Nieuws van SP over D66 inzichtelijk

10 documenten

SP presenteert alternatieven voor bezuinigingen op zorg en minima

SP SP GroenLinks D66 PvdA Leiden 25-02-2020 15:38

Het stadsbestuur in Leiden is begonnen met grootschalige bezuinigingen op de sociale voorzieningen. De coalitiepartijen D66, GroenLinks en PvdA willen in 2020 ruim 8 miljoen euro bezuinigen op de zorg, de jeugd en mensen met een kleine portemonnee. De SP is het hier niet mee eens, we halen het geld liever op andere plekken dan bij de zwakkeren in de samenleving!

Minder geld naar minima Een voorbeeld van deze bezuinigingen is die op het minimabeleid. De gemeente heeft eerst bezuinigd op de declaratieregeling voor minima, die mensen met een kleine portemonnee konden gebruiken om bijvoorbeeld internet, telefoon of een reis-abonnement te betalen. Vroeger hadden alle Leidenaren met een inkomen van minder dan 120% van het sociaal minimum hier recht op. Sinds juli 2019 is dit afgeschaft. In plaats daarvan komt er een ‘maatwerkbudget’, waarbij sociale wijkteams per geval moeten bekijken of mensen geld krijgen. Ook is het budget drie keer zo klein, doordat er een miljoen euro op is bezuinigd. Hierdoor kunnen duizenden mensen geen gebruik meer maken van de regeling.

Collectieve zorgverzekering flink duurder Daarnaast hebben D66, GroenLinks en de PvdA besloten om te bezuinigen op de collectieve zorgverzekering, waardoor minima een betaalbare zorgverzekering konden afsluiten. Hierdoor wordt voor Leidenaren met een laag inkomen de polis 15 tot 25 euro per maand duurder. Dit is een grote klap voor deze mensen, die nu vaak al moeite hebben om rond te komen.

Aanbesteding in zorg en welzijn Naast de bezuinigingen hebben D66, GroenLinks en de PvdA ook besloten om de (jeugd-)zorg en het welzijnswerk in Leiden aan te besteden. Dit betekent dat de betrokken organisaties geen subsidies meer krijgen, maar in plaats daarvan bij de gemeente moeten concurreren om zorg te mogen leveren, marktwerking dus. Hierdoor kunnen mensen hun vertrouwde zorg kwijtraken. Ook komen er hoofduitvoerders die de overige organisaties aansturen. Dit is dus een extra bureaucratische laag van managers, die tussen de gemeente en de zorg staat. Hierdoor verliest de gemeente de directe controle. Een ander risico van deze aanbesteding is dat deze kan worden gewonnen door bedrijven die het maken van winst belangrijker vinden dan goede zorg en ondersteuning voor mensen die dat nodig hebben. Dit kan dus erg duur worden, terwijl de zorg erop achteruit gaat! In tegenstelling tot het stadsbestuur wil de SP daarom dat wordt afgezien van deze aanbesteding in (jeugd-)zorg en welzijn.

Waarom gebeurt dit? Leiden komt niet uit met het geld dat de gemeente krijgt van de Rijksoverheid. De uitgaven stijgen harder dan de inkomsten en de landelijke overheid, die miljarden over heeft, wil niets extra bijleggen. De gemeente zou in de eerste plaats veel harder aan de bel moeten trekken om voldoende geld te krijgen vam de regering. Maar zelfs zonder extra geld vanuit de regering zijn er andere keuzes mogelijk. Lokaal maken D66, GroenLinks en PvdA de keuze om deze tekorten op te vangen door ongeveer 8 miljoen te bezuinigen op (jeugd-)zorg en welzijn. De SP vindt dat geen goed plan, omdat dit ten koste gaat van Leidenaren die zorg en ondersteuning heel hard nodig hebben. De SP vindt dan ook dat het financiële ‘gat’ van de gemeente Leiden niet opgelost moet worden over de rug van mensen met lage inkomens en/of een behoefte aan zorg! Dit geld kan prima op andere plekken uit de gemeentebegroting gehaald worden. Het probleem is alleen dat de coalitiepartijen een zogeheten ‘hek om het sociaal domein’ hebben geplaatst. Dit betekent dat tekorten op zorg en minimabeleid niet mogen worden opgelost door bijvoorbeeld minder uit te geven aan dure verbouwingen van de binnenstad. Maar het kan anders! De SP heeft namelijk alternatieven om de tekorten op te lossen zonder de zwaksten in de samenleving te korten:

Verkeersproject Ringweg Noord Er is de laatste tijd veel gedoe om de Ringweg Noord. Dit verkeersproject zou vanaf de A4 door Leiderdorp naar Leiden moeten gaan lopen. Leiden zou alleen al 21 miljoen euro gaan betalen voor het gedeelte dat door Leiderdorp loopt. En dat terwijl Leiderdorp die weg niet eens wil! Als we deze weg niet aanleggen, hebben we de komende 60 jaar 2,5 miljoen per jaar over om aan de mensen in onze stad uit te geven. Stadpromotie Leiden geeft jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro uit aan ‘stadpromotie’, waarmee toeristen naar onze stad worden gelukt. Aan de andere kant loopt het toerisme in veel steden in de randstad de spuigaten uit, met veel last voor de bewoners. Om te voorkomen dat dit ook in Leiden het geval gaat zijn, kunnen we dit bedrag beter afbouwen en uitgeven aan een socialer Leiden. Structurele reserve De gemeente heeft ook nog 3 miljoen euro aan jaarlijks budget waarvan nog niet is bepaald waar dit heen gaat. Als het aan de SP ligt, kan dit deels worden besteed aan het voorkomen van deze bezuinigingen! Investeringen in de binnenstad Er wordt momenteel zes ton per jaar extra uitgegeven aan projecten in de binnenstad, terwijl er normaal al genoeg in wordt geïnvesteerd. Hoewel het natuurlijk leuk is om het centrum wat op te fraaien, geeft de SP er prioriteit aan om de Leidenaren die dat nodig hebben te helpen. Daarom geven we liever die 600.000 euro uit aan goede sociale voorzieningen, voordat we extra geld steken in de binnenstad. Minder investeren in infrastructuur De gemeente investeert veel in grote infrastructuurprojecten. Naast de bovengenoemde investeringen in de binnenstad en de ringweg noord zijn er nog veel meer dure projecten. Een voorbeeld hiervan is de Poelgeestbrug, die bedoeld is om de Oegstgeestse wijk Poelgeest beter bereikbaar te maken, maar waar Leiden ook fors aan meebetaalt. Voor Leiden heeft deze brug echter zeer weinig toegevoegde waarde en levert vooral veel overlast op voor bewoners. Dit soort projecten kosten Leiden veel geld. Als de gemeente zuiniger om zou gaan met haar investeringen in infrastructuur waarvan het nut niet duidelijk is zouden we een stuk minder hoeven te bezuinigen op het sociaal domein. Bioscience park De gemeente Leiden geeft jaarlijks veel geld uit aan het Bioscience park, een bedrijventerrein op het gebied van biotechnologie. De SP steunt dit project van harte, maar denkt dat dit gebied zich ook met minder steun kan ontwikkelen. Als we de uitgaven terugbrengen zou dit een miljoen vrij kunnen maken om de sociale voorzieningen op peil te houden.

De SP kiest voor mensen boven asfalt Het is duidelijk dat het huidige stadsbestuur meer geeft om mooie infrastructuur dan om de mensen die de hulp van de gemeente het hardst nodig hebben. Er worden wel miljoenen geïnvesteerd in projecten in de binnenstad en de Ringweg Noord, maar er worden ook miljoenen bezuinigd op zorg en armoedebeleid. Voor de SP is dit onaanvaardbaar. Wat ons betreft zorgt de gemeente eerst voor de mensen die de haar het hardst nodig hebben en kijken we daarna pas welke projecten we daar nog naast kunnen doen. Wij kiezen voor mensen boven asfalt!

Meedoen met de SP?

Als u ook vindt dat mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben niet de dupe mogen worden van de plannen van het stadbestuur, neem dan contact op met de SP. Dat kan via deze link of door contact op te nemen via Leiden@sp.nl of 0657756366.

Bus Schaakwijk: motie verloren, strijd gaat door

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Utrecht 11-12-2019 19:35

Provinciale Staten hebben vanmiddag de kans laten liggen om het busvervoer door Schaakwijk te behouden. De coalitiepartijen GroenLinks, PvdA, CDA, D66 en ChristenUnie torpedeerden samen met de VVD een voorstel van de SP hiervoor. “Onuitvoerbaar”, zei gedeputeerde Schaddelee (ChristenUnie) en zijn politieke vrienden papegaaiden dat na. Onzin, vindt de SP, het is puur politieke onwil. De motie is weliswaar verloren, maar de strijd gaat door.

Lees hier verder.

Damster SP fractievoorzitter Harry Rozema roept regeringspartijen op tot daden!

SP SP VVD D66 CDA Appingedam 19-01-2019 16:17

Rozema: "Sluit je aan. Voer de druk richting de coalitiepartijen in Den Haag op. Laat zien dat Groningers het niet meer pikken".

Groninger SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman is tijdens de vertoning van de documentaire 'De Brullende Draak' in de Fivelstad, waarbij ca. 80 belangstellenden aanwezig waren, een actie gestart om kamerleden van regeringspartijen VVD CDA D66 en CU op te roepen om tijdens de stemmingen a.s. dinsdag de daad bij het woord te voegen en nu eindelijk eens een keer echt op te komen voor Groningen.

Beckerman :

"Ik ben een actie gestart!

Groningers hebben 5 eisen gesteld aan Den HaagMinister Wiebes wil ze niet 1 op 1 overnemenDinsdag wordt er over gestemd

Zet de coalitiepartijen onder druk; maak een foto en laat het coalitiepartijen weten dat ze wel voor de 5 eisen moeten stemmen en gebruik:"

#stemvoorGroningen #geenwoordenmaardaden

Tomatenrood springt eruit op nieuwjaarsreceptie

SP SP GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Leidschendam-Voorburg 10-01-2019 21:15

Maandagavond 7 januari was de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Burgemeester Klaas Tigelaar heeft traditiegetrouw de nieuwjaarstoespraak voorgedragen waarin hij het vooral heeft gehad over goede en bereikbare gezondheidszorg, een gezonde leefomgeving met veel groen, verantwoordelijkheid in gemeenschapszin en waardering voor mantelzorgers en vrijwilligers als basis waarop een samenleving functioneert.

