Nieuws van PvdA over D66 inzichtelijk

65 documenten

Regenboogzebrapaden Vught en Helvoirt geopend

PvdA PvdA D66 Vught 14-10-2022 11:32

Op 11 oktober, internationale coming-out dag, werd bij het gemeentekantoor het regenboogzebrapad geopend. Daaraan voorafgaand werden er diverse toespraken gehouden en werd de Progress-Pridevlag gehesen.

Een belangrijke rol tijdens de bijeenkomst was weggelegd voor een aantal jongeren van het Maurickcollege, allen lid van de Gender & Sexuality Alliance (GSA), die staat voor een veilige en inclusieve omgeving op school.

Iedereen mag zichzelf zijn in de gemeente Vught

Namens het gemeentebestuur sprak wethouder Toine van de Ven een welkom uit aan de vele aanwezigen. Hij benadrukte dat het gemeentebestuur grote waarde hecht aan het uitdragen van de gedachte dat iedereen zichzelf mag zijn in onze gemeente. Dat doet het college vandaag, maar ook op andere momenten in het jaar. Vught wil laten zien dat het een gemeente is waar geen plaats is voor discriminatie en dat iedereen erbij hoort en ertoe doet. Daarom zijn er regenboog-zebrapaden aangelegd bij het Gemeentekantoor in Vught en in de Kastanjelaan in Helvoirt.

Aan deze bijeenkomst werd meegewerkt door diverse organisaties en instellingen. Behalve het Maurickcollege waren dat ook Jeugd- en Jongerencentrum Elzenburg, Jongerenwerk Vught, Huis73 en het COC en ook horecagelegenheden en winkeliers in Vught en Helvoirt staken de Progress-Pridevlag uit.

Van regenboog vlag naar Progress-Pridevlag

In oktober 2019 wapperde de regenboogvlag voor het eerst bij het gemeentekantoor. Een oproep van onze fractie om Vught ook een zgn. regenbooggemeente te laten worden vond aanvankelijk weinig weerklank bij het toenmalige College maar werd uiteindelijk datzelfde jaar toch gehonoreerd met het uithangen van de regenboogvlag. Deze vlag functioneert sinds eind jaren zeventig als symbool van de homobeweging.

In februari 2021 werd op initiatief van D’66 en PvdA-GroenLinks een plaquette met daarop artikel 1 van de grondwet onthuld in het Gemeentekantoor. Ook dit om te onderstrepen dat er in Vught geen plaats is voor rascisme en discriminatie op welke grond dan ook.

Maar de regenboogvlag transformeerde ondertussen van een symbool van de homobeweging naar een symbool van alle vormen van liefde die er tussen mensen kunnen zijn en mogen bestaan. Vanaf nu dus de Progress-Pridevlag.

Als PvdA-GroenLinks hechten wij veel waarde aan bijeenkomsten als deze en de symbolische uitingen die daarbij horen. Hopelijk draagt dat bij tot meer aandacht en acceptatie van diversiteit ook als het gaat om seksualiteit en genderidentiteit.

Helaas is het nog altijd nodig hier aandacht aan te besteden onderstreepte ook Toine van de Ven in zijn welkomstwoord. Nodig gezien de nog altijd vele negatieve reacties in de sociale media die ook verschenen naar aanleiding van de organisatie van deze bijeenkomst.

Wat ons betreft blijven we het belang hiervan uitdragen en schilderen we desnoods alle lagen van ons gemeentekantoor in alle kleuren van de regenboog.

https://www.pvda-gl.nl/regenboogzebrapaden-vught-en-helvoirt-geopend/Kim Dorna

Het bericht Regenboogzebrapaden Vught en Helvoirt geopend verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Profielschets nieuwe burgemeester unaniem vastgesteld

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Den Helder 02-09-2020 07:36

“Een ambitieuze burgemeester, met politieke ervaring en de verwachting dat deze burgemeester naar buiten toetreedt. Niet 24/7 in het gemeentehuis zit, maar de belangen van Den Helder ook behartigt in de regio, Haarlem, Den Haag en zelfs in Brussel”, zo vatte Arthur van Dijk, commissaris van de Koning provincie Noord-Holland, de profielschets voor de nieuwe burgemeester voor Den Helder kort samen. Namens de vertrouwenscommissie overhandigde voorzitter Carlo Assorgia aan Van Dijk de volledige profielschets, die raadsbreed gedragen wordt en unaniem is aangenomen door de raad tijdens de eerste fysieke vergadering sinds het zomerreces. Die vond dinsdagavond plaats in de Stadshal van De Kampanje.

Burgemeester Jeroen Nobel liet vervolgens weten dat een kleiner comité binnen de vertrouwenscommissie zich gaat bezighouden met de gesprekken met kandidaten voor deze functie. Dit kleiner comité bestaat uit voorzitter Carlo Assorgia (Beter voor Den Helder), Henk Mosk (D66), Marije Boessenkool (GroenLinks), Suzanne Wisgerhof (Stadspartij), Pieter Blank (PvdA), Harmen Krul (CDA), Petra Bais (VVD), Michiel Wouters (wethouder) en Menno Huisman (griffier).

Als voorzitter van de vertrouwenscommissie sprak Assorgia Van Dijk kort toe. “Met Den Helder, misschien wel de gezondste stad van Nederland en politiek gezien misschien wel de meest stabiele stad van Nederland, gaat het financieel ontzettend goed. De basis is op orde. De burgemeester kan naar buiten toe profileren, Den Haag, Haarlem, misschien wel Brussel en krijgt een breed mandaat mee van de raad.”

Aanstormend talent? “De eerste profielschets uit 2019 is redelijk hetzelfde gebleven”, concludeerde Van Dijk over de meest recente profielschets zoals door de raad vastgesteld. Van Dijk benoemde nog het feit dat ook de inwoners van Den Helder betrokken zijn geweest bij de profielschets en vervolgens de strikte geheimhouding van de vertrouwenscommissie bij de sollicitatieprocedure van de nieuwe burgemeester.

Verder wilde de commissaris van de Koning een aantal zaken verduidelijkt hebben. “Vanuit de bevolking geeft 38% aan dat de nieuwe burgemeester een aanstormend talent mag zijn, maar hoe ziet u dat als raad? De burgemeester van Den Helder dient ook de belangen van de regio te vertegenwoordigen en verder wil Den Helder werken aan zijn imago. Wat wordt de rol van de nieuwe burgemeester? Tot slot een burgemeester met prioriteit voor openbare orde en veiligheid, maar ook het integriteitsdossier speelt mee”, zo probeerde Van Dijk de reacties onder de raadsleden te peilen.

Inspirator, stuurman, ambassadeur Harmen Krul van het CDA meldde dat de burgemeester zich prettig moet voelen in contacten voor de openbare orde en veiligheid. “Het netwerk is wel belangrijk, maar ervaring in de politiek minder. We zoeken iemand als inspirator en die boven de partijen staat.”

Pieter Blank van de PvdA noemde het profiel van de nieuwe burgemeester ‘als een stuurman op strategisch niveau’. “We hebben in de jaren ’90 een prachtige olifant (Willemsoord, red.) gekregen, we hebben de Regiodeal neergezet en nu wacht een geweldige opgave in de haven. Daar past een burgemeester met ambitie bij die deuren kan openen op Europees niveau om mooie plannen tot uitvoering te kunnen brengen in een bijzonder haveneconomie.” Ambassadeurschap is voor Petra Bais, VVD van belang. “Zodat we ons kunnen positioneren in Haarlem, Den Haag en eventueel Brussel.”

De verwachting is de gemeenteraad voor het kerstreces geïnformeerd wordt over de voorkeur wie de nieuwe burgemeester wordt van de vertrouwenscommissie. Vervolgens zal de provincie Noord-Holland en de Minister van Binnenlandse Zaken onderzoek doen naar de voorgestelde kandidaat. Uiteindelijk, in maart 2021, zal de nieuwe burgemeester worden geïnstalleerd.

Bron Regio Noordkop https://www.regionoordkop.nl/02/09/2020/gemeenteraad-den-helder-unaniem-over-profielschets-nieuwe-burgemeester/

Het bericht Profielschets nieuwe burgemeester unaniem vastgesteld verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 01-09-2020 08:48

Op dinsdag 1 september 2020 beraadslaagt de gemeenteraad van Maastricht over de Prebegroting 2021 en het Uitvoeringsbeleid 2020. Er staat veel op het spel, want er is een tekort van 25 miljoen. Fractievoorzitter Manon Fokke voert het woord.

Lees hier de bijdrage van de PvdA Maastricht in eerste termijn (het gesproken woord geldt).

Mevrouw de voorzitter,

laat ik u aan het begin van de behandeling van deze prebegroting eens meenemen naar het jaar 2010.

Gerdo van Grootheest, destijds fractievoorzitter van GroenLinks zei daarover het volgende:

“GroenLinks had gehoopt dat we vandaag op basis van een goed plan zouden discussiëren om onze stad in onzekere tijden op koers te houden. Ik zei het net al: bezuinigen doet pijn. Maar als je dat doet op basis van visie, dan heb je een verhaal.

Helaas, het tegendeel is waar. Het college komt met een brief waarin elke vorm van visionair denken ontbreekt.”

En onze huidige wethouder van Financiën bracht als fractievoorzitter van de VVD het volgende in:

“Voorzitter, deze tijd heeft geen behoefte aan politici die als boekhouders de stad regeren en vanuit de financiën redeneren. Nee voorzitter, deze stad heeft politici nodig die vanuit beleid, vanuit het hart en de noden van de stad redeneren en dan tóch weten binnen de begroting te blijven. Willekeurige bezuinigingsvoorstellen zetten geen zoden aan de dijk.”

