Nieuws van D66 over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

7 documenten

Persoonlijke hulp voor daklozen in Almere

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Almere 20-06-2020 08:32

Almere gaat dakloze mensen beter helpen nu de gemeenteraad heeft ingestemd met twee voorstellen van D66, PVV en CU. Niet alleen komt er een speciaal team met zorgprofessionals dat de zorg kan aanpassen op de behoefte per dakloze, ook is er meer aandacht voor nazorg.

‘Iedere dakloze is anders. Anders qua achtergrond, maar ook anders als je kijkt naar de problemen die er spelen,’ zegt D66-woordvoerder Meke Smeulders. ‘Op straat kom je jongeren tegen met allerlei problemen, maar ook mensen die dakloos raakten door een scheiding. En ook mensen met flinke problemen door verslaving. Met ons voorstel wordt er per persoon gekeken wat er nodig is om uit de problemen te komen. Én zeer belangrijk, om te voorkomen dat iemand na het zorgtraject weer in de oude problemen terecht komt, komt er meer nazorg in de wijk.’ Uit de rapporten blijkt dat nu ongeveer de helft van alle voorheen dakloze mensen weer terugvalt in de oude situatie. Dit is extra heftig doordat deze mensen vaak net uit een zeer intensief zorgtraject komen. Meer nazorg helpt dat te voorkomen.

Persoonlijke aanpak werkt

De voorstellen zijn geschreven door Smeulders en collega-raadslid Annette Raijer (PVV) en geïnspireerd door de succesvolle aanpak in Utrecht. Smeulders: ‘Na een gesprek met het Almeerse Leger des Heils zijn wij op werkbezoek geweest bij het Leger des Heils in Utrecht. De daklozenzorg wordt daar heel anders aangepakt dan in Almere. Met het werkbezoek zagen we dat een persoonlijke aanpak, afgestemd op de specifieke problemen van iemand, beter werkt dan de aanpak in Almere. Ik ben heel blij dat we dit in Almere nu ook gaan doen!’ De voorstellen werden met een grote meerderheid aangenomen door de gemeenteraad.

Rust en juiste begeleiding

Waar in Almere uitgegaan wordt van sobere  en over het algemeen gemeenschappelijke opvang, kiest Utrecht ervoor om dakloze mensen een eigen kamer te geven. Hierdoor komen zij tot rust en is het met de juiste begeleiding mogelijk om te beginnen met het herstel. Dit is een intensief traject waarbij de deelnemers ook echt hun problemen moeten aanpakken. Na dit traject stopt de zorg niet direct, maar er blijft ook nazorg. Hierdoor vallen de voorheen dakloze mensen minder snel terug in de oude problemen. Smeulders: ‘Het is vaak heel moeilijk voor iemand om uit een dakloze situatie te komen. Met de nieuwe aanpak kunnen we deze mensen beter helpen.’

Opinie Martine van Bemmel: Racisme en discriminatie mogen nooit normaal worden

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Almere 11-06-2020 09:15

Dit opiniestuk is op donderdag 11 juni gepubliceerd op Almere Nieuws

Een raadslid van de PVV doet een argument van een ander raadslid af met de opmerking: ‘Ga toch terug naar Marokko.’

Een raadslid van de VVD zet deze week een plaatje op Facebook met de tekst: ‘Zo klaar met dat gelul over die demonstraties. Nu eerst koffie met een negerzoen.’ 

Eenieder die zegt dat er in Nederland geen reden is om te demonstreren omdat er hier amper sprake is van racisme en discriminatie, wijs ik op bovenstaande uitspraken gedaan door raadsleden in de afgelopen weken. Om je kapot te schamen. Racisme en discriminatie zijn overal. Niet overal in dezelfde gedaante, maar in iedere samenleving. Ik sta dan ook volledig achter de boodschap die met de demonstraties wordt geuit en probeer dit soort uitingen in de raad niet onweersproken te laten.

