Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

191 documenten

Schoolbesturen moeten met nieuwbouwplannen naar de raad komen. Geld niet het probleem.

CDA CDA Castricum 04-06-2021 18:56

2021 mei We begrijpen de onrust die is ontstaan rond het recentelijk schrappen van de middelen voor het bouwen van nieuwe scholen in Castricum. Het speelveld is er ontegenzeggelijk mee veranderd, onze gezamenlijke onderwijsambitie in Castricum zeer zeker niet. Geld is namelijk niet het probleem. Het jarenlang aanhouden ervan in de begroting, zonder dat de schoolbesturen daar ooit concrete plannen tegenover zetten, is, met het dreigende toezicht door de provincie, echter niet vol te houden. We hopen nu op een wake up call bij de schoolbesturen. Zet vooral door op uw plannen. Wij steunen u daar van harte bij. Er staan immers al jaren twee nieuwe scholen gepland. In Castricum Oost en in Bakkum. Naar het concept van een integraal kindcentrum (IKC). We hebben het realiseren van een IKC ook overgenomen in ons raadsbrede programma. Laat duidelijk zijn dat aan deze ambitie niets is veranderd. Na zoveel jaren is nieuwbouw ook hard nodig. Om het onderwijs in Castricum ten minste op niveau te houden. Het maar blijven aanhouden van de gelden daarvoor is door de huidige financiële situatie van de gemeente tot nader order niet vol te houden. We hebben de schoolbesturen aangegeven dat het schrappen van de gelden helaas nodig is om onder het toezicht van de provincie uit te komen. Nu het toezicht is opgeheven, kunnen we weer zelf besluiten over waar we ons geld aan besteden. Hier zijn vervolgens wel concrete plannen voor nodig. Concrete nieuwbouwplannen voor IKC's in Castricum Oost en in Bakkum. Zeker in Oost heeft u zicht op een locatie voor een nieuwe school. Een recente motie om uw voorkeurslocatie aan de Koekoeksbloem, tegen onze zin overigens, voor woningen te bestemmen, geeft u, ons inziens, een deadline mee. Kom binnen afzienbare tijd met een plan voor een nieuwe school waar de raad over kan besluiten. Dit moet na zoveel jaren praten nu toch wel een keer lukken? Martijn van Leeuwen

Van de wethouder: Huisvesting basisonderwijs

CDA CDA Waddinxveen 30-03-2021 14:00

Een goede huisvesting voor het basisonderwijs. Dat is één van de speerpunten waar ik me als wethouder voor inzet. Het integraal huisvestingplan primair onderwijs (IHP) uit 2016 voorzag in nieuwe en/of vernieuwde gebouwen voor alle basisscholen in Waddinxveen. Dit jaar wordt dit project afgerond met de oplevering van de verbouwde Kardinaal Alfrinkschool en de Rehobothschool. In 2016 konden we niet voorzien dat de wereld er in 2021 zo anders uit ziet. De wijk Triangel wordt sneller gebouwd dan we 5 jaar geleden dachten. De prognoses voor de leerlingaantallen van toen, lopen achter bij de werkelijkheid. Daarom zijn we al weer bezig met een vervolg op het IHP. Met de nieuwste cijfers. De twee scholen in onze jongste wijk krijgen de komende jaren een flinke uitbreiding. De gemeenteraad zal hierover voor de zomer beslissen. Het gaat dan om een aantal permanente en tijdelijke lokalen die naast de scholen worden gebouwd. Voor het komende schooljaar zal er een beroep moeten worden gedaan op leegstaande lokalen aan de Kerkstraat. Dat is niet ideaal, dat realiseer ik me goed. We hebben echter met elkaar in de verordening huisvesting onderwijs afgesproken, dat gebruik moet worden gemaakt van beschikbare lokalen die binnen een grens van 2 kilometer hemelsbreed liggen. Een objectief gegeven. Geen enkele fractie in de gemeenteraad heeft in de afgelopen raadsvergadering een motie ingediend om die grens te schrappen. Dat betekent dat de verordening ons kader blijft. Ouders, leerkrachten en schoolbesturen zouden liever zien dat we investeren in noodlokalen voor het komende schooljaar en voor de piek over een paar jaar. Dat kost extra geld, bovenop de kosten die we gaan maken voor de extra permanente en tijdelijke lokalen. Ook de gemeente kan geld maar één keer uitgeven. Wij vinden het daarom verantwoord voor de piekopvang gebruik te maken van de Kerkstraat.

