Nieuws van GroenLinks over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Twee GroenLinks moties voor betaalbaar & groen wonen in Culemborg aangenomen | Culemborg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Culemborg 22-12-2019 00:00

De GroenLinks-moties om betaalbaar & groen te bouwen in Culemborg zijn donderdag 19 december met brede steun aangenomen in de gemeenteraad (alleen VVD stemde tegen). We willen bouwen om te voldoen aan de grote vraag naar woonruimte van jongeren, starters, ouderen & alleenstaanden. Dit biedt ook kansen voor vernieuwende woonvormen als wonen-zorgen, tiny houses & kleinschalige appartementen voor al die mooie ideeën in de stad!

Deze ambities zijn realistisch omdat er minimaal drie tot vijf ontwikkellocaties beschikbaar zijn. Met locaties als bijv. Spoorzone, Otto van Reesweg & Jan van Riebeeckstraat. Juist hier willen we meer betaalbare woningen: denk hierbij aan koopwoningen van 170.000 tot 250.000 euro en huurwoningen van 425 tot 606 euro. Bekijk de aangenomen motie hier.

Daarnaast is ook een GroenLinks-motie aangenomen voor betaalbaarder nieuwbouw in de wijk Parijsch.

Twee moties die bijdragen aan een fijne kerstsfeer. Met dank aan de collega’s van PvdA, CvN, CC en D66 voor het mede-indienen.

Stoppen bouw sociale woningen Rijswijk niet acceptabel! | Rijswijk

GroenLinks GroenLinks PvdA Rijswijk 20-11-2019 00:00

GroenLinks, PvdA en SP in Zuid-Holland zijn onaangenaam verrast door plannen van de gemeente Rijswijk. Daar is besloten de doelen voor sociale woningbouw los te laten en geen nieuwe sociale woningen meer te bouwen. Daarmee schendt de gemeente de afspraken in de regio Haaglanden.

Anneloes van Hunnik Statenlid voor GroenLinks: "heel Zuid-Holland zucht onder een tekort aan sociale woningen. We zien steeds meer daklozen en langere wachtlijsten. Juist ook in de regio Haaglanden. Elke gemeente moet daarom haar verantwoordelijkheid nemen: voldoende sociale woningen bouwen, zoals ook is afgesproken in de woonvisie."

Leo Bruijn Statenlid voor de PvdA, is het daar roerend mee eens: "die regionale afspraken zijn er niet voor niets. Gemeenten moeten woningen bouwen waar behoefte aan is, niet waar ze het meeste aan kunnen verdienen. Een betaalbare woning is een grondrecht, daarom zou bij elke gemeente het bouwen van sociale woningen op één moeten staan."

Ook Lies van Aelst, SP Statenlid, maakt zich zorgen: 'het risico is natuurlijk dat meer gemeenten het verkeerde voorbeeld van Rijswijk gaan volgen. Dat moeten we koste wat koste voorkomen. We vragen de provincie Zuid-Holland daarom in te grijpen.'

Op 7 november heeft het college van Rijswijk een motie overgenomen om geen taakstelling voor sociale woningbouw meer af te spreken met de woningcorporaties. PvdA, SP en GroenLinks hebben het college van Zuid-Holland gevraagd in te grijpen.  

Haarlem wil natuurinclusief bouwen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks PvdA Haarlem 05-07-2019 00:00

De gemeenteraad van Haarlem nam donderdag 4 juli de motie ‘Ó, ó, Haarlem, mooie natuurinclusieve stad achter de duinen’ aan. De motie van GroenLinks, PvdA en SP moet ervoor zorgen dat de bouw van de duizenden extra woningen in Haarlem samengaat met maatregelen tot behoud en bescherming van de lokale flora en fauna.

Het college van B&W was en is positief tegenover de uitgangspunten van natuurinclusief bouwen. Wethouder Floor Roduner (PvdA) was zo enthousiast over de motie dat hij tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag fractievoorzitter Jasper Drost van GroenLinks een gigantisch mussenhotel cadeau deed. Dat mussenhotel staat symbool voor de bescherming van flora en fauna tijdens een bouwproject.  

De PvdA-wethouder is er al lang van overtuigd dat natuurinclusief bouwen meer omvat dan het ophangen van een nestkastje bij een nieuwbouwlocatie. Natuurinclusief bouwen betekent dat je rekening houdt met de aanwezige flora en fauna door bewust een plek te maken in de gebouwen en op de locaties voor bijvoorbeeld mussen, gierzwaluwen, vleermuizen en planten.

In Haarlem gaat de komende jaren veel gebouwd worden. En veel van de extra woningen komen in zogenaamde ontwikkelzones. Dat zijn zones waar de samenhang centraal staat: woningen én voorzieningen én groen. Elke ontwikkelzone biedt ook kansen voor natuurinclusief bouwen. Ontwikkelaars die natuurinclusieve maatregelen toepassen krijgen voorrang bij de behandeling van natuurontheffingen via de provincie Noord-Holland en besparen zo op de kosten van deze procedure.

 

Het mussenhotel is gemaakt van hout van omgewaaide bomen uit Haarlem en Heemstede en is gemaakt door “Nederlands Hout” in de Kweektuin Haarlem.

 

Onderschrift foto: Wethouder Floor Roduner van Wonen overhandigt Jasper Drost van GroenLinks een speciaal mussenhotel als symbool voor natuurinclusief bouwen.:

Motie GroenLinks, PvdA, SP, Ó, ó, Haarlem, mooie natuurinclusieve stad achter de duinen

Afgelopen raadsvergadering werd ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 26-03-2019 14:44

Afgelopen raadsvergadering werd gesproken over de locaties Cultureel Centrum, ’t Kraaiennest en De Botter. Het college wil deze inbreilocaties verkopen aan projectontwikkelaars voor woningbouw. GroenLinks, PvdA en VD80 stelden voor om ’t Kraaiennest en De Botter eerst aan de woningcorporaties aan te bieden.

