Nieuws van VVD over D66 inzichtelijk

12 documenten

De voorzitter spreekt... Een gelukkig en gezond 2020!

VVD VVD SGP D66 CDA Leiderdorp 11-01-2020 06:26

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/37941/de-voorzitter-spreekt-een-gelukkig-en-gezond-2020

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de lokale afdeling van de VVD Leiderdorp-Zoeterwoude op 8 januari jl. blikte voorzitter Frans Zonneveld terug op 2019 en keek hij alvast vooruit naar 2020. 

Beste Amices, Vrienden en vriendinnen van de VVD van lokaal VVD netwerk Leiderdorp-Zoeterwoude. 2020, een nieuwe ronde, met nieuwe kansen en dit jaar zeker ook weer nieuwe prijzen voor een nieuwe coalitie, daarover later meer. Dit jaar beperk ik me tot de regio en Zoeterwoude/Leiderdorp, met name voor Leiderdorp genoeg vuurwerk in 2019… toch?

Want als VVD zijn we bestuurslijk ook verdergegaan met vernieuwen en door de fusie met Zoeterwoude zijn we nu als lokaal netwerk “Leiderdorp-Zoeterwoude” niet alleen formeel erkend door het landelijk VVD hoofdbestuur, maar ook vol op stoom met een vernieuwd bestuur. Een regisseur Zoeterwoude (Jaap Hage), een nieuwe regisseur Leiderdorp/penningmeester en vice-voorzitter (Ino Cooijmans), Ledenwerving/Opleiding/Training (Tom Mentink) en niet te vergeten secretaris (Ingrid Pieterse).

Er blijft meer aandacht komen voor regionale samenwerking.Het Leiderdorpse bestuur heeft een aantal jaren het  initiatief genomen om de regio Leiden te verbinden in het zogenaamde  “Kaag-Rijn-Vliet overleg” met Kaag&Braassem, Zoeterwoude, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp en Voorschoten. Helaas is dat in 2019 een beetje stilgevallen. Voornaamste reden was de voorkeur voor een lokaal VVD netwerk met een groot Alphen aan den Rijn en een groot Den Haag.

Door lokale ontwikkelingen in 2019 voorzie ik weer kansen voor het “Kaag-Rijn-Vliet overleg” in 2020. Een paar pijnpunten blijven: de druk op de limiet van "circa 120 leden" alsmede de beperkte toegang tot de Masterclass opleiding, maar misschien kunnen we hier samenwerken met Leiden?Ondanks deze druk beschouw ik het toch als een voorrecht om aan de VVD netwerkstructuur bij te dragen met het bestuur van Leiderdorp-Zoeterwoude en ik wil hierbij dan ook alle bestuursleden bedanken voor jullie geweldige ondersteuning in deze ….. CHAPEAU. ==================================================================================== BESTUREN en POLITIEK 2019De Leiderdorpse en Zoeterwoudse politiek hebben ook zo hun perikelen.Natuurlijk zien we net als in andere gemeentes dat het effect van de decentralisaties naar de toekomst toe toch wat budget gaten gaat trekken (“budgettaire uitdagingen” zo te zeggen). Zoeterwoude had wat rimpelingen rond de financiering van grote projecten en OZB, wat elegant werd opgelost door de fractie onder leiding van Matthieu Paardekoper.Leiderdorpse politiek heeft in 2019, nou noem het maar gewoon politiek vuurwerk mogen ervaren.

De coalitie van VVD/CDA/LPL, gevormd na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd op 18 november jl. op brute wijze opgeblazen door de LPL, sorry milder kan ik het niet verwoorden.  Eerder werd al de eigen wethouder Angelique Beekhuizen naar huis gestuurd op basis van totaal geen argumenten, totaal geen overleg (lees geen samenwerken)… EN JA, nu ga ik toch even een paar kritische noten plaatsen bij de LPL leiding ……..  voordat we weer positief vooruit kijken naar 2020 en vanuit VERTROUWEN praten over samenwerken en samen besturen.

De LPL waar veel Leiderdorpers op gestemd hebben (Lokale partij lijkt immers beter lokaal te kunnen begrijpen, LIJKT de simpele gedachte hierachter, echter niets is minder waar..…). De kiezers hebben zich niet verdiept in wat de partij is en hoe de partij wordt geleid en bestuurd, of juist het gebrek hieraan want een (echt) bestuur en statuten heb ik bij de LPL nog niet gezien.