“Het kan verkeren” zei Bredero lang geleden al. Bovenstaande citaten maken echter wel exact duidelijk hoe de PvdA over deze prebegroting denkt: visieloos. Het is kwartetten met de stad. Het is totaal onduidelijk wat het één met het ander te maken heeft, totaal onduidelijk of er een verband is tussen de voorstellen en wat dan het verband is. En als dan wethouder Janssen in de raadsronde sociaal over de prebegroting ook nog opmerkt dat alles past binnen het coalitie akkoord dan raken wij het spoor een beetje bijster. Tenzij u eigenlijk een Kameleon bent, maar misschien klopt dat wel en past dat ook wel bij de bovenstaande citaten. U draait uw jasje zoals het u uitkomt.

Voorzitter, naast dat het visieloos is, is het schrijnend dat het college financieel zo gierend uit de bocht is gevlogen. Jarenlang werd er op te grote voet geleefd, werd er telkens maar met potjes geld heen en weer geschoven, werd er gedaan alsof er niks aan de hand was. Het college in de hoofdrol van de Titanic, niet wetende dat ze recht op een enorme ijsberg afstevenden. Er sloeg een gat in de romp: € 6 miljoen, nee € 12 miljoen, nee € 25 miljoen is (of was) het tekort op de Maastrichtse begroting…. Bij de Titanic zonk het schip, een logische gedachte bij een college dat er zo’n potje van maakt. Maar nee, dit college blijft zitten en legt de rekening vooral bij de stad & haar burgers. De afgelopen tijd is vaak naar de financiële situatie in Venlo verwezen, maar in Venlo had de wethouder gelukkig het besef dat je in de politiek verantwoording hoort af te leggen en daar hoort ook bij dat je in de politiek consequenties hoort te verbinden aan je handelen. Dat is iets anders dan een beklaagdenbank, zeg ik maar even tegen D66.

Voorzitter, de PvdA vraagt zich in het kader van de financiën af of het niet goed zou zijn om onze Rekenkamer eens onderzoek te laten doen naar de stabiliteit en structuur van onze begroting. We dienen hier mogelijk een motie over in in de tweede termijn.

Daarnaast zouden we van dit college willen weten, welke actie richting Den Haag wordt ondernomen om structureel meer geld in het gemeentefonds te krijgen, want ja, ook de invloed van Den Haag op de financiële problemen in Maastricht mag niet onderbelicht blijven. Het zou echter veel te eenzijdig zijn om daar alleen met een vinger naar te wijzen. Zou de wethouder financiën overigens meer kunnen vertellen over het tweede steunpakket dat gisteren bekend werd. Is dat gelabeld geld of vrij te besteden?

Voorzitter, zondagavond werd de PvdA toch ook nog even blij verrast, want kennelijk vonden zelfs de coalitiepartijen dat het college het met de voorstellen wel erg bont had gemaakt. Er rolde een amendement van de band. Ik zal maar meteen zeggen dat de PvdA zich in de meeste van de voorstellen kan vinden. Dat hoeft u ook niet te verbazen, want daar hebben we het vorige week al uitgebreid over gehad. De dekking van de voorstellen is overigens een ander verhaal.

Overigens begrijpt de PvdA niet helemaal waarom geen poging wordt ondernomen om raadsbreed een signaal af te geven over de te schrappen maatregelen. Samen was toch het devies? Of is dat devies met deze prebegroting ook toevallig wegbezuinigd?

We zijn dus blij met het verzachten van de pijn op een aantal fronten, maar is daarmee ook echt een keuze gemaakt die past bij de stad?

Zeker, er zijn best de nodige maatregelen in het sociaal domein te noemen waarvan de PvdA heel goed snapt waarom je die neemt. Maar hoe grijpen al die maatregelen in elkaar? Hoe valt een bezuiniging op de preventieve zorg te rijmen, als je eerder in het proces binnen het sociaal domein wilt ingrijpen? Hoeveel geld kunnen we bij de nieuwe aanbesteding inlopen en zijn al deze bezuinigingen dus wel echt nodig? Hoe passen de maatregelen op armoede, WMO, jeugdzorg en preventieve zorg op elkaar? Waarom wordt gekozen voor het fraudegevoelige PGB, terwijl we al vele miljoenen aan zorggeld zijn verloren binnen het huidige systeem? Wanneer gaat Maastricht werken op een manier zoals in de decentralisaties werd bedoeld: een gezin, een plan een regisseur.

We dienen dan ook een motie in over dit onderwerp waarvan het dictum als volgt luidt:

Verzoekt het college om:

Samen met de raad vanuit een gezamenlijke visie en opgave, te komen tot meer samenhang en samenwerking in het sociaal domein conform 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur.

En gaat over tot de orde van de dag.

De decentralisatie was nu bij uitstek bedoeld om te ontschotten. De PvdA zou dan ook graag willen dat voor de begroting nog eens goed naar de samenhang van de maatregelen wordt gekeken en een eerste visie en/of uitgangspunten worden ontwikkeld op de verwevenheid binnen deze plannen. Ook willen we dat daarbij gekeken wordt of sommige mensen door de stapeling van maatregelen niet te hard worden geraakt. In dat geval vinden wij dat maatwerk verleend moet worden.

Voor cultuur geldt dat we vinden dat het college voor de begroting nog maar eens heel goed naar de gehele taakstelling moet kijken, want als je visie is: de subsidie uit Den Haag mag niet op de tocht komen te staan, de rest kan wel weg, dan kunt u uw taakveld cultuur ook toevoegen aan armoede, want het is tamelijk armoedig…. En misschien mogen we u er als PvdA aan helpen herinneren dat we nog gewoon een stadsvisie hebben, die uitgaat van woonstad, kennisstad en cultuurstad. Onbegrijpelijk ook dat u nog geen half jaar geleden met een cultuurvisie komt en nu alweer alles op de schop moet. En Kumulus. Er is nog niet eens een begin van een onderzoek….. Daar gaan we weer…. hoe ging het ook alweer bij ons theater? Een heleboel onderzoek om uiteindelijk niks te doen.

De PvdA vraagt zich overigens ook af hoe het staat met de financiën voor de Muziekgieterij, want daar horen we nog maar weinig over.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inbreng-pvda-raadvergadering-bezuinigingen/Voorzitter, ik kom op sport. Voor de PvdA gaan het wegbezuinigen van speeltoestellen, verhogen tarieven sportclubs en verhogen tarief zwembad Geusselt echt te ver. De tarieven van de sportclubs zijn verre van kostendekkend. Mensen moeten dus bijna het dubbele gaan betalen om te gaan sporten. Een buitengewoon ongezond voorstel. Voor het zwembad is niet eens onderzocht wat het effect is, maar geeft u zelf al aan dat sommige mensen hierdoor niet meer gaan zwemmen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het staat bovendien haaks op een van de uitgangspunten om in Maastricht één zwembad te bouwen: een sociaal tarief. De maatregelen bij sport vergroten nog meer de tegenstellingen tussen arm en rijk. U zet mensen op achterstand. Dat moet u nou juist niet doen. Om nog maar te zwijgen over de bezuiniging op de speeltoestellen. Juist in een tijd waar veel organisaties zich inzetten om buitenspelen te promoten, zet Maastricht de omgekeerde beweging in. De inkt van de motie over het belang speeltoestellen in de stad is wellicht nog niet eens droog of er wordt alweer een draai gemaakt.

Over cultuur en sport heb ik een amendement achter de hand voor de tweede termijn.

En ja voorzitter, er zitten nog meer voorstellen in de prebegroting waar de PvdA echt niet heel vrolijk van wordt. We zien echter ook heel goed dat er bezuinigd moet worden. Het is niet fijn, maar de financiën moeten wel op orde.

U vraagt zich nu natuurlijk af waar de PvdA cultuur, sport en beter onderbouwde keuzes in het sociaal domein van wil gaan betalen? De PvdA vindt dat stevig mag worden bezuinigd op de inhuur van externen. U maakt zich er op dit onderwerp echt te makkelijk van af. Wat ons betreft kan daar €4 miljoen structureel op bezuinigd worden. Ook de inhuur van adviesbureaus en advocaten mag nodig aan banden: een miljoen structureel.

Vandaar twee moties waarvan ik nu de dicta oplees:

Roept het college op om

– Structureel € 1 miljoen te bezuinigen op externe adviezen (inclusief advocaatkosten);

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En

Roept het college op om

– Structureel € 4 miljoen te bezuinigen op de externe inhuur van personeel;

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En voorzitter, waarom niet de OZB verhogen met 5% ipv 3%? Het levert al snel 600 ton op, en is toch typisch een voorbeeld van de sterkste schouders, de zwaarste lasten. Verhogen parkeertarieven? Ja, u heeft in uw coalitie akkoord iets afgesproken, maar als de PvdA op een topdruktedag naar Maastricht kijkt, dan weten wij wel welke keuze de PvdA zou maken.

Ook Thuis in Maastricht kan wat ons betreft in de huidige vorm weg. Zoveel geld uitgeven aan eigen communicatie kan wat ons betreft alleen als je geld over hebt.

En als we dan kijken naar de incidentele middelen: het blijft ons verbazen dat een college dat zoveel in de min staat, wel blijft vasthouden aan Koningsdag. En wij snappen er ook niks van waarom een carwash op de Belvedere weg moet als het water Maastricht aan de lippen staat. Ook horen we niks meer over ons kantoor in Randwijck waarvan toch een jaar geleden door wethouder Janssen werd gezegd dat het in de verkoop zou gaan. De PvdA kiest dan ook liever voor incidenteel geld ter dekking van de tekorten, dan weer een hap uit het vruchtboomfonds. U legt hiermee immers een rekening bij toekomstige stadsbesturen. We vinden dat als PvdA een onverstandige keuze. Laat ik afsluiten met een citaat van het monument op de Afsluitdijk: een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst. College, zorg dat Maastricht kan bouwen aan die toekomst. Snij niet omdat het geld op gaat leveren, maar maak keuzes die te verantwoorden zijn, die passen bij de vraag welke stad je wilt zijn. Biedt mensen kansen en zorg ervoor dat de tweedeling in de maatschappij niet steeds grotere vormen aanneemt.

