Nieuws van ChristenUnie over PvdA inzichtelijk

17 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

ChristenUnie en PvdA willen fonds voor opkopen problematische schulden

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Nederland 10-10-2019 04:14

Door Webredactie op 10 oktober 2019 om 06:12

ChristenUnie en PvdA willen fonds voor opkopen problematische schulden

De schuldenproblematiek in Nederland is enorm en groeit nog steeds. Anderhalf miljoen huishoudens hebben risicovolle of problematische schulden: een gezin in elke straat. ChristenUnie en PvdA willen daarom dat er een Nationaal Saneringsprogramma komt om mensen met schulden te helpen. Tweede Kamerleden Gijs van Dijk (PvdA) en Eppo Bruins (ChristenUnie) vragen staatssecretaris Van Ark om hier onderzoek naar te doen en een pilot te starten.

Volgens brancheorganisatie NVVK hebben mensen met problematische schulden gemiddeld 14 schuldeisers, en een gemiddelde schuld van 43.000 euro. Het woud aan schuldeisers leidt tot een onoverzichtelijke administratie, financiële stress, en hoog oplopende kosten.

ChristenUnie en PvdA pleiten er daarom voor om probleemschulden over te laten nemen door een daarvoor opgericht publiek-privaat fonds. De overheid, maar bijvoorbeeld ook banken, vermogensfondsen, maatschappelijke organisaties en kerken kunnen hieraan een bijdrage leveren. Door tussenkomst van het fonds, hebben mensen nog maar één schuldeiser, lopen de schulden niet meer verder op, en hulpverleners kunnen zich richten op schuldhulpverlening en de schuldsanering. Afgeloste schulden stromen weer terug in het fonds, waardoor dat op peil blijft.

Breekijzer

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins: “Schulden zijn een pervers verdienmodel geworden van incassobureaus en handelaren die een slaatje willen slaan uit de situatie waar mensen met schulden zich in bevinden. Door die industrie houden schulden zichzelf vaak in stand en zorgen ze voor een stapeling van problemen. Het is tijd om het breekijzer daarin te zetten en te zorgen dat mensen met schulden daadwerkelijk kunnen werken aan nieuw perspectief, hun schulden kunnen aflossen en waar nodig met hulp van vrijwilligers structureel afscheid nemen van hun schuld.”

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk: “Probleemschulden hebben een enorme impact op mensen. Kan je de boodschappen nog wel betalen? Kunnen je kinderen wel mee op schoolreisje? Wat begint als een kleine schuld, groeit mensen al snel boven het hoofd. Een geldverslindende schuldenindustrie maakt nu winst ten koste van de problemen van mensen. Een gezin met problematische schulden heeft gemiddeld 14 schuldeisers. Dat levert enorme chaos en stress op en bemoeilijkt een oplossing. We willen deze mensen helpen. Door probleemschulden over te nemen creëren we rust zodat mensen kunnen werken aan een oplossing. Dan kan je weer zeker zijn dat je een toekomst kunt opbouwen.”

Nu worden schuldpakketten vaak opgekocht door incassobureaus die winst willen maken op de schulden van mensen. Ze kopen de schulden op tegens soms maar vier procent van de oorspronkelijke waarde en proberen dan met een agressieve incassostrategie om winst te maken met de handel in schulden. Het fonds wil dat verdienmodel breken door de schuldpakketten zelf op te kopen.

Bij het Kamerdebat over schulden gaan Van Dijk en Bruins de Staatssecretaris vragen om verder onderzoek te doen naar een dergelijk fonds, bijvoorbeeld naar de kosten en de maatschappelijke baten. Brancheorganisatie NVVK en vrijwilligersorganisaties als SchuldHulpMaatje hebben al aangegeven enthousiast te zijn over dit plan en begeleiding te willen bieden aan mensen die door dit programma geholpen worden.