Meer zorgwoningen en sociale woningbouw in Bisonspoor | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Stichtse Vecht 08-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag stond het bestemmingsplan van Bisonspoor in Maarssen weer op de agenda. Dit keer ging het vooral over de locatie die veel stof heeft doen opwaaien vanwege de hoogte van de twee te bouwen woontorens, namelijk het gebied van de oude parkeergarage 2 (P2) en het huidige pakkeerterrein achter de Hema (P3). 

Niet alleen waren bewoners ongerust over de hoogte van deze torens. Ook bestond in de afgelopen periode veel bezorgdheid over de parkeermogelijkheden en de infrastructuur van Bisonspoor. Kunnen bij toename van het aantal bewoners de wegen al dat verkeer wel aan?

De gemeenteraad bereikte dinsdag overeenstemming over aanpassingen van het bestemmingsplan. Op de locatie van de parkeergarage P2 met kantoortoren komen ook maximaal 360 appartementen, waaronder een deel sociale woningbouw (circa 21 %). Dat komt tegemoet aan de sterke behoefte aan meer woningen in onze gemeente.Verder mogen er gebouwen van 70 en 60 meter hoog gebouwd worden.

Op de P3-locatie komt er een zorgcomplex dat bestaat uit een zorgcentrum met maar liefst zo'n 100 zorgwoningen. Dat is fors meer dan eerder was gepland. Verantwoordelijk wethouder Linda van Dort is verheugd dat de nieuwe coalitie bereid was hiermee akkoord te gaan. Datzelfde geldt voor haar voorstel voor de bouw van een sociale ruimte op de P-3 locatie, een sterke wens van de bewonerscommisssie. De begane grond blijft een laad- en loszone voor het winkelcentrum. Op de plaats van het huidige tankstation bij P3 wordt een nieuw districtskantoor van de politie gebouwd. 'Dat is ook winst want het zal zeker veiligheid en leefbaarheid in de wijk verhogen', aldus Linda. 

Wat de toekomstige infrastructuur van Bisonspoor betreft heeft het college van B & W een integraal onderzoek toegezegd, niet alleen naar de verkeers- en parkeerdruk van Bisonspoor, maar van heel Maarssenbroek. Er zijn daar namelijk meerdere bouwlocaties gepland de komende jaren. Om de huidige parkeerdruk alvast te verlichten komen er tijdelijk 100 gratis extra  parkeerplaatsen. Daarmee krijgt wethouder Klomps (VVD) de tijd om permanente oplossingen te vinden. 

Ons raadslid Tjeerd Schuhmacher zegt dat GroenLinks vooral blij is met dit plan vanwege het aantal te bouwen woningen, waarvan 100 zorgwoningen.  En die hoge torens?

Tjeerd: "Hoge torens? Ja, vanaf het begin hebben wij aangegeven dat een gebouw van dezelfde hoogte als huidige omliggende bebouwing onvoldoende uitstraling heeft. Nu komt er een bebouwing die, wat ons betreft, passend is bij Bisonspoor. Stichtse Vecht mag zich laten zien!

De huidige coalitie wil niet bouwen buiten de zogenaamde rode contouren, de harde grens waarbuiten gemeenten niet mogen bouwen. Wil je toch voor voldoende woningen voor onze bewoners zorgen, zul je daar waar het kan ook de hoogte in moeten.”

Het aangepast plan voor Bisonspoor kon deze avond redelijk snel in stemming worden gebracht en is tot onze tevredenheid aangenomen. Het resultaat van de stemming was:

voor:   Streekbelangen, CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie SGP en GroenLinks tegen: Lokaal Liberaal, PVV, Stichts Appel en Maarssen2000.

Ook onze wethouder Linda van Dort kon dus opgewekt huiswaarts.

 

 

/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor
/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor

Betaalbaar wonen in een groene omgeving - stem progressief op 20 maart | Woerden

GroenLinks GroenLinks PvdA Woerden 24-02-2019 00:00

Op 20 maart zijn de provinciale verkiezingen (en de waterschapsverkiezingen). Soms wat onderbelicht maar wel superbelangrijk voor onze democratie, zeker nu. En voor Woerdenaren goed om te weten dat je ook op een progressieve lokale kandidaat kunt stemmen. Want zowel GroenLinks als de PvdA hebben een Woerdenaar op de lijst staan. Floris van den Elzakker (GroenLinks) en Jelle IJpma (PvdA). Tijd om kennis te maken!

Ga in ieder geval stemmen zegt Jelle IJpma: De provincie is belangrijk voor de vragen waarop gemeenten moeten samenwerken. Een goed voorbeeld is de energietransitie. De stad Utrecht kan nooit op haar eigen grondgebied op een duurzame manier de energie opwekken die de stad nodig heeft. Daarvoor moeten omliggende gemeenten, zoals Woerden of Lopik bijspringen.

Floris vult aan: De Provinciale Staten zijn vooral op de thema's mobiliteit, en ruimtelijke ordening belangrijk. Dit, omdat dit twee thema's zijn die je alleen kan uitvoeren met kennis van de regio, maar wel op een net iets groter schaalniveau. Als voorbeeld: Voor een buslijn moet je zeker weten dat de bus verder rijdt dan jouw gemeente.

Een tweede argument is dat je indirect voor de Eerste Kamer stemt, en daarmee invloed hebt op een meer groen en duurzaam Tweede Kamer beleid. De gekozen Staten Leden kiezen namelijk vrij snel na hun installatie voor de leden van de Eerste Kamer.  De Eerste Kamer beoordeeld over de wetsvoorstellen die de Tweede Kamer doet.

Wie is deze GroenLinkser Floris van den Elzakker? Ik ben een echte jongen ‘uit de polder’ (opgegroeid in Linschoten, wonend in Woerden) die vindt dat het leven (en dus ook de politiek) niet alleen om ideologie moet gaan, maar ook leuk moet kunnen zijn. Zo ben ik groot voorstander van de elektrische auto. Want als het niet lukt om het autoverbruik te verminderen. Dan kunnen we er best op sturen dat onze kilometers schoon worden, toch?