Hopelijk kunnen de Leiderdorpers nu stap voor stap beter inzicht krijgen in wat de LPL is, en wat de leiding doet of juist niet doet met betrekking tot verantwoording nemen en samenwerken en samen besturen. Maar ja, wat wil je, zonder partij statuten en bestuur zijn natuurlijk alle CHECKS en BALANCES weg…. DUS….…

Op 18 november was er crisis in Leiderdorp en het vertrouwen in het bestuurlijk vermogen van de gemeente werd ernstig bedreigd. Leiderdorp stevende na 18 november af om de “bestuurlijke schlemiel van de provincie Zuid-Holland” te worden, met velen zo niet alle Leiderdorpers als gedupeerden. Dat was de bijdrage van de LPL leiding in 2019 aan Leiderdorp.

Maar nu vooruit 2020.VERTROUWEN, SAMEN WERKEN en SAMEN BESTUREN.

Zowel Leiderdorp als ook Zoeterwoude zijn mooie dorpen die liggen als kloppend hart tussen stad en land. Met mooie voorzieningen er geweldig werk van de vele vrijwilligers, ook in de politiek; politiek van welke kleur dan ook.

Maar toch SAMEN…. In korte tijd na 18 november slaagden D66, CDA, VVD en CU/SGP erin om een nieuwe coalitie te vormen met hulp van formateur Robert Strijk. En op 20 december kon het persbericht eruit. Pluim voor al deze politieke kleuren. De nieuwe coalitie gaat nu gezamenlijk de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Er zijn genoeg uitdagingen…. Maar…Het doet me deugd om te zien hoeveel positieve energie er vrij komt, er is VERTROUWEN, we gaan het SAMEN doen, SAMEN WERKEN, SAMEN BESTUREN.

En ook vind ik dat we best trots mogen zijn op de bijdrage die onze VVD fractie en wethouder hier leveren. De in 2018 bijna geheel vernieuwde fractie met Bart voorop, Martine, Brigitte, Niels en Frank heeft zich al goed geprofileerd en gepositioneerd. Al was 2019 een emotionele rollercoaster voor jullie met vele up’s en down’s en lange avonden, ook voor Willem onze wethouder. Maar het resultaat is er. Dankjewel VVD fractie, Dankjewel wethouder. Dankjewel ook Ino voor jouw ondersteuning. We kunnen met recht trots zijn op alle VVD teamleden die met zoveel energie hieraan bijdragen, dat is een geweldige ervaring.Natuurlijk vergeet ik onze fractie in Zoeterwoude niet met Mathieu, Roel, Patricia, Kitty dankje   SAMEN EEN VVD TEAM OM TROTS OP TE ZIJN! (CHAPEAU…)

Ik hoop dat de energie komend vanuit het vertrouwen om samen te werken en te besturen, U allen toch zullen inspireren… Niet alleen in Leiderdorp/Zoeterwoude, maar in de hele regio. Natuurlijk met een steeds grotere VVD impact… daarom.

Een VVD-team om trots op te zijn!.Dank voor uw komst, en de beste Wensen voor 2020!

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

VVD in Edam-Volendam blijft knokken ...

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 15:03

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247 Edam-Volendam – Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering. Grote en langdurige files Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s. Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk. Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD): “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.” Dit is tijdelijke oplossing Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 02:58

Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35694/vvd-in-edam-volendam-blijft-knokken-voor-goede-doorstroming-n247

Grote en langdurige files

 

Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s.

Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar

 

De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk.

 

Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD):  “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.”

 

Dit is tijdelijke oplossing

 

Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

Meer kwaliteitseisen aan bewindvoerders moet bijdragen aan betere schuldhulpverlening.

VVD VVD SGP D66 CDA Harderwijk 20-05-2019 00:27

VVD Harderwijk-Hierden wil zich inzetten om een pakket van kwaliteitseisen op te stellen waar bewindvoerders aan zullen voldoen. In samenwerking met onder andere ervaringsdeskundigen, Meerinzicht, ZorgDat, de voedselbank en een verscheidenheid aan werkgevers, willen we een lokaal Harderwijks keurmerk opstellen, om op deze manier de kwaliteit van de bewindvoering in Harderwijk te waarborgen. Het is van groot belang dat de inwoners die afhankelijk zijn, dan wel worden, van bewindvoerders, op een eenvoudige manier de kwaliteit van deze bewindvoerders kunnen achterhalen.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/35392/meer-kwaliteitseisen-aan-bewindvoerders-moet-bijdragen-aan-betere-schuldhulpverlening

© Bron: Om-bewindvoering

Schaamte en stress spelen een belangrijke rol bij financiële problemen. Kleine problemen groeien snel tot problemen die levens van mensen kunnen beheersen en bepalen. Helaas stijgt het aantal mensen met financiële problemen en schulden, ook in Harderwijk.