ChristenUnie en PvdA willen fonds voor opkopen problematische schulden

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Kies Gemeente/Lokale afdeling 10-10-2019 04:14

De schuldenproblematiek in Nederland is enorm en groeit nog steeds. Anderhalf miljoen huishoudens hebben risicovolle of problematische schulden: een gezin in elke straat. ChristenUnie en PvdA willen daarom dat er een Nationaal Saneringsprogramma komt om mensen met schulden te helpen. Tweede Kamerleden Gijs van Dijk (PvdA) en Eppo Bruins (ChristenUnie) vragen staatssecretaris Van Ark om hier onderzoek naar te doen en een pilot te starten.

ChristenUnie en PvdA willen fonds voor opkopen problematische schulden

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Waadhoeke 10-10-2019 04:14

De schuldenproblematiek in Nederland is enorm en groeit nog steeds. Anderhalf miljoen huishoudens hebben risicovolle of problematische schulden: een gezin in elke straat. ChristenUnie en PvdA willen daarom dat er een Nationaal Saneringsprogramma komt om mensen met schulden te helpen. Tweede Kamerleden Gijs van Dijk (PvdA) en Eppo Bruins (ChristenUnie) vragen staatssecretaris Van Ark om hier onderzoek naar te doen en een pilot te starten.

Onzekerheid voedselbank duurt voort

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 20-07-2019 05:43

In het voorjaar (februari 2019) luidde de voedselbank de noodklok: de huur van het pand aan de Frankeneng is voor hen steeds moeilijker op te brengen. Reden voor onze fractie om, samen met GroenLinks, CDA en PvdA, raadsvragen te stellen. Kern van onze vragen was: 'Op welke manier wil de gemeente bijdragen aan de voedselbank, zodat de vrijwilligers van de voedselbank hun werk kunnen voortzetten?'

Update: Voedselbank in problemen De ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 03-04-2019 06:07

Update: Voedselbank in problemen De situatie rond de voedselbank leeft in Ede! Dat merkten we als fractie van de ChristenUnie nadat we een paar weken geleden, samen met de fracties van het CDA, GroenLinks en de PvdA, vragen hebben gesteld aan het college van B en W over de situatie van de voedselbank. Omdat de fractie via de e-mail en de sociale media veel vragen en opmerkingen hierover heeft gekregen, geven we graag een update van de stand van zaken. Fractievoorzitter Cora Otter: “Het college is inmiddels constructief in gesprek met het bestuur van de voedselbank. Omdat de - op zich schappelijke - huurprijs van het pand aan de Frankeneng niet langer is op te brengen door de voedselbank, wordt nu gekeken naar een pand wat eigendom is van de gemeente Ede. Als dat geschikt gemaakt kan worden, kan de gemeente door dat pand aan de voedselbank aan te bieden, structurele steun geven. De voedselbank heeft dan niet langer huurlasten die zwaar op de begroting drukken. Het geschikt maken van een pand vraagt nogal wat: er moet een koel- en vriesruimte komen, de vloer moet zware stellingen kunnen dragen, de buitenruimte moet geschikt zijn voor laden en lossen enz. De verwachting is dat over een paar weken meer duidelijkheid is te geven.” Wat de ChristenUnie betreft komt er z.s.m. duidelijkheid in deze situatie. Cora Otter: “Duidelijkheid is gewenst, zodat het bestuur en de vrijwilligers van de voedselbank zich niet langer zorgen hoeven te maken over het voortbestaan, maar zich kunnen richten op hun doel: inwoners van Ede, die leven onder een bestaansminimum, een steuntje in de rug geven door middel van voedselpakketten!” Zie onze eerder gestelde raadsvragen over de situatie van de voedselbank: https://ede.christenunie.nl/blog/2019/03/12/Voedselbank-in-problemen?originNode=1640&fbclid=IwAR3_1pT_HZnejl9Y7awkwldXrJ8W3mrqmkm-0hN7OIbxEHMWU2Mk9IgN8QI

Voedselbank in ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA CDA Ede 13-03-2019 07:51

