Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

122 documenten

Praat mee over het OV!

SP SP Noord-Holland 11-12-2023 14:11

Wij zijn op zoek naar jouw mening over het OV op Texel! Wil jij ook meespreken over het Texelse openbaar vervoer of heb je verbeterpunten? Laat het ons weten via noordholland@sp.nl

Of reageer hieronder.

Samen zorgen we voor een goede verbinding op Texel!

Zie ook: Busvervoer

Requiem voor een bushalte

SP SP Utrechtse Heuvelrug 02-12-2023 08:53

Op 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in, gemeente Zeist en provincie Utrecht hebben hiermee ingestemd. Buslijn 74 gaat dan niet meer door de Griffensteijnselaan en de bushalte Koppelweg wordt opgeheven. De SP-Zeist vindt dit een verslechtering van het Openbaar Vervoer in Zeist. Vind jij dit normaal?

https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte
                      
https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte

Requiem voor een bushalte

SP SP Zeist 02-12-2023 08:53

Op 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in, gemeente Zeist en provincie Utrecht hebben hiermee ingestemd. Buslijn 74 gaat dan niet meer door de Griffensteijnselaan en de bushalte Koppelweg wordt opgeheven. De SP-Zeist vindt dit een verslechtering van het Openbaar Vervoer in Zeist. Vind jij dit normaal?

https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte
                      
https://zeist.sp.nl/nieuws/2023/12/requiem-voor-een-bushalte

SP-Jongeren voeren actie voor terugkeer nachtbussen

SP SP Nijmegen 10-05-2023 14:08

De Nijmeegse SP-Jongeren zijn begonnen met een initiatief om de nachtbussen terug te laten keren. Ze zijn een petitie gestart met als doel een breed gedragen actie te organiseren. Contactpersoon Noah Vetter legt in het kort uit waarom: “De pandemie was voor de provincie en Breng reden om de nachtbussen te schrappen, het nachtleven stond immers stil. De bussen zijn echter nog altijd niet teruggekeerd terwijl het nachtleven weer is opgepakt, dat valt niet uit te leggen. Daarnaast is het openbaar vervoer een essentiële publieke voorziening voor mensen in de regio, daar moet je niet in willen snijden.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2023/05/sp-jongeren-voeren-actie-voor-terugkeer-nachtbussenWanneer de provincie en Breng besluiten de nachtbussen terug te laten keren is maar de vraag. Er is door beide partijen een afspraak gemaakt dat het aantal reizigers terug moet zijn op minstens 85 procent van het aantal van 2019. De verwachting is dat dit niet voor 2024 het geval zal zijn. Vetter: “Het lijkt de provincie alleen maar te gaan om het rendement in plaats van een goede dienst te leveren. Mensen die afhankelijk zijn van het OV worden op deze manier slachtoffer van beleid dat niet de mens maar de begroting centraal zet. Het rendementsdenken moet is afgelopen zijn, daarom komen wij in actie.”

SP wil beter openbaar vervoer terug!

SP SP Heerhugowaard 12-03-2023 08:47

De @provincienoordholland moet zorgen voor betaalbaar Openbaar Vervoer (#OV) en de terugkeer van geschrapte buslijnen en opgeheven haltes. Collectief vervoer heeft namelijk de toekomst! Check onze site voor meer OV-standpunten tinyurl.com/esvk8vyk en #StemSP #PS2023

Meer uitleg over de oorzaak van het weghalen van buslijnen? Kijk hier dan:  https://youtu.be/70qJWVMYA34

Interview met Ilse

SP SP Friesland 03-03-2023 19:24

Interview met Ilse van Loveren (2) in Nieuwsblad NoordOost Fryslân. Er is gesproken over NOF als krimpregio, het OV, het bouwen van woningen, zonnepanelen op daken en nog meer. Lees het in de bijlage!

SP steunt stakers: Stop het Haagse afbraakbeleid!

SP SP Groningen 10-02-2023 18:47

Afgelopen Woensdag kwamen de stakende medewerkers van het Openbaar vervoer naar het provinciehuis om daar te demonstreren.