Tot zover.

Het bericht Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

JARENLANG POLITIEK WENSDENKEN NEKT FINANCIËN VAN WESTERVOORT

PvdA PvdA D66 Westervoort 14-07-2020 17:23

JARENLANG POLITIEK WENSDENKEN NEKT FINANCIËN VAN WESTERVOORT
 
CDA-Wethouder Kampschreur treedt af.
 
De gemeente Westervoort is zo goed als blut. Gedeeltelijk is dat het gevolg van de oplopende kosten op het terrein van de WMO en de jeugdhulpverlening. De overheveling van deze taken door het Rijk naar de gemeente waren van begin af aan voorzien van een korting van 30% op het budget. Maar het Westervoortse College is jarenlang met deze kennis te lichtzinnig omgesprongen en heeft te gemakkelijk de reserves aangesproken om de gaten te dichten. Ook de kosten van 1-Stroom, de organisatie waarin ambtenaren van Duiven en Westervoort samenwerken, vallen elk jaar weer hoger uit.
 
De PvdA Westervoort heeft vanaf 2016 ieder jaar bij de behandeling van de voorjaarsnota’s aangegeven dat er sprake was van wensdenken door het Westervoortse College. Daarbij heeft de PvdA telkens weer haar bedenkingen en grote bezorgdheid over de soliditeit van de toen voorliggende begrotingen en meerjarenramingen geuit. Daar is helaas, ook door de Gemeenteraad, onvoldoende naar geluisterd.
Slechts op papier waren de werkplannen realistisch. De daarbij behorende (bijna) sluitende begrotingen van de afgelopen jaren hebben uiteindelijk geleid tot de zeer ernstige tekorten waar we nu mee geconfronteerd worden. Ook de nabije toekomst laat geen verbetering zien. Waar de PvdA derhalve al jarenlang voor gewaarschuwd heeft is nu bittere realiteit geworden.
 
Vanwege de oplopende financiële tekorten heeft CDA-wethouder Theo Kampschreur besloten zijn bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en af te treden. Vorig jaar was er al een groot tekort, dit jaar zal dat oplopen tot ongeveer 3 miljoen euro. De Pvda fractie waardeert het dat de wethouder afziet van het gebruik van de wachtgeldregeling.
 
In de thans voorliggende voorjaarsnota worden bezuinigingen voorgesteld voor een totaal variërend van € 1.000.000,00 tot € 1.230.000,00, die, naar de mening van de PvdA Westervoort, niet en/of onvoldoende zijn onderbouwd. Daarbij vindt de PvdA het zeer ongewenst en ook zeer ongepast dat juist de inwoners van ons dorp die zich toch al met moeite staande kunnen houden het grootste deel van deze bezuinigingen moeten ophoesten. Wij vinden het zeer teleurstellend dat de keuze van het College om juist deze groep extra hard te raken gedragen wordt door de SP. Voor de PvdA zijn in ieder geval de begrotingsplannen voor 2021 van dit College, waarin naast de SP ook D66 en het CDA deel van uitmaken, zeker ten aanzien van de bezuinigingen op de zorg niet acceptabel.
 
De PvdA Westervoort wil er zijn voor alle inwoners van Westervoort…en zéker voor die inwoners die met hun rug tegen de muur staan!
De PvdA moet dan ook tot haar spijt vaststellen dat zij geen structurele oplossingen ziet in de huidige financiële situatie van de gemeente Westervoort. Wij komen tot de conclusie dat externe expertise noodzakelijk is om de bezuinigingsvoorstellen te laten toetsen. Ook sluiten wij overleg met de Provincie niet uit om een onderzoek te starten naar de mogelijkheden van een aanvullende bijdrage aan de gemeente Westervoort uit het gemeentefonds op basis van artikel 12 Financiële Verhoudingswet. Hoe dan ook moeten we in Westervoort een uitweg zien te vinden uit deze impasse. Een uitweg die wat de PvdA betreft in ieder geval niet over de rug moet gaan van onze mede dorpsbewoners en ook niet ten koste van sociale projecten en initiatieven die onze steun, juist ook in deze tijden, extra hard nodig hebben.

Het bericht JARENLANG POLITIEK WENSDENKEN NEKT FINANCIËN VAN WESTERVOORT verscheen eerst op PvdA Westervoort.

Financieel Perspectief 2021 – 2024: bezuinigingen en investeringen in Apeldoorn

PvdA PvdA D66 Apeldoorn 03-07-2020 08:02

Op donderdag 25 juni jl. stond in de raadsvergadering het ‘Financieel Perspectief 2021 – 2024’ op de agenda. Deze nota is ter voorbereiding op de Meerjaren Programma Begroting (MPB), die in het najaar (november 2020) in de raad behandeld zal worden en vervangt de ‘Voorjaarsnota’.

In het perspectief doet het college van B&W voorstellen voor bezuinigingsmaatregelen voor 2021, die bij elkaar 3,8 mln bedragen. Daarnaast is er een hele lijst van zaken, waarop ook bezuinigd zou kunnen worden en wordt de gemeenteraad gevraagd om richting aan te geven waar overige ‘ombuigingen’ kunnen worden toegepast, om de toekomstige tekorten mee te dekken.

Om een richting aan te geven, hebben wij 4 moties ingediend:

Activeringscoaches Pijn van de Stad Stadspas Hoger Onderwijs

Ad 1. In het perspectief stelt het college voor om de beoogde uitbreiding van activeringscoaches te schrappen. Momenteel kunnen jaarlijks 375 mensen die al langer dan 3 jaar in een uitkeringssituatie zitten, geactiveerd worden. De uitbreiding zou moeten zorgen dat er 500 mensen jaarlijks ondersteund kunnen worden (naar betaald werk, vrijwilligerswerk etc.). Dit zou al in 2019 gebeuren, maar al eerder werd dit voor 2019 en 2020 geschrapt (waar wij toen ook tegen waren). In 2019 werden overigens van die 375 mensen er 19 naar Lucrato toegeleid en 15 direct naar betaald werk, waarmee de activeringscoaches zichzelf in feite terugverdienden. Onze motie stelt voor om hier niet op te bezuinigen. De moties hadden wij op 11 juni op de ‘politieke markt’ waarin het perspectief werd besproken, al aangekondigd. D66 zei in deze vergadering dat zij ook een motie over het niet bezuinigen van activeringscoaches in voorbereiding hadden. In overleg hebben wij de moties ‘in elkaar’ geschoven, omdat zij precies hetzelfde beoogden en gaf D66 aan dat zij het een mooie motie vonden geworden en mede-indieners wilden zijn. SP, Groei & Toekomst, VSP, Partij voor de Dieren en Christen Unie waren ook mede-indieners. Echter twee dagen voor de vergadering liet D66 weten dat zij zich terugtrokken, omdat “het niet volgens het advies van de wethouder was opgesteld en de coalitie er tegen was”. Tijdens de vergadering gingen zij zelfs zover dat ze tegen stemden, dus eigenlijk tegen hun eigen motie. Ze gingen zelfs zover om te beweren dat ‘we er niet uit waren gekomen’ over deze motie, omdat we het niet eens waren over ‘trajectregisseurs’. In het hele stuk, ook in de motie van D66, wordt er totaal niet gesproken over trajectregisseurs, maar werd het ter plekke uit de duim gezogen om zich achter te verschuilen.

Ad 2. Het oorspronkelijke budget voor het Plein van de Stad (PvdS) bedroeg 2,8 mln. Vorig jaar bleek dat er enige fouten in de berekening zaten en werden de kosten geraamd op 4,8 mln. Dit kwam op het moment dat duidelijk was dat de gemeente op tientallen miljoenen tekorten moest rekenen bij Jeugdzorg en WMO. De raad vond het beter om dit PvdS voorlopig in de ‘ijskast’ te zetten. Nu het nog slechter gaat en we ook nog rekening moeten houden met financiële tegenvallers door de Corona-crisis, wil men toch dit plan doordrukken, en o ja, het wordt nog een half miljoen duurder, de teller staat nu op 5,3 mln.

Om dit prestigeproject toch door te drukken, worden allerlei andere projecten in de stad geschrapt, zoals fietsparkeren in Zuid, de projecten Asselsestraat, Vosselmanstraat, Hoofdstraat zuid etc. Over andere projecten (zoals vergroening Caterplein) wordt dan later een ‘afweging’ gemaakt. Ons voorstel was om dit van ijskast naar diepvriezer te zetten, alle beoogde projecten hard te maken en het oorspronkelijke budget van PvdS van 2,8 mln vrij te laten vallen, om bij de MPB een integrale afweging te kunnen maken welke projecten we uitgevoerd willen hebben. Deze motie werd mede ingediend door SP, Groei & Toekomst, 50+ en Christen Unie.

Ad 3. De Stadspas is ter vervanging van de strippenkaarten voor minima, aangevuld met het ‘kerstgeschenk’ voor ambtenaren en op termijn met het ‘Mantelzorg-compliment’. Na een aantal jaren zou dit tot een algemene Stadspas moeten leiden voor winkeliers en organisaties (waarvan een groot deel heeft laten weten er niet veel interesse in te hebben). We hebben het dan over zo’n 12.000 strippenkaarten en 4.000 kidskaarten (en circa 1.400 kerstgeschenken). Voor de eenmalige kosten is er € 150.000 gebudgetteerd (de berekening van de dienst laat zien dat het zo’n € 225.000 zal gaan bedragen) en de structurele kosten meer dan € 100.000 jaarlijks (die bedragen nu zo’n € 75.000). Dit alles wordt dan bekostigd vanuit het Sociaal Vangnet. Wij vinden het niet passen om nu tonnen uit te geven aan alleen een administratieve verandering, het geld kan beter benut worden om bijvoorbeeld bezuinigingen te verzachten. Deze motie werd mede ingediend door SP, Christen Unie en Partij voor de Dieren.