Voedselbank in problemen Vrijwilligers en bedrijven in Ede doen heel waardevol werk voor inwoners die onder bestaansminimum leven. Nu zij zélf in problemen zitten, verwacht Cora Otter dat de gemeente hén steunt! Daarom stelt zij met het CDA Ede, GroenLinks Ede en de PvdA Ede vragen hierover aan het college. ⬇️ De voedselbank is een belangrijke organisatie in Ede. Al 13 jaar worden wekelijks voedselpakketten uitgedeeld aan inwoners die onder het bestaansminimum leven. Bedrijven leveren etenswaren, maar ook worden inzamelingsacties georganiseerd door kerken, winkels, scholen en particulieren. Vrijwilligers zorgen ervoor dat iedere vrijdag weer kratten met eten klaar staan voor inwoners die dat goed kunnen gebruiken. Raadslid Cora Otter: “De ChristenUnie waardeert het waardevolle werk wat de voedselbank doet. We vinden dat de gemeente organisaties die zo’n belangrijke rol vervullen in de samenleving moet ondersteunen”. Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat de voedselbank nu zelf in de problemen zit, omdat de kosten van het pand aan de Frankeneng niet meer op te brengen zijn. Reden voor de ChristenUnie om samen met CDA, GroenLinks en PvdA vragen te stellen aan het college.

Artikel 1 van de grondwet ineens in de gemeenteraad aan de orde

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA PvdA Dalfsen 21-02-2019 19:53

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1264897/430241/201902-05.jpgIn de gemeenteraadsvergadering van januari diende bij de agendavaststelling de PvdA een motie in onder de titel “regenbooggemeente”. De bedoeling van de motie was, om meer aandacht te verkrijgen voor de groep LHBTI’ers. De fracties van PvdA, VVD en D66 riepen het college onder andere op om activiteiten te organiseren, die ervoor moeten zorgen dat de sociale acceptatie van genoemde groep zou worden vergroot. Eén van die activiteiten is het hijsen van de regenboogvlag; jaarlijks op 11 oktober.

Een motie, die rechtstreeks op de agenda komt, is niet voorzien van een ambtelijk stuk en gaat ook niet verder dan een verzoek aan het college vanuit de gemeenteraad.

We hadden enige dagen van tevoren van de initiatiefnemer een conceptmotie gekregen. Hierover hebben we ons in de steunfractie dan ook bezonnen, waarbij we de volgende overwegingen hebben gehad:

Alle mensen zijn schepselen van onze God en verdienen bescherming tegen discriminatie (art 1 van de Grondwet) We hadden moeite met het moment en de symboolpolitiek die dit onderwerp net na de Nashville verklaring agendeert. We herkennen veel platvloerse afwijzing en belediging en erkennen wel dat deze specifieke groep bescherming verdient. Moeiten met en rond geaardheid kennen een verbinding met zonde en beperktheid in de wereld. Dit vraagt soms erg veel van mensen en laat in ieder geval ook zien dat er zwaar leed is. Het is ook onze christelijke plicht mensen hierin te helpen, te steunen en te beschermen waar nodig en mogelijk. Tegengaan van afwijzing van deze doelgroep is dus een christelijke plicht. We willen ons niet verbinden aan de oproep aan de gemeente om actief mee te werken en initiatieven te nemen tot allerlei activiteiten om deze specifieke doelgroep te steunen. Dat zou ons monddood kunnen maken als er ook bijv. provocerende (polariserende/kwetsende) gay-prides o.i.d. worden georganiseerd. We ondersteunen niet alle overwegingen om de motie in te dienen en nemen daarom geen verantwoordelijkheid voor de integrale tekst. Omdat we wel tegen discriminatie zijn, de 'zwakkeren' willen beschermen en geen bezwaar hebben tegen een symbolische vlag op een bepaalde dag zouden we delen van de motie kunnen steunen.

Je kunt je dan gelukkig prijzen met een goed bezette steunfractie.

