Nieuws van GroenLinks over CDA inzichtelijk

8 documenten

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Klimaatmars groot succes | Hengelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Hengelo 04-04-2019 00:00

Het regende de hele dag. We liepen er als verzopen kat bij, maar 35 tot 40 duizend mensen waren bezorgd genoeg vanwege het klimaat om de hondse weersomstandigheden te trotseren om naar Amsterdam te reizen en daar de klimaatmars te lopen van de Dam tot aan het Museumplein.

Onder hen waren ondermeer 60 Tukkers, die met een door GroenLinks Twente geregelde bus naar Amsterdam reden. Negen uur was het verzamelen op het station van Hengelo en om half tien vetrok de bus naar de Dam. Die stroomde geleidelijk aan overvol. Meer dan een uur werd op de Dam gestaan, gejoeld en geluisterd naar toespraken, die vaak niet goed te horen waren.

Drie mensen pasten niet meer in de bus en moesten met overvolle treinen naar Amsterdam. Vanaf Deventer waren alle treinen en perrons overvol en liep de vetraging op, maar ook in de treinen was de stemming opperbest.

Uiteindelijk liepen we in een schier eindeloze stoet van de Dam naar het Museumplein, waarna we de bus weer opzochten bij het Centraal Station en weer huiswaarts keerden.

Als CDA en VVD al schrikken van een paar gele hesjes, dan moeten we ze nu wel de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Het klimaat is het thema van de komende jaren. Een partij die daar al sinds haar bestaan (1989) voor vecht heeft de wind terecht mee.Op naar een schonere, mooiere, eerlijke en een duurzame samenleving!

Betere treinverbinding met Randstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 10-02-2019 00:00

Een snelle verbinding naar Tilburg: dat gun je iedere Randstedeling. Onze stad is de enige grote stad van Nederland zonder rechtstreekse verbinding via het spoor met Utrecht en Amsterdam. Zo’n verbinding zou natuurlijk ook prettig zijn voor onze Tilburgse reizigers. Raadslid Bas van Weegberg stelde dit samen met D66, CDA en VVD aan de orde in de gemeenteraad.

Woensdag 6 februari is het nieuwe landelijke ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er in 2040 iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden tussen negen grote steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. 

Naast een goede verbinding met de Chinese stad Chengdu is het volgens de fracties van GroenLinks en D66 hoog tijd voor een directe verbinding met wat meer pittoreske steden als Utrecht en Amsterdam. 

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.    Is het college het eens dat een directe treinverbinding tussen Tilburg en Utrecht/Amsterdam zeer wenselijk is? 2.    Zijn er de afgelopen jaren gesprekken geweest tussen de gemeente Tilburg en de NS over zo’n verbinding? a.    Zo ja, wat is de uitkomst van deze gesprekken? b.    Zo nee, is het college bereid een gesprek hierover te starten? 3.    Wat vindt het college ervan dat Tilburg in het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ niet bij de negen grote steden hoort waar iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden? a.    Is de gemeente Tilburg betrokken geweest bij de totstandkoming van het toekomstbeeld? b.    Is het college voornemens om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van dit toekomstbeeld? 

Mooi Renkum: Dromen over een nieuw ...

