Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

225 documenten

Ingezonden brief: Scouting krijgt van gemeente cadeautje van ruim half miljoen

D66 D66 Steenwijkerland 18-01-2021 11:40

Waarom ontvangt de scoutingvereniging ruim een half miljoen van de gemeente voor een clubgebouw en krijgen ze daarbovenop de grond gratis? Dat doet de gemeente bij andere verenigingen niet. Deze vraag speelde afgelopen week door ...

Weekbericht: Achterhoeks Fonds voor Talentontwikkeling

D66 D66 Doetinchem 14-11-2020 16:15

Achterhoekers die een training of opleiding willen volgen en zelf geen toegang tot scholing hebben, kunnen vanaf nu gebruik maken van het Achterhoeks Fonds voor Talentontwikkeling. Doel van het Fonds is om de krapte en mismatch op de arbeidsmarkt te verminderen zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin, en de cultuur van Leven Lang Ontwikkelen binnen de regio te bevorderen.

 

Veel mensen willen zich binnen hun vakgebied ontwikkelen of overstappen naar een andere branche. In de Achterhoek kunnen wij hen adviseren en zo nodig een opleidingscheque aanbieden. We investeren in ontwikkeling van talent. We hebben iedereen nodig. Ondernemers, onderwijs en overheid werken zo samen aan een toekomstgerichte arbeidsmarkt.

Omscholen of bijscholen

De start van het Achterhoek Fonds voor Talentontwikkeling komt precies op het goede moment: midden in de coronacrisis en bij een stijgende werkloosheid. Er was al langer een mismatch op de arbeidsmarkt, maar door de coronacrisis is dat probleem nog versterkt. Met het fonds willen we dit probleem aanpakken. De bedoeling is dat zowel werkenden als werkzoekenden zich kunnen blijven ontwikkelen. In de uitzendbranche, de horeca en de evenementensector zitten veel mensen werkloos thuis. Het zou mooi zijn als zij aan de slag kunnen in sectoren waar juist mensen nodig zijn, zoals de handel, transport, techniek, ICT en zorg. De training, cursus of opleiding die ze willen volgen, moet dan wel relevant zijn voor de arbeidsmarkt.

De werkwijze: advies, ondersteuning en vouchers

De hele arbeidsmarktregio werkt in dit fonds samen: acht gemeenten, het UWV, VNO-NCW, vakbonden en ook de Achterhoekse onderwijsinstellingen. De uitvoering ligt bij het Leerwerkloket. Iedere inwoner uit de Achterhoek kan zich hier melden voor een oriënterend gesprek in het kader van een Leven Lang Ontwikkelen. In dat gesprek krijgen mensen algemene informatie over de mogelijkheden om scholing te volgen. Als dat van toepassing is komt ook het nieuwe Fonds voor Talentontwikkeling aan de orde.

Een boost voor de leercultuur

Het fonds bevat 4 miljoen euro voor de komende vier jaar. Daar dragen zowel overheid, onderwijs als ondernemers aan bij. We hopen met dit fonds de leercultuur in de regio een boost te geven. Dat doen we overigens ook op andere manieren. Binnenkort komt er ook een Jongerenloket, waarbij we inzetten op werk-naar-werk-trajecten, omscholing en het beschikbaar maken en houden van stages en leerbanen.

Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Westland 09-09-2020 11:31

Beantwoording artikel 4 2 vragen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, West land Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs

In de aanloop van de raadsvergadering van 8 juli zijn er rondvragen gesteld door verschillende fracties met bet rekking tot de omgevingsvergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Hofvilla, aan de Schaepmanstraat 2 in Wateringen, tijdens de vergadering van 8 juli heeft de raad een extra commissievergadering uitgeroepen op 15 juli , waar in aanwezigheid van de directeuren van de betrokken schoolbesturen en de betrokken portefeuillehouders over de Wateringse scholen is gesproken.

Op 2 juli heeft het college vragen ontvangen van de fracties D66, GroenLinks, CDA, GBW, Westland Verstandig, PvdA en VVD over huisvesting onderwijs.

Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeert het college de raad als volgt .

 

Vraag 1

Herkent het col lege de bovenstaande geschetste problematiek?