Mijn inbreng richting Provinciale Staten zal zich vooral richten op de thema's duurzame mobiliteit, en bescherming van het Groene Hart (of ruimer: waken over ons Utrechtse landschap).

PvdA-erJelle IJpma kennen we al langer uit de Woerdense politiek, ooit wethouder en onlangs raadslid en nu fractieassistent voor Progressief Woerden.

“Ik denk dat ik zo nodig een goede kandidaat kan zijn, omdat ik veel binnen de PvdA heb gedaan (nu voorzitter PvdA-bestuur Woerden, voorheen raadslid en wethouder Woerden en ook jarenlang bestuurslid en fractie-ondersteuner, jarenlang actief bij diverse afdelingen en ook in vorige woongemeenten al actief PvdA-lid in besturen en gemeenteraad) en omdat ik de provincie ken als raadslid/wethouder en 18 jaar als ambtenaar bij de provincie voor vooral ouderenbeleid en jeugdbeleid, maar ook als commissie-griffier voor welzijn en ruimtelijke ordening.  Mijn kennis is wellicht gedateerd, maar ik heb wel bijna alle hoeken van de provincie gezien. Ik voel me nu een allrounder.

Jelle wil geen tweedeling in onze goed draaiende provincie. Groeien doet de provincie vanzelf, maar ze moet wel groen blijven en de groei moet eerlijk verdeeld worden. Iedereen moet mee kunnen doen en zich verzekerd voelen van een duurzame en sociale provincie. Het kan in Utrecht, het moet in Utrecht.  

De provincie kan die solidariteit in de regio bereiken.  Maar ook de woningbouw en kantoor- en industrielocaties moeten echt op provinciaal niveau bekeken worden, niet iedere gemeente voor zichzelf, want dan willen heel veel gemeenten over de rode contouren heen.

Floris’ inbreng vanuit GoenLinks richting Provinciale Staten zal zich vooral richten op de thema's duurzame mobiliteit, en bescherming van het Groene Hart (of ruimer: waken over ons Utrechtse landschap).

Om in te gaan op het thema duurzame mobiliteit verwondert het Floris enorm hoe er steeds weer voor dezelfde verkeerskundige oplossing wordt gekozen, terwijl die nog nooit op de lange termijn een oplossing is gebleken: het steeds maar weer leggen van extra asfalt.

“Ik denk dat het goed is om nog meer in andere vormen van mobiliteit te investeren. Dit, zodat er voor het woon-werk verkeer een écht een alternatief voor de auto is. Dat er nu nog woonwijken en bedrijventerreinen worden ontwikkeld die primair met de auto moeten worden ontsloten snap ik niet. Want natuurlijk pak je de auto als dat 20 minuten reistijd is, ten opzichte van een uur, 2 keer overstappen en een kwartier wachten, tegen dezelfde prijs van het OV.”

En wat betekent dit alles voor Woerden?

Floris: Qua thema's speelt in Woerden met name de vraag hoe we met de groei van de gemeente om willen gaan. Bijvoorbeeld: Dát er extra woningen nodig zijn: Daar is iedereen het over eens. Maar de vraag hóe je daarvoor zorgt. Daar zit verschil in.

Ook Jelle’s PvdA maakt zich sterk voor  betaalbare woningen in een groene  en gezonde leefomgeving, vooral binnenstedelijk en op “om te bouwen” kantoor- en industrieterreinen.

Denk bijvoorbeeld aan:

betere doorstroming van de woningmarkt het verbouwen van leegstaande kantoorpanden Binnen bestaand stedelijk gebied bouwen, in de buurt van OV-knooppunten, maar dan met een lagere parkeernorm. Zodat er extra woningen kunnen worden gebouwd.

Als je progressief stemt (GroenLinks of PvdA)dan kan je er vanuit gaan dat we alles op alles zullen zetten om invulling te geven aan de woningbehoefte, maar tegelijkertijd waken over de omgeving waar we in wonen!

Dus: Mocht je in de komende 4 jaar 'iets van de provincie wensen', dan vinden Floris en Jelle dat je je stem uit moet hebben gebracht. 

Want degene die 'jouw stem heeft gekregen', is in principe vanaf dat moment 'jouw volksvertegenwoordiger'. Via hem/haar, kan je vragen hoe het gaat met de provincie.

Floris van Den Elzakker staat op plaats 12 op de lijst van GroenLinks

Jelle IJpma is de 18e kandidaat op de lijst van de PvdA

Onze fractievoorzitter Albert Gemke ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Stichtse Vecht 19-02-2019 15:15

Onze fractievoorzitter Albert Gemke : 'Door deelname van de PvdA kan het college nu een EXTRA VERSNELLING AAN HET COLLEGEPROGRAMMA geven, onder meer aan de sociale woningbouw'. GroenLinks blij met toetreding van de PvdA!

Uitkomsten politiek café “10.000 nieuwe woningen, maar welke stad willen we eigenlijk zijn?” | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Dordrecht 14-12-2018 00:00

Opening en welkom door Lars Sörensen, avondvoorzitter

Dag/avondzitter Sörensen bedankt allereerst Maarten Teekens en Lotte Okkersen voor hun muzikale bijdrage. Daarna wijst hij op de organiserende fracties van de gemeenteraad van Dordrecht: PvdA, Groen Links, Gewoon Dordt en D66. De aanleiding: het college van B&W wil tot 2030 in Dordrecht 10.000 nieuwe woningen bouwen, waarvan in de komende jaren 4.000 op al bekende plekken, en op middellange termijn nog eens 6.000 te plannen op nieuwe locaties. Het college wil wat betreft de eerste 4.000 woningen beginnen met vooral duurdere woningen. De Gemeenteraad bespreekt de plannen op 18 december en later in het voorjaar opnieuw.

Discussie I: “Waar, wat, wanneer bouwen?”

