Nieuws van D66 over VVD inzichtelijk

36 documenten

Een gezondere leefomgeving in Noord-Holland voor alle inwoners

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Noord-Holland 01-07-2020 11:42

In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken hebben GroenLinks, VVD, D66 en PvdA afgesproken om een gezonde leefomgeving in Noord-Holland te gaan bevorderen met een integraal programma. Daar is 13,2 miljoen euro voor gereserveerd. Op 22 juni is het programmaplan besproken in de commissie Natuur, Landbouw & Gezondheid (NLG).

Linde Gonggrijp, D66-woordvoerder: “Met het programma zetten we de gezonde leefomgeving van de inwoners centraal bij alle dingen die de Provincie doet. Dat is een geweldige stap voorwaarts, en het zal ook een verandering inluiden.”

Uit de verkenningen voor de Omgevingsvisie NH2050 is gebleken dat gezondheid een belangrijk thema is voor de inwoners van Noord-Holland. De coalitiepartners willen dat de Provincie daarin een actieve en verbindende rol in oppakt onder de Omgevingswet. De ambitie is om een fysieke leefomgeving te creëren die gezond is voor haar inwoners en die een gezonde leefstijl stimuleert. De Provincie doet dat vanuit haar eigen takenpakket en in samenwerking met gemeenten, gezondheidsinstanties, bedrijven en inwoners.

D66 is verheugd dat de provincie actief stuurt om samen met partners en met participatie van bewoners een gezonde fysieke leefomgeving te creëren. Door bestaande provinciale activiteiten en programma’s op dit punt te actualiseren, ontstaan er kansen om gezondheidswinst in de fysieke leefomgeving te boeken. Het programma stimuleert innovatie en zet volop in op het verzamelen van open data.  Nieuw is ook het kijken naar de totale omgevingskwaliteit. Voor D66 is daarbij van belang om dit ook meetbaar te maken.

Wat is een gezonde leefomgeving?

Iedereen heeft wel een beeld bij “gezonde leefomgeving”. Maar wat is het? De provincie voldoet aan de wettelijke milieunormen en streeft er naar de WHO advieswaarde “waar mogelijk versneld te behalen”. Maar wordt de omgeving voor burgers dan ook als voldoende gezond beschouwd? En wanneer is het groen en stil genoeg? D66 vraagt om een concrete nulmeting om als Provinciale Staten resultaten te kunnen beoordelen.

Een andere bril opzetten bij alles wat we doen

Vanuit dit programma ligt het voor de hand dat er een koppeling wordt gemaakt naar andere beleidsterreinen. Er zal voor alle activiteiten een “gezondheidsbril” opgezet moeten worden. Om het plaatje compleet te maken ziet D66 graag ook een koppeling met landbouw. Het gebruik van bijvoorbeeld pesticiden heeft direct effect op de kwaliteit van de bodem en het water. Nu wordt dit voorgesteld in het zgn. 2e spoor “onderzoek en monitoring”. D66 vindt dit ook van groot belang in het 1e spoor “reguleren” en 3e spoor “maatregelen” . De ambitie om gezondheidsaspecten zwaarder te laten meewegen in de vergunningverlening sluit hierbij aan. Een nieuwe Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving geeft kansen om milieuruimte in bestaande vergunningen af te bouwen als innovatie dat toelaat. D66 ziet hem graag snel komen.

Algemene Beschouwingen juni 2020

D66 D66 VVD CDA Culemborg 22-06-2020 14:07

Raad Culemborg in TEAMS (digitaal) bijeen.

Geachte voorzitter, Van alle problemen van dit moment zijn dit volgens D66 nu de belangrijkste:

1.   Klimaatproblematiek en verlies aan biodiversiteit2.  Tweedeling in de samenleving (tussen arm-rijk, geletterd-ongeletterd, wit- zwart, gezond-    ongezond, etc.)3.  en het in de knel raken van Kunst en Cultuur in Nederland

Deze problemen bestaan, nu hier om ons heen en zijn levensgroot, maar veel mensen willen er niet naar kijken. Ze zijn zo fundamenteel en acuut, ze bedreigen de kwaliteit van leven, en onze identiteit en letterlijk ons voortbestaan.De grootste ellende is, dat deze problemen niet worden opgelost door de VN, het IMF, de EU, Den Haag. Zij maken alarm-rapporten en beleid. Maar een van de belangrijkste plekken waar de oplossing vaste vorm krijgt is de Gemeente. Hier en nu, in onze Raad maken we keuzes die leiden tot echte actie. Dat legt op ons een grote verantwoordelijkheid. Wij kunnen kiezen, gaan wij bij wat wij beslissen vanavond de focus houden op deze problemen, of laten we ons leiden door wat wij denken dat kiezers willen horen.Ofwel gaan wij het hebben over de verduurzaming van schoolgebouwen, samenwerken met de stad, vernieuwende zorg als Linawijs en behoud van het Cultuurfonds? Of over volières, OZB of een loze oproep om te stoppen met lokale bezuinigingen’.Vanavond zijn dit voor D66 de belangrijkste punten:• Wij willen investeren in duurzame energie. De Kadernota gaat wat ons betreft eigenlijk nog niet ver genoeg. Wij dienen een amendement in dat ervoor zorgt dat de 1,5 miljoen voor verduurzaming van onderwijsgebouwen, ook echt helemaal gaat naar energieneutraal maken en niet naar binnenklimaat of onderhoud. Wij zullen tegen alle voorstellen stemmen die knibbelen aan de budgetten voor de energietransitie.• Wij willen investeren in groen. Het voorstel om hier 1,5 ton in te investeren vinden wij feitelijk nog veel te laag. Wij verbazen ons, dat diverse partijen zelfs de kleine bedragen voor groen nog willen wegbezuinigen.• Geen bezuiniging op Cultuur. Cultuur is geen luxe, het is bepalend voor onze identiteit, het houdt ons de spiegel voor, het biedt levensgeluk. D66 zal cultuurbudgetten beschermen, tegen partijen zoals het CDA die het hele Cultuurfonds wil schrappen.• Wij investeren in verbinding met de stad. Hiervoor dienen we met GL een motie in. De Democratie verandert, mensen willen meer zelf beslissen. We gebruiken nog veel te weinig de denkkracht en creativiteit uit de samenleving. We staan nog te weinig in verbinding met moeilijk bereikbare groepen. We beslissen te vaak over mensen, i.p.v. met mensen. We geven te weinig ruimte aan sociaal ondernemers.• D66 gaat mee met het amendement om Linawijs te blijven steunen, als bijzonder voorbeeld van de transitie in het sociaal domein. Het verbaast D66, dat we wél steeds de subsidiebedragen van Linawijs en Odensehuis ter discussie stellen, maar niet die van systeemspelers als Elk Welzijn. Dit laat zien, dat de transitie in het sociaal domein in Culemborg nog niet op stoom is.

