Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

83 documenten

Het nieuwe bestuursakkoord

PvdA PvdA GroenLinks CDA Sint-Michielsgestel 18-05-2022 12:45

Goed voor de inwoners, goed voor de dorpen

Samen met PPA en CDA heeft GroenLinks/PvdA de afgelopen weken een bestuursakkoord op hoofdlijnen onderhandeld. Veel van de plannen en ideeën van GroenLinks/PvdA zijn mede de leidraad geworden voor het beleid van de komende vier jaar. Alle reden om meer dan tevreden te zijn en vorige week donderdag is het akkoord gepresenteerd aan de Gemeenteraad.

Punten die voor ons van groot belang zijn vinden we terug in dit bestuursakkoord. Een vooruitstrevend bouwbeleid bijvoorbeeld met meer aandacht dan ooit voor sociale woningbouw. Een fors accent op duurzaamheid, we gaan er werk van maken, en dat is nodig. Armoede in onze gemeente, het is een groeiend probleem, (inmiddels) ook bij mensen met een betaalde baan. We willen concrete maatregelen gaan nemen en er ruimhartig mee omgaan. Verkeersveiligheid, alle dorpen hebben ermee te maken, ook hier gaan we de handen uit de mouwen steken en met name meer aandacht schenken aan het langzame verkeer, voetgangers en fietsers. En zoals we in onze verkiezingscampagne hebben beloofd: ja, we worden ook groener! Dat hoorde toch wel bij de belangrijke onderwerpen die we graag terug wilden zien in de plannen van dit nieuwe college.

Verzilveren

Hebben we alles wat we zo graag willen, kunnen verzilveren? Nee, niet alles, maar wel boven verwachting veel, vinden we. Hier en daar was het geven en nemen, zoals dat bij onderhandelingen gaat. Maar zoals gezegd, we zijn meer dan tevreden en gaan opgeladen en met veel moed aan de slag.

Bij de presentatie waren de oppositiepartijen soms lovend, soms zeer kritisch. Er kwamen van veel kanten stevige vragen op de formateur, Peter Raaijmakers, af. Er was bij sommigen ook twijfel over de haalbaarheid van de ambitieuze plannen. De uitwerking in een concreet uitvoeringsprogramma voor de zomer zal ongetwijfeld meer duidelijkheid verschaffen.

Beweging

We zijn blij met de kritische noten, het is goed dat deze eerste beleidsaanzet nu al beweging veroorzaakt. Wij zien dit akkoord niet als eenrichtingsverkeer, we willen de andere partijen niet zien als onze tegenstanders, integendeel, we hebben elkaar hard genoeg nodig om alle plannen te verwezenlijken en ze daar waar nodig te beter te maken. Samendoen, samen denken, samen sturen, dat is wat we met dit College graag willen. Samen met alle partijen, samen met de inwoners. Zo komen we ver!

Het bericht Het nieuwe bestuursakkoord verscheen eerst op Groenlinks - PvdA Sint-Michielsgestel.

Betoog raadsvergadering gemeentelijke heffingen

PvdA PvdA CDA Boxtel 26-01-2022 14:19

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen

Op 21 december stonden de tariefaanpassingen van de gemeentelijke heffingen 2022 op de agenda. We zaten in een spagaat omdat het lastig is omdat het in een keer wordt besloten. Voor ons dus een tegenstem met stemverklaring. 

We zullen een aantal onderdelen bespreken.

De OZB-verhoging. Zoals het omschreven was, is het voor ons geen besluit waar we ja tegen zeggen want wat besluiten we eigenlijk? We vinden het overigens voor de inwoners die getroffen worden door de bezuinigingen op het sociaal domein bijzonder spijtig dat ons voorstel van 20% OZB-verhoging niet direct bij de begroting is meegenomen. Dat dateert van nog geen 2 maanden geleden! De toeristenbelasting. CDA gaf een voorzet voor een minder hoge tariefsverhoging voor bijv. gezinnen, dit voorstel hebben we mee ingediend. Reclamebelasting in centrum. Wij zien liever een verhoging van het maximum tarief. Het lage tarief voor een kleine ondernemer is relatief veel hoger dan het hoge tarief voor het grootwinkelbedrijf, we zouden dit graag andersom gecorrigeerd zien. Dit zal de lokale kleine ondernemer stimuleren. De afvalstoffenheffing en reinigingsrechten. Wij vinden dat de gemeente kiest voor zekerheid (kosten vuilnisophaalwagen) door de vaste kosten in rekening te brengen in plaats van de prijs per lediging. Dat draagt niet bij aan het doel namelijk minder restafval. Hogere diftar tarieven leiden tot meer zwerfvuil, afvaltoerisme, dumpingen etc. 

Verder is het de vraag of de tarieven, de kosten en baten voor de milieustraat nog wel actueel en kostendekkend zijn want in Boxtel betaal je mee aan de verbouwing van een ander. Gelukkig reageerde de verantwoordelijk wethouder Fred van Nistelrooij: er is een contract voor afname van afval en dat bijt eigenlijk met de opdracht

De rioolheffing. We vragen te onderzoeken hoe de grootvervuiler kan gaan betalen. We moeten helemaal anders gaan denken. Er is in de toekomst zoetwaterschaarste en de grootverbruiker profiteert hier van daarmee zijn we dief van onze eigen portemonnee.

Bestemmingsplan herziening buitengebied Postelstraat Esch

Op het laatste nippertje presenteerde Combinatie95 een alternatief integraal plan. Hiervoor zou onze gemeente met de provincie in overleg moeten. Wij waren voorstander omdat er beperkte ruimte is, en je dus in 1 keer goed moeten bouwen en niet overhaast luxe villa’s te laten bouwen. Helaas. We begrijpen de teleurstelling van de 137 Esschenaren die een bezwaar hadden ingediend. 

Vragen over Zeeuwse molens

PvdA PvdA SGP VVD CDA Zeeland 14-09-2020 16:59

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting. • Een Zeeuwse molenconsultent. • Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. • Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. • Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. • Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars. • Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties.

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om: • Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken? Waarom wel / niet? • Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Het bericht Vragen over Zeeuwse molens verscheen eerst op PvdA Zeeland.

GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg

PvdA PvdA SGP ChristenUnie VVD CDA Leidschendam-Voorburg 05-09-2020 13:29

  Coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en ChristenUnie-SGP hebben een akkoord bereikt met GroenLinks over de verbreding van de huidige coalitie in Leidschendam-Voorburg. De vijf partijen zetten samen de schouders eronder om onze gemeente door de corona-crisis te loodsen. Namens GroenLinks wordt Floor Kist voorgedragen als wethouder met de portefeuille Wonen, Welzijn en WMO. Aanpak Corona-crisis

Het bericht GroenLinks treedt toe tot coalitie Leidschendam-Voorburg verscheen eerst op Leidschendam-Voorburg.