 

Drie experts met kennis van de lokale en regionale woningmarkt komen aan het woord, Dorith Kools, Waltman Makelaars, Rob Puper, Stad en Land Makelaars tevens voorzitter van de NVM in de regio (Zuid-Holland Zuid tot aan Gorinchem), Marcel Schippers, Dudok groep, projectontwikkelaar, en Peter van de Gugten, directeur bij Heijmans BV (voormalig directeur bij een woningbouwcorporatie en bij Proper Stok). 

 

Op vraag van Sörensen wordt aangegeven dat niet alle panelleden betrokken zijn geweest bij de door het college genoemde markconsultatie. De makelaars zouden dat wel graag hebben gezien. Vooral Puper noemt het RIGO-onderzoek “nogal academisch”. En makelaars hebben via de NVM een zeer volledig en ook veel actueler beeld van de ontwikkelingen in vraag en aanbod. Zo noemt Kools een grote vraag naar patiobungalows op het moment, maar later kan het zomaar verschuiven naar appartementen. Puper en Kools benadrukken ook dat het van belang is om anticyclisch te ontwikkelen. Dat kan het beste door altijd een goede mix van woningen te ontwikkelen, ook qua prijsklasse, zodat economische ontwikkelingen een minder groot effect hebben.

 

V.d. Gugten heeft bewezen verdiensten op het gebied van binnenstedelijk ontwikkelen en bouwen. Hij vindt 10.000 woningen erg veel, ook in vergelijking met Rotterdam (50.000). Maar los daarvan, hij vind praten over aantallen een verkeerde discussie. Het moet gaan om het toevoegen van waarde in de stad. En dan kom je op de vraag, wat voegt een project, en breder, de vraag welke stad wil je zijn en wat heeft deze stad nodig? Wat wil je bereiken met de stad, ook op het gebied van mobiliteit en infrastructuur, groen/blauwstructuren? Daaruit volgen de aantallen dan wel vanzelf. Meer specifiek wijst hij de problematische spoorzone.

 

Kools heeft het idee dat de gemeente voortdurend achter de markt aanloopt. Er zou meer flexibiliteit moeten zijn. Ook Puper mist “souplesse” binnen de gemeente. Daarnaast acht Kools het onmogelijk om 10.000 woningen binnen de huidige bebouwde kom te realiseren. Er is ook juist vraag naar woningen in een groene omgeving of tegen het groen aan. Puper wijst vooral naar Rotterdam waar no-go areas nu even duur worden als de duurste wijken (concreet: Katendrecht). 

 

Het voorbeeld Katendrecht roept met de zaal een discussie op over de rol van de politiek t.a.v het bouwprogramma. Van Gugten: “ruimtelijke ordening is apolitiek” en “goede RO geeft juist ruimte”. Maar de verdeling van volumes/bouwsegmenten is volgens hem wel politiek, bijv. de verdeling tussen duurdere woningen en woningen voor starters. Ook de verhuisbewegingen van grotere groepen bewoners door de stad bij herontwikkelingen zoals Katendrecht en Crooswijk is een politiek issue, wordt vanuit zaal benadrukt door architect Vd Hoven. (De discussie hierover was nogal Rotterdams, en wordt hier achterwege gelaten). Vd Gugten verwijst naar de aloude verdeling 30/30/30% tussen goedkoop, middensegment en duur bouwen. Het mixen hiertussen deze woningsegmenten, ook in de tijd gezien, maakt bouwen ook meer crisisproof.

 

Op vraag van Sörensen of er eigenlijk wel een heldere, integrale visie is van dit stadsbestuur op de woningbouw geeft Puper aan dat het hard nodig is om het ambitieniveau op een hoger kwalitatief plan te trekken. Dordrecht heeft te vaak de middelmaat opgezocht. Door kwalitatief hoogwaardig te bouwen krijg je ook doorstroming op het niveau van € 250.000 en ruimte voor starters. Hij benadrukt ook de rol sociale huurwoningen. 

 

Ook Schippers mist voldoende visie, met name in de afstemming en samenwerking tussen het college, het ambtelijke apparaat en zeker ook de gemeenteraad. Daardoor ontstaan voortdurende nieuwe discussies en impasses, en vertragingen. Er komt zo geen bouwproductie op gang. Het proces moet dus anders worden ingericht. De politieke behoeften kunnen beter aan het begin worden meegegeven, en dus ook de eventuele bezwaren van omwonenden. Uiteindelijk moet, de bezwaren serieus nemend, een bredere afweging worden gemaakt. Van Gugten raadt ook aan in Rotterdam te kijken, daar heeft men gewerkt met lange doorlooptijden, heeft men doorgebouwd en ontwikkeld in moeilijke tijden en gewerkt met slimme en flexibele omgevingsplannen. Op dit punt kan de nieuwe Omgevingswet ook voor verbeteringen zorgen. Maar men moet de processen ook goed weten te managen. 

 

Van Gugten was corporatiedirecteur en benadrukt de voortdurende vernieuwing van de woningbouwcorporaties. De doelgroep verandert ook voortdurend, Jan de Arbeider bestaat niet meer. Schippers wijst op de ontwikkeling door Dudok van sociale huurwoningen i.s.m. corporaties in Crabbenhof (10-20% van het totaal aantal nieuwe woningen), daarnaast worden dezelfde aantallen te slopen woningen herbouwd. Van Gugten pleit voor “meten is weten” en als de wachtlijsten in je stad te lang worden, moet je echt wat doen. 

 

Kools wijst specifiek op de behoeften van jongeren aan woningen in de stad. Die hebben graag kleinere woningen van 40-50 m2, maar de gemeente meent dat er teveel kleinere woningen in de bestaande voorraad zijn en zet in op minimaal 80m2, in uitzondergelijke gevallen minimaal 60m2. Maar dat sluit niet uit naar de autonome groei van eenpersoonshuishoudens waaronder ook jongeren. Woningen zijn daarom groter dan de behoeften van deze doelgroep. Dit is beleid van de gemeente zelf . Van Gugten waarschuwt er echter voor om kleinere woningen niet de allesoverheersende norm te maken. 