Deze keuzes kosten geld. En hoewel de Jaarrekening over 2019 een plus laat zien en de Begroting van 2021 sluitend is, staan er bezuinigingen voor de deur. D66 Culemborg vindt het verdedigbaar dat de OZB omhoog gaat. Het is geen leuke boodschap naar kiezers, hoewel het overgrote deel van de inwoners de verhoging niet wezenlijk zal merken. Maar de opbrengst stelt ons in staat om te doen wat komende generaties van ons verwachten: zorgen voor een Duurzame, Groene- en Sociale stad.Tot slot, D66 wilde al in 2014 een Raadsakkoord. Het Raadsprogramma is een eerste stap en het gaat nog niet vlekkeloos. Het feit dat VVD en SP zich terugtrokken maakt het ook niet makkelijker. D66 wil graag het werken met het Raadsprogramma laten evalueren, nog ruim voor de verkiezingen. Omdat wij ons blijven afvragen hoe wij de rol van de Raad mee kunnen laten groeien met de ontwikkelingen in de samenleving. Rinske van NoortwijkFractievoorzitter

The post Algemene Beschouwingen juni 2020 appeared first on Culemborg.

Open brief aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA PvdA Overijssel 20-06-2020 12:49

Samen met 9 andere Overijsselse Statenfracties stuurden we deze week een brief aan Minister Cora van Nieuwenhuizen. Daarin doen we een dringend beroep om de aanpak van de N35 niet langer op de lange baan te schuiven.  Lees hieronder de brief aan de minister terug, en hier de berichtgeving daarover in dagblad De Stentor.

 

Zwolle, 19 juni 2020

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,

De Rijksweg N35 is de verbinding tussen de regio’s Zwolle en Twente, de twee grootste economische centra van Overijssel. Dagelijks rijden 20.000 voertuigen over deze grotendeels 80 km-weg en kruisen daarbij een bebouwde kom, een overweg en 15 gelijkvloerse kruisingen, waarvan 7 zonder verkeerslichten.

https://overijssel.d66.nl/open-brief-aan-de-minister-van-infrastructuur-en-waterstaat/

De N35 nu met 15 gelijkvloerse kruisingen

Die situatie moet uit oogpunt van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid veranderen. Het is een Rijksweg en daarom dus vooral de verantwoordelijkheid van u als Minister om daar wat aan te doen. De provincie Overijssel is bereid een deel van de kosten voor haar rekening te nemen. In totaal is er een bedrag nodig van circa 475 miljoen. De provincie is bereid om € 120 miljoen te betalen.

Dit voorjaar is het door u gewenste verdiepend onderzoek opgeleverd. Daarmee is er nu voldoende onderzoek gedaan om aan te onderbouwen dat de N35 Wythmen – Nijverdal weg schreeuwt om een integrale opwaardering.

Namens onze fracties doen wij een dringend beroep op u om niet langer te talmen maar nog deze zomer een besluit te nemen over de start van een MIRT-verkenning voor de N35 Nijverdal -Wythmen.

 

Ondertekend door de Overijsselse fracties van:

CDA      D66     VVD       PvdA      CU         SGP        FvD        PVV        GO         PvdT

 

Ook aandacht voor Immaterieel Erfgoed

D66 D66 VVD Utrechtse Heuvelrug 04-06-2020 14:58

Soms komen er Statenvoorstellen voorbij waarbij je opveert en blij wordt dat er aandacht aan wordt besteed. Afgelopen week bespraken wij in de eerste digitale Statenvergadering het Cultuur- en Erfgoedprogramma 2020-2023. Ik vond het niet alleen bijzonder omdat digitaal te doen maar ook omdat we ondanks het coronavirus in ons land dit onderwerp toch konden behandelen. Daar dachten overigens niet alle partijen hetzelfde over. Vooral de VVD en FvD pleitten voor uitstel van de behandeling van het Cultuur- en Erfgoedprogramma. Zij hadden het liever eerst over het steunprogramma gehad. Op zich een terechte opmerking om over na te denken. Echter al eind vorig jaar is GS met de ambtenaren begonnen met het vormgeven van een nieuwe programma voor de jaren 2020-2023. Dat programma is nodig om culturele instellingen ook zekerheid te bieden voor na 1 januari 2021. Uitstel is dus niet op zijn plaats. Volgende maand spreken we in de Staten over het steunprogramma voor de Culturele sector.

Er is veel over het programma te vertellen maar ik heb mijn bijdrage beperkt gehouden tot drie hoofdlijnen. De eerste is de noodzaak om nu met dit programma te komen. Als D66 willen wij Culturele en Erfgoed instellingen ook na 2020 een stuk zekerheid bieden. Ik ben daar zojuist op in gegaan. De tweede is dat ik aandacht heb gevraagd voor de Stichting Samenwerkende Kasteelmusea Utrecht. Zelf ben ik een regelmatige bezoeker van Huis Doorn, onderdeel van deze stichting, en bezoek ik op gezette tijden hun WO I paviljoen en de symposia die zij organiseren. Activiteiten die de provinciegrens overstijgen en Doorn landelijk op de kaart zetten. Ik heb de Gedeputeerde gevraagd kort in te gaan op hun verzoeken om ondermeer betrokken te worden bij het onderzoek om het aanbod nog beter te borgen en verder uit te breiden.