Ad 4. Voor ‘Hoger Onderwijs’ is al eens een bestemmingsreserve opgetuigd van 2 mln. Hiervan is nu 1,5 mln besteed. Overigens gaat dit hoofdzakelijk om onderzoeksfaciliteiten, verwacht niet dat er een universiteit komt in Apeldoorn of hordes studenten die in Apeldoorn komen studeren. Er is dus nog een half mln in deze reserve en er kan niet aangegeven worden waar dit nog voor nodig is. Ons voorstel is om dit vrij te laten vallen, om elders in de gemeente te investeren. Het college stelt dat ze verwachten dat ze in het najaar aan kunnen geven waar dit geld voor nodig is. Deze motie werd mede ingediend door SP en Partij voor de Dieren.

Zoals te verwachten is geen enkele motie aangenomen, dat werd al snel duidelijk nadat de D66-fractie door hun wethouder en coalitiepartners terug was gefloten.

In allerlei workshops, trainingen en voorlichtingen over lokaal bestuur, wordt als eerste altijd gesteld “de gemeenteraad is het hoogste orgaan” en het budgetrecht ligt bij de gemeenteraad. Gelukkig werkt het ook zo in de meeste gemeenten en formeel in Apeldoorn natuurlijk ook, maar in de praktijk blijkt het hier zo te zijn dat het college dit bepaalt en de coalitiepartijen hier als ‘makke schaapjes’ achteraan hobbelen. En mocht het zo zijn dat een schaapje af lijkt te dwalen naar de andere kant van de weide, dan wordt er snel een herdershond op afgestuurd om die weer snel terug naar de kudde te jagen.

Ties Stam, fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Het bericht Financieel Perspectief 2021 – 2024: bezuinigingen en investeringen in Apeldoorn verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 30 MEI T/M 5 JUNI 2020

PvdA PvdA D66 VVD Lansingerland 06-06-2020 17:21

Dit is nummer 556 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Op maandagavond vergaderde onze fractie op de mooie tweede Pinksteravond want er stond ons een week van vergaderingen te wachten. Bij commissie Ruimte op dinsdag constateerde de commissie dat het voorstel “uitgangspunten en ontwikkelstrategie omgevingsvisie” niet in deze vorm door kan naar de raadsvergadering van 25 juni. De klankbordgroep zal nog een keer overleggen om tot een aantal aanscherpingen te komen. Bij commissie Algemeen Bestuur op woensdag stond een bespreekstuk centraal over de rol van de raad bij het ontwikkelen van een toekomstperspectief na de coronacrisis. Op donderdag sprak commissie Samenleving onder andere over de jaarrapportage Sociaal Domein, waar flink wat druk op staat.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Polderhuis in Bergschenhoek nu B&B

RAAD STEUNT VOORSTEL MAATSCHAPPELIJK DEBAT OVER GEVOLGEN CORONA-CRISIS

We weten niet hoe de coronacrisis zich in economisch opzicht verder gaat ontwikkelen. Is er sprake van een snel herstel in 2021 of zal corona toch veel langer een negatieve stempel blijven drukken op de economische ontwikkeling? Kunnen we het oude leven van vóór maart 2020 snel weer oppakken of zal er sprake zijn van structurele, ingrijpende veranderingen die zijn weerslag zullen hebben op de arbeidsmarkt en de inkomenspositie van vele mensen? En wat betekent dit voor de economische positie van Lansingerland? Wij stelden deze vragen al in ons weekbericht 553. De vooruitzichten zijn niet florissant. Nu al staat 25 procent van de banen in ons land op de tocht. Het gaat om belangrijke arbeidsintensieve sectoren zoals horeca, toerisme, kunst en cultuur, sierteelt en sport. Ook voor mensen met een laag inkomen is de toekomst onzeker. Hieronder vallen ook vele flexwerkers, ZZP’ers, uitzendkrachten en arbeidsmigranten.

Het college gaat, zo berichtte het op 29 mei in een uitgebreide brief aan de raad, aan de slag met het ontwikkelen van een nieuw toekomstperspectief voor Lansingerland en wil de raad hier intensief bij betrekken. D66 zette dit voornemen al eerder op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag en ongetwijfeld reageerde het college daarop met haar brief. Ook D66’s pleidooi betrof een intensieve betrokkenheid van de raad, vooral in haar rol als kaderstellend orgaan.

In weekbericht 553 van drie weken geleden had onze fractie hierop alvast een voorschot genomen. De te verwachten economische recessie en de sociale gevolgen hiervan verplichten de gemeenteraad om een aantal rondetafelgesprekken (of andere vorm van brede beeldvorming met de samenleving) te organiseren over de gevolgen van de coronacrisis voor onze gemeente. De raad moet bij deze rondetafelgesprekken spreken met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld verschillende sectoren in het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. Petra Verhoef noemde tijdens het commissiedebat met name de glastuinbouwsector, arbeidsmigranten, het MKB, flexwerkers en ZZP’ers. Ook betrok zij de ontwikkeling van Bleizo-West, die helaas vertraging heeft opgelopen. Daarover meer verderop in het weekbericht.

“Uiteindelijk moet er dan samen worden gezocht naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen dichtbij huis die door de coronacrisis veroorzaakt worden. Gemeenten als overheid dichtbij huis hebben hierin een belangrijke rol vervullen”, zo constateerden wij in weekbericht 553: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-mei-2020/

Onze fractie toonde zich bij monde van Petra Verhoef blij dat alle fracties (op een aarzelende CDA-fractie na die dit ‘varen in de mist’ noemde) zich achter een brede maatschappelijke consultatie schaarde. Het betreft hier de beeldvormende, volksvertegenwoordigende en kaderstellende rollen van de raad. Wethouder Simon Fortuyn zal de trekker zijn en hij zegde toe te mikken op een aftrap al voor het zomerreces.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Dorpstraat Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Rubenslaan Bergschenhoek

DRUK LOOPT OP IN SOCIALE DOMEIN

Op donderdagavond besprak de commissie Samenleving de jaarrapportage Sociaal Domein: een schets van de stand van zaken in het Sociaal Domein, met nadruk op de inhoud maar oog voor de financiële context. De organisatie is begaan met het welzijn van onze inwoners, dat is tussen de regels door goed te lezen. Rond de participatiewet zijn positieve zaken te noemen en ook de inkomensondersteuning in allerlei vormen wordt steeds beter gevonden door mensen die dat nodig hebben. Toch moet er oog blijven voor mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen: mensen die de weg niet weten te vinden, ouderen die in ongeschikte huizen wonen en volwassenen met een beperking die noodgedwongen, weg van hun netwerk, buiten de gemeente in speciale woonvormen gaan wonen.

Onze fractie ziet dat er druk ontstaat op vier punten: op passend woonaanbod, op de cliënt zelf, op de vrijwilligers en op de financiën. In de woordvoering probeerden we verzekering te krijgen van de wethouders dat zij op deze knelpunten zullen anticiperen met hun verdere beleid.

Allereerst is er het gebrek aan seniorenwoningen en nieuwe woon- en zorginitiatieven in Lansingerland. Dit leidt tot een toegenomen vraag naar ondersteuning en daarmee gepaard gaande kosten. Bij de bespreking van het in mei verschenen rapport “Kwetsbaar en uit beeld” van de Rekenkamer zal het tekort aan seniorenwoningen in een volgende commissievergadering verder aan de orde komen. Onze fractie was niet blij dat het afwegingskader voor nieuwe woon- en zorginitiatieven bestaat uit ‘een interne werkwijze om tot een goede inhoudelijke afweging te komen’ met vervolgens een ‘transparant en integraal advies aan het college’. Onze fractie zou graag zien dat er ook voor nieuwe woon- en zorginitiatieven in de wijken kaders worden geformuleerd in de woonvisie. De wethouder legde uit dat dit inderdaad zal gebeuren.

Ook veel andere fracties uitten hun zorgen over het tekort aan seniorenwoningen. We zijn benieuwd of ze zich dit nog zullen herinneren bij bespreking van ons voorstel om dichter (en dat kan ook hoger zijn) en dus meer te bouwen op Wilderszijde en op de aanstaande bouwlocaties in Bleiswijk. Of beginnen ze dan weer over groen, water en dorps?

 Verder sprak onze fractie de zorg uit dat de druk op de cliënt in het Sociaal Domein groot is. De wethouders willen met mensen die hulp en ondersteuning vragen in gesprek gaan over “wat erbij hoort in het leven” en “welke beperking nog valt binnen normale grenzen en dus moet je er maar gewoon mee zien te leven”. Die grens moet worden opgerekt, zo blijkt uit de beantwoording van onze schriftelijke vragen, want anders is het systeem niet houdbaar. Onze PvdA fractie vindt dit een onacceptabele richting en vroeg aan de wethouder of zij serieus van plan is om die grens te gaan opzoeken met de inwoners, en wie dan vervolgens de grens bepaalt. Petra Verhoef zei: “De leefwereld moet zeker oprekken omdat bij de systeemwereld de rek eruit is?” Het werd door de wethouder uitgelegd als één groot misverstand: natuurlijk moet de cliënt kunnen floreren, maar soms betekent dat investeren in het gezin of de mantelzorger en niet in bijvoorbeeld het kind of de oudere zelf. Gek, dat is toch iets heel anders dan opschuiven van de grenzen.

Ook kaartte onze fractie weer de druk op de vrijwilligers aan. Een blijvende zorg die wij hebben is dat het Sociaal Domein in Lansingerland (en vast ook in andere gemeenten) voor een groot deel leunt op het informele circuit, zoals de vrijwilligers van bijv. Vluchtelingenwerk en van Humanitas. Sterker nog: soms is de kennis, ervaring en inzet onder de vrijwilligers groter dan onder de professionals. We vinden het zorgwekkend dat er geen formele evaluatie of onderzoek plaats heeft gevonden naar de werkdruk bij de vrijwilligers van de maatschappelijke organisaties. Wel wordt er op basis van accountgesprekken met de maatschappelijke partners geprobeerd om te voorkomen dat te zware of te complexe problematiek te lang of onterecht bij vrijwilligers blijft. Daar is onlangs een ‘menukaart’ (doelen, frequentie, duur van ondersteuning die je als vrijwilliger verwacht wordt te geven aan cliënten). Wij vroegen de wethouder of ze toch bereid is om een evaluatie te doen naar de ervaren werkdruk. Uiteindelijke zegde ze toe.