Het gemak waarmee dergelijke uitspraken ‘normaal’ lijken te worden is zorgwekkend. De eerste keer schrik je. De tweede keer voel je ongemak. De derde keer denk je, pfff, daar heb je de PVV weer. En dat is zorgwekkend omdat wij allen de dure plicht hebben om dit soort uitspraken niet normaal te vinden. Om ons er tegen uit te spreken. Want als wij zwijgen en dit normaal gaan vinden, dan laat je toe dat mensen worden weggezet door afkomst als iemand wiens argumenten er niet toe doen. Dan zeg je tegen mensen dat afkomst uitmaakt voor de kansen die je hebt in de samenleving en dat dat ok is. En dat is absoluut niet ok. Eenieder in deze samenleving heeft het recht op gelijke kansen en om beoordeeld te worden op daden in plaats van op afkomst, geloof of geaardheid. D66 zal zich hier altijd voor inzetten en zich uitspreken tegen racisme en discriminatie.

Ik roep eenieder op om de boodschap van de demonstranten te steunen. Meld je ook aan bij een politieke partij, kom naar politieke bijeenkomsten en schrijf mee aan de verkiezingsprogramma’s. Politieke partijen zijn nú aan het scouten voor kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Overweeg of dit iets is voor jou.  Samen moeten we een vuist maken tegen racisme en discriminatie. Doe dat niet alleen nu met demonstraties, maar pak de handschoen op en betreed de politieke arena. Ook daar moeten we met elkaar samen werken om racisme en discriminatie te bestrijden.

Martine van Bemmel, fractievoorzitter D66 Almere

CDA, VVD, PVV en D66: onafhankelijk onderzoek gevolgen subsidiekorting

D66 D66 VVD CDA Partij voor de Vrijheid Venlo 09-06-2020 07:28

Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van de door het college voorgestelde bezuiniging op verenigingen. Dat hebben CDA, VVD, PVV en D66 bekendgemaakt. De vier partijen hebben de handen ineen geslagen en organiseren én betalen zelf een onafhankelijk extern adviesbureau.

‘Het kan niet zo zijn dat we straks een subsidiestelsel krijgen waarvan de gevolgen voor niemand duidelijk zijn’, legt D66-voorman Frans Aerts namens de samenwerkende partijen uit. ‘De coalitiepartijen en het college van B&W willen zo’n extern onderzoek niet, dus hebben we maar besloten het zelf te organiseren.’ Het externe bureau brengt in september verslag uit.

Betaald uit eigen middelen

De partijen hebben onderzoeksbureau Prae Advies & Onderzoek bereid gevonden om het onafhankelijk onderzoek te verrichten. Dat bureau is gespecialiseerd in rekenkameronderzoek. Aerts: ‘Normaal gesproken zou je als gemeenteraad de Rekenkamer opdracht geven om een dergelijk onderzoek te doen. Nu doen we het dus maar zelf.’ CDA, VVD, PVV en D66 hebben de kosten voor het onderzoek onderling verdeeld. ‘Ja, het kost ons nu zelf geld. Maar we vinden dit zó belangrijk, dat we dat er graag voor over hebben.’

Besluiten op basis van feitelijke informatie

Het college wil fors bezuinigen op subsidies voor verenigingen, clubs en gezelschappen. Die lieten al weten dat de subsidiekorting desastreus kan uitpakken. Verenigingen maakten kenbaar dat het voortbestaan in gevaar kan komen. ‘Daarom willen we dat een onafhankelijk bureau in gesprek gaat met alle betrokkenen. Met de gemeente, met de getroffen verenigingen, met iedereen. Met het verslag, met de bevindingen en de aanbevelingen kunnen we dan in het najaar een debat voeren en een besluit nemen op basis van feitelijke informatie.’

Russisch Roulette

Woensdag spreekt de gemeenteraad over de subsidiekorting. Dan zullen de samenwerkende partijen hun plan verder toelichten. In het noodfonds, dat de coalitiepartijen uit de hoge hoed toverden, zien de partijen in elk geval niets. Aerts: ‘De bedragen in het noodfonds zijn nergens op gebaseerd. De coalitie heeft geen idee wat de gevolgen zijn voor verenigingen. Wij doen daar niet aan mee: we weigeren Russisch Roulette te spelen met onze verenigingen.’

The post CDA, VVD, PVV en D66: onafhankelijk onderzoek gevolgen subsidiekorting appeared first on Venlo.