 

Schippers roert mede naar aanleiding van het bouwen voor jongeren (“we willen wel, maar kunnen niet”) ook de belemmerende parkeernormen aan als belemmering voor woningontwikkeling, met name in de binnenstad (specifiek rond een schoolgebouw aan de stationsweg, waarvan de ontwikkeling momenteel stil ligt). Dit zou meer de aandacht van de politiek moeten krijgen . Van Gugten geeft aan in Rotterdam de parkeernorm bijna is losgelaten, als ook in Den Haag (Turfmarkt parkeernorm: 0). Dit vergt wel politieke en bestuurlijke moed. Maar er wordt nu vooral vanuit oude gedachten geredeneerd. [applaus!]. 

 

Eén jongere in de zaal, die in Zwijndrecht woont, geeft aan geen behoefte te hebben aan hoogbouw in Dordrecht. Daarmee wordt immers het uitzicht vanuit Zwijndrecht bedorven. Anderen merken daarentegen op dat de Dordtenaren wel op de huidige hoogbouw in Zwijndrecht mogen uitkijken…

 

Het panel wijst meer algemeen op het risico van NIMBY (“not in my backyard”). De politiek moet wel bredere afwegingen maken waar te bouwen. Maar geen starre maar juist flexibele bestemmingsplannen vaststellen. Ook dat is in Rotterdam op Katendrecht gebeurd. 

 

Van Gugten benadrukt dat er binnenstedelijk meer ruimte is dan men vaak denkt. Je moet “spelen” met verdichten en verdunnen. Puper wijst in dit verband op de verkeerde beslissing van het vorige college om Doelestein te slopen. Daarvoor lag een verantwoord voorstel voor herontwikkeling, nu ligt er winderig parkeerterrein in de stad [applaus!].  

 

Vanuit de zaal wordt gewezen op de noodzaak van duurzaam bouwen. Van Gugten is het hiermee eens: Heijmans is volop bezig met de energietransitie, in 2020 moeten alle nieuwe woningen energie opleveren. Ook Schippers herkent zich in dit ambitieniveau: “We doen juist meer dan de gemeente ons vraagt”. Vanuit de zaal wordt gewezen op gebouwgebonden financiering om woningen te verduurzamen (SVL leningen), Dordrecht zou echter op dit punt niet met de provincie samenwerken. Van Gugten wijst op het gigantische bedrag van € 260 mln dat Rotterdam Zuid krijgt van het rijk, voor een integrale aanpak van Rotterdam Zuid waarin energie transitie een onderdeel is. Maar ook voor de aanpak van armoede, werken, onderwijs en fysieke leefomgeving.

Dat is ook hard nodig, want grote stukken van Rotterdam Zuid verpauperen, en verduurzamen is anders een fictie. Het Rijk richt zich allereerst op de corporatie (grote aantallen), maar particuliere woningen moeten ook aandacht krijgen. Nieuwbouw zal niet het probleem worden qua verduurzaming als het aan Heijmans ligt. [applaus!]

 

Vanuit de zaal wordt gepleit voor het reserveren van een deel van Amstelwijck voor stadstuinieren, samen met een vrije school en een zorginstellingen. Dit kost 1,5 ha van de 10 ha, 28 villa’s minder, maar 75 fte arbeidsplaatsen. Er is steun van de provincie, en ervaring opgedaan in Tilburg en Berlijn/Tempelhof. [applaus!]. Schippers vindt coöperaties ondersteund moeten worden, maar ziet dit project niet per se op Amstelwijck. Hij pleit wel voor een meer flexibele invulling van de wijk met meer sociale woningen. Ook Kools pleit voor meer diversiteit. 

 

Bij de afsluiting wordt nog opgemerkt:

- Kools: betrek projectontwikkelaars, makelaars meer bij de gemeentelijke planontwikkeling. 

- Puper: kijk voor inspiratie nog eens wat vaker in Rotterdam (bijv. wat betreft het aanbod voor jongeren, de ontwikkeling van horeca, etc. 

- Vd Gugten: meten is weten: je moet harde cijfers hebben om bijv. vast te stellen dat gezinnen of hippe jongeren vertrekken uit je stad. Daarnaast: onderwijs als vestigingsfactor: vd Gugten wijst op de vooruitziende blik van Mark Hoefijzer die aan de basis stond van het Leerpark, anders was zelfs het mbo onderwijs vertrokken uit de stad, nu trekken de leerlingenaantallen zelfs weer aan en ontwikkelt het Leerpark zich tot bredere hbo-campus. 

- In reactie op een opmerking uit de zaal “Dat Dordrecht vooral Dordrecht moet blijven” geeft Mignon Nusteling aan dat deze inspreker te veel uit gaat van een nostalgisch beeld, en Dordrecht een dynamische, vernieuwende en voor jongeren aantrekkelijke stad moet worden. [applaus!]

 

Discussie II: ‘” Samen aan de slag (of zelf aan de slag?)”

 

In deze paneldiscussie komen een projectontwikkelaar, twee architecten en een stedenbouwkundige aan het woord. Marcel Schippers, Dudok projectontwikkeling, Olivier van den Hoven, architect, eigenaar van Architectenbureau in Rotterdam, Nicky van der Kooij, Dordtse architect in opleiding, werkzaam bij Dordts architectenbureau (Groeneweg van der Meijden Architecten) en tenslotte Bert te Kiefte: stedenbouwkundige, o.a. voor gemeente Dordrecht, verantwoordelijk voor gebiedsvisies en nieuwbouwprojecten (Volgerlanden). De dagvoorzitter vraagt de panelleden bij hun introductie om gelijk een eerste statement te maken. 

 

Vd Hoven merkt dat de politiek vooral over (grote) aantallen spreekt. Zelf is hij in Rotterdam vooral bezig met het invullen van plekjes waar het voorheen ondenkbaar was om er te bouwen. Toch lukt dat inbreiden nu wel, ook in tijden van toenemende schaarste. Maar het kan ook kwaliteiten toevoegen. 

