Nieuws van PvdA over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Woningbouw

PvdA PvdA GroenLinks Sint-Michielsgestel 28-02-2022 20:38

Zo pakken we de wooncrisis aan

– In vier jaar tijd 1000 woningen erbij in de gehele gemeente Sint-Michielsgestel.– Per dorp wordt er geïnventariseerd wat de behoeften van de inwoner zijn.– Daarover gaan we met de inwoners open in gesprek, ook over de mogelijke bouwlocaties.– Van die 1000 worden er 700 bestemd voor starters en ouderen.– Zowel koop als huur en óók rekening houdend met een smallere beurs.– Met koopgarantie worden er woningen onder 3 ton en huurappartementen onder 2 ton gerealiseerd.– Voordat al die huizen gebouwd zijn komen er tenminste 150 tijdelijke woningen, waaronder tiny houses.– Ze worden binnen anderhalf jaar gerealiseerd en zijn voor maximaal 15 jaar beschikbaar.– Ze worden gebouwd op bouwlocaties waarop definitieve bouw nog lang op zich laat wachten (gezien. de lange procedures).– Als definitieve bouw uiteindelijk gerealiseerd wordt, hebben de bewoners van de tijdelijke woningen als eersten huur.– en kooprecht – Veel aandacht voor aangepast wonen voor senioren.– Het splitsen van huizen moet gemakkelijker worde.– Soepeler beleid voor mantelzorg-woningen na de mantelzorgperiode- Gemakkelijker maken van samenwonen van senioren en jongeren onder één dak.

Het bericht Woningbouw verscheen eerst op Groenlinks - PvdA Sint-Michielsgestel.

Bosch en Duin aan de Lek, wie zit daar op te wachten?

PvdA PvdA GroenLinks CDA Houten 19-06-2020 04:13

Afgelopen dinsdag 16 juni is een besluit genomen over het bouwen van woningen aan de Lekdijk in Schalkwijk. Nu zijn we als PvdA altijd erg voor het bouwen van woningen, maar we zijn wel erg tegen dit plan. Het gaat namelijk om het bouwen van 8 tot 11 zeer luxe villa’s op de Lekdijk 28 waar nu een landbouwbedrijf zit. Dat is ver buiten Schalkwijk en die 11 woningen vormen dan een soort eiland in het groen. De gemeente wil er miljonairs woningen gaan bouwen, een soort Bosch en Duin, maar dan aan de Lek. Dat er woningen gebouwd worden in het buitengebied is geen verrassing voor de PvdA. Al jaren wil de gemeente in het buitengebied agrarische gronden uitruilen tussen agrariërs om allerlei redenen: grond beschikbaar krijgen voor oeverversterking, meer aaneengesloten landbouwgronden zodat de verkeersintensiteit verminderd wordt. Dat klinkt redelijk overzichtelijk, maar is een razend ingewikkeld en langjarig proces geweest. Alle hulde daarvoor. Dat brengt wel allemaal kosten met zich mee en die worden gecompenseerd door woningbouw. Voor het college is die woningbouw slechts het sluitstuk van een ingewikkeld project. Als PvdA vinden we de uitkomst dat er uiteindelijk 11 woningen aan de Lekdijk gebouwd kunnen worden, ongewenst. De woningbouw is uitsluitend ingegeven om de bedrijfsverplaatsingen en de eigen kosten te financieren. Dit is een veel te eenzijdige basis voor het legitimeren van een ‘mini-woonwijk’ op deze locatie. Laten we het eens omdraaien: als er geen financiële noodzaak was, was er iemand ooit op het idee gekomen om daar op die plek woningen te bouwen ? Het antwoord ligt voor de hand. We delen de mening van verontruste inwoners dat een financieel negatief resultaat nimmer de legitimatie mag zijn voor de gemeente om het groen- en duurzaamheidsbeleid voor het Linielandschap aan de kant te schuiven en dat zij zich zorgen maken over de mogelijke beperkingen voor hun agrarische bedrijfsvoering en het ongewenste precedenten kan scheppen. Hoe begrijpelijk dit proces is gelopen, de uitkomst zal voor veel inwoners als bestuurlijk opportunisme gezien worden als nu ineens wél landschappelijke kwaliteiten van de Oeverwal- zoals vastgesteld in het Beoordelingskader Ruimtelijke Kwaliteit Eiland van Schalkwijk- aan de kant geschoven kunnen worden. Bovendien ligt het te bebouwen gebied op struikelafstand van Fort Honswijk, waarvan we allemaal hopen dat het binnenkort de UNESCO Werelderfgoedlijst gaat halen. Als die nominatie in gevaar komt, zal dat mogelijk de wal zijn die het schip doet keren. Maar dat is lang niet zeker. Als het plan zoals nu voorgesteld, het moet worden, dan heeft het college gewoon een slechte en risicovolle deal gemaakt. De wethouder stelde zich onwrikbaar op en wil de ruimte hebben om, indien uit alle verdere onderzoeken blijkt dat de lichten op groen staan, 8 tot 11 woningen te bouwen aan de Lekdijk omdat dat de kortste klap is om uit de kosten te komen. Tja, dat is niet de manier van besturen waar wij als PvdA blij van worden. Bijzonder is ook dat het CDA en Groen Links, vaak de zelfverklaarde hoeders van het buitengebied, de inwoners nu zo in de kou laten staan en niet eens een poging gedaan hebben om tegendruk te bieden. Hooguit kun je stellen dat zij kiezen voor de vlucht vooruit. Het wordt er niet beter op door er, zoals het CDA deed, er een romantische voorstelling van te maken en te hopen op een ‘mooie nederzetting’ of zoals Groen Links stelt: ‘Er komen nog onderzoeken en dan beslissen we wel’. Dat vinden wij geen manier van doen. Meerdere partijen hebben gepraat als Brugman, maar helaas, de coalitie had de gelederen gesloten, waardoor de direct omwonenden aan het kortste eind trekken en alle inwoners van Houten de kans lopen een prachtig stuk landschappelijk cultuurgebied verkwanseld te zien worden.