 Tot slot is er de druk op de financiën: ook voor onze fractie een belangrijk thema, maar wij willen het niet centraal stellen in de gesprekken over de ontwikkelingen en resultaten in het Sociaal Domein. Er zijn andere fracties die daar wel uitgebreid bij stilstonden, zoals het CDA die daar flink wat spreektijd voor uittrok. Op social media circuleerde een speels filmpje van VVD-fractielid mevrouw Draak over de Jeugdzorg, waarin de centjes een centraal thema waren.

Tot slot vroegen we de wethouder om het uitgestelde lokale preventie-akkoord voortvarender op te pakken na het zomerreces. Dat gaat ze doen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Kijkend richting Rotterdam vanaf Pekhuisbrug

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Bleiswijkse zoom

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Droogte in Rottemerengebied

 VERTRAGING VOOR GEBIEDSONTWIKKELING BLEIZO-WEST

Het nieuwe Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-knooppunt Lansingerland -Zoetermeer biedt grote kansen voor een ontwikkeling met een hoge vervoerswaarde. De gemeenteraden van Zoetermeer en Lansingerland gingen op 29 januari 2020 samen aan de slag om de wenselijkheid en haalbaarheid van zo’n ontwikkeling te bespreken. Dat was een avond vol energieke gesprekken tussen de raden en de wethouders. Wonen vlakbij het nieuwe station bleek een gewenste optie. Verdere ‘verdozing’ is op deze plek ongewenst. Er wordt door de raden gedacht aan een mix van bedrijven, wonen, voorzieningen, onderwijs en leisure op deze plek.

De colleges van beide gemeenten meldden de raden afgelopen week dat “door de coronacrisis en de onzekerheid over de gevolgen hiervan de aandacht eerst uit gaat naar het inzichtelijk krijgen van de gevolgen hiervan alvorens inhoudelijke keuzes gemaakt worden. Hierdoor leggen beide gemeenten vooralsnog nog geen verzoek voor budget voor aan de gemeenteraden. Dit betekent een vertraging voor de ontwikkeling van Bleizo-West”. Daar baalt onze fractie van!

Volgens de colleges gaat deze vertraging geld kosten: “Voor de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Bleizo betekent dit dat voor dit gebied geen acties ondernomen kunnen worden. Deze vertraging heeft een negatief effect op de huidige grondexploitatie van Bleizo. De GR Bleizo heeft op basis van de huidige Grex de kosten voor een jaar vertraging geraamd op circa 0,8 miljoen euro. Hiermee blijft de Grex Bleizo ruim positief en zijn geen aanvullende maatregelen door beide gemeenten nodig. Bij het opstellen van het ontwikkelperspectief hoort ook het inzichtelijk maken van de financiële effecten, fasering en risico’s van een andere programmering van Bleizo-West”.

Onze fractie vraagt zich af of het echt verstandig is om een tijdelijke rem te zetten op de ontwikkeling van Bleizo-West. De vraag naar wonen, studeren en werken nabij het HOV-knooppunt blijft bestaan. De noodzaak om te bouwen is in tijden van crisis juist groot! Zo geven de beide colleges het verkeerde signaal aan de markt. Wij zullen hier binnenkort bij het debat over de jaarrekening van de GR Bleizo zeker op terug komen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

’t Zeeltje is weer open!

NIEUWE ROL COLLEGE BIJ ONTWIKKELING HOLLAND RAIL TERMINAL

Op 12 mei stuurde het college ter informatie een brief naar de raad waaruit blijkt dat het anders moet de strategie rond de Holland Rail Terminal (HRT). Het Ministerie van IenW wil een nieuw locatiekeuze onderzoek voor de HRT en wil ook dat onder andere het Rail Service Center in Rotterdam hierin uitgebreid wordt meegenomen. Het college constateert (kort samengevat) dat “We in de wachtkamer zitten en in afwachting zijn of er andere bestaande terminal locaties geschikt zijn voor dit concept en of financiering loskomt. Het college voert voor de HRT op dit moment geen actieve bestuurlijke lobby”. Wij berichtten erover in ons weekbericht 554: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-mei-2020/

Lansingerland is nu dus geen voortrekker meer. Het college zal de raad informeren zodra de resultaten van het locatieonderzoek van de provincie en HRT-initiatiefnemers bekend zijn.

De PvdA-fractie was verrast over dit bericht. De HRT was tot heden een favoriet project van het college, in het bijzonder van voormalig wethouder Albert Abee. Een jaar lang heeft de raad niets gehoord en dan ineens dit. Daarom stelde Petra Verhoef tijdens de rondvraag van de raadscommissie Ruimte op maandag 8 juni de volgende vragen: Waarom hulde het college zich zo lang in stilte over de voortgang van HRT? Waarom heeft men gekozen voor een passieve, afwachtende houding i.p.v. voortzetten van de actieve lobby? Is de Lansingerlandse tuinbouwsector hiermee akkoord? Heeft de raad hier nog een stem in, zo ja in welke fase?

Volgens wethouder Jan-Willem van den Beukel (CDA) is de ontwikkeling van de HRT in een nieuwe fase beland. Tot nu toe was de rol van het college om behulpzaam te zijn bij tot wasdom brengen van dit ondernemersinitiatief. Het gaat met name om meedoen aan een stuurgroep, het beschikbaar stellen van grond en het financieren van onderzoeken. Nu is het project in een nieuwe fase beland. Ondanks de stilte in de richting van de raad is er het afgelopen jaar veel gebeurd. Er is studie gedaan naar wat het HRT op langere termijn voor de tuinbouwcluster kan betekenen, naar de vraag of de spoorcapaciteit het aan kan en of er een wachtspoor kan worden ingepast. De resultaten van het onderzoek verschenen precies op het moment dat de corona-crisis uitbrak. Dit leverde helaas vertraging op.

Wethouder Van den Beukel benadrukte dat het spoorwegnet een aangelegenheid is van het ministerie van IenW en ProRail. Zij bepalen of er ruimte voor extra treinen vanuit de HRT kan worden gecreëerd. Het ministerie IenW ziet de Betuwelijn als een goede oplossing maar de glastuinbouwsector ziet dit niet zitten. Het ministerie op haar beurt vraagt nu een onderbouwing waarom het transport van tuinbouwartikelen via de Betuwe route niet gaat werken. Het college zal de gronden in Bleiswijk voor de HRT blijven reserveren en vindt ook de provincie aan haar zijde. Een provinciaal locatieonderzoek is eind 2020 gereed. De raad is het bevoegd gezag als het gaat om het vaststellen van het bestemmingsplan, mocht de HRT er daadwerkelijk komen. Dat is gelukkig nu opgehelderd.

De PvdA-fractie is tevreden over de reactie van de wethouder. De ontwikkeling van de HRT is zeer complex. Het spoor tussen Bleiswijk en Utrecht is erg druk. Gesproken wordt over een verdubbeling van het spoor. Dit gaat vele jaren duren. Bovendien staan andere ontwikkelingen niet stil. Ook de wethouder duidde hierop. Er zijn slimme logistieke transportvormen in de maak zoals elektrische trucs die in een autonome vloot met maar één chauffeur voorop bloemen en groenten naar Duitsland en andere landen kunnen rijden. Heel flexibel en een alternatief voor het spoor.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

 Brug bij de Retraiterie in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Pekhuisbrug in Bleiswijk

Tot slot: Maandagavond wacht een interessante oordeelsvormende vergadering van commissie Ruimte: het Masterplan Wilderszijde wordt besproken en ook het bijbehorende Parkeerbesluit. Van onze fractie ligt er een extra bespreekpunt. We vroegen de andere fracties hoe zij aankijken tegen meer bouwen op Wilderszijde en op de toekomstige bouwlocaties in Bleiswijk. Dit past bij de ambitie van de provincie om op bouwlocaties aan planoptimalisatie te doen. Ons idee is dat het dan misschien mogelijk wordt om eindelijk de door álle fracties zo felbegeerde extra seniorenwoningen en kleinere appartementen voor jongeren en net gescheiden ouders te bouwen. Het college reageerde inmiddels via een brief dat deze planoptimalisatie niet kan in verband met de parkeernorm, de klimaat-adaptieve inrichting van de wijk en de ontsluitingsplannen. Ter inspiratie tonen de foto’s hieronder hoogbouw pal tegen Wilderszijde aan. En die flats zijn heus meer dan 15 meter hoog. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Markante hoogbouw langs Boterdorpseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Hoogbouw met dorpse ‘look’ langs Boterdorpseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Brug naar Eilandpad Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Scholen in verte op Wilderszijde

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-30-mei-t-m-5-juni-2020/

Klaprozen bij Boterdorpseweg

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 30 MEI T/M 5 JUNI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 MEI 2020

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Lansingerland 30-05-2020 17:10

Dit is nummer 555 van de weekberichten van de PvdA-fractie in Lansingerland. Op dinsdagavond werden de (duo-)raadsleden mondeling geïnformeerd over de Jaarrapportage Sociaal domein. Op woensdag was er een uitgebreide toelichting op het Masterplan Wilderszijde 2030. Op donderdag stelde de Raad unaniem het collegebesluit ‘financieel mandaat voor crisismaatregelen’ vast, het eerste raadsvoorstel van wethouder Van den Beukel. We berichten deze week over onze visie op het Masterplan Wilderszijde en over de motie van D66 en onder andere onze fractie om aan de Tweede Kamer kenbaar te maken dat Lansingerland de opvang van vluchtelingenkinderen steunt. Verder uiten we zorgen over de situatie van Lansingerlandse arbeidsmigranten tijdens de coronacrisis en staan we nog kort stil bij openbaar vervoer per trein en vliegtuig. Onze foto’s tonen weer een mix van aanleg van wegen en bouw van huizen, onze dorpskernen en natuur.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Grotere terrassen Berkel centrum

PVDA WIL MEER (SOCIAAL) BOUWEN OP WILDERSZIJDE

Meer dan 3000 nieuwe woningen zitten er niet in op Wilderszijde. Dit bleek afgelopen woensdag uit een presentatie over het Masterplan Wilderszijde 2030. Dit aantal is volgens het college het absolute maximum, onder andere op basis van de milieu-effectrapportage. De voorlopige berekeningen gaan uit van 2600 woningen. De PvdA-fractie zou heel graag de bouwplannen voor Wilderszijde verdichten en dus meer dan 3000 woningen te bouwen. Tijdens de commissievergadering Ruimte van 8 juni staat ons bespreekpunt op de agenda, samen met de bespreking van het Masterplan Wilderszijde 2030. Wij denken dat het verdichten van bouwen ervoor zorgt dat er nog meer betaalbare woningen worden gebouwd en daarmee is volgens ons de kans dat Lansingerland snel in aanmerking komt voor een financiële woningbouwimpuls van het ministerie BZK groter. Zeker wanneer er in plaats van de geplande 25% gekozen wordt voor 30% sociale huurwoningen.