De burgemeester heeft aangegeven verbinding te willen zoeken om in samenspel met anderen een vernieuwde samenwerking aan te gaan. Dat is wat een democratische samenleving zou moeten zijn. Gek is het dan ook niet dat we hem bereid gevonden hebben te spreken op de Nieuwjaarsborrel van onze afdeling. Daarbij luiden we 2019 ook in als een jaar waarin de SP zich in Leidschendam-Voorburg weer op de kaart zal zetten. Daarbij ontloopt onze ambitie die van de burgemeester niet en zullen we verbinding zoeken met anderen.

De SP Leidschendam-Voorburg heeft zichzelf deze avond zichtbaar gemaakt en heeft direct contact gezocht met verschillende aanwezigen, waaronder partijen als de FNV, D66, GroenLinks, GBLV, ChristenUnie - SGP, de Adviesraad Stompwijk en, bijna vanzelfsprekend, ‘Mister Politics’ Frits Wester himself. Hierdoor zijn vruchtbare gesprekken ontstaan en is een wederzijdse streven uitgesproken om op een later moment nader tot elkaar te komen.

Heeft u achteraf spijt dat u niet naar de nieuwjaarsreceptie bent geweest en wilt u toch graag met ons in gesprek? Kom dan naar onze eigen Nieuwjaarsborrel mét politiek café op zaterdag 26 januari!

Echte vooruitgang

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Groningen 03-01-2019 18:15

Burgemeester Den Oudsten sprak tijdens zijn nieuwjaarstoespraak over “een ongekende economische groei die de gemeente Groningen als economisch centrum van het Noorden doormaakt”. Waar de economische ontwikkeling in Groningen normaal langer op zich laat wachten dan in de rest van het land, loopt Groningen nu in de pas en is het aantal banen inderdaad toegenomen.

Sinds 2010 mag ik namens de SP gemeenteraadslid zijn in Groningen. Toen, twee jaar na het uitbreken van de economische crisis, was er geen cent te verdelen en moest er bezuinigd worden. Ook toen kende de gemeente Groningen veel mensen die in armoede leefden en opgroeiden. In alle jaren daarna heb ik van burgemeesters, wethouders en andere politici keer op keer bezorgde verhalen over de arme kant van Groningen te horen gekregen. 

De economische crisis van 2008 is geweest. Maar ondanks alle bezorgde verhalen van burgemeesters, wethouders en andere politici, zijn Groningers die de crisis het hardst gevoeld hebben er keer op keer op achteruit gegaan. Banen gingen verloren, de huren en zorgkosten gingen omhoog en de inkomensondersteuning bleef achter. Tien jaar lang hebben zij klap na klap te verduren gekregen. Ook de afgelopen vier jaar met een coalitie van D66, PvdA, GroenLinks en VVD. En dat terwijl de financiële situatie van de gemeente een stuk beter was dan de jaren ervoor. 

Relatief kleine investeringen kunnen grote gevolgen hebben en tot vooruitgang leiden voor mensen en gezinnen die geen cent te makken hebben. Voortgang zoals wel een verjaardag vieren, een keer uit eten of op vakantie gaan met het gezin. Het zijn belangrijke dingen die teveel Groningers de afgelopen jaren hebben moeten missen. Dat moet nu anders. 

We kunnen samen succesvol inkomen en loon om van te leven afdwingen. Met en voor de vele Groningers die er de afgelopen jaren bekaaid vanaf kwamen. Zodat de bezorgde verhalen van burgemeesters, wethouders en andere politici in 2019 omgezet worden in echte vooruitgang van Groningers.

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

STAATSCOMMISSIE BLAAST REFERENDUM NIEUW LEVEN IN

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gilze en Rijen 10-07-2018 12:56

Het referendum lijkt wel kleefkruid, want hoe meer politici proberen om er vanaf te komen, des te harder blijft dit democratisch middel plakken. Een voorstel voor een bindend referendum werd door de Tweede Kamer eerst aangenomen, maar daarna weer gestopt. Door GroenLinks, PvdA en D66 nog wel, dezelfde partijen die het voorstel ooit zelf hadden gedaan. D66-minister Ollongren moet het bestaande adviserende referendum afschaffen, dat eveneens een plan was van haar eigen partij. Het voorstel om het referendum af te schaffen ligt nu bij de Eerste Kamer, dat ook moet besluiten of over het afschaffen van dit democratisch recht een referendum kan worden gehouden. Tegelijk is een staatscommissie Remkes bezig met een advies over het functioneren van onze democratie, waarin onder andere wordt gesproken over het behoud van het referendum. Hoe vaak politici ook proberen om de geest in de fles te stoppen, het referendum blijft steeds rondwaren aan het Binnenhof. Tot angst van velen.

1 De angst regeert

Het was erg vreemd, eigenlijk was het onbegrijpelijk en ook wel een beetje zielig. Op dinsdag 20 februari 2018 moest minister Kajsa Ollongren in de Tweede Kamer de afschaffing van het raadplegend referendum verdedigen – een kroonjuweel van D66. Deze minister van D66-huize zei toen dat het referendum ‘niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht.’ Dat klopt, maar dat kwam niet door het referendum zélf. Dat is de laatste jaren met succes gebruikt, in 2005 over de Europese Grondwet, in 2016 over het Verdrag met Oekraïne en in 2018 over de Sleepwet. Teleurstelling is er wel over de manier waarop de politiek daarna is omgegaan met de uitslag van deze referenda: Drie keer zei de bevolking ‘nee’, maar zei de politiek ‘ja’. Telkens stond de Kamer tegenover de kiezers.

Volgens premier Mark Rutte is het referendum niet te verenigen met onze vertegenwoordigende democratie, waar het parlement het laatste woord heeft. Maar bijna alle landen in Europa hebben een referendum, behalve België en Bosnië – in dat lijstje komen wij nu ook. De kiezers kiezen de Tweede Kamer, de mensen die hen moeten vertegenwoordigen. In een referendum kunnen diezelfde kiezers hun eigen Kamerleden adviseren en corrigeren, op het moment dat de Tweede Kamer besluiten neemt die de bevolking helemaal niet wil. Dat is juist een kroon op de democratie, een kroon die de regering nu wil afbreken. Niet zozeer omdat het referendum de democratie aantast, maar juist omdat het referendum de democratie versterkt. Dit laat zien hoe in Den Haag de angst voor het volk regeert.

 In de wet om het referendum af te schaffen is opgenomen dat over deze afschaffing geen referendum kan worden gehouden 

Ook de afschaffing van het referendum is omgeven met angst. De invoering van het referendum gebeurde in 2015 bij wet, het afschaffen van dit democratisch recht moet dus ook bij wet. In de referendumwet staat dat de bevolking een uitspraak kan doen over wetten die door het parlement zijn aangenomen. Daarom zou ook goed een referendum gehouden kunnen worden over het afschaffen van het referendum. Dat zou heel logisch zijn, omdat het referendum een recht is van de bevolking zélf, die daarover dus ook het laatste woord moet hebben. Maar in de wet om het referendum af te schaffen werd opgenomen dat over deze afschaffing geen referendum zou kunnen worden gehouden. Iets wat door staatsrechtgeleerden wordt aangevochten, maar door de Tweede Kamer toch werd geaccepteerd.

Het debat over de afschaffing van het raadgevend referendum was echter niet het vreemdste debat dat ik in de Tweede Kamer heb gevoerd. Dat was zonder twijfel het Kamerdebat over de wet voor een bindend referendum, op woensdag 27 september 2017. Die dag had ik gewoon in de Kamerbankjes moeten zitten, om de indieners in vak ‘K’ – waar normaal de ministers zitten – kritisch te ondervragen. Maar deze dag zat ik zélf in vak ‘K’ om deze wet verdedigen, een wet die helemaal niet van mij was. De wet voor een bindend referendum was ooit gemaakt door Kamerleden van GroenLinks, PvdA en D66. In april 2013 had de Tweede Kamer de wet goedgekeurd en een jaar later had ook de Eerste Kamer ‘ja’ gezegd. Voor de invoering van dit bindend referendum moest echter ook de Grondwet worden veranderd en daarvoor moest de wet na nieuwe verkiezingen opnieuw in het parlement worden besproken en worden goedgekeurd.

Ik heb die dag mijn werk zo goed mogelijk proberen te doen en de wet met verve proberen te verdedigen, maar ik kon niet voorkomen dat GroenLinks, PvdA en D66 tegen de wet stemden. Hun eigen wet dus, die ze zélf ooit hadden gemaakt en die deze partijen eerder met succes door het parlement hadden gekregen. Hoe dat zo is gekomen is een opmerkelijke geschiedenis, die ons veel leert over de omgang in de politiek met het referendum. Dat is bovendien een geschiedenis die mij ook persoonlijk is blijven achtervolgen, vanaf het moment dat ik in 2003 het Binnenhof betrad – eerste als lid van de Eerste Kamer. Het referendum in 2005 over de Europese Grondwet heeft ook mijn toekomst mede bepaald, al is het maar omdat deze campagne een einde maakte aan mijn universitaire carrière.

2 Geen ander geluid

Mijn eerste optreden voor het Amerikaanse Fox News was bijzonder kort. Het was de avond van 1 juni 2005 – en het was al laat. Op deze dag was in Nederland het referendum over de Europese Grondwet gehouden en de SP vierde feest in Artis in Amsterdam. Voor veel jonge SP’ers was dit een leerzame campagne geweest, omdat zij voor het eerst in debat waren geweest met ervaren Kamerleden en ministers. Zelf was ik sinds twee jaar lid van de Eerste Kamer, maar dit was ook voor mij een spannende tijd. De internationale media had zich die avond massaal verzameld op ons feest in Artis en overal werd SP’ers gevraagd om in vele talen uit te leggen wat deze dag toch in dit kleine land was gebeurd. Want het altijd zo eurogezinde Nederland had massaal tegen de Europese Grondwet gestemd.

Iemand stelde zich voor als een verslaggever van Fox News en zei dat ik zo live in de uitzending zou zijn. Precies op het moment dat de camera ging draaien, begon achter ons een ruige rockband te spelen. Ik wist nog net uit te schreeuwen dat vanaf nu in Europa een ander geluid zou klinken, maar verder moet ik geheel onverstaanbaar zijn geweest. Misschien was dit wel symbolisch. Het derde kabinet Balkenende (CDA, VVD, D66) besloot het ‘nee’ van de mensen naast zich neer te leggen. Het vierde kabinet Balkenende (CDA, PvdA, ChristenUnie) tekende in 2007 alsnog het Verdrag van Lissabon, dat in wezen niet anders was dan het verdrag van 2005. Dit negeren van het ‘nee’ heeft het vertrouwen van mensen in de politiek blijvend aangetast – zoals later nog zou blijken.