Tot slot kon ik helemaal gaan voor mijn motie over het Immaterieel Erfgoed. Ik miste dat in het programma. In twee voorbereidende besprekingen voor de totstandkoming van nota, heb ik hier wel steeds nadrukkelijk om gevraagd. Ik meende ook gehoor te vinden, echter toen ik het programma van bijna 80 bladzijden las, schrok ik toen ik in een kleine alinea het woord Immaterieel Erfgoed slecht twee keer zag genoemd. ‘Mager, dat moet beter!’, was mijn eerste reactie. Eerder al had ik bij de Gedeputeerde aangegeven dat dit voor D66 een belangrijk punt is en ook in de commissievergadering heb ik aangekondigd met een motie over dit onderwerp te komen. Het verzoek was om nieuwe accenten te benoemen, maar dit accent was niet meegenomen.

Om mijn collega Statenleden te betrekken, heb ik ze een week van tevoren de motie toegestuurd. Meestal ontvang ik een dag van te voren moties waardoor je je in een paar uur een oordeel moet vormen. Ik wilde dat ze tijdig kennis konden nemen van de motie over Immaterieel Erfgoed. Ook had ik vooraf contact gezocht met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) om mij te laten bijpraten en adviseren. Op Internet vond ik dat ook Provinciale Staten Overijssel aandacht besteedt aan Immaterieel Erfgoed. Ik werd gestimuleerd in mijn opvatting dat het een belangwekkend onderwerp is. Het is nieuw en de Provincie besteedde er niet eerder aandacht aan. Dat dacht RTV Utrecht waarschijnlijk ook die er een stuk op hun website over schreef.

Toen ik bijna dertig jaar geleden politiek actief werd, leerde ik al dat mensen niet alleen luisteren naar wat je zegt, maar wie wat zegt. Ik ben natuurlijk een nieuw Statenlid en ben van nature niet heel erg aanwezig. Ik heb niet de behoefte om politiek te scoren. Ik wil een bijdrage vanuit de inhoud leveren als het zinvol is en als ik iets nieuws kan toevoegen. Het gaat in de politiek ook heel vaak om gunnen en dat vind ik soms wel jammer.

Wat mij vooral opviel is dat sommige Statenleden, als zij zich niet voldoende in een onderwerp hebben ingelezen of geen interesse hebben, vervallen in details of flauwe grappen. De opmerking over wat nu Immaterieel Erfgoed is en of de goudvissenclub uit Spakenburg hier ook onder valt, vind ik ongepast. Daarnaast heb ik ter illustratie een aantal voorbeelden van Immaterieel Erfgoed in onze provincie genoemd zoals: Sint Maartenfeest, het Bloemencorso en de Varsity. Het zijn slecht voorbeelden. Dat er dan partijen zijn die de motie een hoog corporaal gehalte vinden hebben en doet alsof D66 geen aandacht heeft voor de woonwagencultuur of de Takkenstraat in Utrecht is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het zijn voor mij details en toont dat er niet goed of selectief wordt gelezen.

Uiteindelijk telt het resultaat denk ik dan maar. De motie werd met 27 stemmen voor aangenomen. Voor stemden GroenLinks, CDA, PvdA, CU, SP, SGP, 50+, DENK en natuurlijk D66. Ik moet overigens een compliment geven aan de Gedeputeerde Rob van Muilekom die erkende dat het Immaterieel Erfgoed een belangrijk onderwerp is en ook vindt dat het een onderdeel moet zijn van het Cultuur en Erfgoedprogramma 2020-2023. Ik zie uit naar een verdere uitwerking van de motie en hoop zo een kleine bijdrage te hebben geleverd aan de waarde van het erkennen en in standhouden van lokale en Provinciale tradities en volkscultuur.

Meer huizen voor starters en studenten met nieuw coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD ChristenUnie CDA Almere 06-02-2020 20:52

D66 is trots op het nieuwe akkoord van D66, de VVD, GroenLinks, de ChristenUnie, het CDA en Leefbaar Almere. D66-fractievoorzitter Martine van Bemmel: “De titel van het akkoord is ‘Frisse Start’ en zo voelt het ook. Iedereen heeft enorm veel zin om er de tweede helft van de raadsperiode weer vol tegen aan te gaan voor Almere!”

Van Bemmel: “We willen meer huizen in onze stad. Zeker ook voor jongeren en starters is er nu een groot tekort. Daarom bouwen we in de komende tien jaar minstens 17500 woningen, maar het liefst meer. Omdat Almeerse jongeren in onze mooie stad moeten kunnen blijven wonen, worden er minimaal duizend woningen voor studenten en minimaal duizend woningen voor jongeren gebouwd. Uniek voor Almere is dat we voor mensen met een middeninkomen een grote hoeveelheid huurwoningen bouwen, in plaats van alleen maar koopwoningen. Zo zorgen we voor meer huizen voor de Almeerders van nu en van de toekomst.”

Meer cultuur, minder regeltjes, betere zorg

Er wordt 400.000 euro extra geïnvesteerd in het Cultuurfonds, zodat er een fantastische cultureel programma komt bij de Floriade. Overbodige regels voor ondernemers worden geschrapt, zodat ondernemers zich meer kunnen richten op hun bedrijf in Almere, in plaats van op de papierwinkel. En we willen dat mensen met een beperking niet perse in een zorginstelling moeten wonen maar daar waar mogelijk met extra hulp en zorg, thuis kunnen wonen. Daarmee maak je het voor mensen met een beperking zo makkelijk mogelijk om hun eigen leven te leiden.

Nog meer goed werk

Belangrijke punten uit het vorige coalitieakkoord blijven van kracht. Van Bemmel: “D66 heeft hier hard voor gestreden. We willen meer banen in Almere, zodat mensen niet in de file hoeven te staan op weg naar werk buiten onze stad. Nooit eerder was er zoveel werkgelegenheid in Almere als nu. Almere is uitgeroepen tot meest MKB-vriendelijke stad en onze binnenstad is verkozen tot de Beste Binnenstad. Mooie resultaten, en daar blijven we ons voor inzetten. Daarmee gaan we onverminderd door!”

