Nieuws van ChristenUnie over CDA inzichtelijk

11 documenten

Ruimtetekort voor het onderwijs in Veenendaal Oost

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Veenendaal 22-02-2020 07:52

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1311071/63167/ontmoetingshuis.pngEr zijn ruimteprobleem voor het onderwijs in Veenendaal Oost. Dit heeft allerlei oorzaken, zoals o.a. een hoger aantal leerlingen dan de prognoses aangaven en ook vanwege het feit dat er een groot aantal leerlingen van buiten de wijk naar school gaan in Veenendaal Oost. Het ruimteprobleem in het onderwijsgedeelte van het Ontmoetingshuis is complex en niet simpel om ‘even’ snel op te lossen.

Voorgeschiedenis

In september 2014 zijn drie basisscholen, kinderopvang, buitenschoolse opvang gestart in het Ontmoetingshuis. In juni 2015 is op initiatief van ChristenUnie, CDA en SGP een amendement aangenomen om de 2de fase van het Ontmoetingshuis te vervroegen omdat de scholen toen al ruimte tekort kwamen. In oktober 2017 is de uitbreiding van het Ontmoetingshuis voltooid.

Nu zijn we bijna 3 jaar verder en het ruimtetekort voor de scholen in Veenendaal Oost is opnieuw een feit. Ouders uit de wijk hebben een brief aan het college en de gemeenteraad gestuurd en zij hebben een petitie ingediend. De ChristenUnie heeft het college gevraagd hierover met de schoolbesturen in overleg te blijven en om in gezamenlijkheid te zoeken naar oplossingen voor het ruimteprobleem. Mede met het oog op de toekomst, omdat in Veenendaal Oost nog ruim duizend woningen gebouwd moeten worden.

In juni staat een herijking van het Integraal Huisvestingsplan voor het onderwijs op de agenda. We zullen op dat moment nogmaals grote aandacht vragen voor deze problematiek. We rekenen dan ook op oplossingsrichtingen vanuit de schoolbesturen en het college.

Ruimtetekort voor het onderwijs in Veenendaal Oost

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Veenendaal 22-02-2020 07:52

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1311071/554113/ontmoetingshuis.pngEr zijn ruimteprobleem voor het onderwijs in Veenendaal Oost. Dit heeft allerlei oorzaken, zoals o.a. een hoger aantal leerlingen dan de prognoses aangaven en ook vanwege het feit dat er een groot aantal leerlingen van buiten de wijk naar school gaan in Veenendaal Oost. Het ruimteprobleem in het onderwijsgedeelte van het Ontmoetingshuis is complex en niet simpel om ‘even’ snel op te lossen.

Voorgeschiedenis

In september 2014 zijn drie basisscholen, kinderopvang, buitenschoolse opvang gestart in het Ontmoetingshuis. In juni 2015 is op initiatief van ChristenUnie, CDA en SGP een amendement aangenomen om de 2de fase van het Ontmoetingshuis te vervroegen omdat de scholen toen al ruimte tekort kwamen. In oktober 2017 is de uitbreiding van het Ontmoetingshuis voltooid.

Nu zijn we bijna 3 jaar verder en het ruimtetekort voor de scholen in Veenendaal Oost is opnieuw een feit. Ouders uit de wijk hebben een brief aan het college en de gemeenteraad gestuurd en zij hebben een petitie ingediend. De ChristenUnie heeft het college gevraagd hierover met de schoolbesturen in overleg te blijven en om in gezamenlijkheid te zoeken naar oplossingen voor het ruimteprobleem. Mede met het oog op de toekomst, omdat in Veenendaal Oost nog ruim duizend woningen gebouwd moeten worden.

In juni staat een herijking van het Integraal Huisvestingsplan voor het onderwijs op de agenda. We zullen op dat moment nogmaals grote aandacht vragen voor deze problematiek. We rekenen dan ook op oplossingsrichtingen vanuit de schoolbesturen en het college.

ChristenUnie-SGP wil voorrang geven aan onderwijshuisvesting

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Leiderdorp 15-11-2019 14:14

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1277547/1122616/School de Hoftuyn (2).JPG

De komende tien jaar is er zo'n 13 miljoen euro nodig voor de renovatie en nieuwbouw van scholen. Dit geld is er nu niet. ChristenUnie-SGP maakt zich daar zorgen over. Daarom diende de Leiderdorpse fractie, samen met andere partijen, in de Gemeenteraadsvergadering van 1 juli een motie in om prioriteit te geven aan onderwijshuisvesting. Helaas werd deze motie niet gesteund door de Leiderdorpse coalitie van LPL, VVD en CDA want wat ons betreft had er nu al een duidelijke keuze voor onderhuisvesting moeten worden gemaakt.