 

Vd Kooij is als afstudeerproject bezig een Wooncoöperatie Dordtse Young Professionals op te zeggen. Zijn doel is om een architectonisch ontwerp te maken van een kwalitatief hoogwaardig woonprogramma in coöperatie vorm. Dit moet voor en door startende midden- en hoogopgeleiden vorm krijgen, die een woning zoeken in de Dordtse spoorzone. Zelf woont hij overigens nu met ca. 150 andere studenten in het oude Thurenborgh complex. V.d. Kooij schetst het probleem: waar gaan en kunnen deze jongeren wonen als ze afgestudeerd zijn en werkzaam zijn binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag?

 

Te Kiefte geeft aan dat de gemeente wel ambitie heeft, maar dat hij de visie nog mist. Er is geen antwoord op vragen hoe de gemeente de ambitie denkt te realiseren. In reactie op de voorgaande discussie vindt hij overigens dat Dordrecht vooral op eigen kracht moet opereren, niet moet gaan voor “Rotterdamse oplossingen”. Het is immers een heel andere stad. 

 

Schippers heeft een halve dag met wethouder Stam de stad verkend op zoek naar mogelijke nieuwe bouwlocaties in Dordrecht. Dat waren er, zelfs buiten het groene buitengebied, verrassend veel. 

 

Dagvoorzitter Sörensen vraagt of de gemeenteraad bereid is die fietstocht gezamenlijk te maken, het antwoord van de aanwezige fracties is “ja, heel graag zelfs!”! 

 

Schippers benadrukt allereerst dat Dudok als projectontwikkelaar ook samenwerkt op het gebied van sociale woningbouw met woningbouwcorporaties als Trivire, bijv. in Crabbenhof. Het gaat het bedrijf niet alleen om geld verdienen, maar ook kwaliteit toevoegen aan de stad. Daarvoor is echter ook de steun van de gemeenteraad nodig. Met name bij binnenstedelijke ontwikkelen staan er al snel tegenstanders op. 

 

Vd Hoven benadrukt dat de overheid op veel gebieden in de woningbouw is teruggetreden, en niet zo veel instrumenten meer heeft. 

 

Te Kiefte geeft aan dat een belangrijke vraag, waar moet je als gemeente zelf echt zwaar investeren niet wordt beantwoord. De spoorzone en de contouren van de N3 vormen duidelijke obstakels voor verdere ontwikkelingen in de stad, dat moet je dus eerst aanpakken.

 

Van der Kooij vindt dat momenteel te weinig wordt ontwikkeld voor jongeren. Er liggen duidelijk kansen in het stationsgebied. De randstad is ook bij minder intercities goed bereikbaar. Studenten die in de metropoolregio een baan krijgen later, kunnen prima in Dordrecht blijven wonen. En willen dat ook wel. Een auto hebben ze niet nodig, die is een te grote kostenpost. Dus gemeente: creëer een woonmilieu voor jonge urban professionals rond het station. Want een wijk als Sterrenburg is niet aantrekkelijk qua bereikbaarheid en een betaalbare woning in het centrum is een speld in een hooiberg. Schippers herhaalt de opmerking van makelaar Kools eerder dat de gemeente inzet op minimaal 60-80 m2, jongerenhuisvesting past dus niet in de visie van de gemeente. Overigens zijn hier wel flexibele oplossingen voor (woningen van 45m2, die wordt gemaakt in een casco van 90 m2, door middel van een “demontabele” wand met twee natte cellen die makkelijk opgesplitst, dan wel samengevoegd kunnen worden). 

 

Vd Hoven wijst op de huidige gekte op de woningmarkt, waarbij jongeren alleen bij tophypotheken aan de bak komen. Tiny houses zijn ook geen echte oplossing. Want de helft van woningkosten vormen de grondprijzen. En gezien de aantallen die je nodig hebt, eindig je bovendien al snel met weilanden vol. 

Interessanter vind vd Hoven de ontwikkelingen in de deeleconomie, waarbij mensen gemeenschappelijke voorzieningen delen. Bijv. een logeerkamer die anders vaak leeg blijft staan. In het buitenland is het ook normaler dan bij om samen in coöperaties te bouwen. Coöperatieve woonvormen vormen niet alleen een oplossing voor doelgroepen die momenteel moeite hebben op de woningmarkt. Het gaat hem óók om de verdichting die je met coöperatief wonen realiseert. Want na het besluit van de raad over aantallen en percentages komt namelijk de vraag: waar gaan we die woningen dan allemaal bouwen?! Slim verdichten is daarbij onvermijdelijk. Er zijn volgens vd Hoven echt kwalitatieve alternatieven voor het liefdeloze 'kleiner bouwen' of het 'paardenmiddel' van de hoogbouw. 

Vanuit de zaal komen in dit verband ook de initiatiefnemers van Minidorp in de Stad op de Stadswerven aan het woord. Het gaat om een groep van actieve jonge ouderen. Een mooi voorbeeld van burgers die zelf de regie nemen. Het gaat daarbij om een CPO: collectie opdrachtgeverschap. Het gebouw bevat 11 appartementen en gemeenschappelijke voorzieningen zoals een daktuin, atelier, keuken en tuinhuis waar de bewoners bij elkaar kunnen komen. Anke Kaulingfreks van stichting Minidorp in de Stad denkt dat in deze tijd nu de overheid zich terugtrekt en alle verzorgingshuizen worden afgebroken, zo’n soort woonvorm hét wonen van de toekomst is. De gemeente heeft veel geëist van dit project, maar relatief weinig gefaciliteerd. Wellicht is het een idee een speciale accountmanager voor dit soort projecten aan te stellen. 

 

Schippers sluit hierbij aan: “de hartslag van Dudok gaat sneller dan die van de gemeente”. Het ambtelijk apparaat wil best wel, de politiek ook, maar het blijkt toch lastig om gezamenlijk de versnelling te realiseren die nu nodig is. Ontwikkelen van nieuwbouw duurt sowieso zelden korter dan 2,5 jaar, als voldaan wordt aan alle wettelijke en zelf opgelegde regels. En dan moet er niets fout gaan in de behandeling, bijv. in de raad. Dat dreigt bij binnenstedelijk bouwen, een nog groter risico te worden. Te Kiefte wijst er wel op dat veel ambtenaren in de crisis zijn wegbezuinigd en het nu alle hens aan dek is, maar deskundige mensen schaars zijn. De enige uitweg is eigenlijk procedures te versimpelen. De nieuwe Omgevingswet biedt hiervoor aangrijpingspunten. 

