Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

41 documenten

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 25-06-2020 08:33

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 25-06-2020 08:33

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Stationsgebied

ChristenUnie ChristenUnie Heerhugowaard 23-01-2020 18:36

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

‘In 1997 ben ik samen met mijn vrouw in het stationsgebied komen wonen. Wij hebben voor deze locatie gekozen omdat de ligging gunstig is ten opzichte van Middenwaard en het openbaar vervoer. De gemeente kiest voor een metamorfose van dit gebied. Er staat veel te gebeuren, zoals woningbouw en een nieuw station. En de ondertunneling van de Zuidtangent, wat naar mijn mening nodig is.’

‘2020 is reeds ingezet en de eerste commissievergadering is alweer geweest. Uiteraard staat de ontwikkeling van het stationsgebied regelmatig op de agenda. Ik zie de ontwikkeling van het gebied met groot vertrouwen tegemoet. Want het belang en uitstraling van een modern ov-knooppunt moet hoge prioriteit hebben. Ik ben blij en tevreden met deze woonplek.’

Auke Pool (74 jaar)Commissielid ChristenUnie

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

Overdruk uit Stadnieuws 21 januari 2020

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1281583/487158/WhatsApp Image 2019-11-14 at 10.45.35.jpegOp dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.” 

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 14-11-2019 11:34

“Maak infrastructuur duurzamer” - ChristenUnie/SGP inspireert het stadsbestuur met initiatiefvoorstel

Op dit moment wordt in de Haagse raad gedebatteerd over het schoner en duurzamer maken van het vervoer in onze stad. Pieter Grinwis: “In de brief van wethouder Van Tongeren die we bespreken gaat het zoals gebruikelijk over schonere auto’s, milieuzones en elektrisch rijden. Maar in het duurzaamheidsbeleid gaat het eigenlijk nooit over onze infrastructuur: het asfalt waar fietsen en auto’s over moeten rijden en de bushaltes waar de reizigers moeten uitstappen. Wat mij betreft moeten we het daar ook eens over hebben, want ook dáár kan het schoner en duurzamer. Van fietspaden die gemaakt zijn van gerecycled plastic tot bus- en tramhokjes met een groen dak, er zijn opties te over.” Daarom biedt Pieter Grinwis vanmorgen tijdens de commissievergadering over schoon vervoer een initiatiefvoorstel aan wethouder Van Tongeren aan met tien inspirerende voorbeelden van mogelijke innovaties, die bijdragen aan de klimaatadaptatie, duurzaam energie- en materiaalgebruik en/of de energietransitie.

“Het stadsbestuur heeft in al haar duurzaamheidsplannen veel aandacht voor wélk vervoer we kiezen. Maar dat we vaker de fiets pakken en meer het OV moeten gebruiken, dat zijn inmiddels platgetreden paden. Waarom gaat het nergens over de infrastructuur? Er ligt maar liefst 1133 kilometer aan wegen en fietspaden in Den Haag. We hebben het dus over een onmisbare schakel op de weg naar een duurzamer Den Haag.” En voor duurzame ideeën hoeft het college het volgens de partij niet ver van huis te zoeken. “Denk aan de zonnepanelen op geluidsschermen langs de weg, zoals ze die bij de N470 bij Pijnacker-Nootdorp al hebben. Of het opslaan van warmte die wegen op een zonnige dag absorberen, zoals op de N211 tussen Den Haag en Poeldijk.”

Grinwis hoopt het stadsbestuur enthousiast te maken voor zijn suggesties. “We willen in 2030 klimaatneutraal zijn. Het is dus zaak om out of the box te durven denken en open te staan voor goede ideeën uit binnen- en buitenland. De noodzaak tot verduurzaming is er, de goede voorbeelden zijn er velen, het is nu aan het college om met ons voorstel in de hand harder aan de - duurzame - weg te gaan timmeren.”

Initiatiefvoorstel Maak het duurzaam.pdf

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Capelle aan den IJssel 20-08-2019 07:26

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen.Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoeninwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.“Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.”Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.”Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.”Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd.Bekijk hier hetpersbericht coalitieakkoord

CDA blij met coalitieakkoord in Zuid-Holland

CDA CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Rijswijk 20-08-2019 06:59