Reactie op Coalitie akkoord

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Haarlemmermeer 26-01-2019 13:12

https://haarlemmermeer.christenunie.nl/k/n6068/news/view/1262950/43694/Koos.jpgHoofddorp, op 10 januari is in de raad het nieuwe. Collegeprogramma besproken. Namens onze fractie ChristenUnie-SGP is Koos de Vries hier uitvoerig op ingegaan. Met lof voor belangrijke zaken als de aandacht voor huiselijk geweld en meer geld voor onderhoud. Met een uitgestoken hand om bijvoorbeeld samen ideeën over energietransitie verder uit te werken. Maar ook met opgetrokken wenkbrauwen als het bijvoorbeeld gaat om de plannen voor meer grootschalige evenementen. Koos begon met een welkom voor de te benoemen wethouders; vijf oude bekenden en een nieuw gezicht.  Hij wenste het college veel wijsheid toe en veel sterkte. Daarna ging hij puntsgewijs in op verschillende thema’s.

Veiligheid: “Het akkoord spreekt over een plan van aanpak tegen relationeel geweld achter de voordeur.” En bij Onderwijs wordt via het programma VIOS aandacht gegeven aan preventie en voorlichting op het gebied van onder meer mediawijsheid, pooierboys, digitaal pesten en aan de fysieke veiligheid van leerlingen. Wat ons betreft prima plannen; wij willen bij het eerste punt dan ook meteen het echtscheidingsloket inbrengen om mee te nemen in de planvorming.

Werk en Inkomen:

Voor mensen in de bijstand wordt een tegenprestatie verwacht. Hoe gaan we ervoor zorgen dat er geen verdringing op de arbeidsmarkt ontstaat, en dat de tegenprestatie ook echt een opstapje naar betaald werk wordt? Het leren van de Nederlandse taal is afgelopen jaren aan de markt overgelaten waarbij de nieuwkomers ook nog zelf voor de kosten opdraaiden; het werd een ramp kunnen we wel zeggen met frauduleuze bureautjes etc. Hoe willen we tot een effectievere en klantvriendelijke aanpak komen?

Mobiliteit:

Onze fractie is niet helemaal gerust op de alinea over de Duinpolderweg. Het college ziet erop toe dat inwoners en ondernemers worden betrokken bij de uiteindelijke inpassing van het tracé. Onze vraag: gaat het college nog eens flink de boer op bij de provincies over het tracé Zwaanshoek? Nog één keer alles op de zuidvariant?

Wonen:

De beschrijving van woonruimteverdeling is veelbelovend maar weinig concreet. Gaat het college een thermometer bijhouden met % van de verschillende woningcategorieën die zij heeft gerealiseerd? Hoe gaan we anders zien wat “substantieel” is? We zouden graag zien dat beoogd wethouder Booij dit gaat bijhouden in haar portefeuille woonbeleid.

We zijn benieuwd hoe het college het verband ziet tussen de huisvesting van statushouders en hun integratie.

Gebiedsgericht werken, Fysieke leefomgeving:

De afgelopen jaren waren er behoorlijk wat klachten m.b.t. het onderhoud in de buitenruimte. Onze fractie is blij dat er voldoende middelen komen voor goed onderhoud en een inhaalslag. Het onderhoud van groen, straten en stoepen kan nog een stuk beter. Fijn dat dat wordt onderkend in dit coalitieakkoord!

Grootschalig groen en de agrarische sector

Wat over Park21 geschreven werd, stelde ons teleur, we hadden meer van dit coalitieakkoord verwacht.

”Op basis van de voortgang van de ontwikkeling van PARK21 en de resultaten van de Milieueffectrapportage (MER) wordt bekeken of bijstelling van het Masterplan nodig is of dat de ingezette ontwikkelstrategie kan worden voorgezet.”

Naar ons idee was er van de zijde van CDA meer kritiek dan alleen op eventuele MER-problemen. Wij dagen het college uit om in deze coalitieperiode met een plan te komen zonder open einde in de tijd. De ondernemers in het gebied zijn al lang genoeg aan het lijntje gehouden. Positief is dat we niets meer lezen over grootschalige toerisme. Is dat plan de prullenbak ingegaan?

