Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

200 documenten

De Mobiliteitsvisie | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 04-09-2020 00:00

De afgelopen weken heeft de raad uitvoerig gesproken over het beleidsstuk ‘De mobiliteitsvisie’. Dit document beschrijft de visie vanuit de raad en het college op de toekomst van de mobiliteit in onze stad. Het is een mooi stuk geworden waar GroenLinks zich op veel punten in herkent.

Het eerste hoofdpunt is het mogelijk maken van gezonde en duurzame mobiliteit. Dit betekent in de praktijk dat er meer wordt ingezet op het verbeteren van fiets- en voetpaden, een actieplan tegen geluidsoverlast, het voorkomen van onnodig reizen en het aanmoedigen van elektrisch rijden.

In de stad hebben we de afgelopen jaren veel klachten gehoord over geluidsoverlast. Als bewoner van het centrum kan ik hier persoonlijk over meepraten. Het lijkt misschien een minder groots onderwerp dan de transitie naar elektrisch rijden, of het verbouwen van de treinstations, maar voor veel inwoners van Almere betekent een rustige woonomgeving, zonder plotselinge luide knallen of optrekkende motoren, het verschil tussen een aangenaam en een verstoord leven.

Een visie op mobiliteit vraagt om letterlijk te kijken naar het grotere plaatje, één waarom de verkeersstromen van binnen en buiten Almere in zicht komen. De verbinding met Utrecht en Amsterdam moet verbeterd worden, maar het is vooral belangrijk dat het voor mensen mogelijk is om naar hun werk en studie te komen, zonder de auto in te hoeven stappen. De beste filebestrijding is zorgen dat het mogelijk is om op de fiets of met het OV naar je bestemming te kunnen komen, niet het aanleggen van de zoveelste verbreding van snelwegen, zoals de A6.

Gelukkig komen al deze elementen terug in de visie. Het is jammer dat er tegelijk in de visie wordt aangekaart dat geld schaars is en dat er keuzes gemaakt moeten worden in welke infrastructuur geïnvesteerd kan worden. De komende jaren zal hier nog menig woord over gewisseld worden, maar aan een helder beeld waar we met zijn allen naar toe willen, zal het niet ontbreken.

- Jaap Steenkamer, raadslid GroenLinks Almere

Veilig naar school én naar het voetbalveld | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 27-07-2020 00:00

Tijdens de schoolvakantie wordt er een nieuwe rotonde aangelegd op de kruising Laaghemaal - Oosteinderweg in de Groote Wielen in Rosmalen.
 
Daar komt basisschool de Hobbit

Wethouder Ufuk Kâhya: “Leerlingen van de Hobbit moeten straks veilig naar school kunnen. Dat geldt ook voor de sporters van OJC.

Met deze rotonde zorgen we voor een blijvende en veilige oplossing voor fietsers en voetgangers. En remmen we de snelheid van het autoverkeer.”

Meer lezen?

 

Emissieloze logistiek | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 30-06-2020 00:00

Door GroenLinks gaat de gemeente werk maken van meer schone, elektrische vrachtwagens in Tilburg. Dankzij een motie in de gemeenteraad gaat de wethouder daarmee aan de slag. Een belangrijke stap voor het klimaat en schone lucht. 

De motie werd ingediend door raadslid Bas van Weegberg. Tilburg kent veel logistieke bedrijven. Ook deze logistieke sector moet haar uitstoot verlagen om te voldoen aan de klimaatdoelen. Het goede nieuws is dat elektrische trucks vanaf 2023 concurrerend zijn met ‘fossiele’ trucks, zo is de verwachting. 

Volgens GroenLinks kan Tilburg een koplopersrol vervullen om bedrijven te stimuleren zoveel mogelijk emissieloos vervoer te gebruiken. Bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen, voorwaarden bij gronduitgifte of proeven en onderzoek samen met bedrijven en kennisinstellingen. 

De verantwoordelijke wethouder nam deze motie over en gaat de komende tijd samen met Tilburgse bedrijven aan de slag voor meer schone logistiek. 

 

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

GroenLinks: geef de fietser de ruimte! | Nieuwegein

GroenLinks GroenLinks Nieuwegein 17-06-2020 00:00

Met de versoepelingen van de coronamaatregelen gaat ook het fietsverkeer weer op gang komen. Daarom dringen we aan op actie bij het college B&W. 