Het bericht Bosch en Duin aan de Lek, wie zit daar op te wachten? verscheen eerst op PvdA Houten.

PvdA stemt voor onderzoek naar woningbouw Put van Peet – meerderheid raad tegen

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Haarlem 05-06-2020 13:14

Aan de rand van de Zuiderpolder, aan drie zijden ingesloten door bebouwing, ligt een weiland dat bekend staat als de Put van Peet. Dit terrein is in een ver verleden als vuilstort gebruikt en is nu een weiland behorende bij een manege. Vanwege de genoemde vervuiling is deze kavel niet meegenomen in de ontwikkeling van de Zuiderpolder

De PvdA snapt dat het voor omwonenden prettig is om het bestaande uitzicht te behouden. De enorme woningnood vraagt echter om stevige politieke keuzes. Met een wachttijd van circa 9https://haarlem.pvda.nl/nieuws/pvda-stemt-voor-onderzoek-naar-woningbouw-put-van-peet-meerderheid-raad-tegen/ jaar voor een sociale huurwoning en amper plek voor middeninkomens in Haarlem is de woningnood extreem.

Ontwikkelaar DUPON Vastgoed ziet echter mogelijkheden om het terrein geschikt te maken voor wonen en heeft daartoe een verzoek ingediend bij de gemeente. De locatie wordt als kansrijk voor woningbouw beoordeeld door de gemeente en behoort al jaren tot het stedelijk gebied van Haarlem (voorheen de rode contour).

Deze locatie maakt geen onderdeel van de beschermde Groene Zoom en heeft momenteel een recreatieve functie in het bestemmingsplan. Dit betekent dat het geen landelijk gebied is met een natuur- of agrarische functie. In de huidige bestemming mogen er ook al bouwwerken geplaatst worden. Het huidige groen heeft lage ecologische waarden en is niet toegankelijk voor de bewoners van de Zuiderpolder. De PvdA staat dan ook open voor woningbouw op de locatie Put van Peet. Met deze ontwikkeling kan het groen opgewaardeerd worden en toegankelijk gemaakt worden voor de buurt.

De ChristenUnie diende een amendement in die de PvdA steunde. Het amendement moest de verdere ontwikkeling harde randvoorwaarden geven. Zoals:

De ecologische waarden in het gebied te verbeteren ten opzichte van de bestaande situatie en meer toegankelijk groen voor de buurt te realiseren; Waar mogelijk rekening moet worden gehouden met het uitzicht voor de huidige bewoners (parkachtige inrichting met voldoende groene doorkijkjes) en rekening te houden met de hoogte van de bebouwing aan de Amnesty Internationalweg en de Steve Bikostraat; Inzichtelijk moet worden gemaakt wat er nodig is om het gebied volledig te saneren;

Zowel het amendement werd verworpen als de startnotitie zelf. Daarmee is verder onderzoek op deze locatie helaas van de baan. Voor de startnotitie stemden: PvdA, VVD, ChristenUnie, Actiepartij, OPHaarlem en JouwHaarlem. Tegen de startnotitie stemden: GroenLinks, D66, CDA, SP, Trots, HartVoorHaarlem en LiberaalHaarlem.

