Nieuws van GroenLinks over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Fractie aan het woord | Capelle aan den IJssel

GroenLinks GroenLinks PvdA Capelle aan den IJssel 15-05-2020 00:00

Twee jaar geleden kwam GroenLinks met twee zetels terug in de Capelse gemeenteraad. We voerden campagne voor een sociale, groene en open gemeente. In dit stuk kijken we terug op de afgelopen jaren en vooruit naar wat ons nog te wachten staat. Op het moment van schrijven is het openbare leven echter grotendeels stilgevallen vanwege de coronacrisis en zijn de omstandigheden behoorlijk veranderd. Hoewel we niet zeker weten wat de komende maanden gaan brengen, past de samenleving zich toch langzaam aan aan het nieuwe normaal: de anderhalve-meter-samenleving.

 

Allereerst is dit de plek om ons respect en onze dank te tonen aan iedereen die zich inzet om de samenleving draaiende te houden. Mensen in de zorg en retail, maar natuurlijk ook het openbaar vervoer en het onderwijs. Iedereen krijgt met de huidige crisis te maken. Het virus zorgt voor een hoop groot en klein leed en veel onzekerheid, maar ook voor veel mooie en vindingrijke initiatieven.

Tegelijkertijd biedt deze crisis ook een kans om bepaalde processen anders in te richten. We streven naar een samenleving waar ecologische, maatschappelijke en economische belangen in balans zijn.

 

Groene gemeente

De afgelopen twee jaar heeft GroenLinks zich ingezet voor meer aandacht voor de thema’s groen en duurzaamheid. Dit heeft geleid tot meer geld voor een natuur- en bijvriendelijk maaibeleid. Daarnaast is de gemeente – dankzij GroenLinks – op zoek naar een stadsecoloog, zodat het belang van de natuur beter kan worden meegewogen. Ook de komende jaren zullen we ons daar sterk voor maken. Het herstel van het Schollebos staat hoog op onze actielijst en we zijn voorstander van bijvriendelijk onderhoudsbeleid als de standaard.

We zien ook kansen op het gebied van vervoer. Door het vele autoverkeer slibt Capelle dicht. De huidige oplossing voor de Algeracorridor – nog meer asfalt – is wat ons betreft niet voldoende: meer asfalt leidt tot meer auto’s. We pleiten daarom juist voor ruimte voor de fiets en het openbaar vervoer. In onze plannen voor de komende jaren komt onder andere de fietssnelweg over de ’s Gravenweg terug. Ook zien we graag een uitbreiding van de capaciteit van de metro. Hierdoor worden andere vervoersmiddelen net zo aantrekkelijk als de auto.

Om verder als gemeente de klimaatdoelen te halen, zetten we ons in om de hoeveelheid restafval per persoon te verminderen tot onder de honderd kilo. Ook willen we alle woningen binnen Capelle isoleren vóór 2030.

 

Sociale gemeente

Wij staan voor een sociale gemeente, waar plaats is voor iedereen. Vandaar dat wij afgelopen jaren fel tegenstander zijn geweest van de ingevoerde Rotterdamwet, die het mogelijk maakt om mensen voor bepaalde woningen te weren. Ook hebben we – samen met onze linkse collega’s van de SP en de PvdA – gestreden voor de bewoners van De Hoven. We zullen ons ook in de toekomst inzetten voor deze groep, en ook voor andere mensen die op straat dreigen te komen.

We willen van Capelle een gemeente maken waar plek is voor iedereen door te stoppen met het slopen van goedkope woningen. Deze kunnen volgens GroenLinks veel beter gerenoveerd worden: zo blijven ze betaalbaar. We streven naar een goede balans in de woningvoorraad. Nog meer huurwoningen slopen om er dure koophuizen neer te zetten is geen oplossing voor Capelle.

Er liggen grote uitdagingen in het verschiet voor Capelle op het gebied van duurzaamheid, woningbouw en vervoer, maar de grootste uitdaging op dit moment is corona. Iedereen doet wat hij/zij kan om ons door deze crisis heen te slepen. We wensen iedereen sterkte en een goede gezondheid en we vragen nogmaals aandacht voor de maatregelen: was uw handen regelmatig, houd afstand en blijf zo veel mogelijk thuis.

