Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

19 documenten

GroenLinks houdt motie Schone Lucht Akkoord aan | Maassluis

GroenLinks GroenLinks D66 Maassluis 09-02-2020 00:00

Over het onderwerp Schone Lucht zal, na de behandeling onlangs van onze motie, gewacht worden op de beantwoording van de schriftelijke vragen aan het college. Omdat er echt wat in het geding is, hopen we bij het daarna opnieuw indienen op voldoende steun.

Helaas is er op dit moment geen meerderheid te vinden voor onze motie  "Schone Lucht Akkoord". 

Een aantal partijen gaf bij de behandeling aan zich eerst te willen verdiepen in wat het Schone Lucht Akkoord nu precies inhoudt. Zo wordt er over dit onderwerp gewacht op de beantwoording van de schriftelijke vragen van D66 aan het college. 

Wij hebben daarom met tegenzin besloten de motie "aan te houden". Uiteraard hopen we dat er na de beantwoording van de vragen wel een meerderheid is voor onze motie. Dat is belangrijk want met het Schone Lucht Akkoord verplichten wij ons als gemeente de jaarlijkse voortgang, omtrent de stand van zaken en vorderingen, te laten zien. 

Het doel van het Akkoord is 50 % gezondheidswinst te boeken in 2030 ten opzichte van de situatie in 2016.  En dat is nodig ook, want de luchtkwaliteit in Maassluis kan beter en als gemeente moeten wij daaraan ons steentje bijdragen. 

 

Wat is er zoal in het geding!

Vooral mensen met longproblemen hebben last van de slechte luchtkwaliteit. Volgens het Longfonds overlijden er jaarlijks 12.000 mensen aan de gevolgen van allerlei aandoeningen die het gevolg zijn van luchtverontreiniging. Verder heeft een op de vijf kinderen met astma daarvan last door de verontreiniging. De luchtkwaliteit in Nederland is vergelijkbaar met het roken van 5,3 sigaretten per dag.

Eerder is er in de raad een motie aangenomen die roken bij sportvelden moet ontmoedigen. Dat is een uitstekend initiatief, maar ook een beetje vreemd als we toch lucht inademen die vergelijkbaar is met het roken van 5,3 sigaretten.

 

Dus, het minste wat we kunnen doen is onszelf verplichten de luchtkwaliteit beter te maken door maatregelen te nemen! Dat is niet alleen fijn voor mensen met longaandoeningen, maar natuurlijk voor iedereen. Want we leven dan ook 3,7 maanden langer. Alle beetjes helpen, toch?

En ja, het plan kost wat. Maar het levert zeker ook veel op, door tevens het voorkomen van medische kosten. Gelukkig heeft het Rijk ook geld beschikbaar gesteld, namelijk € 50 miljoen. 

Wij zullen blijven staan voor schonere lucht! Uiteraard  houden we leden, sympathisanten en ieder die graag die stand van zaken kent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. 

 

Onze huidige motie is als bijlage te lezen op de webpagina 'Uitgelicht'. Zodra er antwoord zijn op de genoemde vragen aan het college zullen we die opnieuw indienen en hopen dan op voldoende steun.

 

Raoul Kleijwegt (fractievoorzitter GroenLinks)

"Schone lucht is topprioriteit" | Ede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Ede 09-02-2020 00:00

Afgelopen week doken in de media alarmerend berichten op dat twee Edese biomassa-centrales meer fijnstof zouden uitstoten dan was toegestaan. De omwonenden zijn daardoor ongerust en dat is heel begrijpelijk.   ChristenUnie, VVD, Gemeentebelangen en GroenLinks hebben daarom meteen raadsvragen gesteld om boven tafel te krijgen wat er nu precies aan de hand was. Het college van burgemeester en wethouders kwam binnen één werkdag al met gedeeltelijke informatie: De overschrijding van normen blijkt van 3 jaar geleden. De gemeente heeft het warmtebedrijf toen meteen gesommeerd om betere filters te plaatsen en dat is ook gebeurd. Overschrijdingen zouden sindsdien niet meer zijn voorgekomen. Ook blijkt het bericht in de media, dat er nog een 4de biomassacentrale bij zou komen, niet te kloppen.   Toch vroeg de fractie Burgerbelangen een spoeddebat aan met het college van Burgemeester en Wethouders. Dit debat vond afgelopen donderdag plaats. Jammer dat niet is gewacht op meer feitelijke informatie en een duidelijke uitleg. Hierdoor ontstond in het debat verwarring over technische details en kwamen we niet toe aan de kernvraag:  zijn de zorgen van inwoners terecht en hoe helpen we concreet om overlast van de centrales te voorkomen.