Dan de behandeling in de gemeenteraad.In de eerste ronde van de bespreking, werd door het CDA en GemeenteBelangen het probleem feitelijk gebagatelliseerd. Onze fractie heeft haar bijdrage positief kritisch willen oppakken. Artikel 1 van de grondwet gaat ons allemaal aan en is groot goed. En uit rapportages van de organisatie “artikel 1 provincie Overijssel” blijkt dat er jaarlijks in onze provincie nog veel meldingen zijn van discriminatie; ook meldingen over seksuele geaardheid. Inhoudelijk hebben we onze bijdrage als volgt verwoord:

De motie bepaalt ons bij het onderwerp discriminatie. Dat dit een belangrijk onderwerp is blijkt wel uit het feit dat artikel 1 van de grondwet juist hierover gaat. In deze motie wordt met name aandacht gevraagd voor de groep LHBTI’ers. Dat is goed, omdat ook deze groep geraakt kan worden door discriminatie. De ChristenUnie heeft niet voor niets het lokale programma de titel “samen waardevol” meegegeven. Wij willen blijven werken aan een inclusieve samenleving. Iedereen – ook deze groep - doet mee. In die zin steunen we deze motie. Ook het jaarlijks hijsen van de regenboogvlag vinden we een mooi signaal. Overigens zou je op basis van artikel 1 wel meer soorten vlaggen mogen aanvragen. Er zijn immers meer discriminatiegronden dan seksuele geaardheid.Waar we niet aan toe zijn, is de oproep aan het college om allerlei impulsen en speciale activiteiten te organiseren. Hiervoor is ook geen aanleiding aangegeven.

Vervolgens heeft ook het college in deze lijn haar standpunt verwoord. In een hierop volgende schorsing hebben de initiatiefnemers de motie (het verzoek) aangepast en zijn de activistische benaderingen eruit gehaald. In die zin hebben we onze invloed gehad op dit traject.

Bij hun uitleg gaven de initiatiefnemers aan dat er nog steeds sprake is van moeiten bij het uitkomen voor seksuele geaardheid en dat deze geaardheid als scheldwoord frequent wordt gebruikt. In die zin is het geen loze oproep.

De fractie van de ChristenUnie heeft de motie niet mee ingediend/ondertekend. Wel hebben we het verzoek in de motie in de uiteindelijke stemming in de gemeenteraad gesteund. Dat hebben we gedaan met een stemverklaring. In die stemverklaring hebben we gesteld dat we het beschreven verzoek zien als een oproep aan het college om in beleid en uitvoering waakzaam te zijn / te blijven om discriminatie te voorkomen en te bestrijden. En dat dit alle in artikel 1 genoemde gronden van de grondwet betreft. Tevens dat wat ons betreft bij signalen van discriminatie ingezet moet worden op verbind

PlusOV - Het politieke proces

ChristenUnie ChristenUnie Partij voor de Dieren PvdA Apeldoorn 14-09-2018 09:53

https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2018/09/14/Raadsfoto

Onze motie om te stoppen met PlusOV heeft deze week heel veel goede dingen in  gang gezet, voor- en achter de schermen. Ons doel blijft simpel: goed vervoer voor ouderen en kinderen.

Wij vinden het nu van groot belang dat er 1) hulp beschikbaar is en 2) voor het collegebesluit van 1 november de gemeenteraad goed geïnformeerd is. Voor de oplossing van het eerste staan wij op dit moment als politieke partij machteloos en hopen wij op een goede en harmonieuze samenwerking in het belang van onze inwoners van alle betrokken partijen: gemeente, PlusOV en vervoerders. Wat het tweede punt betreft: de raad adviseert het college vóór 1 november hierover, het college B&W neemt het besluit. Meestal neemt het college adviezen van de raad over.Om dat doel te bereiken hebben wij samen met de indieners PvdA, SP, 50Plus en Partij van de Dieren besloten de motie tijdelijk even aan te houden. Eerst gaan we met elkaar in gesprek en debat op 27 september. Dan kunnen alle raadsleden goed geïnformeerd, met alle feitenkennis, hun mening vormen. Dit eerst afwachten zal het uiteindelijke collegebesluit verbeteren, is onze stellige overtuiging. Voor ons is de uitkomst onvermijdelijk: PlusOV werkt niet. We kunnen ons voorstellen dat al dat ‘praten over’ u moedeloos maakt als u wekelijks of dagelijks in de problemen zit. Wij weten dat in het stadhuis, bij PlusOV en bij de vervoerders met man en macht en tot in de late uren wordt gewerkt en hopen dat dit de komende weken toch wat lucht geeft.

