Nieuws van GroenLinks over CDA inzichtelijk

20 documenten

Veiligheid op de dijken blijft de aandacht vragen | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Overbetuwe 14-06-2020 00:00

GroenLinks heeft al vaker gewezen op de veiligheid van langzaam verkeer op de dijken. Er is op de dijken gewoon te weinig ruimte om alle soorten verkeersdeelnemers te faciliteren.

Een oplossing zou kunnen zijn het afsluiten van delen van de dijken voor gemotoriseerd verkeer, maar de coalitie van CDA, GBO en VVD kiest een andere weg. In het coalitieakkoord staat namelijk: ‘Wij willen inzetten op een zorgvuldige handhaving van de regels op het gebied van snelheid en geluid (op dijkwegen en andere wegen), maar geen afsluitingen van dijken of andere wegen doorvoeren.’

GroenLinks constateert dat de handhaving niet altijd adequaat is. Zo werden in het weekend van 4 en 5 april 2020 op de dijken fietsers en voetgangers in gevaar gebracht doordat een aantal motorrijders veel te hard reed. Daarop besloot de veiligheidsregio Gelderland-Midden na kritische vragen van GroenLinks om het weekend erna (11 en 12 april) intensief te handhaven. We konden allemaal zien dat deze aanpak effectief was; fietsers, wandelaars en omwonenden meldden een minimum aan snelheidsovertredingen en ervoeren de dijken als veel prettiger en veiliger. De weekenden erna ontstond toch weer meer overlast, vooral van te hard rijdende motoren en in mindere mate van groepen wielrenners.

We hebben daarom vragen gesteld over het verband tussen handhaven en overlast. Uit de beantwoording (zie de bijlage hieronder) blijkt dat de gemeente na het ‘handhaafweekend’ van 11 en 12 april de teugels weer heeft laten vieren. Uit reacties van recreanten en omwonenden concludeert GroenLinks dat de ervaren overlast en onveiligheid daarmee weer navenant toenam.

Het liefst ziet GroenLinks dan ook dat doorgaand gemotoriseerd verkeer van de dijken wordt geweerd, omdat er voldoende alternatieven zijn. Maar de huidige coalitie van CDA, VVD en de plaatselijke partij GBO heeft zwart op wit afgesproken dat ze daar niet aan willen. Ze willen wel zorgvuldige handhaving, GroenLinks zal hen voorlopig aan die afspraak blijven herinneren.

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34! | Borger-Odoorn

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Borger-Odoorn 30-05-2020 00:00

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

NIKS PARTIELE VERDUBBELING N34!

Gaat het gelukkig niet door? Helaas wel! Met dank aan onder andere CDA, Gemeentebelangen, PvdA en VVD. GroenLinks heeft zich mordicus tegenstander betoond. Onder meer ons njet is in een beargumenteerde bijlage bij een brief van het College van B&W richting Drentse Gedeputeerde Staten gegaan. Die brief zelf was helaas positief over deze plannen.

Hoe kun je? Het enige waar wij het als GroenLinks mee eens zijn is de reconstructie van het verkeersplein bij Gieten. Maar een gedeeltelijke verdubbeling van rijbanen van de N34 op meerdere plaatsen zien wij niet bijdragen aan een verbeterde en veiliger doostroming. Immers: juist het partiële karakter van de verdubbelde rijvakken zal leiden tot een ongelijkmatige doorstroming met veel op het laatste moment plaatsvindende in- en uitvoegbewegingen. De hierdoor ontstaande onrust in het verkeer zal meer risico met zich meebrengen.

Verder zal het verdubbelen van delen van de N34 – zoals ook de verdubbeling van de N33 heeft laten zien – leiden tot een structurele snelheidsverhoging met de daaruit resulterende extra gevaarzetting en niet te vergeten extra schadelijke uitstoot. Een retorisch vraag: is dat wat wij willen op korte afstand van een Natura 2000 gebied als Drouwenerzand

Ondertussen in Overbetuwe... | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks VVD CDA ChristenUnie PvdA Overbetuwe 20-05-2020 00:00

Het nieuws in Overbetuwe. Op een geweldige manier op een rij gezet door Leo Huizenga.