 Ik merkte toen hoe groot de tegenstelling was tussen de intellectuele elite en gewone mensen 

Ook voor mijn eigen toekomst was dit referendum belangrijk, omdat het op een opmerkelijke wijze een einde maakte aan mijn wetenschappelijke toekomst. In de Eerste Kamer zaten veel academici, namens allerlei politieke partijen. Universiteiten zijn meestal trots op het moment dat één van hun medewerkers senator wordt, want dit is een functie met aanzien en invloed. In de afdeling geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam waar ik toen werkte (en waar ik ook was gepromoveerd) werd mijn verkiezing tot senator voor de SP echter ijzig ontvangen. Een hoogleraar die mede verantwoordelijk was voor mijn baan, vroeg mij of ik wel besefte dat mijn keuze voor de SP slecht zou zijn voor mijn academische carrière. De situatie werd nog veel moeilijker toen ik voor het referendum in 2005 campagne ging voeren tegen de Europese Grondwet.

De studenten stonden giechelend op de gang, toen mijn Kamergenoot opstond en naar mijn bureau liep en uitriep: ‘Hoe haal je dit toch in je hoofd!’ De goede man was actief in de PvdA, zoals veel meer van mijn collega’s (jonge medewerkers waren vaker lid van GroenLinks). Iemand die aan een universiteit werkte, die hoorde niet zulke opvattingen te hebben. Dat was ‘populistisch’ en ‘nationalistisch’ en een historicus onwaardig. Maar mijn kritiek op deze Europese Grondwet was juist ingegeven door het verleden, omdat na de Tweede Wereldoorlog landen in Europa steeds beter waren gaan samenwerken. De laatste jaren werd die samenwerking echter steeds meer afgedwongen, met de euro en de interne markt, die mensen huiverig en bang maakten voor ‘Europa’.

Het was opvallend dat ik deze discussie in 2005 overal kon voeren, in elk zaaltje, in elk café en overal op straat, maar niet op de universiteit waar ik werkte. Ik merkte ook hoe groot de tegenstellingen waren tussen de intellectuele elite in dit land en de gewone mensen. Al die ‘progressieve’ mensen hadden wel de pretentie dat zij de belangen van de bevolking dienden, maar bleken niet bereid om naar die mensen te luisteren. Ik had het wel begrepen: als ik ooit al een academische carrière had nagestreefd, dan kon ik die vanaf nu wel vergeten. Wees gerust, ik kijk zeker niet om in wrok. In tegendeel: Ik heb een mooie tijd op de universiteit gehad. Bovendien kon ik nu ook voluit ‘ja’ zeggen toen mijn partij mij in 2006 vroeg voor de lijst van de Tweede Kamer. Waar het referendum op mij wachtte.

3 De Grondwet geschonden

‘Tweede Kamerleden schenden de Grondwet.’ Onder deze prikkelende titel schreef toenmalig PvdA-senator Erik Jurgens in maart 2003 een opiniestuk in Trouw. Een paar maanden later werd ik zelf lid van de Eerste Kamer en maakte ik het begin mee van een jarenlange discussie over de omgang met de Grondwet, die tot de dag van vandaag duurt. Dat is een debat over de wijze waarop het parlement de Grondwet kan veranderen. Dat moet altijd in twee stappen. Eerst moeten Tweede en Eerste Kamer een voorstel voor verandering van de Grondwet met een gewone meerderheid goedkeuren. Na nieuwe verkiezingen moeten allebei de Kamers de wet opnieuw bespreken en daarna met twee derde meerderheid goedkeuren. Zo voorkomen we dat een gewone meerderheid de spelregels kan veranderen.

In 2003 is deze procedure fout gegaan. Senator Erik Jurgens wilde daarom een debat, omdat deze regels niet voor niets in de Grondwet staan. Maar eerst even terug naar mei 1999, toen door het ‘nee’ van VVD-senator Hans Wiegel voor het eerst een wet voor een bindend (correctief) referendum strandde – later werd dit de ‘Nacht van Wiegel’ genoemd. Het eerste Paarse kabinet (VVD, PvdA, D66) had deze wet met een gewone meerderheid door de Tweede en de Eerste Kamer gekregen. Na nieuwe verkiezingen kreeg het tweede Paarse kabinet ook de vereiste twee derde meerderheid in de Tweede Kamer, maar VVD-er Wiegel blokkeerde in zijn eentje de wet in de Eerste Kamer. Daarmee was deze wet van tafel en moest de regering weer helemaal opnieuw beginnen.

 De bevolking zei duidelijk ‘nee’ maar het kabinet Balkenende III legde de uitslag naast zich neer 

Deze tweede referendumwet was in 2003 voor de senaat als gezegd reden om vraagtekens te zetten bij het grondwettelijk handelen van de Tweede Kamer. De oorzaak was het wel heel snelle einde van het eerste kabinet Balkenende (VVD, CDA, LPF), dat in juli 2002 aantrad maar in oktober 2002 alweer viel. In januari 2003 volgden daarop nieuwe verkiezingen. De Grondwet is heel duidelijk: nadat een voorstel voor wijziging van de Grondwet door de Tweede en Eerste Kamer zijn aangenomen, moet dezelfde wet ‘na verkiezing en installatie van de nieuwe Tweede Kamer’ opnieuw worden behandeld (artikel 137, 4). Een nieuw gekozen parlement moet hier direct over beslissen. Zo kan vals spel voorkomen worden, als indieners een wet in een lade zouden willen stoppen.

De Grondwet had echter geen rekening gehouden met de capriolen van de LPF, de nazaten van Pim Fortuyn. Die slaagden er binnen drie maanden in om hun eigen regering ten val te brengen. In die relatief korte tijd was de Tweede Kamer er niet in geslaagd om een aantal wijzigingen van de Grondwet – waaronder die voor het bindend referendum – op tijd te behandelen.

Na de verkiezingen van januari 2003 trad een nieuwe Tweede Kamer aan, die de voorstellen alsnog ging bespreken. Een aantal senatoren – onder wie ikzelf – vroeg zich af of dit wel in overeenstemming was met de Grondwet. In maart 2004 stelde de Eerste Kamer in een debat dat deze wijze van behandeling zou kunnen leiden tot misbruik, als wijzigingen van de Grondwet bleven liggen tot er twee derde meerderheid zou zijn.

Na het sneuvelen van de eerste referendumwet in 1999 werd in 2005 tóch een referendum gehouden, over de Europese Grondwet. Om dit referendum mogelijk te maken werd een speciale wet ingediend. Niet voor een ‘correctief’ (bindend), maar voor een ‘raadgevend’ (adviserend) referendum. Dit voorstel had als voordeel dat we de Grondwet niet hoefden te veranderen en de wet dus in één keer kon worden behandeld. Deze wet was een initiatief van GroenLinks, PvdA en D66. Het referendum zelf – dat op 1 juni 2005 werd gehouden – was een groot succes. Het had een hoge opkomst en een duidelijke uitslag: de bevolking zei ‘nee’. Maar het kabinet Balkenende III legde zoals eerder gezegd de uitslag naast zich neer. Dat deden ook partijen die eerder hadden belooft de uitslag te zullen respecteren.

4 Andermans wet verdedigen

Nadat ik in november 2006 lid was geworden van de Tweede Kamer, ontstond hier opnieuw discussie over de manier waarop we moeten omgaan met wijzigingen van de Grondwet. Dat leidde tot een aantal debatten en in december 2009 zelfs tot een notitie van de regering, die aan alle twijfel een einde moest maken. Daarin werd afgesproken dat wijzigingen van de Grondwet voortaan zo snel mogelijk na nieuwe verkiezingen zouden moeten worden ingediend, liefst op de eerste dag dat de nieuwe Kamer bij elkaar komt. Het kabinet bevestigde ook dat het ‘zeer onwenselijk’ zou zijn als langer zou worden gewacht met de behandeling van een voorstel, ‘met als achterliggende reden dat een “gunstiger” samenstelling van een volgende Tweede Kamer wordt voorzien.’ Toch ging het weer mis.

Het begon allemaal met een briefje van Plasterk, die de Tweede Kamer twee dagen voor de verkiezingen van 15 maart 2017 ontving. Waarin de minister wat opzichtig opheldering vroeg over de referendumwet van GroenLinks, PvdA en D66. De minister wilde van de indieners weten of zij bereid waren hun wet voor een correctief referendum opnieuw in te dienen en wanneer dit ging gebeuren. Om te voorkomen dat de procedures voor wijziging van de Grondwet opnieuw werden overtreden, zoals eerder in 2003 was gebeurd. Sindsdien gold dus de regel dat deze wetten zouden worden ingediend op de eerste dag dat de nieuwe Kamer bijeen zou komen. De minister had contact gehad met GroenLinks, PvdA en D66 en was bang dat deze partijen de wet in een lade zouden stoppen.

 Helaas werd door de politiek ook deze keer het ‘nee’ van de bevolking volledig genegeerd 

Het wetsvoorstel voor een correctief referendum van GroenLinks, PvdA en D66 was niet het enige, parallel aan deze wet hadden deze partijen ook een voorstel ingediend voor een raadgevend referendum. Dit niet-bindende referendum had als voordeel dat hiervoor niet de Grondwet hoefde te worden veranderd en één behandeling in het parlement voldoende was. Deze wet trad in juli 2015 in werking en gaf mensen vanaf toen de mogelijkheid om zélf een referendum af te dwingen – als daarvoor voldoende handtekeningen werden opgehaald – over bijna elke wet die door het parlement was aangenomen. Dat gebeurde voor het eerste op 6 april 2016, toen een referendum werd gehouden over het Verdrag met Oekraïne. Ook in dat referendum zei de bevolking opnieuw helder ‘nee’.

Leden van GroenLinks, PvdA en D66 hadden in 2013 als indieners van de referendumwet hoog opgegeven van het referendum over de Europese Grondwet van 2005, dat zij een voorbeeld noemden van een geslaagd referendum. Toch was het opvallend dat de bevolking in hun referendumwet over van alles en nog wat een referendum konden aanvragen, maar niet over Europese verdragen, zoals in 2005. De indieners waren voor een meerderheid in de Kamer afhankelijk van de steun van de SP. Een voorwaarde voor onze steun was dat de nieuwe wet ook referenda mogelijk zou maken over Europese Verdragen. Ik was dan ook best trots dat het eerste referendum dat in 2016 werd gehouden ging over een Europees Verdrag, dit meer met Oekraïne. Helaas werd door de politiek ook deze keer het ‘nee’ van de bevolking volledig genegeerd.

