Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

84 documenten

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

Kansen voor luchthavenbesluit: vier vragen aan onze wethouder

CDA CDA D66 VVD PvdA Gilze en Rijen 19-02-2020 08:52

Op woensdag 12 februari bezocht staatssecretaris Barbara Visser op uitnodiging van CDA-wethouder Sandra Diepstraten onze gemeente voor het nieuwe luchthavenbesluit. Wij stelden over dit bezoek vier vragen aan onze wethouder. Waarom is dit luchthavenbesluit zo belangrijk? Het luchthavenbesluit geeft aan hoeveel er gevlogen mag worden en indirect ook waar we woningen mogen bouwen en welke woningen geluidsisolatie moeten krijgen. Defensie wilde tot drie keer zoveel kunnen vliegen. Dat zou meer overlast geven voor een flinke groep mensen, met name in het noorden van Gilze, het zuiden van Rijen en in Hulten. Daarnaast zou woningbouw in Hulten en Molenschot slechts zeer beperkt mogelijk blijven met het nieuwe luchthavenbesluit. Waarom was dit bezoek gepland? Ik heb de staatssecretaris uitgenodigd omdat de standpunten in de loop der jaren steeds verder verhard zijn en we bij de onderhandelingen niet met de juiste mensen aan tafel zaten. Ze kwam en bracht een mooie boodschap mee, mede onder druk van de 800 ingediende zienswijzen en de Tweede Kamer; en dankzij mijn eerdere bezoeken aan Den Haag en provincie. Dat deed ik niet alleen, maar samen met mijn eigen CDA-fractie en ook met PvdA, GGR, VVD en D66. Wat heeft het bezoek van de staatssecretaris opgeleverd? Een pakket aan voorgenomen maatregelen, waaronder die om de reserveveldfunctie te laten vallen; maar pas nadat deze definitief op De Peel is weggelegd. Daarnaast komen de contouren voor Gilze en Rijen niet meer over de kern te liggen, maar over de A58 en de Rijksweg. Tenslotte is er de toezegging dat de 191 woningen die kampen met rattle noise de komende jaren geïsoleerd worden. Wat gaan onze inwoners merken? Ze gaan merken dat we waarschijnlijk in de toekomst in Hulten en Molenschot weer kunnen bouwen en dat we nu al vooruit mogen lopen op die toekomst door plannen te maken. Ook betekent het helaas dat sommige mensen overlast houden maar dat deze niet veel erger wordt door meer vliegen. Voor de eigenaren van de woningen die geïsoleerd worden, betekent het rustiger slapen en in de woonkamer zitten. Foto's: Bedrijfsfotografie Brabant.

Halve waarheden minister olie op het vuur van verzet tegen vliegveld Lelystad

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 07-02-2020 08:03

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertroebelt een eerlijke discussie over vliegveld Lelystad door halve waarheden en het frustreren van het debat. Dat stellen de SP en verschillende actiegroepen. Tegelijkertijd concludeerde de commissie Remkes dat er een rem moet op de groei van de luchtvaart. Genoeg reden voor de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland om te volharden in haar standpunt dat Vliegveld Lelystad niet geopend moet worden. Dat is beter voor mens en milieu.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2020/02/halve-waarheden-minister-olie-op-het-vuur-van-verzet-tegen-vliegveld-lelystadAfgelopen week zijn Provinciale Staten bijgepraat over de laatste stand van zaken rond Lelystad Airport, de Luchtruimherziening en de Luchtvaartnota. SP-fractievolger Eric van Dijk was daarbij aanwezig: “Het is belangrijk dat de politiek goed wordt geïnformeerd, omdat er de komende tijd veel staat te gebeuren op het gebied van de luchtvaart. De groei van de luchtvaart en de mogelijke opening van Vliegveld Lelystad hebben grote gevolgen voor de Gelderse natuur en inwoners.”