Ruimte nodig voor fietsen en lopen in coronatijden | Zwolle

GroenLinks GroenLinks PvdA Zwolle 15-05-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot het nemen van meer afstand. Raadslid Norman Finies stelt daarom vragen aan het Zwolse college over de gevolgen van de anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Zwolle.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen wil GroenLinks samen met de PvdA weten welke maatregelen nodig zijn om de ruimte in de komende weken te vergroten.

Veilig de weg op

De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen, zoals het verplaatsen van fietsenstallingen naar autoparkeerplaatsen om zo stoepen vrij te maken. Daarnaast kunnen fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen door het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid voor auto’s. Wegen worden daardoor breder inzetbaar en veiliger voor iedereen.

Raadslid Norman Finies: "De suggesties van de Fietsersbond zijn dubbel veilig. Aan de ene kant geven ze iedereen genoeg afstand om coronaproof de weg op te gaan, en aan de andere kant suggereren ze een heel andere manier van de straten gebruiken: auto's, fietsers en voetgangers kunnen samen de weg delen, mits iedereen rekening houdt met elkaar. Dat is goed voor de leefbaarheid van de stad." Norman ziet nog meer voordelen: "Dit is hét moment voor een proef met het verlagen van de maximumsnelheid in drukke gebieden zoals het centrum. En dat komt ook omwonenden ten goede: het vermindert de geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit."

 

/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.
/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.

Meer ambitie voor een autoluw Amsterdam Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 03-11-2019 00:00

Op 1 oktober werd de conceptagenda autoluw gepubliceerd. De agenda autoluw is een lang verwacht plan om de auto een minder prominente rol te geven in de straat. Iets waar deze stad aan toe is. We leven in een veranderende stad, met zorgen over luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en een strijd om de publieke ruimte. GroenLinks Zuid is dan ook blij dat er een agenda ligt.

En dat is een concept agenda met een aantal mooie concrete vooruitzichten:

P+R (Park & Ride) buiten de stad wordt uitgebreid;
Op straat wordt ruimte gecreëerd, zo worden stedelijk ruim 10.000 parkeerplekken opgeheven;
OV wordt gratis voor kinderen op enkele momenten in de week en er komt een pilot met de nachtmetro;
Er komen deelfietsen bij metrohaltes;

Zeker voor drukke gebieden is deze agenda een goede eerste aanzet. Deze agenda gaat van Amsterdam Zuid een fijnere plek maken om te verblijven. Hier en daar kunnen kinderen straks op straat spelen en ruimte zal ontstaan voor fietsers en voetgangers. Toch vrezen we dat het geen agenda is die ervoor zorgt dat het aantal auto's in de stad in 2030 substantieel afgenomen is. Wat ons betreft een goed begin, en dat is al zeker het halve werk, maar we zien nog genoeg ruimte om de agenda aan te scherpen en te verbeteren. De agenda mag van GroenLinks nog wel wat ambitieuzer.

Zo moet er mee aandacht zijn voor het verminderen van auto's van buiten de stad. Slechts een klein deel van de 27 maatregelen zijn van toepassing op bezoekers van buiten Amsterdam.
GroenLinks Zuid is bezorgd over de hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Amsteldijk, het Surinameplein en de Amstelveenseweg. Die worden de komende jaren mogelijk juist drukker. In de agenda wordt de belofte gedaan dat de luchtkwaliteit op deze straten niet achteruit gaat, dat lijkt ons wel het minste.
De agenda is een enorme kans (die nog niet gegrepen wordt) voor het vergroten van toegankelijkheid van het openbaar vervoer en voor andere vervoersvormen, zoals deelauto's voor mensen die slecht ter been zijn.

Daarom hebben we in samenwerking met andere partijen in de stadsdeelcommissie een advies opgesteld richting wethouder Dijksma. Wat GroenLinks betreft zijn de belangrijkste punten uit ons advies:

Ook Biro’s en motoren zullen moeten gaan parkeren in parkeervakken en dus niet meer op de stoep.
Bewoners aan hoofdroutes mogen niet de dupe worden van de agenda autoluw. Om dat in de gaten te kunnen houden willen we additionele meetpunten voor het meten van de luchtkwaliteit langs hoofdroutes.
Bij herinrichtingen van drukkere autostraten hebben vrijliggende fietspaden de voorkeur.
Versterk en creëer samen met buurgemeenten snelle fietsroutes.
De pilot met de nachtmetro zou ook voor weekdagen moeten gelden en metro 52 is de aangewezen metro voor een nachtnet.
We vragen om de mogelijkheden voor een (lokale) autoloze zondag te onderzoeken.
De gemeente moet samen met de Rijksoverheid onderzoeken of het mogelijk is om de snelheid op de ring A10 terug te brengen naar 80km/h.
De agenda moet beter inspelen op mensen die slecht ter been zijn. In het advies doen we daarvoor een reeks concrete suggesties.