Het door het college voorgestane programma ziet er – uitgaande van de bouw van 2600 woningen – als volgt uit:

25% sociale huur: 650 woningen; 15% betaalbare huur en koop (< 225.000 euro voor koop en < 900 euro voor huur): 390 woningen; 10% betaalbare huur en koop volgens definitie BZK (< 310.000 euro voor koop en < 1000 voor huur): 260 woningen; 50% vrije sector koop (> 310.000 euro): 1300 woningen

De verhouding koop-huur wordt volgens het Masterplan 60%-40% net als de verhouding grondgebonden-gestapelde woningen: 60%-40%. In absolute aantallen: 1560 respectievelijk 1040 woningen.

Het college maakte een voorlopige berekening van wat dit plan voor de grondexploitatie gaat betekenen. Bouwen volgens het Masterplan laat een tekort van 43 miljoen zien. Bovendien moet er ruim 14 miljoen euro geïnvesteerd worden in de bouw van bovenwijkse voorzieningen, twee basisscholen en een sociaal cultureel centrum.

Wilderszijde maakt als aangewezen versnellingslocatie in de Woondeal Zuidelijke Randstad kans op een bijdrage uit de woningbouwimpuls van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het college wil 28 miljoen euro aanvragen. De impuls financiert maximaal de helft van het tekort op het exploitatieplan (43+14 miljoen). Wanneer het ministerie BZK hiermee instemt, wordt het tekort op de grondexploitatie teruggebracht naar 15 miljoen euro.

De provincie Zuid-Holland is akkoord met het Masterplan Wilderszijde. Binnenkort wordt de ondersteuningsverklaring voor het indienen van de aanvraag voor de bijdrage woningbouwimpuls door het college verwacht. Het loket voor het doen van een aanvraag voor de eerste tranche (van in totaal vier) gaat op 1 juli open. Het college wil dan direct een aanvraag indienen. In september moet dan blijken of Lansingerland tot de gelukkige gemeenten behoort die via de eerste tranche steun krijgen.

De PvdA-fractie is blij dat het college in ieder geval voor 25% sociale huurwoningen gaat en ook de bouw 50% betaalbare woningen omarmt. Toch laten wij het idee om meer dan 3000 woningen te gaan bouwen nog niet los. Dit betekent dat de woningbouw dan verdicht moet gaan worden. Iets wat ook de provincie wel ziet zitten. Zoals gezegd heeft onze fractie hierover een bespreekstuk ingediend dat op de agenda staat van de commissie Ruimte van maandag 8 juni. Minder dan 3000 nieuwe huizen bouwen op Wilderszijde vinden wij niet logisch. Het vermindert de kans op een bijdrage in het kader van de woningimpuls. Voor ons is het meest ideale en voor een impulsbijdrage meest kansrijke scenario de bouw van bijvoorbeeld 3500 woningen (door hoger te bouwen, met meer gestapelde woningen dan de 40% die nu voorzien is en met 30% sociale huur). 1000 sociale huurwoningen extra bouwen voor al die mensen in vitale beroepen die nu zitten te springen om een huis, lijkt ons een mooi aantal. Blijven bouwen volgens vertrouwde ‘dorpse structuren’, zoals bij een aantal fracties in de raad nog steeds volop leeft, kan voor onze gemeente bovendien wel eens een erg kostbaar verhaal gaan worden.

Waarom de grondexploitatie van Wilderszijde sluit met een voorlopig tekort van 43 miljoen euro is ons niet duidelijk. De toelichting ontbreekt nog. Onze fractie vindt dat het college de exacte becijfering van dit tekort met de raad moet delen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Driehoek Noordpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Bouw woningen wethouder Schippersstraat in Berkel

 OOK LANSINGERLAND STEUNT OPVANG VLUCHTELINGEN KINDEREN

Op de Griekse eilanden is een humanitaire ramp gaande, waarbij duizenden mensen die door oorlog en geweld gedwongen hun huis hebben verlaten, worden ontmenselijkt, slachtoffer zijn van geweld en een groot tekort aan water en voedsel hebben. Onder hen bevinden zich ongeveer 5200 alleenstaande kinderen, die geen toegang hebben tot de meest fundamentele rechten zoals onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs en kunnen worden misbruikt of verhandeld. Griekenland heeft de EU gevraagd om 2500 kinderen op te vangen. De Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children Nederland hebben opgeroepen om minimaal 500 kinderen in ons land op te vangen. Al meer dan 60 Nederlandse gemeenten zich hebben inmiddels aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ en zijn bereid om alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen. Frankrijk, Duitsland en Luxemburg hebben al kinderen opgenomen. Portugal, Ierland, Finland, Kroatië, Litouwen, België, Noorwegen en Bulgarije willen gezamenlijk 1600 kinderen opnemen. Begin mei gaf staatssecretaris Ankie Broekers-Knol voor drie jaar vier miljoen euro aan een voogdijprogramma op het Griekse vasteland. Ze gaf aan alleen structurele oplossingen te willen. Het halen van 500 kinderen naar Nederland valt daar niet onder volgens haar. Voogdij-organisatie Nidos geeft aan dat zij klaar staat voor de opvang en begeleiding van deze kinderen in Nederland.

Tot de 60 Nederlandse gemeenten die zich hebben aangesloten bij de ‘Coalition of the Willing’ behoort inmiddels ook de gemeente Zoetermeer. Een op initiatief van de Zoetermeerse PvdA-fractie ingediende motie om zich hierbij aan te sluiten kreeg op 18 mei een meerderheid in de raad. De PvdA-fractie in Lansingerland vindt dat ook onze gemeente zich moet aansluiten bij deze 60 gemeenten. Onze jonge gemeente kent nu al een prachtige traditie als het gaat om de opvang van vluchtelingen. Vele inwoners zijn bovendien als vrijwilliger actief bij organisaties die zorgen voor opvang en begeleiding. Denk maar aan Vluchtelingenwerk, Humanitas en kerkelijke organisaties.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag diende de D66-fractie met onder meer de PvdA-fractie als mede-indiener een motie in waarin het college werd verzocht om zich aan te sluiten bij de coalitie van andere gemeenten die deze oproep steunen, de gevoelens van de raad van Lansingerland bij de Rijksoverheid onder de aandacht te brengen, de Rijksoverheid op te roepen om het verzoek van Griekenland in te willigen en bij de staatssecretaris kenbaar te maken dat Lansingerland haar steentje bij wil dragen in de opvang van minderjarige vluchtelingen. Op een deel van de fractie van Leefbaar 3B en de gehele VVD-fractie na steunde de hele raad deze belangrijke motie. Gelukkig ook de CDA-fractie. Zij maken deel uit van de veertig lokale afdelingen van het CDA die vinden dat hun Tweede Kamer fractie moet terugkomen van het standpunt dat er geen kinderen uit kampen in Griekenland naar Nederland worden gehaald. Ze deden hiertoe afgelopen week een oproep aan de partijtop in Trouw. Lansingerland behoort nu ook tot de ‘Coalition of the Willing’.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Omleiding Grindweg ivm aanleg A16

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Aanleg tunnel A16 onder de Rotte

 ZORGEN OVER LANSINGERLANDSE ARBEIDSMIGRANTEN IN CORONATIJDEN

Vorig jaar zomer besteedden wij naar aanleiding van de komst van Zalando in Bleiswijk veel aandacht aan de huisvesting voor arbeidsmigranten die aan de slag zullen gaan in één van de vele distributiecentra die op dit moment gebouwd worden in de A12-Corridor. Wij konden toen niet vermoeden dat dit vraagstuk in het voorjaar van 2020 extra actueel en nijpend zou worden door de uitbraak van het coronavirus onder arbeidsmigranten in de slachthuizen. Nederland telt, sinds in mei 2007 onze arbeidsmarkt open ging voor werknemers uit alle EU-staten, liefst 400.000 arbeidsmigranten. Vaak komen zij uit het oosten van Europa en zijn zij aangewezen op flexcontracten, ongeschoolde arbeid, lage salarissen en collectieve huisvesting.

Het college werkt al enige tijd aan een toetsingskader waaraan de huisvesting van arbeidsmigranten in onze gemeente moet gaan voldoen. In de eerste opzet was nauwelijks rekening gehouden met de te verwachten groei van het aantal arbeidsmigranten door de komst van de grote distributiecentra. Het verhaal was vooral toegeschreven op de huidige situatie in de glastuinbouw.

