Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

129 documenten

ZomerTalent010 voor leerlingen groep 6, 7 en 8

D66 D66 Rotterdam 24-06-2021 12:11

Voor het tweede jaar op rij organiseert de gemeente Rotterdam een zomerprogramma voor Rotterdamse kinderen. Het programma heet ZomerTalent010 en vindt plaats van 26 juli tot en met 6 augustus. Wethouder Said Kasmi: “Mooi dat we Rotterdamse kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 een taalrijk programma kunnen aanbieden. Daardoor hebben ze minder last van een zomerdip en kunnen ze bij de start van het nieuwe schooljaar weer vlot aan de slag.”

Talenten ontdekken In een programma van twee weken zijn leerlingen volop bezig zijn met taal, muziek, kunst, sport, wetenschap, techniek, weerbaarheid en beroepsoriëntatie. Zo blijven ze bezig met taal en ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten. Kinderen krijgen dit jaar de opdracht om voor hun eigen wijk  reclame te maken, zoals een reclamebureau dat doet. Ze maken met tekst en beeld hun eigen promotiemateriaal. De helft van de tijd werken ze aan dit project. De andere helft is er ruim aanbod in verschillende activiteiten.

Kasmi is blij dat de gemeente samen met partners in de stad voor het tweede jaar op rij een mooi programma heeft gemaakt voor de zomerweken. ‘Het is voor veel kinderen nog steeds een rare tijd. De zomercampus heeft een uitdagend, leerzaam en leuk aanbod van activiteiten op het gebied van sport, spel en cultuur waar Rotterdamse kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Ik zou zeggen: “meld je vooral aan!”

Meerdere locaties ZomerTalent010 wordt georganiseerd op locaties in de gebieden Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen Crooswijk en Noord. De activiteiten vinden plaats in kleine groepjes met een vaste docent en mentor. Kinderen krijgen daardoor persoonlijke aandacht en hebben altijd een vast aanspreekpunt. Nieuw dit jaar is het aanbod voor ouders én een programma voor leerlingen uit het speciaal basisonderwijs.

Speciaal basisonderwijs Dit jaar komt er ook een programma voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs. Daar is plaats voor tachtig leerlingen. En er is dit jaar aanbod voor de ouders van aangemelde kinderen. Zij kunnen gebruik maken van taalworkshops. Deze worden gegeven door professionele taalaanbieders waar de gemeente Rotterdam mee samenwerkt. Ouders kunnen ook informatie krijgen over financiën en hoe ze hun kinderen kunnen helpen met school.

Aanmelden ZomerTalent010 wordt dit jaar georganiseerd door welzijnsorganisatie SOL. Er is nog plek. Aanmelden kan nog tot en met 30 juni!

Het bericht ZomerTalent010 voor leerlingen groep 6, 7 en 8 verscheen eerst op Rotterdam.

Inclusief onderwijs | Opinie Raadslid Puck de Nijs

CDA CDA Schagen 10-05-2021 19:19

We zijn met z’n allen bezig om onze samenleving inclusief in te richten, waarom zouden we dan niet beginnen bij de basis. Het onderwijs, kunnen we niet beginnen om de geldstromen van de scholen wat inclusiever te maken? Onlangs stond er een artikel in de krant dat eenzaamheid de samenleving miljoenen kost. Waarom proberen we niet om die verbondenheid voor kinderen al op school te krijgen? . Hoeveel kinderen uit de dorpen gaan er wel niet naar de scholen in Alkmaar of Schagen om daar speciaal onderwijs te volgen? Zou het niet mooi zijn als kinderen met een aantal aanpassingen en samenwerkingen tussen het reguliere onderwijs en speciale onderwijs gewoon les kunnen volgen in hun eigen dorp of stad? Er wordt heel vaak gesteld dat een kind floreert bij rust en regelmaat en niet te veel indrukken en verschillende locaties op een dag? Hoe fijn zou het zijn als kinderen wel de aansluiting bij andere leeftijdsgenoten kunnen vinden, wel samen met hun vriendjes kunnen spelen. En niet eenzaam na een dag op een school in een andere stad thuiskomen omdat de vriendjes van je klas in een ander dorp of stad wonen? We willen heel graag werken naar een inclusieve samenleving. Laten we daar dan al op school mee starten om kinderen van kleins af aan al meekrijgen wat een inclusieve samenleving is. En niet het kind wat anders of moeilijker leert naar speciaal onderwijs sturen. Zal niet ontkennen dat voor sommige kinderen het met de grote klassen, en voor de leerkrachten ook heel lastig is om de juiste manier les te kunnen geven aan elk individueel kind. Maar dat moet toch niet een hoofdreden zijn om een kind naar het speciaal onderwijs te sturen, omdat ze daar die aandacht nu nog wel redelijk kunnen krijgen?Maar wat als een kind toch niet zo goed op zijn plaats is in het speciale onderwijs? Dan blijven ze daar, want de weg naar speciaal onderwijs is een goed belopen weg. Maar de weg terug naar een reguliere school is door weinigen met enig succes belopen. Hoe mooi zou het zijn om alle kinderen onderwijs te laten volgen in hun eigen dorp hetzij met aanpassingen in de les hetzij in een aparte groep. Om zo te voorkomen dat zoveel kinderen zich elke dag een beetje meer eenzaam gaan voelen. Waar zij hun eigen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten op het schoolplein en met hun samen naar de school kunnen fietsen. Geldstromen van regulier en speciaal onderwijs inclusief te maken, dat is het begin. Puck de Nijs