En in het hoofdstuk over de agrarische sector lezen we: De toepassing van (industrie)grond mag geen gevaar opleveren voor de volksgezondheid, ecologie, landbouwgronden (voedselproductie) en voedselveiligheid en zal voldoen aan de huidige wet- en regelgeving.” Dat gaan we volgen. Het CDA was steeds mordicus tegen. Mooi nieuws voor de inwoners van voormalig Haarlemmerliede en Spaarnwoude: de afspraak blijft staan dat de Houtrakpolder groen blijft en er geen uitbreiding van het westelijk havengebied komt.

Economische Zaken

Economische diversificatie: goed punt

Schiphol: we missen hier de inzet om zich in te spannen om de overlast te verminderen en daarmee de samenwerking met bv. ORS.

Toerisme en evenementen

“Het college onderstreept evengoed de meerwaarde van grote evenementen als Mysteryland en Awakenings en zet zich daarom in om grootschalige evenementen naar Haarlemmermeer te halen. Daarbij is het zaak grote evenementen te spreiden om overlast tegen te gaan” In hoeverre ga je overlast tegen door evenementen te spreiden? Onze fractie vindt dat we met twee grote festivals uit de top 50 van Nederland ons steentje meer dan voldoende bijdragen. Om dan nog meer festivals binnen te halen onder het motto dat er in Park 21 nog geen een is (zo lezen wij spreiden) gaat er bij ons niet in. De plannen voor een festival met ruimte voor 100.000 bezoekers – dichtbij Rijsenhout - doet ons slechts huiveren. Daar komt herrie van!

Energietransitie.

We lazen dat duurzaamheid inmiddels goed verankerd is en dat nu de nadruk komt te liggen op energietransitie. Daarbij wordt het draagvlak benadrukt. Dat is inderdaad belangrijk. Zijn er ideeën hoe dat draagvlak te vergroten is om het uiteindelijke landelijk opgelegde doel te bereiken? Naar ons idee moeten we flink aan de bak!

Financiën

Onder het kopje Slimmer werken wordt kosten besparen in een adem genoemd met uitbreiding van de ambtelijke organisatie. Dat lijkt in tegenspraak met elkaar. Kan dat eens worden uitgelegd? (Ook bij organisatie op bladzijde 25 staat zo’n dubbeling. We gaan uitbreiden met 2,5 miljoen euro op budget. Tegelijk wordt van de organisatie verwacht eenzelfde aantal medewerkers vrij te spelen…. Dus we maken een potje van 2,5 miljoen om dit coalitieakkoord uit te voeren?

Dat er nieuwe taken bij zijn gekomen is duidelijk. Maar we verwachten wel een onderbouwing. Welke zaken zijn er blijven liggen? Hoe komt u tot de nieuwe, gewenste formatiegrootte?

En dan de Televerde claim. De vorige wethouder stelde de toenmalige raad gerust dat die claim goed kon worden opgevangen. Durven de beoogde wethouders deze garantie te herhalen? Wij kunnen ons niet voorstellen dat hier niet even over is gesproken.

 

Wij zijn benieuwd wat u vindt van ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA D66 PvdA Haarlem 23-05-2018 21:19

Wij zijn benieuwd wat u vindt van het akkoord van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA. Naar verwachting is donderdag 31 mei hierover een debat in de gemeenteraad. Welke punten moet de ChristenUnie zich sterk voor maken? Hieronder onze eerste reactie!

COALITIEAKKOORD: Zichtbaar nabij!

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Papendrecht 19-05-2018 08:57

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1213326/43756/ZwplezwJYVrijdag 18 mei is op het gemeentehuis van Papendrecht het coalitieakkoord gepresenteerd. ChristenUnie Papendrecht maakt deel uit van de coalitie, en in het huidige voorstel is er een wethoudersplaats beoogd voor Kees de Ruyter.

De titel van het akkoord is Zichtbaar nabij!. De coalitie wordt gevormd door PAB, CDA, Christenunie en SGP. Namens ChristenUnie Papendrecht wordt Kees de Ruyter voorgesteld als wethouder. zijn portefeuille zal bestaan uit: verkeer, vervoer en waterstaat, onderwijs, media, volksgezondheid, begraafplaats, Alblasserwaard-Vijfheerenlanden & wijkgericht werken. 