Profielschets nieuwe burgemeester unaniem vastgesteld

PvdA PvdA GroenLinks D66 CDA Den Helder 02-09-2020 07:36

“Een ambitieuze burgemeester, met politieke ervaring en de verwachting dat deze burgemeester naar buiten toetreedt. Niet 24/7 in het gemeentehuis zit, maar de belangen van Den Helder ook behartigt in de regio, Haarlem, Den Haag en zelfs in Brussel”, zo vatte Arthur van Dijk, commissaris van de Koning provincie Noord-Holland, de profielschets voor de nieuwe burgemeester voor Den Helder kort samen. Namens de vertrouwenscommissie overhandigde voorzitter Carlo Assorgia aan Van Dijk de volledige profielschets, die raadsbreed gedragen wordt en unaniem is aangenomen door de raad tijdens de eerste fysieke vergadering sinds het zomerreces. Die vond dinsdagavond plaats in de Stadshal van De Kampanje.

Burgemeester Jeroen Nobel liet vervolgens weten dat een kleiner comité binnen de vertrouwenscommissie zich gaat bezighouden met de gesprekken met kandidaten voor deze functie. Dit kleiner comité bestaat uit voorzitter Carlo Assorgia (Beter voor Den Helder), Henk Mosk (D66), Marije Boessenkool (GroenLinks), Suzanne Wisgerhof (Stadspartij), Pieter Blank (PvdA), Harmen Krul (CDA), Petra Bais (VVD), Michiel Wouters (wethouder) en Menno Huisman (griffier).

Als voorzitter van de vertrouwenscommissie sprak Assorgia Van Dijk kort toe. “Met Den Helder, misschien wel de gezondste stad van Nederland en politiek gezien misschien wel de meest stabiele stad van Nederland, gaat het financieel ontzettend goed. De basis is op orde. De burgemeester kan naar buiten toe profileren, Den Haag, Haarlem, misschien wel Brussel en krijgt een breed mandaat mee van de raad.”

Aanstormend talent? “De eerste profielschets uit 2019 is redelijk hetzelfde gebleven”, concludeerde Van Dijk over de meest recente profielschets zoals door de raad vastgesteld. Van Dijk benoemde nog het feit dat ook de inwoners van Den Helder betrokken zijn geweest bij de profielschets en vervolgens de strikte geheimhouding van de vertrouwenscommissie bij de sollicitatieprocedure van de nieuwe burgemeester.

Verder wilde de commissaris van de Koning een aantal zaken verduidelijkt hebben. “Vanuit de bevolking geeft 38% aan dat de nieuwe burgemeester een aanstormend talent mag zijn, maar hoe ziet u dat als raad? De burgemeester van Den Helder dient ook de belangen van de regio te vertegenwoordigen en verder wil Den Helder werken aan zijn imago. Wat wordt de rol van de nieuwe burgemeester? Tot slot een burgemeester met prioriteit voor openbare orde en veiligheid, maar ook het integriteitsdossier speelt mee”, zo probeerde Van Dijk de reacties onder de raadsleden te peilen.

Inspirator, stuurman, ambassadeur Harmen Krul van het CDA meldde dat de burgemeester zich prettig moet voelen in contacten voor de openbare orde en veiligheid. “Het netwerk is wel belangrijk, maar ervaring in de politiek minder. We zoeken iemand als inspirator en die boven de partijen staat.”

Pieter Blank van de PvdA noemde het profiel van de nieuwe burgemeester ‘als een stuurman op strategisch niveau’. “We hebben in de jaren ’90 een prachtige olifant (Willemsoord, red.) gekregen, we hebben de Regiodeal neergezet en nu wacht een geweldige opgave in de haven. Daar past een burgemeester met ambitie bij die deuren kan openen op Europees niveau om mooie plannen tot uitvoering te kunnen brengen in een bijzonder haveneconomie.” Ambassadeurschap is voor Petra Bais, VVD van belang. “Zodat we ons kunnen positioneren in Haarlem, Den Haag en eventueel Brussel.”

De verwachting is de gemeenteraad voor het kerstreces geïnformeerd wordt over de voorkeur wie de nieuwe burgemeester wordt van de vertrouwenscommissie. Vervolgens zal de provincie Noord-Holland en de Minister van Binnenlandse Zaken onderzoek doen naar de voorgestelde kandidaat. Uiteindelijk, in maart 2021, zal de nieuwe burgemeester worden geïnstalleerd.

Bron Regio Noordkop https://www.regionoordkop.nl/02/09/2020/gemeenteraad-den-helder-unaniem-over-profielschets-nieuwe-burgemeester/

Het bericht Profielschets nieuwe burgemeester unaniem vastgesteld verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Gelderland 25-08-2020 09:50

Foto: Louis Espéret

De coronacrisis heeft grote impact op de maatschappij, zo ook op het openbaar vervoer. Toen de crisis begon was het dringende advies om alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer voor reizen die strikt noodzakelijk zijn. De dienstregelingen gingen naar een zogenoemde basisdienstregeling: het minimale om wat mogelijk is. Buurtbuslijnen werden zelfs helemaal aan de kant gezet, omdat het in deze — kleinere — bussen niet mogelijk is om anderhalve meter afstand tot elkaar te houden. Daarbij komt ook dat zowel de passagiers als de vrijwilligers die de bussen rijden gemiddeld genomen een hogere leeftijd hebben. Hierdoor vallen zij ook vaker dan gemiddeld in de risicogroep.

Het advies om het openbaar vervoer alleen voor strikt noodzakelijke reizen te gebruiken is inmiddels opgeschort. Lijnbussen zijn inmiddels zo goed als allemaal aangepast om ze coronaproof te maken en er is een mondkapjesplicht. Alleen de buurtbussen blijven voorlopig nog aan de kant. Tot voor kort werd vastgehouden aan 1 september als streefdatum om dit vervoer weer op te starten. Recent is deze datum losgelaten in afwachtig van nader onderzoek, uitgevoerd door TNO. Dit onderzoek moet antwoord geven op de vraag hoe de buurtbussen ook coronaproof gemaakt kunnen worden.

Reizigers die afhankelijk zijn van de buurtbus zijn al sinds maart verstoken van openbaar vervoer en blijven dit nog tot nader bericht. Daarom stellen de coalitiepartijen in de Gelderde Provinciale Staten (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) vragen aan Gedeputeerde Staten over de stand van zaken en mogelijke alternatieven.

De vragen luiden als volgt:

Hoe monitort Gedeputeerde Staten de periode sinds maart waarin geen buurtbussen meer rijden? Krijgt de provincie zelf signalen over reizigers die in de problemen komen door het ontbreken van buurtbuslijnen of komt dit via de vervoerders? Kan de gedeputeerde aangeven wanneer, volgens de huidige inzichten, verwacht wordt dat de buurtbussen weer kunnen gaan rijden? Werkt Gedeputeerde Staten, in samenwerking met de vervoerders, aan een redelijk alternatief zolang de buurtbussen nog niet rijden? Hoe staat de gedeputeerde tegenover de volgende mogelijkheden? In Noord-Brabant kunnen reizigers tijdelijk gebruik maken van de regiotaxi tegen WMO-tarief. Het tijdelijk vervangen van de buurtbussen door andere, dan wel grotere, voertuigen. Wellicht zijn er nog meer alternatieven denkbaar.