Gemeente en partners binden strijd aan tegen onderwijsachterstanden

CDA CDA Rijswijk 27-11-2020 16:20

Goed voorschools aanbod en goed onderwijs vergroot de kansen van kinderen om op te groeien tot zelfstandige volwassenen. Dat is de visie van de gemeente Rijswijk in het onderwijsachterstandenbeleid en peuteropvang dat gisteren is vastgesteld door het college van B&W. In de nu opgestelde nota staat de voor- en vroegschoolse aanpak beschreven die de gemeente voor de komende jaren met samenwerkingspartners wil gaan uitvoeren. Vier hoofdthema’s staan centraal: voorschools aanbod voor alle peuters, voor- en vroegschoolse educatie voor peuters en kleuters die dat nodig hebben, (taal)onderwijs aan nieuwkomers en andere activiteiten ter bestrijding van onderwijsachterstanden. De gemeente Rijswijk wil voorkomen dat onderwijsachterstanden ontstaan en dat al opgelopen achterstand vermindert. Dit begint al op het consultatiebureau en met een aanpak op maat. Cruciaal in de aanpak is taal. Door kinderen, die thuis geen of te weinig Nederlandse taal aangeboden krijgen, vroegtijdig te helpen bij het leren van de Nederlandse taal, komt uitval op school meer onder controle. Zij zullen een betere aansluiting vinden om de lesstof in groep 3 en verder te kunnen begrijpen. Bovendien is het juist nu extra belangrijk om in te zetten op het bestrijden van achterstanden aangezien ten tijden van corona de scholen gesloten waren. “De ontwikkeling van kinderen op jonge leeftijd is van grote invloed op hun verdere leven. Echt mee kunnen doen in de samenleving begint bij het goed begrijpen, spreken en lezen van de Nederlandse taal. Daarom verdient ieder kind in Rijswijk een goede start bij de eerste stappen in zijn of haar leven en is het nodig om al op jonge leeftijd in te zetten op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden waarbij ouders actief betrokken worden,” aldus wethouder Johanna Besteman (Welzijn & Onderwijs). Voorschoolse voorzieningen, schoolbesturen en de gemeente Rijswijk dragen hiervoor vanuit hun (wettelijke) rol en taken een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De samenwerking tussen de diverse partners is gebaseerd op duidelijke, meerjarige afspraken. Bron: Rijswijk.nl

50 jaar lid van de PvdA

PvdA PvdA De Fryske Marren 30-08-2020 07:24

Heugelijk nieuws.

Freek Faber en zijn vrouw Katrien Meinders zijn beide 50 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Dat hebben we als bestuur natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Daan Bultje en Aaldert Engberts hebben het echtpaar een bezoek gebracht. De jubilarissen hebben een speldje gekregen en een prachtig bos bloemen.