ChristenUnie Papendrecht is uiteraard erg blij met het resultaat, en hoopt in de komende periode zoveel mogelijk het Christelijke geluid, dat ook in het verkiezingsprogramma naar voren kwam, en deze rol te kunnen laten horen. Wij danken onze God voor de zegen dat we in de coalitie deel mogen nemen. 

Doordat Kees de Ruyter de gemeenteraad zal verlaten zijn er ook wat personele wijzigingen. De plaats van Kees wordt ingevuld door Jaco van Erk. De plaats van Jaco als Duo-raadslid zal worden ingevuld door Arjan Oostra. Pieter-Jan den Dekker zal fractievoorzitter worden.

Met dank ook aan alle coalitiepartijen, en Rinus de regt as (in)formateur presenteren wij hier het coalitieakkoord.

Morgen een informatieve en ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Oegstgeest 31-01-2018 08:03

Morgen een informatieve en beeldvormende avond over de samenwerking tussen onderwijs en zorg. Een van de thema’s waar wij ons de komende jaren voor willen inzetten. Van harte welkom! #jeugd #onderwijs #zorg #preventie CDA Oegstgeest

Raadbeschouwing November 2017

ChristenUnie ChristenUnie PvdA CDA Aalten 03-12-2017 22:07

Op 28 november werd weer een raadsvergadering gehouden met een volle tribune. Al snel bleek dat het om veel Barloërs ging. Het eerste bespreekpunt op de agenda gaf daar alle aanleiding toe. Namelijk aanhoren of het echt mogelijk gaat worden om één gebouw op het (bijna) voormalige AZC voor sloop te sparen en die ter beschikking te stellen aan de Oranjevereniging. Na het positieve besluit schorste de voorzitter de vergadering en renden in eerste instantie de (Barlose) CDA naar het bestuur van de vereniging om hen te feliciteren met deze grootse buit. Hieraan vooraf had de ChristenUnie in het vragenuurtje gevraagd wat meer voorlichting te geven opdat het omstreden carbidschieten op de zondag pas na het middaguur zal plaats gaan vinden om overlast voor kerkdiensten te voorkomen. Maar carbidschieten doe je in het buitengebied! Lastig om zo'n opmerking te pareren. Meer van deze raadsvergadering staat in de beschouwing door Tobias.

Bij de raadsvergadering van 28 november waren 19 raadsleden aanwezig.

De agenda kende aanvankelijk één onderwerp, een bespreekstuk, namelijk het voorstel tot behoud van een gebouw op het voormalig AZC-terrein te Barlo ten behoeve van de Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo. Het CDA echter had het verzoek ingediend om het beleidskader harmonisatie en kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ook als bespreekstuk aan te merken, waardoor er twee inhoudelijke thema’s werden besproken.

Nadat de vergadering traditiegetrouw werd geopend met een moment van stilte en de 'loterij', werd de agenda vastgesteld. Vervolgens kwam het Vragenuur aan bod. De ChristenUnie had schriftelijk een vraag aangekondigd, namelijk over carbidschieten op zondag 31 december. Hierop is door het college van Burgemeester en Wethouders inmiddels een schriftelijke reactie gegeven. Ook de PvdA had een vraag gesteld, namelijk over het armoedebeleid (specifiek kinderarmoede). De antwoorden hierover volgen in januari. Ook door het CDA zijn twee vragen gesteld. De eerste vraag ging over of het college van B&W onderzoek wil doen naar de verharding van een zandweg in de gemeente Aalten. Ook vroeg het CDA naar de voortgang van de bouw van sociale huurwoningen op plan Kobus; de bouw hiervan is namelijk nog niet gestart. Wethouder Kok reageerde dat de streefperiode maart 2018 is. Tot slot vroeg GemeenteBelangen aandacht voor zorgen die spelen (veiligheid, parkeergelegenheden) rondom de weekmarkt te Dinxperlo.

Het gaat hierbij om de parkeergelegenheid en veiligheidszaken. Wethouder Nijland gaf aan hieraan aandacht te willen besteden.