GroenLinks GroenLinks CDA Renkum 15-08-2018 05:13

Mooi Renkum: Dromen over een nieuw buurtschap in Oosterbeek-Laag, midden in het groen Het is wetenschappelijk bewezen: een mens wordt gelukkiger van de natuur. Wat een geluk dat Renkum zo rijk is aan natuurgebieden! De zomer is de tijd om te genieten van al dat fraais vlak onder je neus. GroenLinks vindt het belangrijk om de natuur in en om Renkum te koesteren en te beschermen. Daarom ondersteunt ze initiatieven van bewoners om hun omgeving nog mooier te maken. Zo willen de bewoners van het oude station Oosterbeek-Laag en hun buren het ‘rommelrandje’ van Oosterbeek nieuw leven inblazen als ‘Buurtschap Klingelbeek.’ Een nieuwe wijk, midden in een ecologische verbindingszone. Dit is de tweede reportage in Mooi Renkum, een reeks wandelingen door de gemeente. Geniet mee! Aan de rand van Oosterbeek, tussen de Rijn en de Veluwe, naast een verwaarloosd bedrijvengebied, ligt een groot gebouw met een kleiner huis in dezelfde stijl ernaast. Dit is het voormalig station Oosterbeek-Laag. De trein Arnhem-Nijmegen is inmiddels verstopt achter een geluidsscherm. Als argeloze bezoeker snap je niet meteen dat je op een groot station terecht gekomen bent. Sloop Alles is er nog op dit veel te grote station, dat optimistisch in 1880 werd gebouwd voor de talloze mensen die hier zouden gaan wonen en overstappen. Het was toen zelfs drie keer zo groot als het nu is. Ze kwamen niet, het station werd verwoest in de Tweede Wereldoorlog en deels hersteld door NS. Een paar dagen voordat het gesloopt zou worden, kraakte Ton Zwartkruis, toen nog student op de sociale academie, met een paar vrienden de twee gebouwen. Dat was 1983. CDA-fractievoorzitter Zuurmond zorgde ervoor dat NS bewoning accepteerde, omdat hij net als de krakers de panden wilde behouden. Ton verbouwde het pand eigenhandig. Hij en zijn vrouw Dorine van Geijn en drie andere gezinnen kochten het pand in 2009 voor een paar ton van NS. Nu is het huis een lusthof, omzoomd met bloeiende heesters. Een van de belangrijkste gemeentelijk monumenten van Renkum. Ton en Dorine wonen in het ‘kleine’ huis, dat vroeger dienst deed als technische ruimte en ‘retirade’ (wc-gebouw) van het station. In het grote huis van de stationschef huizen nu drie gezinnen. Het voormalig perron, met verroeste transformator, is het terras van Ton en Dorine. Tussen het perron en het recent geplaatste geluidsscherm staat de border vol hortensia’s. Een grote pergola draagt een vracht aan druiven. ‘Vroeger raasde hier om de zoveel tijd een trein pal voorbij’ grijnst Ton. ‘Met de bijbehorende windvlaag.’ Hij mist door het geluidsscherm de weidsheid rond zijn huis. Achter het geluidsscherm begint de Veluwe, aan de andere kant van het huis ligt de Rijn. Beide kon je goed zien in het begin. Wat zou het mooi zijn als het station een nieuw centrum werd van een buurtschap midden in het groen. Plantsoenado’s De saamhorigheid in het bijzondere buurtje is er al. Ruim een jaar geleden konden Ton en Dorine samen met de overburen het voormalig stationsplein met het klinkerweggetje er omheen kopen. De Plantsoenado’s, noemen ze zichzelf. Een projectontwikkelaar had het nakijken. Het stationsplein, nu een grasveld met bomen erlangs, zou het groene hart kunnen worden van het buurtschap Klingelbeek. Juist op dit moment worden plannen ontwikkeld voor het gebied tussen Arnhem en Oosterbeek, het terrein De Hes en bedrijventerrein Klingelbeek. Hierop inspelend hebben bewoners een landschapsarchitect gevraagd om een plan voor het geheel te maken waarin het karakter van de buurt rondom het station behouden blijft, en het omliggende groen met de buurt verbonden wordt. Ton schetst de visie: ‘Kleine en grotere huizen naast elkaar, met ruimte voor erven, natuur en bedrijvigheid. Met in het midden een plantsoen dat herinnert aan het stationsplein.’ Privébezit staat in dit buurtschap niet op de eerste plaats. ‘We delen in huis wasmachines en de vriezer, en met de buurt delen we groot tuingereedschap’ vertelt Dorine. Bezoekers zijn hier altijd welkom. Maar de bewoners willen ook buiten hun huis de grenzen slechten. In het plan zijn Rijn en Veluwe via het station, het plein en de Slijpbeek met elkaar verbonden. Als ook via De Hes een verbinding met landgoed Klingelbeek gemaakt kan worden en de naburige bedrijven worden verplaatst, zoals GroenLinks wil, wordt dit gebied een prachtig aaneengesloten groen gebied. ‘Precies zoals GroenLinks dat een paar jaar geleden voorstelde’, zegt Dorine. De uiterwaard aan de overkant is in beheer bij Geldersch Landschap en Kasteelen, dat plannen maakt voor behoud en herontwikkeling van het gebied. Bovendien woont GroenLinks wethouder Joa Maouche aan de andere kant van het spoor. Hij is zeer enthousiast over de ideeën voor de buurt. Is het toeval dat alles zo mooi bij elkaar komt? Ton, nuchter: ‘Als zich zo’n kans voordoet, moet je wel wat doen. Anders gebeurt er niks.’ Bij de zakkende zon steken we het oude stationsplein over naar het paadje door de uiterwaard naar het Grindgat, een populaire zwemplas langs de rivier. ‘Dit is een bijzonder stukje natuur’, vertelt Ton. ‘Het is een brede uiterwaard waarin je de contouren van de oude zomerdijken nog goed kunt zien.’ Dorine straalt. ‘Ik vind dit net Frankrijk.’ #MooiRenkum