Het bericht Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Algemene beschouwingen

PvdA PvdA CDA Heerde 14-07-2020 08:23

Maandag 13 juli hebben alle fracties in de gemeenteraad van Heerde de algemene beschouwingen uitgesproken. U vindt hieronder de bijdrage van de fractie van PvdA Heerde.
—————————————————————————————————————————————————-

Algemene beschouwingen 2020

Namens fractie PvdA – Bram Horst

Geachte voorzitter, gemeenteraad, leden van het college, luisteraars bij ons via radio 794, de livestream via YouTube of TV. Ik wil beginnen met een compliment aan éénieder die een bijdrage heeft geleverd om deze stukken tijdig bij ons op tafel te krijgen, dank hiervoor!

De wereld, Europa, Nederland en ook onze gemeente Heerde zijn door het COVID-19 virus in een ongekende pandemie terecht gekomen. En veel van onze inwoners zijn direct of indirect getroffen door dit virus. Er zijn ons veel inwoners ontvallen. De fractie van PvdA wil iedereen veel sterkte en kracht toewensen in deze moeilijke periode.

De afgelopen maanden hebben aangetoond dat de overheid, de samenleving en onze solidariteit er nog steeds toe doen. De afgelopen decennia heeft de liberalisering van de markt ervoor gezorgd dat er gedacht werd dat hoe kleiner onze overheid hoe beter. Een steeds kleinere rijksoverheid en een vrije markt zijn tot op zekere hoogte hier en daar succesvol gebleken. Echter heeft COVID-19 aangetoond dat bij een flinke crisis de vrije markt massaal aanklopt bij de overheid. En die rijksoverheid stond gelijk klaar en heeft daarmee aangetoond harder nodig te zijn dan werd gedacht.

We hebben helaas  gezien dat de bezuinigingen in de zorg als een boemerang in ons gezicht terug kwam. Dit is een mooi moment voor diezelfde rijksoverheid om nog eens goed na te denken over al die kortingen die zij de gemeenten heeft opgelegd in de afgelopen jaren. Wij hopen op een  grote herbezinning in Den Haag op hoe we ons geld uitgeven aan zaken die echt belangrijk zijn en die ons overeind houden, ook in zware tijden.

In de perspectiefnota staat dat u afhankelijk van de realisatie van de bezuinigingen en de uitkomsten van de herverdeling van het gemeentefonds bijsturing niet uitsluit. Vooral bij die laatste woorden wil ik stil staan. Er staat een herverdeling van het gemeentefonds op stapel. De eerste berekeningen die naar buiten gekomen zijn stevenen af op structureel 1 miljoen euro minder voor de Gemeente Heerde. Dit is onacceptabel. PvdA Heerde zou graag zien dat we ons aansluiten bij de actie #stoplokalebezuinigingen. Het is genoeg! Tot hier en niet verder. Mocht het rijk dit uiteindelijk door zetten dan zou ik bestuurlijke ongehoorzaamheid in de vorm van het inleveren van een niet sluitend meerjarenperspectief een stevig signaal vinden. We gaan niet verder bezuinigen hier in Heerde! De maat is vol!

Financiële gevolgen COVID-19 voor Heerde

Wat zijn de financiële gevolgen van Covid-19 voor ons als Gemeente Heerde? We hebben een mooi staatje gezien waarin u de kosten bijhoudt. De teller zal nog wel even doorlopen vrezen wij en we verwachten na een eerste tranche dat alle kosten die verband houden met de terechte maatregelen opgelegd door de rijk, dat deze ook door het rijk vergoed zullen worden. We vinden het als fractie van PvdA Heerde verstandig deze kosten in eerste instantie uit het perspectief te houden.

De gemeente Heerde kent een grote gemeenschapszin, er zijn veel vrijwilligers, veel verenigingen en clubs. Dat maakt Heerde, Heerde en dat houdt ons bij elkaar. We zullen er als gemeente keihard voor moeten knokken dit zo te houden. We moeten hen steunen, nu zij het financieel extra zwaar hebben door gemis aan onkosten door het annuleren van evenementen en sluiten van kantines. De fractie zou graag zien dat het college in de komende begroting en het meerjarenperspectief inzet op het levendig houden van onze verenigingen en clubs. Dat kan op verschillende manieren door met een positieve insteek mee te denken en te faciliteren als gemeente maar ook financieel. Bezuinigen moeten we niet in deze sector doen. In dat kader kijken wij met tevredenheid naar het voornemen om de bezuiniging op het Cultuurplein en bibliotheken te heroverwegen, wij zijn het hiermee eens. En we pleiten er daarnaast voor goed te inventariseren wat de gevolgen van de coronacrisis voor alle verenigingen zijn en hen te steunen daar waar nodig.

De coronacrisis heeft voor veel inwoners financiële gevolgen. We maken ons zorgen om bewoners die het financieel zwaar hebben. We willen het college vragen extra aandacht voor te hebben voor bijvoorbeeld armoedebestrijding en schuldhulpverlening.

Gelukkig brengt de coronacrisis ons ook mooie zaken. Er is meer aandacht voor rust, het gezin en voor vakantie in eigen land. Volgens ons is het de hoogste tijd om Heerde niet langer als corona-hoofdstad van Nederland te presenteren, maar als vakantie-hoofdstad van Nederland! We hopen van harte dan de Heerder ondernemers de komende zomer kunnen profiteren van meer toeristen uit eigen land.

Sociaal Maatschappelijk

De samenwerking op 1 locatie in de aanpak 0-100+ komt eindelijk in zicht. In Heerde uiterlijk jan. ‘21 en vervolgens in Wapenveld in de nog te bouwen Hof van Cramer. Ook de algemene voorzieningen vanuit de Wmo worden geïntegreerd in deze aanpak. De PvdA kijkt reikhalzend uit naar deze transformatie, om te komen tot een optimale en efficiënte samenwerking en ter bevordering van de curatieve naar de preventieve zorg. Het realiseren van deze twee locaties hebben topprioriteit voor het college!

Vrijwilligers en mantelzorgers zijn van zeer groot belang voor onze samenleving. Daar zijn we het allemaal over eens. Zorgen hebben wij over de belastbaarheid van de mantelzorgers. Onze zorg is door Covid-19 nóg groter geworden. Minder zichtbaar is momenteel wat er achter de voordeur gebeurt, is er voldoende hulp en aandacht. Hoe anticiperen we op de grote groep eenzame ouderen, hebben we ze wel in beeld? Hoe zorgen we dat de mantelzorger de benodigde hulp en ondersteuning blijft ontvangen? Allemaal vragen die ons bezig houden….

