Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

40 documenten

Sla geen gat in Nieuwegein!

SP SP VVD IJsselstein 16-09-2020 18:51

https://nieuwegein.sp.nl/blog/alle/martijn-stekelenburg/2020/09/sla-geen-gat-in-nieuwegein
Het college in Nieuwegein lijkt van plan om  Warmtebron toestemming te geven voor een warmtewinningsproject. Daarmee hoopt de gemeente een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de energievoorziening. Warmtebron wil warm water van 2,5 km diepte omhoog pompen. Daarvoor moet een gat geboord worden. Dit is niet zonder risico's. Daarom heet het een proefboring. De bodem onder onze voeten is echter een kwetsbare stapeling van verschillende lagen, waarover we heel weinig weten. Met mooie plaatjes in rapporten wordt gedaan alsof we wel heel precies weten waar onze stad op gebouwd is. Behalve dat we weten dat we weinig weten, stelt de weinige informatie die er wel is, ons geheel niet gerust.

Minister Wiebes (VVD) van Economische Zaken (EZK) moet vervanging zoeken voor de aardgasinkomsten uit Groningen. Ja, dit is ook de minister die Groningen laat zakken en beven. En hen al jarenlang laat stikken in de schade. Het is de bedoeling dat de gemeenteraad van Nieuwegein aanstaande december akkoord gaat met de locatiekeuze voor de boring. Daarna is er geen weg meer terug. Het college van Burgemeester & Wethouders is er alles aan gelegen om deze fase door de raad te krijgen.

Na het besluit om met de locatie van de boring akkoord te gaan liggen alle volgende beslissingen bij EZK. En er zijn meer dan voldoende ervaringen met EZK die totaal geen boodschap heeft aan de belangen van inwoners. De kans is erg groot dat 'economische' belangen zwaarder zullen wegen dan de risico's voor onze inwoners. Wij moeten ons zeker niet laten geruststellen door de mogelijkheid om bij EZK na dit besluit nog zienswijzen in te dienen.

Door het boren van een gat tot 2,5 km diep wordt de bodem ernstig verstoord. Door het prikken van gaten komt er een verbinding tussen lagen met aanzienlijke drukverschillen. In theorie zijn daar allemaal oplossingen voor, maar in de praktijk gaat dat afdichten mis. Vervolgens wonen wij in de buurt van een uitloper van de Peelrandbreuk. In 1992 vond de laatste beving plaats die hier ook voelbaar was. Niemand kan garanderen dat de boring geen nieuwe bevingen kan veroorzaken.

Tevens is de doorlatendheid van de laag waarin warm water gevonden moet worden niet doorlatend genoeg. Gevolg is dat men de winning alleen rendabel kan maken door te fracken. Met fracken wordt de bodem met chemicaliën opengebroken. Ook dit heeft op vele plaatsen in de wereld tot bevingen en bodemverontreiniging geleidt.

Wanneer er door deze industriële activiteiten in de woonomgeving schade aan de woningen ontstaat moeten woningeigenaren zelf aantonen dat dat door de warmtewinning komt. U staat dan als de Groningers tegenover de NAM. Of de Vroomshopers tegenover de Provincie Overijssel. Machteloos, omdat u niet op kunt tegen de diepe zakken van de overheid om met gemanipuleerde onderzoeken uw ongelijk te bewijzen.

Het is nu tijd om hiertegen op te staan. Er is een Bewonersgroep Aardwarmte Nieuwegein die handtekeningen en reacties verzameld. Teken op http://www.ban-groep.nl/. En verspreid deze boodschap via alle beschikbare kanalen.

Naast het boorgat is er een aanzienlijk risico dat er een groot gat in de beurs van onze inwoners geslagen gaat worden en dat zal ook gevolgen hebben voor de financiën van Nieuwegein. Daarom "Sla geen gat in Nieuwegein!"

5 SEPTEMBER: KOM IN ACTIE VOOR DE ZORG

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 07:31

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.

Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.

DAAROM KOMEN WE OP ZATERDAG 5 SEPTEMBER OM 14.00U ONLINE IN ACTIE.

 

Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.

SLUIT JE AAN!

Kun je op 5 september niet meedoen maar wil je toch steunen? Teken dan de petitie voor meer dan applaus voor onze zorgverleners. Al ruim 100.000 mensen hebben getekend!

 

We roepen iedereen op om mee te doen en de handen ineen te slaan voor de zorg. Op dit moment zijn we in gesprek met andere organisaties die aan willen sluiten. Dat is mooi, want met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

Motie vastgoed winkelgebieden ter ondersteuning ondernemers en voorkomen leegstand

SP SP VVD D66 PvdA Partij voor de Vrijheid Venlo 24-06-2020 21:30

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstandZoals bekend organiseert de SP enkele hoorzittingen over de effecten van de huidige corona-pandemie op de samenleving in Venlo. Uit de derde hoorzitting kwam naar voren dat het de ondernemers in de winkelgebieden (met name Blerick en Tegelen) zou helpen als de gemeente een sterkere partij is in relatie tot de vastgoedeigenaren. Als fractie hebben wij dit signaal opgepakt en 24 juni het college met een duidelijk signaal van de raad op pad gestuurd.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstandSP-raadslid Ton Heerschop: “Voor de SP is het wenselijk om alle winkelgebieden in Venlo te versterken. Vastgoed (winkelpanden) is een belangrijk element in de driehoek met winkeliers en gemeente. De krachtigste partij om vastgoedeigenaren aan te spreken is denken wij de gemeente.”

Ten gevolge van de huidige corona-uitbraak hebben ondernemers in met name detailhandel en
horeca het bijzonder moeilijk. Verdere leegstand kan daarbij niet uitgesloten worden. “Waar mogelijk dienen we dit te voorkomen.”

 

“We merken ook dat er een brede behoefte is (ook in de gemeenteraad van Venlo) om in de winkelgebieden leegstand tegen te gaan. Net zo om de effecten van de coronacrisis op lokaal niveau het hoofd moet worden geboden.”

“Echter, als het om ‘winkelvastgoed’ gaat zijn in de lokale bedrijfsinvesterings-zones (BIZ) de vastgoedeigenaren meestal niet vertegenwoordigd. Invloed en betrokkenheid is daarmee onduidelijk.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstand

 

“Om al die zaken hebben we een motie opgesteld met een doorlopende opdracht aan B&W en hen verzoekt om sterk in te zetten in het betrekken van vastgoedeigenaren bij (maatwerk) oplossingen zoals omzet gerelateerde huur. Dit om faillissementen, bedrijfsbeëindigingen en daarmee leegstand in winkelgebieden tegen te gaan.”

“Verder vragen we om vastgoedeigenaren te benaderen voor alternatieve invullingen van leegstaand vastgoed en te onderzoeken om het budget uit te breiden om leegstand in de winkelgebieden te bestrijden en daarmee meteen aan de slag te gaan.”

“We hebben daarbij B&W opgedragen om vóór de begrotingsbehandeling in november ons te informeren over de voortgang van deze motie/ aanpak.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstand

 

De SP realiseert zich dat de relatie vastgoedeigenaren-gemeente een spannende kan zijn maar denken ook dat deze motie als steun in de rug voor het college is in dit dossier. Van de centrummanagers (met wie we ook spraken) vernamen we dat onze motie ook hun positie en werk zal ondersteunen.

 

Met name PVV, D66 en VVD reageerden erg kritisch. PVV meende dat de motie enkel voor corona diende, D66 vond de motie overbodig “omdat er al zo veel gebeurde”. De VVD vond dat de SP “de markt zou gaan verstoren” en maakte vooral een sneer alsof zij de enigen zijn die opkomen voor ondernemers.

Daarop werd de VVD door meerdere partijen (terecht) op aangesproken, 50PLUS gaf aan dat het juist de SP is die wél opkomt voor het MKB, juist aandacht geeft aan ondernemers in deze crisistijd. Mooie steun uit onverdachte hoek. 50PLUS hekelde ook “de aanmatigende toon” en reageerde verbaasd op de houding van de VVD “alsof zij het alleenrecht hebben”. Wijselijk zweeg de VVD verder.