Veel mensen die normaliter met het OV reizen, zullen dit vermijden vanwege de kans op besmetting. Maar ook los van de coronamaatregelen, worden fietswegen aanzienlijk drukker omdat steeds meer mensen de fiets prevaleren boven de auto. Een goede ontwikkeling! Om het fietsverkeer in goede banen te leiden, adviseert de Fietsersbond de gemeente Nieuwegein om nog eens goed naar de openbare ruimte voor fietsers te kijken. We onderschrijven het advies van de Fietsersbond over fietsmobiliteit in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Met dat als aanleiding stellen we hierover vragen aan de gemeente via een zogenaamde artikel 42 procedure.

Dat dat hard nodig is, wordt bekrachtigd door GroenLinks commissielid Rien van Keulen. “Deze steeds belangrijker wordende vorm van mobiliteit – al helemaal in tijden van corona – stelt zekere eisen aan de infrastructuur van onze stad. Dat wil zeggen meer ruimte en voorrang voor fietsers en ander langzaam verkeer.” Concreet betekent dit meer groen licht en opstelruimte voor fietsers, de bromfiets van het fietspad naar de rijbaan en de ombouw van de Jutphasestraatweg en Herenweg tot fietsstraat. “En uiteindelijk is dat niet alleen goed voor de veiligheid, maar ook voor het welzijn van onze inwoners en het klimaat.”, aldus Van Keulen.

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 12-05-2020 09:55

De bewoners van Centraal Wonen Houtwijk willen dat de gemeente het onveilige stuk Escamplaan tussen Leyweg en de Dedemsvaartweg/Houtwijklaan aanpakt. Bep Sterke: ”30 km is hard genoeg!”. De gemeente is van plan deze nauwe weg opnieuw in te richten. Dina van den Boom: ”Dit is de kans om van een gevaarlijke en onoverzichtelijke weg een veilige en prettige laan te maken.”

Bewoners vrezen voor hun buurt Raadsleden Marieke van Doorn (D66) en Maarten De Vuyst (GroenLinks) delen de zorgen van de bewoners. Van Doorn: “Op dit smalle stuk Escamplaan mogen auto’s 50 km/u, maar hebben fietsers en voetgangers geen veilige plek om over te steken. Zelfs bij de bushaltes ontbreekt een zebrapad. Bovendien zit je pal naast de spoedingang van het ziekenhuis en worden er binnenkort 600 extra woningen opgeleverd” Maarten De Vuyst (GroenLinks) voegt toe. “Met alleen al de ambulances en bussen is het hier druk, en nu komen er nog meer auto’s bij. Tel dat alles bij elkaar op, en je snapt dat de bewoners vrezen voor hun buurt”.

Rustig, veilig en prettig wonen De wethouder is goed bezig op het gebied van verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Verbeteringen aan de Escamplaan passen daar prachtig bij, vinden de twee raadsleden. “We hebben aan de wethouder gevraagd of de snelheid naar een veilige 30 km/u kan en of er zebrapaden en stoplichten kunnen komen om voetgangers en fietsers te beschermen”, vertellen de raadsleden. “Met deze maatregelen kunnen de inwoners hier rustig, veilig en prettig wonen. Grijp die kans!”

The post Bewoners Escamplaan: “Maak onze straat veilig!” appeared first on D66 Den Haag.

Rijnstate naar Elst: het vervolgproces. | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 17-03-2020 00:00

In de afgelopen raadsvergadering is weer een stap gezet richting de vestiging van ziekenhuis Rijnstate in het stationsgebied in Elst. Er is raadsbreed ingestemd met het voorgestelde vervolgproces.

GroenLinks is samen met de hele gemeenteraad blij met de voorgenomen plannen voor een ziekenhuis in onze gemeente. Onze mening is ook dat Rijnstate blij moet zijn met de kans om zich te mogen vestigen op deze prachtige locatie. GroenLinks ziet dat wordt samengewerkt met Lyceum Elst en DROOM. Met deze samenwerking ontstaat er  meer dan de vestiging van een ziekenhuis; het biedt kansen voor een brede maatschappelijke ontwikkeling. Op deze ontwikkeling zetten we als GroenLinks in tijdens het vervolgproces.

We hebben ook onze zorgen meegegeven aan de wethouder. We maken ons zorgen over de mogelijke geluidsoverlast; iets waarbij we het Dorpsplatform Oost zullen blijven betrekken. Ook op het gebied van verkeersveiligheid en in het bijzonder veiligheid voor  fietsers zien we dat er nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd. De wethouder heeft toegezegd dat fietsers in het gebied voorrang krijgen en dat hij de zorgen over geluidsoverlast meeneemt in het definitief ontwerp. Wij kijken dan ook met vertrouwen uit naar de volgende fase in dit proces en zullen kritisch volgen of onze zorgen en wensen voldoende zijn meegenomen in het ontwerp.