We zijn trots op het advies dat tot stand is gekomen in samenwerking met D66 en PvdA en we kijken uit naar de definitieve agenda autoluw die deze stad mooier, ruimer en groener gaat maken.

 

Het volledige advies vind je hieronder:  

Algemene Ledenvergadering steunt deelname aan College Zaanstad | Zaanstad

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Zaanstad 27-10-2019 00:00

Op zaterdag 26 oktober hebben de leden van GroenLinks in een ALV deelname aan het college van Zaanstad, als ook de voordracht van Wessel Breunesse als kandidaat wethouder, ondersteund.

GroenLinks Zaanstad sluit samen met zes andere partijen een nieuw coalitieakkoord voor Zaanstad. De partijen zijn met elkaar het gesprek aangegaan nadat het college haar meerderheid in de gemeenteraad verloor. Het nieuwe akkoord kent een aantal belangrijke punten voor GroenLinks op het gebied van groen, schoon vervoer, de fiets, duurzaamheid en wonen. Ook levert GroenLinks een kandidaat voor de portefeuilles “Ruimtelijke Ontwikkeling, Natuur en Landschap, Milieu en Klimaatadaptatie”: Wessel Breunesse.

Over Wessel Breunesse: Wessel Breunesse (40 jaar) werkt op dit moment als bestuursadviseur bij de gemeente Haarlem. Daarvoor was hij werkzaam als bestuurder en onderhandelaar bij vakbond CNV. Breunesse is sinds 1997 lid van GroenLinks en op verschillende manieren actief geweest voor die partij. Van 2002 tot 2010 was hij raadslid en fractievoorzitter in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer. Binnen GroenLinks Zaanstad is hij sinds 2013 actief binnen het bestuur en de fractie, waardoor hij goed bekend is met de Zaanse politiek. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in ’t Kalf.

Wessel Breunesse: “De stad groeit. Er is een enorme behoefte aan betaalbare woningen. Tegelijkertijd liggen er enorme kansen om wijken duurzaam, groen en klimaatbestendig te maken. Ik heb er ontzettend veel zin in om hier samen met de andere partijen en de stad aan te gaan werken.”

GroenLinks Zaanstad is blij met de voordracht. Omdat hij de Zaanstreek en haar politiek goed kent, ervaren is met het werken in een complexe bestuurlijke omgeving en geruime tijd actief is voor de partij.

Coalitie akkoord: Duurzaam, schoon en groen

Er zijn 7 partijen die een coalitieakkoord sluiten (GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD en Rosa). Daarnaast hebben de SP en Democratisch Zaanstad op een aantal onderwerpen een inbreng gegeven. GroenLinks Zaanstad is tevreden met het proces en de uitkomst. Een aantal voor GroenLinks belangrijke punten worden toegevoegd aan het coalitie akkoord, zoals de fietscoördinator, schoon vervoer en een Zaanse groennorm.

Fractievoorzitter Romkje Mathkor: “We hebben intensief met de andere partijen gesproken en voelden veel steun om Zaanstad voor te bereiden op een duurzame toekomst. Ruim baan voor de fietser, betere plannen voor schoon vervoer, en genoeg groen in de buurt voor iedereen.”

Adviesaanvraag GroenLinks Nieuw-West autoluw | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Nieuw-West 15-10-2019 00:00

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van de agenda autoluw. In een steeds drukker wordende stad met openbare ruimte die daardoor intensiever gebruikt wordt, is het essentieel om autogebruik te verminderen en maatregelen te nemen om bewoners te stimuleren om meer gebruik te maken van fiets en ov. In de voorgestelde maatregelen missen we een aantal keer een concrete uitwerking en/of tijdspad. Daarom hebben we in dit advies een aantal aanvullingen opgenomen. Verder zijn een aantal verkeerssituaties in de stadsdeelcommissie al besproken en behandeld en is er op basis van deze behandeling en input van bewoners eerder advies gegeven. De voorgestelde maatregelen betreft Osdorp behandelen we in en een apart advies. Lees hieronder de adviezen over de volgende thema's, proces, verkeersveiligheid en openbaar vervoer. 