De wet Gemeentelijk Schuldhulpverlening is op 1 juli 2012 in werking getreden. Met deze wet zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de hulp bij schulden van hun burgers. Veel gemeenten, waaronder de gemeente Harderwijk, hebben deze nieuwe wet aangegrepen. Zelfredzaamheid blijft hierin centraal staan. Hoewel financiën in principe een ieders eigen verantwoordelijkheid zijn, blijft de mate waarin iemand zijn eigen verantwoordelijkheid aan kan, een persoonsafhankelijke zoektocht.

Wanneer iemand schulden heeft of om welke reden dan ook niet in staat is om zijn eigen financiële zaken te regelen, kan er door de kantonrechter een bewindvoerder worden toegewezen. Het doel van deze bewind voering is om het vermogen van de cliënt te beschermen, financiële problemen op te lossen en verdere financiële problemen te voorkomen. Helaas kunnen mensen die onder bewindvoering staan dieper in de problemen komen door slechte bewindvoering. De gemeente Harderwijk heeft helaas ook nauwelijks regie over de kwaliteit van deze bewind voering, iets wat de VVD Harderwijk- Hierden niet kan tolereren. Daarom hebben we samen met het CDA en D66 een motie opgesteld met als mede-indieners de SGP en de PVDA om een pakket met kwaliteitseisen op te stellen om de kwaliteit van de bewind voering in de gemeente Harderwijk te waarborgen.

Voorbereidingskrediet Arendsplein, ruimtelijke visie Arendshof en motie Groenfonds

VVD VVD D66 Oosterhout 24-04-2019 02:31

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35074/voorbereidingskrediet-arendsplein-ruimtelijke-visie-arendshof-en-motie-groenfonds

 

De VVD is akkoord gegaan met het voorbereidingskrediet van  €75.000,-- voor Arendsplein en Arendshof. De middelen zijn bedoeld om de financieel-economische haalbaarheid van de stedenbouwkundige visie Arendsplein te onderzoeken en voor het opstellen van een ruimtelijke toekomstvisie voor het Arendshof. De VVD vindt dat het aantal vierkante meters winkelgebied ook in Oosterhout sterk gereduceerd moeten worden. Gesproken wordt over een vermindering van minimaal 8000m2. De Oosterhoutse VVD waarschuwt wel om het proces kritisch in te gaan want wat eenmaal gesaneerd is komt niet meer terug. Er zijn ook voorbeelden waarbij door goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers (exploitanten en pandeigenaren) er uiteindelijk minder winkels zijn verdwenen. Informeer Oosterhout zo veel mogelijk over de plannen van de binnenstad. Het gaat iedereen aan en het kan helpen om sneller met elkaar met meer vertrouwen naar de toekomst te kijken. Natuurlijk worden alle winkeliers en pandeigenaren maximaal bij de plannen betrokken maar ga de omgevingsdialoog aan met alle betrokkenen in de binnenstad.

 

Motie Groenfonds

Het vergroenen van de binnenstad heeft wat de VVD betreft topprioriteit en vraagt door middel van een motie, het college een voorstel te doen tot aanpassing van (de regels van) het groenfonds, zodat middelen ook ingezet kunnen worden voor binnenstedelijk groen, zoals vergroening van het gebied Arendsplein en Arendshof dat momenteel erg versteend is en weinig groen kent. Op dit moment mogen de middelen uit het groenfonds enkel ingezet worden voor kwaliteitsverbetering in het buitengebied, terwijl investeringen in groen in de stedelijke omgeving eveneens gewenst zijn. Het voorstel werd samen met D66 ingediend en met 21 stemmen voor en 10 tegen aangenomen.

 

ZORGEN MOET JE DOEN NIET MAKEN - Loesje

VVD VVD D66 Landsmeer 02-04-2019 02:03

De Landsmeerse liberalen slaan handen ineen: De Landsmeerse VVD heeft namelijk in samenwerking met D66 Landsmeer vragen gesteld aan het College van Landsmeer over de schuldhulpverlening en dak- en thuislozen in Landsmeer. De beantwoording schetst een helder beeld. Wij zijn blij te lezen dat de gemeente Landsmeer erkent dat er ruimte is voor verbetering en dat er specifieke aandacht moet zijn voor vroegsignaleren van armoede- en schuldenproblematiek.