College teruggefloten op ‘boekhoudtruc’ met zorgmiljoenen

D66 D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Arnhem 13-11-2019 21:52

In het hele land kraken gemeentebegrotingen onder de toegenomen kosten van de jeugdzorg. Als noodoplossing kwam de regering met een ‘boekhoudtruc’: gemeenten mogen extra bijdragen van het Rijk opnemen in de begroting, die nog lang niet zeker zijn. Ook het Arnhemse college grijpt naar deze truc. De gemeenteraad wil echter niets hebben van deze papieren werkelijkheid en fluit het college terug.

Gemeenten mogen van Den Haag in hun meerjarenbegroting voor 2022 en 2023 een stelpost ‘extra middelen jeugd’ opvoeren. Ze mogen, met andere woorden, ‘doen alsof’ ze ook in 2022 en 2023 extra jeugdzorggeld van het rijk krijgen. Maar vooralsnog is er geen enkele garantie vanuit het Rijk dat dit geld er daadwerkelijk komt.

Boekhoudtruc

Hoewel meerdere gemeenten deze boekhoudtruc gretig toepassen klinkt er ook kritiek. Hiermee is de begroting op papier wel rond, maar rekent de gemeente zich rijk met geld dat er niet is. Met mogelijk rampzalige gevolgen als later de gaten gevuld moeten worden.

Teruggefloten

De gemeentelijke begroting en de Jeugdzorg zijn te belangrijk voor D66 om roulette mee te spelen. En de liberalen vinden hierin de overgrote meerderheid van de raad aan haar zijde. Samen met CDA, SP, ChristenUnie, PvdA, VVD, AOP, PVV en Arnhem Centraal riepen zij in een motie het college op om niet te sjoemelen met de boekhouding. Met het unaniem aannemen van de motie floot de Arnhemse gemeenteraad het college terug.

De fractie van D66 Maastricht is ...

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Maastricht 25-04-2019 14:19

De fractie van D66 Maastricht is geschrokken van de opmerkingen van de lokale PVV fractievoorzitter. Wij steunen de actie van collega Raadslid Halil Mermi. De heer Rene Betsch hebben wij in een open brief enkele vragen gesteld. #Samen#Vertrouwen#Verdraagzaamheid#D66Maastricht

Herindelingsproces: ordinaire annexatie op basis van valse argumenten

D66 D66 SGP Partij voor de Vrijheid Haren 13-06-2018 09:56

Het herindelingsproces loopt naar een einde. De kans dat de Eerste Kamer nog iets kan betekenen voor een zelfstandig Haren bestaat nog steeds. Die kans zou zelfs groot kunnen zijn als de herindeling door de senatoren wordt beoordeeld aan de hand van de vraag: ‘Voor welk probleem in Haren is dit een oplossing?’ Want – zo wordt ons dat al jaren voorgehouden door de Provincie – deze herindeling is nodig omdat Haren het niet zelfstandig KAN. De stad Groningen hield zich op de achtergrond, deed net alsof het voor de stad niet uitmaakt, stelde zelfs voorwaarden waaraan helemaal niet voldaan wordt en zegt uiteindelijk toch volmondig JA tegen dit gedwongen huwelijk. Dat roept de vraag op of het eigenlijk wel gaat om de beste oplossing voor de inwoners van Haren. Raadslid Wil Legemaat is ervan overtuigd dat de werkelijke reden van deze opschalingsmanoeuvre niet de zorg om Haren is, maar de wens van stad en provincie om de stad te versterken vanuit de illusie dat dat goed is voor de hele provincie. Het herindelingsproces is daarmee niet meer of minder dan een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten.

