Nieuws van SGP over VVD inzichtelijk

14 documenten

Regionale Energiestrategie

SGP SGP VVD Oldebroek 14-07-2020 00:00

 

Donderdag 9 juni is er voor het eerst in de gemeenteraad van Oldebroek inhoudelijk gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie (RES). Voor het gevoel van de SGP een doordenderende trein met een enorme impact.

We hebben in het debat onze vinger gelegd bij de participatie met inwoners. Onze eerdere bijdrage die op papier is aangeleverd vinden wij onvoldoende terug in de nu voorliggende concept-RES. De wethouder heeft wel toegezegd dat dit meegenomen wordt in de verdere uitwerking.

De SGP fractie Oldebroek is van mening dat nieuwe ontwikkelingen te snel aan de kant gezet worden. Het gaat om de grootste verbouwing van Nederland sinds de tweede wereldoorlog zoals op blz. 3 van de concept-RES staat. Van de plaatselijke politiek wordt verwacht op in een paar maanden de keuzes te maken. Daarnaast vinden wij dat alternatieve technieken, die niet voldoen aan de 2030-horizon, wel meegenomen moeten worden zoals waterkracht, kernenergie waaronder thorium, waterstof e.d. Wat ons betreft wordt er gekozen voor 2050-horizon of verder.

Zoals het nu lijkt is het proces om te komen tot een definitieve RES belangrijker dan de inhoud. Oldebroek lijkt een fors aandeel voor haar rekening te moeten nemen. Dit is in strijd met de spelregel 3 uit de bestuurlijke startnotitie waar afgesproken is dat er een weging is tussen de lusten en lasten. Daarnaast wordt de polder Oosterwolde niet ontzien en wordt de landbouwtransitie er nog eens tussendoor gefietst.

De samenvatting van de wethouder in de tweede termijn geeft wel mogelijkheden naar de toekomst. We zijn niet gebonden aan scenario’s. Er wordt vol in gesprek gegaan met inwoners en alle ontwikkelingen worden meegenomen. Bij het ‘in gesprek’ gaan met inwoners hebben we wel onze kanttekeningen gezet. De concept-RES laat nu niet echt ruimte om mee te denken maar is het gesprek er vooral op gericht om acceptatie van deze stap in de energietransitie te bewerkstellingen. Niet onze visie van een participatiesamenleving.

De gemeenteraad heeft een motie en amendement aangenomen waar de SGP vierkant achter staat. De motie van de VVD hebben we niet gesteund aangezien wij van mening is dat dit een specificering is van het aangenomen amendement. Wordt vervolgd.

Namens de SGP-fractie,

Erik Doornwaard

 

Biodiversiteit - Perspectiefnota 2019 deel 3

SGP SGP VVD Ede 22-10-2019 00:00

 

Gevelgroen op gemeentelijke gebouwen. Laten we het goede voorbeeld geven. Biodiversiteit staat bij de SGP hoog op de politieke agenda! Venlo heeft dat bijvoorbeeld heel duidelijk laten zien. Een 100.000+ gemeente die echt groen wil uitstralen.

Wat betreft biodiversiteit zijn er veel projectaanvragen die niet door kunnen gaan omdat er geen geld is. De verhoging van toeristenbelasting zou soelaas kunnen bieden.

Middels een motie (Groene gevels op en aan gemeentelijk vastgoed) hebben wij gevraagd een plan te maken om gemeentelijke gebouwen, waaronder gebouw de Manenberg, echt een zichtlocatie, te voorzien van groene gevels om daarmee een voorbeeldfunctie te vervullen.

De motie kreeg steun van alle partijen met uitzondering van de VVD.

Column: Wrang

SGP SGP D66 VVD CDA ChristenUnie Nunspeet 01-10-2019 00:00

Verschenen in de Nunspeet huis aan huis op 1 oktober 2019.