Wat de PvdA betreft mag er op geen enkele wijze bezuinigd worden op de doelstellingen, de aandacht én de uitgaven voor deze doelgroep, dus de vrijwilligers en mantelzorgers. Is het college dit met de PvdA eens?

We zien tot onze spijt dat de gemeentepolis voor minima verdwijnt. In Heerde maken 124 mensen gebruik hiervan. Gelukkig hebben we nog 1 respijtjaar gekregen maar daarna houd het op. We hebben gezien dat er inmiddels door John Kerstens (PvdA) Kamervragen gesteld zijn en de fractie van PvdA Heerde wil het college ondersteunen in haar strijd hiertegen. We vragen het college dit onderwerp te agenderen op de ALV van de VNG en daarnaast dit onderwerp nogmaals onder de aandacht te brengen bij de betreffende ministeries.

Wat betreft de jeugdzorg zal Covid-19 waarschijnlijk zorgen voor uitgestelde zorgkosten. Hoe groot het volume en in welke mate hiervoor compensatie vanuit de overheid komt, is nog onduidelijk staat te lezen in de nota. Dit baart ons zorgen. Is hierover bij benadering iets aan te geven door het college?

Covid-19 zal ook gevolgen hebben voor Lucrato. Het zal moeilijker geworden zijn om mensen te begeleiden naar werk, we maken ons zorgen over de financiële consequenties voor Lucrato. De fractie van PvdA Heerde wil echter wel aangeven dat we hen moeten blijven steunen. Iedereen verdient een kans op de arbeidsmarkt en daarbij speelt Lucrato een grote rol.

Energietransitie

De behandeling van de RES is door de uitbraak van COVID-19 uitgesteld. We hopen dat de gemeente spoedig de beoogde bewonersparticipatie weer vorm kan geven op een wijze die corona-proof is. We hebben al eerder aandacht gevraagd voor bewonersparticipatie en kijken uit naar de voorstellen van het college hieromtrent.

Ondertussen vragen we ons af welke kosten gaan i.v.m. met de RES op ons afkomen en hoe gaat de gemeente daar rekening mee houden? De PvdA Heerde pleit ervoor om de uitvoering van de RES een sociale vorm te geven en goed te kijken naar hoe baten en lasten eerlijk verdeeld kunnen worden. Het zou mooi zijn als mensen met een kleine portemonnee kunnen meeprofiteren van verduurzamingsmaatregelen.

Daarnaast is de warmte transitievisie ook een opgave waarin de gemeente voor eind 2021 lokaal het gesprek moet aangaan over hoe we van het gas af moeten. Elke gemeente krijgt €200.000 voor onderzoek rond deze transitie. Hoe gaat dit het komende jaar vorm krijgen?

Woningbouw

Vorig jaar hebben we de woonagenda vastgesteld. Hierin staan forse opgaven met betrekking tot sociale woningbouw en starterswoningen. Er zijn goede ambities maar toch zien wij in het meerjarenperspectief de volgende zin staan:

‘onze eerste invulling met bouwen ligt dus binnen de bebouwde kom en niet in de buitengebieden’

Wij schrikken hiervan. Tijdens de behandeling van de woonagenda is door een ruime meerderheid van de raad de wens uitgesproken om voortvarend de zoektocht naar uitbreidingslocaties op te pakken in lijn met uw collegeprogramma, waarin het volgende te lezen valt:

‘inventarisatie (gereed eind 2019) van inbreiding- en uitbreidingslocaties in alle kernen en het voortvarend oppakken van zoeklocaties’

We hebben samen het een motie voorbereid en het CDA zal deze mede namens onze fractie indienen en verder toelichten.

Regio’s

 We zitten als Heerde in meerdere regio’s. Regio Zwolle, Cleantech regio Stedendriehoek en de Veluwe op 1 m.b.t. het toerisme. Alle regio’s hebben behoorlijke gelden ontvangen vanuit de landelijke regiodeal. Hoe gaan wij als gemeente Heerde hiervan profiteren? Hier zou ambtelijk prioriteit aangegeven moeten worden om ervoor te zorgen dat deze gelden ook deze kant op komen en onze samenleving hiervan kan profiteren.

Kop van de Veluwe

Er ligt een rapport genaamd de Kop van de Veluwe. Een rapport waarin er een andere afslag genomen wordt dan wij als Heerde beogen met de Noord-Zuid as. Een rapport waarin de Gemeente Epe schittert door afwezigheid. En daarom willen wij ons rapport uit 2015 weer op tafel leggen. De provincie zou er goed aan doen te koersen op 2 blokken op de noord Veluwe. NEO (Nunspeet, Elburg en Oldebroek) en H2E (Hattem, Heerde en Epe). We zullen als gemeente Heerde klein moeten beginnen. Een stip op de horizon om met Hattem de gesprekken aan gaan, voor een intensievere samenwerking zou wat ons betreft een goede stap zijn. Kijken naar wat ons bindt, niet wat ons scheidt. In beide gemeenten is de politieke verhouding ongeveer gelijk en veel zaken doen we al samen. En als dat uiteindelijk uitmondt in een fusie, omdat dat beter is voor onze inwoners? Prima!

Vliegveld Lelystad

De zorgen over de uitbreiding van vliegveld Lelystad blijven groot voor onze fractie. Ook vanavond willen wij dit niet onbenoemd laten. Onlangs is er aangifte gedaan door de diverse actiegroepen. Het is werkelijk niet te bevatten hoeveel fouten er ontdekt zijn door mensen uit deze actiegroepen. Deze groepen verdienen ons grootste respect voor hun tomeloze inzet, mede voor onze inwoners. Hoewel de opening van het vliegveld nu is uitgesteld, is wat ons betreft de enige juiste beslissing een streep door deze plannen!

Tot slot wil ik u danken voor uw aandacht en zie de reactie van mijn collega’s en het college van B&W met vertrouwen tegemoet.

Namens de fractie van PvdA Heerde,

Bram Horst PvdA Heerde

Het bericht Algemene beschouwingen  verscheen eerst op PvdA Heerde.

Zomerinterview met wethouder Sharon Dijksma

PvdA PvdA VVD CDA Amsterdam 09-07-2020 21:45

Het politieke seizoen 2019-2020 is voorbij en het zomerreces is begonnen. Voor onze wethouder Sharon Dijksma was het een bijzonder jaar. Ze maakte veel vorderingen in haar strijd voor schonere lucht en meer ruimte voor Amsterdammers, ging met zwangerschapsverlof en kreeg een prachtige dochter en was net op tijd terug om Amsterdam op haar portefeuilles door de acute fase van de coronacrisis heen te leiden. In dit zomerinterview blikken we terug op een jaar dat zij zowel op privé als zakelijk gebied nooit meer zal vergeten: “Hoe onvoorspelbaar zo’n pandemie ook is, je moet altijd stappen vooruit blijven denken.”