 

Daarmee was het al tijd voor de laatste ronde van het panel. Wat willen de panelleden nog meegeven?

- Vd Hoven wijst in verband met het versnellen van besluitvorming op tijdelijke (bouw)vergunningen.

- Vd Kooij wil meer ruimte geven aan verschillende manieren voor het zelf ontwikkelen van projecten al dan niet in collectieve en/of coöperatieve vormen door burgers, waaronder collectief bouwen maar ook zelf bouwen. Daar kunnen mooie resultaten uitkomen, kijk maar naar de Vest. Er worden op die manier meer karaktervolle gebouwen gebouwd naar de wensen van de bewoners, waarmee de bewoners zich kunnen identificeren en trots op zijn. Op deze manier heeft men ook en veel grotere betrokkenheid bij de mede door hen gebouwde omgeving. 

- Te Kiefte pleit nogmaals voor een start met visie, het aanwijzen van locaties en het versterken van de samenwerking bij de realisatie van de woningbouwopgave tussen de verschillende partners die elkaar nodig hebben. 

- Schippers waarschuwt voor het “vacuümfolie” van regels dat de gemeente al snel trekt over woningbouwprojecten, waardoor er geen lucht meer bijkomt, maar het is juist nodig om flexibel te blijven en te reageren op nieuwe behoeften in de samenleving. Ook ziet hij mogelijkheden als gevolg van een betere samenwerking tussen het ambtelijk apparaat, het College, maar juist ook de Gemeenteraad. Er zijn 120.000 inwoners van Dordrecht, 300.000 inwoners van de Drechtsteden, maar wanneer er vanuit de raad steeds op het laatste moment wordt gestuurd op de “paar” bezwaren die na alle afstemmingen nog over zijn, dan komen we nooit tot woningbouwproductie.

III. Reactie en conclusies vanuit de lokale politiek

 

Dagvoorzitter Sörensen vraagt vier vertegenwoordigers van de organiserende gemeenteraadsfracties wat zij mee terug nemen van de discussie. 

 

Herman van der Plas (PvdA) stelt vast dat de experts nog een heldere visie missen van de gemeente ook wat betreft concrete locaties; extra aandacht nodig voor jongerenhuisvesting; hij is positief over de inspanningen die al gedaan worden door marktpartijen richting verduurzaming; de noodzaak van versoepeling van parkeernormen en tenslotte de noodzaak om alle (kennis-)partners bij elkaar te brengen en de gemeentelijke besluitvorming te versnellen. 

 

Ab de Buck (GL) wijst vooral op de uitspraak over de verdeling van nieuwbouw van 30/30/30 die vanuit het panel werd bepleit. Verder de opmerkingen van Nicky over jongerenhuisvesting en het merkwaardige beleid van de gemeente om een minimale omvang van 60-80 m2 als eis te stellen. Ook de parkeernormering moet opnieuw bekeken worden. En tenslotte, vertrouw als Dordrecht op eigen kracht. 

 

Eelco de Vos (D66) wijst op de noodzaak van flexibiliteit in de programmering; op de noodzaak naar de parkeernormen te kijken; meer aandacht te geven aan jongeren en starters op de woningmarkt. Hij juicht een fietstocht om te kijken waar locaties zijn voor nieuwbouw, inclusief binnenstedelijke locaties waar de stad duidelijk mooier kan worden. 

 

Irene Koene (GD) ziet vooral aanleiding om besluitvormingsprocessen te versnellen. Ze mist de coalitiepartijen bij deze discussie, juist ook om dat dit een discussie was die iedereen in de raad raakt. 

 

Wethouder Maarten Burggraaf (VVD) heeft de staart van de discussie gehoord en is blij wat hij gehoord heeft over het stimuleren van de interactie met de inwoners van de stad waarbij voorkomen moet worden dat in een heel laat stadium bewoners tegenover projectontwikkelaars komen te staan; het nastreven van meer flexibiliteit; het versnellen van besluitvorming en bouwproductie. Deze punten sluiten mooi aan bij de hoge ambities van het college. Wat betreft parkeernormering, hierover is een stuk in voorbereiding dat de raad in 2019 zal bereiken. 

 

Tenslotte wordt de zaal gevraagd wie de meest inspirerende spreker was. Dit was volgens één van de hierover bevraagde leden in het publiek Peter van de Gugten van Heijmans, maar die had de zaal al verlaten. Daarom krijgt Nicky van der Kooij de prijs, een lekkere fles bubbelwijn!

‘Woningbouw op plaats Menswording moet veilig, groen en sociaal zijn’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 11-12-2018 00:00

GroenLinks deelt zorg over verkeersdrukte met omwonenden

GroenLinks is voorstander van woningbouw aan het Heelblaadjespad. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud verbond maandagavond tijdens het drukbezochte Politiek Forum wel voorwaarden aan instemming met een voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan van maatschappelijk in wonen. GroenLinks gaat alleen akkoord met een bouwplan als dat groen, sociaal en verkeersveilig is.

Die laatste eis stellen ook omwonenden, van wie er tientallen de vergadering in het gemeentehuis bijwoonden. Eerder al bezocht een GL-delegatie de beoogde bouwlocatie, waar nu nog het gesloten kerkgebouw Menswording staat te verpieteren. ,,GroenLinks is voorstander van verdichting’’, aldus Bob. ,,Als we op plaatsen zoals aan het Heelblaadjespad woningen kunnen bouwen, kunnen de polders rond Leiderdorp groen blijven.’’