Dromen over een nieuw buurtschap in Oosterbeek-Laag, midden in het groen | Renkum

GroenLinks GroenLinks CDA Renkum 15-08-2018 00:00

Het is wetenschappelijk bewezen: een mens wordt gelukkiger van de natuur. Wat een geluk dat Renkum zo rijk is aan natuurgebieden! De zomer is de tijd om te genieten van al dat fraais vlak onder je neus. GroenLinks vindt het belangrijk om de natuur in en om Renkum te koesteren en te beschermen. Daarom ondersteunt ze initiatieven van bewoners om hun omgeving nog mooier te maken. Zo willen de bewoners van het oude station Oosterbeek-Laag en hun buren  het ‘rommelrandje’ van Oosterbeek nieuw leven inblazen als ‘Buurtschap Klingelbeek.’ Een nieuwe wijk, midden in een ecologische verbindingszone. Dit is de tweede reportage in de reeks Mooi Renkum, wandelingen door de gemeente. Geniet mee!

Aan de rand van Oosterbeek, tussen de Rijn en de Veluwe, naast een verwaarloosd bedrijvengebied, ligt een groot gebouw met een kleiner huis in dezelfde stijl ernaast. Dit is het voormalig station Oosterbeek-Laag. De trein Arnhem-Nijmegen is inmiddels verstopt achter een geluidsscherm. Als argeloze bezoeker snap je niet meteen dat je op een groot station terecht gekomen bent.  

Sloop Alles is er nog op dit veel te grote station, dat optimistisch in 1880 werd gebouwd voor de talloze mensen die hier zouden gaan wonen en overstappen. Het was toen zelfs drie keer zo groot als het nu is. Ze kwamen niet, het station werd verwoest in de Tweede Wereldoorlog en deels hersteld door NS. Een paar dagen voordat het gesloopt zou worden, kraakte Ton Zwartkruis, toen nog student op de sociale academie, met een paar vrienden de twee gebouwen. Dat was 1983. CDA-fractievoorzitter Zuurmond zorgde ervoor dat NS bewoning accepteerde, omdat hij net als de krakers de panden wilde behouden. Ton verbouwde het pand eigenhandig. Hij en zijn vrouw Dorine van Geijn en drie andere gezinnen kochten het pand in 2009 voor een paar ton van NS.

Nu is het huis een lusthof, omzoomd met bloeiende heesters. Een van de belangrijkste gemeentelijk monumenten van Renkum. Ton en Dorine wonen in het ‘kleine’ huis, dat vroeger dienst deed als technische ruimte en ‘retirade’ (wc-gebouw) van het station. In het grote huis van de stationschef huizen nu drie gezinnen. Het voormalig perron, met verroeste transformator, is het terras van Ton en Dorine. Tussen het perron en het recent geplaatste geluidsscherm staat de border vol hortensia’s. Een grote pergola draagt een vracht aan druiven. ‘Vroeger raasde hier om de zoveel tijd een trein pal voorbij’ grijnst Ton. ‘Met de bijbehorende windvlaag.’ Hij mist door het geluidsscherm de weidsheid rond zijn huis. Achter het geluidsscherm begint de Veluwe, aan de andere kant van het huis ligt de Rijn. Beide kon je goed zien in het begin. Wat zou het mooi zijn als het station een nieuw centrum werd van een buurtschap midden in het groen.  

Plantsoenado’s De saamhorigheid in het bijzondere buurtje is er al. Ruim een jaar geleden konden Ton en Dorine samen met de overburen het voormalig stationsplein met het klinkerweggetje er omheen kopen. De Plantsoenado’s, noemen ze zichzelf. Een projectontwikkelaar had het nakijken. Het stationsplein, nu  een grasveld met bomen erlangs, zou het groene hart kunnen worden van het buurtschap Klingelbeek. Juist op dit moment worden plannen ontwikkeld voor het gebied tussen Arnhem en Oosterbeek, het terrein De Hes en bedrijventerrein Klingelbeek. Hierop inspelend hebben bewoners een landschapsarchitect gevraagd om een plan voor het geheel te maken waarin het karakter van de buurt rondom het station behouden blijft, en het omliggende groen met de buurt verbonden wordt. Ton schetst de visie: ‘Kleine en grotere huizen naast elkaar, met ruimte voor erven, natuur en bedrijvigheid. Met in het midden een plantsoen dat herinnert aan het stationsplein.’