Sharon, ondanks dat het reces is begonnen zagen we je deze week twee keer op het NOS journaal. Onder andere over nieuw onderzoek naar de staat van de kades en bruggen in Amsterdam. De resultaten zijn niet positief. Hoe ernstig is het gesteld? “Helaas heel ernstig. We hebben vorig jaar afgesproken dat we alle bruggen in Amsterdam – dat zijn er meer dan 800 – en de 200 kilometer aan kademuren gaan onderzoeken. Van de 21 tot nu toe onderzochte bruggen zijn er tien heel erg slecht aan toe. Eigenlijk alles wat een fundament op hout heeft. En ook alle kades die we onderzocht hebben blijken vervangen te moeten worden. Die zijn allemaal einde levensduur.” 

Wat betekent dit voor de toekomst van de stad, zowel in fysieke als sociale zin? “Dit gaat een enorme impact op de stad hebben, want iedereen begrijpt dat we het letterlijke fundament van de stad op orde moeten brengen. Dat zullen we niet alleen goed, maar ook in een aanzienlijk tempo moeten doen. Als we ons huidige tempo aanhouden, zullen we er ruim meer dan honderd jaar over doen voordat we alle kades en bruggen vervangen hebben. Om dit hele werk in twintig jaar te kunnen doen, moeten we acht keer zo snel werken. Dat gaat een enorme impact hebben op de bereikbaarheid en bevoorrading van de binnenstad. Daar moeten we innovatief mee omgaan.Wat betreft het sociale aspect zie ik ook mooie kansen als we het goed organiseren.”

Welke, zoal? “Ik zie dit project als een uitgelezen mogelijkheid om de komende decennia blijvende én goede werkgelegenheid voor de MRA-regio te creëren. We zijn daarom nu bezig om langjarige contracten met aannemers af te sluiten. Dat biedt voordelen voor de snelheid, efficiëntie en innovatie voor dit project, maar betekent ook dat de social return groter wordt; dat we meer terug kunnen vragen. Ik wil bijvoorbeeld heel graag dat aannemers Amsterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven in dit project. Dat kunnen we in die immense contracten met aannemers een plek geven. Ik vind dat dat echt nodig is.” `

“Ik wil heel graag dat Amsterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek krijgen in het project van het herstel van de kades en bruggen.”

Ook het door jou gelanceerde programma Autoluw zal de stad letterlijk veranderen. Waarom is dit zo belangrijk voor de stad en Amsterdammers en welke belangrijke stappen zijn er het afgelopen politieke jaar in gezet? “Eigenlijk laat de coronacrisis en de 1,5 meter samenleving die we hebben moeten organiseren, precies zien waar het over gaat. Ruimte is in een stad als de onze het meest schaarse goed. Als je 1,5 meter ruimte nodig hebt voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen in een stad waar veel beton en weinig groen is, dan moet je die zelf creëren. Dan moet je bijvoorbeeld iets met al die stilstaande auto’s die een groot gedeelte van die ruimte innemen. Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad ingestemd met de plannen. Dat betekent dat we nu bezig zijn met de uitvoering ervan. Dat ga je de komende jaren overal in de stad zien. Zo zijn er de afgelopen tijd al duizend parkeerplekken van de beloofde 10.000 opgeheven. Dat doen we vooral op plekken waar ruimte voor ‘anderen’, zoals voetgangers, fietsers en het OV het hardst nodig is. Dat gaat tot herinrichting van veel straten leiden. Auto’s worden daar meer en meer te gast.”

“De uitvoering van het programma Autoluw ga je de komende jaren overal in de stad zien.”

Veel Amsterdammers zullen blij zijn met minder auto’s in het straatbeeld. Anderzijds hoor je vaak geluiden dat de bereikbaarheid hierdoor afneemt. Wat is jouw antwoord daarop? “Ik denk dat de grootste zorg over de bereikbaarheid van Amsterdam komt van mensen die vanuit de regio in de stad moeten zijn. Daar hebben we specifieke aandacht voor. Aan de ene kant doordat we onze openbaar vervoerverbindingen vanuit de regio naar de stad verregaand willen verbeteren en anderzijds door te draaien aan hele specifieke knoppen. Zo hebben we bijvoorbeeld het aantal uren verruimd, waarop je voor een gereduceerd parkeertarief bezoek kunt ontvangen. Tot slot blijven we maatwerk bieden voor specifieke doelgroepen. Denk aan parkeervergunningen voor leraren, maar ook aan de duizenden stadsbrede parkeervergunningen die we tijdens de coronacrisis voor zorgverleners hebben geregeld. Zij hoeven zich hierdoor tijdens de crisis geen zorgen te maken over de vraag of ze kunnen parkeren tijdens hun dienst. Hiermee laten we zien dat we een sociale en inclusieve stad zijn en dat zullen we in de toekomst blijven doen.” 

Hoe ervaar jij het debat over dit soort onderwerpen in de Amsterdamse gemeenteraad? Het lijkt er soms feller aan toe te gaan dan bij andere onderwerpen.. “Dat komt allereerst denk ik omdat het iets heel concreets is dat bijna iedereen in de stad aan gaat. Maar ik denk ook dat de debatten over bijvoorbeeld de autoluwe stad interessant zijn omdat het mijn bedoeling is om daar ook breder draagvlak voor te organiseren dan alleen de coalitie. Als de deur op een kier staat, durven mensen eerder naar binnen te stappen dan wanneer die dicht is. Ik vind dat ook een belangrijke opgave voor ons hele college; dat we altijd onze hand blijven uitsteken naar partijen die anders in de discussie zitten. Dat betekent niet dat het mijn bedoeling is dat al mijn voorstellen raadsbreed worden aangenomen, maar wel dat ik elementen van wat zij inbrengen een plek wil geven in het uiteindelijke beleid dat we gaan voeren. Het P&R beleid vind ik daar een mooi voorbeeld van. Het CDA, Forum en de VVD vonden het heel belangrijk dat daar wijzigingen in werden doorgevoerd en dat hebben we uiteindelijk ook gedaan. Door op die manier te besturen krijg je scherpe debatten. Dan zijn we het vaak nog oneens over de uitkomst, maar op die manier zorg je er wel voor dat alle partijen elementen die zij belangrijk vinden terugzien in het beleid. Ik vind dat heel erg belangrijk.”

“Ik vind het belangrijk dat partijen die anders in de discussie staan elementen die zij belangrijk vinden terugzien in het beleid.”