Adviezen voor het proces

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van het de agenda autoluw maar wil dit ook graag als kunnen monitoren. Daarom dienen wij voor het proces de volgende twee adviezen in.

Advies 1. Nadere uitwerking en tijdspad voor maatregelen in autoluwe straten

De stadsdeelcommissie wenst graag een nadere uitwerking en een tijdspad te ontvangen betreffende de maatregelen in de genoemde autoluwe straten, Jan Tooropstraat / Postjesweg, Tussen Meer en Vlaardingenlaan / Overschiestraat. Deze maatregelen vallen onder het kopje Nu, echter ontbreekt informatie over wat de maatregelen precies omvatten en wanneer deze uitgevoerd gaan worden.

Advies 2. Informatie mobiliteitsplan Nieuw-West

De stadsdeelcommissie wenst graag nauw betrokken te worden bij het mobiliteitsplan Nieuw-West. Wij ontvangen graag:

Een tijdspad voor het document, bijvoorbeeld data voor de conceptversie, periode voor advisering en de definitieve versie. Regelmatig updates over de voortgang. Eerste (concept)versie zodra deze beschikbaar is. Adviezen voor een verkeersveilig nieuw-west

Zoals in de inleiding al is beschreven wordt het ook in Nieuw-West steeds drukker met auto’s en fietsers. Hiervoor zijn in Nieuw West extra verkeersremmende maatregelen en doorstromingsmateregelen nodig. Lees hieronder welke maatregelen we in Nieuw-West voorstellen. 

Advies 3. Verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten

Om ervoor te zorgen dat doorgaand verkeer via het hoofdnet verloopt en niet meer door Sloten en Nieuw Sloten, moeten verkeersremmende maatregelen worden genomen in samenhang.

Advies 4. Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten NB. In plaats van verkeersremmende maatregelen in te voeren, is dit advies erop gericht een pilot te doen met dezelfde uitgangspunten als genoemd in advies 3.

Advies 5. Doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 verbeteren Verkeer vanuit De Aker en Osdorp moet via het hoofdnet goed aangesloten zijn op de omliggende snelwegen. De doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 laat op dit moment te wensen over.

Advies 6. Verkeersremmende maatregelen Burgemeester Vening Meineszlaan Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Advies 7. Verkeersremmende maatregelen Johan Jongkindstraat / Comeniusstraat Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Adviezen nieuw-west en openbaarvervoer

Nieuw-West hoort bij Amsterdam, maar om de stad autoluw te maken zullen we moeten investeren in openbaar vervoer. GroenLinks adviseert op basis van de agenda autoluw de volgende twee adviezen. GroenLinks blijft zich  deze adviezen pleiten voor de terugkomst van lijn 21 en zal zich hiervoor blijven inzetten. Lees de eerder aangenomen adviezen hier over lijn 21 hier.

Advies 8. Oost-West Metro

In de stukken wordt voorgesteld om de oost-west tramverbindingen te optimaliseren en versnellen middels een aantal kleine ingrepen. Om de stad leefbaar en toegankelijk te houden en een echt snel en hoogwaardig alternatief te bieden betreft de oost-west verbinding adviseert de stadsdeelcommissie om een metrolijn (kan grotendeels ook bovengronds, wat de aanleg versnelt) aan te leggen. Een voorgesteld traject loopt vanaf IJburg naar Osdorp de Aker. Middels de te voltooien Westtangent is er al een snelle verbinding vanuit het stadsdeel Nieuw-West naar Schiphol. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gaat dus met name de toeristenstroom versterken en voegt voor de inwoners van de westkant van Amsterdam niet veel verbetering toe qua ov. Verder ben je met de huidige verbindingen (zonder gebruik te maken van een trein) op het voorgestelde traject bijna anderhalf uur onderweg. Dus om passagierscapaciteit te verhogen en een sneller alternatief aan te kunnen bieden is het essentieel dat er werk wordt gemaakt van een Oost-West Metro. De stadsdeelcommissie heeft begin 2019 al geadviseerd over mogelijke verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer en dit was één van de toen aanbevolen punten. Op de langere termijn is een metroverbinding essentieel voor het ontsluiten van Amsterdam en de metropoolregio.