 

Gebouw AZC

In de periode voor de opening van het Asielzoekerscentrum (AZC) Groot Deunk in Barlo, heeft de Gemeente met het COA afgesproken dat na sluiting van het AZC het terrein wordt gesaneerd en de gebouwen gesloopt. Op grond van de bestuursovereenkomst kan de gemeente daarbij bepalen dat enkele gebouwen behouden moeten blijven. De Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo heeft nu een verzoek ingediend om een gebouw te behouden op Groot Deunk. De meesten partijen gaven aan positief tegenover het voorstel te staan. Zo gaven het CDA en de PvdA aan het een goed voorstel te vinden en wil GemeenteBelangen het vertrouwen aan de Oranjevereniging geven. Ook de ChristenUnie was positief over het voorstel. Volgens Johan Pennings is de leefbaarheid van de samenleving en buitengebied van groot belang; dit voorstel draagt daaraan bij. Verder gaf Pennings aan dat de inwoners van Barlo hun kracht hebben laten zien door een goed en doordacht plan te presenteren. Wel moeten een bepaalde zaken duidelijk geregeld worden, zoals de regels voor het gebruik en de horeca die daar gaat plaatsvinden. Ook de eindigheid van het gebruik van het gebouw moet helder worden gemaakt.

Ook zijn er enkele kritische opmerkingen geplaatst. Zo zouden omwonenden opnieuw op een verkeerd been worden gezet en zijn afspraken wederom niet nagekomen geworden, aldus HMV. Hierbij werd gedoeld op de afspraken in de bestuursovereenkomst, namelijk dat het terrein na gebruik zou worden gesaneerd en als natuur- en agrarisch gebied opgeleverd zou worden. Het overgrote deel van de raad staat positief tegenover het voorstel; de raad wil echter wel graag heldere afspraken over het gebruik van het betreffende gebouw. Na een (kort) debat werd overgegaan tot stemming. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

 

Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

Door het CDA en de ChristenUnie is over dit onderwerp een bijdrage geleverd, de andere partijen deden dit niet. Namens de ChristenUnie voerde Hanny Noorman het woord. De inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang per 1 januari 2018 leidt tot een andere organisatie van het tot op heden door de gemeente gesubsidieerde peuterspeelzaalwerk. Door deze nieuwe wetgeving worden de kwaliteitseisen en de financieringsstructuur van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gelijk gemaakt. Het peuterspeelzaalwerk zal niet meer een welzijnsvoorziening zijn maar komt met de kinderopvang in één regeling terecht en krijgt de naam peuteropvang. De opvang en begeleiding van jonge kinderen wordt daarmee weer meer onderhevig aan landelijke regelingen. De voorschriften voor het aantal begeleiders en hun opleidingsniveau moeten door veranderende wetgeving ook meer aan kwaliteitseisen voldoen. De ChristenUnie vindt dit een goede zaak, want de zorg, de veiligheid en de begeleiding onze jonge kinderen verdient alle aandacht.

Met het onderbrengen van de peuteropvang en de kinderopvang in één wet verandert ook de financiële regeling voor de ouders. Zij kunnen voor de peuteropvang per 1 januari dus ook een toeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Dit geldt voor ouders die beide een baan hebben. De alleenverdieners en ouders die niet werken hebben geen recht op een toeslag via de Belastingdienst. Zij kunnen een aanvraag doen voor een vergoeding bij de gemeente.

Verder is de ChristenUnie van mening dat kinderen onder de zogenaamde VVE regeling vallen bijzondere aandacht verdienen. Deze Vroegschoolse en Voorschoolse Educatie is er voor kinderen van wie de ontwikkeling dreigt te stagneren door emotionele problemen of problemen van psychosociale aard. Kinderen die een achterstand hebben in de taalontwikkeling of die te maken hebben met pedagogische verwaarlozing. Het beleid maakt het mogelijk dat ouders vrij zijn in de keuze voor organisatie en locatie van de opvang, zolang deze organisatie de nodige certificaten heeft. Voor de opvang van VVE kinderen gelden aanvullende eisen. De fractie van de ChristenUnie vindt dit bijzonder belangrijk. Ondanks dat dit wel een grote organisatorische verandering is, zullen de kinderen er niets van merken. Dat is goed. De ChristenUnie heeft daarom ingestemd met het voorstel. Ook dit voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

 

Tot slot zijn de hamerstukken en overige stukken (ingekomen stukken, notulen en aantekeningen) vastgesteld. De volgende raadsvergadering staat gepland op D.V. 19 december 2017.

Namens de fractie,

Tobias Holtman 

als pdf

Kadernota 2018: Aangenaam of oppassen?