Gelukkig komt er een herkansing. Binnenkort organiseert het college een informatieve raadsvergadering, waarin deskundigen worden gehoord en vertegenwoordigers van de media worden uitgenodigd.    Op initiatief van D66 werd nog een motie ingediend, waarin het college werd gevraagd goede metingen te doen, zodat we weten of er fijnstof-problemen zijn, waar die zijn en waar die fijnstof vandaan komt. Dan kan de gemeenteraad ook onderbouwd besluiten nemen om - waar nodig - maatregelen te nemen, ter bescherming van onze inwoners. Een prima idee. Wethouder Hoefsloot heeft toegezegd dat die metingen gaan plaatsvinden, waarmee de motie - wat de GroenLinks-fractie betreft -overbodig werd.

GroenLinks heeft de afgelopen jaren meermaals aandacht gevraagd voor de (verbetering van) luchtkwaliteit in Ede. Helaas met beperkt succes. Wij zijn dus blij dat luchtkwaliteit en het gevaar van fijnstof door de media-aandacht ineens goed op het netvlies staat van onze gemeenteraad. "Het is voor ons een topprioriteit", stelde het college. We hopen dat de aandacht voor luchtkwaliteit blijvend is en tot concrete stappen gaat leiden in de goede richting.

Haarlemse lucht wordt gemeten | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlem 13-11-2019 00:00

Per motie (GLH, D66) is het college opgedragen te regelen dat  actief Haarlemse inwoners worden benaderd om mee te doen aan het project “Hollandse luchten”, waarbij gezocht wordt naar een zo goed mogelijke spreiding van gegadigden over de stad.

Verwerking van de gegevens zal dan na overleg gebeuren bij de OmgevingsDienst IJmond.

Financiering voor de meetkastjes wordt gevraagd bij de Provincie, die het project trekt en die in principe bereid is te financieren.

De meeste sensoren die geplaatst gaan worden via het project  “Hollandse luchten” meten fijnstof (PM2.5 en PM10) luchtvochtigheid en temperatuur. Daarnaast wordt een handvol ‘uitgebreide’ sensoren ingezet, die ook stikstofoxide meten en ozon.

In het afgelopen jaren zijn er door de gemeente enkele andersoortige meetpunten in werking gesteld en vanaf half 2018 zijn er, georganiseerd door de wijkraden in Oost, meetpunten verspreid in dit stadsdeel. De gegevens daarvan worden verwerkt door de GGD Amsterdam.

 

De onderbouwing van de motie:

 

 Constaterende dat:

• Het RIVM luchtmetingen doet, maar in Haarlem slechts één meetpunt heeft; • Het college in de Kadernota 2019 aangaf dat een van de stappen om te komen tot een duurzaamheidsbegroting was het “praktisch meetbaar maken”1; • De luchtverontreiniging in Haarlem ernstige vormen aanneemt; • In het kader van de Omgevingswet een omgevingsvisie en omgevingsplan moet worden geschreven en daarvoor onder meer belangrijk is de luchtkwaliteit binnen de gemeente in kaart te brengen;

 

Overwegende dat:

• Ook Haarlemse inwoners verontrust zijn over de luchtkwaliteit in hun buurt, in verband met autoverkeer of vliegverkeer • In Noord-Holland het project “Hollandse luchten” loopt; • In dat kader bewoners zelf in hun buurt luchtmetingen kunnen doen en de resultaten kunnen doorgeven aan Omgevings Dienst IJmond; • Er in een aantal gemeenten in Noord-Holland, in het bijzonder in de IJmond, middels dit project “Hollande Luchten” door inwoners fijnstof en stikstof wordt gemeten; • In Haarlem nu op een enkele uitzondering na niet meegedaan wordt aan dit project; • In het kader van de Omgevingsvisie en de duurzaamheidsbegroting ook in Haarlem gewerkt moet worden aan meting en verbetering van de luchtkwaliteit; • Alleen door te meten, we kunnen weten en dan pas kunnen verbeteren;

 

GroenLinks kritisch over biomassacentrale | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Arnhem 06-07-2019 00:00