Het ‘nee’ in het Oekraïne-referendum leidde niet tot een nieuw verdrag, maar had wel politieke gevolgen. Voor GroenLinks en PvdA was de uitkomst van dit referendum reden om plotseling van voorstander tot tegenstanders van dit democratisch recht te worden. Ook bij D66 nam het enthousiasme voor dit oude kroonjuweel plotseling af. Volgens de afspraken van 2009 zou de wet voor een correctief referendum bij voorkeur moeten worden ingediend op de eerste dag dat de Tweede Kamer bij elkaar zou komen, dat was op 23 maart. Maar op die dag gebeurde er niets. Drie keer heb ik de initiatiefnemers gevraagd wanneer zij de wet gingen indienen, maar het bleef oorverdovend stil. Toen besloot ik in mei 2017 de referendumwet maar zélf in te dienen, om zo aan de eisen te voldoen.

5 Een democratische plicht

Campagnes over referenda zijn altijd verrassend, ook die over de Sleepwet. Op woensdagavond 14 maart 2018 ging ik in debat over deze Sleepwet, in de grote zaal van De Balie in Amsterdam. Tegelijk was in de Salon daarnaast een discussie over de vraag ‘of het liberalisme dood is’. Een van de Kamerleden waar ik die avond mee in debat ging was Kees Verhoeven van D66. Zijn opstelling in deze campagne was tekenend voor de worsteling van zijn partij met het referendum. Tijdens het Kamerdebat op 8 februari 2017 over deze Sleepwet (officieel de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) had Verhoeven nog zij aan zij met mij gestreden tegen de wet. Zijn belangrijkste kritiek destijds was het ‘sleepnet-karakter’ van de wet. Deze avond in De Balie voerde het D66-Kamerlid echter hard en fel campagne vóór deze Sleepwet.

Campagnes over referenda vliegen niet zelden uit de bocht. Tijdens het referendum over de Europese Grondwet in 2005 was er in de media kritiek op de ‘populistische’ opstelling van het ‘nee’ kamp, maar ik schrok vooral van de propaganda van het ‘ja’-kamp. Het meest ver ging toenmalig minister van Justitie Donner, die verklaarde dat een Nederlands ‘nee’ zou kunnen leiden tot een nieuwe oorlog in Europa. In de campagne voor het referendum over het Verdrag met Oekraïne in 2016 werden de tegenstanders van het verdrag beschuldigd van heulen met het Rusland van Vladimir Poetin. In de campagne voor het referendum over de Sleepwet in 2018 werd een verband gelegd met de aanslagen in Europa. Arjen Lubach noemde dit wel erg oneigenlijke argument een terreurschwalbe.

 De democratie kan niet functioneren als de angst voor het volk regeert 

Ondanks de vaak weinig verheffende propaganda door politici in aanloop naar referenda – waarbij beide kampen zich vaak niet van hun beste kant laten zien – heb ik tijdens alle drie de campagnes ook gemerkt dat veel mensen de discussies wel degelijk op prijs stellen en serieus proberen om zich een mening te vormen. Dat bleek ook in de weken voor referendum over de Sleepwet. Het ‘ja’-kamp leek dit keer gemakkelijk te winnen, alle peilingen wezen in die richting. Tijdens de avond in De Balie vertelde opinieonderzoeker Peter Kanne dat een meerderheid van de mensen niet tegen een Sleepnet was, maar wel tegen het feit dat hun gegevens ongezien met geheime diensten in andere landen zouden worden gedeeld. Dit inhoudelijke argument bleek toch een reden om ‘nee’ te zeggen.

Het is niet toevallig dat het eerste initiatief onder de Wet raadgevend referendum ging over Europa. De Europese markt, de invoering van de euro, het verlies van democratische zeggenschap, het zijn zaken die een groot deel van de Tweede Kamer heeft gesteund, maar een meerderheid van de bevolking helemaal niet wil. In Den Haag is onderschat hoe diep de boosheid ging over het negeren van het ‘nee’ in het referendum over de Europese Grondwet en hoe dit het vertrouwen in de politiek heeft aangetast. Dit wantrouwen was nog altijd aanwezig tijdens het referendum over het Verdrag met Oekraïne in 2016. Het opnieuw negeren van de uitslag heeft het cynisme over de politiek nog verder versterkt. Het is pijnlijk dat bij het referendum over de Sleepwet veel politici vooraf al aangaven de uitslag van dit volksinitiatief te zullen negeren.

Nieuwe Boxtelse coalitie met SP rond

SP SP D66 Boxtel 25-04-2018 14:11

Vanavond presenteert de nieuwe coalitie van Combinatie95, SP, D66 en Inbox, onder de titel ‘Meewerken in tijden van verandering’ het concept coalitie akkoord. Het zijn nog de contouren van het akkoord, want de coalitiepartijen willen volop inbreng van de gemeenteraad. Daartoe is op 8 mei een beeldvormende vergadering georganiseerd en zal het beleidsakkoord uiteindelijk op 5 juni aanstaande in de gemeenteraad worden vastgesteld. Huidig SP-wethouder Eric van den Broek zal ook in de nieuwe bestuursperiode de SP-wethouder zijn.

Sociaal gezicht

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2018/04/nieuwe-boxtelse-coalitie-met-sp-rond
SP-coalitie-onderhandelaars Eric van den Broek en Dave van de Ven zijn zeer tevreden met het akkoord: ‘Het sociale gezicht van Boxtel en de aandacht voor kwetsbare groepen is één van de belangrijkste fundamenten van het beleidsakkoord. Niemand valt in Boxtel tussen de wal en het schip.’ Vanavond presenteert de nieuwe coalitie het programma met een toelichting door de raadsvertegenwoordigers van de coalitiepartijen.
Portefeuille

De portefeuille van Eric van den Broek zal bestaan uit:

Economie Sociale Zaken, Participatiewet, Inkomensvoorziening, omvorming WSD Armoedebeleid Arbeidsmarktbeleid Leefbare wijken, Wijkgericht werken  Speelruimtebeleid Plan Centrum

Eric van den Broek over zijn portefeuille: ‘Deze portefeuille kent een paar verschuivingen met de portefeuille die ik had in de volgende bestuursperiode. Op gebied van Sociale Zaken, de uitvoering van het Armoedebeleid en de zorg voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt ligt er een grote uitdaging om zoveel mogelijk kwetsbare mensen in de maatschappij mee te kunnen laten doen. Dat heeft een mooie relatie met de totale verantwoordelijkheid voor Economie, die met deze portefeuilleverdeling volledig bij mij komt te liggen en daarmee in één hand zit.’

Leefbare wijken

Daarnaast is zit er in de portefeuille van Eric van den Broek een stevig deel op gebied van Leefbare wijken en Wijkgericht werken. ‘Ik ben de afgelopen jaren veelvuldig de wijken ingegaan met huiskamerbijeenkomsten en heb voortdurend het persoonlijk contact gezocht. Dat zit in deze portefeuille meer dan ooit. De leefbaarheid in de wijken, daar gaat het natuurlijk om. Leuk dat ik me ook bezig mag gaan houden met de evaluatie en verdere uitvoering van het Speelruimtebeleid. Dat beleid is tien jaar geleden door toenmalig SP-wethouder Ger Wouters opgezet en dat gaat nu leiden tot volledige actualisering van speelruimtes in Boxtel’, aldus Van den Broek.

Heerlen krijgt coalitie van SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Heerlen 24-04-2018 14:54

Met lef doorbouwen aan een trotse stad; een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken. Daarvoor staat de nieuwe coalitie die het stadsbestuur van de gemeente Heerlen gaat vormen. De coalitie, die zes wethouders gaat leveren, bestaat uit SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks.

De nieuwe coalitie staat voor een stad met lef, die trots is op haar verhaal en staat voor haar inwoners. Zo komt er een speciaal ouderenloket, staan we voor een sterk verenigingsleven en zetten we de sociale koers van de stad voort en bouwen die verder uit.

In het centrum kiezen we voor meer levendigheid, groen en verduurzaming. Ook komt er een centrumbad. In onze buurten gaat het onderhoudsniveau de komende jaren omhoog en komen er buurtconciërges.

De partijen hebben een aantal investeringsgebieden benoemd. Dit zijn: sociale stad, de ontwikkeling van het centrum, leefbare buurten, economie en werk. Daarnaast krijgen verduurzaming en betere communicatie met onze burgers de komende jaren extra aandacht.

De portefeuilleverdeling is als volgt afgesproken:

Peter van Zutphen (SP): Welzijn, WMO, Volksgezondheid, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling. Locoburgemeester. Frank Simons (OPH): Middelen, Ruimtelijke Ordening (incl. IBA), Herstructurering. Martin de Beer (VVD/D66): Economie, Arbeidsmarkt, Participatie, Sport. Charles Claessens (CDA): Beheer en Onderhoud, Mobiliteit, Duurzaamheid & Milieu, Afval. Jordy Clemens (SP): Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Erfgoed, Wonen (incl. wijkvoorzieningen). Adriane Keulen (OPH): Integraal Ouderenbeleid, Buurtgericht Werken, Publieke Dienstverlening.

Heerlen staat de komende jaren voor enorme opgaves en de nieuwe coalitie heeft grote ambities. Daarom kiezen we voor zes wethouders, die samen 5,1 fte kosten.

 

SP : Coalitie over rechts belooft niet veel goeds

SP SP D66 CDA PvdA SGP VVD Zuidplas 04-04-2018 10:51

De VVD heeft de SP afgebeld voor het vervolg van de coalitiebesprekingen. De liberalen hadden al eerder de liefde verklaard aan CU/SGP en nu ook aan het CDA. Hiermee komt een coalitie over rechts en de SP vreest vooral veel kaalslag, nog meer problematische schulden door handhaving recreatiewoningen en een volle polder.

“De SP wilde meedoen maar wist ook dat je als verliezer bij de afgelopen verkiezingen niet als eerste aan zet bent. Maar zo snel over rechts klinkt alsof het allemaal van te voren was beklonken . Bij fractievoorzitter van Wijnen waren de SP en NEZ al vergeten als coalitiepartner bleek uit zijn tweets,maar was er waarschijnlijk niet gerekend op de doffe nederlaag van D66” aldus Serena Rodenburg.

De SP heeft tijdens de onderhandelingen duidelijk gemaakt dat het bid voor het vijfde dorp teruggetrokken moest worden, er alleen contracten gesloten moeten worden met zorgaanbieders waar bestuurders niet te hoog worden beloond en dat er een echte oplossing voor de bewoners van recreatiewoningen moest komen. “Als je tijdens de verkiezingen het vijfde dorp als thema gebruikt moet je ook je belofte nakomen, helaas blijken we de enige die echt het bid wil terugtrekken. Over de zorg hadden de nieuwe coalitiepartijen geen zorgen over zakkenvullen aan de top. En als zelfs D66 je laat vallen over recreatiewoningen geeft dat aan dat als pluche lonkt, beloftes aan de kiezer soms wel heel snel verwateren “ legt Rodenburg verder uit.