D66 tegen onnodige bezuinigingen

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA Smallingerland 07-11-2019 19:01

Op dinsdag 5 november 2019 besprak de gemeenteraad van Smallingerland de begroting voor 2020-2023. We kwamen met voorstellen om minder te bezuinigen. Hier leest u wat wij vinden.

We zien het in veel gemeenten en ook in Smallingerland. Er is te weinig geld beschikbaar voor de zorg en daardoor zitten we in financieel zwaar weer. D66 is op dat moment geen voorstander van de keuze om miljoenen uit te geven aan dingen die onnodig zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld over het creëren van ‘flexibele werkplekken’ in het gemeentehuis en wat de coalitie ‘dienstverlening’ noemt. De coalitie bestaat uit PvdA, GL, FNP, ELP en VVD. We zijn er al helemaal geen voorstander van als er tegelijkertijd wordt bezuinigd op de zorg. Dat is wel waar het huidige college van burgemeester en wethouders en de huidige coalitie voor kiezen. Omdat D66 dat al herhaaldelijk kenbaar heeft gemaakt koos D66 dinsdag voor een andere insteek.

D66 is blij dat we als gemeenteraad en college samen gaan kijken hoe het werk van de gemeente goedkoper kan. Wij hopen dat ook Den Haag de oproepen om gemeenten meer geld te geven te komen serieus zal nemen. Dan komt er weer licht aan het einde van de tunnel.

Een belangrijke discussie om de kosten te drukken wordt de zogenaamde kerntakendiscussie. Die discussie gaat over welke zaken de gemeente nou echt zou moeten doen en welke niet. Daarbij moeten we wel oppassen dat de discussie geen discussie wordt over het woord ‘kerntaken’. Want de één vindt alleen het onderhoud van planten, het uitgeven van paspoorten en vergunningen en de infrastructuur kerntaken. Maar voor de ander zijn zorg voor mensen die het nodig hebben in de samenleving en cultuur ook kerntaken. Uiteindelijk gaat het erom dat we eerlijk en met empathie de beschikbare middelen verdelen.

Onze inzet

Zoals gezegd was de begroting die voor ons lag niet onze begroting. Daarom kwamen wij samen met de ChristenUnie, SP en het CDA met een wijzigingsvoorstel. Zo konden we de pijn voor met name de mensen in onze samenleving die het het hardst nodig hebben verzachten. We wilden dat op een manier doen die we ook konden betalen. Wij hoopten dat de coalitie daar in mee zou gaan.

Het gaat al goed met onze economie. Veel mensen hebben al werk. Als we nu nog meer geld pompen in de economie zijn we bang dat dat niets oplevert. Als we daarbij ook nog eens opboksen tegen gemeenten om ons heen heeft niemand daar wat aan. Het bedrag dat beschikbaar was voor het aanjagen van de economie was dan ook te veel.

Onze inzet was om van dat budget voor de actieagenda economie, 900.000 euro, een potje te maken voor de zorg. Op die manier hoefden we niet te bezuinigen op belangrijke voorzieningen. Het gaat dan om vervoer voor mensen die niet zelf ergens heen kunnen, hoeveel geld er is voor kinderopvang, het compenseren van mantelzorg, zo snel mogelijk een dak voor mensen die dakloos worden, de ondersteuning van de WMO-adviesraad, het helpen integreren van vluchtelingen, geld voor projecten in de wijk, hulp voor mensen met schulden en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een koelkast te krijgen als mensen dat zelf niet kunnen betalen. We wilden in de jaren voor ons er wel voor zorgen dat de financiële positie beter zou worden. Zo wilden we voorkomen dat hier over een paar jaar alsnog op bezuinigd moest worden.

De uitkomst

Het wijzigingsvoorstel was niet in beton gegoten. We wilden graag met de raad in gesprek om tot een sociale begroting te komen voor onze gemeente. Ook riepen we op om de titel van de begroting, verbinden, eer aan te doen. De coalitie ging daar niet in mee en stemde tegen ons voorstel. Alleen de ELP en VVD hebben verdedigd waarom zij niet meegingen in het voorstel. Volgens hen blijft het sociaal domein ‘ruim toegankelijk’. Ze hebben het niet gehad over het afschaffen van bijvoorbeeld hulp bij het kopen van een koelkast en het project Housing First, waarmee dak- en thuislozen zo snel mogelijk onderdak en begeleiding krijgen. De PvdA, GL en FNP bleven stil bij het bespreken van het voorstel.

Het wijzigingsvoorstel vindt u hier. Voor ons voorstel waren D66, CU, SP, CDA en Smallingerlands Belang. Tegen ons voorstel om minder te bezuinigen waren GroenLinks, Partij van de Arbeid, FNP, ELP en VVD. Mede doordat de coalitie nadrukkelijk het blijven investeren in de al verhitte economie verkoos boven het tegengaan van ernstige bezuinigingen op onze inwoners kon de oppositie geen steun verlenen aan de begroting. U kunt hier de vergadering terugkijken.

The post D66 tegen onnodige bezuinigingen appeared first on Smallingerland.

Begroting 2020 Assen

D66 D66 GroenLinks VVD Assen 06-11-2019 18:03

Onderstaand de bijdrage (spreektekst)  door Remi Moes, fractievoorzitter

Voorzitter,

“We ontwikkelen een communicatieve en open bestuurscultuur gericht op de ander. Een team van bestuurders dat erop uit trekt. Het team bestuurders durft, binnen de kaders, keuzes te maken, voert regie op het proces, hakt moeilijke knopen door en legt deze keuzes uit en staat ervoor!” Dit citaat komt niet uit ons verkiezingsprogramma, maar uit het Bestuursakkoord van 1,5 jaar oud opgesteld door CU, VVD, Groen-Links en Stadspartij PLOP. Tijdens de behandeling van de kaderbrief en de gespreksnotitie.  

“Opmaat naar een sluitende meerjarenbegroting” leek het allemaal nog heel goed te gaan. Maar vlak voor vaststelling van de Programmabegroting 2020 door het College stapt onze stadspartij op en krijgen we te maken met een minderheidscollege. Het lukt blijkbaar niet om zelfs binnen de coalitie goed naar elkaar te luisteren om zo tot een gedragen begrotingsvoorstel te komen. D66 Assen is nog steeds verbaasd, hoe heeft dit zover kunnen komen? 