https://landsmeer.vvd.nl/nieuws/34836/zorgen-moet-je-doen-niet-maken-loesje

Schuldhulpverlening
In het beleidsplan 'armoedebestrijding en schuldhulpverlening 2016-2020' werd het belang van vroegsignalering al benadrukt., maar de kredietbank heeft momenteel geen actieve rol als het gaat om vroegsignalering. 
Naar aanleiding van onze vragen zullen er in 2019 duidelijke afspraken worden gemaakt. Wat deze afspraken in zullen houden wordt nog niet benoemd.
De kredietbank richt zich op dit moment op het tot stand brengen van schuldregelingen, maar kan zich ook beperken tot het stabiliseren van schulden. 
Er zijn landelijke afspraken gemaakt over oa. de toegankelijkheid van de schuldhulpverlening en verkorting van de wachttijden die worden meegenomen in de evaluatie.
Het contract met de kredietbank loopt eind 2019 af en bij de opdrachtverkenning voor de periode vanaf 2020 zal het thema vroegsignalering nadrukkelijk ter sprake komen.
De woningcorporaties (Eigen Haard en Rochdale) zijn bereid om de komende tijd samen met de gemeente naar oplossingen te zoeken, waarbij het wetsvoorstel wordt betrokken (om te komen tot aanpassing van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Als het wetsvoorstel Wgs wordt aangenomen is er een wettelijke basis om gemeenten in te lichten als inwoners betalingsachterstanden hebben. De betrokken partijen kunnen dan in een vroeg stadium actie ondernemen, de schulden in eerste instantie proberen te stabiliseren en vervolgens af te bouwen.
De wet beslagvrije voet, die ervoor moet zorgen dat een minimuminkomen van 90% van het bijstandsniveau is gegarandeerd, is met 2 jaar uitgesteld.
 
Dak- en thuislozen.
De regiovisie en aanpak 2019-2020 beschermd wonen en maatschappelijke opvang is onlangs door het College van Landsmeer vastgesteld. 
Voor Landsmeer fungeert Purmerend als centrumgemeente en is daarmee verantwoordelijk voor het bieden van faciliteiten voor maatschappelijke opvang. 
Vanaf het moment dat iemand instroomt in een maatschappelijke opvang wordt hij/zij ingeschreven in Purmerend. 
Bij de instroom wordt niet geregistreerd uit welke gemeente men afkomstig is. Op dit moment worden er, per jaar, in totaal 160 mensen opgevangen in Purmerend, maar wij weten dus niet of daar Landsmeerders bij zitten. Landsmeer kent in haar basisregistratie dus geen dak- en thuislozen. Wij vinden dat bij een inclusieve samenleving ook een goede registratie hoort. Dat moet dus anders!
Daarnaast wensen wij voor deze mensen de mogelijkheid (indien zij dat zelf ook wensen) om (met ambulante begeleiding) terug te stromen naar een eigen zelfstandige woonplek binnen de gemeente van herkomst, zodat men in een vertrouwde omgeving de draad weer op kan pakken. 
De gemeente Landsmeer biedt de mogelijkheid om een briefadres (geen postadres) in Landsmeer te blijven gebruiken, maar dat moet dan via het eigen netwerk .... en dat heeft een dak- of thuisloze juist vaak niet (meer). 
Een inclusieve samenleving vraagt wat ons betreft om opnamen in de basisregistratie van de gemeente.
Er is dus zeker ruimte voor verbetering en wij kijken ernaar uit.

College werkt toch mee aan ...

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Wageningen 17-05-2018 18:19

College werkt toch mee aan realisatie rondje Campus WAGENINGEN - Het nieuwe college van GroenLinks, D66, PvdA en CU blijkt toch bereid om mee te werken aan de realisatie van het rondje Campus. Dit blijkt uit antwoorden van het college op vragen van VVD fractievoorzitter Bart Rozemeijer. Dat is opvallend, zeker omdat vooral PvdA en Christenunie tijdens de campagne openlijk twijfel zaaiden of de nieuwe weg wel noodzakelijk is. Nu deze partijen bestuurlijke verantwoordelijkheid hebben gekregen kunnen ze niet anders dan erkennen dat de verkeersbehoefte de komende jaren sterk zal toenemen. Mede door de nog te verwachte sterke ontwikkeling van de Campus is de nieuwe weg noodzakelijk om de bereikbaarheid van Wageningen op lange termijn te garanderen. De VVD is tevreden dat de provincie de regie bij het verbeteren van de bereikbaarheid heeft overgenomen. Rozemeijer (VVD): “Er is al veel tijd verloren doordat de vorige coalitie er niet in is geslaagd een oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem te vinden”. De VVD hoopt dat goede samenwerking van de gemeente Wageningen met de provincie ertoe leidt dat er een goede landschappelijke inpassing van de weg komt en dat de fietsverbindingen van en naar de Campus verbeterd worden.