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Zwijndrecht 08-11-2017 21:11

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1137466/62926/Andries van Gemerden 135Op dinsdag 27 juni 2017 was de behandeling van de Kadernota. De nieuwe fractievoorzitter Andries van Gemerden sprak daarbij namens de fractie. Hieronder is de bijdrage te lezen.

Voorzitter,In juli 2014 gebruikten we de wind als een metafoor voor de omstandigheden waarin mensen terecht kunnen komen. We hadden het over: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Wij hebben als mens geen invloed op het weer. Het klimaat in Nederland is wisselvallig, soms is het koud, dan is het weer heet. Waar we wel invloed op hebben is het financiële klimaat van de gemeente Zwijndrecht.  We willen aangeven dat de kadernota fris aanvoelt, de meicirculaire warm aanvoelt. De risico’s die genoemd worden in de Kadernota temperen dit gevoel en er is dus nog wel een waarschuwing te maken.

We geven nu de richting aan voor het komende jaar in deze Kadernota. De Kadernota laat zien dat de begroting meerjarig niet sluitend is, maar dit effect wordt weggenomen door de meicirculaire. Voor alle jaren zouden de resultaten nu positief zijn, maar we weten ook dat over 5 jaar de inkomsten uit precario weg zullen vallen. Dit betreft een nadeel van € 850.000,-. Dit is nog niet zichtbaar in de Kadernota, maar dit geld moet structureel over blijven. Laten we goed opletten en niet in zwaar weer terechtkomen. Een groot risico vormt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Voor Zwijndrecht is dit een nadeel en het kan gaan om een bedrag van € 475.000,-. Zwijndrecht heeft echter wel relatief veel gevaren op de weg, het spoor en het water. De fractie van de ChristenUnie-SGP vraagt aan de burgemeester: Kan dit nog veranderen en kan dit worden gecompenseerd?

Naast deze ontwikkeling zien we negatieve financiële ontwikkelingen op het gebied van jeugdhulp/veilig thuis en inkomen/bijstand. De middelen die we krijgen nemen af en het is duidelijk dat alle inzet niet tijdig zorgt voor een vermindering van de dure zorgvraag.De Dienst Gezondheid & Jeugd heeft groen licht gegeven voor extra uitgaven. Voor Zwijndrecht zou het voor 2017 gaan om een bedrag van in totaal € 300.000,-. Dit is nog niet vertaald naar onze kadernota. Voor 2018 en verder zullen we rekening moeten houden met tekorten van mogelijk gelijke grootte. Ook hebben we het risico voor de cao voor gemeenteambtenaren nog niet verwerkt. Ook dit zou om € 300.000,- kunnen gaan. Samen dus al ruim € 1.000.000,-.

Tevens zijn er tijdens de Kadernota enkele afweegbare voorstellen. We zien echter veel personele zaken in deze voorstellen die wellicht in elkaar grijpen. Daarover bestaat teveel onduidelijkheid om nu reeds budgetten toe te kennen. Heeft uitbreiding wellicht ook te maken met het hoge ziekteverzuim? Hoe verhouden deze zaken zich met elkaar? We hebben er ook niet de behoefte aan om deze budgetten niet toe te kennen, want we zien ook de problemen. We willen een meer integrale aanpak met betrekking tot de wens voor meer personele inzet in relatie met het ziekteverzuim. Wij vragen u om ons ruim voor november 2017 hierover te willen informeren en vragen hierover ook de mening van onze collega’s.Integraal Beheerplan Openbare Ruimte: De ChristenUnie-SGP wil allereerst een compliment geven over de aanplant van de extra bomen. Groen is emotie. In de afgelopen jaren hebben we ook gemerkt hoeveel impact de verwaarloosde stoepen en wegen op het woongenot hebben gehad. Niemand wil graag wonen in een straat met een laag onderhoudsniveau en daarom steunt de partij de inzet voor de extra financiële middelen. 

Speelruimteplan: Het speelruimteplan, waarbij ook speelplekken worden gerealiseerd die geschikt zijn voor verschillende doelgroepen, zoals het gehandicapte kind, was een wens in ons verkiezingsprogramma. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat kinderen veilig buiten kunnen spelen. Het is een heel goed voorstel om het transformeren van de 28 bestaande speelplekken mee te nemen in de vervangingsronden, maar onze zorg is dat er in sommige gevallen weinig draagvlak is vanuit de bewoners. Verder wordt er geadviseerd om geen extra speelplekken te realiseren. Op zich zijn we daar niet op tegen, echter als dit inhoudt dat er daardoor geen nieuwe speelplekken in buurten kunnen komen, waar daar wel vraag naar is, of komt, hebben we daar toch moeite mee. We zullen daarom een amendement indienen om zes in plaats van twaalf speelplekken uit te breiden tot centrale speel- en ontmoetingsplekken, waardoor er financiële ruimte overblijft voor het creëren van drie nieuwe speelplekken. 