Advies 9. Goedkoper ov buiten de Ring

In de gemeenteraad is een motie van PvdA en GroenLinks aangenomen waarin de wethouder wordt opgeroepen om prijsverlagingen voor ov buiten de ring te onderzoeken. De bewoners van Zuidoost, Nieuw-West en Noord zijn relatief veel geld kwijt aan openbaar vervoer omdat ze op een grotere afstand van het centrum wonen. Reizen met het openbaar vervoer is in Amsterdam relatief duur: gemiddeld 87,50 euro per maand. In Europa zijn alleen Londen, Dublin en Keulen duurder. Steden als Berlijn, Manchester, Kopenhagen en Bordeaux zijn een stuk goedkoper. Juist mensen die veel gebruik maken van het ov, omdat ze aan de rand van de stad wonen, hebben vaak een wat krappere beurs. Het is niet meer dan logisch dat als de gemeente van mensen vraagt dat ze meer gebruik maken van het ov, ze ook gaat kijken naar de tarieven. De vervuiler moet gaan betalen, met als gevolg dat de auto duurder wordt. Het ov moet je dan stimuleren, niet alleen door meer metro- en tramlijnen, maar ook door lagere ritprijzen. In Amsterdam geldt bij het GVB overal in de stad hetzelfde basis- en kilometertarief. In een stad als Hamburg bestaat een systeem van ringen: hoe verder weg van het centrum hoe lager het tarief. De stadsdeelcommissie roept op om zo snel mogelijk werk te maken van het invoeren van een soortgelijk systeem voor Amsterdam. Juist in de wijken Zuidoost, Noord en Nieuw-West wonen en meer mensen met lagere inkomens. Ook voor deze groepen willen we Amsterdam inclusief, toegankelijk en betaalbaar houden.

Bewoners blij en trots met advies van GroenLinks over het autoluw maken van Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Nieuw-West 15-10-2019 00:00

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van de agenda autoluw. In een steeds drukker wordende stad met openbare ruimte die daardoor intensiever gebruikt wordt, is het essentieel om autogebruik te verminderen en maatregelen te nemen om bewoners te stimuleren om meer gebruik te maken van fiets en ov. In de voorgestelde maatregelen missen we een aantal keer een concrete uitwerking en/of tijdspad. Daarom hebben we in dit advies een aantal aanvullingen opgenomen. Verder zijn een aantal verkeerssituaties in de stadsdeelcommissie al besproken en behandeld en is er op basis van deze behandeling en input van bewoners eerder advies gegeven. De voorgestelde maatregelen betreft Osdorp behandelen we in en een apart advies. Met dit advies sluiten we aan bij de zorgen van bewoners die zijn komen inspreken Lees hieronder de spreektekst de adviezen over de volgende thema's, proces, verkeersveiligheid en openbaar vervoer.  Lees hieronder de spreektekst en het advies.

Spreektekst

De stadsdeelcommissie onderschrijft het belang van de agenda autoluw. In een steeds drukker wordende stad met openbare ruimte die daardoor intensiever gebruikt wordt, is het essentieel om autogebruik te verminderen en maatregelen te nemen bewoners te stimuleren om meer gebruik te maken van fiets en ov.

Al eerder in de stadsdeelcommissie hebben we vastgesteld dat de agenda autoluw voor Nieuw-West betekent dat we auto’s minder door woonwijken willen laten rijden.

Dit was op de vergadering van 23 april over het verlagen van de vergunningenplafonds. Een ruime meerderheid van deze commissie heeft zich toen achter het volgende geschaard:   “In het kader van autoluw is het in Nieuw-West geen streven om de auto van straat te halen maar deze op de juiste plek te laten rijden (van secundair wegennet naar hoofdnet) en voldoende ruimte te hebben voor groen en spelen”