Vanuit de hele PvdA van harte gefeliciteerd met dit jubileum en op naar de volgende mijlpaal.

https://defryskemarren.pvda.nl/nieuws/50-lid-van-de-pvda/

 

Het bericht 50 jaar lid van de PvdA verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

'PASSEND ONDERWIJS' KNELT AAN ALLE KANTEN'

SP SP Lingewaard 22-08-2020 21:50

Vijf jaar na het invoeren van de wet 'passend onderwijs' heeft de SP onderzoek gedaan onder leraren ouders met kinderen die onderwijs volgen of thuiszitten. De conclusies liegen er niet om. Mensen in het reguliere onderwijs krijgen veel te maken met leerlingen die steeds zwaardere zorg nodig hebben. Meer dan driekwart van de leraren geeft aan nooit of slechts soms voldoende aandacht te kunnen besteden aan hun leerlingen. In het speciaal onderwijs zijn er volgens een derde van de leraren weer wachtlijsten ontstaan voor de vele kinderen die dringend een plek nodig hebben. Sommige kinderen blijven daardoor te lang in het regulier onderwijs met alle gevolgen van dien. En ondertussen zitten duizenden kinderen thuis zonder onderwijs, omdat er geen passende plek in het onderwijs voor hen is gevonden. De wet 'passend onderwijs' knelt voor al deze leraren, kinderen en hun ouders dus aan alle kanten.

Volgens SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen laat dit rapport zien dat de wet 'passend onderwijs' heeft gefaald: 'Al onze kinderen hebben recht op goed onderwijs. Maar duizenden kinderen zitten door deze wet nu thuis en krijgen geen onderwijs. Maar liefst 40% van de docenten overweegt te stoppen. De werkdruk op de reguliere scholen is al zo hoog, waardoor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben dat onvoldoende kunnen krijgen. We kunnen niet anders concluderen dan dat dit beleid faalt.'

Ouders en docenten zijn eensgezind in de oplossingen voor de problemen bij het speciaal onderwijs. Kleinere klassen, meer handen in de klas en meer plekken in het speciaal onderwijs, moeten veel problemen op kunnen lossen. Maar ondanks een aangenomen voorstel van de SP is het al jaren niet mogelijk om nieuwe scholen voor speciaal onderwijs te openen. Daarnaast moet volgens de SP het leerrecht verankerd worden in de wet. Dit geeft ouders en kinderen de kans om plaatsing in het onderwijs af te dwingen.

Marijnissen ziet bij het passend onderwijs hetzelfde patroon als bij de verzorgingshuizen: 'Toen de verzorgingshuizen dicht moesten werd er gezegd: ja maar iedereen wil toch liever thuis oud worden? Natuurlijk willen veel mensen dat, maar voor een deel van de mensen is een verzorgingshuis een goede oplossing. Dat geldt ook voor het speciaal onderwijs. Natuurlijk is het idee mooi dat alle kinderen samen naar school kunnen. En daar waar dat werkt is dat prachtig. Maar er is ook een deel van de kinderen dat juist baat heeft bij een (vaak kleinschaligere) speciale school. Het passend onderwijs is nu knellend, laten we ervoor zorgen dat het echt passend gaat worden.'

LEES HET RAPPORT DE STAAT VAN PASSEND ONDERWIJS

Marijnissen: 'Passend onderwijs knelt aan alle kanten'

SP SP Nederland 22-08-2020 05:52

Vijf jaar na het invoeren van de wet 'passend onderwijs' heeft de SP onderzoek gedaan onder leraren ouders met kinderen die onderwijs volgen of thuiszitten. De conclusies liegen er niet om. Mensen in het reguliere onderwijs krijgen veel te maken met leerlingen die steeds zwaardere zorg nodig hebben. Meer dan driekwart van de leraren geeft aan nooit of slechts soms voldoende aandacht te kunnen besteden aan hun leerlingen. In het speciaal onderwijs zijn er volgens een derde van de leraren weer wachtlijsten ontstaan voor de vele kinderen die dringend een plek nodig hebben. Sommige kinderen blijven daardoor te lang in het regulier onderwijs met alle gevolgen van dien. En ondertussen zitten duizenden kinderen thuis zonder onderwijs, omdat er geen passende plek in het onderwijs voor hen is gevonden. De wet 'passend onderwijs' knelt voor al deze leraren, kinderen en hun ouders dus aan alle kanten.

Volgens SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen laat dit rapport zien dat de wet 'passend onderwijs' heeft gefaald: 'Al onze kinderen hebben recht op goed onderwijs. Maar duizenden kinderen zitten door deze wet nu thuis en krijgen geen onderwijs. Maar liefst 40% van de docenten overweegt te stoppen. De werkdruk op de reguliere scholen is al zo hoog, waardoor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben dat onvoldoende kunnen krijgen. We kunnen niet anders concluderen dan dat dit beleid faalt.'