Zo is er onder andere gesproken over het Rapport van de commissie Remkes over de luchtvaart. Van Dijk: “In het rapport wordt geconstateerd dat luchtvaart bijdraagt aan de uitstoot van stikstof, CO2, ultra-fijnstof en bovendien geluidhinder produceert. Daarmee geeft Remkes ons opnieuw argumenten om een einde te maken aan het ongebruikelijk, langdurig laagvliegen boven onze provincie omdat dit leidt tot stikstofneerslag in de kwetsbare natuur op de Veluwe en andere natuurgebieden in Gelderland.”

Maar van Dijk maakt zich ook grote zorgen: “Maar wat heb je aan goede argumenten als het ministerie onderzoeken en rapporten gebruikt die op belangrijke punten onvolledig en in feite dus onjuist zijn? En al die ‘foutjes’ zijn in het voordeel van uitbreiding van de luchtvaart. Het ministerie speelt hier een zeer dubieuze rol. En niet alleen waar het om de juiste feiten gaat. De minister wil hierover niet eens met de Kamer debatteren. Hoe kunnen provincies dan er op vertrouwen dat zij wel worden gehoord als partner? De Provincie heeft tegen de minister gezegd dat wij op tijd betrokken willen worden bij de onderzoeken op de effecten op de natuur. Echter, de minister wil geen duidelijkheid geven over de betrokkenheid van de Provincie. Het lijkt wel of ze de pottenkijkers buiten de deur wil houden.”

Van Dijk was ook namens de Gelderse SP aanwezig bij een bijeenkomst van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) met aan woordvoerders-luchtvaart uit de Provinciale Staten van Gelderland. Van Dijk: “De deskundigen in deze actiegroepen tonen aan dat het zeer onzeker is of wij er in onze provincie beter vanaf komen ná de herindeling van het luchtruim. Zij schatten de nieuwe situatie in als bedreigend voor de hele (Noord-)Veluwe qua geluid. Het ministerie schept onjuiste verwachtingen door de indruk te wekken dat na de herindeling van het luchtruim de situatie voor Gelderland zal verbeteren.”

De samenwerkende actiegroepen strijden tegen het laagvliegen maar concluderen ook: als alternatief voor Schiphol is Vliegveld Lelystad vanwege haar ligging ongeschikt. Van Dijk: “Dit is natuurlijk de kern van het probleem. De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en GroenLinks spreken zich alleen uit tegen het laagvliegen. Maar als SP zeggen wij al jaren zowel in de Gelderse Staten als in de Tweede Kamer, dat Vliegveld Lelystad een slecht idee is en niet geopend moet worden.”

Zie ook:

Ontwikkeling locatie oude Hispohal

CDA CDA VVD Hilvarenbeek 23-01-2020 12:41

CDA wil verder met plannen maken De commissie ruimte heeft afgelopen donderdag met elkaar gesproken over het proces en de voorwaarden, om te komen tot een plan voor de locatie van de oude Hispohal. Het college had in eerdere bijeenkomsten alle voorwaarden bij de omwonenden en commissie ruimte opgehaald. Het leek een eenvoudig onderwerp te worden omdat de voorwaarden slechts bevestigd zouden moeten worden. CDA en HOI Werkt kunnen met de kaders instemmen maar GL, LEV en VVD kregen koudwatervrees en vinden dat het raadsvoorstel niet rijp is voor besluitvorming. Deze partijen komen niet alleen terug op hun eerdere inzichten maar strooien bovendien zand in de raderen van het proces wat alleen maar tot vertraging leidt. Dat kost niet alleen extra geld maar vertraagt de bouw van woningen in een tijd dat er juist zoveel vraag is. CDA kreeg de toezegging van de wethouder dat de omwonenden ook in het vervolgproces betrokken zullen worden. Daar gaan we de wethouder aan houden.

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 21-01-2020 10:37

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 16 maart gaan wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen,  in gesprek over de grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 16 maart vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

Libertijn: De toekomst van de luchtvaart

VVD VVD Amsterdam 08-01-2020 11:43

De wereldluchtvaart groeit gemiddeld 5% per jaar. De vraag naar vliegreizen blijft onverminderd groot, maar tegelijkertijd groeien de zorgen in de samenleving over de negatieve gevolgen van vliegen voor het klimaat.