De rust behouden rondom horeca

CDA CDA 's-Gravenhage 25-03-2021 11:20

Deze motie is AANGENOMEN door de gemeenteraad. Onze Cees heeft samen met de CU-SGP een amendement ingediend om te voorkomen dat de “verlaatjes en geluidjes” worden verruimd van de horeca zodra deze open mag. De rust voor de bewoners moet worden behouden.

Praat mee met Werner van Katwijk over Duurzame Gemeente op 17 februari

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 02-02-2021 12:42

Ja, ik meld mij aan en praat graag mee over de Duurzame Toekomst van onze Gemeente: werner@ouders.net Hoe ziet de Toekomst eruit voor onze Duurzame Gemeente? Hoewel de landelijke verkiezingen nog moeten komen, zijn we al bezig met de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Rond de zomer willen we ons verkiezingsprogramma af hebben. Om te weten wat er onder de bewoners van onze prachtige Utrechtse Heuvelrug speelt, organiseren het CDA-UH 4 sessies: DUURZAME GEMEENTE ZORG WONEN VERENIGINGEN EN VRIJWILLIGERS Graag nodigen we je uit voor onze eerste sessie: DUURZAME GEMEENTE. In deze sessie willen we discussiëren over DUURZAME GEMEENTE in de Utrechtse Heuvelrug. We denken aan onderwerpen als: Beleid op windmolens/ zonneweiden Uitstoot Stankoverlast Behoud van landgoederen Biodiversiteit We denken dat dit belangrijke thema’s zijn die ons helpen onze prachtige gemeente door te geven aan de generaties na ons. Natuurlijk horen we ook graag andere DUURZAME GEMEENTE gerelateerde onderwerpen tijdens onze sessie. De sessie vindt plaats op 17 februari om 19.30. Gezien de omstandigheden vindt hij online plaats, via Microsoft Teams. Als je, in antwoord op deze email, het emailadres doorgeeft dat we mogen gebruiken om je uit te nodigen, ontvang je vlak voor 17 februari een linkje waarmee je deel kunt nemen. Ja, ik meld mij aan en praat graag mee over de Duurzame Toekomst van onze Gemeente: werner@ouders.net We kijken er naar uit om jullie op 17 februari te spreken! Werner van Katwijk, Fractielid CDA Utrechtse Heuvelrug

Eerte steen IKC Parkrijk feestelijk gevierd

CDA CDA Rijswijk 27-11-2020 16:32

Op maandag 23 november 2020 heeft wethouder Johanna Besteman samen met een aantal kinderen van de school de eerste steen van de nieuwbouw van Montessori Integraal Kindcentrum Parkrijk in RijswijkBuiten gelegd. In de nieuwbouw wordt een basisschool met kinderopvang en een gymzaal gerealiseerd. Het gebouw biedt huisvesting aan Librijn Openbaar Onderwijs (Openbare Montessorischool Parkrijk) en kinderopvang De Lange Keizer (dagopvang en buitenschoolse opvang). Oplevering na zomervakantie De bouw is in juli 2020 gestart en vordert gestaag. De staalconstructie van de gymzaal is inmiddels geplaatst en de contouren van het gebouw zijn goed zichtbaar. Op dit moment worden de gevels van IKC Parkrijk dichtgemaakt. Binnenkort wordt gestart met het optrekken van de binnenwanden. Wethouder Besteman: ’Vandaag hebben we samen de eerste steen voor dit prachtige duurzame schoolgebouw gelegd. De bouw verloopt volgens planning. Naar verwachting wordt de school in de zomervakantie van 2021 opgeleverd en kunnen de school en de kinderopvang intrek nemen in het schoolgebouw’. Schoolroute Parkrijk IKC Parkrijk wordt gebouwd in deelgebied Parkrijk in RijswijkBuiten. In de nieuwe duurzame woonwijk worden tot 2023 circa 3500 woningen gerealiseerd. Parkrijk wordt een kindvriendelijke wijk, met autoluwe en autovrije straten en goede langzaam verkeersverbindingen. Onderdeel hiervan is de schoolroute die van oost naar west loopt en er voor zorgt dat kinderen zo veilig en speels mogelijk naar school kunnen lopen of fietsen. Op deze schoolroute komen de kinderen diverse speelaanleidingen, speeltoestellen en groenvoorzieningen tegen. Ook de (toekomstig) bewoners van Parkrijk worden betrokken bij de inrichting van de schoolroute en de daarin opgenomen speelpleintjes. ‘Lopend en fietsen naar school gaan, is natuurlijk gezonder en beter voor het milieu. Deze schoolroute gaat er voor zorgen dat dit in Parkrijk RijswijkBuiten veiliger kan. Onderweg komen de kinderen diverse speeltoestellen tegen, hierdoor wordt positief opgroeien ook een stuk leuker!’ aldus wethouder Besteman. Bron: Rijswijk.tv