Maarten Wiedemeijer

Het bericht PvdA stemt voor onderzoek naar woningbouw Put van Peet – meerderheid raad tegen verscheen eerst op PvdA Haarlem.

De waarde van lokale politiek voor betaalbaar wonen

PvdA PvdA GroenLinks Amsterdam 24-04-2020 09:16

Door: Tom Leenders

De Amsterdamse gemeenteraad beslist over veel zaken in de stad. Een deel daarvan zie je weleens voorbijkomen in de media. Dit zijn vaak grote besluiten over het autoluw maken van de stad, de aanpak van het lerarentekort of hoe en hoe snel we als stad van het gas afgaan.

Maar de gemeenteraad is meer. De gemeenteraad beslist ook over het wel en wee bij jou in de straat, het leven om de hoek. Kleine besluiten in de raad, met grote invloed op het leven in de buurt. Ook in deze tijden van de #coronacrisis. Om jullie daar een beeld bij te geven, neem ik jullie graag mee in een zaak waar ik laatst aandacht voor vroeg.

Als je wel eens op het terras hebt gezeten bij Brouwerij het IJ (voordat Corona roet in het eten gooide) ken je het Zeeburgerpad. Een lange straat die begint bij de molen van Brouwerij het IJ en doorloopt tot aan Cruquiuseiland. Een straat met ook veel bedrijfjes, loodsen en af en toe een plukje niks. Ook liggen er woonboten. Al sinds 2010 bestaat het plan om van het Zeeburgerpad een woon-werk gebied te maken. Er kunnen zo’n 215 woningen gerealiseerd worden. Het is zo’n plek in de stad waar er meer van zijn. Binnenstedelijk verdichten, noemen experts dat. Je lost er de woningnood niet direct mee op, maar je kunt toch mooi wat betaalbare woningen met een normaal aantal vierkante meters realiseren. Althans dat zou je denken. Want hier leek dat de schoen te wringen.

“Maar Amsterdam bouwt toch altijd met de intentie 40% sociaal, 40% middeldure woningen en 20% vrije sector?” Hoor ik je al denken. Dat klopt. Maar volgens de eisen in het huidige Stedenbouwkundig Programma geldt die verdeling alleen voor kavels waarbij minimaal tien woningen worden gebouwd. En nu komt het: bij het Zeeburgerpad gaat het om 215 woningen, maar het is een optelsom van verschillende kleine kavels, waarbij die tien woningen vaak niet gehaald worden. Kortom: ik kwam erachter dat het risico bestond dat er op het Zeeburgerpad straks vooral dure woningen worden gerealiseerd. Onacceptabel wat mij betreft. En het is ook niet wat de buurt wil. 

Daarom heb ik dit probleem samen met collega Carolien de Heer de afgelopen weken bij wethouder Van Doorninck (Ruimtelijke Ordening, GroenLinks) aangekaart. Hierop heeft de wethouder uiteindelijk aangegeven dit te onderschrijven en toegezegd hiermee aan de slag te gaan en ons van de stappen die zij neemt op de hoogte te houden. Daar ben ik erg blij mee.

Hopelijk leidt dit er toe dat, als we over een tijdje weer een biertje kunnen drinken op het terras bij de molen, we kunnen uitkijken op de bouw van veel betaalbare woningen aan het Zeeburgerpad in Amsterdam. Dat verdienen Amsterdammers.

Heb je naar aanleiding van dit stuk vragen aan mij over lokale politiek of mijn strijd voor betaalbaar wonen? Schroom dan niet om een berichtje te sturen.

Tom Leenders Duoraadslid PvdA Amsterdam Bouwen, wonen en ruimtelijke ordening t.leenders@raad.amsterdam.nl

Het bericht De waarde van lokale politiek voor betaalbaar wonen verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Standpunt PvdA De Bilt over aanwijzen 13 woningbouwlocaties binnen de bebouwde kom

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA De Bilt 16-10-2019 17:17

Oktober/november 2019

Op vrijdag 4 oktober publiceerde het college het raadsvoorstel ‘aanwijzen woningbouwlocaties’ waarmee 13 locaties in De Bilt, Bilthoven, Groenekan en Hollandsche Rading worden aangewezen als woningbouwlocaties om te voorzien in de woningbouw-opgave van onze gemeente.

Standpunt

Voor PvdA De Bilt heeft de woningbouw een zeer hoge prioriteit. Met name voor starters, ouderen, en mensen die op sociale huurwoningen of middenhuur zijn aangewezen, moet er snel bijgebouwd worden in onze gemeente.

PvdA De Bilt is echter geen voorstander van het bebouwen van de 13 door het college beoogde locaties.

Wij zien het bebouwen van deze locaties als een laatste redmiddel als we niet in staat zijn om met zeer voor de hand liggende alternatieven in onze woningbouwbehoefte te voorzien. 