Infrastructuur en mobiliteit

De veerdiensten in de Betuwe hebben het zwaar door de coronacrisis. Het Drielse veer vaart tot nader order helemaal niet meer, omdat het ondoenlijk is om de verplichte 1,5 meter afstand te bewaren. De autoveren Doornenburg – Pannerden, Huissen – Loo en Randwijk – Wageningen varen wel door, maar hebben maatregelen genomen tegen besmettingsgevaar, door bijvoorbeeld handschoenen en handgel te gebruiken. De klandizie is door de coronacrisis ook flink gedaald. Vijvervis leverancier Aquavita en hoveniersbedrijf Blommers uit Homoet gaan zich ontfermen over de grote rotonde in de Cora Baltussenweg (N837) bij Driel. Het gaat uit drie ringen bestaan. In de binnenste ring komen vlinderstruiken en hoog opgroeiende wilde bloemen, de middelste krijgt een bloemrijk laag mengsel en de buitenste ring wordt strak gemaaid. In mei beginnen ze met inzaaien en beplanten. De dijken bleven tijden het paasweekend in de Betuwe gewoon open voor motorrijders en toerfietsers. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch had als voorzitter van de veiligheidsregio Gelderland-Midden besloten niet over te gaan tot afsluiting van de dijken in Lingewaard en Overbetuwe. Marcouch zette wel extra agenten in om de regels te handhaven en toezicht te houden. GroenLinks-Overbetuwe pleitte vrijdag 10 april nog voor de dijken af te sluiten, omdat een groenlinkser vorig weekend 1300 motorrijders in vier uur had geturfd. Wat de partij te veel vindt. Marcouch zei alleen harder in te grijpen als mensen gaan samenscholen, met gezondheidsrisico’s tot gevolg. In Lingewaard hebben ze wel oren naar het beperken van de bewegingsvrijheid voor motorrijders op de dijken, in Overbetuwe niet. Een meerderheid van de gemeenteraad in Lingewaard wil dat de dijken voor motoren minder aantrekkelijk worden. Ze willen daar de coronacrisis alleen niet als excuus voor gebruiken. Na de crisis willen de partijen hier zo snel mogelijk in overleg met elkaar. In Overbetuwe is er geen meerderheid voor het weren van motoren op de dijken. De coalitiepartijen CDA, GBO en VVD zien dat niet zitten. Oppositiepartijen BOB, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie zijn wel voor maatregelen, maar niet perse vanwege de corona. De net geplaatste 5G-zendmast langs de A50 bij Valburg blijft staan. Verplaatsing naar de andere kant van de snelweg is volgens eigenaar Novec BV niet mogelijk. De elektriciteitsmasten die daar al staan zouden het gewicht van een nieuwe zender niet aankunnen. Op de huidige plek is verder het beste bereik voor mobiel bellen. De provincie Gelderland gaat de aanleg van de Railterminal Gelderland (RTG) bij buurtschap Reeth regelen en neemt daarmee de verantwoordelijkheid over van de gemeente Overbetuwe. De provincie legde ondertussen alle zienswijzen tegen de RTG naast zich neer. De provincie wil wel met de gemeente Overbetuwe praten over een fietstunnel.

 