Luisterend oor voor leraren

CDA CDA Amsterdam 15-09-2020 11:04

“We hebben de #leraren hard nodig in Amsterdam. Daarom stellen we mede op verzoek van @DiederikBoomsma een aantal extra parkeervergunningen voor scholen beschikbaar”luiddede tweet van wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma op 5 juni nadatHet Paroolhierover berichtte. Het is weer een bevestiging dat het CDA met zijn eenmansfractie veel kan bereiken voor stadsbewoners. In mijn vorige stukje voor deze katern schreef ik hoe wij tientallen scholen vroegen naar hun ervaring met het parkeren bij scholen. Dat bleek toen al een groot probleem en covid-19 heeft het thema nog hoger op de agenda doen zetten. Wederom hebben we scholen benaderd om het net op te halen. Dat is sowieso mijn favoriete manier van politiek bedrijven in deze stad: we zijn er immers om Amsterdammers een stem te geven in het lokaal bestuur. Ik zou nergens zijn zonder de input van experts, schoolhoofden, leraren en ouders. Daar staan we als CDA inmiddels ook wel bekend om: toegankelijk zijn, een luisterend oor bieden en op constructieve wijze successen binnen halen. Afijn, het parkeren tijdens corona. Zeker ten tijde van deze crisis waarin de leraren een extra risico lopen door voor de klas te blijven staan zou het veilig reizen naar werk toch wel de minste zorg moeten zijn. En na stevig aandringen werd dit beaamt. Deze leraren zijn er immers voor onze kinderen, en ik vind dat de Gemeente Amsterdam verplicht is er te zijn voor haar Amsterdamse leraren. Daar blijf ik op hameren, ook nu met de ventilatie op scholen, nóg zo een extra risico voor leraren. Amsterdam moet klaar staan voor de leraar zoals zij klaar staan voor de toekomst. Ik wens alle leraren, ouders en kinderen een gezond en veilig schooljaar toe! Lotte Schipper Duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs lotte@cda.amsterdam

Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Westland 09-09-2020 11:31

Beantwoording artikel 4 2 vragen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, West land Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs

In de aanloop van de raadsvergadering van 8 juli zijn er rondvragen gesteld door verschillende fracties met bet rekking tot de omgevingsvergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Hofvilla, aan de Schaepmanstraat 2 in Wateringen, tijdens de vergadering van 8 juli heeft de raad een extra commissievergadering uitgeroepen op 15 juli , waar in aanwezigheid van de directeuren van de betrokken schoolbesturen en de betrokken portefeuillehouders over de Wateringse scholen is gesproken.

Op 2 juli heeft het college vragen ontvangen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, Westland Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs.

Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeert het college de raad als volgt .

 

Vraag 1

Herkent het col lege de bovenstaande geschetste problematiek?

Antwoord 1

Er blijkt geen tekort aan onderwijsplekken als er naar de 1 oktober telling gekeken wordt . In lijn met het huidige IHP, wordt er gewerkt aan een aantal nieuw te bouwen scholen, onder andere in Wateringen Noord. Nieuwbouw van scholen doen we niet voor de leegstand. Dat betekent dat we de opening zo goed mogelijk proberen te timen, maar dat heef t als gevolg dat er schaarste aan onderwijsplekken kan ontstaan richting de opening van een nieuwe school . De realisatie van nieuwe scholen kost tijd, een traject dat 2 tot 3 jaar in beslag neemt en dat een aantal onzekere aspecten kent . Het is niet al leen het ontwerpen en bouwen van een nieuwe school , maar vaak moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Voor Wateringen Noord star ten we na de zomer met de gesprekken voor de samenwerkingsschool .