GroenLinks bepleit een 30 km/u zone op de Heerbaan in het hart van Heusdenhout | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 16-02-2020 00:00

Door de komst van een snelfietsroute Breda-Tilburg en een rotonde gaat de Heerbaan op de schop. De komst van de snelfietsroute en de rotonde zijn prima. Maar als het aan het college ligt, verdwijnen in de nieuwe situatie wel de zebrapaden op de Heerbaan. GroenLinks vindt dat niks. Heusdenhout verdient een hart met een goed oversteekbare Heerbaan en een maximumsnelheid die daarbij past: 30 km/u.  

Goed nieuws! Wethouder Adank maakt vaart met het aanleg van het snelfietspad van Tilburg naar Breda (of andersom ;). Een goede ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat mensen snel naar ons mooie Breda kunnen komen, op een duurzame manier. Om dit snelfietspad aan te leggen moet wel de Heerbaan op de schop. Een rotonde gaat de kruising ter hoogte van de fietsstraat Heusdenhoutsestraat vervangen. Ook dat is goed nieuws, want rotondes zijn veiliger dan kruisingen.

Tot zover het goede nieuws. Helaas heeft bij het college ook het idee postgevat om het bestaande zebrapad op de kruising Kapelstraat/Heerbaan weg te halen. De wethouder vindt namelijk een zebrapad op een 50 km/uur weg onveilig. De gedachte erachter is dat auto’s toch niet stoppen voor een zebrapad en het snelheidsverschil te groot is. Daardoor ontstaat er schijnveiligheid voor de mensen die het zebrapad gebruiken. En de Heerbaan zou onmisbaar zijn als 'stroomweg' voor het autoverkeer waarop je per se 50 km/u moet kunnen rijden.

GroenLinks kijkt daar heel anders tegenaan. Wij kunnen ons voorstellen dat er wegen nodig zijn om het autoverkeer Heusdenhout in en uit te laten stromen. Maar het is beslist niet meer nodig dat verkeer van buiten de wijk daar met 50 km/u ook dwars door heen stroomt. Geef Heusdenhout de kans voor de ontwikkeling van een 'wijkhart' ter hoogte van de kapel en het winkelcentrum. Maak de Heerbaan daar smaller om hardrijders te weren. Introduceer op dit deel van de Heerbaan een 30 km/uur zone. En handhaaf de zebrapaden, zodat voetgangers vlot en veilig kunnen oversteken in het wijkhart. Bedenk ook dat er in Heusdenhout steeds meer ouderen wonen, die niet zo vlot oversteken. Zij kunnen de steun van een zebrapad goed gebruiken. Het is daarom logisch dat ook de wijkraad Heusdenhout in het participatieproces meermalen heeft aangegeven dat ze graag het zebrapad behouden. 

Het afpakken van de voorrang van voetgangers in stedelijk gebied om het verkeersveiliger te maken is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Voetgangers en fietsers hebben in Breda al zo veel doorstroming en voorrang ingeleverd. We moeten juist voorkomen dat steeds meer wegen in Breda een racebaan worden. GroenLinks-raadslid Thom Dijkstra diende daarom in de raad een motie in waarin hij de wethouder oproept om het bestaande zebrapad te behouden en een 30 km/uur zone in te stellen op dit deel van de Heerbaan. CDA, 50Plus en de SP steunden onze motie al. Helaas is dit nog geen meerheidheid, dus de motie haalde het niet. Gelukkig zagen veel partijen in de raad wel het probleem van het opheffen van zebrapaden en de gehele discussie over zebrapaden in 50 km/uur zone’s. GroenLinks blijft dit onder de aandacht brengen, zeker ook bij de bespreking van de Mobiliteitsvisie later dit jaar.

Mochten jullie nog ‘onveilige’ zebrapaden weten op wegen waar te snel wordt gereden, of andere input hebben voor de mobiliteitsvisie, dan hoort Thom het graag. Stuur hem even een mailtje op thom@groenlinksbreda.nl

Meer ruimte voor de fiets | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-01-2020 00:00

Zeist en de Regio Utrecht groeien. Meer woonruimte is een goed idee, maar moeten we dan ook veel meer verkeer voor lief nemen? Ronald pleit voor meer ruimte voor de fiets. Met de fiets of e-bike kom je snel, schoon en gezond in heel de gemeente en regio.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.