Ouders en docenten zijn eensgezind in de oplossingen voor de problemen bij het speciaal onderwijs. Kleinere klassen, meer handen in de klas en meer plekken in het speciaal onderwijs, moeten veel problemen op kunnen lossen. Maar ondanks een aangenomen voorstel van de SP is het al jaren niet mogelijk om nieuwe scholen voor speciaal onderwijs te openen. Daarnaast moet volgens de SP het leerrecht verankerd worden in de wet. Dit geeft ouders en kinderen de kans om plaatsing in het onderwijs af te dwingen.

Marijnissen ziet bij het passend onderwijs hetzelfde patroon als bij de verzorgingshuizen: 'Toen de verzorgingshuizen dicht moesten werd er gezegd: ja maar iedereen wil toch liever thuis oud worden? Natuurlijk willen veel mensen dat, maar voor een deel van de mensen is een verzorgingshuis een goede oplossing. Dat geldt ook voor het speciaal onderwijs. Natuurlijk is het idee mooi dat alle kinderen samen naar school kunnen. En daar waar dat werkt is dat prachtig. Maar er is ook een deel van de kinderen dat juist baat heeft bij een (vaak kleinschaligere) speciale school. Het passend onderwijs is nu knellend, laten we ervoor zorgen dat het echt passend gaat worden.'

Lees het rapport De staat van passend onderwijs

PvdA vraagt naar tijdelijke mogelijkheden voor ruimere terrassen in De Fryske Marren

PvdA PvdA De Fryske Marren 10-08-2020 13:49

Naar aanleiding van de weigering een vergunning te verlenen voor een terras op de Schulpen in Lemmer, heeft de PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W van gemeente De Fryske Marren. De PvdA vraagt zich af of het gezien de maatregelen die zijn ingesteld vanwege de Coronacrisis, niet voor de hand ligt om ruimere mogelijkheden te bieden voor terrassen in de zomerperiode.

Bovendien biedt een terras voor zowel bezoekers als bewoners van het gebied een meer uitnodigende uitstraling dan geparkeerde auto’s, wat gunstig is voor zowel het toeristische product als de werkgelegenheid van onze gemeente. Daarom heeft de PvdA gevraagd naar de beweegredenen van het college met betrekking tot dit besluit, en naar de mogelijkheden het besluit te heroverwegen.

Voor de volledigheid hieronder de schriftelijke vragen:

Geacht college,

Naar aanleiding van Uw besluit in de Collegevergadering d.d. 28 juli 2020, betreffende de weigering van een omgevingsvergunning voor een seizoensgebonden terras op de Schulpen te Lemmer, leven er bij de PvdA-fractie de navolgende vragen:

Ten tijde van de corona-periode is men gebaat bij spreiding van groepen in het openbaar gebied en dient concentratie daarvan waar mogelijk te worden voorkomen. Was de herinrichting van de Schulpen te Lemmer in eerste instantie niet bedoeld om in de zomermaanden de mogelijkheid te scheppen, hier terrassen toe te staan?  Wat is de reden van weigering van de omgevingsvergunning voor een terras op de Schulpen te Lemmer? Bent u met ons van mening dat het hebben van een terras aldaar, vriendelijker en meer uitnodigend in aanzicht is voor bewoner en toerist dan het parkeren van veel auto’s op zo’n mooie lokatie in het centrum van Lemmer? Zo ja, bent U bereid, indien mogelijk, het toestaan van een terras op de Schulpen te Lemmer in het zomerseizoen te overwegen, zodat in het kader van het toeristisch product en de werkgelegenheid, het centrum van Lemmer nog aantrekkelijker wordt?

Het bericht PvdA vraagt naar tijdelijke mogelijkheden voor ruimere terrassen in De Fryske Marren verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

Op bezoek bij Vakantieschool Leeuwarden

D66 D66 Leeuwarden 27-07-2020 15:18

Vandaag waren wethouder onderwijs Hilde Tjeerdema en raadslid Johan Magré te gast bij de Vakantieschool Leeuwarden. De Vakantieschool zit in het gebouw van Comenius Zamenhof. De lessen worden gegeven door pabo-studenten. Deze school is bedoeld voor leerlingen uit het basisonderwijs die na de zomervakantie naar groep 6, 7 of 8 gaan én voor leerlingen uit het speciaal onderwijs die naar groep 7 of 8 gaan. In de laatste twee weken van de zomervakantie werken leerlingen ’s ochtends en een paar middagen aan een speciaal programma voor rekenen en taal, waarbij je ook zelf kunt aangeven wat je graag zou willen leren of waar je moeite mee hebt.