Vraag 2

Klopt het dat er binnen Wateringen leerlingen zijn die noodgedwongen moeten uitwijken naar scholen in Den Haag omdat er simpelweg geen plek is in Westland?

Antwoord 2

Ons is di t niet bekend. De schoolbesturen laten ons weten dat er uit gesprekken vernomen is dat er Westlandse kinderen op scholen in Den Haag zitten.

Vraag 3

Is het college met onze fracties eens dat er sprake is van een huisvestingsprobleem binnen Westland en met name in Wateringen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Wij herkennen het vraagstuk rondom de instroom. Na de zomer gaan we de gesprekken met elkaar daarover voeren.

Vraag 4

Is het college het met onze fracties eens dat het goed zou zijn om het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs Westland opnieuw te herijken in samenspraak met de gemeenteraad en de oderwijsbesturen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4

Er zijn al voorbereidingen getroffen om het IHP en de onderwijs verordening te gaan actualiseren. Di t is ook al met de schoolbesturen besproken.

Vraag 5

Zo ja, hoe wil  het college het proces tot herijken van het huisvestingsplan laten verlopen?

Antwoord 5

Na inventarisatie van de knelpunten door zowel gemeente als schoolbesturen wordt er een voorstel gemaakt voor actualisatie. Wij zullen de raad daarbij betrekken door hen te informeren. Als nodig, bijvoorbeeld als er financiële gevolgen voorzien zijn, willen we met u van gedachten wisselen in een raadswerkgroep. We hopen u in het voor jaar van 2021 een definitief voorstel voor te leggen, waarbij de uitkomsten ook financieel mee kunnen lopen in de voor jaarsnota.

Het bericht Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs verscheen eerst op PvdA Westland.