We staan met zijn allen, college, gemeenteraad, ondernemers en inwoners van Assen voor een grote uitdaging! Hoe zorgen we ervoor dat we een sociale stad zijn en blijven, maar dat we dit wel kunnen blijven betalen! Het sociaal domein blijft ons bezighouden en verassen. Het lukt ons maar niet om wat meer zicht en grip te krijgen op dit domein, laat staan er sturing aan te geven. 

Het miljoenentekort is in een schrikbarend tempo opgelopen en het lukt het college niet om de spiraal van kostenstijging te doorbreken. Geprobeerd is het tij te keren door in te zetten op een strakke aanbesteding. Maar ook in dit proces lijkt niet veel schot te zitten. Sterker nog, de aanbesteding staat “on hold”.  In onze ogen een voorbeeld van de bezuinigingskramp waar wij voor hebben gewaarschuwd in onze eerdere bijdragen. 

Wij kunnen dat niet anders duiden dan dat het niet gelukt is om samen met aanbieders en inwoners te komen tot haalbare aanpassingen. Wederom doet D66 de oproep om vanuit vertrouwen, samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid te zoeken naar oplossingen! 

Maar er liggen nog meer uitdagingen:

Wat voor financiële gevolgen heeft de invoering van de verplichte GGZ? Wat zijn de uitdagingen die er liggen als gevolg van de PFAS problematiek? Wat zijn de gevolgen van de stikstofproblematiek? Wat staat ons nog te wachten als we de Omgevingswet gaan invoeren?

Er is echter één constante, het zijn allemaal maatregelingen die bij ons worden neergelegd en waarbij er te weinig geld is om dit vervolgens ook goed uit te voeren. Het zijn uitdagingen die wij als gemeente mogen aangaan, zonder dat wij de mogelijkheid hebben om te kunnen sturen op de benodigde middelen. Bij het sociaal domein zijn wij daarover altijd helder geweest en sluiten wij aan bij de tekst uit het bestuursakkoord: “Overschrijdingen worden opgevangen binnen het betreffend beleidsterrein!”  

College houdt u aan uw eigen bestuursakkoord en zorg dat wij het tekort in het sociaal domein zichtbaar houden, zodat we dit kunnen blijven claimen in Den Haag! 

Omdat het College van mening is dat het onverantwoord is om alle bezuinigingen binnen het sociaal domein op te vangen is ervoor gekozen om OZB flink te verhogen, onze toeristen meer belasting te laten betalen, KINK bij het grofvuil te zetten, het WMO-abonnement systeem niet in te voeren (Wederom een afspraak uit bestuursakkoord dat niet wordt uitgevoerd) en een forse greep te doen in de algemene reserves. 

D66 constateert een afnemende reservepositie van onze gemeente en een toename van financiële risico’s voortkomend uit Stikstofproblematiek, PFAS problematiek en verplichte GGZ. Graag horen wij van het college hoe zij dit zien!

D66 realiseert zich heel goed dat er een groot aantal uitdagingen zijn. Er zullen fundamentele keuzes gemaakt moeten worden en dat betekent ook dat ambities bijgesteld moeten worden. D66 loopt niet voor haar verantwoordelijkheid weg, en wil wel een bijdrage leveren aan de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden. Maar dat brengt ons wel bij de kern van de discussie. 

Wat is de status van deze begroting?

We lezen in het raadsvoorstel en ik citeer: “ Daarom zien wij ons genoodzaakt om het komend half jaar een intensieve aanpak om te komen tot een structureel sluitende begroting op te starten. Als onderdeel van deze aanpak willen wij met uw raad en met onze maatschappelijke partners een fundamentele discussie voeren over de begroting en onze ambities.” In de aanbiedingsbrief bij de begroting lezen we en ik citeer: “In deze discussie willen we de begroting en de ambities uit ons bestuursakkoord in de volle breedte tegen het licht houden”. 

D66 is oprecht verbaasd. Wat staat hier nu eigenlijk? Wat bedoelt u met deze zinnen? Wat betekent dat voor de programmabegroting 2020?

Dat brengt ons bij de volgende vraag en daar heeft nog niemand het antwoord op. Welke partijen gaan de coalitie vormen?Welke partijen nemen deel aan het college?Wat gaat er gebeuren met het bestuursakkoord?

Als wij nu het hele proces tegen het licht houden komen wij tot de conclusie dat u van ons vraagt om een besluit te nemen over een begroting die nog fundamenteel zal worden aangepast. Waarbij het niet duidelijk is hoe de coalitie eruit zal zien en met wie wij het gesprek over de begroting zullen voeren. Ook weten we niet wie wij het vertrouwen moeten geven om uitvoering te gaan geven aan de grote uitdagingen waar we als stad voor staan.Kortom, U vraag van ons om de dialoog aan te gaan met een onbekende meerderheid over een onderhandelingsbegroting!

College en collega raadsleden, graag horen wij van u hoe u dit ziet en hoe u wenst om te gaan met deze procesgang? 

dd.4 november, raadsvergadering

The post Begroting 2020 Assen appeared first on D66 Assen.

Sleur wetenschappers niet de politieke arena in

D66 D66 VVD Nederland 16-10-2019 11:48

Sleur wetenschappers niet de politieke arena in

Den Haag beleeft vandaag niet alleen weer een bezetting van tractoren, maar maakt zich ook op voor een invasie van stikstof-ontkenners. Op initiatief van Thierry Baudet houdt de Tweede Kamer vandaag een hoorzitting  over het rekenmodel en de meetmethoden van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) met betrekking tot stikstof.

Tegelijkertijd haalt de protestgroep Farmers Defence Force verhaal in Bilthoven bij de RIVM—waarbij de directeur onder politiebegeleiding de demonstratie moest verlaten—uit onvrede over hun berekeningen. Daaruit blijkt namelijk dat bijna de helft van de stikstofuitstoot in Nederland voor rekening komt van de landbouw.