Achter het woord mobiliteit valt in Amsterdam doorgaans snel het woord taximarkt. TTO-chauffeurs voelen oneerlijke concurrentie van bijvoorbeeld Uber en willen een gelijk speelveld. Hoe gaan de ontwikkelingen op dit dossier? “Na de zomer komen we hierover met concrete voorstellen. We zijn nu achter de schermen druk bezig met het bedenken van maatregelen waarmee we de regels op de Amsterdamse taximarkt voor alle chauffeurs zoveel mogelijk gelijk kunnen trekken. Dat is een enorme puzzel, want voor een deel zijn we ook afhankelijk van de mate waarin het Rijk ons hier ruimte in biedt. De wetgeving op rijksniveau is op dit moment heel erg gericht op de vrije marktwerking en niet op regulering vanuit plaatselijke overheden. Maar ik denk wel dat wij met de ervaring en kennis die we hebben over de taximarkt, met een voorstel zullen komen dat laat zien dat je met een beetje creativiteit dicht bij dat gelijke speelveld in de buurt kunt komen. Ik heb in ieder geval wel het boetesysteem al aangepast – precies zoals ik beloofde op de demonstratie van TTO-chauffeurs op de Dam. Voorheen kregen TTO-chauffeurs voor hetzelfde vergrijp een veel zwaardere straf dan chauffeurs die rijden voor Uber. Dat is oneerlijk en hebben we dus gelijk getrokken. Dit is niet de laatste, maar een eerste stap.”

“We zijn druk bezig met maatregelen waarmee we de regels op de Amsterdamse taximarkt voor alle chauffeurs zoveel mogelijk gelijk kunnen trekken.”

Veel mensen zullen het afgelopen seizoen nooit vergeten, maar jij zeker niet. Je ging met zwangerschapsverlof en kreeg een dochtertje. Hoe heb je die periode beleefd? “Heel intensief. Er kwam een kind aan. Dat heeft voor iedereen denk ik altijd enorm veel impact. Ik was wel heel erg blij met de manier waarop Marjolein Moorman, Marieke van Doorninck en Laurens Ivens mijn portefeuilles hebben waargenomen. Dat toont ook de collegialiteit onderling. Als het nodig is dan staan we voor elkaar. Ik heb dat zelf hoogzwanger ook gedaan toen Udo Kock vertrok en het AEB-dossier tijdelijk moest worden waargenomen. Ik vind dat je in zulke situaties er voor elkaar moet zijn. Maar het is natuurlijk ook een hele rare manier van terugkomen geweest.”

Dat klopt, want tijd om rustig op te starten had je niet. Precies op dat moment brak de coronacrisis uit. Hoe kijk jij terug op die eerste weken van de acute crisis? “Ik ben iets sneller weer actief geworden dan eigenlijk de bedoeling was. Dat kon ook omdat we veel op afstand vergaderden. Maar ik dacht ook: het is nu crisis, daarbij is iedereen nodig en dan moet je er staan voor de stad. Die eerste weken zijn heel heftig geweest. Dat komt ook doordat je naast je drukke werk op je portefeuilles, ook bezorgd bent over de gezondheid van de mensen in je directe omgeving. Ik denk dat iedereen wiens werk doorliep dat wel zo ervaren heeft. Amsterdam is een grote, dichtbevolkte en daarmee ook een kwetsbare stad. Dat vroeg en vraagt nog steeds om extra veel inspanningen en alertheid.”

“Ik dacht: het is nu crisis, daarbij is iedereen nodig en dan moet je er staan voor de stad.”

Iedere wethouder had zijn of haar eigen acute issues. Waarover maakte jij je op jouw portefeuilles het meeste zorgen? “Eén van de dingen waar ik al heel snel mee aan de slag moest is het feit dat het openbaar vervoer een vitale sector is en dus noodzakelijk om te blijven draaien. Maar omdat het gebruik gigantisch terugliep, deden zij dit wel met enorme terugval van inkomsten. Dus voor het GVB en andere concessiehouders in de regio waar ik als voorzitter van de vervoerregio verantwoordelijkheid voor draag, leidde deze situatie meteen tot gigantische verliezen. Namens hen en andere vervoerregio’s heb ik daar heel lang en diepgaand over onderhandeld met het Rijk. Dat was een heel heftige periode met overleggen tijdens Hemelvaart en op Tweede Pinksterdag tot diep in de avond. Die onderhandelingen gingen er stevig aan toe. Er moest namelijk enorm veel geld bij het Rijk vandaan gesleurd worden. Uiteindelijk is het gelukt om 1,5 miljard euro voor dit jaar beschikbaar te krijgen. Dat is eigenlijk nog steeds niet genoeg omdat OV-bedrijven nog steeds verlies zullen draaien, maar ik ben er wel trots op dat het gelukt is om tot deze uitkomst te komen, want het zag er heel lang naar uit dat het niet ging lukken. Ik heb hier ongelooflijk veel energie in moeten stoppen.”

En ondertussen moest je ook nog een aantal concrete mobiliteitsproblemen in de stad zelf zien op te lossen… “Dat klopt. We hebben de venstertijden aangepast voor de bevoorrading van supermarkten, we hebben extra parkeervergunningen geregeld voor de mensen die werkzaam zijn in de zorg en ik heb samen met Marjolein duizenden Swapfietsen geregeld voor middelbare scholieren om het OV te ontlasten. Tevens zijn er verschillende verkeersmaatregelen genomen om de 1,5 meter in de openbare ruimte beter te kunnen handhaven en ben ik op dit moment in overleg met onderwijsinstellingen over hoe we ervoor kunnen zorgen dat studenten en scholieren de spits kunnen mijden. Er is dus heel wat productie gedraaid, zullen we maar zeggen.”

Je bent een ervaren bestuurder, maar dit had jij natuurlijk ook nog nooit meegemaakt. Wat heb jij er bestuurlijk technisch gezien van geleerd? “Mijn belangrijkste crisiservaring als bestuurder voor deze crisis was het leiding geven als staatssecretaris aan het tegengaan van de uitbraken van vogelgriep. Dat was ontzettend belangrijk en heftig voor de betreffende bedrijven, maar had natuurlijk minder impact op de totale samenleving. Maar wat ik daar toen al uit geleerd heb – en wat ik nu dus ook heb geprobeerd toe te passen – is hoe belangrijk het is om als het ware op de voorkant van de golf te blijven surfen. Je moet nooit achterover gaan leunen na een succesvolle stap, maar altijd een aantal stappen vooruit blijven denken. Zodat je – hoe onvoorspelbaar zo’n pandemie ook is – kan blijven sturen en handelingsperspectief blijft houden.”

“In een crisis is het belangrijk om als het ware op de voorkant van de golf te blijven surfen.”

Nu de eerste acute gezondheidscrisis voorbij is, staat ons een economische crisis te wachten. Wat moet er in jouw ogen gebeuren? “Ik hoop dat we de fouten uit 2008, toen de bankencrisis een economische crisis werd, niet meer gaan maken. Door een heel streng bezuinigingsbeleid te voeren op verkeerde terreinen hebben we de gevolgen van die crisis vergroot. Dat mag niet meer gebeuren. We moeten verstandige maatregelen gaan nemen. Iedereen snapt dat we als stad een begroting moeten hebben die op enig moment ook weer sluitend is, maar we zullen verstandige investeringen moeten blijven doen. Wat mij betreft richten we die vooral op baan- en bestaanszekerheid van de kwetsbare mensen die door deze crisis hard geraakt worden. Dat is een opdracht voor ons als Partij van de Arbeid.”