Wonen, zorg en welzijn

Pogingen om jongeren in Overbetuwe minder alcohol te laten drinken, zijn de afgelopen jaren mislukt. Overbetuwse jongeren drinken iets minder dan het landelijk gemiddelde, maar meer dan hun leeftijdsgenoten uit de regio. Ook is de startleeftijd nauwelijks hoger geworden; van 14,5 naar 14,7 jaar. Het meest tegenvallend is het zogenaamde bingedrinken, op een avond veel drinken. Vooral de laatste jaren is het percentage tieners die dat doen flink omhoog gegaan. De diverse campagnes zijn ook mislukt als gevolg van te weinig coördinatie binnen de gemeente. Door te weinig boa’s is er daarnaast te weinig gecontroleerd in sportkantines op het schenken aan 18-minners. Verder gaan de voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders te veel over gameverslaving en digitaal pesten, maar te weinig over drugs en alcohol misbruik. Overbetuwe moet dit voorjaar een nieuw plan voor alcoholpreventie onder jongeren schrijven dat tot 2024 concrete acties en campagnes laat zien. Op 2 april steeg het aantal mensen die opgenomen werden in het ziekenhuis door het coronavirus in Overbetuwe met 6 personen. Het ging toen om 38 personen. Op 4 april waren dat er 4 meer, en steeg het naar 42 personen. De Betuwe is wat woninginbraken betreft het eerste kwartaal van het jaar goed begonnen. Er werd slechts 32 keer ingebroken of een poging tot inbraak gedaan. Elst en Huissen waren als grootste kernen de twee koplopers met respectievelijk 9 en 7 inbraken. Zetten kende 5 en Heteren 4 inbraken. Er werd 1 keer ingebroken in Andelst, Valburg en Randwijk. Vanwege de coronacrisis en het niet vergaderen van de gemeenteraad begin april maakten mensen in Heteren zich zorgen over de nieuwbouwplannen voor het dorpshart. Wethouder Rob Engels houdt vertrouwen in de goede afloop. Volgens hem is er veel draagvlak bij alle fracties voor dit plan. De vrijwilligers die voor Stichting Algemene Hulpdienst Elst personen van A naar B rijden zijn gestopt met personenvervoer naar instanties of families, omdat het risico voor zowel cliënten als de vrijwilligers te groot is geworden. De hulpdienst gaat wel door met tafeltje dekje en het helpen met klussen. Omwonenden van het plein achter de Brede School in Heteren krijgen geen geld van de gemeente Overbetuwe voor maatregelen om het lawaai van spelende kinderen te minderen. Drie bewoners van de Smidsakker hadden daar omgevraagd. De conflicten begonnen in 2012 toen het voormalige gemeentehuis aan de Flessestraat tot Brede School werd omgetoverd. Vooral in de avonduren maakt hangjeugd veel lawaai. Omdat de gemeente niet met goede oplossingen komt vinden de bewoners dat de gemeente geld op hun rekening moet storten zodat ze met dit geld zelf een oplossing kunnen bedenken. De gemeente heeft besloten dit naast zich neer te leggen, omdat het geen precedent wil scheppen en vijf jaar geleden genoeg heeft gedaan om iets voor elkaar te krijgen, maar het toen juridisch niet voor elkaar kreeg. De corporaties in Overbetuwe en Lingewaard houden rekening met de kans dat huurders in problemen kunnen komen als gevolg van de coronacrisis en hebben daardoor hun aanvankelijke plannen voor huurstijging bijgesteld. De bijstellingen verschillen per corporatie. Wat voor allen geldt is dat er meer coulance is als huurders in geldproblemen komen en zich melden. Verder worden de huurverhogingen bijgesteld en/of uitgesteld. In de week van 12 tot en met 18 april werd er geen corona meer vastgesteld bij bewoners van woonzorgcentrum Tertzio in Elst. Zieke bewoners die positief zijn getest werden langzaam weer beter. Tertzio is een van de twee door corona zwaarst getroffen huizen van de regionale zorgaanbieder Attentzorg en Behandeling. Het virus kwam kort na het carnaval bij de locatie binnen. In Arnhem zijn ook twee huizen van Attentzorg getroffen. Tien personen in de huizen van de zorgaanbieder zijn positief getest. De helft was op dat moment hersteld, de anderen zijn overleden of waren ziek. Naast het coronavirus hadden de overledenen ook andere aandoeningen. Bij de stichting Samen Zorgen in Herveld zijn er ook twee mensen aan het virus gestorven, deze werden thuis verpleegd. Het virus werd niet bij de twee verpleeghuizen aangetroffen. Op 18 april waren er in de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard 16 mensen overleden aan Corona: 11 in Overbetuwe en 5 in Lingewaard. In totaal waren er 55 ziekenhuisopnames in Overbetuwe en 28 in Lingewaard.

 