Privébezit staat in dit buurtschap niet op de eerste plaats. ‘We delen in huis wasmachines en de vriezer, en met de buurt delen we groot tuingereedschap’ vertelt Dorine. Bezoekers zijn hier altijd welkom. Maar de bewoners willen ook buiten hun huis de grenzen slechten. In het plan zijn Rijn en Veluwe via het station, het plein en de Slijpbeek met elkaar verbonden. Als ook via De Hes een verbinding met landgoed Klingelbeek gemaakt kan worden en de naburige bedrijven worden verplaatst, zoals GroenLinks wil, wordt dit gebied een prachtig aaneengesloten groen gebied. ‘Precies zoals GroenLinks dat een paar jaar geleden voorstelde’, zegt Dorine.

De uiterwaard aan de overkant is in beheer bij Geldersch Landschap en Kasteelen, dat plannen maakt voor behoud en herontwikkeling van het gebied. Bovendien woont GroenLinks wethouder Joa Maouche aan de andere kant van het spoor. Hij is zeer enthousiast over de ideeën voor de buurt. Is het toeval dat alles zo mooi bij elkaar komt? Ton, nuchter: ‘Als zich zo’n kans voordoet, moet je wel wat doen. Anders gebeurt er niks.’

Bij de zakkende zon steken we het oude stationsplein over naar het paadje door de uiterwaard naar het Grindgat, een populaire zwemplas langs de rivier. ‘Dit is een bijzonder stukje natuur’, vertelt Ton. ‘Het is een brede uiterwaard waarin je de contouren van de oude zomerdijken nog goed kunt zien.’ Dorine straalt. ‘Ik vind dit net Frankrijk.’

Eerste besluiten zijn genomen! | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks CDA Etten-Leur 18-04-2018 00:00

Afgelopen maandag, 16 april, heeft de nieuwe gemeenteraad haar eerste besluiten genomen. Hieronder waren het bestemmingsplannen voor het Voorplein van het Station en de Exploitatie van het terrein van het Kompas. Maar eerst kwam er nog een verrassende mededeling..

De procesbegeleider voor een nieuwe coalitie, dhr. Dingenouts, deelde namelijk mede dat de coalitieonderhandelingen tussen APB, CDA en Ons Etten-Leur zijn beëindigd. Dit zou komen door het gebrek aan vertrouwen bij het APB in Ons Etten-Leur. Aanstaande donderdag is om 19.30 uur de eerstvolgende bijeenkomst in een poging een nieuwe coalitie te vormen. Hierbij zijn alle partijen en belangstellenden van harte uitgenodigd. 

Na deze mededeling begon de 'reguliere' agenda en werden de eerste debatten van de nieuwe raad gevoerd. Als eerste stond het bestemmingsplan 'Voorplein Station' op de agenda. Onze inbreng, samen met dat van een aantal andere partijen, was erop gericht om minstens één openbaar toilet op of nabij het station te realiseren. Na het beantwoorden van een aantal vragen heeft de wethouder toegezegd dat er openbare toiletten komen. In welke vorm/hoedanigheid blijft nog even de vraag, maar dat ze er komen is daarmee een feit. De exploitatie van het terrein van het Kompas was geen spannend punt, van begin af aan konden alle partijen instemmen met het voorstel. Overigens stemden, na de toezegging voor de openbare toiletten, ook alle partijen in met het bestemmingsplan 'Voorplein Station'. 

Het laatste punt van de agenda was het besluit rondom de invulling van de gemeentelijke griffie. Naast het instellen van een werkgeverscommissie, werd de Raad gevraagd om eervol ontslag te verlenen aan mevrouw Marcinkowski-Marcelis op haar eigen verzoek. Zij gaat namelijk verder als wijkmanager voor de gemeente. Hoewel kort, was de samenwerking de afgelopen tijd zeer prettig. Wij danken haar dan ook voor haar hulp en ondersteuning, en wensen haar alle goeds toe in haar nieuwe functie. 

Voor de liefhebber zijn het bestemmingsplan van het 'Voorplein Station' en de grondexploitatie van het Kompas hieronder te lezen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.