Wrang

Vorige week is onze lokale begroting gepresenteerd. In Nunspeet hebben we altijd een conservatief en consistent begrotingsbeleid gevoerd. We trekken in goede tijden niet zomaar geld uit voor allerlei ideeën die passeren. En in financieel minder goede periodes proberen we forse bezuinigingen te voorkomen. Maar deze werkwijze komt in de verdrukking. Door een achterhaalde rekenmethode (‘trap op trap af’) en ordinaire bezuinigingen krijgen we vanuit Den Haag niet voldoende geld om onze taken uit te voeren. De Haagse coalitiepartijen (CDA, VVD, ChristenUnie en D66) doen niets, behalve een mogelijke oplossing aankondigen per 2022.

Bij een begrotingstekort kunnen we twee dingen doen: bezuinigen en belasting verhogen. Het college in Nunspeet doet in de begroting beiden. En dat doet pijn. Zo wordt de OZB verhoogd en wordt het welzijnswerk bijvoorbeeld niet geïndexeerd met de jaarlijkse inflatiecorrectie. Eerdere jaren was dit ook al nodig, dus zij lopen heel veel geld mis. Geld wat hard nodig is om de groeiende groep inwoners die hulp nodig heeft te kunnen helpen. En dat is wrang. Keer op keer richten de welzijnsinstellingen zich tot ons om extra geld wat zij dringend nodig hebben. En keer op keer kunnen wij hen niet helpen.

Ik weet dat onze lokale collega-politici van de regeringspartijen in Den Haag dit ook vervelend vinden. Maar ik hoop dat zij deze signalen wel keer op keer blijven doorgeven aan hun collega’s in de hofstad. In Den Haag kan de regering mooie woorden spreken over een participatiesamenleving waarin iedereen meetelt en meedoet. Maar als zij er niet de broodnodige middelen voor beschikbaar stellen zijn het niets anders dan loze woorden. Alle tekorten in de jeugdzorg (ook een ‘cadeautje’ van Den Haag) krijgen we er ook nog bij. Alles bij elkaar moest dit college voor zo’n twee miljoen euro oplossingen vinden. En dat is voor onze gemeente heel veel geld. Dit is niet vol te houden. Daarom, Den Haag: doe iets!

Kadernota 2020

SGP SGP D66 VVD Gouda 17-07-2019 00:00

 

SGP: “Dit college bezuinigt niets”

De SGP vindt dat het gemeentebestuur veel te weinig doet om de financiën van Gouda op orde te krijgen. SGP-fractievoorzitter Harold Hooglander:

“Toen het een paar jaar geleden crisis was, wilden alle linkse partijen niet bezuinigen. Dat moest juist in tijden van voorspoed. Nu gaat het economisch voor de wind en nu wordt er door deze centrum-linkse coalitie nog niets bezuinigd!” 

De SGP dient daarom een motie in om de meevallers die ontstaan, in te zetten voor schuldverlaging van de gemeente of lastenverlichting voor de Goudse bewoners. “We zijn één van de duurste gemeenten van Nederland. Het is toch onbegrijpelijk dat we de meevallers niet teruggeven aan de burgers?”

 

Fractievoorzitter SGP-Gouda

Harold Hooglander

 

 

 

Onderwerp: Intensivering gebruik (Europese) fondsen

 

De raad van de gemeente Gouda in vergadering bijeen op 17 juli 2019

 

Constaterende dat:

De gemeente Gouda relatief weinig gebruik maakt van (Europese) fondsen; Het Europese Fonds voor Ruimtelijke Ontwikkeling, Interreg en het Europees Sociaal Fonds naast andere landelijke en provinciale fondsen veel mogelijkheden bieden om Goudse projecten te financieren,

 

Overwegende dat:

Dergelijke fondsen kansen bieden om projecten op te starten die anders niet van de grond zouden komen; Dit Gouda veel geld kan besparen; De inzet van extra ambtelijke capaciteit bij toegekende projecten zich al snel ‘terugbetaalt’,

 

 

Verzoekt het college:

1.    Vóór november 2019 een quick-scan te maken van de beschikbare fondsen en projectmogelijkheden;

2.    Hierover in gesprek te gaan met relevante partners (bedrijven en regiogemeenten);

3.    De raad in de jaarstukken te rapporteren over de aangevraagde en gehonoreerde projecten,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening en naam:

 

SGP – Harold Hooglander

 

SP – Lenny Roelofs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

onderwerp: Meevallers

 

De raad van de gemeente Gouda in vergadering bijeen op 17 juli 2019

 

Overwegende dat:

De schuldenlast van de Gouda hoog is en de gemeentelijke lasten voor Goudse burgers tevens hoog zijn; De gemeentelijke jaarrekening de afgelopen jaren regelmatig financiële meevallers heeft; Het college voornemens is in 2020 met een plan van aanpak te komen om de lasten structureel te verlagen;

 

Van mening dat:

De schuldenlast van Gouda naar beneden gebracht moet worden; De gemeentelijke lasten voor Goudse burgers tevens naar beneden gebracht moeten worden,

 

 

Draagt het college op:

Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2020 (tegelijk met het plan van aanpak woonlasten) met voorstellen te komen om meevallers die in de lopende de begroting ontstaan, in te zetten voor het omlaag brengen van de schuldenlast, of de gemeentelijke lasten; Hierbij uiteraard rekening te houden met de afgesproken norm qua weerstandsvermogen en weerstandsratio,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening en naam:

 

SGP – Harold Hooglander

 

GBG – Jan de Koning

 

VVD – Ronald Verkuijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderwerp: Businesscase Schouwburg

 

De raad van de gemeente Gouda in vergadering bijeen op 17 juli 2019

 

Constaterende dat:

Er een (publiek-private) businesscase wordt opgesteld voor de Goudse Schouwburg,

 

Overwegende dat:

Gouda niet echt over een grote vergader- en congrescentrum beschikt; De raad heeft uitgesproken dat de Goudse Schouwburg per 1 januari 2022 over een gezond eigen vermogen beschikt; Een vergader- en congresfunctie van het gebouw, aanvullend op schouwburgactiviteiten, commercieel interessant kan zijn,

 

 

Verzoekt het college:

Ten behoeve van de businesscase in overleg te treden met het bestuur van de Goudse Schouwburg om te onderzoeken of een vergader- en congresfunctie nadrukkelijker kan worden geprogrammeerd en vermarkt om daarmee de eigen vermogenspositie te versterken,

 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening en naam:

 

SGP – Harold Hooglander

 

SP – Lenny Roelofs

 

D66 – Frank de Pont

 

GBG – Jan de Koning

 

Gouda50+ - Astrid van Eersel – Bezemer

 

SP – Lenny Roelofs

 

VVD – Frederiek Stroop van Renen

 

 

 

 

 

 

 

 