Statenlid en fractievoorzitter Agnes Bakker: ‘Samen staan we op, Samen zijn we sterk!’ Verandering begint niet in zaaltjes, dat begint op straat! Aanbesteding van openbaar vervoer bracht alleen maar ellende. Voor medewerkers en reizigers. Pak de zeggenschap terug! Wat voor ons allemaal is, moet ook van ons allemaal zijn en niet van bedrijven die winst boven mensen zetten. Omdat het anders moet, omdat het anders kan!

De afgelopen 40 jaar zijn heel veel voorzieningen aan de markt verpatst onder het geloof dat concurrentie goed was voor alles en iedereen. We moeten meer zeggenschap hebben over die voorzieningen die grote impact hebben op ons leven. Met een eigen ov-bedrijf kunnen we een goed en bereikbaar openbaar vervoer realiseren met fatsoenlijke werkomstandigheden voor medewerkers. Daar waar de markt duidelijk faalt moeten we niet aan de kant blijven kijken naar de afgrond maar de regie pakken en de boel verbeteren. Zo zorgen we voor sociale vooruitgang en een leefbare toekomst.

SP gaat Limburgs OV betaalbaar maken

SP SP Limburg 06-11-2021 10:48

Met de aangenomen Motie All-in OV ticket van Statenlid Jorge Wolters Gregório wordt het College op pad gestuurd om samen met Arriva informatie over vorm en financiering op te halen bij de Oostenrijkse regering die het concept van een Klimaat OV ticket recent met succes heeft geïntroduceerd. 'Bij zoveel files of geen auto tot je beschikking hebben, moeten we de optie geven om een betaalbare jaarkaart op al het Openbaar Vervoer te nemen.'  aldus Jorge Wolters Gregório. Aan het College is opgedragen om in de 2e helft van 2022 met een voorstel voor een dergelijk ticket in Limburg te komen.

SP FLEVOLAND: MAAK OV RENDABEL & BETER BEREIKBAAR VOOR REIZIGERS

SP SP Flevoland 29-04-2021 11:50

 

28 april 2021: bespreking van het concept Pakket van Eisen voor het OV  IJssel-Vecht in de Provinciale Staten van Flevoland. Vorig jaar bleek Keolis fraude te hebben gepleegd. Daarom moest de aanbesteding van het openbaar vervoer opnieuw. Dit gaf ons de kans om een aantal wensen kenbaar te maken. In nauw overleg met SP-statenlid in Overijssel hebben we een drietal amendementen ingediend. De twee belangrijkste hebben het gehaald:

De gedeputeerden in Flevoland en in Overijssel moeten nu opnemen dat bewoners en reizigers beter betrokken worden bij een verandering of opheffing van een buslijn. Het gaat tenslotte niet om de winsten. Het gaat om het vervoer per bus goed bereikbaar te houden voor degenen die ervan afhankelijk zijn. De gedeputeerde in Flevoland dient mee te nemen dat wij niet willen dat een betaalde chauffeur wordt ingeruild door een vrijwilliger bij het herindelen en/of opheffen van een buslijn. In principe zou iedere chauffeur een betaalde chauffeur moeten zijn. Dat betekent niet dat we tegen vrijwilligers zijn. Deze kunnen absoluut iets toevoegen om een dienst aan te kunnen bieden die wat anders onmogelijk is. Een betaalde kracht mag nooit één op één ingeruild worden voor een vrijwilliger. Dat is broodroof en daar werken we niet aan mee. Definitief Plan van Aanpak (PvE)

Bovengenoemde amendementen zullen in de definitieve versie van het PvE worden opgenomen tenzij dit goed onderbouwd en gemotiveerd wordt weerlegt. Daarmee weten bedrijven waaraan ze moeten voldoen om zich te kunnen inschrijven op deze aanbesteding middels een tender. Gezien de perikelen rond dit onderwerp gaat de voorkeur ernaar uit om de doorlooptijd van deze aanbesteding zo kort mogelijk te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling om met de nieuwe partij voor 10 of zelfs 13 jaar een contract aan te gaan.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.