Hoe zorgen we ervoor dat we Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld en de Nederlandse luchtvaart blijft bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid, maar tegelijkertijd ook de hinder voor de omgeving beperken? Welke rol spelen luchthaven Schiphol en Lelystad Airport daarin? Maandag 27 januari luiden wij samen met minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, het nieuwe Libertijnjaar in en gaan in gesprek met haar over deze en andere grote uitdagingen die de toekomst van de luchtvaart zullen bepalen. Belangstellenden (ook niet-VVD'ers) zijn op 27 januari vanaf 20:00 welkom bij Café Wildschut (Roelof Hartplein 1-3).

GroenLinks doet voorstel om acht uur nachtrust te verzekeren | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Sittard-Geleen 16-12-2019 00:00

Afgelopen maanden is er door omwonenden van Maastricht Aachen Airport actiegevoerd. Ook GroenLinks leden uit de afdeling Sittard-Geleen hebben aan die acties hun steentje bijgedragen.

Inzet van de petitie die door ruim 19.000 omwonenden is ondertekend was tweeledig:

Zorg ervoor dat de nachtrust voor omwonenden wordt gewaarborgd, en dat betekent 8 uur nachtrust en aanpassing van de openingstijden van MAA waarmee de omstreden vluchten tussen 6u00 en 7u00 in de ochtend worden voorkomen. Dat is voor beperken van overlast en de volksgezondheid van groot belang. Nu de particuliere exploitant vroegtijdig het bijltje erbij neer heeft gelegd, en de provincie niet alleen eigenaar is maar nu ook verantwoordelijk wordt voor de exploitatie, is het zaak dat er een onafhankelijke Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) wordt uitgevoerd naar meerdere scenario’s voor de toekomst van het vliegveld.

GroenLinks heeft zich in het Limburgs Parlement hard gemaakt voor de gerechtvaardigde eisen van omwonenden en milieuorganisaties. Voorstellen om te werken aan een volwaardige MKBA zijn helaas verworpen. De rechtse coalitie van VVD,FvD,PVV en CDA wilde er niet aan en lieten de omwonenden en de 7 oppositiepartijen in de kou staan. Zijn ze bevreesd voor de uitkomsten van een onafhankelijke MKBA?

Motie nachtrust

Tijdens het Statendebat op 12 december heeft GroenLinks Statenlid Kathleen Mertens een motie ingediend om in het kader van het nieuw aan te komen Luchtvaartbesluit ( 2021) als provincie in te zetten op het respecteren van 8 uur nachtrust en om daarmee de meestomstreden vluchten tussen 6:00 uur en 7:00uur in de ochtend te gaan verbieden. (tekst motie zie bijlage).

Belangrijk om te weten is dat ook de luchthavens van Eindhoven en Rotterdam pas om 7:00 uur in de ochtend starten met hun (vakantie)vluchten. En het aantal klachten over MAA is begin 2019 met ruim 140% toegenomen waarbij juist de vliegbewegingen zo vroeg in de ochtend veel klachten opleveren.

De reactie van het College van GS, bij monde van VVD gedeputeerde Joos van den Akker, was ontluisterend. Geen woord over de klachten, nachtrust of volksgezondheid . Nee de huidige situatie om al vanaf 6:00 uur in de ochtend te kunnen vliegen was volgens de Gedeputeerde van groot belang voor de bloemen die zo vroeg ingevlogen worden om die ochtend tijdig op de veiling te kunnen zijn…..

Dus we verstoren de nachtrust van duizenden Limburgers om bloemen vanuit Afrika of Midden-Oosten om 6:00 uur in de ochtend aan te vliegen en in vrachtwagens te laden om vervolgens snel over de A2 richting de bloemenveiling in Aalsmeer te vervoeren. Dat was de enige argumentatie welke GS in het debat gaf.