Fractievoorzitter Jan Baas “De SP gaat zich nu opmaken voor een oppositierol en hoopt een links blok met PvdA/GL en NEZ op te gaan bouwen om zo de sociale kant van Zuidplas te bewaken en proberen te zorgen dat men niet de polder vol gaat gooien met woningen. Wij zijn er klaar voor, kom maar op! “

Verkiezingsprogramma SP Lingewaard 2018-2022

SP SP D66 CDA PvdA Lingewaard 11-03-2018 18:21

Doorbouwen aan een sociaal en leefbaar Lingewaard

 

Hoofdstuk

1. Zorg en Welzijn

2. Sport, Cultuur en Onderwijs

3. Wonen

4. Werk en Inkomen

5. Mobiliteit

6. Natuur, Milieu en Duurzaamheid

7. Dierenwelzijn

8. Veiligheid 

9. Bestuur en Dienstverlening

10. Financiën 

1) Zorg EN WELZIJN

https://lingewaard.sp.nl/nieuws/2015/01/verkiezingsprogramma-2018-2022
Foto: Maurits Gemmink

Zorggeld alleen naar zorg!

Iedereen doet er toe en moet mee kunnen doen is bij de SP geen loze kreet, maar maken we waar in daden. De SP weigert dan ook weg te kijken bij de problemen op de zorg die veroorzaakt zijn door het college. Wij keuren het minimaliseren van zorgverstrekking, de slinkse trucs bedoeld om zorgvragers buitenspel te zetten, het laten afvloeien van bespaarde zorggelden en de boete op ziek of gehandicapt zijn af!

Iedereen behoort de zorg te krijgen die nodig is. Dat is nu lang niet altijd het geval, omdat de zorgvragers vaak afgehouden en tegengewerkt worden. Zo hoopt de gemeente geld, bedoeld voor de zorg, te besparen en deze bespaarde gelden via een omweg in te zetten voor zaken die zij van groter belang achten dan goede zorg voor alle zorgbehoevenden. Wat de SP betreft neemt Lingewaard zo gauw als mogelijk afscheid van dit verwerpelijke beleid. Wij willen dat zorgvragers direct en correct geholpen worden bij de procedure voor de verstrekking van een voorziening i.p.v. dat ze afgehouden en tegengewerkt worden.

Beter toegankelijke zorg zonder eigen bijdrage. Het kan gerealiseerd worden met de beschikbare gelden begroot voor de zorg, wanneer die gelden daadwerkelijk behouden blijven voor de zorg. Daarom was, is en blijft de SP tegen het laten afvloeien van de zorggelden naar de algemene reserve. Ook kijkt de SP kritisch naar uitgaven van de zorggelden. Wij willen immers dat het zorggeld zoveel als mogelijk in echte zorg voor mensen wordt geïnvesteerd en niet verdwijnt in de zakken van ‘zorggraaiers’ of besteed wordt aan zaken die uit een ander potje gefinancierd moeten worden. Wanneer het zorggeld behouden blijft en doelmatig besteed gaat worden kan de zorg beter, toegankelijker, menselijker en zonder eigen bijdrage geregeld worden. Daar gaat de SP voor!

Recht op zorg voor iedereen

Als mensen zorg en/of voorzieningen nodig hebben, moet daarin kunnen worden voorzien. Wat de SP betreft is het verkrijgen van zorg geen gunst maar een recht! Iedere zorgvrager heeft recht op een eerlijke procedure en behoort de zorg te krijgen die nodig is!

Wij willen af van de afhoudende opstelling, het telefonisch afpoeieren, het opwerpen van ‘onzichtbare drempels’ en het op slinkse wijze ontnemen van recht op bezwaar en onnodige bureaucratie.

Elke zorgvrager die zich meldt bij de gemeente krijgt wat de SP betreft een zogeheten keukentafelgesprek. Dat keukentafelgesprek mag niet afgedaan worden als een keukentafelmelding, waarbij de ambtenaren op het gemeentehuis al van te voren hebben besloten wat de gemeente vooral niet gaat verstrekken. 

Wat de SP betreft gaan de ambtenaren samen met zorgprofessionals inventariseren wat er nodig is. Het is vervolgens aan de zorgprofessionals om de uiteindelijke indicatie te stellen.

De SP is tegen het inhuren van commerciële medische adviesbureaus. Deze bureaus zijn immers (ook) afhankelijk van opdrachten van gemeenten en zijn daarom gauw geneigd om de gemeente ter wille te zijn, wat vrijwel altijd ten nadele van de zorgvragers uitpakt. Wat de SP betreft bepalen niet commerciële keuringsartsen en ambtenaren wat de medische toestand is van een zorgvrager en welke zorg nodig is, maar laten we dat over aan huisartsen, specialisten en ervaren wijkverpleegkundigen.

Voorzieningen die nodig zijn voor een leefbaar huis, of zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving bevorderen, moeten altijd geleverd worden.

Mocht de gemeente een gevraagde voorziening niet willen verstrekken dan behoort de zorgvrager direct en automatisch een beschikking aangereikt te krijgen, zodat hij of zij de mogelijkheid heeft om in bezwaar te gaan tegen de afwijzing. Dat de gemeente dit momenteel niet doet, waardoor de zorgvrager de mogelijkheid om in bezwaar te gaan ontnomen wordt, is zeer verwerpelijk.

Ook is de SP van mening dat de mogelijkheid om zelf de zorg en voorzieningen te regelen via een persoonsgebonden budget (PGB) behouden moet blijven.

Privacy op orde

Medische gegevens behoren veilig te zijn, maar dat dit nog niet naar behoren geregeld is bij de gemeente Lingewaard is meerdere malen duidelijk geworden. Zo geraakten medische dossiers kwijt en werden medische gegevens, zonder medeweten en toestemming van de cliënt, gedeeld met ambtenaren en anderen die niks met de casus te maken hebben. Op aandringen van de SP deed het college de toezegging dat de gemeente Lingewaard zich zou gaan houden aan de Privacywetgeving. De SP zal dit nauwlettend in de gaten houden en ingrijpen als de gemeente over de schreef blijft gaan.

Tegemoetkoming voor hoge zorgkosten

Gemeenten zijn verantwoordelijk gemaakt om mensen met hoge zorgkosten financieel te compenseren nadat de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten per 2015 is geschrapt. Deze regeling is echter vrijblijvend en daar maakte het college dankbaar gebruik van. De gelden werden in eerste instantie niet ingezet om de chronisch zieken en gehandicapten te ondersteunen. Met dank aan de SP kwam daar verandering in en sinds 2016 worden chronisch zieken en gehandicapten jaarlijks gecompenseerd voor de hoge zorgkosten. Deze regeling moet behouden blijven.

Afschaffen van de eigen bijdrage

Ziek of gehandicapt zijn is geen keuze, het overkomt mensen. Wat de SP betreft worden deze mensen niet langer opgezadeld met een extra lastenverhoging maar krijgen zij goede hulp zonder eigen bijdrage.

SP op de bres voor mantelzorgers 

Daar waar het huidige college inzet op het maximaal afschuiven van zorg op de mantelzorgers, wil de SP juist inzetten op het beter ondersteunen, ontlasten en belonen van mantelzorgers. Wij willen dat de aanwezigheid van mantelzorg niet langer betekent dat de gemeente zich automatisch geheel terugtrekt voor hulp in de vorm van thuiszorg en huishoudelijke ondersteuning. Daarnaast zetten wij ook in op respijtzorg (tijdelijke vervangende zorg), vrijstelling van sollicitatieplicht bij intensieve mantelzorg en willen we serieuze gemeentelijke inzet om eenzaamheid onder mantelzorgers tegen te gaan. Mantelzorgers die op grote afstand van de mantelzorg ontvanger wonen en dichtbij willen wonen, moeten voorrang krijgen bij het verkrijgen van een huurwoning. Verder wil de SP dat het mantelzorgcompliment verdubbeld wordt. Daar spreekt niet alleen meer waardering uit, maar is tevens bedoeld als tegemoetkoming in de extra kosten die mantelzorgers vaak maken. Ook vindt de SP het van belang dat mantelzorgers en ouderenstichtingen beter betrokken moeten worden bij beleidsplannen omtrent de zorg.

Goede tarieven voor goed werk 

Onze zorgmedewerkers verdienen een eerlijk loon voor het goede werk dat zij verrichten. Bij de aanbesteding van (thuis)zorg kiest de SP dus voor organisaties die hun personeel CAO-conforme lonen of meer betalen. De strijd voor een beter CAO-loon wordt op landelijk niveau gestreden. Ook daar gaat de SP voorop in de strijd voor een beter loon voor de zorgmedewerkers.

Jeugdzorg: Geen risico’s met kinderen maar direct goede zorg!

Wat de SP betreft wordt er geen enkel risico genomen met kinderen. Daarom wil de SP dat direct effectieve professionele hulp, dichtbij huis en zonder ingewikkelde bureaucratie aangeboden wordt aan kinderen en hun ouders. Om te voorkomen dat ouders en jeugdigen verdwalen in het nieuwe systeem Jeugdwet is het van belang dat de nieuwe Jeugdwet helder en begrijpelijk uitgelegd wordt aan hulpvragers die er mee te maken hebben. Voor alle organisaties waar met kinderen gewerkt wordt moet het protocol ‘herkenning kindermishandeling en huiselijk geweld’ (Veilig Thuis) in werking zijn. Naast alcohol- en drugsverslaving, is ook van belang dat er aandacht besteed wordt aan andere verslavingen zoals gok-, game- en internetverslaving.

Behoud van kleinschalige (zorg)voorzieningen in de kernen

We geloven in kleinschalige (zorg)voorzieningen in de kernen. Voorzieningen in de buurt zijn het fundament van de gemeente en voorkomen eenzaamheid en zwaardere zorgbehoefte. Daarom wil de SP alle participatiepunten, repair cafés en open eetcafés behouden en waar mogelijk versterken. Van belang is ook dat de medewerkers veel eerder op de hoogte worden gebracht van nieuwe taken die bij de participatiepunten worden neergelegd.

Adviesraad WMO-jeugd

De Adviesraad WMO-jeugd geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over zaken met betrekking tot het sociale domein en doet dit aan de hand van een formeel instellingsbesluit. De Adviesraad WMO-jeugd is onafhankelijk en behartigt de belangen van kwetsbare inwoners. Het huidige college zit kennelijk niet op bemoeienis van de Adviesraad WMO-jeugd te wachten, aangezien deze raad vaak genegeerd of te laat betrokken wordt bij (nieuw) beleid. Daardoor wordt het de Adviesraad WMO-jeugd erg lastig gemaakt om hun taak goed uit te voeren wat ten nadele kan uitpakken voor kwetsbare inwoners. De SP vindt deze gang van zaken kwalijk en wil dat de Adviesraad WMO-jeugd veel beter betrokken wordt bij (nieuw) beleid. 