Het bebouwen van 13 groene plekken in onze gemeente grijpt diep in in de leefomgeving van onze inwoners, de mogelijkheden voor onze kinderen om te spelen en het gekoesterde groene karakter van onze gemeente.

PvdA De Bilt wil daarom dat eerst de volgende mogelijkheden verkend worden:

Het bouwen van meer woningen op de Schapenweide ten koste van (een gedeelte van) de 50.000 vierkante meter geplande, onwenselijke en overbodige bedrijfsruimte (de helft van de Schapenweide). Wij stemden in juli dit jaar voor 100% woningbouw op de Schapenweide. Een meerderheid in de raad stemde helaas tegen. Het bouwen van een grote uitbreidingswijk buiten de bebouwde kom, rond de kernen waar extra woningbouw noodzakelijk is, zoals bij Maartensdijk. Het bouwen van woningen op plekken die nu anders in gebruik zijn, zoals het voorstel van het college om woningen op het niet gebruikte deel van de begraafplaats te bouwen. Functieverandering van locaties naar wonen kan veel opleveren. Het terugbouwen van grotere hoeveelheden betere sociale woningen op plekken waar nu al oude en veel te kleine sociale huurflats staan, zoals in Brandenburg West.

PvdA De Bilt verwacht dat dit het volgende aantal woningen op kan leveren:

Schapenweide; minimaal 150 woningen extra met een goede verkeersontsluiting Uitbreidingswijk; in ons verkiezingsprogramma kiezen wij voor een grote nieuwe wijk. 400 extra woningen realiseren zou niet alleen woningzoekenden helpen, maar ook de gemeentefinanciën weer op orde brengen door de opbrengsten. Verplaatsen; wij denken dat functieverandering van grond minimaal 150 extra woningen kan opleveren en Sociale huurwoningen terugbouwen; Alleen al in Brandenburg west verwachten wij zo’n 50 nieuwe extra sociale huurwoningen terug te kunnen laten bouwen en een veel groter aantal te kunnen vergroten en moderniseren.

In plaats van het volbouwen van waardevolle plekken groen in onze wijken, roepen wij het college en de coalitie-partijen op om de volgende zaken te gaan doen:

Schapenwei; Het besluit om bedrijfsterrein te bouwen op de Schapenweide te herzien en voor 100% woningbouw te gaan. Grote nieuwe wijk; In overleg te treden met de Provincie om uitbreiding buiten de bebouwde kom op weilanden met weinig natuurwaarde mogelijk te maken. Anders gebruiken gemeentegrond; In kaart te brengen welke gronden die nu anders gebruikt worden, verplaatst kunnen worden, zodat bouwgrond voor woningen vrij komt Terugbouwen meer en betere sociale huurwoningen; In overleg te gaan met SSW hoe en wanneer wijkverbetering mogelijk is en waar meer en grotere appartementen teruggebouwd kunnen worden op SSW-locaties. Wat moet er nu gebeuren?

In het huidige coalitieakkoord staat:

er mag niet buiten de bebouwde kom (rode contour) gebouwd worden (wens GroenLinks en D66) de schapenwei moet (deels) bedrijventerrein worden (wens VVD)

Met dit coalitieakkoord van CDA, GroenLinks, D66 en VVD komen we niet tot een samenhangend woningbouwbeleid waar de inwoners van de gemeente de Bilt achter staan. Wij roepen de coalitiepartijen op om het coalitieakkoord open te breken op het onderwerp woningbouw.

PvdA De Bilt vraag om eerst de vier opties (schapenwei, uitbreidingswijk, uitruil van terreinen en revitalisering van sociale huurwijken) te onderzoeken. Alleen als uit dat onderzoek blijkt dat er onvoldoende bouwmogelijkheden zijn, wil de PvdA nadenken over het gebruiken van één of meerdere van de 13 bouwlocaties van het college.

De PvdA zal daarom op november tegen het aanwijzen van de 13 bouwlocaties stemmen.

Het bericht Standpunt PvdA De Bilt over aanwijzen 13 woningbouwlocaties binnen de bebouwde kom verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Bouwen na 2025

PvdA PvdA GroenLinks Alphen aan den Rijn 08-10-2019 19:34

In vorige gemeenteraad is gesproken over bouwlocaties ná 2025. Tot 2025 zijn er nog genoeg locaties binnen de rode contouren van de stad Alphen en in de dorpen. De PvdA is daar evenals de provincie een groot voorstander van.  Maar uit onderzoek is gebleken dat na 2025 met name de locaties in de stad vol zijn. Daarom is gekeken waar dan gebouwd kan worden. Drie locaties kwamen uit een onderzoek naar voren: De Zuid- en Noordeinderpolder, de Gnephoek en de Noordrand (bij de Heuvelweg). Na discussie in de raad viel de Zuid- en Noordeinderpolder af. Bleven Gnephoek en Noordrand over.