Vanwege de druk die de coronacrisis op het gemeentelijke apparaat legt, kwam het college in april met een nieuwe prioritering van beleid, de zogenaamde Routekaart. Deze is afgelopen donderdag door de raad vastgesteld. Op deze routekaart is het verschijnen van het toetsingskader arbeidsmigranten uitgesteld naar september 2020. Onze fractie stelde hier al eerder grote vraagtekens bij en wordt hierin nog eens gesterkt door de recente gebeurtenissen in de vleesverwerkende industrie. Wat de PvdA-fractie betreft krijgt de huisvesting van arbeidsmigranten prioriteit en wordt het integraal onderdeel van de corona-aanpak van het college.

De raad kan dit thema inbrengen bij de door ons voorgestelde te houden rondetafelgesprekken over ‘toekomstperspectief na corona in Lansingerland’ met vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, vakbonden, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. De bedoeling hiervan is om samen te zoeken naar oplossingen voor sociale, economische en maatschappelijke problemen die door de coronacrisis veroorzaakt worden en over de inrichting van de samenleving volgens ‘het nieuwe normaal’. Wij berichtten hierover al in onze weekberichten 553 en 554.

Over de komst van Zalando zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekberichtpvda-fractie-20-juli-t-m-13-sept-2019

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Lage Bergsebos

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

Lage Bergsebos

 VLIEGEN OF TREINEN? IN IEDER GEVAL NIET PER STOKPAARD.

Wij komen nog even terug op ons verhaal in weekbericht 554 van vorige week over de nieuwe Luchtvaartnota van de minister IenW. In een reactie op Twitter meldde de GroenLinks fractie in een dat “We eerst en vooral minder moeten gaan vliegen en op afstanden tot 750 km gaan treinen. Ja, duurzame innovatie is belangrijk maar infrastructurele maatregelen om de trein een echte concurrent te laten worden hebben voorrang”. Voor de PvdA-fractie is vliegen een vorm van openbaar vervoer (OV). Net als trein, tram, metro, bus en taxi. Het gaat bij de afweging tussen soorten OV om de meest efficiënte wijze van vervoer, zowel in tijd, duurzaamheid als kosten. Ons pleidooi is om veel sneller dan de minister voorziet (pas in 2070) de luchtvaart 100% klimaatneutraal te maken, de huidige geluidshinder sterk te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren tot op het door de WHO gewenste niveau. Zonder zo’n aanpak heeft de luchtvaart geen toekomst meer.

Om dit voor elkaar te krijgen moet de minister fors gaan investeren in innovatie en onderzoek door kennisinstituten, industrie en luchtvaartsector. De nieuwe Luchtvaartnota is hierover veel te terughoudend. Wat nodig is, is dat de minister, ook in Europees verband, industrie en luchtvaartsector stimuleert tot intensieve samenwerking en andere landen krachtig aanmoedigt hetzelfde te gaan doen. Nederland kan gidsland worden.

Het spreekt voor zich dat er een grondige afweging wordt gemaakt welke vorm van openbaar vervoer op een bepaald traject het meest efficiënte is. Om bij voorrang te kiezen voor infrastructurele maatregelen voor de trein, zoals GroenLinks wil, gaat voorbij aan de integrale kosten en baten afwegingen die moeten worden gemaakt. Het vervoer per trein naar buitenlandse bestemmingen binnen de 750 km is tot op heden verhoudingsgewijs nog beperkt. Volgens de Luchtvaartnota kan de trein in 2030 tussen 1.9-3.7 miljoen vliegreizen vervangen op de belangrijkste bestemmingen vanaf Schiphol. Dit is 2 tot 5% van alle vluchten vanaf Schiphol. De MER gaat overigens uit van 3.6% van alle vluchten. De Nederlandse vakantieganger maakt voor zijn of haar reizen naar het buitenland maar heel bescheiden gebruik van de trein. Favoriet zijn nog steeds auto en vliegtuig: https://www.kimnet.nl/publicaties/brochures/2020/05/25/de-mobiliteit-bij-vakanties-naar-het-buitenland

Ons voorstel is dat de minister via een model in beeld brengt hoe in 2030 en 2040 de vraag naar reisbestemmingen tot 750 km zich zal gaan ontwikkelen. Dit model moet ook een beeld geven in welke fase de verduurzaming van de luchtvaart zich dan bevindt (gaat de innovatie snel, middelsnel of langzaam) en wat dit betekent voor de vermindering van en CO2 uitstoot en geluidsoverlast en de verbetering van de luchtkwaliteit. Om te kunnen vergelijken moeten deze scenario’s ook worden gemaakt voor het spoorwegnet. Welke Europese uitbreidingen zijn er nodig om in 2030-2040 de groei van reizigers op te vangen en wat betekent dit voor de C02 uitstoot vanwege de aanleg van nieuw spoor en voor de geluidsoverlast? Natuurlijk moeten in het model ook de financiële kostenplaatjes (investeringen en innovatiekosten) worden opgenomen. Zo wordt een goede vergelijking tussen vervoer per spoor en lucht mogelijk. Zo’n aanpak vermijdt bovendien het berijden van ideologische stokpaardjes.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 De Landscheiding

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

AMG Schmidtpark bij de HSL

 Tot slot: Er wacht onze fractie een week met commissievergaderingen. Op dinsdag buigt commissie Ruimte zich over de uitgangspunten en ontwikkelstrategie van de Omgevingsvisie Lansingerland. Hier ging een uitgebreid participatietraject en stapsgewijs overleg in een klankbordgroep van de raad aan vooraf. Bij commissie AB staat een bespreekpunt van de D66-fractie op de agenda: zij maken zich zorgen over de rol van de raad bij ‘het opstellen van het toekomstperspectief’ voor Lansingerland na deze coronacrisis. Ze lijken bang dat het college het op eigen houtje wil doen. Wij zijn daar niet zo bang voor en vinden het véél belangrijker dat de Lansingerlandse samenleving hierover mee kan denken: vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, jongeren en ouderen, sportverenigingen en kerkgenootschappen. We gaan voorstellen om beeldvorming via rondetafelgesprekken te organiseren. Op donderdag vergadert commissie Samenleving over de Jaarrapportage Sociaal Domein. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 AMG Schmidtpark in bloei

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/ 

 Bijenhotel

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 Houtwallen in AMG Schmidtpark

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-23-t-m-29-mei-2020/

 Groenzoom

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 23 T/M 29 MEI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

De raad en onze fractie in coronatijd, een vervolgverhaal Deel II

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Haarlem 11-04-2020 20:07

Vorige week gaven we een eerste doorkijkje in onze werkzaamheden als fractie, in coronatijd. Hoofddoel blijft dat belangrijke besluitvorming, ondanks de beperkingen en uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt, zoveel mogelijk doorgang vindt.

Anderhalve-meter-afstand vergaderen

We hebben inmiddels onze eerste commissievergaderingen achter de rug, in de als tijdelijke raadzaal ingerichte kantine van het gemeentelijke gebouw “de Zijlpoort” aan de Gedempte Oude Gracht.

https://haarlem.pvda.nl/nieuws/de-raad-en-onze-fractie-in-coronatijd-een-vervolgverhaal-deel-ii/

Deze zaal is aanzienlijk ruimer dan de raadzaal in het stadhuis, waardoor het mogelijk is om alle 39 leden van de raad (danwel alle leden van een commissie) te ontvangen, plus leden van B&W en de griffie, en tegelijkertijd de corona-maatregelen in acht te nemen van anderhalve meter afstand tussen alle aanwezigen, en voldoende ruimte bij het passeren van elkaar, op weg naar binnen of buiten.

Griffie en technici hebben veel werk verricht om dit mogelijk te maken.

Digitaal vergaderen

Achter de schermen wordt door griffie en de gemeentelijke IT-afdeling bovendien hard gewerkt aan de mogelijkheid voor de commissie- en raadsleden om, later deze maand, digitaal te kunnen vergaderen/stemmen.

De Gemeentewet staat digitale besluitvorming niet toe. De Eerste Kamer heeft afgelopen dinsdag echter ingestemd met een spoedwet “digitale besluitvorming voor decentrale overheden” om hier, tijdelijk (tot september, verlenging mogelijk), verandering in te brengen.

Commissie- en raadsleden oefenden afgelopen week met digitaal vergaderen via Teams. Kleine groepjes ontvingen instructies, tips & tricks, en namen deel aan test-vergaderingen, onder leiding van de griffie. Kleine ongemakken kwamen voor – mensen die wel te horen waren maar niet te zien, mensen die verkeerd inlogden, etc. In sommige gevallen, wanneer problemen met eigen laptops van commisie-/raadsleden niet te verhelpen leken, heeft de IT-afdeling laptops uitgeleend, voor de duur van de digitale besluitvorming.

Onze fractie maakte bij onze eerste fractievergadering-op-afstand nog gebruik van Skype, maar inmiddels vergaderen we als fractie eveneens via Teams.

Anderhalve-meter-afstand vergaderingen, afgelopen week in de Zijlpoort

De aftrap in de alternatieve raadzaal was voor commissie Samenleving, afgelopen woensdagavond. Commissielid Dion Heinis vertelt verderop in deze blog over zijn ervaringen.

Donderdagmiddag vergaderde commissie Ontwikkeling in de tijdelijke raadzaal. Raadslid Maarten Wiedemeijer geeft hieronder zijn ervaringen weer.

https://haarlem.pvda.nl/nieuws/de-raad-en-onze-fractie-in-coronatijd-een-vervolgverhaal-deel-ii/

 

Donderdagavond volgde de eerste “anderhalve-meter-raadsvergadering”. Waar het beeld de avond ervoor bij Samenleving halverwege uitviel, was er mooi scherp beeld van de raadsvergadering. De vergadering begon met “corona-vragen” van raadsleden aan de burgemeester, waarna de vergadering vervolgde met het enige bespreek- en besluitpunt van de avond: het bestemmings- en beeldkwaliteitsplan van de Koepel. Zonder instemming van de raad met deze plannen, zou het College geen omgevingsvergunning hebben kunnen afgeven; zonder omgevingsvergunning zou de ontwikkelaar zijn werkzaamheden niet kunnen aanvangen, en zonder een spoedige start met de ontwikkeling het Koepelgebied, zou de vernieuwde Koepel haar deuren niet op de voorziene datum in september 2021 kunnen openen.