Natuur, milieu en energie

Er komt een uitgebreide studie naar de overlast van en eventuele maatregelen tegen kwelwater in Oosterhout. Door de concrete plannen, uitgevoerd door de gemeente Overbetuwe en het waterschap Rivierenland, om het dorp een nieuw dorpshart met voorzieningen te geven, moet inzichtelijk worden hoe groot de hinder kan zijn voor dit nieuwe dorpshart tussen de Dorpstraat, Waaldijk, Pastor Savenijelaan en woonpark Tergouw. Daarnaast wordt er gekeken naar eventuele maatregelen om wateroverlast tegen te gaan. De studie, uitgevoerd oor Royal Haskoning, kost zo’n 28.000 euro. Overbetuwe betaald driekwart en het waterschap het resterende kwart. De resultaten worden over enkele maanden verwacht. Groeimiddelen en ander landbouwgoed vliegen voortaan niet meer alle kanten op. Met het nieuwe wavesysteem wordt “spuitdrift”, ongewenste verspreiding door wind, voor 99 procent tegengegaan. Akkerbouwer Gerard Breunissen uit Herveld is een van de eersten die er begin april mee aan de slag is gegaan. De Overbetuwse bezwarencommissie concludeert dat er niets mis is met de bouwvergunning voor een nieuwe varkensstal aan de Waaldijk in Oosterhout, pal tegenover camping De Grote Altena. Een omwonende en de eigenaar van de camping protesteerden tegen het vervangen van een oude kleinere stal voor een nieuwe grotere versie. Ze vrezen voor stank, fijnstof en geluidsoverlast van de ventilatoren. Mocht er straks in de praktijk toch overlast zijn, dan moeten omwonenden via de gemeente Overbetuwe een beroep doen op handhaving. Er komen hoogstwaarschijnlijk toch geen windmolens in het opengebied tussen Elst, Valburg en Driel. De gemeente Overbetuwe heeft met de vuist op tafel geslagen, waardoor de regiogemeenten dit zoekgebied van de kaart hebben gegumd. Behalve langs de A15 in Overbetuwe liggen de grote zoekzones voor windmolens rond Zevenaar en in Beuningen/Druten. In andere gebieden wordt gekeken naar kleinere aantallen windmolens en/of zonneparken. Doordat vanwege corona niet al op 1 juni, maar op 1 oktober regionale voorstellen bij het ministerie in Den Haag moeten zijn ingeleverd, kunnen direct na de zomer ook de gemeenteraden er nog hun mening over geven.

 

Financiën en bestuur

Tussen 21 maart en 4 april hebben een kleine 150 inwoners van Lingewaard en Overbetuwe een officiële waarschuwing gekregen, omdat ze de coronamaatregelen aan hun laars lapten. Vier Lingewaarders kregen zelfs een bekeuring van dik 100 euro. In Overbetuwe zijn nog geen bekeuringen uitgedeeld, maar waren er wel de meeste waarschuwingen. De reprimandes gingen vooral naar groepjes jongeren, die samenschoolden bij speeltuintjes en hangplekken. In het weekend van 4 en 5 april werden er in Lingewaard en Overbetuwe meer boa’s ingezet. Het verschil in lokale belastingen tussen Lingewaard en Overbetuwe neemt verder toe. Dit jaar stijgen de kosten voor afvalverwerking, rioolonderhoud en ontroerende goed belasting in Lingewaard weer sneller dan in Overbetuwe. Lingewaard stak zich door een nieuw gemeentehuis, het bouwen van een nieuw zwembad en financieel wanbeleid in de schulden, waar Overbetuwe de laatste zeven jaar juist miljoenen uitspaarde, onder meer omdat de bestuursrechter de bouw van het nieuwe gemeentehuis tegen hield en ze een wethouder van financiën van het zuinige soort hadden. Hierdoor staat Lingewaard in de top 10 van duurste en Overbetuwe in de top 3 van goedkoopste gemeenten in Gelderland. Te hardrijdende motorrijders en samenscholende jongeren in de regio houden aan het paasweekeinde van 2020 een bekeuring over. Er werden 287 boetes uitgedeeld, onder meer aan tientallen motorrijders die op de Posbank en de dijken in de Betuwe te hard reden. Bij de Rijkerswoerdse plassen in Elst trad de politie eveneens op. Het aantal coronapatiënten nam met Pasen licht toe. Overbetuwe kende met 4 nieuwe toen 52 patiënten. De gemeenteraad van Overbetuwe heeft woensdag 15 april de plannen en financiering voor het Hart van Heteren goed gekeurd. Dat gebeurde in een vrijwel lege raadzaal. De hamerstukken, voorstellen waar alle partijen mee instemmen, werden door één raadslid goedgekeurd. Dit kon omdat de vorige raadsvergadering direct werd afgesloten, er kwam door de coronacrisis niemand opdagen, en de raad met de zelfde agenda opnieuw bijeen kwam. In Andelst werd vrijdag 24 april een hennepknipperij opgerold. Er is meer dan 100 kilo wiet aangetroffen. Op de bovenverdieping werden vijf personen betrapt terwijl zij hennep aan het knippen waren. De aanwezigen werden ter plekke gearresteerd. Later op de dag werd er nog een zesde aangehouden. De politie heeft bij het pand drie voertuigen en een geldbedrag in beslag genomen. De straatwaarde van de partij hennep ligt volgens de politie ruim boven de 100.000 euro.