Antwoord 1

Er blijkt geen tekort aan onderwijsplekken als er naar de 1 oktober telling gekeken wordt . In lijn met het huidige IHP, wordt er gewerkt aan een aantal nieuw te bouwen scholen, onder andere in Wateringen Noord. Nieuwbouw van scholen doen we niet voor de leegstand. Dat betekent dat we de opening zo goed mogelijk proberen te timen, maar dat heef t als gevolg dat er schaarste aan onderwijsplekken kan ontstaan richting de opening van een nieuwe school . De realisatie van nieuwe scholen kost tijd, een traject dat 2 tot 3 jaar in beslag neemt en dat een aantal onzekere aspecten kent . Het is niet al leen het ontwerpen en bouwen van een nieuwe school , maar vaak moet het bestemmingsplan gewijzigd worden. Voor Wateringen Noord star ten we na de zomer met de gesprekken voor de samenwerkingsschool .

Vraag 2

Klopt het dat er binnen Wateringen leerlingen zijn die noodgedwongen moeten uitwijken naar scholen in Den Haag omdat er simpelweg geen plek is in Westland?

Antwoord 2

Ons is di t niet bekend. De schoolbesturen laten ons weten dat er uit gesprekken vernomen is dat er Westlandse kinderen op scholen in Den Haag zitten.

Vraag 3

Is het college met onze fracties eens dat er sprake is van een huisvestingsprobleem binnen Westland en met name in Wateringen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Wij herkennen het vraagstuk rondom de instroom. Na de zomer gaan we de gesprekken met elkaar daarover voeren.

Vraag 4

Is het college het met onze fracties eens dat het goed zou zijn om het Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs Westland opnieuw te herijken in samenspraak met de gemeenteraad en de oderwijsbesturen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4

Er zijn al voorbereidingen getroffen om het IHP en de onderwijs verordening te gaan actualiseren. Di t is ook al met de schoolbesturen besproken.

Vraag 5

Zo ja, hoe wil  het college het proces tot herijken van het huisvestingsplan laten verlopen?

Antwoord 5

Na inventarisatie van de knelpunten door zowel gemeente als schoolbesturen wordt er een voorstel gemaakt voor actualisatie. Wij zullen de raad daarbij betrekken door hen te informeren. Als nodig, bijvoorbeeld als er financiële gevolgen voorzien zijn, willen we met u van gedachten wisselen in een raadswerkgroep. We hopen u in het voor jaar van 2021 een definitief voorstel voor te leggen, waarbij de uitkomsten ook financieel mee kunnen lopen in de voor jaarsnota.

Het bericht Beantwoording artikel 42 vragen over huisvesting onderwijs verscheen eerst op PvdA Westland.

D66 stelt schriftelijke vragen over de verspreiding Covid-19 en ventilatie schoolgebouwen

D66 D66 Hof van Twente 03-09-2020 07:12

Afgelopen week zijn de scholen weer begonnen. Ouders, docenten en scholieren zijn terecht ongerust: je moet ventileren, maar hoe dan, als bijvoorbeeld de ramen niet eens open kunnen? Voldoet dit dure ventilatiesysteem aan de corona eisen? De nieuwe moderne systemen werken vaak met luchtrecirculatie, en dat lijkt nu juist bij Corona niet goed te zijn. Veel moderne ventilatiesystemen zijn gericht op duurzaamheid, dus vermindering van CO2 uitstoot en automatische regulering met sensoren enz. De ramen kunnen niet open.

Een minimumeis voor ventilatie is het ‘bouwbesluit’. Dit bouwbesluit is in de loop van de jaren aan de stand van techniek en eisen aangepast, maar houdt geen rekening met het Covid-19 virus, dat was immers nog niet bekend. Het is mogelijk dat oudere schoolgebouwen niet aan de huidige minimumeisen van het bouwbesluit voldoen. Ook kan als gevolg van wisseling van functie van lokalen de ventilatie voor een lokaal niet meer voldoen aan de eisen. Dat geldt ook voor verplaatsingsruimte (trappen, gangen). Het RIVM adviseert in een aanvullende notitie van 21 augustus jl. in ieder geval experts in te schakelen om naar de ventilatiesystemen te kijken, waar nodig bij te stellen en in sommige gevallen misschien te constateren dat de ventilatie niet voldoet.