In april werd een voorstel van GroenLinks, D66 en Partij voor de Dieren aangenomen om geen biomassacentrale meer toe te staan in Arnhem. Tenzij dit kleinschalig is, de herkomst van de biomassa duurzaam is, het leidt tot minder uitstoot, en aan nog meer voorwaarden voldoet. Maar onlangs werd bekend dat er al een biomassacentrale gebouwd is in Arnhem, op IPKW (Industriepark Kleefse Waard). Hierover ontstond veel onrust, ook bij GroenLinks. Daarop stelde GroenLinks-raadslid Muriël Simonis raadsvragen. Muriël Simonis: “Er zijn twee duidelijke pijnpunten: de herkomst van de biomassa en de (lucht)vervuiling. GroenLinks is van mening dat snoeihout niet past bij een duurzame biomassacentrale. Dat snoeihout als brandstof wordt gebruikt levert een financieel perverse prikkel. Nu we als stad grote stappen maken bij het verminderen van luchtvervuiling is de aanleg van een centrale die veel fijnstof uitstoot niet passend.”

De vergunning voor de centrale op IPKW is echter afgegeven in 2016 vanuit de provincie. Daarnaast is de centrale inmiddels in af én is er bijna 80 miljoen aan Rijkssubsidie voor verleend. De komst is dus onomkeerbaar, gaf wethouder Van Dellen aan. Hoewel de biomassacentrale op IPKW niet meer tegen te houden is, blijft GroenLinks kritisch. Muriël Simonis: “Er zijn opties om de biomassacentrale te verduurzamen. Dit is iets waar we met de Arnhemmers voor willen knokken.” De wethouder gaf aan hierover in gesprek te gaan met Veolia, eigenaar van de centrale.

We moeten kritisch blijven kijken naar het gebruik van biomassa, want de komende jaren zal de vraag naar biomassa alleen maar toenemen. Biomassa en de toepassingen ervan zijn er in vele vormen. Wetenschappers zijn in een stevig debat verwikkeld ten aanzien van het gebruik van biomassa voor verschillende sectoren en op verschillende manieren. Er zijn nu al ongeveer 13 andere biomassacentrales in Gelderland alleen. Als die allen lokaal snoeiafval gebruiken kan dat eenvoudigweg niet. Zeker met een leveringsplicht van de biomassaleverancier. Dan wordt er gesnoeid voor de biomassacentrale, en dat is niet de bedoeling.

Niet alleen in Arnhem wordt er geworsteld met het wel of niet van biomassacentrales. Het is een debat waar zowel de inwoners, de wetenschap als de politiek niet over uit is. Per geval zal er naar alle factoren gekeken moeten worden om te kunnen bepalen of het duurzaam is en een stapje in de goede richting. Voor GroenLinks is het helder dat de biomassa duurzaam moet zijn én dat de luchtkwaliteit verbeterd. Dit is de reden dat GroenLinks Arnhem samen met andere partijen recentelijk heeft laten vastleggen dat er pas na nauwkeurige afwegingen over duurzaamheid een biomassacentrale in Arnhem mag worden goedgekeurd via het amendement ‘Geen CO2-uitstoot door biomassa’.

GroenLinks wil opnieuw actie omtrent luchtkwaliteit | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Amstelveen 01-07-2019 00:00

GroenLinks maakt zich al langere tijd zorgen over de luchtkwaliteit in Amstelveen en die zorgen worden nu onderschreven door het recente onderzoek van het RIVM. Uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat inwoners rond Schiphol al op korte termijn negatieve gezondheidseffecten ondervinden van ultrafijnstof. GroenLinks vroeg eerder dit jaar tevergeefs om actie van de gemeente en hoopt dat het college bestaande uit VVD, D66 en PvdA, nu wel in beweging te krijgen is.

Donderdag 27 juni kwam het RIVM met een onderzoek naar buiten met betrekking tot de gezondheidseffecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijnstof voor omwonenden van Schiphol. Een onderzoek over de lange termijn effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijnstof van het RIVM loopt nog. De resultaten daarvan worden in 2021 verwacht. De huidige resultaten zijn reeds zorgwekkend te noemen. GroenLinks raadslid Lennart de Looze: “Veel mensen maken zich al langere tijd zorgen over dit probleem. Dit onderzoek toont aan dat deze zorgen terecht zijn. Het blijkt zelfs nog erger te zijn; kortdurende blootstelling heeft al direct effecten op onze gezondheid.” Het onderzoek wijst uit dat ultrafijnstof, dat zowel door vliegtuigen als verkeer wordt uitgestoten, leidt tot onder meer vermindering in longfunctie bij volwassenen, luchtwegklachten bij kinderen, toename in medicijngebruik bij kinderen met astma en tijdelijke vermindering van de hartfunctie bij volwassenen.