 

Onderwijs, cultuur, sport en recreatie

Elst op Stelten, de grote braderie die gewoonlijk op tweede pinksterdag in Elst wordt gehouden, is voorlopig verschoven naar 27 september. Theaters in de Betuwe vragen samen met andere Gelderse theaters om steun aan de provincie Gelderland en de gemeenten, omdat zij geen steun krijgen uit het noodpotje van 300 miljoen euro dat minister Van Engelshoven in de week van 12 tot en met 18 april beschikbaar stelde. Dat geld gaat alleen naar landelijke organisaties. Theater de Kik is al in overleg met de gemeente Overbetuwe over mogelijke subsidies. Zonder extra steun is het allemaal niet meer te betalen. De Quarantaine Quiz van de vereniging De Twaalfde Man heeft 1629,50 euro opgebracht voor het Rode Kruis. De twaalfkoppige club uit Herveld organiseerde de online pub quiz ter vermaak van alle thuisblijvers en om geld in te zamelen voor het goede doel in strijd tegen het coronavirus.

 

Werk en economie

Terrashouders en marktkooplui hoeven de gemeente Overbetuwe voorlopig niet te betalen. Ook maatschappelijke – of sociaal-culturele instellingen en sportverenigingen die een pand van de gemeente gebruiken, krijgen daar voorlopig geen rekening voor. Overbetuwe kwam gisteren met deze verzachtende maatregelen om financiële problemen door de coronacrisis te voorkomen. Rekeningen worden in elk geval tot eind juli uitgesteld of voor onbepaalde tijd helemaal niet verzonden. Overbetuwe slaagt er steeds beter in om vluchtelingen met een verblijfsvergunning aan een baan te helpen. Het project slaat zo goed aan dat het ook voor reguliere werkzoekenden wordt ingezet. Van de ongeveer 300 vluchtelingen die sinds 2013 in Overbetuwe zijn ondergebracht hebben nu ongeveer 200 mensen een baan, volgen een studie of doen vrijwilligerswerk. Dit blijkt uit een rapport over de integratie van vluchtelingen dat begin april aan de gemeenteraad van Overbetuwe is gestuurd. In Overbetuwe integreren asielzoekers met een verblijfstatus bovengemiddeld. Landelijk hebben 7 procent van de vluchtelingen een (parttime) baan, in Overbetuwe is dat iets boven de 30 procent. Overbetuwe zijn individuele aanpak blijkt de sleutel naar het succes te zijn. 28 april ging de kringloopwinkel 2Switch in Elst weer open. De winkel werd door het coronavirus tijdelijk gesloten en stopte de inzameling, omdat men de veiligheid van de werknemers niet kon waarborgen.

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Goed initiatief. Delen is ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie -Twenterand 31-07-2019 18:28

Goed initiatief. Delen is fijn

Vegetarisch wordt standaard voor gemeente Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Delft 12-07-2019 00:00

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Delft is niet de allereerste gemeente in Nederland met deze regeling: op 18 mei besloot de gemeente Amsterdam al om standaard een vegetarische maaltijd te serveren.

Geef het door

Ook andere organisaties stappen over op een standaard vegetarisch menu. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen deed dit eind 2018, onder  het motto ‘Carnivoor, geef het door’, bedacht door hoogleraar Henriëtte Prast. “De keuzevrijheid blijft, alleen de sociale norm wordt omgedraaid”, vertelde Past destijds aan de NOS. Ook de Erasmus Universiteit en Universiteit Utrecht serveren al enige tijd vegetarische lunches.

Lees het volledige vergaderverslag hier:

https://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/gemeenteraad-stelt-kaderbrief-2019-vast_74252.html

Vier onderzoeken naar verkeer rond Damcentrum echt genoeg | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 12-06-2019 00:00

Na drie jaar en vier onderzoeken, vindt GroenLinks het tijd om een definitief besluit over de verkeerssituatie rond het Damcentrum. Maar VVD, CDA, PvdA, CU/SGP willen toch een vijfde onderzoek.

"Waarom?" vraagt GroenLinksraadslid Floor Kist, "alle onderzoeken wijzen hetzelfde uit."

1.                  80% van het verkeer komt uit het centrumgebied van Leidschendam zelf,

2.                  willen we minder dan 5.000 voertuigen per dag op de Sluisbrug , dan verplaatsen we het verkeer naar de Wijkerbrug in Voorburg,

3.                  de N14 - het alternatief voor de Sluisbrug - is in 94% van de tijd de snelste route,

4.                  een extra brug verlaagt de opbrengsten uit de woningbouw bij Klein Plaspoelpolder en beperkt de bouw van sociale woningen, en

5.                  de beste manier om het verkeer op de Sluisbrug te verminderen is via een systeem van selectieve toegang.