Dat omwonenden hameren op een veilige oplossing voor de te verwachten verkeersdrukte, snapt de GL-voorman. Het Heelblaadjespad is vooral in trek bij voetgangers en fietsers, jonge kinderen veelal. Als de beoogde 21 appartementen tientallen parkeerplaatsen met zich meebrengen, dan is het wachten op ongelukken. Zonder goede garanties, ook op het gebied van natuur, duurzaamheid en sociale woningbouw, stemt GroenLinks tegen het collegevoorstel om het bestemmingsplan te wijzigen.

Zo ver komt het waarschijnlijk niet, want na de stellingname van Bob uitten ook D66, PvdA en collegepartij VVD zich in vergelijkbare bewoordingen. Collegepartij LPL wil nog wat meer sleutelen aan de stedenbouwkundige schets van projectontwikkelaar PLUIS Participatie Groep BV.

Alleen collegepartij CDA en ChristenUnie/SGP kantten zich tegen een andere bestemming. De gemeenteraad buigt zich over het onderwerp als een voorstel tot bestemmingsplanwijziging helemaal is uitgewerkt.

 

Algemene beschouwingen 2018 | Purmerend

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Purmerend/Beemster/Zeevang 07-11-2018 00:00

Lees hier het betoog van fractievoorzitter Fred Beijert tijdens de algemene beschouwingen over de begroting van 2019-2022.

Geachte aanwezigen in de raadzaal en geachte kijkers.

Vanavond en morgenmiddag hebben we het over de eerste begroting na de verkiezingen van maart dit jaar. De coalitie heeft als hoofdthema’s wonen, onderhoud openbaar groen en duurzaamheid benoemd. Het college heeft volgens eigen zeggen daarbij in deze concept-begroting voldoende middelen gezocht. Voor GroenLinks zijn het ook belangrijke onderwerpen, net als voor alle andere fracties veronderstellen wij. Invulling van die hoofdthema’s, ambities en prioriteitstelling maken echter het verschil. Op basis van de oorspronkelijke wijzigingsvoorstellen concludeert mijn fractie dat de coalitiepartijen Stadspartij, Ouderenpartij AOV Purmerend en PvdA buitengewoon tevreden zijn over het beleid en de concept-begroting, zij hebben geen wijzigingsvoorstel ingediend. De coalitiepartijen CDA en D66 hebben wel wijzigingsvoorstellen ingediend.

Het is verontrustend dat in een groeiende economie een steeds grotere groep mensen er niet op vooruit gaat. Inkomen uit werk of uitkering zijn voor hen nauwelijks voldoende om werkelijk mee te kunnen doen in de samenleving. Deze mensen verdienen onze aandacht en steun. Met pro-actief armoedebeleid, effectieve schuldhulpverlening en maatregelen zoals leningen voor energiebesparende investeringen die woonlasten verlagen.

Binnen de gemeentegrenzen van Purmerend is er nog maar weinig bouwgrond en veel daarvan is in handen van projectontwikkelaars. Die willen bouwen voor de koopkrachtige vraag en niet voor de schreeuwende behoefte aan sociale huurwoningen. Een aantal van hen heeft moeite met de rol en besluiten van de gemeenteraad. Helaas voor hen maar positief voor de inwoners is de gemeenteraad de baas. GroenLinks kiest voor focus op het bouwen van sociale huurwoningen en deelt het ‘geloof’ in het bevorderen van doorstroming vanuit sociale huurwoningen niet. Het tempo is veel en veel te laag. De schreeuwende behoefte is met vooral het bouwen van sociale huurwoningen te stillen. Het komende jaar hoopt GroenLinks dat het college en de gemeenteraad kiezen voor het bouwen van vooral sociale huurwoningen.

Klimaatverandering en duurzaamheid. Op één partij in de raad na erkent het gemeentebestuur klimaatverandering en het belang van duurzame maatregelen. Het maken van meer principiële keuzen is noodzakelijk, er is vooral moed nodig om snel te handelen en leidend te zijn. Bijvoorbeeld minimaal energieneutraal, maar liefst energieleverend laten bouwen. Autoverkeer moet niet langer vanzelfsprekend zijn, maar met grote spoed een andere benadering krijgen. Autoverkeer tast leefbaarheid en milieu aan en is een ruimteverslinder. Ook vanwege fijnstof wil GroenLinks in Purmerend met de grootst mogelijke spoed andere vervoerswijzen meer en beter gaan faciliteren.

Een ander belangrijk onderwerp voor GroenLinks is het belang van het Beusebos als bosgebied. Een hotel vangt geen fijnstof af en hoe duurzaam ook, bebouwing in de vorm van een hotel is geen duurzaam omgaan met schaarse, noodzakelijke groene omgeving. De coalitie en het college hebben niet de keuze gemaakt een hotel in het Beusebos ongewenst te vinden, maar proberen met de ondernemer een andere locatie te vinden. GroenLinks hoopt dat dat lukt, maar is somber over de uitkomst van die zoektocht. Als de raad een bestemmingsplan voor het gebied gaat vaststellen, dan willen GroenLinks en veel Purmerenders dat de keuze is voor een natuur-, recreatie- en wandelbos met een educatief karakter. Daar is geen plaats voor een hotel of andere bebouwing. 

GroenLinks hoopt deze bestuursperiode op veel constructief debat waarbij niet de coalitie, maar het onderwerp en de impact voor Purmerenders en hun toekomst het belangrijkst zijn. Tijdige en volledige communicatie met inwoners en ondernemers is  van belang voor het vertrouwen in de lokale democratie. De gemeente verzamelt meningen en informatie als wat men zegt er nog toe doet. Het gemeentebestuur moet vooral de mensen opzoeken die niet gewend zijn zich uit te spreken. Niet alleen schreeuwers of beroepssprekers moeten betrokken zijn bij besluitvorming door het gemeentebestuur.

GroenLinks bedankt betrokken inwoners en ondernemers voor hun bijdragen aan een sociale en duurzame toekomst voor iedereen in Purmerend. Dank ook aan de medewerksters en medewerkers van de gemeente voor hun inzet voor de stad.

Overigens is mijn fractie van mening dat het Beusebos moet blijven zoals het is: een bos zonder bebouwing!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.