En wat gebeurde vervolgens? Bijna geen enkele partij sprak over de motie nachtrust. Toen het op stemmen aankwam kreeg de heldere en meer dan gerechtvaardigde GroenLinks motie alleen de steun van de SP, PvdD, 50plus en Lokaal Limburg. Niet alleen de rechtse pro-vliegveldcoalitie van CDA, VVD, FvD en PVV stemden tegen de nachtrustmotie maar ook de PvdA, en D66 voegden zich in dat rijtje.

Kunnen, met name die linkse en progressieve partijen eens aan hun kiezers uitleggen waarom in Zuid-Limburg niet dezelfde nachtrust kan worden gerespecteerd als bij de luchthaven van bijv. Eindhoven? Waarom stemden zij tegen deze motie?

De slag rond een onafhankelijk MKBA en nachtrust is in de december vergadering helaas verloren. Maar de strijd voor leefbaarheid, gezondheid, klimaat en nachtrust gaat door! En dat betekent dat over vliegveld MAA nog de nodige strijd gevoerd zal gaan worden al is het maar omdat ook in Europa de groei van de luchtvaart in het kader van de Green Deal van Timmermans niet zo kan blijven doorgaan.

 

Jan Muijtjens

GroenLinks lid en actief in de beweging van omwonenden MAA

VVD zeer geschrokken van reactie Defensie

VVD VVD Gilze en Rijen 04-12-2019 00:55

In het ontwerp-luchthavenbesluit staat welke activiteiten Defensie wil uitvoeren op de vliegbasis Gilze Rijen. Hierop én op de Milieu Effect Rapportage (MER) waarin de gevolgen voor het milieu worden besproken, zijn indertijd ruim 800 zienswijzen door omwonende en de gemeente ingediend. Ook is door omwonenden een petitie overhandigd aan de vaste Tweede Kamercommissie voor Defensie. Die petitie heeft geleid tot de motie-Kerstens in de Tweede Kamer, die pleit voor een “gedragen luchthavenbesluit”. Defensie heeft al deze opmerkingen beoordeeld en kwam 25 nov jl met zijn voorlopige reactie.

“Deze voorlopige reactie is volgens de VVD Gilze en Rijen zeer teleurstellend, wij zijn ervan geschrokken”, aldus Hans van Nistelrooij, VVD-raadslid en plaatsvervangend lid van het COVM, de commissie waarin omwonenden met Defensie in gesprek gaan. Van een gedragen besluit is door dit handelen van Defensie echt geen sprake.

Niet minder vliegactiviteiten

    De inzet van hypermoderne simulatoren zal niet leiden tot minder

    vliegactiviteiten maar eerder meer. Dit is volkomen tegengesteld aan wat de

    vorige commandant Commandeur Polet voor ogen stond. Die liet nog in een

    presentatie aan omwonende zie hoe hij middels simulatoren het circuit vliegen

    kon verminderen.

 

    Er blijft ruimte voor de tijdelijke stalling van jachtvliegtuigen, wanneer die

    toestellen niet terechtkunnen op Vliegbasis Volkel of Leeuwarden.

    Defensie wil de mogelijkheid om 3.5 keer meer te vliegen dan nu.

    De aanpassingen die Defensie wel doet, zijn vooral cosmetisch. De echte

    zorgen van de inwoners van onze vier dorpen worden door Defensie niet

    gehoord.

Raadslid Hans van Nistelrooij: “Dit voorspelt weinig goeds voor de leefbaarheid van onze dorpen. Defensie is nauwelijks tegemoet gekomen aan de terechte wensen en zorgen van omwonenden van de vliegbasis Gilze-Rijen en de zorgen van de Gemeente. Onze zorgen en die van onze bewoners zijn nauwelijks serieus genomen. Wij zullen dan ook samen met de andere fracties, het college en de omwonende blijven strijden voor een beter besluit voor onze inwoners.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.