Wie de jeugd heeft, heeft oog voor onderwijshuisvesting in de toekomst

CDA CDA Geldrop-Mierlo 08-09-2020 09:40

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft 15 schoolgebouwen, waarvan er 8 (zeer) gedateerd zijn en niet meer voldoen aan de huidige eisen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’. Het CDA Geldrop-Mierlo heeft daarom, mede naar aanleiding van recente vraagstukken met betrekking tot onderwijshuisvesting in de afgelopen jaren, haar visie met betrekking tot (toekomstige) onderwijshuisvesting voor onze gemeente geformuleerd. Pak het planmatig aan: neem al onze oudere schoolgebouwen onder de loep. Maak, per school, een ‘plan van eisen’ in nauw overleg met de gebruiker van de school. Bespreek hier ook de samenwerking en het hebben van een gezamenlijke verantwoording voor een gebouw waar naast de school ook andere gebruikers (wellicht in de toekomst) gehuisvest zijn. Alleen zo kunnen onze schoolgebouwen uitgroeien tot plaatsen die voor verbinding in onze buurten en wijken zorgen. Uitgangspunten onderwijshuisvesting Voor het CDA zijn de volgende uitgangspunten richtinggevend voor (toekomstige) onderwijshuisvesting binnen onze gemeente: Wij willen het aanwezige aanbod voor voortgezet onderwijs (VO) binnen onze gemeentegrenzen behouden. Daar waar de mogelijkheid zich aandient serieus bezien of uitbreiding van dit aanbod mogelijk is. Een zodanige (‘gebouwelijke’ & geografische) spreiding van het aanbod van primair onderwijs (basisscholen, hierna: PO) over onze gemeente dat voor elk kind in of in de directe omgeving van de wijk waarin het woont PO wordt aangeboden. Dit omdat voor kinderen in de basisschoolleeftijd het veelal belangrijk wordt gevonden ‘de school’ dicht in de buurt te hebben. Bij toekomstige nieuwbouw van scholen dient het een standaard afweging te zijn om te bekijken of met de nieuwbouw van een school synergievoordelen te realiseren zijn, als daar ook andere maatschappelijke functies gehuisvest worden. Zodat zowel jongeren, ouderen, verenigingen en organisaties hier gebruik van kunnen maken (zie ook de CDA notitie: Accommodatiebeleid in Geldrop-Mierlo: Toekomstbestendige multifunctionele gebouwen). Het spreekt voor zich dat hierbij ‘maatwerk’ per wijk in acht wordt genomen. Dit betekent dat zulke nieuwbouw altijd in nauwe samenspraak met schoolbestuur en betrokken geledingen uit de wijk plaatsvindt. Nieuwbouw van scholen dient ‘energie neutraal’ te zijn. Bij nieuwbouw wordt rekening gehouden met de meest recente inzichten met betrekking tot een (fysiek) gezond ‘binnenklimaat’ van het gehele gebouw. Wettelijke regels (inclusief onze gemeentelijke verordening) met betrekking tot schoolgebouwen zijn te allen tijde maatgevend bij het ontwikkelen van een schoolgebouw. Wettelijke kaders Onderwijshuisvesting is een thema dat omgeven is door veel, en vaak gedetailleerde, regelgeving. Dit zorgt dat de gemeentelijke beleidsvrijheid op het gebied van onderwijs relatief klein is. Grofweg kan men immers stellen dat de onderwijsinhoud het exclusieve domein is van de schoolbesturen en dat de onderwijsgebouwen dat zijn van de gemeente. De centrale overheid heeft voor beide partijen, op beider terrein, wetgeving gemaakt met kaders waarin veelal scherp geformuleerde minimum eisen zijn opgenomen. Als het om de huisvesting van scholen gaat dan moet de hiertoe strekkende verordening van de gemeente Geldrop-Mierlo rekening houden met (onder meer) de Wet op het primair onderwijs (WPO), de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), de Gemeentewet en de Wet op de expertisecentra. Huidige stand van zaken Geldrop-Mierlo telt momenteel 15 schoolgebouwen (PO & VO). Voor het bepalen van de (economische) levensduur/afschrijvingstermijn van een schoolgebouw wordt in het algemeen uitgegaan van een termijn van 40 jaar. Zo bezien zijn er binnen onze gemeente 8 van de 15 scholen (53%) “economisch versleten”. School Bouwwijze Bouwjaar Wijk De Branding Permanent 2015 Coevering Beneden Beekloop Permanent/tijdelijk 1959 Hulst-Skandia Dommeldal Permanent/tijdelijk 1972 Hulst-Skandia De Ganzebloem Permanent 1997 Genoenhuis St. Jozef Permanent 1969-1987 Zesgehuchten ‘t Klokhuis Permanent 2006 Akert De Regenboog Permanent 2015 Coevering ‘t Vijfblad Permanent 1969 Braakhuizen Noord De Vlinder Permanent 1932 Braakhuizen Zuid De Kersentuin Permanent 1976 (renovatie juli 2015) Mierlo Loeswijk Permanent 1973 Mierlo Sint Lucia Permanent 1984 Mierlo ’t Schrijverke Dislocatie Luchen Permanent/tijdelijk Permanent 1995 Juli 2015 Mierlo Luchen Burg. v.d. Puttschool Permanent tijdelijk 1957-1959 2002 Centrum Strabrecht College Permanent 2020 Coevering *Bron: IHP 2015-2020 gemeente Geldrop-Mierlo Het voorgaande betekent niet dat Geldrop-Mierlo per direct 8 gebouwen moeten vervangen; dat zou ook organisatorisch niet mogelijk zijn. Het betekent wel dat met betrekking tot deze gebouwen geïnventariseerd moet worden: De bouwkundige staat van deze gebouwen en hun installaties en de mate waarin zij voldoen aan de eerder genoemde uitgangspunten. De mate waarin het gebouw nog geschikt is, dan wel geschikt te maken is, om te kunnen voldoen aan de huidige eisen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’ en de door ons eerder genoemde uitgangspunten. Hierbij is het van groot belang dat de gebruikers, vooral op het punt van ‘voldoen voor het verzorgen van ‘passend onderwijs’, in de gelegenheid worden gesteld hun visie/wensen op dit punt goed voor het voetlicht te kunnen brengen. Op basis van deze inventarisatie wordt een plan opgesteld dat er uiteindelijk toe leidt dat binnen een termijn van (wat ons betreft maximaal) 10 jaar alle onderwijshuisvesting voldoet aan de geformuleerde uitgangspunten en ook onderwijskundig bij de tijd is. Vormgeving van het onderwijs en het schoolgebouw De WPO en WVO regelen de doelstelling, inhoud en onderwijsinhoudelijke uitgangspunten die per schoolsoort (minimaal )in acht moet worden genomen. De uitwerking c.q. de vorm waarin deze wettelijke inhoud wordt gegoten is het domein van de besturen van de scholen. Hier heeft de gemeente nadrukkelijk geen taak. Waar de gemeente wel een taak heeft: haar verplichting tot het verzorgen van de huisvesting van scholen, en wel op een zodanige manier dat die huisvesting aansluit bij de wijze waarop de bevoegde gezagen het onderwijs in hun scholen vorm geven. Dit betekent dat het gebouw in dienst moet staan van het te verzorgen onderwijs en niet omgekeerd. De ontwikkeling in het onderwijs sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling van individualisering. Onderwijs moet meer en meer ‘onderwijs op maat’; ‘passend onderwijs’ worden. Dit heeft ook consequenties voor het gebouw waarin dit onderwijs wordt verzorgd. Een moderne school heeft behoefte aan andere ruimtes dan de klassieke school die wij gewend zijn. Steeds meer onderwijsconcepten doorbreken het klassieke ‘leerstofjaarklassensysteem’. Kort door de bocht: een gebouw met 8 klaslokalen is niet langer een prima gebouw voor een school voor PO. Het is om die reden dat wij als CDA er voor pleiten dat we planmatig al onze oudere schoolgebouwen onder de loep te nemen. Maak, per school, een ‘plan van eisen’ in nauw overleg met de gebruiker van de school. Bespreek ook de samenwerking en het hebben van een gezamenlijke verantwoording voor een gebouw waar naast de school ook andere gebruikers gehuisvest zijn. Alleen zo kunnen deze gebouwen uitgroeien tot plaatsen die voor verbinding in onze buurten en wijken zorgen. “Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een actief, eerlijk, alert en zorgzaam beleid” Namens het team van het CDA Geldrop-Mierlo Mark van Schaijk Irene Neele-Janssen Mark Claasen Miel Somers Nico van Dijck Jan-Willem Wouters Corine Remmers Paul Font Freide