Andere fracties weerhielden zich van het debat en steunden de SP-motie, waarbij de fractie van EENLokaal nogmaals aangaf de motie medeondertekend en ingediend te hebben. Dank ook voor die steun!

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstand  

 

Wethouder Boom (economie, PvdA) zei dat de situatie waarin we nu zitten het niet makkelijker maakt, er zijn ondernemers die de huur nu even niet kunnen opbrengen: “We zijn continue in gesprek met de vastgoedeigenaren, in alle stadsdelen. Het nader vorm te geven ‘Transformatiefonds á € 2 miljoen’ gaat dat versterken, dat ook andere invulling aangegrepen wordt anders dan detailhandel om de leegstand terug te dringen.”

 

Dat Transformatiefonds gaat B&W uitwerken en de lijn van onze motie daarin meenemen. “Naast de fysieke aanpak gaan we ook een beleidsmatige aanpak voorstellen in de actieve bestrijding van leegstand, zodat we die nog verder kunnen terugdringen.”, zei de wethouder.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/06/motie-vastgoed-winkelgebieden-ter-ondersteuning-ondernemers-en-voorkomen-leegstand
Hij zegde toe om in de geest van de motie te gaan handelen: “De gemeente heeft echter geen directe invloed over de afspraak die een vastgoedeigenaar met een huurder maakt, maar de gemeente wil er wel alles aan gaan doen om dat gesprek wel op gang te brengen, om samen tot maatwerkoplossingen te kunnen komen.”

 

Ton Heerschop: “We hoorden in dit alles een toezegging die de motie in onze geest gaat overnemen en uitvoeren. Als de motie al opgepakt en uitgevoerd gaat worden, hoeft die motie niet in stemming te komen.”

 

Bekijk ook:
16-06-2020: Wederom goede corona hoorzitting, deze keer met de detailhandel 29-03-2020: Luisterend oor nodig in deze crisistijd?

 

Wensen SP bij positieve kadernota en potje om klappen op te vangen

SP SP D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Venlo 28-05-2020 21:55

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenIn mei sprak de gemeenteraad zich uit over de voorjaarsnota, de financiële doorkijk als voorbereiding op de begroting in het najaar. Ofwel de kaders meegeven waarvoor we wel en geen geld uitgeven en welke wensen er zijn of welke zaken aandacht nodig hebben. Met een plus van dik 6 miljoen euro was het wel een stuk makkelijker praten.

 

Wonen

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenOp ons verzoek om met de hele raad in gesprek te gaan over de regionale woonvisie (als die in september klaar is) werd door B&W positief gereageerd. “Laten we dit voor oktober ook nu meteen alvast op de agenda zetten. Spijkers met koppen slaan.”, zei SP-fractievoorzitter Angelique Weingarten.

 

Bibliotheek

Wij hebben aandacht gevraagd voor de financiële situatie van de Bibliotheek. Gezien deze tijd van lockdown en thuisonderwijs maar ook het hoge percentage laaggeletterdheid is het voor de SP van belang de Bieb middelen ter beschikking te stellen om hier inzet op te kunnen blijven plegen. Zodat ook de wijken en kernen hierin - ook op locatie - ondersteund kunnen worden.

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

Angelique Weingarten: “Ook andere partijen delen onze zorgen, samen met hen hebben we een motie ingediend (op initiatief van GroenLinks) voor een reparatieplan (vanwege de jarenlange bezuinigingen) en om het budget stapsgewijs te verruimen naar het landelijk gemiddelde niveau. De motie werd unaniem werd aangenomen.”

 

Sport en jeugd

We gaven in het debat op 27 mei een compliment hoe kinderen in de vele wijken door de gemeente aan het sporten en bewegen zijn gebracht. En zo ook onder meer de verenigingen weer kunnen toewerken aan een opstart. Met de zomervakantie op komst is het wel zaak om die kinderen bezig te blijven houden. Daarover vroegen we of er al zicht is op of en hoe er met de coronamaatregelen vanuit bijvoorbeeld kindervakantiewerk, scouting en cultuur hierop ingespeeld kan worden? Zijn daar al afspraken over gemaakt zodat de positieve flow vastgehouden wordt?

De wethouder reageerde daarop dat dit besproken gaat worden met de verenigingen.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Kwetsbaren ondersteunen

We vroegen om extra aandacht voor mensen die nu door deze crisis in de problemen komen of al zijn. De SP gaf aan dat het verlagen van de drempel voor de minimaregelingen en ook expliciet de kwijtscheldingsregeling voor gemeentelijke belastingen een verlichting zou kunnen zijn. Vanuit het college is aangegeven dat ZZP’ers hier ook gebruik van kunnen maken. Angelique Weingarten: “Dat is bekend bij de SP, maar juist het ruimhartiger toepassen zou hen enige financiële lucht kunnen verschaffen. Drempel verlagen of maatwerk toepassen als helpende hand. Juist nu.”

 

Zorg

Opvallend in de kadernota dat er een aanzuigende werking blijkt te zijn bij de WMO-voorzieningen, specifiek de huishoudelijke hulp.

Dit komt, zo wordt geconstateerd door de beperkte eigen bijdrage. Het sociaal wijkteam is de toegang tot zorg, zij geven indicaties af op noodzakelijkheid, de voorwaarden zijn niet veranderd. Als er meer aanvragen zijn doordat de bijdrage lager is zou je kunnen constateren dat in het verleden veel mensen geen hulp hebben gehad omdat ze dit gewoonweg niet konden betalen. De SP gaat ervan uit dat de toegang en het afgeven van indicaties voor huishoudelijk hulp niet aangepast wordt nu dat er meer aanvragen zijn.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Hulpbehoevenden

Daaropvolgend de vraag hoe we omgaan met een mogelijke forse toename van zorgvragen van mensen die nu zorg mijden? Denk dan niet alleen aan WMO maar ook jeugdzorg, beschermd wonen, huiselijk geweld, schuldhulp enzovoorts. “Heeft dit college op de korrel welke impact de post-coronatijd kan gaan hebben wanneer er ineens heel veel hulpvragen komen? Is daar al iets voor ingericht of heeft het college daar vanuit deze raad nog iets voor nodig aan bijv. budgetruimte?”, vroeg Angelique Weingarten zich af.

 

Welzijn

De SP heeft in deze raad vaak aandacht gevraagd voor de problematiek rondom verwarde personen. Een sluitende ketenaanpak is in onze optiek noodzakelijk. Wie krijgt meldingen binnen, wordt er op een centraal punt informatie verzameld, waarheen wordt doorverwezen, wie pakt dit op, is er een terugkoppeling? Investeren hierin is noodzakelijk, zowel in personeel als financieel. Is die noodzaak er en is het college bereid hierin te investeren, de problematiek zal eerder toenemen dan dalen en het gedegen inregelen van de keten kan veel leed voorkomen. Dus ook hier gold de vraag wat dit eventueel betekent voor de begroting dit najaar en of er nog een extra interventie nodig is?

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Wijkenaanpak

De focus blijft ook in de toekomst op de wijk Vastenavondkamp, dit is goed en nodig. “De SP vroeg het college wel oog te blijven op de effecten van deze extra aandacht, in het bijzondere op de omringende wijken Vossener en Klingerberg, door de extra focus creëert men een waterbedeffect en komen deze wijken meer onder druk te staan.”

“Net als dat andere wijken goed blijven scoren en niet achteruit gaan glijden. Hoe krijgen we voor elkaar dat buurtbewoners niet alleen samen de handen ineenslaan maar ook individueel zich geroepen voelen om ook zelf iets voor hun woonomgeving te betekenen? Welke rol kan de samenlevingsagenda hierin spelen?”, wierp Angelique Weingarten op.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

Coronacrisis en extra geld

Iedereen realiseert zich dat we de gevolgen van de corona crisis nu nog niet kunnen inschatten. Je kunt anticiperen op dat wat je weet. Verstandig om te reserveren maar laten we eerlijk zijn, we reserveren 2.000.000 maar er kan zomaar een nul bij moeten.