Acute huisartsenzorg in de avond, nacht en weekenduren

Uit SP-onderzoek, gedaan onder 500 inwoners naar de kwaliteit van de acute huisartsenzorg in de avond, nacht en weekenduren, bleek dat het overgrote deel ontevreden was over deze zorgverlening. Veel inwoners klaagden over de slechte bereikbaarheid en lange wachttijden. Echt verontrustend was het gegeven dat 11% van de ondervraagden de huisartsenpost helemaal niet kon bereiken en dat het ontbreken van vervoer geen reden bleek voor huisbezoek van de dienstdoende arts. Enkele Lingewaardse huisartsen meldden zich bij de SP om hun zorgen kenbaar te maken. Het college vond het echter niet nodig om in actie te komen. Toch heeft de grootschalige actie van de Lingewaardse SP geleid tot de nodige verbeteringen. Zo werd een extra arts ingezet, wordt er beter samengewerkt met de ambulancedienst en lijkt het erop dat er meer bereidheid is om huisbezoeken af te leggen. Om te bezien welke effecten deze positieve veranderingen teweeg gebracht hebben wil de SP graag een tevredenheidsonderzoek onder de inwoners van Lingewaard omtrent de acute huisartszorg in de avond-, nacht- en weekenduren. Aan de hand van de uitkomsten moet bezien worden of en welke acties er ondernomen moet worden.

2) Sport, Cultuur en Onderwijs

Sport

Sport en bewegen is goed voor iedereen. Het stimuleert groei en ontwikkeling, geeft zelfvertrouwen en behoud van vitaliteit. Veel bewegen verlaagt het risico op veel aandoeningen en heeft gunstige effecten op het lichaam. Dit geldt voor jongeren, volwassenen en ouderen. Sport en bewegen is goed voor je gezondheid, versterkt sociale contacten, voorkomt sociale isolatie en eenzaamheid en versterkt gemeenschappelijke normen en waarden. Om sport en bewegen te vorderen wil de SP dat:

sportverenigingen en scholen nauw samenwerken om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen. Indien nodig moet er ondersteuning van buurtsportcoaches mogelijk zijn; sportclubs in opdracht van de gemeente uitvoeringstaken van het gemeentelijke sport- en gezondheidsbeleid op zich gaan nemen. Denk dan aan bewegingsonderwijs aan ouderen of programma’s tegen obesitas voor de jeugd; alle binnen- en buitensportaccommodaties goed onderhouden en veilig zijn; Lingewaardse verenigingen niet verdrongen worden door verenigingen van buitenaf bij inroostering van sportruimten; waar mogelijk meer trapveldjes voor de jeugd worden gerealiseerd; slechte fiets- en voetpaden aangepakt worden; er een haalbaarheidsonderzoek plaats vindt met betrekking tot het realiseren van een kunstgrasvoetbalveld in de kleine kernen;  alle kunstgrasvoetbalvelden voorzien zijn van veilige toplaag; de Meedoenregeling behouden blijft, zodat de sport ook toegankelijk blijft voor inwoners met een krappe beurs. 

Cultuur

Kunst en cultuur zijn onmisbaar in een samenleving. Het draagt direct bij aan de ontwikkeling en de creativiteit van mensen en brengt mensen dichter bij elkaar. De SP pleit er daarom voor dat de gemeente voorzieningen op het gebied van kunst en cultuur steunt en stimuleert. Dergelijke voorzieningen horen voor iedereen toegankelijk te zijn en moeten daarom laagdrempelig en betaalbaar blijven. Behoud van de Meedoenregeling draagt hier aan bij. Leegstand van gemeentelijke panden moet voorkomen worden, echter mocht er toch een pand (tijdelijk) leeg komen te staan, dan zien we graag dat deze beschikbaar wordt gesteld als atelier- of repetitieruimte, zolang er geen andere bestemming voor is.

  

De Bieb kan op de SP rekenen!

Een bibliotheek is van enorme waarde voor de samenleving, niet alleen om boeken uit te lenen en mensen te informeren, maar ook als ontmoetingsplek, een plek voor huiswerk, leesbevordering, toegang tot computers, taalcursussen en allerlei culturele activiteiten. Mede dankzij een grootschalige actie van de SP, waarbij maar liefst 4300 handtekeningen werden opgehaald, bleven de bibliotheken in de grote kernen behouden. Samen met de PvdA en het CDA zorgde de SP ervoor dat de bieb weer terug is gekeerd in de kleine kernen. Nu alle kernen voorzien zijn van een bieb willen wij dat ook zo houden. In 2020 wordt het bibliotheekbeleid opnieuw besproken in de raad. De Bieb kan ook dan op de SP rekenen!

Goed onderwijs voor iedereen

Goed onderwijs is, naast het gezin waarin je opgroeit, de aanjager van kansen en de motor van persoonlijke groei en ontplooiing. Een leven lang. Iedereen verdient gelijke kansen om iets te maken van zijn of haar leven. Een krappe beurs mag ontwikkeling en zelfontplooiing nooit in de weg staan. De strijd voor goed onderwijs vindt vooral plaats op landelijk niveau. Daar in Den Haag strijdt de SP onder andere voor een volwaardige studiebeurs, kleinere klassen, minder bureaucratie, meer onderwijspersoneel, betere betaling van onderwijspersoneel en het juist besteden van onderwijsgeld.

Op lokaal niveau zorgen we voor goede huisvesting van scholen met een gezond binnenklimaat in een veilige en prettige omgeving met voldoende groen. Behouden we de maatregelen ter voorkoming van ontwikkelings- en leerachterstanden bij kinderen. Continueren we de voorschoolse en vroegschoolse educatie, IKC’s en kinderdagopvang. En zetten we extra in op het aanpakken van laaggeletterdheid.

Waar kinderen in de knel komen door invoering van het passend onderwijs, moet de gemeente betrokken blijven. Geen kind mag tussen wal en schip raken. Waar nodig, moet de gemeente in gesprek gaan met het samenwerkingsverband om naar oplossingen te zoeken. Dat is niet alleen beter voor de leerling zelf, maar ook voor de rest van de klas en (de werkdruk van) de leraar.

3) Wonen

Betaalbaar wonen in een prettige omgeving

De SP gaat voor diverse wijken met voldoende groen, voldoende speelruimte voor de kinderen en honden uitlaatplaatsen, waar zowel koop- als huurwoningen voor jong en oud in alle segmenten te vinden zijn.

Aangezien het percentage betaalbare huurwoningen in Lingewaard met 20% ver onder het landelijk gemiddelde ligt, de vraag voor starterswoningen, betaalbare huur- en seniorenwoningen veel groter is dan het aanbod en ontwikkelaars veel liever (peper)duur dan goedkoop bouwen, zal de SP zich met name voor bijbouw van betaalbare woningen voor jong en oud, blijven inzetten. Dit zal nodig zijn om de juiste balans op orde te krijgen. Verkoop van sociale huurwoningen in wijken waar het percentage huurwoningen erg laag is keuren wij af.

Afgelopen raadsperiode zette de SP zich (succesvol) in tegen huurverhogingen boven de inflatiecorrectie. Dat blijven we doen. Ook zal de SP zich stevig gaan inzetten voor woonlastenverlaging door verduurzaming van huur- en koopwoningen. Gezien de financiële situatie van de Lingewaardse woningcorporaties gaat het bijbouwen en verduurzamen van sociale huurwoningen zonder woonlastenverhogingen prima samen.

Wat de SP betreft krijgen ouderen voorrang om in hun eigen kern te blijven wonen. Zijn zij van plan om te verhuizen naar een kleinere woning dan moet dat mogelijk zijn zonder woonlastenverhoging.

Wijken die aan een opknapbeurt toe zijn moeten opgeknapt worden. Daarom bewaken we de beloofde revitalisering van de Zilverkamp en werken we mee aan het opknapplan van de Lootakkers in Gendt.

De SP wil dat inwoners en belangengroeperingen vroegtijdig betrokken worden bij besluitvormingen die hen direct aangaan. En wil dat haalbare sociale en leefbaarheid bevorderende inwonersinitiatieven ondersteund worden.

Met het oog op leefbaarheid worden illegale (vaak overlast gevende) bedrijfsactiviteiten niet langer gedoogd en ondersteund maar direct aangepakt. Dat gaat overlast voor de omgeving tegen en voorkomt hoge proceskosten voor alle betrokken partijen.

Leegstand van panden tast de leefbaarheid van de omgeving aan, dus moet zoveel als mogelijk voorkomen en tegengegaan worden.

Dierenparken zien wij als leefbaarheid bevorderend. De bestaande hertenparken blijven, wat de SP betreft, dan ook behouden en we gaan ons graag inzetten voor een hertenpark of een kinderboerderij in de kernen die daar momenteel nog niet van voorzien zijn.

4) Werk en Inkomen

Meer echte banen, werk moet lonen!

De SP gaat voor meer echte banen en voor echte ondernemers. Het doortrekken van de A15 gaat zo goed als zeker door. Dit maakt Lingewaard extra aantrekkelijk voor bedrijven. Kansen op verkoop van gronden en baangelegenheid pakken we met beide handen aan. Omdat Lingewaard te weinig baangelegenheid kent voor lager opgeleiden moet het aantrekken van bedrijven met name gericht zijn op bedrijven die voor serieuze banentoename voor lager opgeleiden zorgen. Daarbij denkt de SP met name aan de transport-, logistiek- en bouwsector.

De SP zorgt graag voor een gunstig ondernemersklimaat, maar we gaan ondernemers niet matsen met gratis arbeidskrachten die in feite door de belastingbetaler betaald worden. Dit verdringt immers echte banen en leidt tot oneerlijke concurrentie ten opzichte van ondernemers die hun personeel wel zelf betalen. Werk moet lonen voor iedereen, dus stoppen we de dwangarbeid waarbij bijstandsgerechtigden verplicht worden om regulair werk te verrichten zonder loon en werknemersrechten. Werk is werk en de mensen die dat werk voor bedrijven of de gemeente verrichten hebben recht op een eerlijk loon en werknemersrechten!

Respectvolle, doelmatige begeleiding naar werk

Ook Lingewaard ontvangt veel geld van het Rijk om bijstandsgerechtigde mensen naar een baan te helpen. In de vorige raadsperiode zijn deze gelden ook gebruikt voor de aanschaf van gemeentelijke voertuigen. Dat terwijl bijstandsgerechtigden, vragend om een nodige bijscholing voor een baan nul op rekest kregen omdat het re-integratiegeld op zou zijn. Dat vinden wij onacceptabel. Wat de SP betreft worden de re-integratiegelden louter ingezet voor begeleiding en (om) scholingen van bijstandsgerechtigden.

