Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

26 documenten

Samenwerken aan onze fietsambities! | Venlo

GroenLinks GroenLinks D66 Venlo 26-05-2020 00:00

GroenLinks Venlo en D66 Venlo hebben een motie ingediend met het doel het fietsen in Venlo te verbeteren. De motie roept op: maak werk van de plannen die er al liggen. Maak van Venlo dé fietsstad van Nederland! Bekijk hier het filmpje.

In een filmpje leggen Huub van Eijck (namens GroenLinks Venlo) en Remy Maessen (namens D66 Venlo) wat hun ambities zijn. In hun gezamenlijke motie roepen ze op: ga aan de slag met het plan van D66 om het fietsen echt eens op de kaart te gaan zetten. Het is tijd dat er actie wordt ondernomen. Maak fietsen nog aantrekkelijker, door bijvoorbeeld gratis fietsparkeerplaatsen in overvloed, veilige (snel)fietspaden, een fietsvriendelijke schoolomgeving, en geef fietsers een streepje voor bij het verkeerslicht.

Klik hieronder om het filmpje te bekijken op youtube.

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Arnhem blijft trolleystad!

PvdA PvdA D66 Arnhem 29-11-2019 14:50

Afgelopen woensdag 27 november hebben we het Arnhemse Plan van Eisen voor de OV-concessie 2023-2033 besproken in de raad. Als fractie zijn wij blij met het door het college geschreven voorstel en gevolgde proces. Voor ons als PvdA is bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer heel belangrijk. Daarom zijn we ook blij dat het college dit, net als het behoud van de trolley als eis heeft opgenomen.

De huidige OV-concessie (regels en eisen voor de vervoerder) loopt eind 2022 af. Dat betekent dat deze opnieuw aanbesteed moet worden. Waar dit in het verleden gebeurde door de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, gaat dat deze keer gebeuren door de provincie. De provincie gaat hiervoor een Programma van Eisen opstellen. Als Arnhemse raad vonden wij dit echter zo belangrijk voor de stad dat wij het college door middel van een motie gevraagd hebben een Arnhems Programma van Eisen op te stellen.

In dit Programma van Eisen staan dingen beschreven zoals de toegankelijkheid van het OV, de bereikbaarheid, duurzaamheid en betaalbaarheid. Allemaal onderwerpen die we als PvdA natuurlijk heel belangrijk vinden. Daarom zijn we ook blij dat hier veel aandacht voor is in deze concessie.

Als PvdA hebben we hier bovenop nog aandacht gevraagd voor een aantal zaken. Zo hebben we samen met Denk/Verenigd Arnhem een amendement ingediend dat vraagt om een goed WiFi-netwerk en oplaadpunten in alle bussen en hebben we moties ondersteund van D66 om te voorkomen dat er buslijnen die niet vaak gebruikt worden verdwijnen, of dat op deze routes een duurder alternatief wordt ingezet. Tenslotte hebben wij via een unaniem aangenomen motie zelf nog aandacht gevraagd voor de trolley 2.0. Wij willen namelijk niet dat deze verdwijnt!

Ten slotte ben ik persoonlijk erg blij met de toezegging van de wethouder dat er aandacht komt voor de ‘studentenlijnen’, lijn 1 en 5. Deze zitten nu ‘s ochtends al overvol en dit gaat in de toekomst, wanneer de nieuwe locatie van ROC Rijn IJssel aan de Velperweg opengaat, nog erger worden. Deze lijnen worden in elk geval toegevoegd aan de HOV-structuur, wat betekent dat ze in de spits straks zes keer per uur zullen rijden. Daarnaast worden door de ambtenaren, in samenwerking met de provincie, nu twee opties onderzocht. Er wordt gekeken of op deze routes een dubbel geschaarde trolley ingezet kan worden en of er voldoende draagvlak is voor een losse studentenlijn. In dat laatste geval gaat het dan met name over financieel draagvlak, aangezien de meeste studenten “gratis” reizen met hun studentenreisproduct.

Kortom, wij zijn erg blij met de dit Programma van Eisen, en gaan er nu, samen met de Statenfractie, alles aan doen om ervoor te zorgen dat het Arnhemse programma daadwerkelijk in de concessie terecht komt.

Foto: Louis Espéret

Het bericht Arnhem blijft trolleystad! verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

Roermond, Venlo, Heerlen en ...

D66 D66 Roermond 20-06-2019 11:49

Roermond, Venlo, Heerlen en Maastricht hebben zich aangemeld voor experiment met gereguleerde wietteelt. In totaal 26 van de 103 gemeenten met een of meer coffeeshops hebben zich aangemeld.