Dat boeren bezorgd zijn over de stikstofcrisis, is begrijpelijk. Terecht vragen zij om consequent beleid vanuit Den Haag. Voor D66 betekent dat: boeren helpen bij de omslag naar duurzame landbouw of helpen met een eerlijke uitkoopregeling. Dat hebben we ook in regeer- en klimaatakkoord afgesproken. Zo gaan we de boeren helderheid geven over de toekomst en een begin maken met natuurherstel én de bouw van huizen voor al die mensen die nu nauwelijks een thuis kunnen vinden.

Dat boeren tegen onze voorstellen kunnen demonstreren, is een groot goed. De samenleving moet de politiek altijd ter verantwoording kunnen roepen over gemaakte keuzes. Maar wat de boeren deze week lieten zien in Groningen gaat letterlijk alle perken te buiten. Dat de boeren – aangejaagd door Haagse populisten – hun pijlen nu ook nog eens  richten op de onafhankelijke wetenschappers van het RIVM, is een nieuw dieptepunt. Het RIVM zou ‘corrupt’ zijn en ‘de boel bedonderen’ en bewust verkeerde meetpunten kiezen. Het zijn holle frasen die vandaag een sfeer van intimidatie oproepen.

In politiek-conservatieve kringen wordt ondertussen met gretigheid twijfel gezaaid over het RIVM. Het zou ‘niet transparant’ zijn over hun rekenmodellen. ‘Schimmig’ zelfs.

Ook dat is onzin: het rekenmodel van het RIVM ís helemaal niet geheim. Journalisten hadden binnen no time de benodigde uitleg op de website van het RIVM gevonden. En zoals het wetenschappers betaamt, nodigt het RIVM iedere criticaster uit om bij hen de rekenmethoden in te komen zien.

Het RIVM is één van de agentschappen van de overheid die internationaal een ijzersterke reputatie heeft, en meerdere onderzoeksnetwerken heeft opgezet voor de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Het instituut trekt al een eeuw de beste biologen, vaccinmakers en rekenmeesters van het land aan. En plotseling worden hun berekeningen én motieven verdacht gemaakt. Simpelweg omdat het sommigen politiek beter uitkomt een probleem in twijfel te trekken dan moeilijke keuzes te maken om het op te lossen. Alsof wetenschap ook maar een mening is.

Bij populistische partijen is het ondermijnen van wetenschap en feitelijkheid al langer in de mode. Geert Wilders verweet het Centraal Planbureau ‘idiote berekeningen’ toen de rekenmeesters gehakt maakten van de door hem gewenste Nexit.  Thierry Baudet strooit met complottheorieën over de weercijfers van het KNMI. Hij vroeg in de Tweede Kamer zelfs al om het ontslag van weerman Gerrit Hiemstra bij de publieke omroep. Dat past in de lijn van het eerdere pleidooi van toenmalig VVD-Kamerlid René Leegte voor opheffing van het KNMI. Het instituut was volgens hem ‘klimaatpartijdig’.

Laat er geen misverstand over bestaan: planbureaus en onderzoeksinstituten kunnen ook fouten maken. Daarom moeten hun methodes, modellen en processen openbaar zijn. Ze moeten getoetst kunnen worden door andere wetenschappers, bediscussieerd en bekritiseerd. Ophef over de planbureaus ontstaat tot nu toe echter alleen als hun berekeningen toevallig niet passen bij een politieke agenda. Als de wetenschap niet goed uitkomt, wordt de wetenschapper aangevallen.

Het is een gevaarlijke Amerikaanse trend om de onafhankelijke wetenschap de politieke arena in te sleuren. In het Witte Huis zit een president die hard z’n best doet om het doorrekenen van klimaateffecten na 2040 te verbieden. En wetenschappers die hun zorgen uitten over luchtkwaliteit rondom fabrieken werd de mond gesnoerd. Laten wij die trend niet volgen. Eén van de fundamenten onder het succes van ons land is dat machthebbers niet wegkomen met flauwekul. Dat wetenschappers politici kunnen sturen en corrigeren, en niet andersom.

De wetenschap staat aan de basis van onze beschaving. Wetenschappelijke innovaties, medische ontdekkingen, alfa én bèta-inzichten zijn de motor achter bijna alle vooruitgang.  Wetenschappers maken het leven van mensen beter. Daar kan geen politicus aan tippen. Als wetenschappers in het verdachtenbankje worden gegooid, zijn mensen uiteindelijk de klos.

Deze week debatteert de Tweede Kamer over de aanpak van de stikstofcrisis. Laten we daar vooral elkaars ideeën en voorstellen betwisten, elkaars politieke keuzes toetsen. En laat intussen onze onafhankelijke rekenmeesters gewoon hun werk doen, ook als het onszelf even minder goed uitkomt.

Jan Paternotte is woordvoerder wetenschap voor D66 in de Tweede Kamer

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

LHBTI voortgang in Overijssel: wat een Pride!

D66 D66 VVD PvdA Overijssel 01-10-2019 11:28

Al weer een aantal weken terug liep ik mee in de Zwolle Pride Parade. Een indrukwekkende “optocht” door Zwolle met onder andere steun van de Provincie Overijssel mogelijk gemaakt. Ik liep samen met vele honderden blije inwoners in deze eerste Pride mee. En wat was ik trots!

Toen jaren geleden de GAY games in Amsterdam waren werd die stad overspoeld door LHBTI’ers vanuit de gehele wereld. Dat was een toffe week! Eindelijk even het gevoel dat we een meerderheid vormden en nergens was een wanklank te horen. De stad was in regenboogkleuren en ik voelde me vrij. Een gevoel dat veel hetero’s waarschijnlijk elke dag ervaren maar dat voor LHBTI’ers niet vanzelfsprekend is. Maar dat gevoel van vrijheid gun ik iedereen. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en zichtbaar kunnen houden van wie hij of zij wil – op werk, op school, bij het uitgaan, enzovoort.