Motie betreffende de trailerhelling

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 01-07-2019 00:00

Ingediend door de fracties van de VVD, PvdA, POV, SGP, CDA & CU.MOTIEAgendapunt: MotieTrailerhelling Vreemd a.d. Orde v.d. DagOnderwerp: Trailerhelling/r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 27 juni 2019De raad,Gehoord de beraadslaging, overwegende:- Dat Vlissingen zich als maritieme Gemeente zich profileren, en op toeristisch gebied op de markt wil blijven zetten;- Dat gezien de unieke ligging aan het water het logisch is om met name voor de watertoerist aantrekkelijk te zijn en te blijven;- Dat vele toeristen hier verblijven om met trailerbare scheepjes hier hun hobby zoals zeilen, roeien, kanovaren of zeevisserij uit te kunnen oefenen;- Dat Vlissingers zelf ook graag in hun eigen gemeente hun scheepjes te water laten;- Hulpdiensten ook regelmatig van een direct toegankelijke trailerhelling gebruik maken;- Vlissingen zich moet kunnen meten met omliggende gemeentes als het gaat om voor de toerist welkome voorzieningen;Van mening is:- Dat een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling in deze maritieme & toeristische structuur een plaats moet hebben;- Een commercieel geëxploiteerde, niet altijd beschikbare en dus niet vrij toegankelijke helling onvoldoende is om in de behoefte van de eigen bewoners én de watertoeristen te voorzien;- De trailerhelling van Bankert aantoonbaar in een staat verkeert die bij gebruik tot ongelukken kan leiden, derhalve mede om die reden geen alternatief voor de gemeentelijke helling kan zijn;- Dat Vlissingen moet beschikken over een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling en geeft daartoe aan het college de volgende opdrachten mee:- Indien noodzakelijk de Gemeentelijke trailerhelling tot inrichting van Algemeen belang te verklaren conform art. 25 H lid 5 van de mededelingswet;- De gesloten helling per omgaande weer beschikbaar te stellen voor het in- en uit het water halen van trailerbare schepen;- Onderzoek te verrichten naar de mogelijkheid elders een helling te realiseren;- De resultaten van dit onderzoek af te ronden en aan de raad te rapporteren vóór 31 december 2019;- Eventueel andere voorstel(len) te ontwikkelen die aan de wens van de raad om een openbare, vrij toegankelijke en gratis trailerhelling in Vlissingen beschikbaar te hebben & houden te voldoen.En gaat over tot de orde van de dag./r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502

Overdracht beheer en onderhoud stedelijk water

SGP SGP VVD Drents Overijsselse Delta 19-02-2019 00:00

 

Op 29 januari 2019 heeft het Algemeen Bestuur (AB)  onder andere de beleidslijn stedelijk water vastgesteld. Ook heeft zij ingestemd met een realisatietermijn van vier jaar. Echter wel, na opmerkingen van meerdere fracties, en een amendement van de VVD, om na twee jaar een evaluatie te doen en dat de realisatietermijn van 4 of 6 jaar opnieuw beoordeeld zal worden.De SGP hikt toch wel heel sterk tegen de gevolgen aan die dit heeft voor de tarieven in de komende jaren. Ook dat er onvoldoende capaciteit in eigen huis is om dit uit te voeren, pleit er in onze ogen voor om hiervoor zes jaar uit te trekken.

Dit is een voorstel wat ons toch wel zwaar op de maag ligt. Enerzijds begrijpen wij het dat gemeenten in het noordelijk deel op vergelijkbare wijze behandeld willen worden dan in het zuidelijk deel van ons werkgebied. Dat moet in het kader van de beleidsharmonisatie, dat erkennen wij.Vraag: Is er een reden geweest waarom Reest en Wieden dat niet opgepakt heeft in dezelfde tijd was Groot Salland?Noot redactie: Vond DB niet relavant om op te antwoorden.

Maar het ligt ons vooral zwaar omdat, wanneer we kiezen voor uw voorstel om het in 4 jaar te realiseren, de tarieven van watersysteemheffing in variant B1 stijgen met 1,3 tot 1,9% (2022). Daar hebben wij heel veel moeite mee. Daarom vinden wij  variant B2 met een tariefstijging voor watersysteem van 0,6 tot 1,0% (2022) op dat punt veel acceptabeler voor onze belastingplichtigen.

We lezen bij de risico’s dat er onvoldoende capaciteit in huis is om dit uit te voeren. Dat pleit er ook voor om het over 6 jaar uit te smeren. Extra capaciteit door meer eigen mensen of inhuur is voor ons onbespreekbaar. Wanneer we namelijk alle signalen van de laatste tijd op ons laten inwerken, dan staan we al weer aan de vooravond van een enorme formatie-uitbreiding. En dat, terwijl we door de fusie toch juist flink wilden en ook konden inkrimpen. Laten we dat al weer helemaal varen?

Waar we niet vrolijk van werden, is dat het lijkt dat enkele gemeenten  (we noemen de namen niet in het openbaar) ons de wet willen voorschrijven of dit onderwerp alleen accepteren als ze er beter van worden.

Kortom, in de huidige vorm hebben wij grote moeite met dit voorstel.