Vorig jaar diende GroenLinks al een motie in om de luchtkwaliteit te gaan monitoren, om zo ook, net als in andere gemeenten, de effectiviteit van maatregelen te kunnen meten. Deze motie werd ondersteund door de gehele oppositie, maar de coalitie hield het tegen en gaf aan te willen wachten op onderzoeken van het RIVM. “Nu dit onderzoek er ligt, verwacht ik dat er genoeg aanleiding is om er serieus mee aan de slag te gaan. Schiphol is een grote vervuiler, maar ook de A9 en het verkeer op onze binnenwegen zullen we onder de loep moeten nemen,” aldus de Looze. De partij zegt opnieuw met concrete voorstellen te zullen komen voor de komende gemeenteraadsvergadering van 10 juli.

GroenLinks presenteert Actieplan Gezonde Lucht | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Tilburg 17-06-2019 00:00

GroenLinks Tilburg komt met een eigen plan om de luchtkwaliteit in Tilburg sterk te verbeteren. Schone lucht is belangrijk voor een gezonde stad, maar het plan van de gemeente om hier aan te werken laat te lang op zich wachten. Dat was de reden voor burgerraadslid Martin de Wolf om een eigen Actieplan ter inspiratie te overhandigen aan het College. 

In december 2016 dienden GL, D66, PvdA en SP het initiatiefvoorstel 'Gezonde lucht in Tilburg' in. Naar aanleiding van dat initiatiefvoorstel heeft het RIVM een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de lucht in Tilburg. Uitkomst was dat vermindering van houtstook de luchtkwaliteit zou kunnen verbeteren. Op basis daarvan kondigde het College een 'actieplan houtstook' aan, dat in 2018 zou verschijnen.

GroenLinks-burgerraadslid Martin de Wolf: “De luchtkwaliteit kan veel beter in Tilburg. Het is de hoogste tijd dat de gemeente maatregelen gaat nemen!”

In maart 2019 was er nog steeds geen 'actieplan houtstook'. De indieners van het voorgenoemde initiatiefvoorstel hebben zodoende schriftelijke vragen gesteld, op basis waarvan het College antwoordde: "Het actieplan ‘Stook verantwoord’ nadert de afronding. Het actieplan wordt naar verwachting in mei aan de raad aangeboden." Het is inmiddels medio juni 2019 en het actieplan is nog steeds niet aan de raad aangeboden.

Tijdens het vragenhalfuurtje van maandag 17 juni 2019 presenteert GroenLinks haar eigen Actieplan. In dit plan is aandacht voor het meten van luchtkwaliteit, elektrisch barbecueën, bewust stoken, schone mobiliteit en meer groen. Het plan is te lezen in de bijlage. 

Den Haag zet zich op allerlei ...

GroenLinks GroenLinks D66 's-Gravenhage 31-05-2019 12:11

Den Haag zet zich op allerlei manieren in voor een klimaatneutrale en leefbare stad met schone lucht. 🍀 Cruiseschepen varen echter bijna altijd op stookolie en zijn daarmee heel vervuilend! 🛳 Bovendien is het niet duidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid van de stad. Daarom vroeg Arjen Kapteijns samen met D66 Den Haag om opheldering. Lees hier meer 👇

GroenLinks en D66: 'Zorgen over aantrekken cruiseschepen' | Den Haag

GroenLinks GroenLinks D66 Den Haag 31-05-2019 00:00

GroenLinks en D66 maken zich zorgen over de komst van cruiseschepen naar Den Haag. Vrijwel alle cruiseschepen varen nog op sterk vervuilende stookolie en dat heeft mogelijk gevolgen voor de CO2-uitstoot en luchtkwaliteit in onze stad. Ook is onduidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid: “Wij twijfelen of Den Haag gebaat is bij de komst van meer cruiseschepen".
 