De begeleiding naar een baan behoort niet alleen doelmatig maar ook respectvol te zijn. Wat dat betreft zijn de ervaringen met commerciële re-integratiebureaus heel erg slecht, dus laten we het naar een baan helpen over aan eigen personeel. Ook van hen eisen we dat zij de mensen op een respectvolle en doelmatige wijze naar een baan proberen te helpen.

Onkostenvergoeding bij sollicitatiegesprek

Van bijstandsgerechtigden wordt terecht gevraagd om zich in te zetten voor een baan. Maar we weten ook dat deze groep elk dubbeltje moet omdraaien om niet in de financiële problemen te komen. Wanneer een baan gevonden wordt is dat goed nieuws voor de gemeentekas. Wij vinden het dan ook redelijk en sociaal om de reis- en/of de kinderopvangkosten niet af te wentelen op de armlastige sollicitant, maar deze kosten te vergoeden.

Vrijstelling 55-plussers

De kans op een baan voor 55-plussers is, zeker onder de laagopgeleiden, vrijwel nihil omdat werkgevers vrijwel altijd de voorkeur geven aan jongere baanzoekenden. Toch dwingt de gemeente de bijstandsgerechtigde 55-plusser deel te nemen aan re-integratieprojecten, om tal van sollicitatiebrieven per week te laten versturen en wekelijks op te komen draven op het gemeentehuis voor controle. Zo wordt de 55-plusser afgehouden van zinvolle activiteiten, krijgt hij of zij keer op keer de deksel op de neus en verdwijnt veel belastinggeld in de plomp. Wat de SP betreft stopt Lingewaard met deze dure, zinloze exercitie waarvan alleen de re-integratie industrie beter van wordt. We stellen de 55-plussers vrij van de sollicitatieplicht en verplichte deelname aan re-integratieprojecten. In praktijk gaat het om een kleine groep Lingewaarders die in de meeste gevallen al actief zijn met vrijwilligerswerk en/of (intensieve) mantelzorg. In de gevallen dat dit anders ligt stimuleren en begeleiden we deze mensen naar een andere vorm van participatie, zoals het deelnemen aan activiteiten en vrijwilligerswerk dat bij hen past. Wanneer een baanloze 55-plusser een verzoek indient voor een eenvoudige om- of bijscholing, waardoor de kans op een baan reëel wordt, of vraagt om hulp bij het solliciteren, dan behoord de gemeente dit verzoek te honoreren.

Ook willen we meer aandacht voor het faciliteren en waarderen van vrijwilligerswerk passend bij het realiseren van de gemeentelijke taak- en doelstellingen (dus niet vrijwilligerswerk voor commerciële organisaties).

Beschutwerk

De SP heeft zich ook ingezet voor zekerheid, goede begeleiding en zinvol werk met eerlijk loon voor mensen met SW-indicatie en mensen die aangewezen zijn op beschut werk en zal dat blijven doen. 

Minimabeleid

Helaas lukt het een steeds grotere groep Nederlanders niet om rond te komen van het inkomen dat ze ontvangen. De groep ‘werkende armen’ groeit. Zij hebben wel een baan (soms zelfs twee), maar verdienen amper genoeg geld om rond te komen. Ook de groep baanzoekenden en mensen die niet kunnen werken hebben grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Armoede is een groot maatschappelijk probleem dat ook door de gemeente zoveel als mogelijk voorkomen en bestreden moet worden. Dit doen we door:

het aantrekken en creëren van meer baangelegenheid; het tegengaan van banenvernietiging; de woonlasten te drukken; de zorgkosten te verlagen; door een ruimhartig minimabeleid te realiseren met een inkomensgrens van 130% van de bijstandsnorm. 

Schulden

Wat de SP betreft wordt er geïnvesteerd in het vroeg signaleren van schuldenproblematiek en wordt er zo gauw mogelijk actie ondernomen om de schulden tegen te gaan. We sturen mensen in nood niet door naar de Kredietbank die deze mensen torenhoge rentepercentages in rekening brengt, maar verlenen bijzonder bijstand zoals het bedoeld is. Huisuitzettingen moeten worden voorkomen. Gezinnen met kinderen laten we onder geen beding op straat zetten!

5) Mobiliteit

Lingewaard fietsvriendelijk

Lingewaard kent een aantal erg slechte fietspaden. Wat de SP betreft worden de in slechte staat zijnde fietspaden, waar de gemeente verantwoordelijk voor is, aangepakt en dringen we bij de Provincie aan op aanpak van de in slechte staat zijnde fietspaden waar zij verantwoordelijk voor zijn.

Fietsroutes naar scholen moeten niet alleen zo veilig mogelijk gerealiseerd worden maar ook goed onderhouden worden. Bij gladheidsbestrijding mogen de (hoofd)fietsroutes niet vergeten worden.

Slechte tegelfietspaden moeten zoveel mogelijk vervangen worden door geasfalteerde fietspaden. Als dit praktisch onwenselijk is vanwege aanwezigheid van ondergrondse leidingen, zijn snel verwijderbare betonelementen een goed alternatief.

De SP ziet graag dat Lingewaard voorzien wordt van voldoende fietsparkeerplaatsen voorzien van aanbindmogelijkheden en ziet graag dat er een tijdelijke bewaakte fietsstalling geregeld wordt bij de grotere evenementen.

De reeds bestaande plannen voor een opknapbeurt van het Kinkelplein in Bemmel grijpen we aan voor het realiseren van een fatsoenlijke  fietsparkeerplaats en gehandicaptenparkeerplaatsen voor de Kinkel.

De SP staat achter de genomen veiligheidsbevorderende maatregelen voor de dijkwegen en ziet graag dat er voldoende drempels aangelegd gaan worden van het type die de snelheid er echt goed uithalen, ten einde alle dijkvlakken fiets- en wandelvriendelijker te maken. Wanneer deze klus is geklaard kan het weekendverbod voor motoren heroverwogen worden.

Autoverkeer 

De Lingewaardse SP steunt de Gelderse SP fractie bij hun verzet tegen de tolheffing op de A15 waarvan een deel dwars door Lingewaard wordt aangelegd.

De SP ondersteunt het plan om de kruising Karstraat/Polseweg te Huissen aan te passen voor een betere doorstroming.

Het idee, door verschillende partijen geopperd, om parkeerplaatsen op het Raadshuisplein in Huissen te schrappen bij de komst van een extra ondergrondse parkeergaragelaag op de Aloysius locatie ziet de SP niet zitten, aangezien dit tot een tekort aan parkeerplaatsen op korte afstand van de winkelstraten gaat leiden. Ook betaald parkeren in Lingewaard wijzen we af.

De wegversmallingen op de Duisterestraat zorgen ervoor dat er vaak extra op het gas getrapt wordt om tegenliggers voor te zijn. Enkele daarvan liggen in een onoverzichtelijke bocht wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Wat de SP betreft worden de versmallingen vervangen door enkele ‘60 km/h drempels’.

Ook zien we graag dat wegversmallingen op de Ressensestraat worden verwijderd. Deze versmallingen zorgen niet alleen voor gevaarlijke situaties, maar ook tot onnodig veel opstoppingen en ergernis. Wat de SP betreft worden de wegversmallingen vervangen door drempels en wordt er ter hoogte van het sportpark Ressen een verkeersplateau aangelegd.

Mocht het ontsluitingsplan Dorpensingel doorgang vinden, dan moeten er extra verkeersveiligheidsmaatregelen in het Vossenhol, Zandsestraat en Teselaar genomen worden.

De inwoners van Haalderen vragen terecht om het vergroten van de verkeersveiligheidbeleving van de Van der Mondeweg en zien de verkeersonveilige situatie ter hoogte van de Aldi graag verbeteren. Aangezien de Provincie de wegbeheerder is moet de gemeente bij de Provincie gaan aandringen op actie.

Verbetering openbaar vervoer

Lingewaard heeft gelukkig niet veel te klagen over het openbaar vervoer. Lijn 33 en lijn 300 zorgen voor een goede verbinding met Arnhem en Nijmegen, inclusief de nachtbusverbinding naar alle kernen. Ook zijn de bushaltes voorzien van verhoogde instap voor mensen met een lichamelijke beperking. Toch zien we ook dat nog niet alle bushaltes voorzien zijn van een schuilgelegenheid en adequate reizigersinformatie. Dat zien we graag anders. Ook het openbaar vervoer naar Overbetuwe kan beter. De SP ziet graag dat er ook in het weekend wordt gereden en dat doordeweeks niet tot 18:00 uur maar tot 20:00 wordt gereden. Aangezien de Provincie hier veel meer zeggenschap over heeft dan de gemeente heeft de Lingewaardse SP bij de Gelderse SP aangedrongen op inzet voor een betere verbinding tussen Lingewaard en Overbetuwe en voor schuilgelegenheid en adequate reizigersinformatie bij alle bushaltes. De Gelderse SP, die zich altijd graag inzet voor beter openbaar vervoer, gaat er mee aan de slag.

6) Natuur, Milieu en Duurzaamheid

Groen beschermen en versterken

De SP is zuinig op de uiterwaarden, dijkzone, de prachtige natuurvriendelijke oevers langs de Linge, parken, bomen, hoogstambongerds, hagen en laanbeplantingen. Lingewaard is een mooie groene gemeente en dat wil de SP zo houden en waar mogelijk versterken.

Investeren in het groen is investeren in leefbaarheid, gezondheid, veiligheid, dieren welzijn, toerisme en economische waarde van huizen. Daarom wil de SP dat gekapt groen in de nabijheid gecompenseerd wordt, dat bomen die vanwege ziekte gekapt zijn vervangen worden en dat mogelijkheden om het groen in en buiten de kernen te versterken aangegrepen worden. Voor een betere bescherming van bomen draaien we de versoepeling van de kapcriteria terug. 

Met dank aan de SP communiceert de gemeente Lingewaard beter over bomenkapplannen. Wat de SP ook wil is dat gemeente gaat aangeven waar de herplant gaat plaatsvinden, zodat controle op gemaakte afspraken met betrekking tot de groencompensatie mogelijk wordt. 

Om vogels meer de kans te geven moet de gemeente stoppen met het kappen van bomen, maaien van bermen en uitbaggeren van sloten in de broedtijd. Parken, bermen en oevers moeten ecologisch beheerd worden.

Ter voorkoming van te veel natuurverlies in de Gendtse polder wil de SP dat de plannen voor grootschalige ontgronding van deze polder bijgesteld worden.

Stichting Lingewaard Natuurlijk doet goed werk voor de natuur met vrijwilligers en verdient daarmee ondersteuning van de gemeente.