Noot redactie: Door de VVD is een amendement ingediend dat na 2 jaar opnieuw beoordeeld moet worden, of de realisatietermijn 4 jaar blijft of dat deze alsnog op 6 jaar gesteld moet worden. Omdat duidelijk was dat voor 6 jaar op dit moment geen meerderheid te krijgen was, heeft de SGP uiteindelijk voor dit amendement gestemd.

 

Jan Visscher

Voorstel ambtsgebed

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA Tholen 28-01-2019 00:00

 

In de raadsvergadering van 24 januari 2019 hebben we, samen met de fracties van de ChristenUnie en de VVD een voorstel ingediend om de passage in het Regelement van Orde over het ambtsgebed iets aan te passen, zodat het wettelijk mogelijk blijft om dit op te nemen in het RvO. Hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Cees Verloop:

Voorzitter, naar aanleiding van recente vragen van de fractie van de PvdA/GL, hebben wij nog eens goed gekeken naar de regels omtrent het ambtsgebed. Dat heeft onze fractie, te samen met de fracties van de Christenunie en de VVD, er toe gebracht het initiatiefvoorstel wat nu ter behandeling is, in te brengen. Het gaat ons aan het hart deze stap te moeten maken. Het ambtsgebed als onderdeel van de raadsvergadering is een groot goed en daar hebben wij ook altijd voor geijverd. Echter, onze partij is beginselgetrouw en daarbij hoort ook dat we ons moeten houden aan de regels. Daarom doen wij dan ook dit voorstel om het ambtsgebed vanaf heden direct voorafgaand aan de vergadering uit te spreken. Tevens de wijziging om de verplichting voor de voorzitter ongedaan te maken. Dat betekent dat wij middels dit initiatief voorstel voorstellen artikel 18 van het regelement van orde van de gemeente Tholen, aan te passen. Het tekstvoorstel luidt als volgt:

Direct voorafgaand aan de opening van de vergadering spreekt de voorzitter of een lid van de gemeenteraad, het ambtsgebed uit.

Wij spreken de hoop uit dat alle fracties dit voorstel willen steunen. Het is niet alleen een goed gebruik, en behorend tot het DNA van Tholen, maar vooral dat wij als gemeenteraad ons werk te allen tijde onder biddend opzien tot de Heere mogen uitvoeren. Hij geeft ons allen namelijk de kracht om dit belangrijke werk te mogen doen.

In de 2de termijn hebben we aangegeven dat indien partijen daar behoefte aan hebben er tussen het uitspreken van het ambtsgebed en de formele opening van de vergadering een kort moment komt, waarin raadsleden die het gebed niet willen bijwonen, hun plaats kunnen innemen.

Motie van de VVD m.b.t. de statushouders

SGP SGP VVD Zaltbommel 15-11-2018 00:00

Gemeenteraad 15-11-2018

De VVD-fractie diende een motie in waarin werd opgeroepen dat gemeente Zaltbommel geen voorrang meer gaat verlenen bij het verkrijgen van een sociale huurwoning. Deze voorrangsregeling is door de landelijke overheid ingetrokken. Gemeenten hoeven statushouders geen voorrang meer te geven op de woningmarkt.

Wethouder Van Leeuwen was heel duidelijk in zijn beoordeling van deze motie. De gemeenten hebben nog wel de plicht om statushouders te huisvesten. Als het niet in een sociale huurwoning kan, dan moet de gemeente zelf gaan bouwen voor statushouders en daar heeft de gemeente geen geld voor. Hij ontraadde de motie. De overige partijen kraakten de motie, soms in felle bewoordingen, af.

Bij stemming bleek alleen de VVD voor hun eigen motie te stemmen.

Coalitiepartijen Ermelo reageren op begroting voor 2019

SGP SGP VVD Ermelo 10-09-2018 00:00

 

De coalitiepartijen Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, SGP en VVD geven in een persbericht een voorlopige reactie op de begroting van 2019.