Op voorstel van de PvdA is ook een deel van de Oude Rijnzone in het haalbaarheidsonderzoek opgenomen. Voordeel daarvan is dat de transformatievisie ORZ al eerder door de provincie is vastgesteld. Goedkeuring van de Gnephoek en de Noordrand kan wellicht toch problemen opleveren bij de provincie. Provincie is huiverig om groene polders op te offeren voor woningbouw. Ook een belangrijk criterium is om woningbouw te ontwikkelen in de buurt van hoogwaardig openbaar vervoer. Sowieso voor de Gnephoek een minpunt.

In het raadsvoorstel is het volgende opgenomen: “Op basis van het addendum “Oude Rijnzone” de volgende locaties te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor de opdracht Perspectief voor landschap en stad: a. Deelgebied “Oog van Koudekerk”; b. Locatie Oostvaartpark, gelegen in deelgebied “ten zuiden van de Oude Rijn”. 

2 Op basis van het addendum “Oude Rijnzone” de volgende locaties niet te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor de opdracht Perspectief voor landschap en stad: a. Deelgebied “Ten zuiden van de Oude Rijn”; met uitzondering van de locatie 

Oostvaartpark; b. Deelgebied “Halte West”; c. Deelgebied “Hoorn West en Prinsenschouw”. 

Wat betreft beslispunt 2 heeft de PvdA samen met GroenLinks een amendement ingediend  om die locaties toch nog in beeld te houden met de volgende toelichting:

“De locaties genoemd onder beslispunt 2 nu nog niet te betrekken in het haalbaarheidsonderzoek voor woningbouwlocaties op de korte termijn, maar deze te betrekken bij de raadsbehandeling voor woningbouwlocaties voor de (middel)lange termijn (of zo vroeg als mogelijk) in het eerste kwartaal van 2020. Alsmede bij deze behandeling rekening te houden met de bedrijventerreinenstrategie en de verkeer- en openbaar vervoersopgaven.

Het deelgebied “Hoorn en Prinsenschouw” is gunstig gelegen ten opzichte van het centrum met voorzieningen in De Baronie op korte afstand. Het gebied leent zich voor de bouw van appartementen. Infrastructuur is al aanwezig en op reeds verharde terreinen zoals locatie Hoogvliet zijn tijdelijke woningen eenvoudiger en sneller realiseerbaar dan in een weiland. Het deelgebied “Halte West” is een al jaren grotendeels leegstaand terrein.

De genoemde nadelen ligging ten opzichte van het spoor en N11 zijn niet relevant. In Alphen Stad vindt volop woningbouw langs het spoor plaats en de N11 is ook geen belemmering voor de bouw van Burggooi. Verder zal de gasleiding op termijn irrelevant worden en vormt de gasleiding blijkbaar geen probleem voor woningbouw bij Zwammerdam. Nu het Hoogheemraadschap Rijnland voornemens is één waterzuiveringsinstallatie voor Alphen aan den Rijn te realiseren zou de huidige waterzuiveringsinstallatie met bijbehorende geurcontour in de toekomst kunnen verdwijnen.

Op dit moment loopt er nog een onderzoek bij Holland Rijnland naar de behoefte aan bedrijventerreinen. Daarom zouden deze deelgebieden niet nu al definitief moeten worden uitgesloten.

De Raad en het college steunden het voorstel van de PvdA en GroenLinks.

Het bericht Bouwen na 2025 verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

https://versbeton.nl/2018/03/de-beste ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Lansingerland 09-03-2018 11:23

https://versbeton.nl/2018/03/de-beste-stuurlui-kasmi-beken-toch-eens-kleur/ Met de PvdA & GroenLinks in Lansingerland in de slipstream. Ook hier zit D66 stevig klem na vier jaar rechts coalitiebeleid en veel te weinig daadkracht. Als het om duurzaamheid, bouwen, fietsveiligheid, visie op onderwijs en armoedebestrijding ging waren het PvdA en GroenLinks die scoorden. De enige partijen met een hoog links-progressieve signatuur. Lees de PvdA weekverslagen op https://Lansingerland.pvda.nl er maar op na!

Politiek programma 2018-2022

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 19-02-2018 14:13

Politiek programma 2018-2022 PvdA/GroenLinks, gemeente Peel en Maas

Sociaal en duurzaam

Missie De combinatie PvdA/GroenLinks is een lokale progressieve beweging die zich inzet voor het tot stand brengen en in stand houden van een sociale en duurzame samenleving. Dat is een samenleving waarin iedereen meetelt en meedoet en waarin niemand tot tweederangs burger wordt gemaakt.