Het is nu onze taak om aan dit uitgangspunt handen en voeten te geven. De Agenda Autoluw maakt hiermee een begin en zet goede beleidslijnen uit, maar voor Nieuw-West staan er weinig echt concrete maatregelen in. Ons stadsdeel moet voor de uitwerking van de plannen wachten op het mobiliteitsplan Nieuw-West, dat al eerder door de heer Bobeldijk is aangekondigd. Daarnaast worden drie autoluwe straten genoemd waar de openbare ruimte meer ingericht kan worden voor de voetgangers, fietsers en ov. Met name Tussen Meer is van belang en daar hebben wij ook al eerder voorstellen voor gedaan. Wij juichen het voornemen om Tussen Meer meer autoluw in te richten toe. Voor zowel het mobiliteitsplan als voor de genoemde autoluwe straten is de informatie in de Agenda Autoluw summier. In twee adviezen roepen wij daarom op om de stadsdeelcommissie meer duidelijkheid te geven over de concrete uitwerking en een tijdspad.

Verder dienen wij vijf adviezen in die als input moeten dienen voor het mobiliteitsplan Nieuw-West en twee adviezen met betrekking tot het openbaar vervoer. Daarover zal mijn collega Pieter het woord voeren.

De vijf adviezen zal ik nu kort toelichten. Het gaat over straten die nog NIET autoluw zijn, maar die ook niet tot het hoofdnet behoren. Het zijn dus straten dwars door woonwijken waar veel doorgaand verkeer rijdt, terwijl deze straten bedoeld zijn voor bestemmingsverkeer, dus om woonwijken te ontsluiten. Advies 3 en 4 zijn gericht op het terugdringen van doorgaand verkeer door Sloten en Nieuw Sloten. Advies 5 roept er toe op om de doorstroming op het hoofdnet richting de A9 te verbeteren. Advies 6 gaat over verkeersremmende maatregelen op de Burg Vening Meineszlaan en advies 7 over verkeersremmende maatregelen op de Johan Jongkindstraat / Comeniusstraat. Beide straten zijn straten door woonwijken waar veel en hard gereden wordt.

Met deze adviezen willen wij een bijdrage leven tot een gezonder en meer leefbaar stadsdeel.

  Adviezen voor het proces

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van het de agenda autoluw maar wil dit ook graag als kunnen monitoren. Daarom dienen wij voor het proces de volgende twee adviezen in.

Advies 1. Nadere uitwerking en tijdspad voor maatregelen in autoluwe straten

De stadsdeelcommissie wenst graag een nadere uitwerking en een tijdspad te ontvangen betreffende de maatregelen in de genoemde autoluwe straten, Jan Tooropstraat / Postjesweg, Tussen Meer en Vlaardingenlaan / Overschiestraat. Deze maatregelen vallen onder het kopje Nu, echter ontbreekt informatie over wat de maatregelen precies omvatten en wanneer deze uitgevoerd gaan worden.

Advies 2. Informatie mobiliteitsplan Nieuw-West

De stadsdeelcommissie wenst graag nauw betrokken te worden bij het mobiliteitsplan Nieuw-West. Wij ontvangen graag:

Een tijdspad voor het document, bijvoorbeeld data voor de conceptversie, periode voor advisering en de definitieve versie. Regelmatig updates over de voortgang. Eerste (concept)versie zodra deze beschikbaar is. Adviezen voor een verkeersveilig nieuw-west

Zoals in de inleiding al is beschreven wordt het ook in Nieuw-West steeds drukker met auto’s en fietsers. Hiervoor zijn in Nieuw West extra verkeersremmende maatregelen en doorstromingsmateregelen nodig. Lees hieronder welke maatregelen we in Nieuw-West voorstellen. 

Advies 3. Verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten

Om ervoor te zorgen dat doorgaand verkeer via het hoofdnet verloopt en niet meer door Sloten en Nieuw Sloten, moeten verkeersremmende maatregelen worden genomen in samenhang.

Advies 4. Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten NB. In plaats van verkeersremmende maatregelen in te voeren, is dit advies erop gericht een pilot te doen met dezelfde uitgangspunten als genoemd in advies 3.

Advies 5. Doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 verbeteren Verkeer vanuit De Aker en Osdorp moet via het hoofdnet goed aangesloten zijn op de omliggende snelwegen. De doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 laat op dit moment te wensen over.