Bestuursakkoord

ChristenUnie ChristenUnie CDA PvdA Emmen 04-06-2018 15:23

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1220966/45896/gemeentehuis banner formaat

De partijen Wakker Emmen, PVDA en CDA zijn tot een bestuursakkoord gekomen. U kunt dit hier lezen. 

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 31 mei is dit bestuursakkoord in de raad besproken. Namens de ChristenUnie heeft Henk Huttinga gereageerd op de plannen die de coalitiepartijen hebben uitgewerkt. Deze bijdrage kunt u hier bekijken en hieronder lezen.  

M.d.V.,

“Samen investeren” lijkt meer op “veel voor weinig”. Het grappige is dat er gisteravond een email rond ging onder de fractievoorzitters voor het bepleiten van extra spreektijd om aanvullend suggesties te kunnen doen voor het bestuursakkoord. Dit kwam juist vanuit de coalitie voort! Maar het is al zo veel. Althans zo komt het op ons over.

De ChristenUnie fractie heeft de indruk dat het drievoudige snoer dat – zij het eerst nog heel voorzichtig en behoedzaam – gesmeed is in 2014 tussen WE, PvdA en CDA kennelijk zodanig sterk is geworden dat de partijen nu alles uit de kast willen halen om extra glans te geven aan het gemeentebestuur van Emmen. Dat is op zich te prijzen en (ook) wij vinden dat veel van de voornemens die wij als ChristenUnie hebben opgeschreven voor de verkiezingen zijn terug te vinden in het voorliggende bestuursakkoord.

Vooral de uitvoerige manier waarop de samenleving gerichte onderwerpen dit maal goede aandacht hebben gekregen, vinden wij positief en wij zijn daardoor extra benieuwd naar de verdere uitwerking van de sociaal, maatschappelijke en culturele agenda van dit college.

De liefde tussen de drie wordt wel heel uitbundige beschreven. Dat reflecteert blijkbaar naar de rest want ‘het samen gehalte’ is soms bijna klef te noemen. Kijk uit voor zoveel samenwerking dat het allemaal oppervlakkig wordt, want teveel zogenaamde samenwerking leidt vaak tot niets. Er zullen ook knopen moeten worden doorgehakt. En als je samenwerkt, moet het ook echt samenwerking zijn. Gelijkwaardig en op tijd beginnen. Dat kan niet altijd. Daar moet ook oog voor zijn. Daarnaast: kan alsmaar samenwerken wel echt in overheidsland? Immers voor samenwerking moet je veel loslaten. Is dat wel een basishouding in ons gemeentehuis?  

En dan die immer terugkerende irritante stip op de horizon waar we met zijn allen voortdurend naar onderweg zijn. Die stip die niet bestaat. Wat is dat voor een beeld. Weg er mee. De pot met goud staat ook niet onderaan de regenboog. De stip op de horizon bereik je nimmer.  Fout beeld zeker voor een bestuursakkoord.

Waar is de rol van de Raad? Die komt amper aan bod. En het algemeen belang? Of is dat qua pr niet handig om te benoemen en leveren we vooral, voortdurend maatwerk vanuit de samenwerking?

Voorzitter, de voornemens rond democratie dichterbij zijn mooi maar zijn ze niet al te utopisch? De lokale democratie moet niet verworden tot een supermarkt in illusies.