Een samenleving waarin coöperatie voorrang heeft op concurrentie en waarin geld dient en niet dicteert. Een samenleving waarin we de aarde bewaren en het milieu sparen. Kortom, een samenleving waarin mensen bestaanszekerheid hebben, een goede kwaliteit van leven en een gezond leefklimaat.

Burgers zijn klaar voor sociale verandering die hier voor nodig zijn. Ze moeten er wel op kunnen vertrouwen dat hun stem een ​​verschil zal maken. We willen burgers en burgerinitiatieven verbinden, zodat een enkele stem wel verschil maakt. Door burgers met elkaar te verbinden rondom belangrijke sociale thema’s krijgen zij de mogelijkheid elkaar te activeren en inspireren. Hiermee stellen we de burger centraal bij het oplossen van politieke uitdagingen. Dat geldt voor niet alleen voor de speerpunten van ons beleid; het geldt voor al ons politiek denken en doen.

Speerpunten

De komende jaren concentreren wij onze aandacht op 5 speerpunten

We maken een economie die de aarde spaart en de gezondheid bewaart We maken ons sterk voor solidariteit en bestaanszekerheid We zetten ons in om kennis en macht te spreiden We bouwen een goed en eerlijk huisvestingsbeleid We vernieuwen de relatie tussen burgers en overheid Speerpunt 1

Economie die de aarde spaart en de gezondheid bewaart  

Concrete maatregelen De intensieve veehouderij en grootschalige landbouw moet omwille van eigen toekomstbehoud en toekomstbehoud van de omgeving innoveren en meer in overeenstemming gebracht worden met de natuur. Daarnaast ondersteunen we kleinschalige en natuurvriendelijke landbouw/tuinbouw. We intensiveren het overleg met de sector om innovaties te ondersteunen; we zwengelen de discussie aan over het verminderen de veestapel, te beginnen in kwetsbare gebieden. En we zorgen dat ieder dier voldoende beweegruimte heeft. We zorgen dat de lucht geklaard wordt en dat de gezondheid van omwonenden niet beschadigd wordt. We brengen de aanwezigheid van fijnstof en ammoniak in kaart, nemen maatregelen om deze terug te dringen en bij planontwikkeling laten we gezondheid zwaar meewegen. We zorgen ervoor dat het aantal bomen (in de kernen) met 5 % toeneemt. We benaderen lokale/regionale bedrijven/ondernemingen om samen een experiment op te zetten met een ‘lokale munt’als stimulans om een lokale economie op te bouwen. Subsidie keren we deels uit in lokale munt en gemeente betaalt producten deels met lokale munt. We ondersteunen het opwekken van duurzame energie en we voeren als gemeente een actief beleid van energiebesparing. We plaatsen zonnepanelen op alle openbare gebouwen.

We staan positief t.o.v. initiatieven voor plaatsing windmolens. We maken een beleidsplan Schone Mobiliteit. Daarin geven wij voorrang aan schoon vervoer: de fiets, de voetganger en elektrisch (openbaar) vervoer. Het gemeentelijk wagenpark nog verder vervangen door elektrisch vervoer; zorgen voor meer en snellere oplaad-punten in de gemeente.

We maken de gemeente fietsvriendelijk

Via de aanleg van vrijliggende fietsaden met name op schoolroutes. We stimuleren circulaire economie en deeleconomie: spaart grondstoffen, voorkomt afval, maakt goederen beter betaalbaar, weert overtollig blik (auto’s) op straat, bevordert onderlinge contacten tussen mensen. We stellen een actieplan deeleconomie op; als eerste maatregel geven we extra steun aan repaircafés. We stimuleren de vestiging van duurzame innovatieve ondernemingen.We maken het aanbestedingsbeleid dienstbaar aan het doel van een verduurzaming van de economie. We zorgen ervoor dat de biodiversiteit sterk verbetert We stellen een actieplan op met  praktische tips wat inwoners, buurten, bedrijven en organisaties en de gemeente kunnen doen om de biodiversiteit te behouden en te verbeteren. Concreet denken we hier o.a. aan: Bermen zo min mogelijk maaien, wisselteelt, plastic na gebruik opruimen, inzaaien van winterhoeken, akkers zijn in de winter groen of vol stoppels, wekelijks publiceren van goede initiatieven waarbij de gemeente het goede voorbeeld geeft.