Jarenlange lobby heeft effect: elektrificatie Maaslijn goed nieuws voor Venlo

D66 D66 Venlo 02-04-2019 15:05

Het is goed voor Venlo dat de elektrificatie en de spoorverdubbeling van de Maaslijn eindelijk worden gerealiseerd. Dat zegt Frans Aerts, fractievoorzitter van D66 Venlo: ‘Wij zeggen het al jarenlang: een goede en betrouwbare Maaslijn is ontzettend belangrijk voor Venlo. Veel mensen komen met de Maaslijn naar onze stad toe om te werken, te winkelen en onze evenementen en cultuurpodia te bezoeken. Tegelijkertijd nemen veel Venlonaren dagelijks de trein vanuit Venlo voor woon-werk-verkeer. Voor hen wordt de reis een stuk beter, betrouwbaarder en aantrekkelijker. Bovendien is elektrisch vervoer een stuk milieuvriendelijker dan de huidige dieseltreinen.’

Venlo beter bereikbaar

D66 wil dat Venlo veel beter bereikbaar wordt met de trein. ‘De trein is een duurzaam vervoersmiddel. Als meer mensen de trein pakken in plaats van de auto, dan is dat goed voor het klimaat en het maakt de lucht in onze stad schoner’, aldus Aerts. D66 hoopt dat met de maatregelen niet alleen de bestaande reizigers meer betrouwbaarheid en comfort wordt geboden, maar dat ook meer mensen nu de trein willen nemen.

Het is de bedoeling dat de elektrificatie en verdubbeling van het spoor van de Maaslijn uiterlijk in 2024 klaar zijn.

 

The post Jarenlange lobby heeft effect: elektrificatie Maaslijn goed nieuws voor Venlo appeared first on Venlo.

Nachtnet | Helmond

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Helmond 24-03-2019 00:00

GroenLinks heeft, net als in Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven, een motie ingediend om de lobby voor een nachtnet opnieuw op te pakken.

GroenLinks pleit al jaren voor goede bereikbaarheid van Helmond per OV, ook 's nachts. Deze motie, die je hier kunt teruglezen, werd samen met D66, SP, Lokaal sterk en de VVD ingediend en unaniem aangenomen.

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker ...

GroenLinks GroenLinks D66 Bodegraven-Reeuwijk 19-03-2019 13:06

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker Provinciale Staten verkiezingen De Fietsersbond heeft met het oog op de provinciale verkiezingen, de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgekeken op fietsvriendelijkheid. Dit levert een positief beeld op. In Zuid-Holland zijn vooral D66, de SP en GroenLinks de fietsers goed gezind, aldus de Fietsersbond. De lokale afdeling van GroenLinks vond dit een goede aanleiding om de lijsttrekker van de Provinciale Statenverkiezingen, Berend Potjer, uit te nodigen voor een bezoek aan Bodegraven-Reeuwijk. Het doel van dit bezoek was een gesprek te voeren met daarin het nadrukkelijke verzoek aan de provinciale fractie zich in te zetten voor een goed openbaar vervoer en voor een snelfietspadenplan in het Groene Hart. Ontmoetingspunt afgelopen zondag was station Bodegraven. Met Berend Potjer, wethouder Robèrt Smits en een aantal andere GroenLinks leden, kon direct het gesprek aangegaan worden over het spoor van Utrecht naar Leiden en vice versa. Dit spoor komt vaak in negatieve zin onder de aandacht vanwege stremmingen, uitval en onduidelijke berichtgeving t.a.v. aankomst- en vertrektijden. Al jaren wordt gesproken over ‘dubbelspoor’. Een mooi punt om onder de aandacht te brengen van lijsttrekker Berend Potjer. De provinciale fractie wil zich na de verkiezingen inderdaad nadrukkelijk inzetten voor een beter openbaar vervoer. Dubbelspoor, maar ook een betere bereikbaarheid met OV van de kleine steden en dorpen, staat in de fractieagenda boven aan de lijst. Robert Smits, als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk, kan niet wachten tot de fietspaden tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden snelfietspaden worden. ‘Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de forens groter geworden en zijn de steden om ons heen goed bereikbaar met de fiets’, aldus Smits. Smits doet al zijn bezoeken in het kader van zijn wethouderschap op de fiets. Vorig jaar heeft hij zo’n 3000 km afgelegd in onze gemeente en de regio. ‘Als we de forens vanuit de auto op de fiets kunnen krijgen van en naar de grotere steden, dan kunnen de dagelijkse files op de A12 en N11 verminderen’. Goede (snel)fietspaden zijn dan noodzakelijk. Dit vraagt om investeringen van gemeente en provincie. Berend Potjer vertelt dat hiervoor volop aandacht is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Hij zegt zich in de onderhandelingen naar een nieuw bestuur van de provincie, maximaal in te gaan zetten voor fiets, trein, lightrail en bus. . Fietsend van het station naar het Nespad en van daaraf naar Brouwerij De Molen, is hij onder de indruk van de fietspaden en de prachtige polderwegen zo dicht naast de omliggende snelwegen A12 en N11. ‘Als we nu geen goed plan maken voor de fiets en het openbaar vervoer slibben de snelwegen in het Groene Hart nog verder dicht’, aldus Potjer. ‘Een degelijk integraal plan, bedacht vanuit duurzame mobiliteit, staat bovenaan onze lijst’. Onder het genot van een heerlijk biertje bij Brouwerij De Molen sprak het team van GroenLinks nog een tijdje verder. Al met al een nuttig en aangenaam bezoek.