Hier haar opvatting over dit proces:

Op 18 januari vorig jaar konden we inspreken in de vergadering van Provinciale Staten van Groningen. Mijn bijdrage leest u hier:

Voorzitter, dames en heren Statenleden, Op 7 november 2016 heb ik een zienswijze ingediend. Over de reactie op mijn zienswijze ben ik zeer ontevreden. Het antwoord op de meeste opmerkingen is een dooddoener: daar herkennen wij ons niet in of: daar hebben wij een andere mening over. Als er al een antwoord terug te vinden in de reactienota. In mijn zienswijze stel ik ook acht heldere vragen en daarop is in het geheel geen antwoord gekomen. De eerste vraag is bijvoorbeeld: kunt u aangeven wat de meerwaarde voor de inwoners van Haren is van een herindeling met de stad? Want van de Provincie horen wij voortdurend dat herindeling beter is voor onze inwoners. Nog niemand heeft mij kunnen uitleggen wat er verbetert. Deze herindeling is, zoals ik in een zienswijze las: een oplossing voor een niet bestaand probleem. En eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk als je in historisch perspectief kijkt naar wat hier gebeurt. Al meer dan honderd jaar doet de stad Groningen pogingen om Haren bij de stad te voegen. In 1915 kwam Haren er onderuit door Helpman af te staan, vijf jaar later door flink verzet te plegen. In de jaren zestig door een deel van Waterhuizen en Eelderwolde af te staan, in de jaren negentig werd de regiovisie Groningen-Assen het recept om annexatie in het kader van het C20-beleid tegen te gaan. Telkens was het met open vizier: de stad wilde Haren hebben, omdat dat goed was voor de stad. En het lukte nooit. Mogelijk is dat de reden om het in deze ronde over een andere boeg te gooien: te doen alsof het goed is voor de inwoners van Haren. Grenzeloos Gunnen heeft daar verder geen argumenten voor, dat rapport beroept zich hoofdzakelijk op het nodale principe: de inwoners uit Haren winkelen toch in de stad, gaan er naar de schouwburg en liggen in de stadse ziekenhuizen. Alsof de stad niet betaald wordt voor de centrumfunctie en alsof de inwoners van Haren niet betalen voor hun boodschappen en theatertickets. Al gauw bleek dat niemand duidelijk kon maken wat de meerwaarde voor de inwoners is, dus werd geprobeerd aan te tonen dat Haren het niet zelfstandig kan: eerst door de decentralisaties, daarna was het bestuurskracht, vervolgens zouden het de financiën zijn en toen het COELO dat weerlegde werd het de positie van het weeskind in een opgeschaalde wereld. Telkens als een vermeende zwakte weerlegd was, kwam er een nieuw konijntje uit de hoge hoed. Er waren wel eerlijke geluiden: zo zei de burgemeester van Groningen tegen ons dat hij zijn uiterste best zou doen Haren bij Groningen te krijgen, omdat dat beter was voor de stad, zo laat de uitkomst van het Open Overleg in de Verkenning eerlijk zien dat het erom gaat dat Groningen de vijfde stad van het land wil worden en daar Haren voor nodig heeft. Statenleden, u weet dat dit herindelingsadvies volstrekt niet voldoet aan drie belangrijke beginselen uit de Wet Algemeen Bestuursrecht. Niet aan het fairplay-beginsel, het motiveringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Het voldoet volstrekt niet aan het collegeprogramma van uw college van GS. U bent er om eerlijk en onbevooroordeeld te wegen en te oordelen. Verschuil u niet achter vijf rapporten, want als u ze echt onbevooroordeeld gelezen hebt, dan weet u net zo goed als ik dat Haren het best zelfstandig kan. U weet net zo goed als ik dat herindeling nauwelijks meerwaarde heeft voor de inwoners van Haren. Wees dan eerlijk over het motief: de meerwaarde voor de stad en daarmee voor de provincie zelf. Dan hoeft u zich niet in bochten te draaien en van alles uit de kast te halen om Haren zwart te maken, zoals een van uw gedeputeerden voortdurend doet. Het lijkt er helaas verdacht veel op dat de meesten van u al jaren geleden besloten hebben dat Haren bij Groningen moet. Toen er nog geen rapporten waren! Sommigen van u wilden zelfs niet met ons in gesprek omdat het besluit al genomen was. Daar hebben die 1127 zienswijzen dus geen invloed op. En deze inspraakronde ook niet. Zoals de heldere uitslag van de burgerraadpleging in Haren geen invloed heeft en het feit dat twee derde van de gemeenteraad niet instemt met uw plannen. Al ver tevoren hebben GS zich van steun verzekerd in de huidige TK, zo wordt zelfs onbeschaamd rondverteld door gedeputeerden. Zonder maar iets inhoudelijks gezien te hebben zou een meerderheid van de TK al steun hebben toegezegd. Het gaat dus niet om argumenten, niet om inhoud, niet om een fatsoenlijk democratisch proces, het gaat om macht. Als dat zo is, voeren wij hier vandaag in uw poppenkast de zoveelste rituele dans uit, terwijl in de achterkamertjes de zaken bekonkeld zijn. En als dat zo is staat de Provincie Groningen in mijn ogen symbool voor alles waardoor mensen het vertrouwen in de politiek verliezen, waardoor ze boos worden en cynisch. Plato zei ooit dat democratie de op één na slechtste staatsvorm was. Slechts tirannie was slechter. In mijn ogen is er één ding nog slechter: schijndemocratie. Statenleden, aan u de kans om het vertrouwen in de politiek en in de democratie te herstellen. ____________________________________