 

Speerpunt 2:

We maken ons sterk voor solidariteit en bestaanszekerheid  

Concrete maatregelen We weren bedrijven met bulkbanen en eisen fatsoenlijke betaling voor fatsoenlijk werk. We stimuleren dat bedrijven samenwerken om mensen heel het jaar door werkzekerheid te garanderen tegen fatsoenlijke betaling. We werken alleen mee aan vestiging van bedrijven die een sociaal beleid voeren voor werknemers; we nodigen sectoren uit om samen een arbeidspool te maken om mensen werkzekerheid te bieden. We ondersteunen initiatieven als ‘Wij maken werk van werk’ waarin ondernemers en gemeenten samenwerken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een (werk)plek te bieden om zich te ontwikkelen en mee te doen op de arbeidsmarkt. We geven als gemeente zelf het goede voorbeeld door in ieder team plekken te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We willen meer waardering voor zorgarbeid en we geven ruimte aan eigen initiatieven van burgers om zorgstructuren op te zetten als vervanging of aanvulling op institutionele zorg, zoals dat bijvoorbeeld gebeurt in initiatieven rond dorpsdagvoorzieningen, dorpsvervoer, infoloketten en de pilot hulp bij het huishouden onder regie van vitale gemeenschappen. We ondersteunen collectieven van burgers die zorgcoöperaties opzetten: deze initiatieven krijgen voldoende middelen om zich te ontwikkelen tot een goed alternatief voor de zorg die zich voegt naar de wetten van de markt. Wij maken ons sterk voor een leefbaar (basis)inkomen en we creëren zekere banen met behulp van uitkeringsgelden en loonkostensubsidie. We maken een goede regeling voor het bijverdienen in de bijstand; we verzetten ons tegen het vervangen van loon-kostensubsidie door loondispensatie. We blijven huishoudens helpen via goed minimabeleid met als kern een ruime collectieve zorgkostenverzekering. We ondersteunen burgerinitiatieven zoals leergeld, voedselbank, sportfonds, cultuurfonds; tegelijk binden we de strijd aan tegen armoede door creatieve wegen te banen uit de landelijke afbraak van sociale grondrechten. We zetten een experiment op dat de gemeente schulden opkoopt en een regeling treft met schuldeisers en afspraken maakt met mensen die kampen met problematische schulden om naar vermogen schulden af te lossen met vooruitzicht op een nieuwe start met schone lei.

  We zorgen dat kinderen uit alle gezinnen mee kunnen doen op school en in de buurt.

We ondersteunen het project Kidzz & armoede dat jeugdigen stimuleert om na te denken over armoede en rijkdom.

We ondersteunen burgerinitiatieven die zelf acties ondernemen om bestaanszekerheid te herstellen en te behouden. We proberen te verhinderen dat de groeiende ongelijkheid in de wereld vaste voet aan de grond krijgt in onze gemeente en we bevorderen dat verschillende bevolkingsgroepen in contact blijven met elkaar. We verstrekken gemeenschappen middelen om zich in te zetten voor de ontvangst van statushouders en andere nieuwkomers. We betrekken de verenigingen hier nadrukkelijk bij. Door de krimp komt het ledenaantal van een aantal verenigingen onder druk te staan.  Dit maakt actieve samenwerking en eventuele fusies tussen verenigingen op de duur noodzakelijk. We stimuleren actief samenwerking en eventuele fusies tussen verenigingen.

 

 

Speerpunt 3:

We zetten ons in om kennis en macht te spreiden  

Concrete maatregelen We werken samen met het onderwijs om aan alle jongeren passend onderwijs en passende zorg te garanderen. We zetten een experiment op om gemeentelijk geld en onderwijsgeld voor zorg en ondersteuning van leerlingen in één portemonnee te doen om daarmee een integrale aanpak te bevorderen. We ijveren voor nieuwe vorm van onderwijs, waarin kinderen gelijke kansen krijgen en waarin minder nadruk gelegd wordt op toetsen en meer nadruk op het opwekken en in stand houden van verbazing en verwondering bij kinderen. We vormen een werkgroep die mogelijkheden verkent om scholen niet te laten verworden tot ‘toetsfabrieken’, maar om te vormen tot instellingen die overdracht van kennis, drive en passie centraal stellen. We bestrijden vroegtijdig schoolverlaten en bevorderen dat iedere jongere van school afgaat met een diploma. We zorgen voor goede samenwerking tussen scholen, gezinscoaches en de leerplichtambtenaar, waarbij de laatste niet vanuit de regels werkt maar meewerkt aan passend maatwerk. Bij persoonlijke problemen moeten leerlingen snel hulp krijgen. We gaan achterstanden in taal en onderwijs tegen.