Inspiratie

Enkele jaren geleden startte ik daarom met een motie om de regenboogvlag op het provinciehuis te krijgen tijdens Coming Out Day. Die kreeg een krappe meerderheid in de Staten. Vanaf dat moment kwam er ruimte. De vervolgstap was het realiseren van een congres met allerlei organisaties en gemeenten om te spreken over de noodzakelijke ondersteuning voor een opener en vrijer Overijssel. Dit leidde tot mijn initiatief tezamen met de PvdA om Overijssel uit te roepen tot regenboogprovincie en daadwerkelijke steun via subsidies te realiseren en onderzoek te laten doen naar de beleving van LHBTI’ers in ons Overijssel. Ook dat lukte.

Maar nog was het mij niet genoeg. In opmaat naar de provinciale verkiezingen werd mijn – met steun van de 3 regionale COC’s gemaakte – regenboogstembusakkoord door de meeste fracties ondertekend. Er werd tevens vanaf 2019 voor de komende jaren op o.a initiatief van de VVD extra geld vrijgemaakt voor gerichte acties om de samenleving te versterken en de acceptatie van LHBTI’ers te bevorderen, waaronder de mogelijkheid voor het steunen van bijvoorbeeld een Pride in Zwolle of andere gemeente in Overijssel.

Inmiddels heeft het onderzoek naar de acceptatie van LHBTI’ers in Overijssel de problemen die wij als D66 uit de samenleving al wel kennen bevestigd: Er ligt nog veel ruimte voor verbetering. Overijssel ligt op het gebied van veilig wonen, sociale veiligheid, en het gevoel van vrijheid, zelfs op achterstand ten opzichte van buurprovincie Gelderland. Een van de belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek is om meer aandacht aan voorlichting op scholen te realiseren en ruimte aan zichtbaarheid te geven. Het gaat om zo’n 5% van de Overijsselse inwoners die onder LHBTI vallen, dus rond de 55.000 inwoners.

Ik blijf aandacht vragen voor hoe wij als provincie de juiste kaders kunnen creëren om invulling te geven aan de doelen: sterkere voorlichting en meer zichtbaarheid. Veelal komt dit in de praktijk namelijk op de schouders van vrijwilligers te liggen. Daarom vroeg ik deze week aan GS om scholen actief te benaderen en uit te nodigen om mee te doen aan Coming Out Day op 11 oktober. Ik vroeg ook om gemeentes en bibliotheken te steunen die naar Drents voorbeeld een “roze hoek” willen realiseren, waarin allerlei informatie over alles wat met   te maken heeft makkelijk beschikbaar wordt gesteld. En ik vroeg aan Gedeputeerde Roy de Witte of hij openstaat voor een gesprek met de makers van de Roze Golf, het radioprogramma van RTV Oost op zondagmiddag waar voorlichting in onafhankelijke vorm wordt gegeven en dat zo een hele belangrijke functie in Overijssel vervult. Zoals bij de meeste voorlichtingscampagnes op dit gebied is ook hier het probleem dat een succesvol (voort)bestaan van deze initiatieven in het gedrang komt omdat het afhankelijk is van de inzet van individuele vrijwilligers.

https://overijssel.d66.nl/lhbti-voortgang-in-overijssel-wat-een-pride/

Trots

Een aantal weken terug was het dus weer zover: de straat was van LHBTI’ers. In Zwolle, in mijn Overijssel, tijdens de Pride. Met honderden liepen we, met heerlijk swingende muziek, door de stad. Op vele plaatsen langs de kant stonden rijen dik inwoners mee te dansen en te genieten. Veel kinderen met regenboogvlaggen, bont versierde huizen, ouderen op balkons die kleurrijk zichtbaar waren, fraai uitgedoste inwoners die mee toonden te zijn wie ze zijn. Samen met mijn D66 partijgenoten liep ik mee door Zwolle. Vrij en blij en trots. Zijn wie je bent, waar je ook bent of woont of van wie je houdt, alle smaken en kleuren van de regenboog  – het kon allemaal zonder gedoe, die dag in Zwolle. Dat voelde geweldig goed.

Ik vraag niet om elke dag een Pride. Ik voel wel elke dag de pride in mij. En trots ben ik op al die LHBTI’ers die mee die dag zichtbaar zichzelf waren, die dat toonden en zo mee de ruimte maken voor hen die na hen komen. Er was een sterk team dat een leuk vierdaags programma realiseerde en ook de Pride Parade in Zwolle mogelijk maakte. Ik was trots op zoveel organisatiekracht van vrijwilligers uit Zwolle, en op maatschappelijke organisaties en bedrijven zoals IKEA en Scania die dit event steunden. Trots was ik op het MKB in Zwolle dat winkels met vlaggen had uitgedost.Blij dat ik ook andere partijen mee zag doen aan dit feest. En trots op de Staten van Overijssel die met de vlag vier in top toonde dat Overijssel regenboogprovincie is: Een provincie waar je zonder aanzien des persoons elke dag jezelf kunt zijn.

Het raakt me elke keer weer als ik hoor dat mensen die vrijheid niet ervaren, zich onveilig voelen, door anderen niet worden geaccepteerd en daardoor soms zelf met hun identiteit worstelen. Er is nog genoeg te doen en daar blijf ik me voor inzetten. Iedereen heeft het recht en moet ook de ruimte voelen om zichzelf te kunnen zijn – vanuit welk nest of plekje van deze wereld je ook komt! Vrijheid is een hoog goed om me voor in te blijven zetten.

Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 08-08-2019 13:28

Na jarenlang gezond financieel beleid, ook in de jaren waarin het economisch wat minder ging, stevent Vught af op een enorm begrotingstekort. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen voor een tekort van 1,5 miljoen in 2020, maar dat werd gedekt door een overschot in 2021, 2022 en 2023. De cijfers vallen echter fors tegen en er is helemaal geen overschot. Vught duikt dus diep in de rode cijfers. Een zorgwekkende situatie, ook omdat de coalitie afstapt van een sluitende begroting voor het aankomende jaar en ervoor kiest om de rekening door te schuiven naar de toekomst.