Advies 6. Verkeersremmende maatregelen Burgemeester Vening Meineszlaan Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Advies 7. Verkeersremmende maatregelen Johan Jongkindstraat / Comeniusstraat Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Adviezen nieuw-west en openbaarvervoer

Nieuw-West hoort bij Amsterdam, maar om de stad autoluw te maken zullen we moeten investeren in openbaar vervoer. GroenLinks adviseert op basis van de agenda autoluw de volgende twee adviezen. GroenLinks blijft zich  deze adviezen pleiten voor de terugkomst van lijn 21 en zal zich hiervoor blijven inzetten. Lees de eerder aangenomen adviezen hier over lijn 21 hier.

Advies 8. Oost-West Metro

In de stukken wordt voorgesteld om de oost-west tramverbindingen te optimaliseren en versnellen middels een aantal kleine ingrepen. Om de stad leefbaar en toegankelijk te houden en een echt snel en hoogwaardig alternatief te bieden betreft de oost-west verbinding adviseert de stadsdeelcommissie om een metrolijn (kan grotendeels ook bovengronds, wat de aanleg versnelt) aan te leggen. Een voorgesteld traject loopt vanaf IJburg naar Osdorp de Aker. Middels de te voltooien Westtangent is er al een snelle verbinding vanuit het stadsdeel Nieuw-West naar Schiphol. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gaat dus met name de toeristenstroom versterken en voegt voor de inwoners van de westkant van Amsterdam niet veel verbetering toe qua ov. Verder ben je met de huidige verbindingen (zonder gebruik te maken van een trein) op het voorgestelde traject bijna anderhalf uur onderweg. Dus om passagierscapaciteit te verhogen en een sneller alternatief aan te kunnen bieden is het essentieel dat er werk wordt gemaakt van een Oost-West Metro. De stadsdeelcommissie heeft begin 2019 al geadviseerd over mogelijke verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer en dit was één van de toen aanbevolen punten. Op de langere termijn is een metroverbinding essentieel voor het ontsluiten van Amsterdam en de metropoolregio.

Advies 9. Goedkoper ov buiten de Ring

In de gemeenteraad is een motie van PvdA en GroenLinks aangenomen waarin de wethouder wordt opgeroepen om prijsverlagingen voor ov buiten de ring te onderzoeken. De bewoners van Zuidoost, Nieuw-West en Noord zijn relatief veel geld kwijt aan openbaar vervoer omdat ze op een grotere afstand van het centrum wonen. Reizen met het openbaar vervoer is in Amsterdam relatief duur: gemiddeld 87,50 euro per maand. In Europa zijn alleen Londen, Dublin en Keulen duurder. Steden als Berlijn, Manchester, Kopenhagen en Bordeaux zijn een stuk goedkoper. Juist mensen die veel gebruik maken van het ov, omdat ze aan de rand van de stad wonen, hebben vaak een wat krappere beurs. Het is niet meer dan logisch dat als de gemeente van mensen vraagt dat ze meer gebruik maken van het ov, ze ook gaat kijken naar de tarieven. De vervuiler moet gaan betalen, met als gevolg dat de auto duurder wordt. Het ov moet je dan stimuleren, niet alleen door meer metro- en tramlijnen, maar ook door lagere ritprijzen. In Amsterdam geldt bij het GVB overal in de stad hetzelfde basis- en kilometertarief. In een stad als Hamburg bestaat een systeem van ringen: hoe verder weg van het centrum hoe lager het tarief. De stadsdeelcommissie roept op om zo snel mogelijk werk te maken van het invoeren van een soortgelijk systeem voor Amsterdam. Juist in de wijken Zuidoost, Noord en Nieuw-West wonen en meer mensen met lagere inkomens. Ook voor deze groepen willen we Amsterdam inclusief, toegankelijk en betaalbaar houden.

GroenLinks in college van Gedeputeerde Staten Zuid Holland | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Ridderkerk 22-08-2019 00:00

De Statenfractie van GroenLinks Zuid-Holland is enthousiast over het coalitieakkoord dat zij voor Zuid-Holland heeft afgesloten. De fractie kan niet wachten om met VVD, ChristenUnie/SGP, CDA en PvdA aan de slag te gaan. Als tweede partij van de coalitie en verkiezingswinnaar zien zij dat hun speerpunten niet alleen bij de kiezers, maar ook bij de andere partijen op draagvlak kunnen rekenen. 