“Op donderdagavond (7 september) hebben de fracties van de gemeenteraad een presentatie gekregen over de financiële situatie van de gemeente Ermelo ter voorbereiding op het vaststellen van de begroting 2019. Dat er keuzes gemaakt moeten worden in de nabije toekomst is wel duidelijk geworden.

Aan vervanging of verbouwing toe Veel van de grote projecten die nog op stapel staan betreffen gebouwen die ruim 40 jaar geleden gebouwd zijn (o.a. zwembad, sporthal, onderwijsvoorzieningen, Dialoog, gemeentehuis) toen Ermelo een zelfstandige gemeente werd. Deze zijn na al die tijd aan vervanging of verbouwing toe. Ook de openbare ruimte in woonwijken gebouwd in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw vraagt om vernieuwing en ook sommige wegen en fietspaden zijn aan vervanging toe. Daarom ook zal dit college de komende 4 jaar 86 miljoen euro investeren in o.a. verkeer en vervoer, fietsvoorzieningen, riolering, sporthal, zwembad, onderwijshuisvesting, starters -/blijvers – en duurzaamheidsleningen.

Spaarpot bijna leeg Tevens zal extra geïnvesteerd moeten worden om de ambitie van 240 starterswoningen te realiseren. Er is de afgelopen jaren al veel gerealiseerd in Ermelo maar nu is de spaarpot van de gemeente echter wel bijna leeg. Er is jarenlang ingeteerd op het spaargeld terwijl de gemeentelijke belastingen al deze jaren nauwelijks verhoogd zijn. Naast deze investeringen gaan ook de kosten van de reguliere begroting (het huishoudboekje) omhoog. Landelijke en Europese wetgeving leiden tot hogere kosten in dienstverlening en ICT. De komst van de Omgevingswet vergt zowel van de ambtelijke organisatie als ook van de ICT extra gelden. Alle gemeenten worden geconfronteerd met extra kosten binnen het Sociaal Domein, ook Ermelo. Zo komt het dat wij in 2022 een tekort zullen hebben van 2,5 miljoen euro als wij niet ingrijpen.

Gemakshalve Om als politieke partijen een weloverwogen keuze te kunnen maken over hoe hier mee om te gaan, heeft het college alle plannen die in de loop van de jaren door alle partijen bedacht zijn maar die gemakshalve zonder financiële dekking in de begroting opgenomen waren, nu voorzien van een prijskaartje. Dit wordt de eerste begroting die toekomstgericht is samengesteld. Eén van de mogelijkheden om de begroting toch sluitend te krijgen is om de OZB-belasting voor woningen te verhogen. Dit zou betekenen dat deze belasting met zo’n 60 euro per jaar omhoog zou gaan voor een gemiddeld woonhuis. De hondenbelasting wordt daarbij afgeschaft. De verhoging van de OZB is nodig door het wegvallen van de precariobelasting in 2022. Een andere mogelijkheid is om de wensen voor Ermelo naar beneden bij te stellen.

Solide begroting In ons coalitieakkoord Dichterbij hebben wij aangegeven te willen werken vanuit een solide begroting aan een ander, meer gedegen financieel beleid. De vanavond (donderdagavond) gepresenteerde opzet van de begroting 2019 is hier de uitvoering van: alles eerlijk benoemd mét de financiële gevolgen erbij. Door deze transparantie kan de raad straks in november een betere afweging maken bij het vaststellen van de begroting.”

 

Bron: Ermelo nieuws

 

Brief aan de informateurs van het Goudse college

SGP SGP VVD CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Gouda 16-06-2018 00:00

Geachte informateurs,

 

De verkiezingen stemmen de SGP dankbaar. Nooit eerder kozen zoveel mensen voor de SGP vertegenwoordiging in Goudse gemeenteraad. Dit is niet ten koste gegaan van stemmen op de andere christelijke partijen: ChristenUnie, CDA en Jezus Leeft. In andere gemeenten of verkiezingen blijken deze partijen vaak als communicerende vaten te functioneren.

Gouda kent een wat atypische uitslag ten opzichte van andere gemeenten. Lokale partijen hebben niet overtuigend of groots de verkiezingen gewonnen.

