Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

107 documenten

“Houtenaren boos: Eneco verbreekt afspraak en wil windturbines meer laten draaien”

VVD VVD Houten 25-06-2021 05:25

Voor de plaatsing van windturbines aan de Veerwagenweg was afgesproken dat de omwonenden beschermd zouden worden tegen geluidsoverlast door middel van maatwerkvoorschriften. Dat houdt in dat de molens boven een bepaalde geluidssterkte langzamer moesten draaien of zelfs afgeschakeld moeten worden. Nu wil Eneco eenzijdig van die afspraken af. Wat ons betreft niet de manier om met elkaar om te gaan. Afspraak = Afspraak, ook voor Eneco!

RTV Utrecht besteedde er vandaag aandacht aan. Het artikel is hier terug te lezen: https://rtvu.nl/n/3094345/

Meer over dit onderwerp op onze website: “Onbetrouwbaar Eneco wil eenzijdig af van gemaakte afspraken”

Zet cookies aan om de video te tonen.

Hoe gaat het verder op de Posbank?

PvdA PvdA Rozendaal 25-08-2020 19:47

Vorige week stelde Joppe de Ruiter namens de PvdA fractie raadsvragen over de verkeerssituatie rond de Posbank. En afgelopen weekend was het weer zover. Ondanks de Corona weer grote verkeersoverlast rond de Posbank. De politie trad op na klachten van bewoners. Dat leverde maar liefst 233 bekeuringen op, veelal voor snelheid en geluidsoverlast. Het lijkt er  op dat het probleem steeds erger wordt. Dat betekent een grotere druk op de veiligheid, de natuurwaarden van het gebied en stijgende geluidsoverlast.

De vragen van de PvdA gaan over het afgesproken onderzoek naar de verkeerssituatie. Vorig jaar nam de raad een door de PvdA gesteund amendement aan waarin opdracht werd gegeven tot een grootschalig onderzoek. De onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we komen tot een verantwoorde verkeerssituatie voor het hele natuurgebied’.  De PvdA vraagt nu hoe het staat met het beloofde grootschalige onderzoek? Is het al in gang gezet? Wij willen ook graag weten wat de onderzoeksvraag nu precies is, wie gaat het onderzoek uitvoeren en wanneer krijgen we inzicht in de resultaten? We houden u op de hoogte van de antwoorden.

Het bericht Hoe gaat het verder op de Posbank? verscheen eerst op PvdA Rheden/Rozendaal.

Vragen over toename geluidshinder bij verlegging van de centrumring | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 13-08-2020 00:00

GroenLinks-raadsleden Frank Kool en Lex van Waarden hebben 11 augustus jl. vragen gesteld aan het college over de geluidshinder die omwonenden gaan ondervinden wanneer de centrumring bij de herinrichting van het stationsgebied verlegd gaat worden. Het plan is dat de centrumring niet meer via de stationsstraat loopt , maar via de Koninginneweg, de Schoolstraat en het Langgewenst. Uit onderzoek is gebleken dat dit tot gevolg heeft dat omwonenden te maken krijgen met meer geluidshinder. 

Geluidshinder door optrekkende auto's In het onderzoeksrapport wordt het leggen van reducerend afval genoemd als mogelijke oplossing voor de overschrijding van de geluidsnormen. Frank en Lex vroegen zich af of er niet ook andere oplossingen mogelijk zijn. Zij zijn op bezoek gegaan bij een omwonende aan het Langgewenst en hebben daar gezien dat het geluidsoverlast vooral veroorzaakt wordt door auto's die optrekken nadat zij net een scherpe bocht hebben gemaakt. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op dit deel van de centrumring zou daarvoor een oplossing kunnen zijn.

Artikel 41 vragen Daarom vragen zij het college onder andere of ook onderzocht is wat de effecten zijn van verlaging van de maximumsnelheid. De vragen staan los van de recente discussie over de centrumring als racebaan, nadat een auto met grote snelheid een restaurant bij het Langgewenst had geramd. Maar sluiten daar uiteraard wel mooi bij aan.

Lees hier de vragen die Frank en Lex aan het college hebben gesteld.

 

 

 

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk

D66 D66 Groningen 26-04-2020 13:06

Het pleidooi van D66 voor de aanleg van stil asfalt op de A7 tussen de afrit Hoogkerk en de Roderwolderdijk krijgt toch navolging. Bewoners van Hoogkerk-Zuid ervaren al jaren geluidsoverlast. Nu zich een flinke meevaller voordoet bij de aanleg van het Transferium Hoogkerk is er financiële ruimte om dit probleem op te lossen.