Een belangrijk voorstel is de invoering van een regeling voor oudere werknemers (generatiepact). Men kan vanaf de leeftijd van 60 jaar minder gaan werken tegen inlevering van een beperkt deel van het salaris. Daarmee blijft veel kennis en ervaring behouden en zou er tevens een jonger en daarmee meer evenwichtig personeelsbestand kunnen ontstaan. Misschien logisch gezien het personeelsbestand, maar dit gaat volledig tegen ons gevoel in. Enkele bezwaren: De landelijke overheid stimuleert zolang mogelijk doorwerken en de lokale Zwijndrechtse overheid stimuleert om minder te werken. We willen ook duidelijk aangeven: Als regio gelijk optrekken. We doen het allemaal of we doen het niet. Ambtenaren schuiven namelijk redelijk makkelijk in de regio. Het zou niet goed zijn dat er mensen rouleren of blijven in de gemeente in verband met een aantrekkelijke regeling. Op dit moment zeggen we: Niet doen, tenzij dat het een unaniem besluit is in de regio!

Aanpak kindermishandeling: Als gemeente steken we er met kop en schouders bovenuit. We willen uiteraard de aantallen zo laag mogelijk hebben. Maar laten de cijfers dan de echte cijfers zien, of zijn de cijfers van andere gemeenten onjuist? Wij zijn van mening dat de huidige cijfers aantonen dat we het redelijk goed in beeld hebben. Veel partijen zijn actief betrokken bij het meldingssysteem en we zijn van mening dat dit z'n vruchten afwerpt. Ons streven is om kindermishandeling te voorkomen en indien hier extra budget voor nodig is zullen we dit ondersteunen! Het gaat hier echter ook om extra inzet qua personeel. Het lijkt ons op zich goed dat er iemand is die een goed netwerk heeft en alle partijen goed kan verbinden met elkaar. Maar we verwijzen ook naar de eerder gemaakte opmerking over personeelsinzet.

Uitbreiding 1 fte jongerenwerk: Dit lijkt ons enerzijds niet onwenselijk, al worden we niet gelukkig van alle activiteiten, maar nemen in overweging dat de jongerenwerker extra ondersteuning kan bieden. Ze hebben dan meer tijd om met jongeren te spreken en “achter de voordeur te kijken”. We kunnen dit steunen. Dat geldt dan ook voor de continuering van extra inzet straatcoaches.

Aanpak Armoede en Buurtaanpak: Vanaf 2017 ontvangen we jaarlijks de “Klijnsma gelden” ad € 256.000. In tegenstelling tot onze lokale wensen zal dit hoogstwaarschijnlijk naar de regionale aanpak van het minimabeleid gaan en daarom zal een aanvullend bedrag nodig zijn voor de lokale aanpak “aan de slag met armoede”. Het gaat om een bedrag van € 170.000 euro. Vanwege de vele armoede die er is in Zwijndrecht zijn wij voorstander om dit bedrag toe te kennen. We zien dat armoede in helaas steeds meer gezinnen voorkomt en ook veel negatieve impact heeft op de kinderen die in zo’n gezin opgroeien. Dit thema raakt ook de motie ‘Een warm hart voor maatschappelijke instellingen’. Terecht wordt hiervoor geld vrijgemaakt! Wij zijn heel blij met deze uitkomst van onze motie, welke wij ingediend hebben met de ZPP. Wij kiezen vanzelfsprekend voor scenario 3. Er is behoefte aan meer materiële ondersteuning. Ook de steun aan de maatschappelijke instellingen is daarin hard nodig.

Intensivering portefeuille openbare orde en extra P&O capaciteit: Al eerder hebben wij aangegeven een meer integrale aanpak te willen met betrekking tot de wens voor meer personele inzet. We willen dit niet bewust tegenhouden, maar we willen een uitgebreide integrale aanpak, zoals eerder genoemd.