“Ik hoop dat we de fouten van na de economische crisis uit 2008 niet meer gaan maken.”

Tot slot, wat ga jij deze zomer doen en wat wil je nog kwijt aan alle Amsterdammers? “Ik ga twee weken met het gezin met de auto naar de Franse Ardèche. Daar hebben we een huisje in alle rust en kunnen we samen met vrienden vakantie vieren. Ik denk dat het heel belangrijk is om de batterij weer volledig op te laden, want er komt nog een pittig seizoen aan. Als je uitgerust bent, ben je veel alerter op de momenten dat dat nodig is. Tot slot wil ik even gebruik maken van dit moment om alle Amsterdammers te bedanken voor de support die ik heel vaak krijg. Ik voer best veel maatregelen door waar veel discussie over is en waar veel debat over ontstaat. En toch, als ik op straat loop of boodschappen doe in mijn eigen buurt, word ik heel vaak aangesproken door Amsterdammers die blij zijn met de richting die de stad op gaat en de keuzes die we maken. Zij lijken overwegend veel positiever over de keuzes die we maken dan de mensen van buiten Amsterdam die daar op afstand naar kijken. Dat sterkt mij in de gedachten dat we op de goede weg zitten.”

“Als ik op straat loop word ik vaak aangesproken door Amsterdammers die blij zijn met de richting die de stad op gaat.”

Doe mee met de campagne van de PvdA in Amsterdam!

 

Het bericht Zomerinterview met wethouder Sharon Dijksma verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

PvdA/GroenLinks strijdt voor hoger minimumloon

PvdA PvdA VVD CDA Peel en Maas 01-07-2020 15:00

https://pvdagroenlinks.nl/pvda-groenlinks-strijdt-voor-hoger-minimumloon/

Van de VVD wisten we het: bij die partij moet je niet zijn als je op wilt komen voor mensen met een kleine portemonnee. Bij CDA en Lokaal Peel en Maas ligt dat anders. De C van het CDA wijst naar christelijke waarden als eerlijk delen en solidariteit. Je mag verwachten dat zo’n partij steun geeft aan een voorstel om het kabinet te laten weten dat het minimumloon omhoog moet, omdat er ook in Peel en Maas te veel werkende armen zijn. PvdA/GroenLinks had zo’n voorstel ingediend. CDA zei NEE tegen dit voorstel.

Vooral jammer voor de vele huishoudens in onze gemeente die nauwelijks of niet rond kunnen komen, omdat het loon waarvoor ze moeten werken te laag is. Het hoofdargument van het CDA om ons voorstel niet te steunen, was dat niet de gemeenteraad, maar de landelijke politiek hierover gaat. Dat argument werd even later door het CDA zelf onderuitgehaald. Het CDA steunde namelijk wèl ons voorstel om bij het kabinet aan te dringen op de afschaffing van de verhuurdersheffing. Daar gaat de gemeenteraad ook niet over, maar het is wel een zaak die voor veel inwoners van groot belang is.

Zo is het ook met de verhoging van het minimumloon: de raad gaat er niet over, maar voor veel mensen in Peel en Maas is zo’n verhoging van groot belang. Het had bij de C van het CDA gepast om voor de belangen van die medeburgers in het krijt te treden. Dat heeft het CDA nagelaten.

En Lokaal Peel en Maas deed dat evenmin. Mensen die waarde hechten aan solidariteit en die op willen komen voor de belangen van mensen met een kleine beurs, hoeven niet te rekenen op steun van CDA en Lokaal Peel en Maas. Het is maar dat u het weet.

Annigje Primowees, Frits Berben en Raf Janssen, Raadsleden PvdA/GroenLinks

Het bericht PvdA/GroenLinks strijdt voor hoger minimumloon verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

De BUCH is het paard van Troje – Kadernota 2021

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 29-06-2020 17:07

Op maandagavond 29 juni stond de Kadernota 2021 op de agenda van de raadsvergadering van Heiloo. Hieronder vindt u de inbreng van de PvdA Heiloo, uitgesproken door fractievoorzitter Ko Hemminga.

Voorzitter, wethouders, raadsleden, belangstellenden en luisteraars/kijkers Beat FM.

Na 6 jaar beleid van het college van H2000, VVD en CDA worden de financiële gevolgen voor ons dorp méér en méér duidelijk. Halverwege deze 2e termijn, met nog twee jaar voor de boeg, maken wij met deze kadernota een kritische tussenbalans op.

Dat doen we “Met Elkaar”.

Het college heeft in 2018 zijn programma gepresenteerd. Er werden structureel sluitende cijfers in het vooruitzicht gesteld. Daar hebben de partijen voor getekend, maar we komen bedrogen uit. In boekjaar 2018 sloten we af met een verlies van € 929.000 en in 2019 hebben we € 943.000 van de algemene reserve moeten afboeken. Voor 2020 en 2021 is de prognose nu een tekort van zo’n € 1,5 miljoen per jaar. Maar let op, het is nog maar een half jaar geleden dat de raad werd voorgerekend dat voor 2020 en 2021 jaarlijks een positief saldo van circa € 700.000 tot € 800.000 verwacht kon worden.

In zes maanden tijd kan er kennelijk veel gebeuren.

En wat het zo treurig maakt: dit heeft met de corona crisis helemaal niets van doen. De oorzaken zijn structureel en niet eenmalig: het college heeft geen zicht op de inkomsten en uitgaven en de kosten op de uitvoering van de gemeentelijke taken. De voorspellingen zitten keer op keer enorm naast. 

Met gevolg dat de reserves van Heiloo inmiddels zijn geslonken tot € 8 mln. Met de prognoses in deze kadernota voor 2020 en 2021 komt het college eind 2021 op € 5 mln. Veel te weinig voor de plannen die er nog liggen. Met of zonder elkaar, gaat dit niet lukken. Bij de begrotingsvaststelling 2018, heeft de PvdA in een schaduwbegroting gewaarschuwd voor te optimistische verwachtingen over de exploitatiekosten en de onderschatting van de financiële risico’s grote projecten. Vanuit het college was de reactie: jullie zien het niet goed en er zijn geen problemen. 

Welnu, kennelijk is het college eindelijk wakker geschud. Maar wat is financieel zo fout gelopen waar we amper 6 maanden geleden te horen kregen dat er geen financiële problemen waren?

We krijgen nu te horen dat het vooral ligt aan de kosten van het sociaal domein. Dus niet de ontsporing van de kosten van De BUCH – die “gewoon” ieder jaar mogen blijven stijgen van dit college. Wij zien ook dat Wmo taken, Jeugdzorg, Participatiewet veel meer kosten dan voorheen en dat het Rijk te weinig compenseert. Dat probleem speelt in heel Nederland. Maar hoe kan het dat Heiloo in 2017 wel degelijk circa € 700.000 hierop heeft overgehouden, maar dit geld niet opzij heeft gezet, en het College nog maar 6 maanden geleden kennelijk niet doorhad dat 2019 vele tonnen duurder zou uitpakken en dat ook 2020 en 2021 véél te optimistisch waren ingeschat.