Daarnaast is het opvallend dat de fracties die anderhalf jaar geleden, vanuit een constructieve houding, zijn toegetreden alle drie zijn beloond met stemmenwinst. Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn daarmee beloond.

 

Voor de aankomende periode zijn voor de SGP vier thema’s van belang:

-        Financiële degelijkheid: Gouda heeft forse financiële uitdagingen (huisvesting scholen, sociaal domein, verduurzaming/ vergroening/ water, slappe bodemproblematiek). Voor de SGP is de inzet dat lokale lasten liefst laten dalen aangezien op dit moment Gouda tot de duurste woongemeentes van Nederland behoort. Het subsidiebeleid moet kritisch tegen het licht worden gehouden. SGP staat voor terughoudend omgaan met subsidies.

-        Versterken zondagsrust, geen experimenten met wietteelt, liefst geen coffeeshops of bordelen in de stad.

-        Gouda moet goed op de kaart staan in 2022 bij 750 jaar stadsrechten. Gouda moet bekend staan als bloeiende stad aan het water: de havensluis in de binnenstad weer open. Benutten van de elementen die Gouda waterstad maken

-        Stevig veiligheidsbeleid: handhavingsbeleid op het gebied van gezondheid en leefbaarheid

 

Voor de SGP is het logisch om te kijken naar draagvlak in de stad bij de vorming van een coalitie.

1)      In een raad van 35 zetels zijn vijf partijen met ‘slechts’ vier zetels de grootste partijen. Dit maakt samenwerking en een brede coalitie noodzakelijk. Een coalitie van vijf tot zes partijen noodzakelijk.

2)      Gezien eerdere bestuurscrisis vindt de SGP het belangrijk dat diverse politieke stromingen vertegenwoordigd zijn in een bestuur. Het uitsluiten van een ‘bloedgroep’ leidde tot polarisatie en verminderde samenwerking.

3)      Bij de verkiezingen waren ChristenUnie, VVD, CDA en GroenLinks, Gouda 50+, SGP partijen die zetelwinst of forse stemmenwinst hebben geboekt. Omdat Gouda Positief en GBG de vorige verkiezingen tezamen vijf zetels behaalden en nu totaal ook weer vijf zetels heeft behaald, is het stemmen op lokaal niet duidelijk te duiden als winst. Gouda Positief en Gouda 50 + hebben bij de duiding van uitslag aangegeven niet van coalitiedeelname uit te gaan.

4)      De SGP vindt stabiliteit en betrouwbaarheid belangrijke uitgangspunten. De SGP heeft het deelgenomen aan de huidige coalitie zonder een wethouderspost te claimen. Juist om continuïteit en  stabiliteit te waarborgen.

5)      De SGP is een partij met duidelijke principes en heeft een stevig verhaal neergezet in de campagne. De periode van informeren en formeren staan in het teken van zoeken naar overeenkomsten en het vormen van een goed en degelijk bestuur van de stad. 

 

Op basis van deze analyse komt de SGP tot de volgende aanbeveling voor het vormen van een coalitie:

D66 en ChristenUnie als grootste partijen in de stad nemen logischerwijs het voortouw, VVD, GroenLinks, CDA en SGP hebben draagvlak in de stad gewonnen en vertegenwoordigen de diverse hoofdstromingen in de politiek.

Daarmee adviseert de SGP om te verkennen of deze zes partijen kunnen komen tot een inhoudelijke agenda voor de aankomende vier jaar.

 

De SGP is bereid tot het nemen van collegeverantwoordelijkheid en kan voorzien in een bestuurder.

De SGP formuleert niet op voorhand breekpunten of condities om met andere partijen in gesprek te gaan.

 

Wij wensen u wijsheid in de opdracht om deze verkenning en informatieronde tot een goed advies te vormen.

Fractie SGP Gouda

Jacques Rozendaal fractievoorzitter SGP

Harold Hooglander raadslid SGP

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.