Nadat de gemeenteraad in 2016 besloot een meerderheid van 22 tegen 13 stemmen dat er geen extra brug over de Vliet komt, begonnen tegenstemmers VVD en CDA alvast aan hun verkiezingscampagne. Met veel bombarie beloofden zij de inwoners van het Damcentrum een extra brug. Dat vertaalde zich in één zetel winst voor de VVD. Nu zijn er dus 21 stemmen tegen een extra brug en 14 voor.

"Ik vroeg wethouder Bouw (CDA) of het college van tevoren een afwegingskader had opgesteld om aan te geven onder welke voorwaarden zij vóór een extra brug zou kiezen. Dat had ze niet," zegt Kist. "Bij de aankondiging van het nieuwe onderzoek, is er weer geen afwegingskader. Start het college over zes maanden dan weer een nieuw onderzoek als de uitkomst niet bevalt?"

De onrust onder bewoners neemt intussen toe, niet alleen in het Damcentrum, maar ook langs straten waar het verkeer op de Sluisbrug naartoe verplaatst. VVD en CDA zijn zo stellig in hun keuze vóór een extra brug en tegen selectieve toegang, dat ze niet meer terug kunnen - ook al wijst alles erop dat ze geen gelijk hebben. "Dat is niet meer besturen," aldus Kist, "dat is futloos duiken voor je verantwoordelijkheid."

Wat kan het onderzoek naar de extra brug over de Vliet opleveren? | Leidschendam-Voorburg

GroenLinks GroenLinks SGP VVD CDA PvdA Leidschendam/Voorburg 12-05-2019 00:00

GroenLinks raadslid Floor Kist schreef een stuk over de extra brug. Het eerste deel is hieronder te lezen. Het hele stuk vind je helemaal onderaan.

In 2016 besliste de gemeenteraad om geen extra brug over de Vliet aan te leggen. De enige locatie voor die brug zou zijn geweest tussen de Dokter van der Stamstraat, de Nieuwe Havenstraat, de Johan David Zocherstraat om over de Vliet aan te sluiten bij de Noordelijke Verbindingsweg. De belangrijkste argumenten waren:

Voor een verbetering van de bereikbaarheid van de hele gemeente van 1-2 minuten is de investering van 15 miljoen euro voor een extra brug over de Vliet niet evenredig. Hoezeer het wenselijk is om het aantal auto’s per dag over de Sluisbrug terug te dringen naar 5.000 is het niet eerlijk om dat verkeer door andere wijken te leiden. Daarnaast kunnen andere goedkopere middelen ingezet worden om het verkeer over de Sluisbrug te beperken in plaats van een extra brug van 15 miljoen euro.

De coalitie van VVD, CDA, PvdA, CU/SGP doet opnieuw onderzoek naar de extra brug. VVD en CDA beroepen zich op electorale winst om aan te geven dat er meer steun is voor de brug. Die extra electorale winst heeft zich vertaald in één zetel meer bij VVD. In de gemeenteraad is op dit moment dezelfde meerderheid aanwezig als die in 2016 tegen de brug stemde. PvdA en CU/SGP stemde in 2016 tegen de brug. Nu ze deelnemen aan de coalitie hebben ze ingestemd met een nieuw onderzoek – maar nog niet de aanleg van een extra brug over de Vliet.

Het onderzoek bestaat uit een actualisatie van de berekeningen met vernieuwde verkeersmodellen die voor de regio gelden. Daarin staan geactualiseerde verkeersstromen, ook voor de verbeterde N14, de Rijnlandroute en de Rotterdamse baan. Overigens zijn de effecten van deze drie infrastructurele aanpassingen ook al in de vorige onderzoeken meegenomen.

Wat moet dan het nieuwe onderzoek opleveren om PvdA en CU/SGP van mening te doen veranderen?

Beste uitkomst voor VVD en CDA

Willen VVD en CDA een echte overwinning boeken, dan zal uit het nieuwe onderzoek de resultaten moeten komen:

de bereikbaarheid van de gemeente met meer dan 1-2 minuten is verbeterd er 5.000 auto’s of minder per dag over de Sluisbrug rijden en  daarvoor geen selectieve toegang wordt toegepast. Selectieve toegang betekent het nemen van verkeersmaatregelen om de toegang tot de Sluisbrug te beperken.