Angelique Weingarten: “Laten we voorzichtig zijn en de positieve financiële uitkomst van de jaarrekening 2019 niet meteen opsouperen. Er is een overschot van 6,5 miljoen euro. Extra geld waarop we niet rekenden betekent niet dat we dat meteen moeten uitgeven. Niet een doel bij geld gaan zoeken, maar geld bij een doel.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

“Zo’n doel kan zijn om mensen die nu werkloos zijn of nog raken zo snel mogelijk weer aan werk te krijgen. We begrijpen dat het door de coronamaatregelen niet makkelijk zal gaan en bedrijven schroom hebben om personeel aan te trekken, maar we moeten ook anticiperen op de post-coronatijd waarin de economie weer aantrekt en vacatures toenemen, maar ook mogelijke vragen voor omscholingen.”

“Is Venlo erop ingericht om die taken te vervullen? Anders gesteld, wat is er nodig vanuit de raad om te zorgen dat we mensen die nu noodgedwongen aan de kant staan weer vlug nieuw perspectief bieden op werk of scholing, en ook hulp bij schulden en armoede?”

 

Herijking subsidiebeleid

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangenSP-raadslid Stefan Hugues vertelde: “De SP is blij met de uitgangspunten, transparantie en eerlijke verdeling. Subsidie is hoofdzakelijk ter ondersteuning en is daarmee geen beloning. Het betreft immers gemeenschapsgeld en daarmee moeten we zorgvuldig omgaan.”

“Zero-based en aan de voorzijde duidelijkheid waar men aan toe is, steunen wij van harte. Wel moeten we ervoor waken dat datgene wat ons dierbaar is weten te behouden en niet de nek omdraaien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

“De SP heeft B&W dan ook twee zaken meegegeven: het goed monitoren van de aanstaande aanvragen (pas dan wordt immers duidelijk of de systematiek goed is) en het beleid bij te stellen waar noodzakelijk.”

”Graag zien we dan ook de gelegenheid tijdens de begroting de financiële afweging te kunnen maken. Daarnaast riep de SP het college op te zorgen voor een zachte landing, zonder afbreuk te doen aan de gestelde uitgangspunten, ter voorkomen dat verenigingen niet door het ijs zakken.”

 

Moties

Er werden vele moties aangekondigd maar uiteindelijk maar acht gepresenteerd.

Een motie om fietsgebruik te stimuleren en veiliger te maken werd unaniem aangenomen. Dat geldt ook voor de eerder vermelde motie over de bibliotheek. De motie van de oppositiepartijen die tegen het subsidiestelsel zijn werd maar net verworpen. Een PVV-motie om de hondenbelasting te schrappen werd wegens het ontbreken van een financiële dekking verworpen, alleen de PVV zelf geloofde er nog in.

Andere moties werden alsnog niet in stemming gebracht of ingetrokken na toezeggingen door het college.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/05/onze-wensen-bij-de-positieve-kadernota-en-potje-om-klappen-op-te-vangen

 

En zo kwam na wederom een debat van dik vijf uur, op 27/28 mei (want al ver na middernacht) een einde aan de vergaderingen over deze prima kadernota. Die werd ten langen leste werd aangenomen (CDA, VVD, D66 en PVV stemden tegen), de SP-fractie had genoeg vertrouwen gekregen om ermee in te kunnen stemmen.

Venlo kan met “hervonden bravoure” vooruit en toewerken naar de definitieve begroting met daarin de zaken waarin de gemeente de komende jaren gaat investeren.

 

Bekijk ook:
30-05-2020, Limburger: Geen duidelijkheid over subsidiekorting Venlo 28-05-2020, SP-Venlo: Pak kansen met de nieuwe kunst- en cultuurvisie en het nieuwe evenementenbeleid 20-04-2020, Limburger: Venlo hervindt zijn bravoure en telt weer bouwkranen 17-04-2020, Omroep Venlo: Kadernota: coronafonds en investeringsfonds voor stedelijke centra 17-04-2020, Limburger: Venlo trekt miljoenen uit om gevolgen coronacrisis te verzachten

 

SKB: Kan het anders? Ja het kan anders.

SP SP VVD Winterswijk 05-03-2020 07:29

Verslag van een avond over ziekenhuiszorg en zorg over een ziekenhuis. Bijeenkomst in de Storm op 4 maart 2020.

Wat als eerste opviel bij deze goedbezochte avond was de laffe afwezigheid van de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht van Santiz. Ook de cliëntenraad zou afwezig zijn, maar de heer van der Laan lid in de cliëntenraad was op persoonlijke titel wel aanwezig.

De avond begon met een hele persoonlijke noot van 2 stellen ouders die afhankelijk zijn van de goede zorg van het SKB voor hun zoontjes. Die verhalen hoe goed de zorg is vanuit het SKB en vooral ook vanwege de korte lijntjes vanuit het SKB naar de ouders en ook naar de huisartsen van de kinderen. De vrees bij deze ouders, is de zorg bij verplaatsing naar Doetinchem nog wel in goede handen en dan vooral behouden we die korte lijntjes en de persoonlijke noot.

Burgemeester Bengevoord kwam als volgende spreker aan bod. Hij had een paar vragen. Wat is de opdracht van de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur? Daar is namelijk nog geen duidelijkheid over. En wie is nu eigenlijk de baas in het ziekenhuis?

Robert-Jan van Diest van de OWIN en Jan Bent van vereniging OBW, 2 van de 3 ondertekenaars van een open brief in het Achterhoek Nieuws, uiten hun zorgen over het verlies van zorg, banenverlies en de angst dat als het ziekenhuis verdwijnt er geen nieuwe gezinnen naar Winterswijk komen en ook bedrijven weg zullen blijven.

De heer van der Laan die zitting heeft in de cliëntenraad sprak op persoonlijke titel. Hij ging in op de vraag en zorg over de verdeling in de huidige cliëntenraad, maar 3 uit de Oost Achterhoek en 5 vanuit West Achterhoek dat dit zo gegroeid was maar dat het de bedoeling is dat dit gerepareerd gaat worden. Hij verduidelijkte de rol van de cliëntenraad, dat ze gebonden zijn aan regelingen en dat ze een adviserende rol hebben. Gevraagd en ongevraagd. Hij vond ook dat er dingen zijn misgegaan omtrent de communicatie van de Raad van Bestuur van Santiz. Hij benadrukte dat ook zij staan voor goede zorg van het SKB

Hendrik Jan Mensink (en niet Menzis zoals Jan Bart Wildschut abusievelijk zich versprak) van Vrienden van het SKB was blij met de grote opkomst (1000 personen). Hij vond het jammer dat de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht schitterde door afwezigheid. De voorgenomen sluiting van afdelingen van tafel is iets wat bereikt is met de vorige bijeenkomst. Het ziekenhuis is geen bedrijf en is van ons allemaal. Hij was geschrokken van de bouwtekeningen van het nieuwe ziekenhuis in Doetinchem die boven tafel kwamen en dat vergrote de zorgen omtrent de toekomst van het SKB.

De heer Brenninkmeijer, voorzitter van huisartsenzorg Oost Achterhoek ging in op de zorgvisie van Santiz. De huisartsen zijn het niet eens met de gang van zaken. De zorgvisie van Santiz wordt door huisartsen in zowel oost als west Achterhoek niet onderschreven. De toegankelijkheid voor cliënten van het ziekenhuis in de huidige plannen wordt veel minder. En plannen omtrent verplaatsing en sluiting van afdelingen zijn absoluut nog niet van tafel.

De heer Beukema, intensivist in het SKB vertelt dat een ziekenhuis zonder IC niet kan. Bij de fusiebesprekingen was de zelfstandigheid van beide ziekenhuizen verankerd. Nu wordt dat door Santiz losgelaten. Dat geeft grote onzekerheid bij het personeel.