Pak lerarentekort aan: vergoed reiskosten

CDA CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 13-08-2020 12:33

De afgelopen week kreeg het CDA opnieuw van verschillende scholen signalen dat zij problemen ondervinden door hoge reiskosten. Dit is al langere tijd een probleem in Utrecht. Scholen geven aan dat zijzelf en/of hun personeel veel geld kwijt zijn aan parkeervergunningen en reiskosten. Ook vertellen de scholen dat ze soms vaste leerkrachten verliezen, omdat zij de reiskosten niet meer kunnen betalen. Bovendien is het vanwege hoge reiskosten en parkeerkosten erg moeilijk om nieuwe leerkrachten aan te trekken. Vandaag verscheen een artikel in De Telegraaf over deze problematiek. (Zie onderaan dit bericht.) Sander van Waveren (CDA): ‘We kunnen in Utrecht geen leraar meer missen, want we hebben te maken met een groot lerarentekort. We moeten daarom scholen serieus nemen als zij zeggen dat ze behoefte hebben aan tegemoetkoming in de reis- en parkeerkosten.’ Het CDA heeft de afgelopen jaren met verschillende andere partijen meerdere keren aandacht gevraagd voor deze problematiek en de wethouder opgeroepen om gratis parkeervergunningen te verlenen aan scholen. Helaas blijken de wethouder en de meerderheid van de raad keer op keer niet bereid om dit te doen. Motie CDA niet aangenomen Vandaag vergaderde de gemeenteraad over de Utrechtse Onderwijsagenda. Dat is een plan over het onderwijs in Utrecht dat verschillende scholen en de gemeente samen hebben opgesteld. In dit plan is het volgende fragment opgenomen: “We onderzoeken de mogelijkheden om het woon-werkverkeer met openbaar vervoer of (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken, zodat het ook voor leraren die niet in Utrecht wonen aantrekkelijk is om naar Utrecht te reizen.” Na vragen van het CDA over dit citaat bleek echter dat de wethouder hier geen concrete maatregelen aan wil verbinden. Vandaag diende CDA Utrecht daarom een motie in, waarmee het college werd opgeroepen om voor de start van volgend schooljaar, in samenwerking met de schoolbesturen, concrete maatregelen te nemen die leraren en scholen tegemoet komen op het gebied van mobiliteit voor de leraren.(Klik hier om de motie te lezen)Helaas bleken de wethouder en de coalitiepartijen (GroenLinks, D66, ChristenUnie) weer niet bereid om de Utrechtse scholen op dit gebied te ondersteunen. Van Waveren: “Zelfs als dit college geen gratis parkeervergunningen wil geven, dan op zijn minst extra vergoedingen voor reiskosten zoals dat in Amsterdam ook gebeurt” Het CDA zal aandacht blijven vragen voor deze problematiek. We blijven daarom ook graag met scholen, leraren en ouders in gesprek. Wilt u uw verhaal over het lerarentekort in Utrecht met ons delen? Dan kunt u contact met ons opnemen via cda@raad.utrecht.nl