Over de Koepel volgt een aparte blog. Eén punt moet hier echter niet onvermeld blijven, en dat is de vriendendienst die de PvdA haar linkse kameraden van de SP heeft bewezen in de afgelopen raadsvergadering. Omdat de voltallig SP-fractie in thuisquarantaine is, heeft de PvdA namens de SP een motie ingediend. Inhoudelijk kon onze fractie de SP-motie echter niet steunen. Het gebaar werd op prijs gesteld, en leidde bovendien bijna tot een novum, omdat het er even op leek dat geen enkele fractie de motie zou steunen, waardoor deze motie de eerste Haarlemse motie met nul stemmen had kunnen worden, omdat de SP nu ook niet voor haar eigen motie kon stemmen.

Zelf vind ik het nieuwe “anderhalve-meter-vergaderen”, zoals dat nu georganiseerd is, uitstekend werkbaar.

Digitale vergaderingen, vanaf komende week

Hoe de digitale commissie- en raadsvergaderingen zullen verlopen, waar je maar een deel van de commissie of raadsleden (tot 4 personen) tegelijk in beeld hebt, zullen we binnenkort ervaren.

Het is de bedoeling dat commissie Bestuur as. woensdag aftrapt met de eerste digitale commissievergadering. De eerste digitale raadsvergadering zou op donderdag 23 april moeten plaatsvinden.

Een groot voordeel van digitaal vergaderen is dat leden in thuis-isolatie kunnen meevergaderen. Maar misschien blijkt uiteindelijk een tussenvariant mogelijk, en ideaal: een fysieke “anderhalve-meter-vergadering”, waarop leden in thuis-isolatie digitaal kunnen inloggen, net zoals insprekers dat zullen kunnen doen met ingang van de eerste officiële digitale commissie-vergadering woensdag. (

Ienke Verhoeff

Fractievoorzitter PvdA Haarlem

***

 

 

Een update van raadslid Maarten Wiedemeijer, woordvoerder in de commissie Ontwikkeling, over wat de coronacrisis betekent voor volkshuisvesting:

De Nederlandse samenleving staat voor grote onzekerheid door de coronacrisis. Sommigen hebben hun geliefden verloren, zijn bang om ziek te worden of verkeren in onzekerheid over hun inkomen. Als PvdA Haarlem zullen we er de komende tijd extra hard voor knokken om voor alle Haarlemmers voor bestaanszekerheid te zorgen. Een betaalbare woning en werk en inkomen zijn nu extra van belang.

Nieuwbouw

Al voor de coronacrisis was er een groot tekort aan betaalbare woningen in Haarlem. De prijs van een koopwoning schoot door het dak en de wachttijd voor een sociale huurwoning was al snel 9 jaar of meer. In het coalitieakkoord “Duurzaam Doen” heeft de PvdA met GroenLinks, D66 en het CDA afgesproken om 10.000 woningen te bouwen tot 2025. Waarvan 40% sociaal en 40% in het middensegment. Lees hierover meer op: betaalbaar wonen in Haarlem.

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) waarschuwde afgelopen week dat de bouw stil dreigt te vallen en dat hiermee 40.000 banen op het spel staan. De verwachting is dat commerciële beleggers en ontwikkelaars zich enigszins uit de markt zullen terugtrekken omdat hun rendementen onder druk komen te staan. Daarom is het extra belangrijk dat woningcorporaties wel door kunnen bouwen. Hiervoor moeten zij voldoende investeringscapaciteit hebben. In Nederland betalen corporaties met een speciale belasting – de zogenaamde verhuurderheffing – miljarden belasting per jaar. Dit moet zo snel mogelijk worden afgeschaft zodat woningcorporaties door kunnen bouwen met betaalbare woningen en bouwvakkers niet werkloos thuis komen te zitten. Kabinet, schaf de verhuurderheffing af!

In crisistijd neemt de doelgroep voor sociale huur toe; door terugval in inkomen komen ze in aanmerking voor een sociale huurwoning. De PvdA zal blijven knokken voor méér sociale huurwoningen!

De gemeenteraad van Haarlem heeft ook een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bouwprojecten kunnen doorgaan. De PvdA moet helaas constateren dat andere partijen uit de raad ervoor kiezen om belangrijke projecten onnodige vertraging op te laten lopen door er niet over te willen vergaderen. Dit terwijl de inspraak al heeft plaatsgevonden vóór de coronacrisis. Wij vinden dit onverantwoord gezien de dringende behoefte aan betaalbare woningen. De vergaderingen van de gemeenteraad kunnen op een veilige en verantwoorde manier doorgaan in aangepaste vorm.

Huisuitzettingen

In deze kwetsbare periode is het extra van belang dat er niemand op straat komt te staan. Een aantal verhuurders en brancheverenigingen hebben beloofd er voorlopig voor te zorgen dat er geen huisuitzettingen zullen zijn.  Zie hier het statement van Aedes, IVBN, Kences, Vastgoed Belang en de Minister van Milieu en Wonen.

De PvdA Haarlem is positief over de spoedwet tijdelijke huurovereenkomsten die er voor moet zorgen dat tijdelijke huurovereenkomsten verlengd kunnen worden. Het zou absoluut een schande zijn als Haarlemmers nu op straat komen te staan. Ben jij of ken jij iemand die alsnog op straat dreigt te komen? Neem dan vooral contact op! E-mail: maarten@pvdahaarlem.nl

Maarten Wiedemeijer

PvdA Haarlem

***

 

 

Een bijdrage van commissielid Dion Heinis, woordvoerder in de commissie Samenleving over zijn ervaring als commissielid in Coronatijd

 De commissievergaderingen starten weer, maar wel in aangepaste vorm

De eerste vergadering in crisistijd van de commissie Samenleving vond plaats woensdag 8 april in het bedrijfsrestaurant van de gemeente Haarlem. Die maatregel is genomen om gemakkelijk genoeg afstand van elkaar te kunnen houden. Een andere maatregel is dat de commissievergadering maar drie uur mag duren. Dat is heel vervelend, want juist nu is er voor het sociaal domein van alles om te bespreken.

Alleen bespreken wat echt moet

Op de agenda staan alleen een paar punten die echt behandeld moeten worden. De evaluatie van het minimabeleid, de voortgangsrapportage wachttijden Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en de uitvoering van de motie Regenboogbeleid schuiven door.

Actieplan maatschappelijke opvang

Ook het actieplan voor het verbeteren van de maatschappelijke opvang schuift door en dat is extra vervelend. Na een zwartboek van de SP willen we snel zorgen voor verbetering van de maatschappelijke opvang. Allerlei moties over de opvang bleven tijdens de laatste reguliere raadsvergadering onbehandeld. We hebben met smart gewacht op de actieplannen van HVO Querido en van de gemeente. Toch zijn wij voor uitstel. Uitstel zorgt ervoor dat we voldoende tijd krijgen om de verbeteringen te bespreken. Bovendien zien we dat er serieus werk gemaakt is van de actieplannen.

De PvdA blijft juist ook in deze tijd graag actief en verbonden om te zorgen voor een sociaal Haarlem. Neem daarom gerust contact met ons op. E-mail: fractie@pvdahaarlem.nl

Dion Heinis

PvdA Haarle

***

Het bericht De raad en onze fractie in coronatijd, een vervolgverhaal Deel II verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Raad 5 maart: geen schone lucht, OZB blijft gelijk

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 08-03-2020 11:44

https://weesp.pvda.nl/nieuws/raad-5-maart-geen-schone-lucht-ozb-blijft-gelijk/Het is weleens frustrerend om in de oppositie te zitten. De coalitiepartijen WSP, GroenLinks en D66 kaarten vóór de raadsvergadering samen met het college de thema’s af. Wat heb je dan nog in te brengen als oppositiepartij? Als je met een motie komt vindt het college die doorgaans “overbodig”, of, laatst nog, “écht overbodig” (wie snapt het verschil?). Deze keer dachten we slim te zijn want we hadden samen met coalitiepartij GroenLinks een motie gemaakt om Weesp zich aan te laten sluiten bij het zogenaamde “Schone Lucht akkoord”, en ook nog één om de luchtkwaliteit in Weesp te gaan meten. Doel van het Schone Lucht Akkoord is om 50 procent gezondheidswinst te boeken in 2030 door vermindering van de hoeveelheid fijnstof en stikstofdioxide. Fijn voor Weespers die last hebben van de slechte lucht! Maar het college, bij monde van GroenLinks wethouder Maarten Miner, had er geen zin in. Te veel monitoring, en wie weet gaat het geld kosten. Over de te verwachten gezondheidswinst geen woord. GroenLinks trok zich al snel terug als indiener, er restte ons weinig anders dan hetzelfde te doen. Samen met de VVD brachten we ook nog een initiatiefvoorstel in om de OZB belastingheffing te repareren. Door een te lage schatting van de stijging van de WOZ waarde dreigt de gemeente EUR 120.000 meer aan OZB te innen dan de bedoeling was. Dat vinden wij niet eerlijk. Met goede hulp van de ambtenarij van Amsterdam sleutelden PvdA en VVD een voorstel in elkaar om het OZB tarief voor woningen te corrigeren. Het college kon niet aantonen waarom het allemaal niet uitvoerbaar was. Maar ja, de coalitiepartijen gingen als één blok voor de wethouder staan, dus het voorstel haalde het niet. Een lichtpuntje was wel dat de WSP en het CDA verklaarden dat wat we teveel gaan innen teruggegeven moet worden aan de burgers. Dat wordt in het het voorjaar van 2021 duidelijk dus daar moet u nog even op wachten. Maar we gaan het onthouden!

Het bericht Raad 5 maart: geen schone lucht, OZB blijft gelijk verscheen eerst op PvdA Weesp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.