Aad de Groot van DSW, in een vorig leven zelf ook ziekenhuisbestuurder nam de zaal mee in hoe een zorgverzekeraar tegen een situatie als bij het SKB aankijkt. Bij fusies zijn er altijd geweldige powerpoint presentaties door bestuurders van ziekenhuizen met alleen maar voordelen: voor de patiënt, voor het geld en voor de medewerkers. Op de vraag en de nadelen blijft het meestal angstvallig stil. DSW is altijd tegen fusies geweest vooral ook omdat de genoemde voordelen er gewoon niet zijn. Conclusie: Bezint eer gij begint. Geloof in samenwerking maar vlucht niet in een fusie. Dat is namelijk oud denken. Laat de patient centraal staan en ga verticaal samenwerken en niet horizontaal. Tot slot had hij nog een antwoord op een vraag van de burgemeester, wie is nu de baas in het ziekenhuis. Santiz is een stichting. Een stichting heeft een raad van bestuur en een raad van toezicht die controleert. De raad van toezicht is het hoogste orgaan dus is feitelijk de baas.

De heer Huijsmans, die de vorige keer ook heeft gesproken, nam ons aan de hand van sheets mee hoe hij de situatie zag. Wat hem het meest opviel was de geheimzinnigheid. En dat als de opdracht van de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur dezelfde is, er niets is veranderd. Hij riep op tot gedegen onderzoek naar de zorgvraag en demografische ontwikkelingen wat uiteindelijk tot een zorgprofiel voor beide locaties moet leiden.

Kan het anders? Ja dat kan, de minister moet ingrijpen. Er moet een onafhankelijke verkenner komen. Er moet een controlerende accountant komen die kijkt of er geen oneigenlijke vermenging van kosten, opbrengsten en investeringen heeft plaatsgevonden. De leden van de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht moeten opstappen. Nieuwe mensen met een open mind moeten instappen. De fusie moet ontvlochten worden en er moet gekeken worden naar wat voor beide ziekenhuizen het beste is. SKB zelfstandig verder en SZ minder kostende nieuwbouw en dan bepalen wat het beste model is om verder te gaan. Samenwerking of toch fusie.

Daarna kwamen de kamerleden Maarten Hijink van onze eigen SP, Joba van den Berg van het CDA en Judith Tielen van de VVD aan het woord. Gedeelde zorgen waren dat je geen goede zorg hebt zonder samenwerking en dat je nu nog terug kunt. Dit is een goed experiment om de fusie te gaan ontvlechten. En het ziekenhuis is verplicht om cijfers en feiten te delen. Ook zij vinden dat er een onderzoeker moet komen. Ga eventueel aan tafel zitten zonder RvB en RvT en maak een plan. Voorop moet zekerheid voor beide ziekenhuizen staan. Maarten maakte daarbij nog de opmerking van de avond. “Het manco van dit zorgstelsel, de overheid heeft zich teruggetrokken. Het besef moet nog komen dat de tijd van marktwerking en concurrentie voorbij is.”

De avond werd afgesloten met vragen en opmerkingen vanuit de zaal en een rondje langs verscheidene sprekers.

De belangrijkste opmerkingen: Er moet harder actiegevoerd worden en er moet weer een eigen cliëntenraad voor het SKB komen.

De heer Beukema was gesterkt door de grote steun voor het personeel deze avond. De heer de Groot nam vooral de grote betrokkenheid mee en had vooral ook de vraag waarom wil Santiz dit in vredesnaam.

De afsluiting was in handen van Hendrik Jan Mensink. De boodschap voor meer actie is duidelijk en we gaan ons er niet bij neerleggen.

Van Kent over rapport Borstlap: minister moet snel aan de bak

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Nederland 23-01-2020 07:50

In het eindrapport van de Commissie Regulering van Werk – ook wel de Commissie Borstlap – wordt de vinger voor de zoveelste keer op de zere plek gelegd: het groeiend aantal van inmiddels ruim 3 miljoen werkenden met een onzeker inkomen is onhoudbaar en brengt schade toe aan onze welvaart en maatschappelijke samenhang. Dat is niet alleen onrechtvaardig, want ‘de zwakste schouders dragen de zwaarste lasten’, het is ook slecht voor de economie. De tijd dat zoveel mogelijk onzeker flexwerk vooral door partijen als VVD en D66, maar ook een tijd lang door andere linkse partijen, als oplossing werd gezien voor alles, is hiermee hopelijk voorbij.

Het is voor de SP vooral de vraag wat minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) nu gaat doen. SP-Kamerlid Bart van Kent: 'De bevindingen van de commissie kunnen voor de minister onmogelijk als een verrassing komen. Na drie jaar lang de problemen voor zich uit te hebben geschoven, moet hij nu snel aan de bak en eindelijk keuzes durven maken. We hebben niets aan een bange minister die alleen maar de grote bedrijven te vriend wil houden. Het is tijd voor meer zekerheid voor alle werkenden.'

Hogere, eerlijke prijs voor onzeker werk

De Commissie Borstlap doet een groot aantal aanbevelingen in het rapport die in lijn zijn met eerdere voorstellen van de SP. Zo wordt er geadviseerd om bedrijven een hogere, eerlijke prijs te laten betalen voor onzeker werk, zodat tijdelijk werk weer echt tijdelijk wordt. Mede op initiatief van SP, GroenLinks en PvdA is inmiddels in de wet geregeld dat bedrijven door een hogere WW-premie meer betalen voor onzeker werk, maar volgens de SP moet ook de werknemer zelf worden gecompenseerd. 'Iemand met een onzeker contract verdient minder en heeft een grotere kans werkeloos te raken waardoor het inkomen nog verder achteruit gaat', zegt Van Kent. 'Werkenden met een onzeker en daarmee ook vaak lager inkomen, moeten hiervoor worden gecompenseerd.'

Aanpakken van payrolling, contracting, detachering, etc.

Volgens Borstlap is er door falend beleid een wildgroei ontstaan aan contractvormen die de arbeidsmarkt ondoorzichtig en oncontroleerbaar maken. De SP pleit al langer voor het aanpakken van constructies als payrolling, contracting en detachering die er vaak alleen op gericht zijn de loonkosten zo laag mogelijk te houden en het uitknijpen van werknemers. Van Kent: 'Wij stellen de minister een concreet doel: in 10 jaar tijd moet het percentage onzeker werk terug van 36% nu (WRR-rapport) naar 10% in 2030. Iedere werkgever mag vanaf dan een maximale flexibele schil van 10% externe inhuur en onzekere contracten hebben. Zeker werk moet weer de norm worden!'

Aanpak van schijnzelfstandigen

Evenals de Commissie Borstlap, pleit de SP ook voor het aanpakken van schijnzelfstandigheid. De manier waarop het werk feitelijk wordt uitgevoerd, moet doorslaggevend zijn. Van Kent: 'De minister moet dus eindelijk op durven treden tegen bedrijven als Deliveroo waarbij de maaltijdbezorgers in loondienst, zogenaamd ineens zelfstandigen werden.' Daadwerkelijk zelfstandigen moeten volgens Borstlap mee gaan betalen aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering waar iedere werkende een beroep op kan doen. Ook daar kan Van Kent zich in vinden: 'Ook zelfstandigen moeten zich fatsoenlijk kunnen verzekeren. De rekening daarvoor moet komen daar waar die hoort: bij de opdrachtgevers. En ik zou nog wel een stap verder willen gaan, wat de SP betreft hebben zelfstandigen ook recht op een goed pensioen! Ook daarvoor zullen we met een voorstel komen.'