Raadslid Tom Rustebiel: “D66 vind het onrechtvaardig dat langs een deel van het traject geen geluidswerende maatregelen getroffen worden, omdat het net buiten de officiële plannen valt. We zijn daarom blij dat het college nu voorstelt om geld beschikbaar te stellen voor stil asfalt”.

Al bij de voorbereiding van het Tracebesluit voor de zuidelijke ringweg in 2014 vroeg de raad via een motie om aandacht voor de geluidsoverlast die bewoners in Hoogkerk ervaren, tusssen de Roderwolderdijk en de afrit Hoogkerk. Op dit deel is geen geluidscherm, omdat de geluidsbelasting binnen de wettelijke grenzen valt. Niettemin zijn wel maatregelen onderzocht, waarbij stil asfalt de meest effectieve oplossing bleek.

 

Het bericht D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk verscheen eerst op Groningen.

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg.

CDA CDA VVD Dronten 07-02-2020 11:56

Als CDA-fractie hebben we in oktober 2019 actuele vragen gesteld over de geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg. Er is goed nieuws voor een deel van de inwoners die overlast ondervinden: de Biddingringweg tussen de Elburgerweg en de Dronterweg krijgt geluidsreducerend asfalt en wordt daardoor stiller, zo meldde provincie Flevoland gisteren. Voor de heer Benning, die namens inwoners een zienswijze had ingediend, is dat mooi. Voor inwoners die overlast ondervinden van het deel tussen De Wissel en de Elburgerweg biedt het geen soelaas, dit deel is eind 2019 net opgeknapt met gewoon asfalt. Ook voor die inwoners is er nog hoop, want de Provincie heeft een nieuwe telling/meting toegezegd. Door onze vragen en de inspanningen van inwoners als de heer Benning is het onderwerp door VVD-wethouder Irene Korting de afgelopen maanden aanhoudend onder de aandacht gebracht bij de Provincie. De daadwerkelijke geluidsoverlast wordt nu een jaar lang door de provincie gemeten. Als eind 2020 uit die resultaten blijkt, dat ook bij andere woningen aan de Biddingringweg > 55 dB geluid wordt geconstateerd, zullen we provincie Flevoland vragen ook voor die woningen maatregelen te nemen. Alle reden dus voor ons als CDA-fractie om vinger aan de pols te blijven houden. Wordt vervolgd als het aan ons ligt!

Geluidsoverlast van muziekevenementen

VVD VVD Ermelo 07-02-2020 08:26

Gert Jan Brouwer is een in Ermelo wonende ondernemer met een hart voor de publieke zaak. Als VVD fractievertegenwoordiger doet hij volop mee in de politieke besluitvorming op het gemeentehuis. Vanavond sprak de liberaal over geluidsoverlast van muziekevenementen in de buitenlucht.

The post Geluidsoverlast van muziekevenementen appeared first on VVD Ermelo.

Column Rachel: geluid – de onzichtbare killer | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 07-01-2020 00:00

Toen ik studeerde woonde ik in de Voorstraat, ideaal! Ik kon overal lopend naar toe, woonde lekker centraal dus vrienden kwamen makkelijk langs. Dat ik ’s nachts geregeld wakker werd van uitgaanspubliek onder mijn raam die bij de snackbar hun frietje haalden, of van daklozen die tegenover ons huis hun biertjes dronken, deerde me niet. Evenmin dat ik vervolgens ’s ochtends vroeg gewekt werd door de bussen die door de straat denderden. Ik had zelf gekozen om daar te wonen en de voordelen wogen op tegen de nadelen.

Het verschil merkte ik toen ik verhuisde van mijn kamer in de Voorstraat, naar een appartement aan de rand van Groningen. De eerste nacht dat ik er sliep, ben ik niet één keer wakker geworden. En toen ik wakker werd, was de dag al een heel eind op dreef. Het was er oorverdovend stil.

Er wordt steeds meer bekend over de schadelijke gevolgen van geluid. Geluid is ná luchtverontreiniging de grootste milieu-gerelateerde ziekmaker. Bijna 4 miljoen Nederlanders ervaren langdurige geluidhinder of worden regelmatig in hun slaap gestoord. Dit heeft ernstige gevolgen voor hun gezondheid.