Dan blijft alsnog de vraag of die beter dan 1-2 minuten bereikbaarheid van de gemeente een investering voor een extra brug over de Vliet van 15 miljoen euro waard is. Voor VVD en CDA is dat al het geval. Of dat voor PvdA en CU/SGP ook het geval is, zal moeten blijken.

Wat het college niet moet doen is alleen kijken naar de verbetering in het Damcentrum. Want die is alleen maar mogelijk als ze het verkeersprobleem van de Sluisbrug naar andere wijken verplaatsen. VVD en CDA zullen zeggen dat de wegen in de andere wijken daarvoor bedoeld zijn. PvdA en CU/SGP vonden dit in 2016 niet eerlijk.

Meest waarschijnlijke uitkomst actualisatie onderzoek naar extra brug over de Vliet

Als het onderzoek inderdaad bestaat uit het actualiseren van de verkeersstromen met de nieuwste verkeersmodellen, dan komt daar hoogstwaarschijnlijk uit dat de komende tijd sprake zal zijn van een autonome groei van het verkeer; in andere woorden er komen steeds meer auto’s op de weg zeker rondom de grote steden. Verschillende scenario’s gaan uit van een minimale groei van rond de 10 procent.

Dan zal de extra brug over de Vliet de bereikbaarheid van de gemeente met minder dan 1-2 minuten verbeteren en zullen er meer dan 5.000 auto’s per dag over de Sluisbrug  rijden zonder gebruik van selectieve toegang.

Met deze uitkomst zouden zelfs VVD en CDA de aanleg van een extra brug over de Vliet moeten heroverwegen. PvdA en CU/SGP zijn ongeloofwaardig als zij zich door deze uitkomst laten overtuigen om voor de extra brug te stemmen.

Gaat het dan alleen over verkeer?

Het onderzoek uit 2016 gaf ook resultaten over de mogelijke economische ontwikkelingen en gevolgen voor luchtkwaliteit in alle gebieden. Evident was dat het verplaatsen van het verkeer van de Sluisbrug naar andere delen van de gemeente op die andere plekken tot een verslechtering van de luchtkwaliteit zou leiden. Het rapport heeft alleen in algemene zin iets kunnen zeggen over de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Uitgaande van de autonome groei van het verkeer, wordt de situatie ten opzichte van 2016 slechter. Ook hier is de vraag of PvdA en CU/SGP hiervoor willen kiezen.

Betaald parkeren in vergunninggebieden | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Amersfoort 15-04-2019 00:00

In de gemeenteraad spreken we regelmatig over parkeren. Een onderwerp waarvoor altijd veel belangstelling is op de publieke tribune. Niet gek, want als het ergens gaat over het afwegen van belangen, dan is het wel bij parkeren. Wie mag aanspraak maken op de openbare ruimte?

Morgen spreken we in de gemeenteraad over een voorstel om stapsgewijs vergunninggebieden om te vormen tot gebieden voor betaald parkeren. Hoe ziet GroenLinks dit?

In Amersfoort hebben we last van een probleem dat in vele steden speelt: te veel auto’s die geparkeerd moeten worden op te weinig ruimte en dan vooral op bepaalde tijden van de dag. Parkeerdruk ’s avonds in te kleine straten, waar meer auto’s zijn dan de huizen waarvoor ze geparkeerd kunnen worden. En overdag: bezoekers van de binnenstad die hun auto in de wijken rond het centrum parkeren, en daar voor overlast zorgen. In het centrum zelf en ook in de omliggende wijken is daarom vergunningparkeren ingevoerd. Alleen bewoners en hun bezoek kunnen gebruik maken van een parkeervergunning.

Waterbedeffect In de praktijk werkt het vergunningparkeren goed. Bewoners kunnen de eigen auto goed kwijt en hebben geen last meer van mensen die ’s morgens hun auto neerzetten en die na werk- of winkeltijd weer ophalen. Er zijn echter twee nadelen: de automobilist die het vertikt te betalen voor een parkeerplek, zet zijn auto nu gewoon een wijk verder en haalt een vouwfiets uit de kofferbak of wandelt een stukje langer. Dat noemen we het waterbedeffect. De oplossing ligt voor de hand: ook in die wijken vergunningen invoeren. GroenLinks is daar een groot voorstander van. Als je met je auto aanspraak wilt maken op een stukje openbare ruimte dat schaars is, dan betaal je daarvoor. De vervuiler betaalt. Zo moedigen we ook aan dat forensen het openbaar vervoer of de fiets gebruiken.