Wij hebben voor het college de volgende vragen:

1. Is bij het College bekend of alle schoolgebouwen in Hof van Twente, hun lokalen en verplaatsingsruimten voldoen aan de minimumeisen van het huidig bouwbesluit, en de aanvullende notitie van het RIVM van 21 augustus, om verspreiding van het Covid-19 virus tegen te gaan? Zo niet, is het College bereid dit te inventariseren?

2. Is het College van plan om maatregelen te nemen, in samenwerking met schoolbesturen, om het problematische “binnenmilieu van bestaande schoolgebouwen’ aan te pakken en veiligheid te waarborgen?

3. Is het College van plan, conform de richtlijnen, (in samenspraak met de schoolbesturen) om advies in te winnen van een onafhankelijk expert over de ventilatiesystemen en met name over het gebruik hiervan?

4. Is het College van plan om op gepaste manier onze inwoners te informeren over de veiligheid en de luchtkwaliteit van schoolgebouwen?

Start van het nieuwe politieke seizoen

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 03-09-2020 06:15

Na een fijne zomer is deze week het politieke seizoen weer begonnen. En dat begint direct goed: er staat dit najaar een aantal grote onderwerpen op de agenda. De opwek van duurzame energie, woningbouw, huisvesting van scholen, bomenkap en de gemeentelijke financiën, om er een paar te noemen. Grote en belangrijke onderwerpen waarbij in sommige gevallen flinke emoties spelen.

Hoe geven we op lokaal niveau vorm aan het landelijke Klimaatakkoord om de stijging van de wereldtemperatuur te beperken? En hoe zorgen we daarbij dat onze bewoners en bedrijven betrokken zijn én blijven?

Hoe zorgen we voor voldoende betaalbare woningen in onze gemeente? Zodat bijvoorbeeld starters, maar ook verplegers, leraren en agenten die in onze gemeente werken hier ook kunnen wonen.

Hoe zorgen we ervoor dat er vaart wordt gemaakt met de onderwijshuisvesting, zodat álle kinderen binnen onze gemeente naar een gezond, duurzaam en flexibel schoolgebouw kunnen gaan?

Maar ook: hoe zorgen we er tegelijkertijd voor dat de groene uitstraling van onze gemeente behouden blijft en de toestand van de gemeentefinanciën verbeterd wordt?

Grote onderwerpen die soms op gespannen voet met elkaar staan. De fractie van D66 Utrechtse Heuvelrug is er, volledig uitgerust, helemaal klaar voor om met deze onderwerpen aan de slag te gaan, de vragen die er liggen te beantwoorden en andere fracties, maar vooral ook inwoners, op te zoeken om gezamenlijk tot resultaten te komen. Op een manier die u van ons gewend bent: optimistisch en toekomstgericht, maar ook redelijk en zoekend naar verbinding en oplossingen.

We hebben er zin in!

Namens de fractie,

Karin Oyevaar

Pak lerarentekort aan: vergoed reiskosten

CDA CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 13-08-2020 12:33

De afgelopen week kreeg het CDA opnieuw van verschillende scholen signalen dat zij problemen ondervinden door hoge reiskosten. Dit is al langere tijd een probleem in Utrecht. Scholen geven aan dat zijzelf en/of hun personeel veel geld kwijt zijn aan parkeervergunningen en reiskosten. Ook vertellen de scholen dat ze soms vaste leerkrachten verliezen, omdat zij de reiskosten niet meer kunnen betalen. Bovendien is het vanwege hoge reiskosten en parkeerkosten erg moeilijk om nieuwe leerkrachten aan te trekken. Vandaag verscheen een artikel in De Telegraaf over deze problematiek. (Zie onderaan dit bericht.) Sander van Waveren (CDA): ‘We kunnen in Utrecht geen leraar meer missen, want we hebben te maken met een groot lerarentekort. We moeten daarom scholen serieus nemen als zij zeggen dat ze behoefte hebben aan tegemoetkoming in de reis- en parkeerkosten.’ Het CDA heeft de afgelopen jaren met verschillende andere partijen meerdere keren aandacht gevraagd voor deze problematiek en de wethouder opgeroepen om gratis parkeervergunningen te verlenen aan scholen. Helaas blijken de wethouder en de meerderheid van de raad keer op keer niet bereid om dit te doen. Motie CDA niet aangenomen Vandaag vergaderde de gemeenteraad over de Utrechtse Onderwijsagenda. Dat is een plan over het onderwijs in Utrecht dat verschillende scholen en de gemeente samen hebben opgesteld. In dit plan is het volgende fragment opgenomen: “We onderzoeken de mogelijkheden om het woon-werkverkeer met openbaar vervoer of (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken, zodat het ook voor leraren die niet in Utrecht wonen aantrekkelijk is om naar Utrecht te reizen.” Na vragen van het CDA over dit citaat bleek echter dat de wethouder hier geen concrete maatregelen aan wil verbinden. Vandaag diende CDA Utrecht daarom een motie in, waarmee het college werd opgeroepen om voor de start van volgend schooljaar, in samenwerking met de schoolbesturen, concrete maatregelen te nemen die leraren en scholen tegemoet komen op het gebied van mobiliteit voor de leraren.(Klik hier om de motie te lezen)Helaas bleken de wethouder en de coalitiepartijen (GroenLinks, D66, ChristenUnie) weer niet bereid om de Utrechtse scholen op dit gebied te ondersteunen. Van Waveren: “Zelfs als dit college geen gratis parkeervergunningen wil geven, dan op zijn minst extra vergoedingen voor reiskosten zoals dat in Amsterdam ook gebeurt” Het CDA zal aandacht blijven vragen voor deze problematiek. We blijven daarom ook graag met scholen, leraren en ouders in gesprek. Wilt u uw verhaal over het lerarentekort in Utrecht met ons delen? Dan kunt u contact met ons opnemen via cda@raad.utrecht.nl

Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet

D66 D66 Enschede 13-08-2020 12:15

Toen ik op 29 mei vragen stelde over de luchtkwaliteit op school, deden sommigen daar lacherig over. Aerosolen, Maurice de Hond, nog niets aan de hand. Inmiddels, ruim een maand later, kwam het RIVM met het advies om toch naar die luchtkwaliteit van de schoolgebouwen te kijken. Dus stelde ik mijn vragen nog een keer (zie beneden). Met name wilde ik weten, of we een duidelijk beeld hebben van de stand van zaken op onze scholen.

Want maandag beginnen de scholen. Ouders, docenten en scholieren zijn terecht ongerust: je moet ventileren, maar hoe dan, als de ramen niet eens open kunnen? Voldoet dit dure ventilatiesysteem aan de corona eisen? En wat zijn die corona eisen eigenlijk? RIVM adviseert in ieder geval experts in te schakelen om naar de ventilatiesystemen te kijken, waar nodig bij te stellen en in sommige gevallen misschien te constateren dat de ventilatie niet voldoet. 

Nu is de luchtkwaliteit van scholen het ondergeschoven kindje van gemeentebestuur en schoolbesturen. Het zit namelijk zo: schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de bestaande gebouwen. Tenzij die gerenoveerd worden, want dan doet de gemeente mee, en ook de provincie en het rijk, met allerlei potjes. Nieuwbouw is voor kosten van de gemeente, maar de scholen moeten zelf de ventilatiesystemen onderhouden. Dat valt vaak duur uit en wordt dus soms achterwege gelaten. In ieder geval, de kennis en kunde die nodig zijn voor het onderhouden van die ventilatiesystemen zijn bij de gemeente te vinden.  Het College is dus het logisch aangewezen aanspreekpunt om verbeteringen aan te brengen.

De eisen aan luchtkwaliteit zijn sowieso niet indrukwekkend hoog, eerlijk gezegd. Ten minste sinds 2012 wordt er regelmatig gesproken over het slechte binnenklimaat van schoolgebouwen.  Daardoor neemt ziekteverzuim toe en verslechteren de schoolprestaties. Ieder jaar wordt daarover bericht en schoolbesturen en gemeente proberen ook samen aandacht te besteden  aan de luchtkwaliteit. Echter, wie zich verdiept in het Programma van Eisen Frisse Scholen, zal zien dat Klasse B als de norm wordt gezien (veel scholen voldoen daar niet aan). Daar hoort nagenoeg geen kwaliteitscontrole bij. Bovendien staan daarin zaken als legionella preventie. Niemand had toen van corona gehoord. Ook veel moderne ventilatiesystemen zijn gericht op duurzaamheid, dus vermindering van CO2 uitstoot en automatische regulering met sensoren enz. De ramen kunnen niet open. Dat schijnt nu juist problematisch te zijn. 