Ook willen we onze mening geven over de onderwijshuisvesting: We staan voor de keuze: gaan we verder zoals in het verleden (jaarlijks aanvragen van budget door de scholen) of kiezen we voor volledige doordecentralisatie, waarbij de verantwoordelijkheid wordt overdragen van de gemeente naar de scholen. De scholen krijgen een vergoeding vanuit het rijk voor de huisvestingslasten. Vaak is zijn de kosten voor huisvesting hoger dan de vergoeding vanuit het rijk. Wij vermoeden dat in Zwijndrecht zeker sprake zal zijn van hogere uitgaven in verband met de oudere gebouwen. Daardoor gaat geld voor onderwijs verloren. Het is niet duidelijk waar de verantwoordelijkheid ligt voor renovatie. Ligt deze bij het schoolbestuur of bij de gemeente? Wij willen graag een voorzet doen in deze denkwijze en dienen daarvoor een motie in.

Bijstand: Het college spreekt over een voorlopig blijvend tekort op het inkomensdeel van de bijstand. Het college zegt dat het echter te ver gaat om de bedragen meerjarig voor 100% op te nemen in onze meerjarenbegroting. Dan worden we gedwongen nu stevige (bezuinigings-)maatregelen te treffen, die later wellicht niet nodig blijken te zijn. Dit lijkt ons een goede manier van werken, maar dit levert ook een extra risico op. We stellen dat we wel in erg zwaar weer zijn terechtgekomen. Wij zullen nog een motie indienen waarbij we ons willen oriënteren op de P&C-cyclus en deze wellicht willen wijzigen. We willen ons daarbij richten op de zogenaamde Duisenberg-methode.

Samen met de collega’s van het CDA en VVD willen we nog een motie indienen die betrekking heeft op onze Energie Strategie.

Tot slot:Voorzitter,Ik en mijn fractiegenoten weten dat we afhankelijk zijn van God en Zijn zegen nodig hebben in alles wat we doen. Die zegen van God wensen we iedereen in deze zaal en daarbuiten van harte toe.

Kermis op zondag versus de koopzondag

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Veenendaal 15-04-2017 13:32

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1115563/63167/Koopzondag terug op de agenda in VeenendaalDe koopzondag, een beladen onderwerp dat door een ieder in de raad en daarbuiten ook belangrijk wordt gevonden, wat je mening er ook over is. De mening van de ChristenUnie in dezen mag als bekend beschouwd worden en die wil ik hier in de raadvergadering d.d. 12 april herhalen: wij gunnen iedereen een collectieve rustdag. Dat dit sinds jaar en dag de zondag is in onze samenleving heeft te maken met het vieren van de opstandingsdag van Jezus Christus onze Heer en Heiland. In deze stille week, die overigens met deze raadsvergadering minder stil is geworden, leven we toe naar het vieren van Pasen aanstaande zondag. De zondag als collectieve rustdag is ons zeer dierbaar en daarmee zijn wij tegen winkelopening op zondag.

Op maximaal zes zondagen waarop er evenementen zijn, mag er een koopzondag worden gehouden. In de evenementenkalender 2017, een breed verspreid document, staat klip en klaar dat de kermis  2 zondagen beslaat.  En dus volgens de door de raad vastgestelde spelregels zijn dit twee evenementzondagen. Ook in het goede memo van het college van 10 april is te lezen dat Winkelstad Veenendaal op de hoogte was van de regels, die de raad vastgesteld heeft. En dan is het zeer bijzonder dat Stichting Winkelstad Veenendaal, maar ook verschillende fracties in deze raad, er vanuit gaan dat hier sprake is van slechts 1 evenementenzondag. Dat is dus onjuist.

Voorzitter, de regels rond evenementen en koopzondagen, zoals besloten op 23 juni 2016 in deze raad, zijn volgens de ChristenUnie door het college prima toegepast. Daar willen wij niet aan tornen. Het zou ook een slecht voorbeeld zijn richting onze burgers dat we regels gaan veranderen, omdat dit beter uit zou komen voor het houden van koopzondagen. Burgers moeten zich aan allerhande regels houden, dat moet de gemeente ook doen. En gelukkig doet de gemeente dat, ook al zijn daar anderen niet blij mee.

Twee moties om ter bewerkstelligen dat er afgeweken mag worden van de afgesproken regels rond de koopzondagen hebben geen meerderheid van de raad gekregen. Met tegenstem van de fracties van ChristenUnie, SGP, CDA en de SP werden de beide moties verworpen.

(verkorte versie raadsbijdrage van Willem van Braak)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.