Bereikbaarheid Een ander nadeel van het vergunningbeleid is dat artsen, fysiotherapeuten, verloskundigen, kleine bedrijfjes en het wijkmuseum Soesterkwartier nu slechter bereikbaar zijn voor mensen die met de auto komen. Voorstelbaar, als je ziek of hoogzwanger bent, dat je met de auto komt. Op dit moment zijn  op een zeer beperkt aantal plaatsen in de buurt van de vergunninggebieden plekken aangewezen waar je betaald mag parkeren. Dat is niet altijd vlakbij de voorziening die je wilt bezoeken. Het is ondoenlijk om bij iedere voorziening voor de deur een parkeerautomaat te zetten.

Het college stelt nu voor om van alle vergunninggebieden in kleine stappen gebieden te maken, waar iedereen betaalt. In zo’n gebied mag de bewoner nog steeds een vergunning aanvragen (die dan ontheffing heet) – ook voor het eigen bezoek – en is het tevens mogelijk om kort in dit gebied te parkeren. Handhaving wordt makkelijker doordat kentekenparkeren wordt ingevoerd.

Overleg met  bewoners In het voorstel is een grote rol weggelegd voor de bewoners van het gebied. Als de raad morgen ja zegt tegen het voorstel, is de eerste stap overleg met de bewoners van gebied B1. Hoe de invoering precies zal gaan, is namelijk mede aan de bewoners. Zij praten mee over de tijden waarbinnen kortparkeren mogelijk wordt en hoe lang men aan de meter mag staan.

GroenLinks vindt dat we autogebruik zoveel mogelijk moeten ontmoedigen. Pak de auto alleen als het echt nodig is. We vinden dat mensen die de fysio per auto willen bezoeken of ouderen die naar het wijkmuseum willen, geholpen kunnen zijn met de mogelijkheid betaald te parkeren. We willen echter een ding voorkomen; dat mensen die een paar uurtjes gaan shoppen in het centrum de auto in zo’n woonwijk neerzetten. Daar is de parkeergarage voor.

Kortom, we kunnen leven met het voorstel maar hebben een aantal voorwaarden:

Het kortparkeren mag alleen mogelijk zijn als de buurt er geen of weinig last van heeft (overdag, als bewoners zelf vaak weg zijn). Daar is de buurt dus aan zet; Kortparkeren moet echt kort parkeren zijn, dus maximaal 1 á 2 uur. Ook daar kan de buurt invloed op uitoefenen; Parkeren op straat moet verschrikkelijk duur zijn, om zo ‘luxeparkeren’ te voorkomen; Bewoners mogen meeprofiteren van de opbrengsten die er zijn.

Voorwaarde 1 en 2 zijn geregeld in het voorstel. Om er zeker van te zijn dat aan onze andere voorwaarden wordt voldaan, hebben wij met CDA, D66 en PvdA een motie ingediend die regelt dat parkeren op de straat veel duurder wordt dan in de garage. Het eerste tijdvak betaal je anderhalf keer het tarief van de parkeergarage, het tweede tijdvak zelfs het dubbele. Op de meter staat aangeduid dat de garage slechts 2,40 euro per uur kost. Ga je toch bij de meter staan en zit je al snel op bijna 5 euro per uur, dan rijd je de volgende keer toch maar door naar die garage. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7508839/3

Investering in de buurt Ook heeft GroenLinks een motie ingediend om te regelen dat de buurt kan meeprofiteren. De boetes van foutparkeerders gaan namelijk niet naar het rijk, maar naar de gemeente. Wij vinden dat bewoners die mogelijk last hebben ervaren van foutparkeerders daar iets voor terug mogen krijgen. Een investering in groen of speelvoorziening in de buurt bijvoorbeeld. We hopen dat een meerderheid van de raad er ook zo over denkt. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7514948/1

Proef Het college stelt nu voor om in 1 gebied door middel van een proef te kijken of het werkt. Met de buurt wordt na een tijd gekeken wat er goed ging en wat niet. Pas als de proef geslaagd is, volgen een of meerdere andere gebieden. Zijn er helemaal geen bedrijven, zorgverleners etcetera in een wijk? Dan is het niet nodig het beleid te veranderen wat ons betreft.Slaagt de proef niet, dan gaan we wat GroenLinks betreft door met de vergunninggebieden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.