Het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland is bekend. De komende vier jaar zetten CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks en PvdA zich in om Zuid-Holland beter te maken. “Elke dag beter”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord. Het CDA is verheugd met het resultaat van de onderhandelingen. Zuid-Holland is een veelzijdige provincie. Met ruim 3,5 miljoen inwoners is het de drukst bevolkte provincie in ons land, kent veel bedrijvigheid en tegelijkertijd veel groene gebieden. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de gezonde leefomgeving en de economische dynamiek in balans te krijgen. De nieuwe coalitie gaat zich dan ook vooral daarop inzetten. Meer geld voor betaalbare woningen om het groeiend aantal inwoners te huisvesten, alle gebieden goed bereikbaar met de auto, fiets of openbaar vervoer, meer banen in de innovatieve sectoren en inzetten op duurzame energievoorzieningen die voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. “Wij zijn als CDA blij dat veel van onze speerpunten terugkomen in het coalitieakkoord,” aldus CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra. “Denk aan het inzetten op betaalbare energie voor iedereen, extra geld voor het versnellen van de woningbouw, cultureel erfgoed, maar tegelijkertijd ook aan het stimuleren van de economie.” Het CDA is bovendien trots dat er in het coalitieakkoord geld is vrijgemaakt voor de uitvoering van de Human Capital agenda. “Kennis en kunde zijn van levensbelang voor de Zuid Hollandse economie,” zo legt Bom-Lemstra uit. “Maar onder invloed van bijvoorbeeld de digitalisering en energietransitie verandert het werk. Om te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde werknemers zijn en blijven, willen we inzetten op een leven lang ontwikkelen.” Adri Bom-Lemstra zal na de installatie van Gedeputeerde Staten als gedeputeerde aan de slag gaan. In haar portefeuille komt onder andere economie (innovatie en Greenports), toezicht & handhaving, landbouw en bodem. “Ook heb ik de portefeuille Gezond & Veilig gekregen. Dit is een apart hoofdstuk geworden in het akkoord en belangrijk dat daar de komende vier jaar op wordt ingezet,” aldus Bom-Lemstra. “Het gaat dan om de veilige en gezonde leefomgeving, dus het heeft veel raakvlakken met klimaatadaptatie, sport en milieu en is een belangrijk thema in de omgevingswet.” Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wordt woensdag 4 september geïnstalleerd. Bekijk hier het persbericht coalitieakkoord (Foto: Oscar Seijkens)

Regiodeal Foodvalley

ChristenUnie ChristenUnie Ede 20-07-2019 08:47

De Regiodeal Regio Foodvalley is een overeenkomst, gesloten door acht partijen, met als resultaat een impuls voor de overgang naar een gezond en duurzaam voedselsysteem in onze regio Foodvalley. Het bestuur van de Regio FoodValley vraagt de mening van de gemeenteraden over het plan en de bevestiging van cofinanciering. Lees hier de bijdrage van de ChristenUnie in de oordeelvorming terug en de stemverklaring bij de besluitvorming.

Meer ambitie nodig voor OV in de regio

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 04-04-2019 10:34

Door Nico Drost op 4 april 2019 12:30

Meer ambitie nodig voor OV in de regio

De ov-plannen van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur voor het OV in Nederland in 2040 schieten tekort voor de regio’s buiten de Randstad. We vragen de staatsecretaris aan om meer ambitie te tonen. De reistijd tussen de verschillende delen van ons land en zeker de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland moet omlaag.

Vandaag bespreekt de Tweede Kamer het ‘Toekomstbeeld OV 2040’ waarin de ambities voor het OV in Nederland worden geschetst. Het is erg goed dat er zo’n visie ligt met het doel om echt een sprong te maken op OV-gebied. De mobiliteit groeit en het spoor moet aangepast worden om dat mogelijk te maken. Die urgentie ziet deze staatssecretaris ook.

Ik vrees echter dat de ambities voor de regio ondersneeuwen. Toen ik de kaartjes zag met de verbeterde spoorverbindingen , schrok ik wel. De ambities lijken te stoppen bij Zwolle. Ik weet dat veel inwoners van de noordelijke provincies dat gevoel delen. De stad Groningen en de spoortafel Noord-Nederland hebben veel behoefte aan versnelling. De staatsecretaris moet zorgen dat Noord-Nederland verbonden blijft. Er zijn goede ambities voor de lange termijn voor de regio, maar we mogen niet het risico lopen dat het vooral mooie toekomstdromen zijn.

Kortere reistijd tussen Randstad en Noord-Nederland moet prioriteit krijgen.

Concreet vraag ik vandaag om snel stappen te zetten om de reistijdverkorting tussen de Randstad en de landsdelen te realiseren. Dat betekent bijvoorbeeld dat de reistijd tussen Groningen en de Randstad snel korter wordt. Een succesvolle testrit liet al zien dat het echt niet lang hoeft te duren. Ook de ambities en voor de verbindingen met Zeeland mogen sneller gestalte krijgen. Wat de ChristenUnie betreft gaat de staatsecretaris nog voor het einde van dit jaar met de provincies en andere betrokken overheden om de tafel om maatregelen te nemen. De provincies spreken nu over hun coalitieakkoorden en dat biedt concrete kansen. Deze trein moet in beweging komen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.