Schone lucht
Alhoewel grote schepen volgens het coalitieakkoord niet toegestaan zijn, gaat het stadsbestuur kleinere cruiseschepen naar Scheveningen halen. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 hebben het Haagse stadsbestuur om uitleg gevraagd over dat besluit. "We willen graag weten hoe de  doelstellingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad rijmen met het aantrekken van meer cruiseschepen. Ook willen we graag weten hoeveel geld het cruisetoerisme de stad daadwerkelijk oplevert", aldus Arjen Kapteijns (GroenLinks) en Daniel Scheper (D66)
 
Kwaliteitstoerisme
Het is ook niet helder op welke manier bewoners betrokken zijn bij het besluit om meer cruiseschepen naar Scheveningen te halen. Dit terwijl cruiseboten mogelijk van invloed zijn op de leefbaarheid. Een boot zorgt in elk geval voor een grote stroom toeristen die in één keer de haven betreedt. Ook zorgen de cruiseboten voor een flinke uitstoot van CO2 en fijnstof in de haven en daardoor krijgen omwonenden vermoedelijk te maken met een slechtere luchtkwaliteit. Wij horen graag hoe dit past bij de klimaatambities en het doel om kwaliteitstoerisme naar Den Haag te trekken", aldus de partijen. GroenLinks en D66 hebben over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.
 
 

Tweetakt scooters en brommers in de ...

GroenLinks GroenLinks D66 Vlaardingen 01-12-2018 02:52

Tweetakt scooters en brommers in de ban? Fractie Boers, D66 Vlaardingen en ONS Vlaardingen bedankt voor het mede indienen!💚

Tweetakt scooters en brommers in de ban? | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks D66 Vlaardingen 01-12-2018 00:00

GroenLinks, D66, ONS en fractie Boers willen in kaart brengen wat de mogelijkheden zijn die de gemeente heeft om vervuilende scooters en brommers in de ban te doen. Onderzoek van TNO wijst namelijk uit dat deze 20 tot 2700 keer zoveel vervuilende stoffen uitstoten als een bestelbus.

Tijdens de Raad van 29 november is een motie van deze partijen aangenomen met als strekking om voor de voorjaarsnota de opties en financiële consequenties in kaart te hebben. Het voorstel werd in eerste instantie ingediend als een amendement, maar omdat er vooral (terechte) vragen werden gesteld omtrent de compensatieregelingen voor huidige bezitters van deze brommers en scooters, is besloten het voorstel als motie in te dienen. GroenLinks is uiteraard voorstander van deze regelingen en ziet de concrete plannen van het college graag tegemoet.

Indiener Neill Voorburg is verheugd met het aannemen van deze motie:

“Los van de cijfers zit het ware probleem hem in de locatie waar de vervuilende stoffen worden uitgestoten. En voor een brommer is dat vaak in een stedelijke omgeving, dé plek waar we uitstoot willen terugdringen. Met het aannemen van deze motie toont de raad de wil om concrete maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.”

  Hier de uitgesproken tekst:

  Voorzitter,

Drie jaar geleden heeft dhr. Boers al eens middels een motie dit onderwerp aangekaart. De relevantie is echter alleen maar toegenomen. Zo is er eerder vandaag een rapport gepresenteerd (The lancet Countdown 2018), deze is opgesteld door wetenschappers van 27 internationale topuniversiteiten van alle continenten, de verenigde naties en internationale agentschappen. In dit rapport wordt gewaarschuwd voor de gevolgen van klimaatverandering en luchtkwaliteit voor het welzijn en gezondheid van mensen.

Het rapport is vertaald naar de Nederlandse situatie, zo wordt er door artsen van o.a het UMC gesteld dat klimaatverandering, luchtvervuiling een gevaar zijn voor de volksgezondheid, een schatting van 8000 mensen die jaarlijks te vroeg overlijden. De regio waar Vlaardingen toe behoort heeft de slechtste luchtkwaliteit van Nederland.

Omdat we als gemeente niet op alle oorzaken van luchtvervuiling invloed hebben, moeten we volgens GroenLinks daarom juist maatregelen nemen op zaken waarop we wél invloed hebben. Het ontmoedigen van zeer vervuilende tweetaktmotoren is een zeer concrete en efficiënte maatregel die we lokaal kunnen nemen. Deze brommers en scooters zijn namelijk wel 20 tot 2700 keer zo vervuilend als een bestelbus.

Hoe willen we de beste fietsstad van Nederland worden wanneer het gezonde fietsen een knauw krijgt, waar een frisse neus halen bij het stoplicht verandert in uitgerookt worden met deze uitstootcijfers in het achterhoofd.

Met dit amendement nemen we een doelstelling, een ambitie op in het actieplan mobiliteit, we stellen kaders. De manier waarop we hieraan invulling geven kan op verschillende manieren, de wethouder heeft nog ruim een jaar om een goed plan voor te leggen aan de raad. Wat mij betreft werken we met een milieuzone en laten we mensen hun vervuilende scooter in de aanloopperiode inleveren tegen een financiële compensatie voor de aanschaf van een elektrisch model (sloopregeling).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.