Daarom ben ik blij dat de gemeente Utrecht ambitieus is als het gaat om geluidnormen. Deze zijn strenger dan de landelijke normen. En de inzet van de gemeente voor gezonde lucht heeft ook een direct positief effect op het geluid in de stad. Als we meer fietsen, lopen en elektrisch rijden wordt het stiller in de stad.

Ondanks de hoge ambities kan er natuurlijk altijd meer. Iedere vier jaar maakt de gemeente Utrecht een Actieplan geluid. Daarin wordt gekeken welke problemen er in de stad zijn met geluid. Op basis van metingen wordt bepaald op welke plekken de geluidsnormen niet worden gehaald en dus als eerste aangepakt moeten worden. Namens GroenLinks heb ik aangegeven dat wij willen dat er meer rekening wordt gehouden met bepaalde kwetsbare groepen die last hebben van geluidhinder. Te denken valt aan kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen. Dankzij mijn vragen gaat de gemeente de gegevens van de gezondheidsmonitor koppelen aan het Actieplan geluid. Zo kunnen we gezondheid meewegen bij het aanpakken van geluidshinder.

Ook sociaal-economische factoren hebben invloed op de mate waarin mensen last hebben van geluid. In het actieplan geluid staat letterlijk “In andere wijken, zoals bijvoorbeeld Overvecht, is een fors verschil te zien tussen de berekende geluidsbelasting en de ervaren hinder.” GroenLinks wil daarom dat de ervaren geluidhinder die afwijkt van gemiddelden onderzocht wordt. De gemeente gaat nu bijvoorbeeld uitzoeken of de (berekende) geluidsoverlast bij mensen die boven in hoge flats wonen hoger is dan waar nu vanuit wordt gegaan.

Geluid wordt wel de onzichtbare killer genoemd. In een stad die groeit, lopen we ook het risico permanent geluid om ons heen te hebben. Reden te meer dat ik me blijf inzetten voor stille plekken in onze mooie, bruisende stad!

Heb je mooie verhalen over stilte in de stad, of heb je juist heel veel last van geluid? Mail je verhaal aan me! r.heijne@raad.utrecht.nl

Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol

PvdA PvdA Heiloo 15-12-2019 14:50

In een goed gevulde zaal in de bibliotheek van Heiloo is dinsdagavond 10 december druk gediscussieerd over de groeiende overlast door Schiphol. De avond werd geopend door Ko Hemminga – fractieleider van de PvdA Heiloo – die de avond had georganiseerd. Ko trapte af met een schets van de historische ontwikkeling van Schiphol en liet zien hoe na de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 onze regio pal onder een belangrijke aanvliegroute naar Schiphol kwam te liggen.

De toename van het aantal vluchten en met name het aantal nachtvluchten – zo’n 32.000 per jaar – en de vaak lage aanvlieg-hoogten (circa 600 meter) maken dat de geluidsoverlast door vliegverkeer inmiddels tot recordhoogte stijgt. Ter indicatie: op de route van de parallelle Zwanenburgbaan wordt circa tweeënhalf keer hoger aangevlogen.

https://heiloo.pvda.nl/nieuws/drukbezochte-pvda-thema-avond-over-geluidshinder-schiphol/

Na Ko zijn inleiding gaf Jacobje Visser van GGD Hollands Noorden een inkijkje in de gezondheidsrisico’s die mensen lopen als nachtrust structureel wordt verstoord door geluidsoverlast. Alleen al in Heiloo wordt geschat dat het aantal mensen met ‘ernstige slaapverstoring’ als gevolg van vliegverkeer op circa 4100 inwoners ligt.

Uit GGD-onderzoek blijkt dat Heiloo hoog scoort met klachten over geluidsoverlast, net als onze buurgemeenten Bergen, Castricum en Uitgeest. In de zaal waren ook vertegenwoordigers van het Platform Vlieghinder Regio Castricum (www.vlieghinder.nl/paginas/page/over-ons), die duidelijk uitleg gaven hoe deze vereniging zich inzet om de hinder te verminderen.

Het was een levendige en leerrijke bijeenkomst die ongetwijfeld een vervolg gaat krijgen. De lokale en regionale politiek mag het niet langer laten afweten en moet opkomen voor het recht van inwoners op een onverstoorde nachtrust!

Het bericht Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.