Duidelijk is in ieder geval dat de BUCH werkorganisatie en het college er zeker twee jaar lang faliekant naast hebben gezeten. Voor ieders herinnering:

Het begrotingssaldo 2020 na de raad van 9 december 2019 was nog € 230.000 voordelig. Het verwachte saldo 2020 was zelfs op 11 mei 2020 nog € 253.000 voordelig. En dan komt de kadernota in juni en is het verwachte 2020 resultaat ineens  € 1.472.000 nadelig. Ofwel: de kosten worden met ruim € 1,7 mln. naar boven bijgesteld voor het lopende jaar 2020. En op pagina 14  van het programma 1b (‘sociaal domein’) blijkt dat plotsklaps de inschatting voor jeugdhulp, Wmo, thuishulp etc. circa 1,2 mln. (!) per jaar hoger is dan in november 2019 werd ingeschat en is begroot voor 2020!

Het is uitermate triest dat pas toen de accountant de boeken van 2019 kwam controleren, de achterstanden in de administratie in beeld kwamen. En het is triest dat voor de BUCH controllers en ons college deze “wake-up call” nodig was, om te beseffen dat de cijfers niet klopten. Met gevolg dat de raad veel te optimistische begrotingen voor 2020 en daarna zijn gepresenteerd. Wat de oplossing voor dit financiële gat ook gaat zijn, qua beheersing van de financiën zakt dit college volledig door het ijs.

Een ander hoofdpijn dossier is de A9. Vorig jaar dachten zowel het college als H2000, VVD en CDA dat het allemaal wel met een sisser zou aflopen. Inmiddels is helder dat het opnieuw opstarten van de bestemmingsplanprocedure op € 5,7 miljoen extra komt. Vrijdag (!) kwam voor Heiloo “het bonnetje” van ruim € 1,75 miljoen aan meerkosten waar wij voor aan de pan hangen, zonder zekerheid dat het project daadwerkelijk door gaat.

Zoals ik al bij de jaarrekening 2019 aangaf zijn de risico’s voor de afslag A9 niet adequaat in beeld. Met de op 28 februari 2019 getekende wijzigingsovereenkomst A9 heeft wethouder Dellemijn Heiloo met extra risico’s opgezadeld en is Heiloo feitelijk penvoerder van het gehele project A9 geworden incl. het risico van eventuele niet compensabele BTW die kostenverhogend werkt.  De Provincie heeft het in ieder geval handig gedaan en is voor verhaal van deze kosten in elk geval niet in beeld.

Ik kom hier later op terug.

 Nu het water aan de lippen staat, geeft de wethouder Financiën in een interview in het Noordhollands Dagblad op 13 juni jl. aan, dat het aan de gemeenteraad is, een list te verzinnen hoe Heiloo uit dit financieel moeras te trekken. De raad blijkbaar in een nieuwe rol van “Baron von Münchhausen”. De wethouder en het college vragen de raad nu om kaders. Toen ze vorig jaar november nog dachten dat er per jaar ruim € 700.000 over zou zijn, werd die vraag niet gesteld.

De kaders die de PvdA aan dit college meegeeft zijn:

Maak niet de fout de belastingen voor de inwoners weer met 8%-9% te laten stijgen, zoals dit jaar en vorig jaar is gebeurd. In deze kadernota wordt nu gerekend met een lastenstijging die gelijk opgaat met de prijsinflatie en dat is prima. Dit College moet de financiële gaten niet proberen te dichten met OZB heffingen. Dat biedt sowieso te weinig soelaas en is aan de inwoners ook niet uit te leggen.Het lopend jaar is al half verstreken en bijsturen is bijna niet meer mogelijk, zeker niet met de corona crisis.

Voor 2021 en daarna is er wel nog tijd om in te grijpen. Maar dan moet voortvarend te werk worden gegaan. Wat de PvdA betreft is het tijd om ons te realiseren dat een veel te groot – en oncontroleerbaar – deel van de begroting opgaat aan de ieder jaar stijgende bijdragen aan de BUCH. De BUCH is een paard van Troje gebleken. Het lukt maar niet om de gemeentefinanciën op orde te krijgen nu de kosten van de BUCH niet significant omlaag gaan. De BUCH-directie heeft drie jaar de tijd en extra geld gehad, maar moet nu eindelijk leveren en taakstellende budgetten opgelegd krijgen die voor Heiloo betaalbaar zijn. Dat betekent dat wij ons Heiloo minder aan de BUCH moeten gaan uitgeven. Lukt dat niet, dan kan Heiloo beter uit deze GR stappen en andere wegen inslaan.

We gaan in ons dorp niet de voorzieningen voor de inwoners uitkleden terwijl de BUCH ieder jaar duurder wordt. Als dit college doorzet op de plannen voor de A9 binnen de huidige Overeenkomst Nieuwe Strandwal, zal Heiloo in de toekomst worden opgezadeld met sterk stijgende kapitaallasten en onderhoudskosten. Op de afslag zelf zijn wij niet tegen, maar wel dat de inwoners van dit dorp er straks meer dan € 12 mln. aan moeten bijdragen. Kortom, ga terug naar de onderhandelingstafel en leg uit dat Heiloo dat geld niet meer heeft en zorg voor een wijzigingsovereenkomst waar wij niet financieel onderdoor gaan en de inwoners van dit dorp voor moeten bloeden. Zorg voor een solide sociaal beleid in Heiloo, investeer in het welzijnswerk, in een 2e sporthal, in de muziek en dansschool, bibliotheek en verenigingen. Laat Heiloo niet verloederen en investeer in het ’t Looplein, in de aanpak van de winkelleegstand en de geluidsschermen bij het spoor. Reserveer voldoende geld om de schuldhulpverlening in Heiloo te verbeteren. En blijf investeren in verduurzaming. Geen kaasschaaf toepassen aub! Grote tekorten vragen om grote ingrepen. Niet jaarlijks de verenigingen en stichtingen verder uitkleden met € 5.000 hier en € 3.000 daar.

Afsluitend, het is code “red alert” in Heiloo.

Er zijn grote risicovolle overeenkomsten aangegaan zonder de raad hierbij vooraf te informeren. Het was dan altijd een collegebevoegdheid.

Nu in zwaar weer, wordt het oplossen hiervan een collectieve uitdaging..

Deze tijd vraagt om echte visie, daadkracht en een effectief, efficiënt en doelmatig beleid. 

Wij vragen ons oprecht af, of gezien het trackrecord, dit College hiertoe in staat is.

Het bericht De BUCH is het paard van Troje – Kadernota 2021 verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.