De SP vindt natuureducatie voor kinderen van belang. Waar mogelijk behoort de gemeente dit in samenspraak met de scholen en Lingewaard Natuurlijk te ondersteunen.

Bedrijventerreinen, grote kassen en de A15 zien wij graag zoveel mogelijk in het groen ‘verpakt’ worden.

Milieu  

Afvoer van plastic, blik en drankkartons (PMD afval) gaat wat de SP betreft niet per plastic zak maar per bak (hoogbouw uitgezonderd).

Bij onderhoud van de openbare ruimte moet het gebruik van giftige stoffen zoveel als mogelijk tegengegaan worden.

Duurzaamheid

Ook Lingewaard moet naar vermogen bijdragen aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Daarbij denkt de SP allereerst aan het verduurzamen van woningen. 

De SP wil dat de woningcorporaties zorgdragen voor goed geïsoleerde sociale huurwoningen en dat er gewerkt wordt aan een serieuze toename van het aantal sociale huurwoningen die voorzien zijn van zonnepanelen. Deze verduurzamingsslag kan en moet gemaakt worden zonder woonlastenstijgingen.

Voor het verduurzamen van koopwoningen bestaat er een subsidiemogelijkheid vanuit het Rijk. Het is aan de gemeente om deze subsidie goed onder de aandacht te brengen van de inwoners.

De gemeente behoort het goede voorbeeld te geven. Daarom behoren gemeentelijke gebouwen en sportparken waar mogelijk verduurzaamd te worden. 

 

 

7) Dierenwelzijn

Dierenleed zoveel mogelijk voorkomen   

Binnen de grenzen van Lingewaard bevinden zich vele duizenden dieren. Ook voor hen is de gemeente verantwoordelijk en bestaat er een zorgplicht. Veel besluiten en handelingen van de gemeente zijn van invloed op het dierenwelzijn. Desondanks is er nog steeds geen dierenwelzijnsbeleid vastgesteld in een dierenwelzijnsnota. Wat de SP betreft gaat dat veranderen en zal de SP, net als afgelopen raadsperiode, voor verbetering van dierenwelzijn kwesties pleiten.

Zo wil de SP dat:

de gemeentelijke site voorzien wordt van goede voorlichting met betrekking tot dierenwelzijn inclusief links naar alle relevante organisaties; er voldoende honden uitlaatplaatsen zijn; enerzijds zodat honden voldoende ruimte hebben om te ravotten, maar ook om overlast van hondenpoep tegen te gaan; de Dierenambulance voldoende en blijvende steun vanuit de gemeente ontvangt voor de opvang en verzorging van dieren;   dat er een tegemoetkomingsregeling voor noodzakelijke dierenartskosten wordt opgenomen in het minimabeleid ter voorkoming van onnodig dierenleed; organisatoren van evenementen duidelijk gemaakt wordt dat de gemeente geen vastgeketende roofvogels op de Lingewaardse braderieën wil zien. Wordt dit dringende verzoek genegeerd dan hoeft de organisator niet opnieuw op een vergunning te rekenen; dat de maximale ‘staan tijd’ voor de paarden, pony’s en ezels op de Bemmelse Ponymarkt gereduceerd wordt naar maximaal 5 uur;   Lingewaard schuilstalverbod-vrij wordt, we heffen het schuilstalverbod voor Bergerden dus op; vanuit het oogpunt van overlast voor de omgeving en dierenwelzijn niet meegewerkt wordt aan het mogelijk maken van megastallen; dat een jachtverbod als voorwaarde gesteld wordt bij het verpachten van gemeentelijke gronden; de gemeente zorg draagt voor structurele controle op de brandveiligheid van grote dierenstallen; dat goede zorg voor de dieren in de Lingewaardse dierenparken gewaarborgd is. 8) Veiligheid

Hulpdiensten

De ambulance en de brandweer. Als gemeenteraad heb je er geen directe, maar wel indirecte invloed op (via het college) dat de belangen van Lingewaard binnen de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) goed behartigd worden.

Wat de SP betreft volgt er stevig verzet bij VGGM plannen die er toe gaan leiden dat de veiligheid binnen onze gemeente wordt gereduceerd. Kansen om de veiligheid, met name op het gebied van de aanrijtijden te verbeteren, moeten met beide handen worden aangegrepen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het naar Lingewaard halen van een ambulancepost. 

De politie, brandweer en de ambulancedienst moet 24 uur per dag beschikbaar zijn en binnen de vastgestelde aanrijtijden arriveren op de locatie waar ze nodig zijn. Daarbij maakt het niet uit vanuit welke gemeente de diensten komen.

Iedereen moet veilig kunnen leven in Lingewaard. Overlast en criminaliteit van welke aard dan ook moet kordaat worden aangepakt.

De politie behoort goed zichtbaar op straat te zijn, de wijken goed te kennen en per telefoon, app, mail of twitter goed en snel bereikbaar te zijn.

De burgemeester moet actief gebruik maken van alle bevoegdheden en mogelijkheden die tot zijn of haar beschikking staan om de openbare orde te handhaven en serieuze overlast te bestrijden.

De gemeente behoort een koppeling te maken tussen welzijn, sport en veiligheid zodat probleemgedrag van jongeren zo vroeg mogelijk kan worden gesignaleerd en aangepakt kan worden.

Bij misdraging past een lik op stuk beleid en een grote pakkans. Overlast gevende jongeren én hun ouders worden aangesproken bij wangedrag. Ernstig overlast gevend en intimiderend gedrag door jongeren moet stevig worden aangepakt. Schadekosten moeten altijd verhaald worden op diegenen die dit veroorzaken.

Huiselijk geweld is geen individueel of gezinsprobleem maar een maatschappelijk probleem en dient als zodanig aangepakt te worden.

Oplichting en inbraak moet zoveel mogelijk bestreden worden. Naast het zo snel mogelijk opsporen en oppakken van de daders pleit de SP voor een jaarlijkse gerichte voorlichtingscampagne ter voorkoming van oplichting en inbraakpreventie, uitgevoerd door de wijkagent.

Afvaldumping, wildcrossers, natuurvernieling, roekeloos schietgedrag van hobbyjagers en stroperij, ook dat komt met regelmaat voor in het Lingewaardse buitengebied en uiterwaarden. De SP ziet graag dat de politie en/of BOA’s zich wat vaker laten zien in deze gebieden en ook daar een lik op stukbeleid voert.

Veiligheid is een gezamenlijke inspanning en valt of staat bij de bereidheid van onze inwoners om verdachte of onveilige situaties te melden. Voorwaarde is wel dat de meldkamer snel en correct de telefoontjes verwerkt. Ook een terugkoppeling door de agent ter plaatse is gewenst.

Iedereen kan bijdragen aan de veiligheid in de buurt. Initiatieven als buurtpreventie, sociaal alarm en WhatsApp-groepen behoren ondersteund te worden door de gemeente.

De brandweer moet zijn taken goed kunnen uitvoeren. De vrijwilligers die onmisbaar zijn bij het bestrijden van onder andere branden en bij andere hulpverlening behoren daarvoor fatsoenlijk beloond te worden en moeten zo veilig als mogelijk hun belangrijke werk kunnen uitvoeren.

9) Bestuur en dienstverlening

Eerlijk, transparant, betrouwbaar bestuur en goede dienstverlening

De overheid dient het goede voorbeeld te geven aan haar inwoners. Dit wordt bereikt door integer handelen, verantwoordelijkheid nemen in plaats van problemen door te schuiven, respect te tonen voor de mening van de inwoners en door echt transparant te zijn: zeggen wat je doet, maar ook doen wat je zegt.

Gemeentebestuurders en ambtenaren werken in opdracht van en voor de inwoners van Lingewaard en niet andersom. Bij alles wat zij doen moeten zij de inwoners zoveel mogelijk een stem geven, door hen tijdig en voldoende in de gelegenheid te stellen om mee te denken en mee te werken.

Openbaarheid moet de norm worden in Lingewaard. Daarbij horen ook eerlijke belangenafwegingen, begrijpelijke brieven, vlotte en heldere procedures en eerlijke antwoorden als iets niet kan.

Onze samenleving vraagt om een aanpak waarin de inhoud van de op te lossen problemen centraal staat. De gemeentelijke organisatie behoort ook haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het oog te houden; werkt duurzaam, strijdt tegen exorbitante beloningen en biedt stageplaatsen.

Hulpbehoevendheid doet niets af aan de waardigheid van elk mens. Iedere hulpvrager dient met respect te worden behandeld.

10) Financiën

De SP staat voor een evenwichtige, transparante en inzichtelijke financiële huishouding van de gemeente.

De SP zal voortdurend de keuzes en uitgaven van de gemeente beoordelen, waarbij het belang van de inwoners het zwaarst weegt. Wij zijn uiterst kritisch op grote uitgaven die het doel ‘een sociaal en leefbaar Lingewaard’ niet dienen.

De door het rijk beschikbaar gestelde gelden en door de gemeenteraad begrote gelden voor de zorg en armoedebestrijding moeten optimaal en volledig worden in gezet voor het beoogde doel. Bezuinigingen op voorzieningen bedoeld voor zorgbehoevende mensen en armere huishoudens zijn voor de SP onacceptabel. 

De SP staat voor een doelmatige en rechtmatige besteding van gemeentelijke bijdragen en subsidies. En wil dat de ambtelijke organisatie op een kostenefficiënte manier te werk gaat. Bureaucratie en structurele externe inhuur moet zoveel als mogelijk vermeden worden. Mede in dat licht moet onder meer de hondenbelasting worden afgeschaft.

Mede uit kostenoverweging zetten we in op goede samenwerking met andere gemeenten en moet naar mogelijkheden om bruikbare EU-subsidiegelden of provinciale subsidies binnen te halen actief gezocht worden.   

In januari 2018 besloot de raad tot volledige compensatie van alle huishoudens voor de precario-doorberekening door Vitens. Volgens dit besluit worden de minst draagkrachtige-huishoudens uiterlijk maart 2018 gecompenseerd en de overige huishoudens uiterlijk in de zomer van 2018.  De SP zal erover waken dat het besluit volgens afspraak nagekomen wordt. 

De grafrechten moet zo laag als mogelijk zijn en verspreid betaald kunnen worden. Voor de minima moet er kwijtschelding plaats vinden.

Het doortrekken van de A15 gaat zo goed als zeker door. Dit maakt Lingewaard extra aantrekkelijk voor bedrijven. Kansen op verkoop van gronden en baangelegenheid pakken we met beide handen aan ten einde lasten te verminderen en de verdiencapaciteit te vergroten. 

 

          

De SP maakt het verschil voor mensen!Stem SP, lijst 2!

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.