Bezoek GroenLinks Lijsttrekker Provinciale Staten verkiezingen | Bodegraven-Reeuwijk

GroenLinks GroenLinks D66 Bodegraven-Reeuwijk 18-03-2019 00:00

De Fietsersbond heeft met het oog op de provinciale verkiezingen, de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgekeken op fietsvriendelijkheid.

Dit levert een positief beeld op. In Zuid-Holland zijn vooral D66, de SP en GroenLinks de fietsers goed gezind, aldus de Fietsersbond.

De lokale afdeling van GroenLinks vond dit een goede aanleiding om de lijsttrekker van de Provinciale Statenverkiezingen, Berend Potjer, uit te nodigen voor een bezoek aan Bodegraven-Reeuwijk.

Het doel van dit bezoek was een gesprek te voeren met daarin het nadrukkelijke verzoek aan de provinciale fractie zich in te zetten voor een goed openbaar vervoer en voor een snelfietspadenplan in het Groene Hart.

Ontmoetingspunt afgelopen zondag was station Bodegraven. Met Berend Potjer, wethouder Robèrt Smits en een aantal andere GroenLinks leden, kon direct het gesprek aangegaan worden over het spoor van Utrecht naar Leiden en vice versa.

Dit spoor komt vaak in negatieve zin onder de aandacht vanwege stremmingen, uitval en onduidelijke berichtgeving t.a.v. aankomst- en vertrektijden.

Al jaren wordt gesproken over ‘dubbelspoor’. Een mooi punt om onder de aandacht te brengen van lijsttrekker Berend Potjer.

De provinciale fractie wil zich na de verkiezingen inderdaad nadrukkelijk inzetten voor een beter openbaar vervoer.

Dubbelspoor, maar ook een betere bereikbaarheid met OV van de kleine steden en dorpen, staat in de fractieagenda boven aan de lijst.

Robert Smits, als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk, kan niet wachten tot de fietspaden tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden snelfietspaden worden. "Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de forens groter geworden en zijn de steden om ons heen goed bereikbaar met de fiets", aldus Smits.

Smits doet al zijn bezoeken in het kader van zijn wethouderschap op de fiets. Vorig jaar heeft hij zo’n 3000 km afgelegd in onze gemeente en de regio.

"Als we de forens vanuit de auto op de fiets kunnen krijgen van en naar de grotere steden, dan kunnen de dagelijkse files op de A12 en N11 verminderen. Goede (snel)fietspaden zijn dan noodzakelijk. Dit vraagt om investeringen van gemeente en provincie."

Berend Potjer vertelt dat hiervoor volop aandacht is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Hij zegt zich in de onderhandelingen naar een nieuw bestuur van de provincie, maximaal in te gaan zetten voor fiets, trein, lightrail en bus.

Fietsend van het station naar het Nespad en van daaraf naar Brouwerij De Molen, is hij onder de indruk van de fietspaden en de prachtige polderwegen zo dicht naast de omliggende snelwegen A12 en N11.

"Als we nu geen goed plan maken voor de fiets en het openbaar vervoer slibben de snelwegen in het Groene Hart nog verder dicht", aldus Potjer. "Een degelijk integraal plan, bedacht vanuit duurzame mobiliteit, staat bovenaan onze lijst".

Onder het genot van een heerlijk biertje bij Brouwerij De Molen sprak het team van GroenLinks nog een tijdje verder.

Al met al een nuttig en aangenaam bezoek.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.