Helaas werd onze motie op 21 ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Waterland 01-02-2018 12:06

Helaas werd onze motie op 21 december NIET gesteund door het CDA, D66, GroenLinks, SP en de PvdA!

Papieren bezoekersschijf moet behouden blijven

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 16-01-2018 01:03

Het afschaffen van de papierenbezoekersschijf. VVD Haarlem vindt het een slecht idee en vond het een slecht idee. Wij willen de papieren bezoekersschijf behouden. En wij niet alleen. Duizenden Haarlemmers willen de papierenschijf behouden. En waarom? Omdat het makkelijk is. Goed werkt en Het is gastvrij en sociaal. Het maakt wonen in Haarlem aantrekkelijk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26604/papieren-bezoekersschijf-moet-behouden-blijven

Maar wat hebben de coalitiepartijen, PvdA, D66, GroenLinks en CDA bedacht. De papierenbezoekersschijf moet weg. Linksom of rechtsom, maar weg moet de schijf.

Ze hebben de wethouder op pad gestuurd met de opdracht om een alternatief te bedenken, dat de klant en gebruiksvriendelijkheid evenaart. Nou daar is de wethouder in ieder geval niet in geslaagd. Dat bleek vorige week tijdens de bespreking hiervan.

Klantonvriendelijk

Allereerst moeten de Haarlemmers zich gaan activeren voor dit systeem. Anders kunnen ze sowieso geen bezoek meer ontvangen.

Daar voorziet de wethouder al zoveel problemen mee, dat ze extra capaciteit gaat inhuren bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Haarlem om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden. Maar ze verwacht dat dat niet voldoende zal zijn.

Ze gaat zelfs huisbezoeken inplannen om mensen te helpen met het activeren. U kan zich voorstellen hoe blij de Haarlemmers met deze poespas zullen zijn.

Maar goed als dat allemaal is doorlopen komt het gebruik van het systeem.

Geschat wordt dat de Haarlemmers per jaar zich 2,1 miljoen keer zich digitaal gaan aan en afmelden met een code en kenteken. Ben je niet handig met de digitale wereld, dan mag je bellen.

De gemeente Haarlem gaat een heel Voice Response Systeem optuigen, waar de Haarlemmer heen mag bellen om zijn bezoek af en aan te melden bij een spreekcomputer.

Gezellig en makkelijk als je bezoek binnenkomt. Ik ga eerst even bellen hoor. Eerst even het menu doorlopen. Dan mijn code doorgeven. 8 tekens. Het liefst met gebruik van het NAVO spellingsalfabet.

Ja u leest het goed. Het liefst gebruik maken van het NAVO spellingsalfabet. Haarlem is een nieuwe militaire vesting geworden voor uw bezoek.

Eenzaamheid

Het wordt er niet makkelijker op om in Haarlem je bezoek te ontvangen. Sterker nog deze regeling maakt het ingewikkelder om bezoek te ontvangen. Veel maatschappelijke organisaties hebben al aangegeven in de problemen te komen.

En zo werk je inderdaad eenzaamheid in de hand. Weg gastvrije stad met een mooie bezoekersregeling.

Dankzij de coalitiepartijen krijgen we nu een Haarlem als militaire vesting met een NAVO spellingsalfabet. Registratie van uw bezoek en uren op, dan maar helemaal geen bezoek meer.

Duurder

Dan nog even kort over de kosten van de papierenbezoekersschijf.

Het versturen en drukken van de schijven kost jaarlijks € 20.000,- Daar tegenover krijgen we nu een nieuw facturatiesysteem dat € 130.000,-  per jaar gaat kosten met nog de kosten voor het Voice Respons Systeem en andere structurele kosten van een € 100.000,- per jaar.

We kunnen niet anders concluderen dat dit systeem ook nog een duurder is. En dat is goed te begrijpen als je 2,1 miljoen aan en afmeldingen moet gaan verwerken en factureren. Het wordt een administratief gedroogd.

Kortom we krijgen een systeem dat klantonvriendelijker is, minder gastvrij is, een administratief gedroogd en duurder. Wij roepen de coalitiepartijen op een pas op de plaats te maken en de papieren bezoekersschijf te behouden voor wie dat wil.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.