We missen naast het vele goeds bijvoorbeeld een basishouding van geloofwaardig en betrouwbaar willen zijn, we missen een voornemen tot financiële soliditeit waar juist in tijden van groeiende economie extra voor gewaakt moet worden en in dat kader: nog een keer vier jaar geen verhoging van de OZB en het vlak houden van de lokale lasten, hoe populair ook en hoe mooi het voornemen ook, maar straks 8 jaarschijven investeringsvolume missen van intussen vele miljoenen is geen kattenpis. Die middelen heeft de coalitie met zoveel voornemens juist heel hard nodig.

Wanneer je afdaalt in het streven naar een leefbare gemeente – en wie streeft daar niet naar – had het investeren in een gezonde leefstijl van ons ook wel een plek mogen krijgen in het akkoord evenals aandacht voor veiligheidsparagrafen in de plannen voor dorpen en wijken.

Het realiteitsgehalte in dit bestuursakkoord rond de windenergie opgave is opvallend, zeker wanneer je het afzet tegen dat van 2014, maar dan toch wel weer noemen dat het als het even kan vervangen moet worden door andere oplossingen. Koste wat het kost? Aan als maar meer grote zonneparken in ons landschap moeten wij ook niet denken.

En dan de bijna voelbare spanning tussen economie en duurzaamheid. De paragraaf Duurzame economie heeft wel een wat light achtig gehalte vinden wij. Het blijft vooral hangen in verkennen, zo lijkt het. Jammer. Met de tijdens de aanloop naar de verkiezingen vaak uitgesproken uitdrukkelijke wens ‘beleid te willen maken dat gericht is op verantwoord doorgeven van onze aarde’, hadden wij wel meer verwacht.

Wat wordt er weer ingezet op 1 straat in onze gemeente, nl. de weg Klazienveen-Emmen. Dat komt toch wel wat bekrompen over. Een veel geld vragend project waarvan de uitkomst onzeker is. Het is immers onze weg nog steeds niet. Naar wij kunnen waarnemen zijn de problemen bij de Boermarkeweg  intenser en zijn er daarnaast nog te veel wegen en paden waar het kwaliteitsniveau te wensen overlaat. Ook hier zijn wij benieuwd naar de nadere uitwerking van diverse voornemens, zoals t.a.v. het stationsgebied, het oog voor fietsers hebben maar ook voor bijvoorbeeld de rolstoelers en scootmobiel rijders.

Verder laten we het vergelijkenderwijs als het om digitale bereikbaarheid gaat tot nu toe niet echt zien.

Investeren in een sociale gemeente, dat is voor ons een heel belangrijke zaak. Dit onderdeel waarderen wij, mede gezien de opgaven als extra positief. Het gaat immers in een samenleving allereerst om mensen en hun kwaliteit van leven en samenzijn. Hierbij willen wij uw aandacht nog eens extra vragen voor onze zorgen omtrent de Toegang, De Jeugdzorg en ontwikkelingen rond de ziekenzorg. De coalitie benoemt ook de aansluiting van het onderwijs op de jeugdzorg maar ook op de arbeidsmarkt en de richting waarin onze lokale en regionale economie zich beweegt. Dat kan veel krachtiger. De ontwikkelingen of juist een gebrek daaraan gedurende vele jaren bij o.m. de grootste aanbieder van MBO in onze gemeente geven te denken.

Eén van de basisvoorwaarden voor een bloeiende samenleving is een bloeiende economie, die staat en weerbaar is, die duurzaamheidsgericht is en sociaal niet omdat het mooi lijkt maar omdat het moet. Voorzitter, daarbij komt nu het momentum wat de promotie van FC Emmen oplevert. Dit zal moeten worden omgezet in een sterke impuls voor de kracht en bloei  van onze gemeente en de regio. Daar kunnen we met hernieuwde energie aan gaan werken.

De ChristenUnie fractie wenst de Raad, ons dagelijks bestuur en juist ook onze medewerkers een gezegende, nieuwe bestuurstermijn toe waarbij wij allen tot een zegen mogen zijn voor onze gemeente en onze samenleving!

Dank u!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.