Hoofdonderhandelaars Berend Potjer en Anneloes van Hunnik: “Alle partijen waren het er wel over eens dat wij werk moesten maken van de punten waar GroenLinks al heel lang op hamert. Punten als de klimaatcrisis en de woningnood, maar ook de achteruitgang van de natuur en de omschakeling naar een duurzame economie op basis van hergebruikte materialen.”  

Klimaat

Potjer, naast onderhandelaar ook fractievoorzitter en portefeuillehouder energie en milieu: ‘De klimaatcrisis raakt Nederland steeds harder, ook deze zomer werden weer records gebroken. Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een kwart van de Nederlandse CO2 uitstoot, daarom is het ook zo belangrijke doorbraak dat in dit akkoord de provincie zegt dat wij niet meer investeren in de fossiele economie en overstappen naar  een duurzame economie.” 

Wonen

Van Hunnik, tevens portefeuillehouder wonen: ‘Wij dringen er al heel lang op aan om de woningnood aan te pakken. Daarom zijn wij ook zo blij dat wij hebben afgesproken om woningen te bouwen, woningen die betaalbaar en energieneutraal zijn.” Daarbij vindt GroenLinks het belangrijk dat die niet in het groen worden gebouwd.

Fiets en OV 

Ariëtte Kasbergen, namens GroenLinks portefeuillehouder verkeer, roemt vooral de investeringen in openbaar vervoer, goede fietsverbindingen en verkeersveiligheid: “We hebben afgesproken dat er meer bussen en treinen gaan rijden in Zuid-Holland en dat het makkelijker wordt om van trein of bus over te stappen op de fiets. Dat ook de dorpen goed bereikbaar zijn met het OV en mensen meer keuze krijgen in hun vervoer. Ook om de fiets te nemen, want ook het fietsnetwerk gaan wij aanpakken, verbeteren en uitbreiden. Als het goed is kan iedereen in Zuid-Holland straks ook zonder auto uit de voeten.”  

Nieuwe economie

Armine Stepanyan voert voor GroenLinks het woord over Economie en Luchtvaart: ‘economische groei mag niet ten koste gaan van natuur en klimaat, Groenlinks wil een circulaire - en daarmee toekomstbestendige - economie. We gaan de economie in Zuid-Holland klaar maken voor de toekomst, duurzaamheid en hergebruik van grondstoffen staan daarbij voorop. Mooi dat deze GroenLinks-uitgangspunten zijn overgenomen’. Als woordvoerder milieu vult Potjer aan: “En vervuiling door bedrijven zien wij niet meer door de vingers.”  

Luchtvaart

Stepanyan is ook tevreden over de afspraken rond luchtvaart: “Wij hebben afgesproken dat de luchthaven aan haar maximum zit, het kan dus alleen naar beneden. Met name willen wij daarbij het aantal nachtvluchten terugdringen. Ook breder zetten wij ons in om de overlast en luchtvervuiling van de luchtvaart te verminderen.” 

Natuur

GroenLinks-woordvoerder natuur en landbouw Sinan Özkaya is erg te spreken over de natuur- en landbouwparagraaf van het akkoord: natuur krijgt gelukkig weer meer de ruimte in Zuid-Holland. We gaan onze natuurgebieden uitbreiden, het gebruik van landbouwgif terugdringen en zorgen dat de bijen in onze provincie weer gaan zoemen. Samen met boeren en tuinders werken we aan een veel duurzamere landbouwsector. Een grote uitdaging waar ik namens GroenLinks graag mee aan de slag ga.’

Namens GroenLinks wordt Berend Potjer voorgedragen als gedeputeerde. Robert Klumpes wordt dan opnieuw Statenlid.                           

GroenLinks en PvdA hebben een motie ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam 30-06-2019 12:18

GroenLinks en PvdA hebben een motie ingediend in de gemeenteraad om openbaar vervoer voor mensen die buiten de ring wonen goedkoper te maken. Motie is aangenomen! https://www.parool.nl/amsterdam/raad-goedkoper-ov-buiten-de-ring~b9c5daba/

Mooi dat onder andere dankzij Berend ...

GroenLinks GroenLinks PvdA 's-Gravenhage 12-09-2018 13:21

Mooi dat onder andere dankzij Berend Potjer de bus in Zuid-Holland goedkoper wordt in plaats van duurder!

GroenLinks en PvdA blij met ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Delft 11-09-2018 08:30

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.