Al snel werd duidelijk dat de meeste partijen in PS kritiekloos het herindelingsontwerp omarmden. Slechts enkele kleine partijen hadden zich inhoudelijk in de materie verdiept en zij stelden kritische vragen en dienden een motie in om Haren uit het herindelingsontwerp te halen. Vergeefse moeite: het herindelingsadvies ging ongewijzigd naar Den Haag. Een mokerslag voor het vertrouwen in de politiek en de democratie. Daarna was er de hoop op en het vertrouwen in een zuivere zorgvuldige behandeling door de Tweede Kamer. Daar lag een nieuwe kans om het vertrouwen in de politiek en de democratie te herstellen. Na de hoorzitting werden er zelfs kritische vragen gesteld aan minister Ollongren, waarbij je in Haren dacht: nu zal de waarheid aan het licht komen. Wie kon vermoeden dat de minister de vragen liet beantwoorden door de Provincie? Slager, kwade tongen zeggen dat uw vlees niet deugt. Klopt dat? In de Tweede Kamer bleek het standpunt ook al lang tevoren vastgesteld en daar werd door de meeste partijen louter informatie aangewend die daar goed bij te pas kwam. De ene onwaarheid na de andere kwam voorbij en ook al werd die weersproken door de woordvoerders van SP, PVV, SGP, 50plus en FvD, daar stond niemand voor open. Zal het in de Eerste Kamer anders gaan? Ook hier wordt door velen beweerd dat de TK dat allang heeft afgekaart bij de fracties in de EK. Uit gesprekken die wij hadden met senatoren bleek dat de inhoud (bestuurskracht, financiën, draagvlak) weinig indruk maakt. Want… het gaat toch niet werkelijk om de vraag of Haren het wil en kan?! Het gaat om het belang van een grote sterke stad, de economische motor van de hele probleemprovincie. En een sterke stad is goed voor de hele provincie. ‘Jullie kijken in Haren alleen naar de belangen van Haren. Wij kijken naar het belang van de hele regio.’ De bestuurders in Den Haag geloven maar wat graag dat de multi-problematiek in de provincie Groningen verlicht zal worden door versterking van de stad. Dat mag dan wel een dorpje de kop kosten… Het proces verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar het doel heiligt niet zelden de middelen. In ‘Blad’, een magazine voor Noord Groningen van februari 2018 komt René Paas, de CvdK, aan het woord. Citaat: ‘Nog een jaar te gaan en dan zal de gemeente Groningen uitgebreid worden met de gemeenten Ten Boer en Haren. Een en ander is al in voorbereiding sinds 2006: er wordt niet over een nacht ijs gegaan. Deze gemeentelijke herindeling is noodzakelijk omdat er zich op uitgebreide schaal problemen voordoen, zoals de aardbevingen, krimp van de bevolking en ook werkeloosheid.’ Conclusie: de annexatie van Haren is bedoeld als oplossing voor niet Harense problemen. En daarmee zijn we terug bij mijn inspraakbijdrage uit januari 2017: dit herindelingsproces is een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten. Hadden we dat proces maar eerlijk en met open vizier gevoerd! Dan was de uitkomst misschien hetzelfde, maar dan was er héél veel schade voorkomen. Polarisatie, woede, frustratie, cynisme… De manier waarop Provincie, stad Groningen en Den Haag dit hebben gedaan, is unfair en beschamend en daarmee een enorme aanslag op het vertrouwen dat burgers hebben in de politiek en in de democratie. De meest gehoorde opmerking in Haren is: ‘Ik ga nooit meer stemmen.’ Dat komt er van als regenteske macht het wint van de democratie. Maar o, wat een dieptriest gevolg…