Reactie SP coalitieakkoord 2019-2022: Bezuinigingen minder kil, maar gevolgen voor kwetsbaren blijven ongewis

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD 's-Gravenhage 09-12-2019 15:59

Vandaag presenteerden de onderhandelaars van de VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA hun coalitieakkoord. Van de 35 miljoen euro die het vorige college jaarlijks zou gaan bezuinigen op de WMO en jeugdzorg,  blijft met het nieuwe coalitieakkoord 24 miljoen staan. De SP fractie is blij dat er minder hard en kil wordt bezuinigd, maar blijft bezorgd over de gevolgen voor zorgbehoevenden en kwetsbaren in onze stad. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Met de verhoging van de ozb belasting verzacht het nieuwe college het leed, maar de slingers kunnen nog niet uit. De gevolgen voor zorgbehoevenden blijven ongewis.’

Wethouder Zorg Kavita Parbhudayal herhaalde tijdens de presentatie van het coalitieakkoord haar gebruikelijke mantra: iedereen in Den Haag kan blijven rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Arp is er niet gerust op: ‘Bij de vraag hoe de wethouder wil gaan bezuinigen zonder te snijden in noodzakelijke zorg, komt Parbhudayal  telkens niet veel verder dan het aanpakken van fraude en meer wijkgericht werken. Of men hier daadwerkelijk ruim 20 miljoen per jaar mee kan besparen zonder dat zorgbehoevenden hier onder zullen lijden blijft de grote vraag. Hier zullen wij scherp op blijven.’

Wel ziet de SP duidelijk dat er is geluisterd naar de oppositie bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Zo wordt het SP voorstel om door middel van het verhogen van de boetes de capaciteit van de pandbrigade uit te breiden overgenomen en is er bij de paragraaf over duurzaamheid ook aandacht voor energiearmoede. Arp: ‘De door het nieuwe college voorgestelde extra impuls voor sociale woningbouw is hard nodig en ondersteunen we van harte. Maar we moeten de huurders die nu kampen met achterstallig onderhoud niet vergeten. Nog teveel Haagse huurders hebben last van vocht en schimmel in hun woningen, met alle daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s. Wij verwachten hierop een ambitieuze aanpak van de nieuwe wethouder wonen.’

Voor de SP is van belang dat het nieuwe college snel aan de slag gaat en de verbinding zoekt met de stad. Arp ziet dat veel bewoners en ondernemers zich de afgelopen maanden geen raad wisten met de politieke onrust in de stad. Arp: ‘Wij verwachten dan ook dat de coalitie snel in gesprek gaat met bewoners en ondernemers die wachten op een aanpak van hun problemen, maar vanwege de crisis in het IJspaleis in de wacht zijn gezet. De marktkooplieden van de Haagse Markt, de ondernemers in het te slopen bedrijfsverzamelgebouw De Kazerne en Moerwijkers die strijden tegen rattenoverlast zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.’

Tot slot neemt het nieuwe college alvast een voorzet op de besteding van de Eneco aandelen. Arp: ‘Voor de SP heeft altijd voorop gestaan dat Eneco nooit verkocht had mogen worden, juist in tijden van energietransitie. Nu dit toch dreigt te gebeuren en het nieuwe college staat te springen om de miljoenenopbrengst uit te geven, willen wij wel dat de raad betrokken wordt. De beslissingen die we hierover maken zullen nog decennialang  hun uitwerking hebben.’

Reactie SP coalitieakkoord 2019-2022: Bezuinigingen minder kil, maar gevolgen voor kwetsbaren blijven ongewis

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Westland 09-12-2019 15:59

Vandaag presenteerden de onderhandelaars van de VVD, D66, GroenLinks, CDA en PvdA hun coalitieakkoord. Van de 35 miljoen euro die het vorige college jaarlijks zou gaan bezuinigen op de WMO en jeugdzorg,  blijft met het nieuwe coalitieakkoord 24 miljoen staan. De SP fractie is blij dat er minder hard en kil wordt bezuinigd, maar blijft bezorgd over de gevolgen voor zorgbehoevenden en kwetsbaren in onze stad. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: ‘Met de verhoging van de ozb belasting verzacht het nieuwe college het leed, maar de slingers kunnen nog niet uit. De gevolgen voor zorgbehoevenden blijven ongewis.’

Wethouder Zorg Kavita Parbhudayal herhaalde tijdens de presentatie van het coalitieakkoord haar gebruikelijke mantra: iedereen in Den Haag kan blijven rekenen op de zorg die hij of zij nodig heeft. Arp is er niet gerust op: ‘Bij de vraag hoe de wethouder wil gaan bezuinigen zonder te snijden in noodzakelijke zorg, komt Parbhudayal  telkens niet veel verder dan het aanpakken van fraude en meer wijkgericht werken. Of men hier daadwerkelijk ruim 20 miljoen per jaar mee kan besparen zonder dat zorgbehoevenden hier onder zullen lijden blijft de grote vraag. Hier zullen wij scherp op blijven.’

Wel ziet de SP duidelijk dat er is geluisterd naar de oppositie bij de totstandkoming van het coalitieakkoord. Zo wordt het SP voorstel om door middel van het verhogen van de boetes de capaciteit van de pandbrigade uit te breiden overgenomen en is er bij de paragraaf over duurzaamheid ook aandacht voor energiearmoede. Arp: ‘De door het nieuwe college voorgestelde extra impuls voor sociale woningbouw is hard nodig en ondersteunen we van harte. Maar we moeten de huurders die nu kampen met achterstallig onderhoud niet vergeten. Nog teveel Haagse huurders hebben last van vocht en schimmel in hun woningen, met alle daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s. Wij verwachten hierop een ambitieuze aanpak van de nieuwe wethouder wonen.’

Voor de SP is van belang dat het nieuwe college snel aan de slag gaat en de verbinding zoekt met de stad. Arp ziet dat veel bewoners en ondernemers zich de afgelopen maanden geen raad wisten met de politieke onrust in de stad. Arp: ‘Wij verwachten dan ook dat de coalitie snel in gesprek gaat met bewoners en ondernemers die wachten op een aanpak van hun problemen, maar vanwege de crisis in het IJspaleis in de wacht zijn gezet. De marktkooplieden van de Haagse Markt, de ondernemers in het te slopen bedrijfsverzamelgebouw De Kazerne en Moerwijkers die strijden tegen rattenoverlast zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.’

Tot slot neemt het nieuwe college alvast een voorzet op de besteding van de Eneco aandelen. Arp: ‘Voor de SP heeft altijd voorop gestaan dat Eneco nooit verkocht had mogen worden, juist in tijden van energietransitie. Nu dit toch dreigt te gebeuren en het nieuwe college staat te springen om de miljoenenopbrengst uit te geven, willen wij wel dat de raad betrokken wordt. De beslissingen die we hierover maken zullen nog decennialang  hun uitwerking hebben.’

SP: AOW-ers met klein pensioen worden ontzien

SP SP VVD D66 CDA Bernheze 02-11-2019 15:25

Met genoegen meldt de SP Bernheze een extraatje. Speciaal voor AOW-ers met een klein pensioen, die hulp vanuit de WMO krijgen. Op donderdag 31 oktober werd een SP voorstel daartoe aangenomen. AOW-ers die samen een huishouden vormen (een gezin) hoeven na 1 januari 2020 geen eigen bijdrage meer voor de WMO te betalen. Dit geldt als het gezamenlijk inkomen lager is dan 150% van het wettelijk minimum. Met steun van 4 collega partijen (CDA, Lokaal, D66 en PB) werd het aangenomen. Twee politiek partijen waren tegen deze sociale en solidaire maatregel: Politieke Partij Blanco en de VVD. Jammer.

Sociaal en solidair

Met op nul zetten van de eigen bijdrage voor WMO voorzieningen voor inkomens tot 150% van het minimum, wordt menig AOW huishouden geholpen. Deze gezinnen hebben een laag inkomen. En vaak al extra, leeftijdgebonden kosten. Voor die mensen, in een kwetsbare positie, komt de SP graag op. Met steun van 4 collega partijen. Op deze manier hoeven mensen, om financiële redenen, niet af te zien van noodzakelijke voorzieningen. Zij kunnen dan beter mee blijven doen aan de samenleving. Dat is tenslotte het doel van de WMO. De toegang tot voorzieningen wordt nu laagdrempeliger gemaakt. Op die manier wordt tevens het “zorg mijden” voorkomen. De eigen bijdrage WMO is geen drempel meer. Sociaal en solidair zoals de SP dat graag ziet. Onnodige zorgkosten worden vermeden. Dit omdat mensen tijdig de juiste hulp en voorzieningen verstrekt krijgen. Geld is nu geen drempel meer voor de groep AOW-ers met inkomen tot 150% van het wettelijk minimum.