Bovendien is de pers vol met allerlei strijdige berichten, soms ronduit met paniekzaaierij. We zien ook dat men in omliggende landen toch andere maatregelen neemt. Logisch dat ouders en leerkrachten zich zorgen beginnen te maken. Is het wel veilig? Loop ik gevaar? Lopen mijn kinderen gevaar? Lopen oma en opa gevaar? 

Onderwijs is een grondrecht. De overheid heeft een plicht om zekerheid te geven over het veilige verloop van het onderwijsproces. Als eerste stap, door alle mogelijke risicopunten bij schoolgebouwen in kaart te brengen en  hierover duidelijk te communiceren. Als tweede stap, samen met schoolbesturen naar oplossingen zoeken. Eigenlijk had dat in de vakantie al kunnen gebeuren. 

Op de eerste schooldag zal die duidelijkheid in ieder geval niet komen. We verwachten op zeer korte termijn een reactie van de wethouder. Dit onderwerp is te belangrijk om te zeggen “dat zien we na de vakantie wel weer”.

Meer informatie:

Art. 35 vragen:

Is het College van plan, conform de nieuwe richtlijnen, wel een overzicht te maken van de gebouwen met onvoldoende luchtkwaliteit? Is het College van plan om maatregelen te nemen, al dan niet in samenwerking met schoolbesturen, om het problematische “binnenmilieu van bestaande gebouwen’ aan te pakken en veiligheid te waarborgen? Is her College van plan, conform de richtlijnen, om advies in te winnen van een onafhankelijk expert over de ventilatiesystemen en met name over het gebruik hiervan? Is het College van plan om op gepaste manier de burgers van Enschede te informeren over de veiligheid en de luchtkwaliteit van schoolgebouwen?

Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet

https://enschede.d66.nl/2020/08/13/veilige-luchtkwaliteit-school-het-college-is-aan-zet/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet verscheen eerst op Enschede.

D66 kaart impact coronacrisis op onderwijs aan

D66 D66 's-Gravenhage 08-07-2020 08:22

Op woensdagavond spreekt de Haagse gemeenteraad met een grote hoeveelheid experts over gelijke kansen in het onderwijs. D66 raadslid Fonda Sahla drong hiertoe aan na signalen dat de kansenongelijkheid in de klas flink is toegenomen door corona. “De toekomst van Den Haag valt of staat bij ons onderwijs”, zegt Sahla.

Gelijke kansen beginnen in de klas Corona heeft een grote impact gehad op het onderwijs. Zo is zijn alle lessen de afgelopen maanden digitaal geweest. “Den Haag mag trots zijn op de docenten. Ze hebben in no time hun hele manier van lesgeven opnieuw uitgevonden” zegt Sahla. Maar digitaal lesgeven is niet perfect. Er zijn signalen dat het de meest kwetsbare leerlingen nog kwetsbaarder maakt. “Sommige leerlingen moeten één laptop delen met de hele familie, of hebben helemaal geen laptop. Sommige kinderen krijgen thuis te weinig hulp met school of wonen zelfs in onveilige thuissituaties. Dat zorgt allemaal voor flinke achterstanden als je vanuit huis les krijgt. Vergeet niet: kansen beginnen in de klas”.

Lessen voor nieuw beleid Om de zorgen over het onderwijs te adresseren heeft Sahla een werkbespreking georganiseerd. Tijdens deze bespreking komt een brede verzameling experts met raadsleden praten over de staat van het onderwijs na corona. Door nu het gesprek aan te gaan kunnen er lessen worden getrokken voor het toekomstige onderwijsbeleid. Het is niet de eerste keer dat Sahla bezig is met dit onderwerp. Zo trok ze al een aantal keer aan de bel bij het college over het gebrek aan laptops bij arme leerlingen. Haar inzet voor gelijke kansen voor Haagse kinderen leverde Sahla de prestigieuze Els Borst Inspiratieprijs op.

The post D66 kaart impact coronacrisis op onderwijs aan appeared first on D66 Den Haag.

D66 en GroenLinks: “Laat laptoploze leerling niet achter”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 30-06-2020 11:58

Verschillende Haagse middelbare scholen vragen alle leerlingen een laptop aan te schaffen, ter voorbereiding op een mogelijke nieuwe coronagolf. GroenLinks en D66 willen gelijke kansen voor alle leerlingen en willen voorkomen dat kinderen uit arme gezinnen de dupe worden van deze nieuwe eis. Daarom roepen ze de gemeente op om nieuwe financiële drempels te voorkomen.

