze gemeente zal raken! Ook mensen die ‘er tegen’ zijn.

Maar we sluiten  ons aan bij wat we in het voorwoord van de startnota hebben kunnen lezen en ik citeer: ‘In de loop van de tijd zullen omstandigheden en inzichten wijzigen. En ook de aanpak en de samenwerking aan verandering onderhevig zijn. Niemand kan op dit moment overzien wat de volledige impact zal zijn van de energietransitie op het landschap, de economie, de mobiliteit, de wijze van wonen en werken en zeker nog niet tot op het niveau van eigen woning en woonomgeving’. Einde citaat.

Deze nota beschrijft het proces. Waar de verantwoordelijkheid ligt: dus bij Rijk, provincie, gemeente en waterschap. Hoe de partners van de RES West-Overijssel gaan samenwerken. Wie daarbij welke taak en verantwoordelijkheid heeft, hoe de besluitvormingsprocedure verloopt en hoe de planning er globaal uit ziet.  Daarnaast geven we toestemming om er geld voor in te zetten en we spreken de intentie uit om met deze regio een bod te gaan doen. De uitdaging, gezien de termijn, is groot: in april 2020 een bestuurlijk vastgestelde concept RES.

Vz., In de startnota staat aangegeven dat de RES is gebaseerd op lokale regie in een regionaal proces van samenwerking. Mooi opgeschreven. Waar wij aan hechten is dat onze gemeente haar eigen regie moet blijven voeren. Wij zijn de lokale bestuurders. Wij hebben voor deze transitie draagvlak nodig bij onze inwoners, bedrijven en andere partijen. De startnota zegt verder dat de nadruk moet liggen op acceptatie van deze  stap in de energietransitie en niet zozeer op draagvlak. Maar onze burgers maken zich, en terecht, zorgen over de verduurzaming van hun eigen woning. Of over de effecten van zonneparken en windmolens in hun omgeving. Dus aan de voorkant moet dat helder en goed geregeld  zijn. Dat we bij een eventuele afwijkende mening of zienswijze van Zwartewaterland wel ‘in control’ blijven. Kan de wethouder toezeggen dat wij wel blijven beslissen over de energiestrategie binnen onze eigen gemeente? Of is het zo dat de regio’s nu al de regie voeren?

Vz., ons punt is: de wethouder is de gemeentelijke vertegenwoordiger  binnen de stuurgroep van de RES-regio. Kan de wethouder eens toelichten, in alle gesprekken en bijeenkomsten waar hij onze gemeente vertegenwoordigd, op welke wijze, met welke argumenten bijvoorbeeld, de belangen van Zwartewaterland worden verdedigd? Dat niet alleen de lasten maar ook de lusten in Zwartewaterland terechtkomen? Onze deelname betekent toch niet dat we ons automatisch conformeren aan de wijze waarop het wordt geregeld en dus ook aan het resultaat? Er zal hoogst waarschijnlijk straks weerstand zijn, er zullen gaten vallen in de verschillende biedingen wat mogelijk dan weer zal resulteren in aanwijzingen door het Rijk via de provincie. En daarmee wordt het weer lokaal en de vraag is: waar staan we dan?

Anderzijds zien wij ook dat er veel meerwaarde zit in het bundelen van capaciteit en kennis tussen decentrale overheden ten aanzien van deze energietransitie.

Maar toch willen wij de  portefeuillehouder vragen om ons proactief en tijdig te blijven informeren. Zodat wij als raad in stelling worden gebracht om zelfstandig en zorgvuldig onze eigen keuzes te kunnen maken. En zo straks een formeel besluit kunnen nemen.

In de startnota wordt summier aangegeven  hoe de regio’s gaan samenwerken. Er zal veel overlap zijn. Een oproep aan de wethouder: geef aan dat in een vroegtijdig stadium voor samenwerking met andere regio’s wordt gezorgd.

Projecten die al in uitvoering zijn of snel gaan starten en andere lokale initiatieven: worden die meegenomen in de Regionale Energiestrategie? Of, geldt er straks op enig moment een nulmeting of iets dergelijks? Kan de wethouder ook aangeven of kleinschalige initiatieven mee gaan tellen? Graag een reactie.  

Er is al veel gedaan. We zijn al veel bezig met duurzaamheid. Bijvoorbeeld Energiek Zwartewaterland om maar eens wat te noemen. Of de ondenemerskring Genemuiden die bezig is een routekaart te ontwikkelen om het bedrijventerrein energieneutraal te maken.  

Kan de wethouder ook aangeven wat momenteel de acties van de gemeente zijn in het inpassen van de RES in de communicatie met onze inwoners. Met andere woorden: hoe wordt dit momenteel onder de aandacht gebracht? Mede gezien de krappe planning die er ligt?

Vz., medio juli van dit jaar hebben wij een besluit genomen over 3 pilots voor zonnevelden. De SGP was en is van mening dat dit een uitermate geschikt middel is om ervaring op te doen met dit soort energievoorzieningen. We zijn inmiddels een half jaar verder. Er ligt een toezegging aan de raad en de initiatiefnemers dat dit jaar, dat nog ca. 2,5 week duurt, duideljk zou zijn wie deze drie pilots zouden zijn. Kan de wethouder aangeven wat momenteel de status is van deze zonnevelden pilots?

De SGP is content met de deelname in de werkgroep RSAB-RES West-Overijssel. Om vanuit onze rol als volksvertegenwoordigers mede vorm te geven aan de participatie in de RES.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Wij worden correct meegenomen in de bevindingen.

Vz., tot slot. De SGP gaat  voor de nuchtere constructieve aanpak. De wereld is, in tegenstelling zoals gedacht wordt, niet maakbaar maar de mens heeft wel de Bijbelse opdracht om rentmeester te zijn. Om te bouwen maar ook om te bewaren.

Al vaker is aangegeven dat duurzaamheid voor onze inwoners ook: ‘haalbaar’ en ‘betaalbaar’ moet zijn. Om in deze lijn te blijven dienen de plannen ook: ‘houdbaar’, dus geschikt voor de lange termijn, als ook ‘betrouwbaar’, dus solide, te zijn. De wethouder kan er van op aan dat toekomstige voorstellen en plannen door de SGP zullen worden getoetst op deze onderdelen: haalbaar, betaalbaar, houdbaar en betrouwbaar.

Dank u.



Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.