Een gemeente mag kiezen: of je maakt een sluitende begroting voor het komende jaar of je maakt een sluitende begroting over vier jaar. Kies je voor dat laatste, kun je bijvoorbeeld het aankomende jaar voor een tekort kiezen, maar dat wordt dan weer gedekt met overschotten in de jaren erna. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen daarvoor. De afgelopen jaren, waarin VVD en D66 de wethouder financiën leverden, werd daar juist niet voor gekozen, omdat je enerzijds over je graf heen regeert en anderzijds de jaren erna zeer onzeker zijn. En dat laatste bleek nu het geval te zijn. De bijdrage vanuit het rijk voor de jaren 2020-2023 zijn veel lager dan gedacht. Daardoor wordt het tekort voor 2020 geen 1,5 miljoen euro maar 1,7 miljoen euro, maar veel erger nog: de overschotten die dat bedrag moesten dekken in 2021, 2022 en 2023 zijn ook veranderd in tekorten. Deze onzekerheid is ook precies de reden waarom D66 liever kiest voor een sluitende begroting voor het volgende jaar.

College aanvankelijk laconiek over forse tekorten

In de commissievergadering waren er meer fracties die hun zorg uitten bij de behandeling van de kadernota 2020-2023. In de kadenota staan alle plannen, waar het college weer een begroting van gaat maken, die eind van het jaar behandeld wordt. Ondanks het forse tekort zei wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) dat de commissie zich niet zoveel zorgen moet maken en dat in september de vooruitzichten van de bijdrage van de rijksoverheid misschien vanzelf wel beter zijn. En als de raad zo graag een sluitende begroting wilde, dan moest de raad maar aangeven waar er bezuinigd zou kunnen worden. “Het mag dan zo zijn dat het college geen knikkende knieën krijgt van de financiële situatie, de fractie van D66 krijgt dat wel van deze laconieke houding van de wethouder”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De schuld bij het rijk leggen lost niets op

Want wat is de situatie. In heel Nederland worstelen gemeenten met het tekort op het sociale domein. De uitgaven voor WMO en Jeugdzorg zijn fors hoger dan de vergoeding uit het gemeentefonds. We laten in Vught inwoners niet de kou staan en passen het bij uit de eigen middelen. Dit is de huidige realiteit en daarom is het voor D66 is onverantwoord om een kadernota met een tekort voor te leggen. De schuld bij het rijk leggen lost namelijk het tekort niet op. “We hadden meer daadkracht verwacht van het college zelf en niet dat de bal om bezuinigingen aan te geven direct naar de raad wordt gespeeld”, aldus Schellekens. “Niet fraai wat ons betreft.”

College leeft op te grote voet

“Een kadernota neerleggen met een groot tekort is leven op te grote voet. Ook D66 wil dat niet alles in Vught stil komt te staan door alles wat nog op ons afkomt in de komende jaren met PHS en N65”, aldus Schellekens. “En een gemeente die niet goed zorgt voor degene die dat niet, of even niet, zelf kan is geen knip voor zijn neus waard. Daarom zijn wij een grote voorstander van een ombuigingsdocument waarbij wat ons betreft het college haar huiswerk overdoet. Een document waarin het college duidelijk maakt wat de mogelijkheden zijn om bij te sturen, heilige huisjes niet schuwt, wensen schrapt of in de tijd vooruit schuift. Maak alle mogelijke keuzes inzichtelijk, maak als college duidelijk wat u de juiste selectie vindt en legt dit alles voor aan de raad.”

Collegeplannen in de media zonder financiële en politieke dekking

Hierbij zal volgens D66 het college ook haar eigen heilige huisjes moeten meenemen. Allerlei plannen staan al breeduit in de media met de bedragen die het college daarvoor wil uittrekken, zoals voor Zwaluw VFC, een fietsbrug tussen Den Bosch en de Isabellakazerne, The Battle Axe en de fietsbruggen bij rotonde bij van der Valk. De artikelen eindigen altijd met: de raad moet er nog over besluiten. Hiermee worden bij inwoners hele grote verwachtingen gewekt. Of er wel geld voor is, wordt er namelijk niet bij gezegd. In sommige gevallen zijn er met betrokken partijen zelfs al overeenkomsten gesloten. Let wel, zonder de raad geïnformeerd of geconsulteerd te hebben of dit de gewenste richting is en -niet geheel onbelangrijk- of we het als gemeente wel kunnen betalen.

D66 loopt niet weg voor moeilijke keuzes

In de laatste raadsvergadering gaf D66 aan graag mee te willen denken over bezuinigingen, ook wel ‘ombuigingen’ genoemd. “Tégen bepaalde bezuinigingen zijn is niet moeilijk. Keuzes maken die soms pijnlijk zijn is een stuk lastiger, maar daar lopen we niet voor weg”, aldus Schellekens. “Vught is een topgemeente om in te wonen met een hoog voorzieningenniveau, mooie groene omgeving en een goede ligging. En bovenal door veel actieve inwoners van Vught, Cromvoirt en binnenkort ook Helvoirt. Vught is een gemeente om trots op te zijn, waar D66 trots op is. Het bewaken en behouden van die kwaliteit staat voor ons centraal bij het beoordelen van de keuzes die gemaakt moeten worden. We doen het immers voor al onze inwoners.”

Zorgen van de raad nu wel serieus genomen

In de raadsvergadering had de wethouder financiën zich gelukkig van zijn laconieke houding uit de commissievergadering ontdaan. Hij bedankte partijen als D66 die het lef hadden om juist aan te geven waar zij wél zouden willen bezuinigen. Ook werd toegezegd dat er een ombuigingsdocument komt. Dat geeft de raad handvatten om te kiezen of anders te kiezen. Ook werd toegezegd dat er in het najaar een sluitende begroting van het college ligt. Dat is volgens D66 ook de correcte route. Het kan niet zo zijn dat het college kiest voor een begroting die niet sluitend is en dat de gemeenteraad maar even moet bepalen hoe die sluitend gemaakt kan worden.

Deze kadernota is niet uit te voeren. In feite was hij ook voor geen enkele partij goed te keuren. De kadernota leidt tot meerdere niet sluitende begrotingen en dat mag niet. In dat geval keurt de provincie de begroting niet goed, met allerlei mogelijke vervelende gevolgen als onder toezicht komen te staan van dien. D66 stemde daarom niet voor of tegen de kadernota, maar nam hem ter kennisgeving aan. Ook het CDA en de SP deden dat.

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.