Alle leerlingen die meedoen krijgen van hun eigen docenten een persoonlijk leerdoel mee die ze moeten ontwikkelen op de Vakantieschool. Met hele creatieve werkvormen zoals dans, theater, sport en spel worden de hele dag activiteiten gedaan om dat persoonlijke leerdoel te behalen. De enthousiaste docenten en begeleiders gaven ons een kijkje in de keuken en lieten zien hoe een les met de verschillende groepen eruit zag.

De Vakantieschool is er al jaren om leerlingen extra te ondersteunen. Maar zeker nu er leerlingen zijn die door de coronamaatregelen leerachterstanden hebben opgelopen is deze school een mooie uitkomst voor veel leerlingen om deze achterstanden weg te werken. De gemeente heeft daarom dit jaar extra geïnvesteerd in de Vakantieschool zodat kinderen kunnen blijven leren. D66 staat voor kansen voor iedereen en goed onderwijs is de manier om dit te bewerkstelligen. Wij zijn daarom blij dat veel leerlingen uit Leeuwarden zich kunnen ontwikkelen op de Vakantieschool en met dezelfde kansen kunnen beginnen aan het volgende schooljaar.

Wij wensen de Vakantieschool de laatste paar weken nog heel veel succes!

 

https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/

The post Op bezoek bij Vakantieschool Leeuwarden appeared first on D66 Leeuwarden .

PvdA in gesprek over strijd tegen laaggeletterdheid

PvdA PvdA ChristenUnie D66 CDA Zwolle 08-07-2020 08:41

In navolging van de prentenboekenactie organiseert de Zwolse PvdA op woensdag 8 juli een online huiskamercafé over het voorkomen van laaggeletterdheid. De actie ‘Geef een prentenboekcadeau’ heeft in Zwolle al zo’n 200 boeken opgebracht, die via vrijwilligers van de Voorleesexpress bij taalarme gezinnen thuis worden gebracht.

De PvdA wil nu graag verder in gesprek met deskundigen uit de stad over de aanpak op het voorkomen van laaggeletterdheid. Wolthof: “Na deze mooie actie is het belangrijk om verder te kijken hoe het in Zwolle staat met de strijd tegen laaggeletterdheid. Er wordt door veel mensen in de stad hard gewerkt om taalachterstand bij kinderen te voorkomen. Wat gaat er goed en wat kan er beter?”

Kloof vergroot De Onderwijsraad adviseert het kabinet in haar rapport ‘Vooruitzien voor jonge generaties’ om gericht te investeren in kernpunten in het onderwijs. De genoemde kernpunten zijn onder meer leesvaardigheid, kansenongelijkheid en leven lang ontwikkelen. Door het thuisonderwijs dat de afgelopen maanden tijdens de coronacrisis gegeven werd en aangezien middelbare scholieren heel lang amper naar school mochten gaan, is de kloof tussen leerlingen die wel meekomen en de leerlingen met achterstanden vergroot. Wolthof: “Daarom is het belangrijk om dit onderwerp nu op de agenda te zetten. Alle kinderen verdienen gelijke kansen, en taal is de sleutel om mee te kunnen doen. Het voorkomen van laaggeletterdheid zou eigenlijk dé prioriteit moeten zijn in deze kennissamenleving. Ik ben benieuwd hoe er in de stad over wordt gedacht.”

Programma en aanmelden Het online huiskamercafé begint met Nederlandstalige muziek van Zwolse muzikante Esther Groenenberg. Zij schreef speciaal een lied voor de opening van de bibliotheek in 2017. Daarna zal onderwijswoordvoerder Patty Wolthof in gesprek gaan met o.a. Annemieke Swinkels van de Voorleesexpress, met Erna van Koeven (Hoofddocent en onderzoeker Taal/Lezen Windesheim) en Geny Nijboer (Alle Zwolse Kinderen Lezen). Ook raadsleden van D66, CDA en ChristenUnie schuiven aan. Werk je zelf in het onderwijs of met taalarme gezinnen of ben je nieuwsgierig naar wat er in Zwolle gebeurt op het gebied van laaggeletterdheid? Meld je dan aan bij fractie@pvdazwolle.nl.

Het bericht PvdA in gesprek over strijd tegen laaggeletterdheid verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.