Jan Raaimakers

SP Bernheze

Tijd voor rechtvaardigheid

SP SP VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 17-10-2019 19:59

Op donderdag 17 oktober vonden de Algemene Beschouwingen m.b.t. de gemeentelijke begroting van Oude IJsselstreek plaats. Hieronder volgt de spreektekst:

Voorzitter,

Aan het beging van een nieuw jaar, is het goed om even bij het oude jaar stil te staan. Vorig jaar sprak ik tijdens de Algemene Beschouwingen het volgende uit: ““Met lef”, zo betitelt het college zijn eerste programma begroting. En ja, misschien moet je inderdaad wel lef hebben om een greep in de Algemene Reserve te doen om de begroting kloppend te krijgen en vervolgens te stellen dat deze sluitend is.” En ook dit jaar presenteert het college een begroting, waar een greep uit de Algemene Reserve gedaan wordt. De begroting van dit jaar heeft een andere titel gekregen. “Samen Bouwen”. En dat is ook waarom wij in het bestuur van deze gemeente zitten: om samen te bouwen aan een gemeente waar het goed leven, wonen, leren en werken is. De SP-fractie geeft dit jaar de inbreng haar eigen titel: “Tijd voor rechtvaardigheid.” Samen met onze kernwaarden solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde, zullen wij alle voorstellen toetsen aan dit begrip: is het beleid rechtvaardig? 

Voorzitter, voor ik met mijn betoog ga beginnen, moet me toch iets van het hart. Vorige week om deze tijd hadden we in deze zaal de zg. Oude IJsselstreekse troonrede. Onze fractie was daarbij aanwezig, maar we kunnen niet anders stellen dan dat dit een schertsvertoning was. Een optreden voor de bühne, met bijzonder weinig inhoud en nauwelijks feitelijke informatie over de begroting. En dat we daar bovendien niet eens vragen over mochten stellen ter verheldering, steekt ons nog het meest. Maar goed; er komt een evaluatie, waarin we hier uitgebreid op terug zullen komen. 

Afgelopen jaar stond vooral in het teken van Laborijn. Door verschillende politieke partijen, waaronder de SP, werd al jaren geconstateerd dat er met de bejegening van de cliënten van de Sociale Dienst Laborijn het nodige niet in de haak was. Het is niet alleen de bejegening; veel mensen zijn en voelen zich gedupeerd en onrechtvaardig behandeld door Laborijn. De menselijke waarde werd volledig uit het oog verloren. Uiteindelijk werd door het DB van Laborijn besloten tot een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek bevestigde, wat wij al lang wisten. Wat daarna gebeurde, weten we allemaal: de gemeente Oude IJsselstreek besloot om uittreden uit Laborijn te onderzoeken. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en moeten we als gemeenteraad op zeer korte termijn een besluit nemen, of we wel of geen toestemming voor deze uittreding geven. Terwijl we op dit moment nog niet weten, wat de financiële gevolgen voor Oude IJsselstreek zijn. In de presentatie over Gemeenschappelijke Regelingen, verzorgd door het bureau Berenschot, werd voorgerekend dat dit in het meest slechte scenario wel eens drie keer de jaarlijkse kosten, verdeeld over vier jaar zou kunnen zijn. Volgens de begroting van Laborijn, bedragen de uitvoeringslasten, exclusief SW, voor de gemeente Oude IJsselstreek de komende jaren rond de twee miljoen. Dat maal drie is zes miljoen, gedeeld door vier is anderhalf miljoen euro per jaar aan kosten voor uittreden uit Laborijn. Anderhalf miljoen euro die niet in de meerjarenbegroting is meegenomen. Of het niet verstandiger is om in Laborijn te blijven en te investeren in kwaliteitsverbetering gezien alle financiële consequenties kunnen we pas beoordelen als we alle voor- en tegens beschikbaar hebben gekregen. Pas dan, als we over alle noodzakelijke informatie beschikken om een afgewogen oordeel te kunnen vellen zullen we onze definitieve mening geven. Ik ga ervan uit dat alle fracties dezelfde mening zijn toegedaan. Zo niet, dan horen wij graag een reactie.

Voorzitter, voordat ik overga tot de behandeling van de vier programma’s in de programmabegroting, wil ik namens de fractie, dank uitspreken aan de ambtelijke organisatie, die het elk jaar weer klaarspeelt dit als een steeds beter leesbaar boekwerk aan ons te presenteren. De auditcommissie heeft hier ook met grote regelmaat contact over met de betreffende ambtenaren. Die samenwerking ervaar ikzelf in ieder geval als zeer prettig.

 

 

 

Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is

Vorig jaar diende de SP-fractie, samen met de PvdA, Lokaal Belang en de VVD de motie Wooncontingent in. De motie werd overgenomen door de wethouder en aangenomen met één tegenstem. Sindsdien is er veel veranderd in de woonmarkt in de Achterhoek en onze gemeente. Momenteel liggen de regionale kwaliteitscriteria woningbouw ter besluitvorming voor bij Gedeputeerde Staten. We laten de aantallen los en gaan voor de behoefte aan woningen en voor kwaliteit op het gebied van onder andere duurzaamheid. Een goede zaak. Wat wij echter, ook in deze begroting, missen is de aandacht voor de sociale huursector. De wachttijd voor een sociale huurwoning is toegenomen van 1,1 jaar, eind 2017 naar ruim 1,5 jaar op dit moment. En volgens navraag bij Wonion, neemt deze wachttijd nog steeds toe. De krapte op de woningmarkt is ook in deze sector sterk voelbaar. De meest kwetsbare inwoners van onze gemeente komen steeds moeilijker aan een betaalbare woning. En, voorzitter, wonen is een Grondrecht, Artikel 22 lid 2 van de Grondwet zegt daarover: Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid. De SP-fractie verzoekt het College zich ten uiterste in te zetten om deze zorg waar te maken. Rechtvaardigheid is toch iets, waar we állen voor staan!

Op het gebied van de energietransitie moet er nog veel gebeuren. In 2018 dienden wij de motie Waterstof in, waarin we refereerden naar het rapport van Prof. Ad van Wijk van de TU Delft. Wij zijn blij dat Ad van Wijk dit najaar zijn visie ook kenbaar gaat maken in deze raad. Wij zien hier, in combinatie met duurzame opwekking van energie, kansen in. Kansen die ook betaalbaar zijn. De SP is mede-indiener van de Klimaatwet in de Tweede Kamer geweest en staat nog steeds volledig áchter deze wet, echter de kosten van de uitvoering moeten eerlijk en rechtvaardig verdeeld worden. 

De gemeente Oude IJsselstreek wil in 2030 energieneutraal zijn. Dat is over tien jaar. Een mooie ambitie, waar wij ons helemaal in vinden. Tijd voor de gemeente, om daar zélf het goede voorbeeld in te geven: zonnepanelen op alle gemeentelijke gebouwen, óók op de gebouwen die door de gemeente verhuurd worden. Wij overwegen hierover een motie in te dienen. Graag horen we hier van de andere fracties of men daarin mee wil denken. Energieneutraliteit mag, wat ons betreft, echter niet ten koste gaan van ons waardevolle landschap en zeker niet van de voedselketen. Zonnevelden op kostbare agrarische gronden zijn voor ons niet bespreekbaar. Wereldwijd heerst voedselschaarste en Nederland is één van de grootste producenten en exporteurs van dit schaarse goed. Die productie mag onder geen beding onder druk komen te staan. Geef bij de ontwikkeling van Hofskamp Oost III voorrang aan bedrijven die energieneutraal zijn. Wat ons betreft zou dat zelfs voorwaarde van vestiging moeten zijn. 