Zorgt internationalisering voor kansenongelijkheid? Opinie over de Design Academy

CDA CDA Eindhoven 08-08-2020 12:19

Omdat Nederlandse scholieren volgens de Design Academy Eindhoven gemiddeld van lager niveau zijn dan internationale kandidaten, biedt het Nederlandse scholieren een cursus aan. Het garandeert geen toelating en kost 1600. Omdat wij onze vraagtekens hebben bij deze gang van zaken, hebben we een opiniestuk geschreven in het Eindhovens Dagblad. Deze kunt u hieronder lezen: ‘Leidt internationalisering tot kansenongelijkheid?’ Stel: je bent een middelbare scholier uit en droomt ervan om na het behalen van je diploma aan de Design Academy Eindhoven (DAE) te gaan studeren. Omdat er altijd veel meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, weet je dat de selectie streng zal zijn. Maar nu werpt de DAE een extra drempel op: een cursus van 30 zaterdagmiddagen. Het garandeert geen toelating, maar vergroot volgens de DAE wel de kansen. Kosten: 1600 euro. De DAE neemt deze maatregel, zo lazen we dinsdag 28 juli in deze krant, omdat volgens hen het niveau van de Nederlandse scholieren lager is dan dat van de internationale scholieren die zich aanmelden. De cursus kan die achterstand repareren en is vrijwillig. Maar gezien het feit dat de kans om toegelaten te worden al klein is, zal dit in de praktijk voor de scholier die droomt van de DAE toch als een verplichting voelen. Schiet de DAE hiermee niet zijn doel voorbij? De DAE zegt te streven naar een meer diverse studentenpopulatie, ook wat betreft de sociaaleconomische achtergrond. Hoe valt deze maatregel daarmee te rijmen? Die 1600 euro vormt een enorme drempel en zal de DAE alleen nog toegankelijk maken voor scholieren met vermogende ouders. Heeft de DAE wel genoeg oog voor dit nadelige effect? Dat de DAE hogere eisen kan stellen aan scholieren komt natuurlijk mede door het grote aantal aanmeldingen uit het buitenland. Dat scholieren vanuit de hele wereld naar de DAE willen is iets om trots op te zijn. Maar gezien het beperkt aantal plaatsen blijft er nog maar weinig plaats over voor Nederlandse scholieren. Het aandeel internationale studenten ligt inmiddels op 77 procent – en is groeiende. We moeten niet uit het oog verliezen dat de DAE, ondanks alle internationaliserende doelstellingen, een Nederlands onderwijsinstituut is dat door Nederlandse overheden wordt bekostigd en nu eenmaal functioneert binnen de Nederlandse onderwijswereld. Zouden zij er niet samen met het voortgezet onderwijs voor moeten zorgen dat hun opleiding aansluit bij Nederlandse middelbare scholen in plaats van scholieren op te zadelen met een dure cursus? Dit vraagstuk is natuurlijk breder dan de toelatingsprocedure van de DAE. Zodra onze hoger onderwijsinstellingen steeds minder afhankelijk worden van de aanwas van Nederlandse scholieren, zullen zij ook minder belang hebben bij goed functionerende basisscholen en middelbare scholen. Vergelijk het met de voetbalwereld. Engelse voetbalclubs kopen hun spelers van over de hele wereld. Van hun eigen jeugdopleiding hoeven ze het niet meer te hebben. Gevolg: de Engelse clubs horen bij de beste ter wereld, maar het Engels nationaal elftal presteert al decennia erg matig. Dreigt hetzelfde voor het Nederlandse onderwijs? Voetbalclubs zijn commerciële partijen, onderwijsinstellingen zijn dat niet. Zij hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zoals we in de afgelopen jaren in Eindhoven hebben kunnen zien, beschikt de DAE over een goede sociale antenne. Dat stelt ze naar eigen zeggen in staat om een kracht voor verandering te zijn. Maar laten we ervoor zorgen dat die verandering geen verslechtering maar een verbetering is! Marianne Buenen, Paul Casamento, namens CDA Eindhoven

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.