Golf aan hulpaanvragen Serpil Ates (GroenLinks) ontving verschillende signalen van bezorgde ouders: “Hen wordt gevraagd laptops aan te schaffen, terwijl zij dit financieel niet kunnen behappen. Ates en Fonda Sahla (D66) verwachten dat de laptopeis zal leiden tot veel nieuwe steunaanvragen bij Stichting Leergeld. Het is echter de vraag of Stichting Leergeld, die sinds de corona-uitbraak al 2.200 laptops aangeschafte voor Haagse gezinnen, deze nieuwe aanvragen aankan. De wethouder heeft aangegeven in het najaar een inventarisatie te willen maken. “Dat is dus na dat alle scholen weer zijn begonnen en leerlingen die laptops hebben moeten kopen.” zegt Sahla.

Minder eisen, meer hulp “Geen laptop betekent geen onderwijs. Op deze manier maken we de meest kwetsbare leerlingen nog kwetsbaarder ”. Zegt Sahla. Ze kijkt het met lede ogen aan. Sahla werkt al jaren aan het tegengaan van tweedeling in het onderwijs, en heeft daar onlangs de Els Borst Inspiratieprijs voor gewonnen. “Wij willen dat de wethouder scholen aanspoort deze eisen niet te stellen, en als ze dat toch wel doen de kinderen als school zelf te helpen bij het aanschaffen van laptops.”, aldus Ates. “Als zij daar toch niet hun verantwoordelijkheid bij nemen, moet de gemeente kijken hoe we deze kinderen toch kunnen helpen.”, voegt Sahla eraan toe

The post D66 en GroenLinks: “Laat laptoploze leerling niet achter” appeared first on D66 Den Haag.

GroenLinks en D66: laat laptoploze leerling niet achter | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 Den Haag 30-06-2020 00:00

Verschillende Haagse middelbare scholen vragen alle leerlingen een laptop aan te schaffen, ter voorbereiding op een mogelijke nieuwe coronagolf. GroenLinks en D66 willen gelijke kansen voor alle leerlingen en willen voorkomen dat kinderen uit arme gezinnen de dupe worden van deze nieuwe eis. Daarom roepen ze de gemeente op om nieuwe financiële drempels te voorkomen.

Golf aan hulpaanvragen

 

Serpil Ates (GroenLinks), die hier eerder al succesvol inzette tegen onderadvisering van kinderen met een migratieachtergrond, ontving verschillende signalen van bezorgde ouders: “Hen wordt gevraagd laptops aan te schaffen, terwijl zij dit financieel niet kunnen behappen. Veel Haagse scholieren hebben al een achterstandspositie: daar moet nu niet nog een nieuwe drempel bijkomen.“
 
Ates en Fonda Sahla (D66) verwachten dat de laptopeis zal leiden tot veel nieuwe steunaanvragen bij Stichting Leergeld. Het is echter de vraag of Stichting Leergeld, die sinds de corona-uitbraak al 2.200 laptops aangeschafte voor Haagse gezinnen, deze nieuwe aanvragen aankan. De wethouder heeft aangegeven in het najaar een inventarisatie te willen maken. “Dat is dus na dat alle scholen weer zijn begonnen en leerlingen die laptops hebben moeten kopen.” zegt Sahla.
Minder eisen, meer hulp “Tijdens het hoogtepunt van de crisis zagen we dat geen laptop ook geen onderwijs betekende. Als scholen nu te hoge eisen gaan stellen aan arme gezinnen, dan vallen de meest kwetsbare kinderen als eerste buiten de boot”. Zegt Sahla. Ze kijkt het met lede ogen aan. Sahla werkt al jaren aan het tegengaan van tweedeling in het onderwijs, en heeft daar onlangs de Els Borst Inspiratieprijs voor gewonnen. “Wij willen dat de wethouder scholen aanspoort deze eisen niet te stellen, en als ze dat toch wel doen de kinderen als school zelf te helpen bij het aanschaffen van laptops.”, aldus Ates. “Als zij daar toch niet hun verantwoordelijkheid bij nemen, moet de gemeente kijken hoe we deze kinderen toch kunnen helpen.”, voegt Sahla eraan toe.
 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.