Bij goed wonen hoort volgens ons ook een goede leefomgeving. Bouwen ja, maar wel op plekken waar dat kan. Prioriteit zou hier ons inziens moeten liggen op gronden die in eigendom van de gemeente zijn en voor woningbouw geschikt zijn. Openbaar groen valt hier volgens de SP-fractie niet onder. Wel die gronden waar de gemeente de afgelopen jaren fors op heeft af moeten boeken. Zo kunnen we een deel van die verliezen nog terugverdienen. Ook moet hier volgens ons gekeken worden naar kavels aan de randen van de kernen, indien er geen mogelijkheid is tot inbreiden. Volgens ons moet bij de woonbehoefte ook heel goed gekeken worden naar welke behoefte er per kern is. 

Voorzitter, tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota hebben wij aangekondigd om te onderzoeken, of het instellen van een solidariteitsheffing op de OZB haalbaar is, om een tekort in het Sociaal Domein op te vangen. We hebben hiervoor bij de VNG informatie ingewonnen en helaas zijn gemeenten hierin niet gerechtigd. 

 

 

Programma 2: Een leefbare gemeente.

“In de gemeente Oude IJsselstreek doet iedereen ertoe.” Een mooie zin, maar helaas is de praktijk nog steeds weerbarstiger. Ook in onze gemeente neemt armoede nog steeds toe. In een welvarend land als het onze, is dat onbestaanbaar. “Het gaat geweldig met ons land!” roept onze premier al een tijdje. Ja, met Nederland gaat het geweldig, maar met veel van zijn burgers gaat het slecht. En, het moet gezegd worden: gemeente Oude IJsselstreek heeft armoede, mede op ons initiatief, in ieder geval op de agenda gezet. Zijn we er daar mee?  Nee. Nog steeds weten veel te weinig mensen waar ze terecht kunnen wanneer het financieel minder gaat. En als ze het al weten, en dat weet ik uit ervaring, is de drempel om de telefoon te pakken en om hulp te vragen enorm groot. Er ligt in onze kapitalistische consumptiemaatschappij nog steeds een taboe op armoede. Afgelopen zaterdag sprak ik op het Stap Vooruit Festival meerdere mensen, die dat beamen. Bijna niemand hangt graag zijn vuile was buiten. Terwijl iedereen het kan overkomen. Nog steeds leven, ook in onze gemeente, mensen onder het bestaansminimum. 

Armoedebestrijding in onze gemeente vindt plaats via de meedoenregeling. Het motto is: iedereen doet mee. Voorzitter, als we op grond van de cijfers van het eerste half jaar een conclusie trekken, dan is deze, dat wij er nog steeds niet in slagen om enige vooruitgang te boeken in de armoedebestrijding, door middel van de meedoenregelingen. We bereiken met deze regelingen nog geen 20% van de doelgroep. Het kindpakket circa 30% en de bijzondere bijstand 55%. Het aantal aanvragen dat niet is toegekend bedraagt ongeveer 15%. Deze cijfers komen overeen met vorig jaar.

We kunnen dus stellen dat het armoedebeleid via de meedoenregelingen tot nog toe niet gelukt is. Hoe komt dit? Hierbij vervallen we in herhaling van voorgaande jaren. Onbekend, complex en onaantrekkelijk. Onaantrekkelijk omdat de tarieven in de meedoenregeling al circa 10 jaar worden gehanteerd, terwijl de kosten. Voor levensondehoud met 25% tot 30% zijn gestegen.

De uitwerking van een verzoek van CDA, LB, PvdA en SP om na te gaan of, zoals in vele buurtgemeenten de vrijgestelde norm van 110% te verhogen is, naar 120% of 130%, wordt via de ingekomen stukken, zonder enige discussie, met een negatief advies afgehandeld.

Het college zal begrijpen dat de SP-fractie er helemaal genoeg van heeft om iedere keer te horen: iedereen doet mee, maar dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. Wij hebben in de voorgaande jaren vele voorstellen gedaan om de bekendheid te vergroten en de aanvragen te vereenvoudigen. Ondanks de belofte van de wethouder, heeft hij deze bijna alle naast zich neergelegd. De wethouder heeft het in de troonrede over een samenleving waarin mensen zich zeker voelen en vertrouwen in de toekomst hebben, houden of herwinnen. Mooie woorden, maar de SP-fractie ziet meer in daden. Armoedebestrijding moet je in een welvarend Nederland gewoon dóén.

Het college dient te begrijpen dat het onze kernwaarden raakt: solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde en dat wij het bovendien onrechtvaardig vinden dat in een welvarend land als het onze nog steeds armoede voorkomt. In de commissie zullen we hier uitvoerig op terug komen en maatregelen voorstellen, inclusief de motie kindpakket van 4 juli.

“Als mensen even -of langer- hulp nodig hebben dan zorgen we ervoor” een prachtige beleidsuitspraak waar we ons als SP helemaal in kunnen vinden. Bij de uitwerking daarvan zetten we de nodige vraagtekens. Ik citeer: “Wij willen dat niet allerlei zaken die gewoon bij het leven horen tot problemen worden gemaakt en als er toch zorg nodig is moet deze zo licht en dichtbij als mogelijk.” Schoenmaker blijf bij je leest! Laat een gekwalificeerde professional bepalen welke hulp wel of niet nodig is. Als dat niet gebeurt, begeeft u zich op glad ijs, zowel sociaal als juridisch en dan vindt u een bijzonder kritische SP tegenover u die opkomt voor de belangen van al onze inwoners.

Een tweede belangrijk onderwerp voor 2020 is de jeugdzorg. De vraag hierbij is gaan wij de kwaliteitsslag in het sociale domein waarmee een besparing gerealiseerd wordt van €1.853.000 realiseren?

De basis voor deze kwaliteitsslag is: normaliseren, voorkomen en innoveren/samenwerken. In de troonrede van de wethouder heeft hij hier uitvoerig bij stilgestaan. Graag wil de SP daar toch een aantal kritische kanttekeningen bij plaatsen. Allereerst heerst bij ons bezorgdheid over de uitleg die de wethouder geeft aan normaliseren.

In zijn benadering is dit meer bagatelliseren, wegkijken. Citaat van de wethouder: “Wanneer ouders een probleem ervaren bij hun kind, maar het probleem past bij de leeftijd van hun kind, dan moeten wij hun geruststellen.” Hiermee heeft de wethouder geen oog voor de werkelijkheid in deze gezinnen. Misschien zou de wethouder het boek, dat hij aan de raad heeft uitgereikt met de titel: “Echt doen wat nodig is”, eens echt moeten lezen. De realiteit is een heel andere. Gezinnen met kinderen komen vaak in de problemen door echtscheiding: boven de 50%, door schulden: 1 op de vijf huishoudens kampt met schulden, armoede, verslaving enz. De SP zou graag willen dat het advies uit het boek wordt opgevolgd. Dat luidt: Eén gemeentelijk loket voor het sociale domein, zorg, onderwijs. De SP vraagt het college met een zienswijze hierop te komen.

Aan de kant van de kinderen zien we dat er steeds hogere verwachtingen en eisen worden gesteld en dat veel kinderen hier niet mee komen. Van de jongeren tot 16 jaar heeft 17,4% psychische problemen. In onze gemeente tellen we circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar, die zonder startkwalificatie een opleiding hebben verlaten. Zij vormen het potentieel voor de Bijstand.

De hulpvraag is spectaculair gestegen. In onze gemeente hebben ruim 1000 kinderen in 2018 gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Kortom: heel veel problemen, en dan komt de wethouder met de ouders geruststellen. Er moet sprake zijn van een luisterend oor door de gemeente, dat schept vertrouwen in de overheid.