Allochtonen krijgen extra aandacht bij het leren van de Nederlandse taal. We ondersteunen projecten om laaggeletterdheid bij volwassenen en kinderen te bestrijden.

We ondersteunen huiswerkbegeleiding van kinderen die thuis deze hulp niet (kunnen) krijgen. We stimuleren de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs We blijven het technolab ondersteunen als voorbeeld van samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en gemeente. We willen dat kinderen zo vroeg mogelijk naar school kunnen en stellen voldoende geld beschikbaar voor voor- en vroegschoolse educatie. We steunen de vorming van integrale kindcentra. We willen dat iedereen meekan met moderne vormen van communicatie We stellen gelden beschikbaar om mensen vertrouwd te maken met het gebruik van computer/internet We voeren gericht beleid om gevolgen van slechte sociale, economische en cultureel omstandigheden voor ontwikkeling van kinderen weg te nemen of zo klein mogelijk te maken. We stellen middelen beschikbaar voor de herinvoering van het schoolzwemmen

 

 

Speerpunt 4:

We bouwen een goed en eerlijk huisvestingsbeleid  

Concrete maatregelen Fatsoenlijke huisvesting is een sociaal grondrecht. Wij maken ons sterk voor het recht van een ieder op goede huisvesting: voor iedereen een betaalbare woning. Meer sociale woningbouw; we ondersteunen initiatieven c.q. nemen als gemeente zelf initiatieven om sociale huurwoningen te bouwen. We investeren extra in de herstructurering en levensloopbestendig maken van bestaande woningen. We geven extra aandacht aan doelgroepen die in een moeilijke positie verkeren op de woningmarkt. We zorgen dat er voldoende woningen beschikbaar zijn voor jongeren, starters, statushouders, arbeidsmigranten. Extra aandacht is er voor mensen die vormen van beschermd wonen nodig hebben.

  Betaalbare woonruimte voor mensen met een beperkt inkomen is dringend nodig. Door leegstaande winkelpanden of andere panden in de gemeente geschikt te maken voor huisvesting, liefst door woningzoekenden zelf, zou dit probleem kunnen worden aangepakt. De gemeente richt een fonds op om initiatiefnemers hulp te kunnen bieden bij de start van een gezamenlijk initiatief tot ver/hernieuwbouw. In tijdelijke behoefte aan woningen wordt voorzien door de bouw van flexwoningen. De woningmarkt houdt niet op bij de grens van onze gemeente. We zetten ons actief in voor samenwerking in de regio wat betreft woningbouw. we maken afspraken in de regio over een toekomstbestendig huisvestingsbeleid, waarbij we met name oog hebben voor het geschikt houden van de bestaande voorraad woningen en het bouwen naar toekomstige behoeftes. We stimuleren dat mensen zo lang mogelijk kunnen blijven wonen in hun eigen vertrouwde omgeving We voeren een campagne om mensen bewust te maken van de noodzaak hun woning aan te passen aan de toekomstige woonbehoefte. Daarnaast zorgen we voor goed samenspel tussen WMO-beleid en huisvestingsbeleid We investeren in het energieneutraal maken van woningen We streven ernaar om het woningbestand al in 2030 CO2-neutraal te hebben i.p.v. in 2050 We stimuleren dat beschikbare woonruimte optimaal wordt gebruikt We zijn terughoudend met het toepassen van woonkostendelersnorm

 

Speerpunt 5:

We vernieuwen de relatie tussen burgers en overheid  

Concrete maatregelen We intensiveren de zoektocht naar een vernieuwing van de democratie We versterken de dialoog met collectieven van burgers;

We blijven experimenteren met de raad van gelote burgers We evalueren en verdiepen het denken en doen m.b.t. zelfsturing. We intensiveren de contacten tussen dorpsoverleggen en gemeenteraad. We maken een scherper onderscheid tussen participatie en zelfsturing en we gaan een open dialoog aan met dorpsoverleggen ter verduidelijking van ieders positie en rol. We evalueren en verdiepen samenwerkingsvormen met burgercollectieven die zelf de uitvoering van publieke taken ter hand nemen We maken meerjarige afspraken met burgercollectieven die nieuwe werkwijze van hulp bij het huishouden uitvoeren en met collectieven van werkgevers die uitvoering geven aan het initiatief ‘wij maken werk van werk’. Bij het maken van afspraken over zorgvoorzieningen houden we rekening met de positie en werking van burgercollectieven We geven burgerinitiatieven voorrang boven inkoop via de markt. We betrekken jongeren bij zoektocht naar democratische vernieuwing We stellen voor om als gemeenteraad de komende vier jaar een structureel overleg aan te gaan met bovenbouw-leerlingen over hun opvattingen over politiek en over democratie en we faciliteren hun deelname.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.