Wil Legemaat

D66: Maak waakhond van lokale journalist

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Enschede 12-03-2018 09:14

De lokale machthebbers moeten beter gecontroleerd worden door de lokale media. Alleen dan kan de kiezer de plaatselijke politicus belonen of afstraffen op 21 maart. Nu ligt belangenverstrengeling tussen de gemeenteraad en de journalist op de loer.

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen is laag. In veel grote steden ligt het opkomstpercentage al jaren onder de 50 procent. Dat is zonde, want de gemeenteraad neemt besluiten die grote gevolgen hebben. De afgelopen jaren hebben de gemeenten steeds meer taken en geld gekregen. Zo zijn ze verantwoordelijk voor de jeugdzorg, de bijstand en het parkeerbeleid.

Bij het bepalen van je stem wil je natuurlijk weten wat een partij met jouw vorige stem heeft gedaan, en hoe realistisch hun beloftes voor de komende periode zijn. Ook verschilt het nogal per gemeente of de VVD met de PVV in een coalitie wil, en hoe graag.

Bij de meeste mensen dringt het lokale politieke nieuws niet tot in hun huiskamers door. Daarom pleit D66 voor een sterkere positie van de lokale media. Zij vervullen een essentiële taak in het informeren van jou, de kiezer.

Op dit moment zijn de lokale media te afhankelijk van het gemeentebestuur. De huidige wet zorgt ervoor dat de gemeenteraad bepaalt wie de lokale omroep is en hoeveel geld deze omroep krijgt. Lokale journalisten zijn dus afhankelijk van de macht die ze moeten controleren: belangenverstrengeling ligt op de loer.

In Almere is bijvoorbeeld ophef ontstaan over een raadslid die in de raad meesprak over de lokale omroep, terwijl hij zelf aan een omroep verbonden is. De vraag is of hij wel mee mag praten over de lokale omroep als het over de nieuwe licentiehouder gaat. Hij is persoonlijk betrokken en kan op zijn eigen omroep stemmen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘wie betaalt, bepaalt’. Het geeft lokale politici een ongemakkelijk gevoel dat zij hun kritische media zelf moeten selecteren en betalen.

Natuurlijk zuchten wij ook wel eens bij een lastige vraag van een journalist. Maar die vragen zijn noodzakelijk als extra stok achter de deur voor burgemeesters, wethouders en raadsleden om hun uiterste best te doen. En dus voor een goed werkende democratie.

Ondanks dat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer taken en geld kregen, volgen steeds minder journalisten de lokale politiek. De gemeenteraad krijgt steeds vollere agenda’s, maar de perstribunes worden steeds leger. Slechts 24 procent van de raadsleden zegt dat de lokale journalistiek ze afstraft op fouten, schrikbarend weinig.

Wij willen dat journalisten zonder aarzeling hun werk kunnen doen. De selectie en financiering van de lokale omroepen moeten landelijk geregeld worden, niet lokaal, om belangenverstrengeling te voorkomen. Op die manier kunnen de lokale bestuurders ook geen invloed uitoefenen op de hoeveelheid van de subsidies, dat is nu nog wel het geval.

In het regeerakkoord is afgesproken dat samenwerking tussen regionale en lokale omroepen makkelijker gemaakt moet worden, zodat ze samen sterker staan. Het kabinet trekt per jaar 5 miljoen euro extra uit voor onderzoeksjournalistiek. D66 vindt dat dit vooral geïnvesteerd moet worden in lokale en regionale media. Wij blijven ervoor strijden dat iedereen kritisch en goed geïnformeerd kan stemmen, óók bij lokale verkiezingen.

Martine van Bemmel (Almere), Martijn Braber (Enschede), Ellen Bijsterbosch (Utrecht) en Tjoek Korenromp (Deventer) zijn D66-kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Joost Sneller is Tweede Kamerlid voor D66

The post D66: Maak waakhond van lokale journalist appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.