De volgende pijler van de jeugdzorg is voorkómen. Het is de opzet om met behulp van het nieuwe bureau: Jeugdzorg Jong, te kijken naar het hele functioneren van de betrokkene, het gezin en de relevante omgeving. Wij willen van het college graag een afschrift van het contract met Jeugdzorg Jong inzien. Kunt u aangeven op welke termijn dit zou kunnen? De komst van dit nieuwe bureau houdt het risico in dat er nog meer versnippering gaat ontstaan bij de jeugdzorg. Ouders hebben te maken met: dit nieuwe bureau, de jeugdhulp, de WMO, de participatiewet, de leerplichtambtenaar, de AWBZ. Hulp en zorg voor gezinnen met meerdere problemen moet uit meerdere wetten komen. Door deze wetten lopen we vast in de bureaucratie. Bovendien plaatsen wij zeer grote vraagtekens bij de omstreden geldstromen vanuit Buurtzorg, de overkoepelende organisatie van Buurtzorg Jong. Wij verwijzen hier o.a. naar de uitspraak van het Scheidsgericht Gezondheidszorg van 26 februari 2019. De link naar deze uitspraak staat onderaan het gedrukte exemplaar van dit betoog. Wij vragen ons af, of we als gemeente zaken moeten willen doen met een ondernemer die op deze wijze met gemeenschapsgeld omgaat.

Verder spreekt de wethouder over korte lijnen met belangrijke vindplaatsen en partners. Om dit vorm te geven zouden we moeten nadenken over buurtcoaches in plaats van gebiedsmakelaars. De SP-fractie wil dit onderwerp in een volgende MO-vergadering behandelen.

De derde pijler: Innoveren/samenwerken.

De wethouder zegt over samenwerking het volgende: “Om onze inwoners effectief te kunnen helpen is samenwerking nodig van alle formele en informele partijen die rondom een gezin staan of die er in enige vorm bij betrokken zijn.” Hiervoor dienen structuren te worden aangebracht en ons inziens is dit een extra reden om de introductie van buurtcoaches mogelijk te maken.

De wethouder kondigt aan om naar andere financieringsmodellen te willen kijken en naar innovatie in de zorg die in 2020 wordt afgerond. De SP-fractie wacht de voorstellen af.

Alle inwoners hebben een startkwalificatie

In onze gemeente zijn er circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar en 29 jongeren van 23 t/m 27 jaar, die in beeld zijn bij de gemeente en geen startkwalificatie hebben. Om dit aan te pakken zet de gemeente bij 23- t/m 27 jarigen een jongerenwerker om hen door middel van een persoonlijke benadering te begeleiden naar werk, school of een passende dagbesteding. Omdat dit jongeren zijn die geen inkomen hebben, komen zij veelal voor de kosten van levensonderhoud voor rekening van hun ouders. Misschien moet er voor deze groep een aanvullende voorziening komen. De SP wacht de eerste evaluatie in het voorjaar 2020 af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 3: De werkende gemeente.

Sinds een paar jaar zien we een opleving in de economie. Van een jarenlange, zware crisis die veel gevergd heeft van vooral de meest kwetsbare inwoners in onze samenleving, naar een economie die weer draait als een tierelier. De werkgelegenheid is gestegen; werkgevers staan te springen om goed personeel. Toch zijn er in onze gemeente nog steeds ruim 600 mensen die een beroep moeten doen op het allerlaatste vangnet: de bijstand. Een vangnet waarin mensen net genoeg krijgen om van te leven. Mensen stompen af, raken in een isolement en als men geen goede begeleiding krijgt, wordt de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter en groter, net als de problemen die dit met zich meebrengt. En niemand weet of deze opleving duurzaam zal zijn. We zijn afhankelijk van positieve of negatieve ontwikkelingen op het wereldtoneel en de gevolgen daarvan voor onze economie. Deze hebben hun weerslag zowel nationaal als ook op onze gemeente.

Vanuit het bedrijfsleven is er weer vraag naar bedrijventerreinen en kunnen we na jarenlange leegstand op de bestaande bedrijventerreinen, weer gaan denken aan verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld Hofskamp in Varsseveld. Bedrijvigheid levert ook werkgelegenheid op en dat biedt inderdaad kansen voor onze inwoners, kansen die we moeten benutten. De Achterhoek behoort tot de meest innovatieve regio’s van Nederland; benut ook déze wetenschap, om nieuwe bedrijven aan te trekken. Dus niet alleen het verplaatsen van bedrijven van de andere kant van onze Regio naar de onze, maar ook bedrijven die in andere delen van ons land klem zitten in de hectiek. Daar is een lobby voor nodig vanuit de Achterhoek, maar zeker ook vanuit onze gemeente. Wij horen graag van het College wat de aanpak hierin zal zijn. 

Een niet te verwaarloze factor in onze economie is de landbouwsector. De afgelopen weken hebben we kunnen ervaren, hoe kwetsbaar deze sector is. Boeren die steeds minder per geproduceerde eenheid krijgen, maar aan steeds meer regelgeving gebonden worden, komen in opstand. Het is niet aan ons als gemeenteraad, om daar beleid op te maken, maar we zullen de gevolgen van dit beleid wel ondervinden. Als boeren moeten stoppen met hun bedrijven, heeft dat gevolgen voor de economie in onze regio en gemeente. 

In het onderwijs zijn de landelijke ontwikkelingen op personeelsgebied verontrustend. Gelukkig zijn de gevolgen voor ónze kinderen nog niet groot. We gaan ervan uit dat U de situatie voortdurend monitort en indien nodig actief meedenkt met het onderwijsveld.

Komend jaar staat de nieuwbouw Almende gepland. We gaan ervan uit dat dit budgettair neutraal gebeurt en we niet opnieuw geconfronteerd worden met een of meerdere lijken in de kast. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 4: De dienstverlenende gemeente.

Oude IJsselstreek wil meer van buiten naar binnen gaan werken. Eigenlijk een rare kreet, want het houdt in dat we meer met onze inwoners sámen willen gaan doen. Waarom heet het dan niet van binnen (het gemeentehuis) naar buiten werken? Deze manier van werken vergt wel het één en ander van bestuur en organisatie. Inwoners, organisaties en bedrijven willen zich begrepen voelen en worden ook steeds mondiger. Vaak, misschien wel té vaak, zien mensen de overheid, ook de gemeentelijke overheid, als vijand, in plaats van de samenwerkingspartner, die we zo graag willen zijn. 

Eén van de belangrijkste taken van gemeenten is de veiligheid van de inwoners. En ja, we mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds tot de meest veilige gemeenten van Nederland behoren, maar de burgemeester haalde het in zijn “troonrede” al aan: ondermijning wordt een steeds groter probleem. Criminele elementen die hier hun “bedrijfsactiviteiten” starten tasten die veiligheid aan. Het is maar de vraag, of de politie deze toename van criminaliteit aan kan. Want niet alleen problemen rondom deze toenemende criminaliteit, drukken zwaar op de politie; ook problematiek rondom verwarde personen. Bezuinigingen binnen de GGZ hebben ertoe geleid dat deze personen midden in onze samenleving wonen. Op zich is het toe te juichen, dat deze mensen niet meer altijd worden weggestopt in inrichtingen ergens achter in een bos, maar als ze niet de juiste begeleiding krijgen, kunnen bepaalde situaties maar zo escaleren. 

Voorzitter, ik ga afronden. 

De gemeente Oude IJsselstreek staat voor grote uitdagingen. Uitdagingen die niet zonder (financiële) risico’s zijn. Risico’s die zwaar op de komende begrotingen kunnen gaan drukken. We kunnen niet eeuwig uit de Algemene Reserve blijven putten. Een begroting, waar uit de Algemene Reserve wordt geput is niet sluitend, maar wordt sluitend gemaakt. Wat ons betreft een wezenlijk verschil. En een criterium, waarop wij de financiële begroting toetsen. Beleidsmatig zijn onze kernwaarden en rechtvaardigheid de meetlat, waarlangs we beleid steeds weer zullen leggen. 

Tot zover onze inbreng.

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.